Spring naar bijdragen

Elkaar aansporen om God te zoeken


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren.

Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite.

Maar God heeft beloofd: wie Mij zoekt zal Mij vinden.

En Hij heeft de Heilige Geest beloofd aan wie Hem daarom vragen.

Toen ik klein was (9 jaar) heb ik iets van God mogen ervaren.

Maar tegenwoordig lijkt Hij heel ver weg.

Ik ben Hem nu intensief aan het zoeken door Zijn Woord en door gebed.

Zijn er nog meer mensen die meer van God willen ervaren en die samen met me mee willen zoeken naar God?

Zodat we elkaar in dit topic kunnen bemoedigen om vol te houden en elkaar op de hoogte brengen wanneer iemand van ons God gevonden heeft?

Ik word namelijk zelf een beetje moedeloos dat mijn zoeken geen zin lijkt te hebben.

Als we elkaar kunnen aanmoedigen om door te gaan zou ik dat heel fijn vinden! 

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fijn dat je hiet bent. Zelf heb ik een verhaal over het ervaren van de kracht van God. Toen ik in minj twintiger jaren was geloofde ik niet in God en zocht Hem niet. Wel wilde ik goed leven en de

Hoi,   Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren. Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite. Maar God heeft beloofd: w

Oeps, ik zie dit bericht nu pas Hermanos. Ik ben een tijdje afwezig geweest maar weet nog waar het over gaat, ik heb toen iets geschreven in de trant van dat jij had geschreven dat je bidden niet bela

14 minuten geleden zei rups89:

Hoi,

 

Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren.

Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite.

Maar God heeft beloofd: wie Mij zoekt zal Mij vinden.

En Hij heeft de Heilige Geest beloofd aan wie Hem daarom vragen.

Toen ik klein was (9 jaar) heb ik iets van God mogen ervaren.

Maar tegenwoordig lijkt Hij heel ver weg.

Ik ben Hem nu intensief aan het zoeken door Zijn Woord en door gebed.

Zijn er nog meer mensen die meer van God willen ervaren en die samen met me mee willen zoeken naar God?

Zodat we elkaar in dit topic kunnen bemoedigen om vol te houden en elkaar op de hoogte brengen wanneer iemand van ons God gevonden heeft?

Ik word namelijk zelf een beetje moedeloos dat mijn zoeken geen zin lijkt te hebben.

Als we elkaar kunnen aanmoedigen om door te gaan zou ik dat heel fijn vinden! 

Groetjes!

Volgens mij stelt de bijbel dat geloof en vertrouwen genoeg is. Ervaren is weer een stap verder. Is dat noodzakelijk om te geloven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Samuel 3 zegt: The word from YHWH had become rare in those days, visions were not widespread. 

Psalm 22: My God, why have you forsaken me? My God, I keep calling by day and you do not answer. 

Hoe gek het ook klinkt. Zijn stilzwijgen sterkt mij, want geloof zal beproefd worden. Nu stug volhouden en doorgaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei rups89:

Hoi,

 

Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren.

Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite.

Maar God heeft beloofd: wie Mij zoekt zal Mij vinden.

En Hij heeft de Heilige Geest beloofd aan wie Hem daarom vragen.

Toen ik klein was (9 jaar) heb ik iets van God mogen ervaren.

Maar tegenwoordig lijkt Hij heel ver weg.

Ik ben Hem nu intensief aan het zoeken door Zijn Woord en door gebed.

Zijn er nog meer mensen die meer van God willen ervaren en die samen met me mee willen zoeken naar God?

Zodat we elkaar in dit topic kunnen bemoedigen om vol te houden en elkaar op de hoogte brengen wanneer iemand van ons God gevonden heeft?

Ik word namelijk zelf een beetje moedeloos dat mijn zoeken geen zin lijkt te hebben.

Als we elkaar kunnen aanmoedigen om door te gaan zou ik dat heel fijn vinden! 

Groetjes!

Hi Rups, 

Bij deze mijn poging om jou te bemoedigen... 

Waarom kost bidden je moeite ? 

Wat is het wat je zo moedeloos maakt ? 

Misschien gaat het er meer om wat je verwacht of hoopt dat er gebeurt waardoor jij het gevoel krijgt dat je God gevonden hebt.

Dan gaat het eigenlijk om wat je nodig hebt.. Een antwoord met een Stem in je hoofd,, een teken, Liefde, al het wereldleed opgelost, de staatsloterij winnen, een wonder, genezing van een ziekte...etc. etc. etc.  ???? En zo kan ik nog wel een hele pagina vullen met in de wilde weg opgooien van opties waarvan er geen enkele in de buurt hoeft te komen omdat jij de enige bent die dat kan invullen.  En misschien is het euvel wel dat je God allang had gevonden, maar ben je het niet zo eens met Gods wegen ? 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! 

Ik bedoelde eigenlijk of er nog iemand was die van plan is om God te zoeken.

En dat we elkaar aansporen daarin.

Ik vind bidden bijvoorbeeld best lastig.

Ik heb het idee dat God me niet hoort, daardoor heb ik eigenlijk geen puf/energie om te bidden.

Als er nog iemand is die dit lastig vind, kunnen we elkaar aanmoedigen om toch vol te houden in gebed.

Groetjes! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei rups89:

Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren.

Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite.

Maar God heeft beloofd: wie Mij zoekt zal Mij vinden.

En Hij heeft de Heilige Geest beloofd aan wie Hem daarom vragen.

Hoi rups,

Dat verlangen ken ik. Eigenlijk denk ik dat dat de drang is om als rups maar door te blijven eten, totdat je vol zit en je even in een coconnetje kruipt om vervolgens als vlinder weer tevoorschijn te komen. Door jezelf rups te noemen, plaats je je nog voor de metamorfose, maar je vragen kunnen best die van een volgevreten rups zijn. Overigens kennen ook rupsen diverse vervellingen, alvorens ze verpoppen. Het kan dus ook zijn dat je uit je jasje gegroeid bent, maar nog even het rupsenbestaan zal voortzetten. Want mij lijkt het toe dat gearriveerdheid in het leven van een gelovige nooit gepast is. We zijn pas gearriveerd als we met eigen ogen onze Heiland zien als wij het tijdelijke voor het eeuwige verruilen.

Het is met God net als met de zon: als er een wolk voor de zon schuift, is de zon niet weg. Het kan goed zijn om de Bijbel soms eens weg te leggen; later kan blijken dat je met frisse blik er nieuwe dingen in vindt. Wat bidden betreft, komt het aan op geloof: ook als je niet kan bidden, kan je vrede vinden in de gedachte dat God niet afhankelijk is van jouw gebed. Hij laat jou niet los, ook als jij even niet kan bidden. Zelf heb ik in een tijd dat ik niet meer kon bidden anderen gevraagd om voor mij te bidden. Het kan zijn dat de tijd waar je nu doorheen gaat ertoe leidt dat je je verwachtingen over God en Bijbel bijstelt. Zelf heb ik veel gehad aan het verhaal van Job. Job kende God eerst van horen zeggen; hij geloofde, maar had God niet eerder zelf ervaren. Aan het eind van het verhaal heeft hij God wel ervaren en dat maakt dat hij zijn leven weer kan oppakken. In de tijd dat Job zat te rouwen, is er eerst stilte; dan zijn er gesprekken waarin Job zijn grief naar God toe helder krijgt; dan is er een profeet die zijn duit in het zakje doet en dan, in de storm is er het spreken van God. Dingen hebben tijd nodig. Die tijd is er, want een mensenleven duurt wel even.

13 uur geleden zei rups89:

Toen ik klein was (9 jaar) heb ik iets van God mogen ervaren.

Maar tegenwoordig lijkt Hij heel ver weg.

Ik ben Hem nu intensief aan het zoeken door Zijn Woord en door gebed.

Hoe langer een ervaring geleden is, hoe meer die kan vervagen; je kan eraan gaan twijfelen. Althans, zo vergaat het mij. Dat is des te meer reden om zulke ervaringen te koesteren, maar geloof bouwt uiteindelijk denk ik niet op ervaringen op het verleden, maar op een keuze in het hier en nu. Paulus zei in 1 Korinthe 13: Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, overlegde ik als een kind, maar nu ik een man geworden ben, heb ik het kinderlijke tenietgedaan. Als volwassene zijn dingen nu eenmaal anders dan toen we kind waren.

Ondanks dat het lezen in de Bijbel je weinig doet en je moeite hebt met het gebed, gebruik je die wegen wel om God intensief te zoeken. Ik denk echter dat als juist deze manieren nu stroef gaan, dat er ook andere wegen zijn. Zoals ik al zei, kan je anderen vragen voor je te bidden, maar je kan ook anderen vragen (zoals je nu in dit topic doet, maar ook in real life zou moeten doen) en lezen wat anderen geschreven hebben. Een heel mooi boek vind ik Eindelijk thuis van Henri Nouwen. Voor net wat meer dan 10 euro heb je het via boekwinkeltjes.nl bij je thuis. Henri Nouwen beschrijft zijn overdenkingen van de gelijkenis van de verloren zoon aan de hand van zijn observaties van het schilderij dat Rembrandt van deze gelijkenis maakte. Het mooie van zo'n boek is dat je op een hele andere manier met geloofszaken bezig bent en dat je daardoor opnieuw gaat nadenken over dingen die je vanzelfsprekend vindt. En zulke nieuwe manieren heb je nodig om uit de impasse te komen die je beschrijft.

13 uur geleden zei rups89:

Zijn er nog meer mensen die meer van God willen ervaren en die samen met me mee willen zoeken naar God?

Zodat we elkaar in dit topic kunnen bemoedigen om vol te houden en elkaar op de hoogte brengen wanneer iemand van ons God gevonden heeft?

Ik word namelijk zelf een beetje moedeloos dat mijn zoeken geen zin lijkt te hebben.

Als we elkaar kunnen aanmoedigen om door te gaan zou ik dat heel fijn vinden! 

Ik zoek graag met je mee, maar ik moet zeggen dat ik niet meer zoek naar God in de zin dat ik twijfel over zijn bestaan. Ik heb mijn leven aan Hem verbonden, maar dat betekent niet dat ik niet meer zoek. Het is niet dat alles dan ineens opgehelderd is. Als je een beslissing hebt gemaakt dat je niet meer twijfelt aan God, dan komen er andere vragen, zoals de vraag  wat je roeping is - hoe volg je Jezus na? Dat ene moment dat je zegt dat je niet meer aan God twijfelt, is eigenlijk een begin van een leven waarin de echtheid van die keuze moet blijken. En zoals Jezus zegt: zijn juk is niet zwaar. Je kan van alles meemaken wat zwaar is, maar dat draag je met Jezus. Als ik met jou mee zoek, dan is dat omdat ik vaak zelf ook niet goed weet waarom ik geloof, en ik kan meezoeken door te delen wat ik zelf denk en dan kan jij bepalen of je er wat mee kan of niet.

Ik wil je zeker aanmoedigen. Want zoeken heeft wel zin, maar zoeken kan heel moeilijk zijn als je niet weet hoe iets eruit ziet, als je bijvoorbeeld iets zoekt waar je alleen een woordelijke beschrijving van hebt (een plaatje zou al handiger zijn). Maar als je het vindt, dan is het zeker de moeite waard geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Tessalonicenzen 5:12 En wij bidden u, broeders, erkent degenen, die onder u arbeiden, en uw voorstanders zijn in den Heere, en u vermanen; 13 En acht hen zeer veel in liefde, om huns werks wil. Zijt vreedzaam onder elkander. 14 En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen. 15 Ziet, dat niemand kwaad voor kwaad iemand vergelde; maar jaagt allen tijd het goede na, zo jegens elkander als jegens allen. 16 Verblijdt u te allen tijd. 17 Bidt zonder ophouden. 18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u. 19 Blust den Geest niet uit. 20 Veracht de profetieen niet. 21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede. 22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei rups89:

Hoi,

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! 

Ik bedoelde eigenlijk of er nog iemand was die van plan is om God te zoeken.

En dat we elkaar aansporen daarin.

Ik vind bidden bijvoorbeeld best lastig.

Ik heb het idee dat God me niet hoort, daardoor heb ik eigenlijk geen puf/energie om te bidden.

Als er nog iemand is die dit lastig vind, kunnen we elkaar aanmoedigen om toch vol te houden in gebed.

Groetjes! 

Het is eigenlijk super eenvoudig.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij.   Dus je kunt wel tot God bidden, maar dan ben jij hier en is God daar.  En dat blijft natuurlijk ook zo.

Gewoon Jezus volgen is voldoende.   Daar kunnen we het over hebben.  Bidden vind ik zelf zinloos.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Het is eigenlijk super eenvoudig.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij.   Dus je kunt wel tot God bidden, maar dan ben jij hier en is God daar.  En dat blijft natuurlijk ook zo.

Gewoon Jezus volgen is voldoende.   Daar kunnen we het over hebben.  Bidden vind ik zelf zinloos.  

Pardon? Luister:

 

Op het officiële kanaal zijn er meerdere diensten over; maar dit is een spoedherstelling :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Het is eigenlijk super eenvoudig.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij.   Dus je kunt wel tot God bidden, maar dan ben jij hier en is God daar.  En dat blijft natuurlijk ook zo.

Gewoon Jezus volgen is voldoende.   Daar kunnen we het over hebben.  Bidden vind ik zelf zinloos.  

Jezus leerde Zijn discipelen hoe ze moesten bidden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Jezus leerde Zijn discipelen hoe ze moesten bidden. 

Ik heb geen bezwaar tegen bidden, maar topicstarter wil God ervaren.  Zolang je aan het bidden bent is het onmogelijk om God te ervaren omdat je je dan tot iemand anders dan jezelf richt.  En ik beken dat ik ooit -heel lang terug- ook wel eens gebeden heb in nood.  Omdat het stil bleef van God's kant weet ik dat dat een beproeving was in mijn leven.  Ik moest leren dat bidden niet helpt.   God spreekt alleen in de stilte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen bezwaar tegen bidden, maar topicstarter wil God ervaren.  Zolang je aan het bidden bent is het onmogelijk om God te ervaren omdat je je dan tot iemand anders dan jezelf richt.  En ik beken dat ik ooit -heel lang terug- ook wel eens gebeden heb in nood.  Omdat het stil bleef van God's kant weet ik dat dat een beproeving was in mijn leven.  Ik moest leren dat bidden niet helpt.   God spreekt alleen in de stilte.

= anti christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen bezwaar tegen bidden, maar topicstarter wil God ervaren.  Zolang je aan het bidden bent is het onmogelijk om God te ervaren omdat je je dan tot iemand anders dan jezelf richt.  En ik beken dat ik ooit -heel lang terug- ook wel eens gebeden heb in nood.  Omdat het stil bleef van God's kant weet ik dat dat een beproeving was in mijn leven.  Ik moest leren dat bidden niet helpt.   God spreekt alleen in de stilte.

Als God tegen je praat moet je naar de dokter. Mensen die stemmen denken te horen, daar is iets mis mee. We lezen dat meer dan eens bij misdadigers. 

Als je bidt vraag je om geloof en kracht. Dat helpt je om de beproevingen in dit leven te weerstaan. 

Ik zal nooit bidden om genezing van ziekte want dat heeft Jezus al volbracht. 

8 uur geleden zei rups89:

Hoi,

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! 

Ik bedoelde eigenlijk of er nog iemand was die van plan is om God te zoeken.

En dat we elkaar aansporen daarin.

Ik vind bidden bijvoorbeeld best lastig.

Ik heb het idee dat God me niet hoort, daardoor heb ik eigenlijk geen puf/energie om te bidden.

Als er nog iemand is die dit lastig vind, kunnen we elkaar aanmoedigen om toch vol te houden in gebed.

Groetjes! 

Bidden is wel belangrijk. Doe niet te moeilijk. Bid het onze vader of kies een psalm. Via Google vind je makkelijk 'psalms to pray'. En dan jezelf wel inleven in je gebed. Meteen mee beginnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hermanos2:

Als God tegen je praat moet je naar de dokter. Mensen die stemmen denken te horen, daar is iets mis mee. We lezen dat meer dan eens bij misdadigers. 

 

Ik lees dat wel eens bij gelovigen: dat ze de stem van God horen.  Dat is natuurlijk hun eigen stem.  Dus bidden heeft wel degelijk ook zijn dubieuze kanten.   Vandaar mijn advies om het maar achterwege te laten.  Dat gezegd hebbende moet natuurlijk ieder mens zélf daar achter komen, dat is het gaan van 'de weg'.  (Ik ben de weg, het leven en de waarheid)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor wie God zoekt is er natuurlijk ook nog Math  16: 25.  "Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden."

 

God kan zich alleen als de Zoon (Waarheid) baren waar het zelf is geweken.     God baart de Zoon in de ziel (Zie Math 16: 26).  Wees vrij van de handelaar in je zelf.  God handelt niet met jou.  Alleen zij die niets van God verwachten kunnen de ziel ontvankelijk maken.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hermanos2:

Spijt me oprecht Hopper. Maar ik begrijp je niet. 

Er staat geschreven: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.   Daarmee bedoelt Jezus zichzelf als Waarheid.  Maar die Waarheid komt niet op commando omdat iemand bidt, die kan alleen komen als het 'eigen willen' is opgegeven.  (Niet mijn wil geschiedde )

Zolang je Jezus of God nog verwacht is er 'willen' is je aanwezig.   De enige die aan het 'willen' een einde kan maken dat ben je zelf.    Daarom moet je ook "het leven verliezen om Mijnentwil".   Zelfs de wil om te leven kan opgegeven worden, zodat je helemaal kan opgaan in het onbekende.  Daarmee bedoel ik: je leven opgeven zoals je dat leeft op  deze aarde.   (Ieder begeren naar het aardse opgeven)

In dat leven verliezen om Mijnentwil kan God zichzelf als de Zoon baren.  Dat kan je niet ontgaan omdat dat niet een baren in het intellect is, maar in het hart.

Dan ben je nog steeds niet bij God, maar wel bij Christus als zijnde Waarheid.   Deze Waarheid is van dien aard dat er een verlangen van uit gaat.   Dat verlangen brengt je bij de Vader.  Dan komt de verloren zoon thuis.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hopper:

Voor wie God zoekt is er natuurlijk ook nog Math  16: 25.  "Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden."

 

God kan zich alleen als de Zoon (Waarheid) baren waar het zelf is geweken.     God baart de Zoon in de ziel (Zie Math 16: 26).  Wees vrij van de handelaar in je zelf.  God handelt niet met jou.  Alleen zij die niets van God verwachten kunnen de ziel ontvankelijk maken.

Dat betekent dus niet je op jezelf richten maar uzelf verloochenen om Hem echt te kunnen vinden.

De Weg, De Waarheid en het Leven is niet “ik” maar Christus. Veel Bijbel lezen en bidden is de beste manier om tot Hem te komen. Bekeren, berouwen, wedergeboren. 

Repentance.

bewerkt door Fundamenteel
Boete doen verandert naar berouwen = betere formulering.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat betekent dus niet je op jezelf richten maar uzelf verloochenen om Hem echt te kunnen vinden.

De Weg, De Waarheid en het Leven is niet “ik” maar Christus. Veel Bijbel lezen en bidden is de beste manier om tot Hem te komen. Bekeren, berouwen, wedergeboren. 

Repentance.

Je zegt met andere woorden hetzelfde als ik.   Christus als Waarheid moet gaan leven in de mens en niet langer 'ik'.  Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. Zoals Paulus dat schreef.

En het kan ook niet betekenen dat we allemaal ons eigen Christus gaan verzinnen, het moet dezelfde Christus zijn.  Als 'ik' zijn we allemaal verschillend, als Christus zijn we universeel.  Daarom moeten we afscheid nemen van de begeertes welke in het aardse liggen, maar zónder ons af te zonderen.  De verleidingen mogen zich onder onze ogen bevinden, maar wij begeren hen niet langer.  En we oordelen ook niet over hen die wel begeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Er staat geschreven: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.   Daarmee bedoelt Jezus zichzelf als Waarheid.  Maar die Waarheid komt niet op commando omdat iemand bidt, die kan alleen komen als het 'eigen willen' is opgegeven.  (Niet mijn wil geschiedde )

Zolang je Jezus of God nog verwacht is er 'willen' is je aanwezig.   De enige die aan het 'willen' een einde kan maken dat ben je zelf.    Daarom moet je ook "het leven verliezen om Mijnentwil".   Zelfs de wil om te leven kan opgegeven worden, zodat je helemaal kan opgaan in het onbekende.  Daarmee bedoel ik: je leven opgeven zoals je dat leeft op  deze aarde.   (Ieder begeren naar het aardse opgeven)

In dat leven verliezen om Mijnentwil kan God zichzelf als de Zoon baren.  Dat kan je niet ontgaan omdat dat niet een baren in het intellect is, maar in het hart.

Dan ben je nog steeds niet bij God, maar wel bij Christus als zijnde Waarheid.   Deze Waarheid is van dien aard dat er een verlangen van uit gaat.   Dat verlangen brengt je bij de Vader.  Dan komt de verloren zoon thuis.

Nope, sorry. Jezus legt het begrijpelijker uit. Zijn Weg is makkelijker dan de jouwe. Maar schrijf gerust door. Ik blijf lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Nope, sorry. Jezus legt het begrijpelijker uit. Zijn Weg is makkelijker dan de jouwe. Maar schrijf gerust door. Ik blijf lezen. 

Het is niet mijn weg maar Zijn weg, volgens wat de Bijbel leert.

Wij keren ons nooit tot ons “ik” in gebed. Niet mijn maar ZIJN wil geschiede. Er is geen plaats voor “ik” in gebed. Het is niet “mijn” Vader maar “onze” Vader.

Je kan wel zondes belijden en om hulp in eigen naam vragen en God vragen je beter in iets te maken. Maar in gebed maken we onszelf kleiner om Hem groter te maken.  We zoeken onszelf niet, maar Hem. Je vraag Zijn hulp en kunt niets met “ik” alleen bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hermanos2:

Nope, sorry. Jezus legt het begrijpelijker uit. Zijn Weg is makkelijker dan de jouwe. Maar schrijf gerust door. Ik blijf lezen. 

Mijn opinie is dat 'de weg' van Jezus ook niet bepaald gemakkelijk is.  Ontlediging (leeg worden van zelf) is geen makkie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Hopper:

Je zegt met andere woorden hetzelfde als ik.   Christus als Waarheid moet gaan leven in de mens en niet langer 'ik'.  Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. Zoals Paulus dat schreef.

En het kan ook niet betekenen dat we allemaal ons eigen Christus gaan verzinnen, het moet dezelfde Christus zijn.  Als 'ik' zijn we allemaal verschillend, als Christus zijn we universeel.  Daarom moeten we afscheid nemen van de begeertes welke in het aardse liggen, maar zónder ons af te zonderen.  De verleidingen mogen zich onder onze ogen bevinden, maar wij begeren hen niet langer.  En we oordelen ook niet over hen die wel begeren.

Sorry @Hermanos2 ik had de verkeerde gequote:

@Hopper Het is niet mijn weg maar Zijn weg, volgens wat de Bijbel leert.

Wij keren ons nooit tot ons “ik” in gebed. Niet mijn maar ZIJN wil geschiede. Er is geen plaats voor “ik” in gebed. Het is niet “mijn” Vader maar “onze” Vader.

Je kan wel zondes belijden en om hulp in eigen naam vragen en God vragen je beter in iets te maken. Maar in gebed maken we onszelf kleiner om Hem groter te maken.  We zoeken onszelf niet, maar Hem. Je vraag Zijn hulp en kunt niets met “ik” alleen bereiken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Sorry @Hermanos2 ik had de verkeerde gequote:

@Hopper Het is niet mijn weg maar Zijn weg, volgens wat de Bijbel leert.

Wij keren ons nooit tot ons “ik” in gebed. Niet mijn maar ZIJN wil geschiede. Er is geen plaats voor “ik” in gebed. Het is niet “mijn” Vader maar “onze” Vader.

Je kan wel zondes belijden en om hulp in eigen naam vragen en God vragen je beter in iets te maken. Maar in gebed maken we onszelf kleiner om Hem groter te maken.  We zoeken onszelf niet, maar Hem. Je vraag Zijn hulp en kunt niets met “ik” alleen bereiken.

 

Hallo Fundamenteel,

 

Het citaat is: "Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."  (Johannes 14:6 NBG51)

 

Jezus spreekt als dé Christus altijd in de ik-vorm (of Mij).   Als ik ergens  'ik' gebruik dan bedoel ik natuurlijk niet mijzelf, laat dat helder zijn.  

Wie leeg is van 'ik' is vol van Christus maar wie vol is van zichzelf is leeg van  Christus.  Het was Hermanos die twee verschillende 'wegen' poneerde.  (Die van mij en die van Jezus) Ik zie dat ik in zekere zin daarin ben meegegaan.  Dat had ik niet moeten doen.   Concreet: het gaan van 'de weg' naar de Waarheid is die van zelflediging.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid