Spring naar bijdragen

De boom der kennis van goed en kwaad


Aanbevolen berichten

52 minuten geleden zei Breuk:

Ik denk dat veel christenen nu snappen dat het uitsluiten van mensen met een andere seksuele geaardheid juist haaks staat op het christelijk geloof. Nu weten we ook veel meer over deze geaardheid. Het gaat nu ook meer over de verbintenis tussen 2 mensen die in liefde en trouw met elkaar het leven willen delen. Uiteindelijk is het iets wat tussen God en henzelf gaat. Ik hoop dat het buiten de kerk ook steeds meer geaccepteerd wordt, want het is niet alleen een probleem binnen religies.

Wij sluiten niemand uit wegens geaardheid en hebben zelfs homofielen verspreid over diverse gemeenschappen. Pas wanneer deze met hun geaardheid “politiek” in de gemeenschap zouden voeren is het logisch dat ze zichzelf uitsluiten he. Dat is niet enkel bij homofilie zo maar bij alles wat zich fanatiek en opstandig opstelt tegen Zijn Woord.

Het gaat er meestal over dat een kerk geen homofiel of lesbisch huwelijk kan zegenen en daar wordt dan verdeeldheid mee gezaaid door er zwart wit naar te kijken.

Wij zijn allemaal zondaars, niet enkel holebi’s, die niet mogen oordelen en dat aan God moeten overlaten.  Christenen kunnen veel vaker met andersdenkenden om dan degenen die hun verontwaardigingen afmeten aan wat mainstream is en constant van thema verandert. Wij houden graag aan 1 onveranderlijke doctrine vast. Dat het anderen misnoegt raakt onze koude klederen al meer dan 2000j niet. Behalve dan wanneer ze de standvaste christenen als straatverlichting begonnen gebruiken... Duister, sorry. :)

bewerkt door Fundamenteel
Nuances en dt
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 229
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij ook. Jezus stond tegenover de Farizeeën. Dat waren de oprechte godsdienstige mensen van die tijd. Zij hielden zich aan alle regels uit liefde voor God. Dat is een houding die veel christen

M.i. staat de boom niet op zichzelf, maar gaat het altijd om de activiteit van het eten van de boom. De mens mag van alle bomen eten, behalve die ene boom. "De boom van kennen goed en kwaad" was uniek

Het probleem met de bijbel is dat zowel jij als ik allerlei losse teksten kunnen aandragen om ons eigen standpunt te verdedigen.  Waar jij echter niet op in gaat is hoe nu iemand met een andere g

2 uur geleden zei Fundamenteel:

1. Tegenwoordig ben je snel orthodox, radicaal, racist, xenofoob, homofoob.

2. Christendom is exclusief en scheidde zich van de wereld af om deze niet te pleasen. Zelfs wanneer de zeitgeist vindt dat zij die homoseksualiteit een zonde vinden “bigots” of “homofoben” zijn.

3. Wij strijden niet tegen de zonde in de wereld, maar tegen de zonde in en tegen ons. Als de wereld ons een nieuwe norm wilt opdringen die onze huiskamers binnensluipt, kan je 2 kanten. Of je neemt die norm over en gaat mee met de flow om het makkelijk te krijgen, of ge doet uw gehele wapenuitrusting aan en slijpt Zijn zwaard.

1.  Logisch, velen zijn het ook.

2. Sommige christenen zijn inclusief, zij begrijpen dat in het Koninkrijk Gods een ieder zonder maat en dus gelijk is.

3. Strijden tegen de zonde in je zelf is zondig tegen Matt 16:25.  Als je strijd tegen de zonde dan wil je leven behouden zonder zonde.   Dat gaat niks worden.   Zolang er nog strijd is wil je het leven behouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

1.  Logisch, velen zijn het ook.

2. Sommige christenen zijn inclusief, zij begrijpen dat in het Koninkrijk Gods een ieder zonder maat en dus gelijk is.

3. Strijden tegen de zonde in je zelf is zondig tegen Matt 16:25.  Als je strijd tegen de zonde dan wil je leven behouden zonder zonde.   Dat gaat niks worden.   Zolang er nog strijd is wil je het leven behouden.

Op welke Bijbelcitaat is 2 gebaseerd? Hoeveel homofobe christenen kent u en waarom zijn ze radicaal, orthodox of homofoob? 

Wanneer de zonde zich aandringt zijn wij geboden weerstand te bieden en te blijven staan. Ge kunt anders de volgende generatie al evengoed op de politieke correcte slachtbank aanbieden en ze leren meelopen in dit gedrocht van een wanbeleid dat al gelijk is aan nazi duitsland haar bruinhemden tijdens een pandemie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Op welke Bijbelcitaat is 2 gebaseerd? Hoeveel homofobe christenen kent u en waarom zijn ze radicaal, orthodox of homofoob? 

Wanneer de zonde zich aandringt zijn wij geboden weerstand te bieden en te blijven staan. Ge kunt anders de volgende generatie al evengoed op de politieke correcte slachtbank aanbieden en ze leren meelopen in dit gedrocht van een wanbeleid dat al gelijk is aan nazi duitsland haar bruinhemden tijdens een pandemie.

Mattheüs 16:25. "Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij verliest, zal het behouden."

 

Wie de leer van Jezus begrijpt, begrijpt dat de 'inwoners' van Gods Koninkrijk zonder maat zijn.   In negatie zegt Jezus dat ook (Met de maat waarmee ge meet...)

Weerstand blijven bieden is het leven willen behouden.  Praktisch gezien: als een christen homofobe gevoelens in zichzelf waarneemt , dan begrijpt hij dat hij met een maat meet.    Deze gevoelens zien voor wat ze zijn zullen de homofobe gevoelens doen uitdoven.

Het gaat er niet om óf ik homofobe christenen ken of hoeveel het er zijn, ieder individu kan in zichzelf kijken of dergelijke gevoelens aanwezig zijn.  Als de homofobe gevoelens uitdoven is er weer een stukje maat-nemen verdwenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Op welke Bijbelcitaat is 2 gebaseerd? Hoeveel homofobe christenen kent u en waarom zijn ze radicaal, orthodox of homofoob? 

Wanneer de zonde zich aandringt zijn wij geboden weerstand te bieden en te blijven staan. Ge kunt anders de volgende generatie al evengoed op de politieke correcte slachtbank aanbieden en ze leren meelopen in dit gedrocht van een wanbeleid dat al gelijk is aan nazi duitsland haar bruinhemden tijdens een pandemie.

Ik en vele andere christenen vinden een levensverbintenis tussen mensen van hetzelfde geslacht geen zonde. Dit als zonde benoemen en zo mensen beschadigen, zie ik eerder als zonde (hoe soms goed bedoeld ook). Men baseert zich op een aantal bijbelteksten die opgeschreven zijn zonder de huidige kennis en die ook niet slaan op de hierboven benoemde verbintenis.

Dan haal je ook het wanbeleid erbij met een verwijzing naar nazi-Duitsland. Ik denk dat je hier de huidige politieke macht (regering) bedoelt. Gelukkig hebben we een democratie in Nederland en ik vraag me af of je wel snapt wat soort vergelijking je maakt en dat ik dat totaal ongepast vindt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Ik en vele andere christenen vinden een levensverbintenis tussen mensen van hetzelfde geslacht geen zonde. Dit als zonde benoemen en zo mensen beschadigen, zie ik eerder als zonde (hoe soms goed bedoeld ook). Men baseert zich op een aantal bijbelteksten die opgeschreven zijn zonder de huidige kennis en die ook niet slaan op de hierboven benoemde verbintenis.

Dan haal je ook het wanbeleid erbij met een verwijzing naar nazi-Duitsland. Ik denk dat je hier de huidige politieke macht (regering) bedoelt. Gelukkig hebben we een democratie in Nederland en ik vraag me af of je wel snapt wat soort vergelijking je maakt en dat ik dat totaal ongepast vindt. 

Zij en jij misschien wel. En nu komt ie: wat onderwijst de Bijbel in het oude en nieuwe verbond?

Christenen waren te stil in nazi duitsland. Nu ze opnieuw sociaal darwinisme toepassen om kinderen experimentele behandelingen en hormoonkuren te kunnen opdringen vind ik de vergelijking niet zo ver weg.

3 uur geleden zei Hopper:

Mattheüs 16:25. "Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij verliest, zal het behouden."

 

Wie de leer van Jezus begrijpt, begrijpt dat de 'inwoners' van Gods Koninkrijk zonder maat zijn.   In negatie zegt Jezus dat ook (Met de maat waarmee ge meet...)

Weerstand blijven bieden is het leven willen behouden.  Praktisch gezien: als een christen homofobe gevoelens in zichzelf waarneemt , dan begrijpt hij dat hij met een maat meet.    Deze gevoelens zien voor wat ze zijn zullen de homofobe gevoelens doen uitdoven.

Het gaat er niet om óf ik homofobe christenen ken of hoeveel het er zijn, ieder individu kan in zichzelf kijken of dergelijke gevoelens aanwezig zijn.  Als de homofobe gevoelens uitdoven is er weer een stukje maat-nemen verdwenen.

Ok laten we onze kinderen onderwijzen dat jongens als meisjes geboren kunnen worden en laten wij de escalatie daar rond in Amerikaanse staten negeren zodat het overwaait in Europa en onze jongeren verder in genderdysforia conditoneert omdat we anders intolerant overkomen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zij en jij misschien wel. En nu komt ie: wat onderwijst de Bijbel in het oude en nieuwe verbond?

Christenen waren te stil in nazi duitsland. Nu ze opnieuw sociaal darwinisme toepassen om kinderen experimentele behandelingen en hormoonkuren te kunnen opdringen vind ik de vergelijking niet zo ver weg.

Ok laten we onze kinderen onderwijzen dat jongens als meisjes geboren kunnen worden en laten wij de escalatie daar rond in Amerikaanse staten negeren zodat het overwaait in Europa en onze jongeren verder in genderdysforia conditoneert omdat we anders intolerant overkomen? 

Er worden best goede tegengeluiden en nuanceringen gemaakt rond de hele genderdiscussie. Het is echter allemaal niet zo zwart-wit als jij het voorstelt.

Overigens de meerderheid van Nazi-Duitsland waren christenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

En er zit nou eenmaal een flink verschil tussen de NLse Wetgeving en die van God. De NlLse wet is (behoorlijk) eenduidig en geldt voor iedereen. Gods wetten en regelgeving zijn niet zo klip en klaar, daarom zijn er zoveel verschillende meningen mogelijk. In prince vind ik 'de Farizeeër' geen probleem. Integendeel zelfs..ik kan het juist wel respecteren als je strikt in de leer bent.  Waar volgens mij het probleem zit is als je je eigen strikte leer niet slechts op jezelf toepast maar ook aan anderen op wilt leggen. Jij schrijft "Er is maar één oplossing en dat is dat de orthodoxe gelovige moet sterven" ... maar volgens mij hoeft dat helemaal niet. Wees net zo strikt als je maar zijn wilt, als je het maar voor elkaar krijgt om het bij jezelf te houden en andere mensen hun eigen weg te laten bewandelen. 

Ik wil onderscheid maken tussen een persoonlijke wet en een gemeenschappelijke wet. In de tijd van de Bijbel bestond het nazireeërschap: iemand nam persoonlijk een set leefregels aan, bijvoorbeeld geen alcohol drinken, het haar niet afknippen, etc. In de christelijke geschiedenis zijn monniken en kluizenaars m.i. een voorbeeld van mensen die een persoonlijke leefregel aannemen, waarmee ze niemand kwaad doen, sterker nog, vaak kwam hun discipline ten goede aan de gemeenschap (bijvoorbeeld het brouwen van lekker bier). Ook vegetariërschap om maar iets te noemen is het volgen van een persoonlijke leefregel.

Maar een nazireeër is iets anders dan een farizeeër. De set regels die de farizeeër belangrijk vindt, gelden vanuit zijn optiek voor iedereen. Hij is oprecht het geloof toegedaan dat de wereld beter wordt dat de wereld gaat leven volgens zijn set van regels, omdat hij gelooft dat die regels van God komen. En dat is hetgene wat moet sterven. Het is niet de farizeeër die met God staat tegenover het volk dat de wet niet kent + de heidenen. Nee, God regeert over iedereen en niemand heeft God in the pocket. Ik vind het wel mooi de verontwaardiging van de boomers over de besmeurde schilderijen. Ze wanen zich moreel superieur, ze keuren het af, ze willen best praten, maar schijnen niet te beseffen dat hun rijkdom gebaseerd is op olie, dat ze verslaafd zijn aan olie, dat het niet een kwestie is van een aanpassinkje hier en daar, maar een bekering vergt, een breuk met oude vanzelfsprekendheden.

13 uur geleden zei Petra.:

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik daar kennelijk altijd te makkelijk over heb gedacht, waar ik nog niet achter ben is waarom dat voor veel mensen zoiets moeilijks is. Mijn gedachte is dat je naar eer en geweten verantwoording hebt af te leggen over jezelf en je eigen doen en laten en niet over dat van anderen. Vind je dat je niet ongetrouwd mag samenwonen; prima, doe het dan niet. Maar anderen die dat wel doen zijn dan jouw verantwoording toch niet. Dus hoe zit dat nou.. word je als christen door God afgerekend voor zonden van anderen omdat je ervan wist en niks aan deed.. is dat het ?  Of is het een soort bonuspunten gevoel; het idee dat je eigen zonden meer kans op vergeving hebben omdat je bv. zo je best hebt gedaan om homoseksuelen op het ware pad te krijgen?

Omdat je op een spoor blijft van goede dingen doen. Je blijft zelf in control als je  "naar eer en geweten verantwoording aflegt". Maar de afrekening is niet iets van later, maar van hier en nu. Het is nu dat God bekering vraagt. Een "verbroken en verbrijzeld hart", meer is niet nodig. Jezus zei: "komt tot Mij en ik zal u rust geven". Dat is als je Jezus gaat volgen - met Jezus wandelen. Dan krijgt je rust. Wat wil je nog meer? Maar als je zelf in control bent, heb je Jezus niet nodig; zoals Jezus zelf zei: gezonden hebben geen geneesheer nodig, maar zieken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Zij en jij misschien wel. En nu komt ie: wat onderwijst de Bijbel in het oude en nieuwe verbond?

Christenen waren te stil in nazi duitsland. Nu ze opnieuw sociaal darwinisme toepassen om kinderen experimentele behandelingen en hormoonkuren te kunnen opdringen vind ik de vergelijking niet zo ver weg.

Ok laten we onze kinderen onderwijzen dat jongens als meisjes geboren kunnen worden en laten wij de escalatie daar rond in Amerikaanse staten negeren zodat het overwaait in Europa en onze jongeren verder in genderdysforia conditoneert omdat we anders intolerant overkomen? 

Ik schreef: "ieder individu kan in zichzelf kijken etc etc".  Jij begint nu uit eigener beweging over kinderen onderwijzen.  Haalt er een term bij zoals sociaal darwinisme.  Kortom, jouw blik is volledig op de anderen gericht en niet op je zelf.  Nat alsof er geen Matt 16:26 is die zegt dat je niks in de wereld hebt te winnen als je ziel daar schade door lijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Breuk:

Er worden best goede tegengeluiden en nuanceringen gemaakt rond de hele genderdiscussie. Het is echter allemaal niet zo zwart-wit als jij het voorstelt.

Overigens de meerderheid van Nazi-Duitsland waren christenen. 

Alle geluiden ten spijt: wat zegt de Bijbel?

10 minuten geleden zei Hopper:

Ik schreef: "ieder individu kan in zichzelf kijken etc etc".  Jij begint nu uit eigener beweging over kinderen onderwijzen.  Haalt er een term bij zoals sociaal darwinisme.  Kortom, jouw blik is volledig op de anderen gericht en niet op je zelf.  Nat alsof er geen Matt 16:26 is die zegt dat je niks in de wereld hebt te winnen als je ziel daar schade door lijdt.

U heeft gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Fundamenteel:

Alle geluiden ten spijt: wat zegt de Bijbel?

Lukas 10:26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
27. Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28. Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Peter79:

Ik wil onderscheid maken tussen een persoonlijke wet en een gemeenschappelijke wet. In de tijd van de Bijbel bestond het nazireeërschap: iemand nam persoonlijk een set leefregels aan, bijvoorbeeld geen alcohol drinken, het haar niet afknippen, etc. In de christelijke geschiedenis zijn monniken en kluizenaars m.i. een voorbeeld van mensen die een persoonlijke leefregel aannemen, waarmee ze niemand kwaad doen, sterker nog, vaak kwam hun discipline ten goede aan de gemeenschap (bijvoorbeeld het brouwen van lekker bier). Ook vegetariërschap om maar iets te noemen is het volgen van een persoonlijke leefregel.

Maar een nazireeër is iets anders dan een farizeeër. De set regels die de farizeeër belangrijk vindt, gelden vanuit zijn optiek voor iedereen. Hij is oprecht het geloof toegedaan dat de wereld beter wordt dat de wereld gaat leven volgens zijn set van regels, omdat hij gelooft dat die regels van God komen. En dat is hetgene wat moet sterven. Het is niet de farizeeër die met God staat tegenover het volk dat de wet niet kent + de heidenen. Nee, God regeert over iedereen en niemand heeft God in the pocket.

 

Ik vind het wel mooi de verontwaardiging van de boomers over de besmeurde schilderijen. Ze wanen zich moreel superieur, ze keuren het af, ze willen best praten, maar schijnen niet te beseffen dat hun rijkdom gebaseerd is op olie, dat ze verslaafd zijn aan olie, dat het niet een kwestie is van een aanpassinkje hier en daar, maar een bekering vergt, een breuk met oude vanzelfsprekendheden.

Oh dat wist ik niet. Thanks! 

Dan bedoelde ik dus de Nazireeër waar ik waardering voor heb. 

 

12 uur geleden zei Peter79:

Ik vind het wel mooi de verontwaardiging van de boomers over de besmeurde schilderijen. Ze wanen zich moreel superieur, ze keuren het af, ze willen best praten, maar schijnen niet te beseffen dat hun rijkdom gebaseerd is op olie, dat ze verslaafd zijn aan olie, dat het niet een kwestie is van een aanpassinkje hier en daar, maar een bekering vergt, een breuk met oude vanzelfsprekendheden.

Ik was het wel eens met dit opninistuk: 

https://www.nd.nl/opinie/commentaar/1148277/alleen-maar-boos-zijn-over-besmeurde-schilderijen-is-veel-te-ge

"Voelt u woede, als u ziet dat iets prachtigs en van onschatbare waarde wordt vernield?’, vroeg een van de activisten gisteren aan geschokte Mauritshuis-bezoekers. ‘Waar is die woede als u ziet dat onze planeet wordt verwoest? Dit schilderij wordt beschermd door glas. Maar de toekomst van onze kinderen is niet beschermd.’

We weten allang dat klimaatverandering de schepping zeer ernstig bedreigt. We weten allang dat er vergaande maatregelen nodig zijn om die klimaatverandering tegen te gaan. We weten allang dat die maatregelen iedereen zullen raken. En keer op keer – zie het  * VN-rapport van gisteren – worden we eraan herinnerd dat er nog veel te weinig maatregelen zijn getroffen en we ook zelf veel te weinig doen. De museumacties wijzen op zeer pijnlijke wijze op die feiten."

 

* Om de opwarming van de aarde te beperken tot twee graden Celsius, moet de uitstoot van broeikasgassen binnen acht jaar met minstens 30 procent zijn verminderd. Met de klimaatbeloftes die er nu wereldwijd zijn gedaan, wordt dat in de verste verte niet gehaald. 

 

 

12 uur geleden zei Peter79:

Omdat je op een spoor blijft van goede dingen doen. Je blijft zelf in control als je  "naar eer en geweten verantwoording aflegt". Maar de afrekening is niet iets van later, maar van hier en nu.

Het beste wat ik te bieden heb is mijn geweten, idd. elk moment hier en nu. Misschien zit het wel aangesloten op een zielsbewustzijn of christusbewustzijn o.i.d. of niet. Ik weet het niet.  

Wat ik wel weet is dat zeggen/denken/menen/vinden dat God in controle is mensen kennelijk niet vrijwaart van het doen van verschrikkelijk dingen. (Uit naam van God). 

 

 

12 uur geleden zei Peter79:

Het is nu dat God bekering vraagt. Een "verbroken en verbrijzeld hart", meer is niet nodig. Jezus zei: "komt tot Mij en ik zal u rust geven". Dat is als je Jezus gaat volgen - met Jezus wandelen. Dan krijgt je rust. Wat wil je nog meer? Maar als je zelf in control bent, heb je Jezus niet nodig; zoals Jezus zelf zei: gezonden hebben geen geneesheer nodig, maar zieken.

Voel jij rust Peter ?  Als je om je heen kijkt naar al die menselijke ellende, naar onze aardkloot.. voel je je daar rustig bij? 

Voelen alle christenen zich rustig ? Geen frustraties, verdriet, spanningen, geen antidepressiva's meer nodig.. oases van rust en kalmte? Ik zie het niet hoor, was het maar waar. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Breuk:

Lukas 10:26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
27. Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28. Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven.

Liefde voor God uit zich niet door de wereld te pleasen of iemands seksuele geaardheid boven Zijn geboden te plaatsen en het probleem te negeren en verder te voeden. Er was nog nooit zoveel genderdysforia als vandaag. Laten we maar terug normaal doen als samenlevingen en vasthouden aan de traditionele norm.

Wat uw voorouders gehoorzaam zijn is en ook een gebod is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Liefde voor God uit zich niet door de wereld te pleasen of iemands seksuele geaardheid boven Zijn geboden te plaatsen en het probleem te negeren en verder te voeden. Er was nog nooit zoveel genderdysforia als vandaag. Laten we maar terug normaal doen als samenlevingen en vasthouden aan de traditionele norm.

Wat uw voorouders gehoorzaam zijn is en ook een gebod is.

Indien jij nu de geboden eens zelf probeert te houden en het aan God overlaat om het oordeel over andere mensen te geven. 
 

Je doet ook net of het onderwerp mbt gender en seksuele geaardheid voor iedereen speelt. Het is een kleine minderheid en juist die moeten naast hun worstelingen met dé acceptatie hiervan ook nog een keer het oordeel van mensen ondergaan.

Hoe vaak zijn mensen van gedachten verandert, indien hun kind een andere geaardheid blijkt te hebben.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Liefde voor God uit zich niet door de wereld te pleasen of iemands seksuele geaardheid boven Zijn geboden te plaatsen en het probleem te negeren en verder te voeden. Er was nog nooit zoveel genderdysforia als vandaag. Laten we maar terug normaal doen als samenlevingen en vasthouden aan de traditionele norm.

Wat uw voorouders gehoorzaam zijn is en ook een gebod is.

Gisteren schreef je nog "U heeft gelijk" om nu toch weer verder te gaan met oordelen.  Alsof Jezus altijd zijn mond gehouden heeft en zijn uitspraken van nul en generlei waarde zijn.  Dat de leer van Jezus niet 1-2-3 te begrijpen is, is te billijken, maar enige inspanning mag er toch wel gedaan worden.

Als het nog niet helder genoeg is, het is Adam die kennis heeft van goed en kwaad.  Het is Christus die zich heeft afgescheiden van de wereld en het oordeel aan 'Adam en Eva' overlaat.  En zodoende zonder reflectie op de wereld is en zich buiten het veld van goed en kwaad bevindt.  Het Koninkrijk Gods.

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Gisteren schreef je nog "U heeft gelijk" om nu toch weer verder te gaan met oordelen.  Alsof Jezus altijd zijn mond gehouden heeft en zijn uitspraken van nul en generlei waarde zijn.  Dat de leer van Jezus niet 1-2-3 te begrijpen is, is te billijken, maar enige inspanning mag er toch wel gedaan worden.

Als het nog niet helder genoeg is, het is Adam die kennis heeft van goed en kwaad.  Het is Christus die zich heeft afgescheiden van de wereld en het oordeel aan 'Adam en Eva' overlaat.  En zodoende zonder reflectie op de wereld is en zich buiten het veld van goed en kwaad bevindt.  Het Koninkrijk Gods.

 

Waar leest u een oordeel?

18 minuten geleden zei Breuk:

Indien jij nu de geboden eens zelf probeert te houden en het aan God overlaat om het oordeel over andere mensen te geven. 
 

Je doet ook net of het onderwerp mbt gender en seksuele geaardheid voor iedereen speelt. Het is een kleine minderheid en juist die moeten naast hun worstelingen met dé acceptatie hiervan ook nog een keer het oordeel van mensen ondergaan.

Hoe vaak zijn mensen van gedachten verandert, indien hun kind een andere geaardheid blijkt te hebben.

Laten we het hierbij houden. Ik ben te ver naar de andere zijde afgedwaald om daar nog iets op een rustige manier over te zeggen. 

De vreugde en de liefde wordt ter bescherming afgeblokt terwijl mijn licht dooft. 

Het forum verdient beter dan mijn misantropie. Ik ga het inderdaad bij God leggen en Hem mijn woede bekend maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waar leest u een oordeel?

Laten we het hierbij houden. Ik ben te ver naar de andere zijde afgedwaald om daar nog iets op een rustige manier over te zeggen. 

De vreugde en de liefde wordt ter bescherming afgeblokt terwijl mijn licht dooft. 

Het forum verdient beter dan mijn misantropie. Ik ga het inderdaad bij God leggen en Hem mijn woede bekend maken.

Leg het inderdaad bij Hem neer en luister naar Zijn stem.

Binnen het GKV (kleine orthodox gereformeerde kerk) zie je dat er ook een omslag is ingezet.

Hoogleraar Ad de Bruijne schreef hier pas een boek (Verbonden voor het leven) over. Zoals ik al eerder schreef,  veel christenen hebben een andere kijk gekeken (dat geldt overigens ook voor niet-christenen). 
 

Het belangrijkste is dat je jouw gedachten met God kan verenigen. Het argument dat het zo duidelijk in de bijbel staat, dat klopt m.i. niet. Het is dus een kwestie van bidden en de Geest Haar werk te laten doen. Wees niet bang waar je uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Het beste wat ik te bieden heb is mijn geweten, idd. elk moment hier en nu. Misschien zit het wel aangesloten op een zielsbewustzijn of christusbewustzijn o.i.d. of niet. Ik weet het niet.  

Wat ik wel weet is dat zeggen/denken/menen/vinden dat God in controle is mensen kennelijk niet vrijwaart van het doen van verschrikkelijk dingen. (Uit naam van God). 

Je blijft m.i. aan het vergelijken met andere mensen. Van andere mensen weet je nooit precies de waarheid; ze kunnen wel zeggen dat God in control is, maar zoals je zelf zegt, lijkt hun leven dat tegen te spreken. Maar zolang je vanuit je zelf blijft kijken naar de wereld buiten je, blijf je zelf buiten schot. Je vertrouwt op je geweten als beste wat je te bieden hebt en het is aantrekkelijk om dat dan te zien als lijntje met God. Maar dat is niet waar christelijk geloof over gaat. Want, zegt Paulus, als heidenen die de wet niet hebben, toch doen wat de wet gebiedt, dan zijn zij zichzelf tot wet. Toch zullen heidenen volgens Paulus verloren gaan (allen die de wet hebben worden veroordeeld door de wet; allen die de wet niet hebben gaan zonder wet verloren). Het geweten is de laatste instantie waarmee je controle houdt over je eigen leven, om te doen wat je zelf goeddunkt. Maar goed leven biedt geen escape voor de dood; het is niet je goede gedrag dat maakt dat God je zal opwekken uit de dood. 

4 uur geleden zei Petra.:

Voel jij rust Peter ?  Als je om je heen kijkt naar al die menselijke ellende, naar onze aardkloot.. voel je je daar rustig bij? 

Voelen alle christenen zich rustig ? Geen frustraties, verdriet, spanningen, geen antidepressiva's meer nodig.. oases van rust en kalmte? Ik zie het niet hoor, was het maar waar. 

Ja, ik voel rust, maar dat is iets dat rust geeft in wat mij ook zal overkomen. Rust in onrust. Rust dat God mijn leven draagt, als de wereld in brand staat en mijn leven een chaos is. Ik heb je eerder verwezen naar onderstaand filmpje van Henri Nouwen en ik herinner me dat je reactie niet onverdeeld positief was. Toch illustreert het wat ik bedoel: de dingen die mijn leven aan het wankelen brengen, brengen mijzelf niet aan het wankelen omdat mijn rust in Jezus Christus is.

En het is niet dat je dan geen geweten meer hebt; het geweten is alleen niet meer de hoogste instantie, maar eerder een bepaald soort kennis of vaardigheid die in dienst gesteld wordt van Jezus. Nog steeds zal je handelen in overeenstemming met je geweten, maar door het besef dat ook gewetensvorming beïnvloed wordt door levens- en wereldbeschouwing - die weer samenhangt met je relatie met Jezus - zal het geweten geen absolute autoriteit hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Peter79:

Want, zegt Paulus, als heidenen die de wet niet hebben, toch doen wat de wet gebiedt, dan zijn zij zichzelf tot wet. Toch zullen heidenen volgens Paulus verloren gaan

Dat is niet wat er staat in Romeinen 2.

Er staan een aantal dingen wel:
Het oordeel dat je velt over anderen, vel je over jezelf (en dan maakt het niet uit dat je daar 'volgens Paulus' bij zet, zoals hierboven.
God beloont ieder mens naar zijn daden.
Iedereen die het goede doet wacht glorie, ook andere volken dan de Joden.
Heidenen die de wet niet hebben, maar hem naleven zijn zichzelf tot wet, bewijzen dat wat de wet eist in hun hart staat geschreven.

Dus: de heidenen die goed doen, gaan niet verloren (wat dat dan ook mag inhouden).

45 minuten geleden zei Peter79:

het is niet je goede gedrag dat maakt dat God je zal opwekken uit de dood. 

Wel dus, volgens Paulus.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het oordeel dat je velt over anderen, vel je over jezelf

Exact, je hebt twee soorten oordeel. Namelijk een rechtvaardig oordeel en een onrechtvaardig oordeel.

Als jij een ander onrechtvaardig oordeelt zal jij je loon ontvangen naar de ongerechtigheid. (Hel)

Als jij een ander rechtvaardig oordeelt ontvang jij je loon naar de gerechtigheid. (Hemel)

Zeggen tegen een ander dat die niet mag oordelen is een contradictie en een onrechtvaardig oordeel.

@Hopper @Breuk @Peter79

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Exact, je hebt twee soorten oordeel. Namelijk een rechtvaardig oordeel en een onrechtvaardig oordeel.

Als jij een ander onrechtvaardig oordeelt zal jij je loon ontvangen naar de ongerechtigheid. (Hel)

Als jij een ander rechtvaardig oordeelt ontvang jij je loon naar de gerechtigheid. (Hemel)

Zeggen tegen een ander dat die niet mag oordelen is een contradictie en een onrechtvaardig oordeel.

@Hopper @Breuk @Peter79

 

 

Het is “oordeel niet op datgene gij niet geoordeeld wilt worden.”

dat laatste is wel een belangrijke nuance. Wat wij natuurlijk niet mogen is rechter spelen en deze stenigen bv. Maar de zonde benoemen is al 2000j gangbaar. Bedenk hoe Paulus zijn brief aan de Romeinen opent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Het is “oordeel niet op datgene gij niet geoordeeld wilt worden.”

dat laatste is wel een belangrijke nuance. Wat wij natuurlijk niet mogen is rechter spelen en deze stenigen bv. Maar de zonde benoemen is al 2000j gangbaar. Bedenk hoe Paulus zijn brief aan de Romeinen opent

Jij wilt ook niet onrechtvaardig geoordeeld worden doe dat bij een ander dan ook niet.

Het stelt gewoon hypocrisie aan het licht.

God haat de onrechtvaardig en heeft gerechtigheid lief. De zonde open en bloot benoemen is rechtvaardigheid mits jezelf ook toegeeft zondig te zijn.

Dan ben je rechtvaardig bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

Exact, je hebt twee soorten oordeel. Namelijk een rechtvaardig oordeel en een onrechtvaardig oordeel.

Als jij een ander onrechtvaardig oordeelt zal jij je loon ontvangen naar de ongerechtigheid. (Hel)

Als jij een ander rechtvaardig oordeelt ontvang jij je loon naar de gerechtigheid. (Hemel)

Zeggen tegen een ander dat die niet mag oordelen is een contradictie en een onrechtvaardig oordeel.

@Hopper @Breuk @Peter79

 

Rechtvaardig en onrechtvaardig kunnen uitkomsten van een oordeel zijn. 
Het advies om vooral niet te oordelen staat op meer plaatsen, zoals Mattheus.

Matteüs 7:1-6
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet? Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is? Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Rechtvaardig en onrechtvaardig kunnen uitkomsten van een oordeel zijn. 
Het advies om vooral niet te oordelen staat op meer plaatsen, zoals Mattheus.

Matteüs 7:1-6
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet? Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is? Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.

Klopt, dit stuk heeft puur betrekking op het contrast en verschil tussen rechtvaardig en onrechtvaardig.

Heeft niets te maken met het oordeel zelf maar met de manier waarop.

Daarom zegt Christus ook, haal eerst de balk uit eigen oog of met andere worden wordt eerst zelf rechtvaardig voordat je een ander oordeelt.

Dat kan trouwens alleen in Jezus zelf, zoek hem.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid