Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei sandingisaskill:

Dan zou God niet bestaan en ik ook niet. De hemel is waar God is, de hel is waar God afwezig is.

God is omnipresent. Dus Hij is ook in de hel. Hij ziet precies wat daar allemaal gebeurd, Hij verbrand de mensen daar. Hij heeft de hel dan toch gecreëerd. 

1 uur geleden zei Hermanos2:

Het geloof in de hel als plaats van EEUWIGDURENDE pijniging is kwalijk en absurd. Staat haaks op de bijbel. Maar zie, er zijn nog kerken die het verkondigen. 

Veel mensen hier begrijpen mij niet. Prima. Ik heb niemand een verklaring af te leggen, alleen bij God. Ik kan mensen die God aanbidden en zeggen dat Hij liefde is maar ook mensen voor eeuwig verbrand en pijnigt in de hel niet begrijpen. Alsof je een sadist aanbidt. Het maken van de hel is al kwaadaardig! Nee. Ik lees de bijbel heel anders. 

 

3 uur geleden zei Hetairos:

Tja, Robert Frans, ik ben het wel met je eens. Maar ik ben wel benieuwd naar de visie van @Universalchristen32, of hij dit ook allemaal zo onderschrijft.

Tja, en als er geen hemel zou zijn, ben je reeds in de hel en dan valt het misschien wel mee.

Ik ben een vrouw trouwens. Ik geloof in de kruisdood, zoals elke andere christen. Hij gaf zijn leven voor ons allemaal, dat is het goede nieuws wat hij kwam brengen. 

10 uur geleden zei Hermanos2:

Ik zie niet waarom IEDEREEN gered zou worden. We zijn nu al 2000 jaar na de dood en opstanding van Jezus. Dat zijn dan weggegooide jaren. 

Ik begrijp wat je bedoelt. En ik heb daar natuurlijk niet zo even een antwoord op. Er zullen nog dingen moet gebeuren, zoals we in de bijbel kunnen lezen. Ik weet niet waarom we dan nu nog niet allemaal naar de hemel kunnen. 

bewerkt door Universalchristen32
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik aanvaard juist wel het hele woord. Zoals het in de bijbel staat. De hel is door mensen uit zijn verband getrokken. De kruisdood had als doel dat alle mensen gered worden. Stel dat niemand zou gelov

Jazeker. Het zou mij echt niets uitmaken. God heeft zich in Jezus over mij ontfermt toen ik het leven niet meer zag zitten en alleen Hem nog maar kon aanroepen. Wist ik toen van een hemel of een hel? 

Zonder de kruisiging en opstanding van Christus is het christelijk geloof inhoudsloos. Dat schreef Paulus al in zijn brieven en dat ondervinden we vandaag de dag nog steeds. Kerken die het kruis afwij

Posted Images

4 uur geleden zei sandingisaskill:

Met welk doel?

Omwille van Hemzelf. Omdat Hij de Bron van alle goedheid en geluk is. Omdat je beseft dat een leeg hedonisme, hoe aanlokkelijk het ook kan zijn, nooit het volle geluk en de diepe vrede kan brengen dat het leven in Christus wél kan. Omdat je niet wil geloven uit louter zelfbehoud, zoals men een koning gehoorzaamt om het hoofd niet te verliezen, maar omdat je van Hem houdt en Hij van jou. Omdat het leven met Hem altijd de moeite waard is, ook al zou het enkel hier op aarde afspelen.

Dat kan dus een doel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Universalchristen32:

God is omnipresent. Dus Hij is ook in de hel. Hij ziet precies wat daar allemaal gebeurd, Hij verbrand de mensen daar. Hij heeft de hel dan toch gecreëerd. 

Veel mensen hier begrijpen mij niet. Prima. Ik heb niemand een verklaring af te leggen, alleen bij God. Ik kan mensen die God aanbidden en zeggen dat Hij liefde is maar ook mensen voor eeuwig verbrand en pijnigt in de hel niet begrijpen. Alsof je een sadist aanbidt. Nee. Ik lees de bijbel heel anders. 

 

Ach, velen begrijpen mijn visie op de bijbel ook niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Het geloof in de hel als plaats van EEUWIGDURENDE pijniging is kwalijk en absurd. Staat haaks op de bijbel. Maar zie, er zijn nog kerken die het verkondigen

En juist daarom kun je niet volstaan met zomaar te roepen, dat iets kwalijk en absurd is. En voordat je kunt zeggen, dat iets haaks op de Bijbel staat, zul je er toch echt een gedegen studie naar moeten doen. Zonder dat heb je al helemaal geen recht van spreken. Zegt de Bijbel dat ieder mens per definitie behouden is? Of is de wens de vader van de gedachte en heeft die wens jouw interpretatie zodanig in de greep, dat je niet meer kunt 'zien' wat de Bijbel nu echt zegt?

Maar laat @Universalchristen32 maar een voorzet doen. Per slot van rekening is dit topic aan haar opgedragen. Misschien dat zij wel al studie heeft gedaan naar de alverzoening en kunnen we allemaal wat van haar leren. Da's beter dan weer opnieuw en ongefundeerd van leer trekken.

bewerkt door Hetairos
Geslacht van Universalcristen32 aangepast ;-)
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Universalchristen32:

God is omnipresent. Dus Hij is ook in de hel. Hij ziet precies wat daar allemaal gebeurd, Hij verbrand de mensen daar. Hij heeft de hel dan toch gecreëerd. 

Veel mensen hier begrijpen mij niet. Prima. Ik heb niemand een verklaring af te leggen, alleen bij God. Ik kan mensen die God aanbidden en zeggen dat Hij liefde is maar ook mensen voor eeuwig verbrand en pijnigt in de hel niet begrijpen. Alsof je een sadist aanbidt. Het maken van de hel is al kwaadaardig! Nee. Ik lees de bijbel heel anders. 

 

Ik ben een vrouw trouwens. Ik geloof in de kruisdood, zoals elke andere christen. Hij gaf zijn leven voor ons allemaal, dat is het goede nieuws wat hij kwam brengen. 

Ik begrijp wat je bedoelt. En ik heb daar natuurlijk niet zo even een antwoord op. Er zullen nog dingen moet gebeuren, zoals we in de bijbel kunnen lezen. Ik weet niet waarom we dan nu nog niet allemaal naar de hemel kunnen. 

Volgens mij gaan we niet naar de hemel maar krijgen we eeuwig gelukkig leven op een herstelde aarde. Zo begon alles in Genesis. Dat plan gaat God ook uitvoeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Universalchristen32:

God is omnipresent. Dus Hij is ook in de hel. Hij ziet precies wat daar allemaal gebeurd, Hij verbrand de mensen daar. Hij heeft de hel dan toch gecreëerd.

Dat mag je geloven natuurlijk, maar dat is niet wat het christendom over het algemeen leert. Die gaat uit van de hel als een plaats waar God níét is, voor hen die Hem afgewezen hebben en Hem dus niet kunnen verdragen. Zou God de hel betreden, dan zou het onmiddelijk stoppen de hel te zijn.

Echter, de oosters-orthodoxen geloven, of hebben een theorie, dat hel en hemel feitelijk één en dezelfde plaats zijn, waar Gods liefde als een vuur de rechtvaardigen loutert en verlicht en de onrechtvaardigen verteerd en pijnigt, omdat zij Gods liefde immers niet kunnen verdragen. Maar de andere kerken geloven dat naar mijn weten niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hetairos:

En juist daarom kun je niet volstaan met zomaar te roepen, dat iets kwalijk en absurd is. En voordat je kunt zeggen, dat iets haaks op de Bijbel staat, zul je er toch echt een gedegen studie naar moeten doen. Zonder dat heb je al helemaal geen recht van spreken. Zegt de Bijbel dat ieder mens per definitie behouden is? Of is de wens de vader van de gedachte en heeft die wens jouw interpretatie zodanig in de greep, dat je niet meer kunt 'zien' wat de Bijbel nu echt zegt?

Maar laat @Universalchristen32 maar een voorzet doen. Per slot van rekening is dit topic aan hem opgedragen. Misschien dat hij wel al studie heeft gedaan naar de alverzoening en kunnen we allemaal wat van hem leren. Da's beter dan weer opnieuw en ongefundeerd van leer trekken.

Wie zegt dat ik geen gedegen studie gedaan heb over de hel? 

Iedereen die de hel letterlijk neemt mag mij uitleggen hoe ik duizenden miljarden jaren zou kunnen branden in een meer van zwavel? Want dat moet ik dan ook letterlijk nemen, toch? 

Zij die niet behouden worden, sterven gewoon de tweede definitieve dood en vergaan definitief tot stof en as. Onomkeerbaar. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Wie zegt dat ik geen gedegen studie gedaan heb over de hel? 

Iedereen die de hel letterlijk neemt mag mij uitleggen hoe ik duizenden miljarden jaren zou kunnen branden in een meer van zwavel? Want dat moet ik dan ook letterlijk nemen, toch? 

Je verwart geloof in de hel met het letterlijk nemen van beeldspraak omtrent de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Universalchristen32:

Ik aanvaard juist wel het hele woord. Zoals het in de bijbel staat. De hel is door mensen uit zijn verband getrokken. De kruisdood had als doel dat alle mensen gered worden. Stel dat niemand zou geloven, de hele wereld is atheïst, dan zou Jezus toch voor niets de kruisdood zijn ondergaan? Hij deed het zodat iedereen bij God kan komen, niet een selecte groep. De zonden van de wereld heeft Hij op zich genomen. En iedereen op aarde, boven, onder, zal uiteindelijk bevestigen dat Jezus de zoon van God is. Elke knie zal buigen en elke mond zal het zeggen. 

Ja een ieder wordt behouden maar ik geloof zeker dat daar wel wat aan vooraf gaat, maar geen eeuwigheid verbrand worden in de hel. Het is beter om te geloven. Plus Jezus is voor mij héél belangrijk in mijn leven. Juist omdat hij voor een ieder gestorven is Hij alle aanbidding waard! 

Dit is een héle mooie weergave, dit is hoe ik het als Christen zie. 

En hoe red je alle mensen en waarvan? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Wie zegt dat ik geen gedegen studie gedaan heb over de hel?

Als je inderdaad een gedegen studie hebt gedaan naar de hel, waarom kun je dan geen begrip opbrengen voor degenen die nog steeds in de hel geloven?

4 minuten geleden zei Hermanos2:

Iedereen die de hel letterlijk neemt mag mij uitleggen hoe ik duizenden miljarden jaren zou kunnen branden in een meer van zwavel? Want dat moet ik dan ook letterlijk nemen, toch?

Je hebt een punt. Maar op zich is het niet meer dan een argument. Want ik weet namelijk niet of er mensen zijn, die het zo letterlijk nemen.

4 minuten geleden zei Hermanos2:

Zij die niet behouden worden, sterven gewoon de tweede definitieve dood en vergaan definitief tot stof en as. Onomkeerbaar. 

Je gelooft dus in de annihilatie van de ongelovigen! Prima. Maar kun je dit onderbouwen of ten minste vanuit jouw gezichtspunt aannemelijk maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

De hel is de eeuwige dood. Geen eeuwige pijniging. Eigenlijk soort vuilnisbelt voor mensen die God opruimt nadat dezen God afgewezen hebben. 

Het is feitelijk geen leven inderdaad, daar God er immers niet is en Hij de Bron van alle leven is. Daarom wordt het ook wel de tweede dood genoemd. Maar daar de mens een onsterfelijke ziel heeft volgens het algemene christendom, leven de doden daar wel voort. De pijniging komt echter voort uit hun eigen zonde, die hen daar verteert en hen niets anders meer laat zijn dan hun eigen woede, haat, bitterheid, afgunst, etc.
Zou de hel een deur naar de hemel open hebben staan, dan zouden zij daar alsnog niet doorheen willen gaan. Zou de hel als een paradijs zijn geweest, dan zouden de bewoners deze alsnog in no time (letterlijk, want de eeuwigheid is immers tijdloos) verwoesten. Eigenlijk dus ook een beetje zoals we met onze aarde hebben gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hetairos:

Je gelooft dus in de annihilatie van de ongelovigen! Prima. Maar kun je dit onderbouwen of ten minste vanuit jouw gezichtspunt aannemelijk maken?

Openbaringen 20:14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. 15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:
11 minuten geleden zei Robert Frans:

Je verwart geloof in de hel met het letterlijk nemen van beeldspraak omtrent de hel.

De hel is de eeuwige dood. Geen eeuwige pijniging. Eigenlijk soort vuilnisbelt voor mensen die God opruimt nadat dezen God afgewezen hebben. 

Ik wil graag wat meer weten van de studie en de gedegen conclusies die je op grond daarvan hebt getrokken. Maar nu sluit ik m'n laptop even af, want de blik die mijn echtgenote naar me werpt, belooft niet veel goeds. Morgen verder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hermanos2:

De hel is de eeuwige dood. Geen eeuwige pijniging. Eigenlijk soort vuilnisbelt voor mensen die God opruimt nadat dezen God afgewezen hebben. 

Waarom laat God ze dan geboren worden als hij ze daarna gaat opruimen of voor eeuwig gaat pijnigen in de hel? 

31 minuten geleden zei Hetairos:

En juist daarom kun je niet volstaan met zomaar te roepen, dat iets kwalijk en absurd is. En voordat je kunt zeggen, dat iets haaks op de Bijbel staat, zul je er toch echt een gedegen studie naar moeten doen. Zonder dat heb je al helemaal geen recht van spreken. Zegt de Bijbel dat ieder mens per definitie behouden is? Of is de wens de vader van de gedachte en heeft die wens jouw interpretatie zodanig in de greep, dat je niet meer kunt 'zien' wat de Bijbel nu echt zegt?

Maar laat @Universalchristen32 maar een voorzet doen. Per slot van rekening is dit topic aan haar opgedragen. Misschien dat zij wel al studie heeft gedaan naar de alverzoening en kunnen we allemaal wat van haar leren. Da's beter dan weer opnieuw en ongefundeerd van leer trekken.

Ik heb nooit gevraagd om dit topic. Dus in feite hoef ik helemaal niets.. Rob bell heeft goede boeken, hij heeft dit alles onderzocht. 

Een hele goede youtube. Hier vind je enorm veel antwoorden op vragen. https://youtube.com/channel/UCjlJI2QlzpEpE_fnoCk0rKQ

Ik zou deze eerst eens kijken. 

John 5:29. and will come forth; those who did the good deeds to a resurrection of life, those who committed the evil deeds to a resurrection of judgment.

In dit vers wordt niet gezegd, de hel. De dood. Maar oordeel. En ik geloof zeker dat we geoordeeld zullen worden. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Hetairos:

Ik wil graag wat meer weten van de studie en de gedegen conclusies die je op grond daarvan hebt getrokken. Maar nu sluit ik m'n laptop even af, want de blik die mijn echtgenote naar me werpt, belooft niet veel goeds. Morgen verder. 

Goedzo. Gezellige avond met je vrouw. Het is maar forum. Niet overdrijven. Fijne avond en tot morgen. 

48 minuten geleden zei Universalchristen32:

Waarom laat God ze dan geboren worden als hij ze daarna gaat opruimen of voor eeuwig gaat pijnigen in de hel? 

Ik heb nooit gevraagd om dit topic. Dus in feite hoef ik helemaal niets.. Rob bell heeft goede boeken, hij heeft dit alles onderzocht. 

Een hele goede youtube. Hier vind je enorm veel antwoorden op vragen. https://youtube.com/channel/UCjlJI2QlzpEpE_fnoCk0rKQ

Ik zou deze eerst eens kijken. 

John 5:29. and will come forth; those who did the good deeds to a resurrection of life, those who committed the evil deeds to a resurrection of judgment.

In dit vers wordt niet gezegd, de hel. De dood. Maar oordeel. En ik geloof zeker dat we geoordeeld zullen worden. 

 

 

God is op zoek naar mensen die op zoek zijn naar Hem. Iedereen is welkom. Zij die niet op zoek zijn naar God mogen hun aardse leven voltooien en komen niet in aanmerking voor een opstanding tot eeuwig leven. Ze blijven dus gewoon dood, hun lichaam vergaat. Niks geen hemel of hel. 

Of ja eigenlijk wel de hel. Maar dan als graf van de mens. In ieder geval geen plaats van bewuste pijniging. Alleen het idee al.... 

 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

En juist daarom kun je niet volstaan met zomaar te roepen, dat iets kwalijk en absurd is. En voordat je kunt zeggen, dat iets haaks op de Bijbel staat, zul je er toch echt een gedegen studie naar moeten doen. Zonder dat heb je al helemaal geen recht van spreken. 

Maar laat @Universalchristen32

Dat is jouw mening. Ik mag dat gerust roepen omdat de bijbel die interpretatie toelaat. 

Jij veegt mijn idee over Jezus als angel of the lord toch ook zomaar van tafel? En je bericht wekt niet de indruk als zou je erover hebben nagedacht. Door vooringenomenheid geef je het idee mogelijk niet eens een kans. 

Maar dat mag hoor. Vrijheid blijheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Universalchristen32:

Waarom laat God ze dan geboren worden als hij ze daarna gaat opruimen of voor eeuwig gaat pijnigen in de hel? 

Ik heb nooit gevraagd om dit topic. Dus in feite hoef ik helemaal niets.. Rob bell heeft goede boeken, hij heeft dit alles onderzocht. 

Een hele goede youtube. Hier vind je enorm veel antwoorden op vragen. https://youtube.com/channel/UCjlJI2QlzpEpE_fnoCk0rKQ

Ik zou deze eerst eens kijken. 

John 5:29. and will come forth; those who did the good deeds to a resurrection of life, those who committed the evil deeds to a resurrection of judgment.

In dit vers wordt niet gezegd, de hel. De dood. Maar oordeel. En ik geloof zeker dat we geoordeeld zullen worden. 

 

 

Waarop denk je dat we geoordeeld worden? Geloof, doen en laten? 

Ik geloof namelijk niet dat we geoordeeld worden. Want juist om die reden is Christus gekomen. Om ervoor te zorgen dat wie hem aanneemt buiten het oordeel valt. Want geen enkel onvolmaakt mens is onschuldig. Dus zonder Jezus zijn we allemaal de sigaar. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

image.png.5ad5fe771beca64870e1d1d5334bc3ed.pngimage.png.e64e63eb51dcf09ba2b993043442e210.png

Op 18-6-2022 om 06:48 zei Petra.:

Mooi topic! 

Ik had ook opgezocht wat een universal christen zou kunnen inhouden en kwam hier terecht: 

Hier staat dat het in het vroege christendom een gangbare opvatting was. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Universalisme_(theologie)

Universalisme is de universele redding of apokatastasis. Deze doctrine van de alverzoening gaat ervan uit dat alle mensen uiteindelijk gered zullen worden, dat wil zeggen verzoend zullen worden met God

18 uur geleden zei Universalchristen32:

Dit is een héle mooie weergave, dit is hoe ik het als Christen zie. 

Dat is fijn om te horen, dan kan ik een beetje beter begrijpen wat voor Godsbeeld jij hebt. 

Ik vind het wel een mooie visie. 

Ik las dat Paus Fransiscus bij de "hoopvolle universalisten" werd genoemd.  (Die claimen niet dat dit het ware christendom is maar ze hopen het wel). 

 

In je video worden er drie soorten genoemd. 

- Potential Universalism  (mijn korte vertaling: onduidelijk hoeveel mensen worden verzoend met God)

- Unqualified Universalism (mijn korte vertaling: dankzij Jezus gaan alle mensen direct naar de hemel en zijn verzoend met God)

-Qualified Universalism (mijn korte vertaling: Jezus volgers gaan direct naar de hemel, niet-volgers (de meeste mensen dus) zijn wel door Jezus gered van de dood maar worden geheiligd naar hun hart en een evt. straf is tijdelijk. Uiteindelijk zijn alle mensen verzoend met God). 

 

Ik heb de verschillen voor het gemak bondig vertaald, mocht het volgens jou niet helemaal juist zijn dan verbeter je het maar! 

Welke heeft jouw voorkeur ? 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hetairos:

Ik wil graag wat meer weten van de studie en de gedegen conclusies die je op grond daarvan hebt getrokken. Maar nu sluit ik m'n laptop even af, want de blik die mijn echtgenote naar me werpt, belooft niet veel goeds. Morgen verder. 

😁 

Zolang ze nog geen blik met *bonen naar je werpt valt het nog wel mee. 😉

*(boontje...) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Universalchristen32:

God is omnipresent. Dus Hij is ook in de hel. Hij ziet precies wat daar allemaal gebeurd, Hij verbrand de mensen daar. Hij heeft de hel dan toch gecreëerd.

Zoals Jezus werd verlaten door Zijn Vader aan het kruis en de hel leed voor ons , zo is God afwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Fundamenteel:
13 uur geleden zei Hetairos:

Je gelooft dus in de annihilatie van de ongelovigen! Prima. Maar kun je dit onderbouwen of ten minste vanuit jouw gezichtspunt aannemelijk maken?

Openbaringen 20:14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. 15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Annihilatie is dat het ophoudt en niets overblijft. Maar waarom dan die poel des vuur nog?

Als we overigens alle teksten over de tweede dood in Openbaringen opzoeken, dan krijg ik de indruk dat die tweede dood iets is wat mensen al overkomt terwijl ze nog in leven zijn. Zou dan de poel des vuurs (of de hel, zo je wilt) óók niet een situatie zijn, die je kan overkomen, terwijl je nog gewoon leeft?

Ik denk dus eerder dat de hel gewoon de situatie is waarin je terecht komt als je Jezus niet aanneemt. Als een ongelovige concreet sterft, weet ik niet wat er dan gebeurt (want ik ben God niet). Maar ik geloof ook niet dat die ongelovige dan 'verhuist' naar een plaats van pijniging. Wat zou daarvan het doel zijn?

Zoals ook Openbaring 21:8 (NBG1951) zegt: "Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars - hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood". De poel, is dan de vrucht van hun zonden (eigen handelen) en die vrucht oogsten ze zolang ze zich niet bekeren.

Het kan dus je buurman zijn, die zich in de poel des vuurs bevindt, terwijl je met hem staat te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hetairos:

Annihilatie is dat het ophoudt en niets overblijft. Maar waarom dan die poel des vuur nog?

Als we overigens alle teksten over de tweede dood in Openbaringen opzoeken, dan krijg ik de indruk dat die tweede dood iets is wat mensen al overkomt terwijl ze nog in leven zijn. Zou dan de poel des vuurs (of de hel, zo je wilt) óók niet een situatie zijn, die je kan overkomen, terwijl je nog gewoon leeft?

Ik denk dus eerder dat de hel gewoon de situatie is waarin je terecht komt als je Jezus niet aanneemt. Als een ongelovige concreet sterft, weet ik niet wat er dan gebeurt (want ik ben God niet). Maar ik geloof ook niet dat die ongelovige dan 'verhuist' naar een plaats van pijniging. Wat zou daarvan het doel zijn?

Zoals ook Openbaring 21:8 (NBG1951) zegt: "Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars - hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood". De poel, is dan de vrucht van hun zonden (eigen handelen) en die vrucht oogsten ze zolang ze zich niet bekeren.

Het kan dus je buurman zijn, die zich in de poel des vuurs bevindt, terwijl je met hem staat te praten.

Die antwoorden heb ik zelf niet altijd. Maar het is niet omdat iets in deze tijdsgeest vreemd overkomt of onbegrijpbaar is, we het moeten verwerpen. Integendeel. Worstelen met God is je door de teksten vechten en ik herinner me ook veel “waarom” vragen naar “boven” te werpen. Tijd, synchroniciteit van de Heilige Geest en blind volgen; zelfs al gaat het tegen je eigen succes in. 

De tweede dood is de dood na uw dood. Bv u sterft vandaag, maar komt dan voor God te staan en wordt beoordeeld. Dan is het verdict het eeuwige leven of de tweede dood. Wij moeten sterven om ons gevallen vlees de geest te geven, maar uw ziel is daarom niet dood. 

(Zoals ik dat geloof en interpreteer)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is met zijn liefde, zijn persoonlijk karakter wordt onthouden. 

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (Joh.3:36, SV)

Gods karakter is ook toorn. Die wordt niet onthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid