Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Er zijn inderdaad christelijke kerkgemeenschappen die tattoeages expliciet verbieden, omdat ze het als verminking van het door God geschapen lichaam zien. Vaak verwijzen ze ook naar het verbod op bepaalde rituele tatoeagepraktijken in Leviticus 19,27-28, hoewel de moderne tatoeage vaak niet zo'n heidens-religieuze betekenis heeft.
Maar veel andere kerkgemeenschappen en gelovigen zien het als een gewetenskwestie, iets waar je zelf dus biddend een weg in moet zien te vinden, zonder te oordelen over anderen die hun eigen keuzes weer maken.
Als je zelf tot een kerk of kerkgemeenschap behoort, dan is het goed om daar bij je pastoor, domineee, voorganger of (een) ouderling na te vragen hoe zij daarover denkt en vervolgens daar naar te handelen. Daar je echter al een tatoeage hebt, kun je het beste er bespreken wat daarmee te doen. De kans is aannemelijk dat je enkel wordt opgedragen het daarbij te laten en deze niet zichtbaar te dragen, maar dat zal afhangen van hoe streng je kerk is.

Zelf zie ik weinig bezwaar tegen tatoeages, zolang je het met mate doet, zorgvuldig nadenkt over de tekening en de (mogelijke) betekenis ervan en het niet tot ijdelheid wekt. En natuurlijk je gezonde verstand gebruikt bij het kiezen van de zetter.
Ook is het niet goed anderen aanstoot ermee te geven, want er zullen altijd gelovigen zijn die er bezwaar tegen hebben en die vrijheid hebben zij net zo goed. Kortom: maak hierin zelf je afweging en gun anderen respectvol de vrijheid hetzelfde te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Wijngaard1990:

Beste mensen,

Ik las net dat Tattoo's niet Christelijk zijn. Ik heb zelf een tattoo van Jezus op mijn arm. Is dat dan ook fout. Het is het relief van een kruis met Jezus er op. Het is niet zo groot, maar 15 cm land op mijn arm. Ik dacht juist dat dat wel mocht. Wat is jullie mening hierover? 

Bedenk wat je bedoeling is bij het zetten van een tattoo. Wil je jezelf verfraaien? Wil je een herinnering aan iemand? Of een eerbetoon? En bedenk daarna welke afbeelding je kiest. Soms laat men zelfs as van een overleden persoon door de inkt mengen. 

Bezint eer ge begint... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hermanos2:

Bedenk wat je bedoeling is bij het zetten van een tattoo. Wil je jezelf verfraaien? Wil je een herinnering aan iemand? Of een eerbetoon? En bedenk daarna welke afbeelding je kiest. Soms laat men zelfs as van een overleden persoon door de inkt mengen. 

Bezint eer ge begint... 

Er zit nog wat anders aan, je kan een tattoo nooit meer verwijderen. Het is permanent. En je spuit inkt in je lijf, is dat wel zo gezond? Via de Europese Unie zijn vorig jaar verschillende kleuren verboden geworden omdat het kanker zou kunnen veroorzaken. Je kan ook een henna tattoo nemen, die gaat er na verloopt van tijd gewoon weer af.

https://www.nporadio2.nl/nieuws/nieuws/828fdd9e-a3b3-4547-9325-965807f083a5/tatoeeerders-overvallen-door-snelle-verbod-op-alle-kleuren

Ik lees net helaas dat henna tattoos ook worden afgeraden door dermatologen. 

https://www.drleenarts.com/2014/07/14/even-een-henna-tatoeage-opgepast-geblazen/

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het niet goed. Maar wanneer je er een hebt dan zit hij er al op. Maar er staat dat voor wie God liefhebben hij alles ten goede doet meewerken

Romeinen 8:28: "En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn."

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag of iets mag is een andere dan of iets goed is

Over of iets mag staat er:

1 Korinthe 10:23; "Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op."

Dus alles mag. De mens heeft vrijheid om te kiezen. Dat wil niet zeggen dat alles nuttig is maar wanneer iemand een tattoe van Jezus op zijn arm heeft dan zou hij naar aanleiding daarvan kunnen getuigen over zijn geloof. Zo kun je het ten goede gebruiken.

15 uur geleden zei 010:

Er zit nog wat anders aan, je kan een tattoo nooit meer verwijderen. Het is permanent. En je spuit inkt in je lijf, is dat wel zo gezond? Via de Europese Unie zijn vorig jaar verschillende kleuren verboden geworden omdat het kanker zou kunnen veroorzaken. Je kan ook een henna tattoo nemen, die gaat er na verloopt van tijd gewoon weer af.

https://www.nporadio2.nl/nieuws/nieuws/828fdd9e-a3b3-4547-9325-965807f083a5/tatoeeerders-overvallen-door-snelle-verbod-op-alle-kleuren

Ik lees net helaas dat henna tattoos ook worden afgeraden door dermatologen. 

https://www.drleenarts.com/2014/07/14/even-een-henna-tatoeage-opgepast-geblazen/

Het is beter helemaal geen tattoe's te laten zetten.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Barnabas:

Volgens mij is het niet goed. Maar wanneer je er een hebt dan zit hij er al op. 

Is dat zo? Interessant vraagstuk. Bedenk dat in Ezra de heidense vrouwen weggestuurd werden. Met hun kinderen. Daar heeft men niet mee ingestemd. Was ongetwijfeld minder omslachtig en dramatisch geweest. Moet je een (ongepaste) tattoo dan niet ook verplicht verwijderen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

De vraag of iets mag is een andere dan of iets goed is

Over of iets mag staat er:

1 Korinthe 10:23; "Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op."

Dus alles mag. De mens heeft vrijheid om te kiezen. Dat wil niet zeggen dat alles nuttig is maar wanneer iemand een tattoe van Jezus op zijn arm heeft dan zou hij naar aanleiding daarvan kunnen getuigen over zijn geloof. Zo kun je het ten goede gebruiken.

Het is beter helemaal geen tattoe's te laten zetten.

Dat denk ik ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Is dat zo? Interessant vraagstuk. Bedenk dat in Ezra de heidense vrouwen weggestuurd werden. Met hun kinderen. Daar heeft men niet mee ingestemd. Was ongetwijfeld minder omslachtig en dramatisch geweest. Moet je een (ongepaste) tattoo dan niet ook verplicht verwijderen? 

Verplicht? Daar zitten haken en ogen aan die ik niet overzie.

Een vrouw wegsturen is niet hetzelfde als een operatie aan je lichaam.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Barnabas:

Verplicht? Daar zitten haken en ogen aan die ik niet overzie.

Een vrouw wegsturen is niet hetzelfde als een operatie aan je lichaam.

Ik zie wel een vergelijking. De huwelijken werden niet goedgekeurd omdat ze al bestonden. Een tattoo verwijderen is minder ingrijpend dan een huwelijk beëindigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Barnabas:

Verplicht? Daar zitten haken en ogen aan die ik niet overzie.

Een vrouw wegsturen is niet hetzelfde als een operatie aan je lichaam.

Bij een verplichting om een tattoo te verwijderen denk ik bijvoorbeeld aan een afbeelding die echt niet door de beugel kan. Of wanneer jezelf tot de conclusie komt dat een tattoo om welke reden dan ook niet mag. Dat kan een geloofs kwestie zijn. Maar ook iets anders. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Hermanos2:

Bij een verplichting om een tattoo te verwijderen denk ik bijvoorbeeld aan een afbeelding die echt niet door de beugel kan. Of wanneer jezelf tot de conclusie komt dat een tattoo om welke reden dan ook niet mag. Dat kan een geloofs kwestie zijn. Maar ook iets anders. 

En wat zijn daar de criteria van? Ik vind dat niemand verplicht moet worden gesteld om een tattoo te verwijderen. Mensen hebben altijd wel zelfbeschikkingsrecht over hun eigen lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Bij een verplichting om een tattoo te verwijderen denk ik bijvoorbeeld aan een afbeelding die echt niet door de beugel kan. Of wanneer jezelf tot de conclusie komt dat een tattoo om welke reden dan ook niet mag. Dat kan een geloofs kwestie zijn. Maar ook iets anders. 

Vooralsnog heb ik daar niets op te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei 010:

En wat zijn daar de criteria van? Ik vind dat niemand verplicht moet worden gesteld om een tattoo te verwijderen. Mensen hebben altijd wel zelfbeschikkingsrecht over hun eigen lichaam.

Voorbeeld:

Iemand komt tot geloof maar heeft een stoere levensfase achter de rug. En heeft een satanische tattoo en een swastika met daarboven Heil Hitler. 

Die moet er echt af. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Voorbeeld:

Iemand komt tot geloof maar heeft een stoere levensfase achter de rug. En heeft een satanische tattoo en een swastika met daarboven Heil Hitler. 

Die moet er echt af. 

Dat is toch altijd aan de persoon zelf in dat te beslissen? En een tattoo van een swastika is niet verboden. Je mag hem alleen niet zichtbaar dragen.  https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4357551/tatoeage-met-hakenkruis-niet-verboden-behalve-als-je-hem-laat-zien

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei 010:

Dat is toch altijd aan de persoon zelf in dat te beslissen? En een tattoo van een swastika is niet verboden. Je mag hem alleen niet zichtbaar dragen.  https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4357551/tatoeage-met-hakenkruis-niet-verboden-behalve-als-je-hem-laat-zien

Zeker is dat aan de persoon zelf. Maar wat zou jij zelf doen? 

Ik zou mezelf niet aan kunnen kijken in de spiegel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Zeker is dat aan de persoon zelf. Maar wat zou jij zelf doen? 

Ik zou mezelf niet aan kunnen kijken in de spiegel. 

Ik zou überhaupt geen tattoo nemen. Wat als je spijt krijgt? En hoe gezond is het in verf in je lijf te spuiten? Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei 010:

Ik zou überhaupt geen tattoo nemen. Wat als je spijt krijgt? En hoe gezond is het in verf in je lijf te spuiten? Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Daarom heb ik ook geen tattoo. Ik sport veel en probeer gezond te eten. Wetende dat ik dit lichaam in bruikleen heb en het ooit moet teruggeven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar gaat het niet om de zonde van het zetten van de tattoo en niet van de tattoo zelf. Je kan het wel verwijderen, maar je hebt het wel gezet en je hebt de zonde begaan.

Net als je iemand hebt vermoord, je kan wel vrijgesproken worden door de rechter of het niemand is er ooit achter gekomen, maar je hebt nog steeds iemand gedood.

 

Ik denk persoonlijk dat het er heel erg aan ligt wat je laat tattoeren. Ik denk een dat een Crhistelijke tattoo wel door de beugel kan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Wijngaard1990:

Maar gaat het niet om de zonde van het zetten van de tattoo en niet van de tattoo zelf. Je kan het wel verwijderen, maar je hebt het wel gezet en je hebt de zonde begaan.

Net als je iemand hebt vermoord, je kan wel vrijgesproken worden door de rechter of het niemand is er ooit achter gekomen, maar je hebt nog steeds iemand gedood.

 

Ik denk persoonlijk dat het er heel erg aan ligt wat je laat tattoeren. Ik denk een dat een Crhistelijke tattoo wel door de beugel kan. 

Eigen keuze. Anderen zullen er altijd wat van vinden. Bedenk wel dat je in een situatie kan komen waarin een tattoo best lastig kan zijn, juist omdat anderen er wat van vinden. In veel Arabische landen kun je dus al niet meer over straat. Als gevolg van een keuze die je hebt gemaakt, en waarvan je niet goed hebt gerealiseerd wat de gevolgen zijn. Laat dat dan een leermoment voor je zijn: wat je ook doet, realiseer je de gevolgen voor later. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-6-2022 om 00:17 zei Robert Frans:

 

Zelf zie ik weinig bezwaar tegen tatoeages, zolang je het met mate doet, zorgvuldig nadenkt over de tekening en de (mogelijke) betekenis ervan en het niet tot ijdelheid wekt. En natuurlijk je gezonde verstand gebruikt bij het kiezen van de zetter.
Ook is het niet goed anderen aanstoot ermee te geven, want er zullen altijd gelovigen zijn die er bezwaar tegen hebben en die vrijheid hebben zij net zo goed. Kortom: maak hierin zelf je afweging en gun anderen respectvol de vrijheid hetzelfde te doen.

Ik zie niet zoveel verschil in een tatoeage, geverfd haar, sieraden, make-up of andere tierelantijnen. In de RK wordt ook rijkelijk gebruik gemaakt van opsmuk van weelderige kledij tot edelstenen. 

Het enige verschil is dat je een tatoeage niet af kunt doen. Het is een blijvend sieraad of verminking (dat is maar hoe je het beschouwt) van je lichaam. Maar goed, datzelfde kun je zeggen van piercings. Mensen prikken gaten in hun oren om er wat glimmends in te hangen. Al hang je er niks meer in blijft het toch een litteken. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-6-2022 om 15:20 zei Wijngaard1990:

Beste mensen,

Ik las net dat Tattoo's niet Christelijk zijn. Ik heb zelf een tattoo van Jezus op mijn arm. Is dat dan ook fout. Het is het relief van een kruis met Jezus er op. Het is niet zo groot, maar 15 cm land op mijn arm. Ik dacht juist dat dat wel mocht. Wat is jullie mening hierover? 

Ik zie tattoo's per definitie als onchristelijk.  De leer van Jezus is er een van nederigheid en dienstbaarheid.  Jezus zou jouw voeten wassen.  Dan is het wel erg mal om met een tattoo van Jezus rond te lopen.   Gelukkig weet geen mens hoe Jezus er uit heeft gezien, dus je kunt zeggen dat het iemand anders is (in gedachten).

Op 5-6-2022 om 12:46 zei Wijngaard1990:

Maar gaat het niet om de zonde van het zetten van de tattoo en niet van de tattoo zelf. Je kan het wel verwijderen, maar je hebt het wel gezet en je hebt de zonde begaan.

Net als je iemand hebt vermoord, je kan wel vrijgesproken worden door de rechter of het niemand is er ooit achter gekomen, maar je hebt nog steeds iemand gedood.

 

Ik denk persoonlijk dat het er heel erg aan ligt wat je laat tattoeren. Ik denk een dat een Crhistelijke tattoo wel door de beugel kan. 

Zondes verdwijnen toch als je er spijt van hebt?  Alleen als je iemand hebt vermoord dan moet je wel even jezelf aangeven bij de politie natuurlijk.  En even 10 jaar de bajes in.

Dus als die tattoo is verwijderd dan is het wel vergeven en vergeten denk ik.  En als je dood gaat verdwijnt hij sowieso, dus in de hemel ziet niemand het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid