Spring naar bijdragen

‘Vroeger zagen we refo’s als cultureel erfgoed, nu is er vooral ergernis’


Aanbevolen berichten

Ik las gisteren dit artikel in het ND met deze titel: https://www.nd.nl/geloof/protestant/1133029/vroeger-zagen-we-refos-als-cultureel-erfgoed-nu-is-er-vooral-er

 

Berendien Tetelepta heeft samen met Jorina Haspels de podcast "Biblebelt" gemaakt. 

De blik op refo’s is veranderd, stelt Tetelepta (tegenwoordig werkzaam bij het Nederlands Dagblad). ‘Zeker de afgelopen twee jaar, want reformatorische christenen kwamen steeds negatiever in het nieuws. Denk aan kerkgang tijdens lockdowns, vaccineren en homoseksualiteit in het reformatorisch onderwijs. De reacties daarop zijn heftig. Twintig jaar geleden vonden we ze raar, toch zagen we ze ook als een soort cultureel erfgoed. Nu is er vooral ergernis.’

Dat was de aanleiding om met mensen op de biblebelt te praten. ‘Hoe kijken zij naar de weerstand en hoe beleven zij hun geloof?  In het bovengenoemde artikel staat een link naar de podcast. 

"In hoeverre zijn reformatorische christenen zelf veranderd de laatste jaren?
De biblebelt heeft twee vleugels gekregen. De linkerkant past zich aan aan de normen in de samenleving en richt zich op wat refo’s en niet-refo’s gemeen hebben. Dat is het ‘Bas van der Vlies-model’, gericht op harmonie. Vooral jongeren in deze groep hebben bewust gekozen voor het reformatorische geloof, maar hechten minder aan de regeltjes. Aan de andere kant zie je dat de rechterflank steeds meer de confrontatie opzoekt.

 

Zij hebben verschillende deskundigen gesproken die verwachten dat de biblebelt niet op deze manier bij elkaar blijft, wat denken jullie ? 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Aanwas door evangelisatie zit er niet in want dat doen ze niet of nauwelijks. Tenminste ik zie ze nooit.

Bijbelbelt bestaat voornamelijk uit calvinisten die nogal waarde hechten aan de uitverkiezingsleer. Daar kun je niet mee evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sandingisaskill:

Bijbelbelt bestaat voornamelijk uit calvinisten die nogal waarde hechten aan de uitverkiezingsleer. Daar kun je niet mee evangeliseren.

Een valse leer dus. Veel mensen worden daar wanhopig omdat ze denken dat niet uitverkoren zijn. Het betekent heel wat anders om uitverkorenen te zijn.  

Jezus spoort ons aan te evangeliseren en het is duidelijk een opdracht.

Mat 28:19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leer ze om zich te houden aan alles wat ik jullie heb opgedragen. En weet: ik ben met jullie, alle dagen, tot het einde van het tijdperk.’

 Paulus is duidelijk Romeinen 10:13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.  14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?  15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Zij hebben verschillende deskundigen gesproken die verwachten dat de biblebelt niet op deze manier bij elkaar blijft, wat denken jullie ? 

Het zal gaan zoals het altijd gaat in dit soort gevallen. De meeste mensen blijken toch voor rede vatbaar en een kleine groep  houdt vast, maar dan in een extremere vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de Biblebelt niet mee heeft, is dat ze niet mediageniek is. De Amish bijvoorbeeld zijn nog veel strenger en absoluter in hun leer, met zelfs precies dezelfde vorm van uitsluiting als bij de Jehovah's Getuigen als iemand zich niet aan zelfs de kleinste regels houdt. Maar omdat ze zo mediageniek zijn door hun eenvoudige, saamhorige plattelandsleven, zien we vooral hun positieve waarden.
De Biblebelt is eigenlijk ook een soort Amish, maar dan met electriciteit. De leefwijze is daar in feite ook net zo eenvoudig, inclusief het niet kijken van televisie en het centraal stellen van het gezins- en het gemeenschapsleven. En het langzame zingen in lange kerkdiensten natuurlijk (die de Amish overigens steeds bij iemand thuis houden).

Maar het zijn geen Amish. Het zijn refo's, gergem's of hoe je ze ook noemen wil. Dus vinden we ze stom.
Waar we de Amish authentiek en inspirerend vinden, vinden we de Biblebelt achterhaald en onverdraagzaam. Waar we in de Amish ons verlangen naar geborgenheid, eenvoud en gemeenschap herkennen, vinden we die geborgenheid, eenvoud en gemeenschap in de Biblebelt weer heel beknellend.
We menen als buitenstaanders beide gemeenschappen te kennen en te kunnen appreciëren. Maar eigenlijk weten we nauwelijks tot niets van ze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2022 om 01:38 zei Robert Frans:


We menen als buitenstaanders beide gemeenschappen te kennen en te kunnen appreciëren. Maar eigenlijk weten we nauwelijks tot niets van ze.

Dat was dan ook de reden voor het maken van die podcast. In het interview zei ze "Persoonlijk hoop ik dat deze podcast daardoor voor meer begrip zorgt bij niet-refo’s voor de standpunten van refo’s.’" 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2022 om 20:38 zei Robert Frans:

Wat de Biblebelt niet mee heeft, is dat ze niet mediageniek is. De Amish bijvoorbeeld zijn nog veel strenger en absoluter in hun leer, met zelfs precies dezelfde vorm van uitsluiting als bij de Jehovah's Getuigen als iemand zich niet aan zelfs de kleinste regels houdt. Maar omdat ze zo mediageniek zijn door hun eenvoudige, saamhorige plattelandsleven, zien we vooral hun positieve waarden.
De Biblebelt is eigenlijk ook een soort Amish, maar dan met electriciteit. De leefwijze is daar in feite ook net zo eenvoudig, inclusief het niet kijken van televisie en het centraal stellen van het gezins- en het gemeenschapsleven. En het langzame zingen in lange kerkdiensten natuurlijk (die de Amish overigens steeds bij iemand thuis houden).

Maar het zijn geen Amish. Het zijn refo's, gergem's of hoe je ze ook noemen wil. Dus vinden we ze stom.
Waar we de Amish authentiek en inspirerend vinden, vinden we de Biblebelt achterhaald en onverdraagzaam. Waar we in de Amish ons verlangen naar geborgenheid, eenvoud en gemeenschap herkennen, vinden we die geborgenheid, eenvoud en gemeenschap in de Biblebelt weer heel beknellend.
We menen als buitenstaanders beide gemeenschappen te kennen en te kunnen appreciëren. Maar eigenlijk weten we nauwelijks tot niets van ze.

Van de Jehovah's vind ik het zeer positief dat zij mensen die alleen en ellendig zijn opvissen en een familie geven. Van de bijbelbelt vind ik dat zij vooral goed zijn in het erkennen van de schrift en daaraan vasthouden. Wie in Christus gelooft hoort bij het lichaam. Of dat nu gereformeerden, katholieken of Jehovah's zijn etc.. De eenheid is in Christus en de uitdaging is om in Christus te blijven. Helaas zijn er veel verschillen,maar deze zullen in de hemel opgelost zijn. Dan ontvangt ieder loon naar werken.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2022 om 05:57 zei Petra.:

Ik las gisteren dit artikel in het ND met deze titel: https://www.nd.nl/geloof/protestant/1133029/vroeger-zagen-we-refos-als-cultureel-erfgoed-nu-is-er-vooral-er

 

Berendien Tetelepta heeft samen met Jorina Haspels de podcast "Biblebelt" gemaakt. 

De blik op refo’s is veranderd, stelt Tetelepta (tegenwoordig werkzaam bij het Nederlands Dagblad). ‘Zeker de afgelopen twee jaar, want reformatorische christenen kwamen steeds negatiever in het nieuws. Denk aan kerkgang tijdens lockdowns, vaccineren en homoseksualiteit in het reformatorisch onderwijs. De reacties daarop zijn heftig. Twintig jaar geleden vonden we ze raar, toch zagen we ze ook als een soort cultureel erfgoed. Nu is er vooral ergernis.’

Dat was de aanleiding om met mensen op de biblebelt te praten. ‘Hoe kijken zij naar de weerstand en hoe beleven zij hun geloof?  In het bovengenoemde artikel staat een link naar de podcast. 

"In hoeverre zijn reformatorische christenen zelf veranderd de laatste jaren?
De biblebelt heeft twee vleugels gekregen. De linkerkant past zich aan aan de normen in de samenleving en richt zich op wat refo’s en niet-refo’s gemeen hebben. Dat is het ‘Bas van der Vlies-model’, gericht op harmonie. Vooral jongeren in deze groep hebben bewust gekozen voor het reformatorische geloof, maar hechten minder aan de regeltjes. Aan de andere kant zie je dat de rechterflank steeds meer de confrontatie opzoekt.

 

Zij hebben verschillende deskundigen gesproken die verwachten dat de biblebelt niet op deze manier bij elkaar blijft, wat denken jullie ? 

 

 

 

De kerk komt in een steeds penibeler parket te zitten. De vijandigheid in de wereld neemt steeds meer toe. De druk om toe te geven aan wereldse gedachten op straffe van allerlei aantijgingen en pogingen om misstanden binnen de kerk te vinden. De haat tegen het geloof neemt toe.

Het komt er op aan dat de kerk werkelijk God serieus neemt en zich inzet om Hem werkelijk te dienen. Dat houdt oa in om de haat buiten de deur te houden. God heeft lief en Johannes zegt om niet te haten maar om lief te hebben.

De kerk kan ter linker en ter rechter zijde op de druk reageren. De linker is om toe te geven aan de wereld en de rechter om krampachtig te worden en wettisch te zijn zonder zorg te hebben.  Christus wijkt af noch ter linkerzijde noch ter rechter. Enerzijds biedt Hij weerstand tegen de duivel, anderzijds past Hij de wet toe zoals Hij bedoelt is. Hij legt uit dat het tweede gebod om je naaste lief te hebben is om om te zien naar mensen in nood zoals Hij het voorbeeld gaf in het verhaal van de Barmhartige Samaritaan.

Het is nodig om volwassen te worden in het geloof en Christus werkelijk te dienen zoals Hij dat deed. Petrus spreekt over de noodzaak om als Christus te worden en deel te krijgen aan Zijn goddelijke natuur. Dat is wat de kerk nodig heeft en dat doen zij niet.

2 Petrus 1;3-9: "Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd. Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent. En daarom moet u zich er met alle inzet op toeleggen om aan uw geloof deugd toe te voegen, aan de deugd kennis, aan de kennis zelfbeheersing, aan de zelfbeheersing volharding, aan de volharding godsvrucht, aan de godsvrucht broederliefde en aan de broederliefde liefde voor iedereen. Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en toenemen, zullen ze u niet doelloos en onvruchtbaar laten wat de kennis van onze Heere Jezus Christus betreft. Immers, bij wie deze dingen niet aanwezig zijn, die is blind en kortzichtig, omdat hij de reiniging van zijn vroegere zonden vergeten is."

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Wie in Christus gelooft hoort bij het lichaam. Of dat nu gereformeerden, katholieken of Jehovah's zijn etc..

Daar denken de Jehova's heel anders over:

Op 13-7-2022 om 12:22 zei sjako:
Op 13-7-2022 om 12:14 zei sandingisaskill:

Bijbelbelt bestaat voornamelijk uit calvinisten die nogal waarde hechten aan de uitverkiezingsleer. Daar kun je niet mee evangeliseren.

Een valse leer dus.

Je kunt wel doen alsof er eenheid is, maar die is er niet. Verre van.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-7-2022 om 10:22 zei sjako:

Een valse leer dus. Veel mensen worden daar wanhopig omdat ze denken dat niet uitverkoren zijn. Het betekent heel wat anders om uitverkorenen te zijn.  

Jezus spoort ons aan te evangeliseren en het is duidelijk een opdracht.

Mat 28:19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leer ze om zich te houden aan alles wat ik jullie heb opgedragen. En weet: ik ben met jullie, alle dagen, tot het einde van het tijdperk.’

 Paulus is duidelijk Romeinen 10:13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.  14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?  15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’

Valse leer? Iedereen denkt dat de andere leer een valse is en de eigen de echte en enige..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Najreb1956:

Valse leer? Iedereen denkt dat de andere leer een valse is en de eigen de echte en enige..

Niet iedereen denkt dat. Ik vind het ook een rare gedachte dat God mensen naar de hel stuurt die een ander geloof hebben. Je geloofsovertuiging word sterk bepaald door je omgeving en vooral door de opvoeding van je ouders. Woon je in het verkeerde gezin, enkele reis naar de hel, klinkt niet echt fair.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Najreb1956:

Valse leer? Iedereen denkt dat de andere leer een valse is en de eigen de echte en enige..

Nee hoor. Ik zie het als verschillende uitleg/visie. En aangezien ik mijn eigen uitleg/visie niet compleet bewijzen kan zal ik het daarmee moeten doen. Gelukkig vraagt God niet om bewijs maar om geloof. Mazzel... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee hoor. Ik zie het als verschillende uitleg/visie. En aangezien ik mijn eigen uitleg/visie niet compleet bewijzen kan zal ik het daarmee moeten doen. Gelukkig vraagt God niet om bewijs maar om geloof. Mazzel... 

Het gaat bij valse leer dan ook vaak niet over christendom, maar over andere religies welke men valse leer vind..

Bij protestanten merk ik wel vaak dat men ook nog het juiste geloof moet hebben. Helemaal geen rekening houdend met de tijd waarin je leeft, bij wie je geboren wordt (zoals "10" ook al zegt). En hier komt dan weer de uitverkiezing naar voren. Beetje zoals Brahmanen die beweren dat de gelukkigen bij de Brahmanen geboren worden (de uitverkorenen in het hindoeisme). Het scheelt wel voor ongelovigen, want als je gelooft in uitverkiezing of karma dan hoef je niet te evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Barnabas:
Op 23-7-2022 om 21:34 zei Dat beloof ik:

Daar denken de Jehova's heel anders over:

Dat hoor ik dan wel van henzelf. Wanneer jij iets tegen Jehovah's hebt gebruik mij daar dan niet voor.

Ik leg alleen maar uit dat jouw stelling niet klopt. Jij zegt dat katholieken, gereformeerden en Jehova's  tot hetzelfde lichaam behoren.
Jehova's zijn het daar zeker niet mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid