Spring naar bijdragen

Wat is een echte volgeling van Jezus Christus?


Aanbevolen berichten

Op 26-4-2022 om 15:40 zei Hetairos:

Dit artikeltje is het tweede waarin ik dieper inga op de vraag: Wat is een echte volgeling van Christus? De vorige keer heb ik de vraag gesteld: Hoe word je een echte volgeling van Christus?

Nu is de vraag belangrijk: "Hoe herken je een echte volgeling van Christus?"

Jezus zegt: „Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij“ Joh. 6:65 (NBG1951). Een echte volgeling is door de Vader bij Christus gebracht. De reden is, dat er velen wegen zijn, maar dat er maar één naar Christus leidt. En die weg is blijkbaar alleen bij de Vader bekend. Een vraag die dus kan opkomen bij een volgeling van Christus is: Hoe weet ik dat ik door de Vader bij Christus ben gebracht? Of anders gezegd: Volg ik de ware Christus of volg ik een pseudo-christus. Een fake-Jezus, zogezegd. Het antwoord is te vinden in wat Jezus verder zegt, tot de schare die bij Hem zijn gekomen om de werken (de wonderbare spijziging) die Jezus heeft gedaan.

Jezus noemt zichzelf het hemelse brood:

  • John 6:32-33 (NBG1951) "Jezus zeide dan tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel; want dát is het brood Gods, dat uit de hemel nederdaalt en aan de wereld het leven geeft".

De aanwezigen gaan hier op in en vragen direct om dit brood. Ze willen het brood wel als dat lijkt op het brood dat door Mozes aan hun vaderen in de woestijn was gegeven:

  • John 6:34 (NBG1951) „Zij zeiden dan tot Hem: Here, geef ons altijd dit brood“.

Jezus heeft het echter over zichzelf:

  • John 6:35-38 (NBG1951) „Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten. Maar Ik heb u gezegd, dat gij niet gelooft, ook al hebt gij Mij gezien. Alles wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen, en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Want Ik ben van de hemel nedergedaald, niet om mijn wil te doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft“.

Het punt wat Jezus hier maakt is niet, dat als je niet door de Vader bij Hem gebracht bent, je dus fout zit, maar dat je niet door Christus wordt afgewezen als je door de Vader bij Hem wordt gebracht. Dat de Vader je bij Hem brengt, geeft de zekerheid dat je goed zit. Dit is evenwel een belangrijk punt. Want de Vader en de Zoon werken blijkbaar samen. Zonder de Vader kom je niet bij de Jezus en als je je niet bij Jezus bevindt, ben je niet door de Vader gebracht. De Vader staat niet los van de Zoon en de Zoon staat niet los van de Vader; ze zijn één. Degenen die dat principe van elkaar los maken, bevinden zich dus niet op de juiste weg. Jezus zegt later tot de discipelen: „Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben“ Joh. 14:6-7 (NBG1951).

  • Joh. 6:38-40 (NBG1951) „Want Ik ben van de hemel nedergedaald, niet om mijn wil te doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan, maar het opwekke ten jongsten dage. Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.“

Jezus is het hemelse brood dat uit de hemel komt van de Vader. Maar dat schiet vooral de Joden in het verkeerde keelgat:

  • John 6:41-42 (NBG1951) „De Joden dan morden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het brood, dat uit de hemel nedergedaald is, en zij zeiden: Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef, wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Hij nu: Ik ben uit de hemel nedergedaald?“

Ze dachten dat Jezus gewoon met een set instructies zou komen waaraan ze zich konden houden. Let er op, dat dit misverstand ook vandaag de dag nog altijd zijn slachtoffers maakt. De Joden raakten het spoor bijster en ze morden hierover. Jezus zegt echter:

  • John 6:43-47 (NBG1951) „Mort niet onder elkander. Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God geleerd zijn. Een ieder, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij. Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; alleen die van God komt, die heeft de Vader gezien. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven.“

En:

  • John 6:48-51 (NBG1951) „Ik ben het brood des levens. Uw vaderen hebben in de woestijn het manna gegeten en zij zijn gestorven; dit is het brood, dat uit de hemel nederdaalt, opdat wie ervan eet, niet sterve. Ik ben het levende brood, dat uit de hemel nedergedaald is. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven; en het brood, dat Ik geven zal, is mijn vlees, voor het leven der wereld.“

Nu wordt het de Joden teveel, Ze snappen er totaal niets meer van. Ze zullen ongetwijfeld bij zichzelf hebben gedacht: Die man is volkomen gestoord en zou moeten worden opgenomen. Maar dan komt de climax:

  • John 6:53-58 (NBG1951) „Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Want mijn vlees is ware spijs en mijn bloed is ware drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij. Dit is het brood, dat uit de hemel nedergedaald is; niet gelijk de vaderen gegeten hebben en gestorven zijn; wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven.“

Dit is het moment, dat het velen afhaken. Maar ook in onze tijd is deze rede hard. Nog altijd begrijpen velen niet wat het wil zeggen: „tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage“.

Maar dan heb ik goed nieuws voor degenen die door de Vader bij Jezus zijn gebracht. Misschien snappen ze nog niet alles wat Jezus hier zegt, maar ze ervaren een verlangen naar meer. Meer brood, meer vlees - en meer bloed van Christus. Daaraan kun je herkennen dat je door de Vader bij Jezus wordt gebracht; deze woorden doen je hart opspringen van verlangen naar meer. Petrus snapte op dat moment ook nog niet alles, maar hij wist wel dat Jezus woorden van eeuwig leven sprak: „Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven;“ Joh. 6:68 (NBG1951). Opmerkelijk is dat hij later ook het volgende zegt: „Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!“ Matt. 16:16 (NBG1951). Waarop Jezus antwoordt: „Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is“ (Vers 17).

Als je niet door de Vader bij Jezus bent gebracht, blijft het volgen van Jezus een theorie. Maar als de Vader je bij Jezus brengt, wordt het bloed (het leven) en het vlees (de wijze waarop dat leven tot uiting komt) van Jezus tot hemels brood. Brood des levens. Het ligt dan ook voor de hand, dat het eten van dit vlees en het drinken van dit bloed een dagelijkse bezigheid is. Je wilt immers groeien naar het beeld van de Zoon.

Als Jezus Christus nog steeds een theorie is, dan is het enkel kennis dat je opdoet. En kennis verzadigt nooit; daardoor verlang je altijd naar meer. Hieraan kun je zelf herkennen, of je een echte volgeling van Christus bent of niet.

Wie het vatte kan, vatte het.

PS: Het is niet mijn gewoonte om hele preken neer te zetten op dit forum. Maar gezien het aantal effectieve deelnemers en hun inbreng geef ik mijn vrijmoedigheid maar niet prijs. Ik zou zeggen, doe je voordeel ermee.

Dat is een gedegen uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dank je wel. Aanvullend; er viel me nog iets op in de les die Jezus hier in Johannes 6 geeft: als je van het brood eet dat Hij je geeft, heb je geen religie meer nodig. Religie is God dienen

Mijns inziens is een christen iemand die Christus erkend als de Christus. Een volgeling van Christus is hij die Christus nadoet, in die zin dat hij dezelfde werken doet als Hij. De mate waarin bepaald

Maar dat is niet de vraag. Je legt het op deze wijze weer bij een ander neer. Men is in algemeen zo enorm bezig met die ander en met de vraag hoe men bij die ander over komt. De vraag "maar wie b

6 uur geleden zei Barnabas:

Dat is een gedegen uitleg.

Dank je wel.

Aanvullend; er viel me nog iets op in de les die Jezus hier in Johannes 6 geeft: als je van het brood eet dat Hij je geeft, heb je geen religie meer nodig.

Religie is God dienen in eigen kracht. Wat Jezus eigenlijk zegt is: Niet jij dient God, maar God dient jou.

Net zoals Israël in de woestijn niets voor het manna hoefden te doen, dan enkel maar verzamelen. Toen ze echter begonnen de regels te overtreden, kwam het bederf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hetairos:

Dank je wel.

Aanvullend; er viel me nog iets op in de les die Jezus hier in Johannes 6 geeft: als je van het brood eet dat Hij je geeft, heb je geen religie meer nodig.

Religie is God dienen in eigen kracht. Wat Jezus eigenlijk zegt is: Niet jij dient God, maar God dient jou.

Net zoals Israël in de woestijn niets voor het manna hoefden te doen, dan enkel maar verzamelen. Toen ze echter begonnen de regels te overtreden, kwam het bederf.

Er is ook een tekst waarin Jezus zegt dat Hij een spijze te eten heeft die gij niet kent, namelijk de wil van de Vader te doen.

Ik hoop dat ik hiermee gezegend heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-4-2022 om 21:49 zei sandingisaskill:

Een goed christen? Bestaan er slechte christenen dan? Hehehe, weer zo een typische opmerking van een atheïst die het in zijn bol is geslagen.

Je bent zelf in de bol geslagen met je idee dat jij het allemaal weet en anderen niet.. Eigenlijk is het wel grappig, drie christenen die allemaal de HG menen te hebben die met elkaar in discussie zijn.. Dan is de HG niet zo eenduidig blijkbaar. Of zou het gewoon breinverstand zijn, zowel van de ene christen als de ander?

En ja, er bestaan ook slechte christenen. Christenen zijn mensen die in Jezus Christus geloven, dat maakt ze niet meteen heel goed of zo. Toen ik nog geloofde zag ik weinig verschil tussen gelovigen en ongelovigen. Alleen geloven gelovigen iets wat ongelovigen niet geloven.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sandingisaskill:

Alsof alle atheïsten het met elkaar eens zijn en niet met elkaar in discussie treden. Pipo.

Atheisten hebben dan ook zoveel breinen als er mensen zijn. Maar jullie beweren dat de HG allemaal dingen zegt en dat jullie kennis niet van jezelf maar van de HG komt. De HG zou dan veel meer met 1 mond moeten praten. Dus OF jullie hebben niet allemaal de HG, of allemaal niet. Misschien bestaat die HG dan ook niet, en is het gewoon de ene mening tegenover de andere?

Dat mensen anno nu nog steeds kokketeren met de HG om gelijk te krijgen, dat snap ik niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Foppe86:

Atheisten hebben dan ook zoveel breinen als er mensen zijn. Maar jullie beweren dat de HG allemaal dingen zegt en dat jullie kennis niet van jezelf maar van de HG komt. De HG zou dan veel meer met 1 mond moeten praten. Dus OF jullie hebben niet allemaal de HG, of allemaal niet. Misschien bestaat die HG dan ook niet, en is het gewoon de ene mening tegenover de andere?

Dat mensen anno nu nog steeds kokketeren met de HG om gelijk te krijgen, dat snap ik niet.

 

Je hebt hier wel een goed punt. Ik vraag me dat ook regelmatig af. Hoe het mogelijk is dat christenen zo enorm verdeeld zijn en toch beweren geest te hebben of leiding te krijgen. 

Vraag is: Hoe werkt God's Geest dan? 

Ik heb er volgens mij eens een topic over gestart maar antwoorden waren niet bevredigend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Foppe86:

Atheisten hebben dan ook zoveel breinen als er mensen zijn. Maar jullie beweren dat de HG allemaal dingen zegt en dat jullie kennis niet van jezelf maar van de HG komt. De HG zou dan veel meer met 1 mond moeten praten. Dus OF jullie hebben niet allemaal de HG, of allemaal niet. Misschien bestaat die HG dan ook niet, en is het gewoon de ene mening tegenover de andere?

Dat mensen anno nu nog steeds kokketeren met de HG om gelijk te krijgen, dat snap ik niet.

Sommigen beweren de Heilige Geest te hebben, maar hebben Hem niet. Dan zijn er mensen die wel de Heilige Geest hebben, maar niet alles wat er wordt gezegd is door Hem geïnspireerd. Vlees en geest strijden. Onderscheidingsvermogen is van groot belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Je hebt hier wel een goed punt. Ik vraag me dat ook regelmatig af. Hoe het mogelijk is dat christenen zo enorm verdeeld zijn en toch beweren geest te hebben of leiding te krijgen. 

Vraag is: Hoe werkt God's Geest dan? 

Ik heb er volgens mij eens een topic over gestart maar antwoorden waren niet bevredigend. 

Volgens mij komt dit omdat de HG niet echt bestaat. Inspiratie bestaat wel, dus de bijbel kan geinspireerd zijn door God (zonder dat Hij daarom hoeft te bestaan). Mensen kunnen geinspireerd raken, als je bijvoorbeeld echt gelooft dan kan je geinspireerd worden. Maar de HG als een soort stem bestaat niet. Dat was ooit eens bedacht om meningsverschillen te beslechten (zie Paulus zijn "de HG getuigt dat ik niet lieg!")..

Neemt niet weg dat gelovigen best wel gelijk kunnen hebben, maar dan door er zelf goed mee bezig te zijn, veel te lezen, veel na te denken, context te weten etc. Dat is volgens mij ook de reden dat mensen die eens niet geloofden ineens een ander leven kunnen hebben als ze wel geloven. Dan lezen ze veel in de bijbel, lezen de wetten en de regels aldaar, voldoen daaraan en ziet "een ander mens".

In een ander topic (volgens mij eentje die jij starte) ging het erover dat er meerdere Jezussen zijn en dat de HG zou laten zien wie de echte Jezus was (de ander was een new age jezus, een boeddhistische jezus etc). Ook dat geloof ik niet. Het is gewoon jijzelf die jou vertelt wie de echte Jezus is (en dat is in feite wie jij denkt dat de echte Jezus is). (en dit bedoel ik niet persoonlijk naar Hermanos2 :D)

2 minuten geleden zei sandingisaskill:

Sommigen beweren de Heilige Geest te hebben, maar hebben Hem niet. Dan zijn er mensen die wel de Heilige Geest hebben, maar niet alles wat er wordt gezegd is door Hem geïnspireerd. Vlees en geest strijden. Onderscheidingsvermogen is van groot belang.

En hoe heb je die onderscheidingsvermogen dan? Ook weer door de HG? Doet me denken aan een cirkelredenering.

De gelovigen denken allemaal van zichzelf de HG te hebben, en dat mensen met een andere mening die dan niet hebben. Dat komt omdat de HG onzichtbaar is en die kan je altijd misbruiken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Foppe86:

Volgens mij komt dit omdat de HG niet echt bestaat. Inspiratie bestaat wel, dus de bijbel kan geinspireerd zijn door God (zonder dat Hij daarom hoeft te bestaan). Mensen kunnen geinspireerd raken, als je bijvoorbeeld echt gelooft dan kan je geinspireerd worden. Maar de HG als een soort stem bestaat niet. Dat was ooit eens bedacht om meningsverschillen te beslechten (zie Paulus zijn "de HG getuigt dat ik niet lieg!")..

Neemt niet weg dat gelovigen best wel gelijk kunnen hebben, maar dan door er zelf goed mee bezig te zijn, veel te lezen, veel na te denken, context te weten etc. Dat is volgens mij ook de reden dat mensen die eens niet geloofden ineens een ander leven kunnen hebben als ze wel geloven. Dan lezen ze veel in de bijbel, lezen de wetten en de regels aldaar, voldoen daaraan en ziet "een ander mens".

In een ander topic (volgens mij eentje die jij starte) ging het erover dat er meerdere Jezussen zijn en dat de HG zou laten zien wie de echte Jezus was (de ander was een new age jezus, een boeddhistische jezus etc). Ook dat geloof ik niet. Het is gewoon jijzelf die jou vertelt wie de echte Jezus is (en dat is in feite wie jij denkt dat de echte Jezus is). (en dit bedoel ik niet persoonlijk naar Hermanos2 :D)

En hoe heb je die onderscheidingsvermogen dan? Ook weer door de HG? Doet me denken aan een cirkelredenering.

De gelovigen denken allemaal van zichzelf de HG te hebben, en dat mensen met een andere mening die dan niet hebben. Dat komt omdat de HG onzichtbaar is en die kan je altijd misbruiken.

 

Iedereen die gelooft is vervuld met de Heilige Geest (Efeziërs 1:13). Maar dat betekent niet dat alles wat christenen zeggen ook van de Heilige Geest komt.

Alleen als een christen iets zegt dat overeenkomt met wat er in de bijbel staat dan komt dat van de Heilige Geest (deuteronomium 13:2-4).

Christenen zijn als ze tot geloof komen rechtvaardig geworden, dit is een direct gevolg van de vervulling met de Heilige Geest. Daarna begint een proces van heiliging wat een leven lang duurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe het mogelijk is dat christenen zo enorm verdeeld zijn en toch beweren geest te hebben of leiding te krijgen? 

Vraag is: Hoe werkt God's Geest dan? 

Om je eerste vraag beknopt te beantwoorden: Dat komt omdat hun hart niet volkomen op Christus is gericht, maar op zichzelf. En dan heeft @Foppe86 gelijk als hij zegt, dat niet de Heilige Geest spreekt, maar zijzelf.

In dit topic heb ik een tweetal tamelijk uitgebreide studies geplaatst over Johannes 6. Het kan helpen, die nog eens aandachtig terug te lezen.

Later, in het evangelie van Johannes, wijdt deze een aantal hoofdstukken aan wat Jezus zegt over het werk van de Heilige Geest. Het komt er op neer, dat de Heilige Geest Degene is, die het levende Brood (Christus) aan het hart van de gelovigen verkondigt. Hij is een Trooster, omdat de Heer Jezus lijfelijk niet meer aanwezig is; Hij neemt dus als het ware het stokje (de verkondiging) van Jezus over.

Je kunt dus de volgende lijn ontdekken: Iemand verlangt naar echt leven als 1e prioriteit; deze mens wordt door de Vader bij Jezus gebracht; er vindt bekering plaats; de Geest wordt in het hart van de bekeerling uitgestort; daarna wordt deze gelovige onderwezen in het Zoonschap, totdat ....

Je ziet dus dat het bij de Geest alleen gaat om het openbaren van Christus. Dus zo werkt de Geest: Hij openbaart Christus in de gelovige en dat kun je zien aan de vrucht die ontstaat. Zo wordt een Geestvervulde gelovige dus een getuige van Christus. Dat is wat de Heilige Geest doet, niet meer en niet minder.

Maar dat betekent dus ook dat je voor jezelf maar één simpele vraag hoeft te beantwoorden, om te weten of de Geest in jou werkzaam is: "Wat is mijn eerste en enige prioriteit in het leven?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hetairos:

Om je eerste vraag beknopt te beantwoorden: Dat komt omdat hun hart niet volkomen op Christus is gericht, maar op zichzelf. En dan heeft @Foppe86 gelijk als hij zegt, dat niet de Heilige Geest spreekt, maar zijzelf.

In dit topic heb ik een tweetal tamelijk uitgebreide studies geplaatst over Johannes 6. Het kan helpen, die nog eens aandachtig terug te lezen.

Later, in het evangelie van Johannes, wijdt deze een aantal hoofdstukken aan wat Jezus zegt over het werk van de Heilige Geest. Het komt er op neer, dat de Heilige Geest Degene is, die het levende Brood (Christus) aan het hart van de gelovigen verkondigt. Hij is een Trooster, omdat de Heer Jezus lijfelijk niet meer aanwezig is; Hij neemt dus als het ware het stokje (de verkondiging) van Jezus over.

Je kunt dus de volgende lijn ontdekken: Iemand verlangt naar echt leven als 1e prioriteit; deze mens wordt door de Vader bij Jezus gebracht; er vindt bekering plaats; de Geest wordt in het hart van de bekeerling uitgestort; daarna wordt deze gelovige onderwezen in het Zoonschap, totdat ....

Je ziet dus dat het bij de Geest alleen gaat om het openbaren van Christus. Dus zo werkt de Geest: Hij openbaart Christus in de gelovige en dat kun je zien aan de vrucht die ontstaat. Zo wordt een Geestvervulde gelovige dus een getuige van Christus. Dat is wat de Heilige Geest doet, niet meer en niet minder.

Maar dat betekent dus ook dat je voor jezelf maar één simpele vraag hoeft te beantwoorden, om te weten of de Geest in jou werkzaam is: "Wat is mijn eerste en enige prioriteit in het leven?"

Ik heb jouw posts met veel belangstelling gelezen maar ik ben bang dat ze mij niet verder helpen. Het blijft me allemaal te vaag. Teveel kan worden toegeschreven aan persoonlijke verbeelding. 

Ik noem even een ander voorbeeld. Ik lees nog steeds dat onwaarschijnlijke genezingen in christelijke kringen graag worden toegeschreven aan Gods geest. Als zou Hij nog een plan hebben met die persoon. 

Dat kan er bij mij niet in. Dan zou God hier een zieke genezen terwijl elders op de wereld gelovigen vervolgd, gemarteld en gedood worden. 

Dus hoe werkt Gods Geest? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hermanos2:

Dus hoe werkt Gods Geest? 

Gods geest inspireert mensen. Profeten kregen dingen te weten die ze alleen konden weten door inspriratie door God. Ook kennis komt voor een groot gedeelte van de heilige Geest. Niet zozeer droge feitenkennis, maar door verbanden te kunnen leggen. Als het nodig is kan de heilige Geest ons helpen die weer naar voren te brengen en uit te leggen. De heilige Geest is daarbij een Helper. Het gaat in dit topic hoe Gods geest ons nu helpt. Gods geest is nu voor ons een sterk verenigende kracht. Gods geest helpt ons om praktijken van ons zondige vlees te vermijden (Romeinen 8:2)

Gods geest opent onze geest zodat de profetieën voor ons worden geopend, maw we krijgen begrip. 1Kor 2:10 10Maar aan ons heeft God dat onthuld door zijn geest, want de geest onderzoekt alle dingen, zelfs de diepe dingen van God.

Johannes 14:26 zegt dat de Geest ons geheugen opfrist en teksten van toepassing kunnen brengen wanneer dat mogelijk is.

Maar de helper, de heilige geest, die de Vader in mijn naam zal sturen, zal jullie alles leren en zal jullie alles in herinnering brengen wat ik jullie heb verteld.  
Gods geest leert ons dus dingen en helpt het ons in gedachten te brengen. Daarom is studie belangrijk. Je moet het eerst tot je nemen om het in herinnering te kunnen brengen. God legt de verantwoordelijkheid daarvoor bij ieder van ons. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een duidelijk voorbeeld zijn de Ammaüs. Twee discipelen van Jezus liepen daar en hadden het over wat er de afgelopen dagen was gebeurd. Ze waren een beetje teleurgesteld want ze hadden gehoopt dat Jezus hun van de Romeinen zou verlossen. (Lukas 24:21) Jezus mengde zich in hun gesprek. Deze twee mannen hadden wel enig begrip van de geschriften over Jezus maar niet volledig. In vers 25 zegt Jezus wat belangrijks. 
Hij zei tegen ze: ‘Zijn jullie zo onverstandig en traag van begrip dat jullie niet geloven wat de profeten allemaal hebben gezegd.

Let hierbij dus op het woordje allemaal. Hij ging ze uitleggen dat de Christus lijden zou moeten ondergaan. Hij ging ze schrift uitleggen te beginnen bij Mozes (Genesis) en alle profeten. Ze gingen het allemaal begrijpen en wisten nu zeker dat Jezus de Christus is. In vers 32 zeggen ze het volgende:

32 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Brandde ons hart niet in ons toen hij onderweg met ons praatte en de Schrift duidelijk aan ons uitlegde?’ 

Toen herkenden ze Jezus. De heilige Geest doet iets vergelijkbaar. Terwijl we Gods woord lezen zien we ineens Christus geopenbaard worden. Dat zorgt ervoor dat ons hart gaat branden en dat we over Jezus willen vertellen. Ondanks felle tegenstand gaan we naar mensen toe om Jezus te verklaren. Wanneer God een sprankje geloof ziet bij ons gaat Hij ons tot Zich trekken. Hij gaat dan Zijn geest gebruiken om te overtuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Goeiemoggel:

Iedereen die gelooft is vervuld met de Heilige Geest (Efeziërs 1:13). Maar dat betekent niet dat alles wat christenen zeggen ook van de Heilige Geest komt.

Alleen als een christen iets zegt dat overeenkomt met wat er in de bijbel staat dan komt dat van de Heilige Geest (deuteronomium 13:2-4).

Christenen zijn als ze tot geloof komen rechtvaardig geworden, dit is een direct gevolg van de vervulling met de Heilige Geest. Daarna begint een proces van heiliging wat een leven lang duurt.

Daar geloof ik dus nul komma nul van.. Als je veel in de bijbel leest dan ga je dat geloven. Als je met christelijk geloof wordt opgevoed word je gelovig.. Hoezo heeft dit met de HG te maken? Het is hersen en brein verstand..

Enkel christendom kokketeert met een soort onzichtbare wezen. Jodendom niet, islam niet, boeddhisme niet, atheisme niet.

Deut 13:2-4 is al helemaal lachwekkend. Er wordt zelfs opgeroepen tot het doodslaan van je vader, moeder, broer of zus of zelfs je eigen kind! Rillingen lopen over mijn rug als ik die tekst lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Foppe86:

Daar geloof ik dus nul komma nul van.. Als je veel in de bijbel leest dan ga je dat geloven. Als je met christelijk geloof wordt opgevoed word je gelovig.. Hoezo heeft dit met de HG te maken? Het is hersen en brein verstand..

Enkel christendom kokketeert met een soort onzichtbare wezen. Jodendom niet, islam niet, boeddhisme niet, atheisme niet.

Deut 13:2-4 is al helemaal lachwekkend. Er wordt zelfs opgeroepen tot het doodslaan van je vader, moeder, broer of zus of zelfs je eigen kind! Rillingen lopen over mijn rug als ik die tekst lees.

Geloof je dat de mens een geest heeft of zijn al je gedachten en je bewustzijn en dergelijke een gevolg van chemische reacties in je hersenen?

Als er een menselijke geest is dan zou ik het bestaan van de Heilige Geest ook niet ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan het dat iemand zijn geloof kwijtraakt? Ervan uitgaande dat God's geest in de gelovige werkzaam is kan er dus een kracht zijn die sterker is? Als iedereen God's geest bij de geboorte meekrijgt waarom geloofd dan niet iedereen? 

Ik stel me voor dat geest in beginsel in iedereen aanwezig is. Die geest moet ruimte krijgen, vruchtbare grond. Dan gaat geest ook meer ruimte innemen en gaat je overnemen. Op dat punt worden we stabiele, standvastige gelovigen, als de geest overneemt. 

Volgens mij speelt ook de doop daarin een belangrijke rol. Onmisbaar voor geestelijke groei. Een zichtbaar meetpunt. Ik blijf erop hameren. Iedere christen moet gedoopt zijn. Het is geen garantie dat je daarna niet meer je geloof kunt verliezen maar het is wel een gebod, gegeven door Jezus zelf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Goeiemoggel:

Geloof je dat de mens een geest heeft of zijn al je gedachten en je bewustzijn en dergelijke een gevolg van chemische reacties in je hersenen?

Als er een menselijke geest is dan zou ik het bestaan van de Heilige Geest ook niet ontkennen.

Zijn er maar twee opties voor je? Dus of je hebt een geest, of alles is chemisch?

Wat ik weet is dat we denken met onze hersenen. En dat als je veel in een boek leest (bijvoorbeeld de Bijbel) dat je dan met ideen kan komen. Die ophangen aan de onzichtbare HG lijkt me te voorbarig. In andere religies kom je zulke onzichtbare wezens niet tegen. Er word hier gewoon heel veel gezegd over de HG zonder ook maar 1 bewijs te leveren. Dat kan ook niet met iets dat onzichtbaar is.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Foppe86:

Zijn er maar twee opties voor je? Dus of je hebt een geest, of alles is chemisch?

Wat ik weet is dat we denken met onze hersenen. En dat als je veel in een boek leest (bijvoorbeeld de Bijbel) dat je dan met ideen kan komen. Die ophangen aan de onzichtbare HG lijkt me te voorbarig. In andere religies kom je zulke onzichtbare wezens niet tegen. Er word hier gewoon heel veel gezegd over de HG zonder ook maar 1 bewijs te leveren. Dat kan ook niet met iets dat onzichtbaar is.

 

 

Is er behalve die twee opties nog iets anders dan? Je hebt het over denken. Hoe ontstaan die gedachten volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Ik heb jouw posts met veel belangstelling gelezen maar ik ben bang dat ze mij niet verder helpen. Het blijft me allemaal te vaag. Teveel kan worden toegeschreven aan persoonlijke verbeelding. 

Als je de essentie oppikt van hetgeen Jezus in Johannes 6 leert, dan ontdek je een lijn. Maar het is wel een heel persoonlijke lijn. Ik bedoel daarmee, dat elke gelovige voor zichzelf uit moet (kunnen) maken of hij wordt geleid door de Heilige Geest.

De Heilige Geest werkt niet in het collectief, maar individueel in elke gelovige. En bij een 'persoonlijke verbeelding' val je ogenblikkelijk door de mand, omdat de Geest Zijn werk dan niet bevestigt.

3 uur geleden zei Hermanos2:

Ik noem even een ander voorbeeld. Ik lees nog steeds dat onwaarschijnlijke genezingen in christelijke kringen graag worden toegeschreven aan Gods geest. Als zou Hij nog een plan hebben met die persoon. 

Over genezingen die al dan niet onder leiding van de Heilige Geest plaatsvinden, heb ik het niet. Ik richt me op de vraag: hoe werkt de Heilige Geest IN de individuele gelovige en hoe kan die individuele gelovige dat weten? Ik heb het dus ook niet over een kerk of gemeente die allerlei (ongeschreven?) regels vaststelt, om de gelovige op oprechtheid te kunnen beproeven. In dit geval gaat het echter om de vraag: "Wat zegt jouw Heer?". Maar ook om de vraag: "hoe kun je Jezus Christus als Heer herkennen?".

Persoonlijk heb ik, net als jij, grote moeite met sommige genezingen in christelijke kringen. Het lijkt wel alsof de genezingen dan worden gebruikt als bewijs dat de Geest in zo'n groep aanwezig is. Natuurlijk kan de Geest een 'bovennatuurlijke' genezing bewerken, maar zal Hij aan de andere kant nooit toestaan, dat de mensen die misbruiken voor marketingdoeleinden.

Maar ook geloof ik vast, dat de Geest slechts één plan heeft (en dat plan is voor iedere geestvervulde gelovige gelijk) en dat is Christus verheerlijken. En dat gebeurt maar op één manier en dat is wanneer die gelovige deel uit gaat maken van de ware (onzienlijke) Gemeente en zich steeds meer gaat bewegen in het Koninkrijk van God.

Natuurlijk kan de Heer iemand roepen voor een bepaalde taak. Maar ik denk dan wel, dat zo'n taak en roeping meer incidenteel en tijdelijk is. Zodat de duivel op die gelovige geen vat krijgt.

3 uur geleden zei Hermanos2:

Dat kan er bij mij niet in. Dan zou God hier een zieke genezen terwijl elders op de wereld gelovigen vervolgd, gemarteld en gedood worden. 

Inderdaad. Maar houdt er wel rekening mee, dat er nog steeds gelovigen worden vervolgd omwille van hun belijden van de Naam van Christus. Dat stopt ook voorlopig niet. 

3 uur geleden zei Hermanos2:

Dus hoe werkt Gods Geest? 

Dat wordt je gaandeweg duidelijk als  je voor jezelf maar één simpele vraag beantwoordt: "Wat is mijn eerste en enige prioriteit in het leven?" en jouw antwoord is: "Ik ken maar één prioriteit en dat is Christus".

Heb je echter nog andere andere prioriteiten, waaraan je, misschien nog wel eerder, wilt voldoen, dan vrees ik dat je het werk van de Heilige Geest niet leert kennen. Immers, alleen zij die door de Heilige Geest opnieuw geboren worden, zullen het Koninkrijk Gods 'zien', oftewel de Heilige Geest aan het werk zien in hun leven. Het is echter een óf óf en geen én én. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hetairos:

Als je de essentie oppikt van hetgeen Jezus in Johannes 6 leert, dan ontdek je een lijn. Maar het is wel een heel persoonlijke lijn. Ik bedoel daarmee, dat elke gelovige voor zichzelf uit moet (kunnen) maken of hij wordt geleid door de Heilige Geest.

De Heilige Geest werkt niet in het collectief, maar individueel in elke gelovige. En bij een 'persoonlijke verbeelding' val je ogenblikkelijk door de mand, omdat de Geest Zijn werk dan niet bevestigt.

Over genezingen die al dan niet onder leiding van de Heilige Geest plaatsvinden, heb ik het niet. Ik richt me op de vraag: hoe werkt de Heilige Geest IN de individuele gelovige en hoe kan die individuele gelovige dat weten? Ik heb het dus ook niet over een kerk of gemeente die allerlei (ongeschreven?) regels vaststelt, om de gelovige op oprechtheid te kunnen beproeven. In dit geval gaat het echter om de vraag: "Wat zegt jouw Heer?". Maar ook om de vraag: "hoe kun je Jezus Christus als Heer herkennen?".

Persoonlijk heb ik, net als jij, grote moeite met sommige genezingen in christelijke kringen. Het lijkt wel alsof de genezingen dan worden gebruikt als bewijs dat de Geest in zo'n groep aanwezig is. Natuurlijk kan de Geest een 'bovennatuurlijke' genezing bewerken, maar zal Hij aan de andere kant nooit toestaan, dat de mensen die misbruiken voor marketingdoeleinden.

Maar ook geloof ik vast, dat de Geest slechts één plan heeft (en dat plan is voor iedere geestvervulde gelovige gelijk) en dat is Christus verheerlijken. En dat gebeurt maar op één manier en dat is wanneer die gelovige deel uit gaat maken van de ware (onzienlijke) Gemeente en zich steeds meer gaat bewegen in het Koninkrijk van God.

Natuurlijk kan de Heer iemand roepen voor een bepaalde taak. Maar ik denk dan wel, dat zo'n taak en roeping meer incidenteel en tijdelijk is. Zodat de duivel op die gelovige geen vat krijgt.

Inderdaad. Maar houdt er wel rekening mee, dat er nog steeds gelovigen worden vervolgd omwille van hun belijden van de Naam van Christus. Dat stopt ook voorlopig niet. 

Dat wordt je gaandeweg duidelijk als  je voor jezelf maar één simpele vraag beantwoordt: "Wat is mijn eerste en enige prioriteit in het leven?" en jouw antwoord is: "Ik ken maar één prioriteit en dat is Christus".

Heb je echter nog andere andere prioriteiten, waaraan je, misschien nog wel eerder, wilt voldoen, dan vrees ik dat je het werk van de Heilige Geest niet leert kennen. Immers, alleen zij die door de Heilige Geest opnieuw geboren worden, zullen het Koninkrijk Gods 'zien', oftewel de Heilige Geest aan het werk zien in hun leven. Het is echter een óf óf en geen én én. 

Ik ben het grotendeels met je eens. 

Mijn geloof is het belangrijkste wat ik heb. 

Maar nu concreet. Wat betekent dat? Hoe vul ik mijn leven in? Hoe geef ik het vorm, Christus volgend? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe kan het dat iemand zijn geloof kwijtraakt? Ervan uitgaande dat God's geest in de gelovige werkzaam is kan er dus een kracht zijn die sterker is? Als iedereen God's geest bij de geboorte meekrijgt waarom geloofd dan niet iedereen? 

Als iemand zijn geloof kwijtraakt, zul je toch eerst moeten weten over welk geloof het gaat. Ik ben van mening, en ik denk dat de Bijbel dit op vele plaatsen bevestigt, als de Geest de Bron is van het geloof dat je hebt, dat je dit onmogelijk kunt kwijtraken. Ook hier kun je gewoon weer de prioriteiten-vraag stellen.

40 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik stel me voor dat geest in beginsel in iedereen aanwezig is. Die geest moet ruimte krijgen, vruchtbare grond. Dan gaat geest ook meer ruimte innemen en gaat je overnemen. Op dat punt worden we stabiele, standvastige gelovigen, als de geest overneemt. 

Nee, dat is een misverstand. en dat blijkt ook niet uit wat de Bijbel ons vertelt (onder andere in Joh. 6). Als je dus zegt: Die geest moet ruimte krijgen ... enz., is het de vraag over welke geest je het dan hebt.

40 minuten geleden zei Hermanos2:

Volgens mij speelt ook de doop daarin een belangrijke rol. Onmisbaar voor geestelijke groei. Een zichtbaar meetpunt. Ik blijf erop hameren. Iedere christen moet gedoopt zijn. Het is geen garantie dat je daarna niet meer je geloof kunt verliezen maar het is wel een gebod, gegeven door Jezus zelf. 

De (water)doop is een individueel getuigenis, dat iemand aflegt. Je kunt je om allerlei redenen laten dopen en dat hoeven niet de juiste te zijn. Ik ben zelfs van mening, dat je een kind van God kunt zijn (verwekt door de Geest!) zonder dat je gedoopt bent. Dat je dan, desnoods op een later, meer passend moment, alsnog de waterdoop ondergaat, lijkt me voor de hand liggend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hetairos:

Als iemand zijn geloof kwijtraakt, zul je toch eerst moeten weten over welk geloof het gaat. Ik ben van mening, en ik denk dat de Bijbel dit op vele plaatsen bevestigt, als de Geest de Bron is van het geloof dat je hebt, dat je dit onmogelijk kunt kwijtraken. Ook hier kun je gewoon weer de prioriteiten-vraag stellen.

Nee, dat is een misverstand. en dat blijkt ook niet uit wat de Bijbel ons vertelt (onder andere in Joh. 6). Als je dus zegt: Die geest moet ruimte krijgen ... enz., is het de vraag over welke geest je het dan hebt.

De (water)doop is een individueel getuigenis, dat iemand aflegt. Je kunt je om allerlei redenen laten dopen en dat hoeven niet de juiste te zijn. Ik ben zelfs van mening, dat je een kind van God kunt zijn (verwekt door de Geest!) zonder dat je gedoopt bent. Dat je dan, desnoods op een later, meer passend moment, alsnog de waterdoop ondergaat, lijkt me voor de hand liggend.

Ik heb verschillende voorbeelden gegeven. Ook in andere posts, die niet persé mijn overtuiging weergeven. Ik gooi graag wat balletjes omhoog om te zien hoe mensen reageren. 

Geest blijft een moeilijk dingetje vind ik. Geest krijgt allerlei zaken in de schoenen geschoven waar geest niets mee te maken heeft. 

Voor wat betreft de waterdoop ben ik er stellig van overtuigd dat dit het eerste dient te zijn wat men moet doen nadat men tot geloof gekomen is. Het nieuwe testament biedt daarvoor genoeg ondersteuning. Na die complete reiniging krijgt men geest. Nogmaals, het staat er zo duidelijk dat ik niet begrijp hoe men dit kan nalaten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Maar nu concreet. Wat betekent dat? Hoe vul ik mijn leven in? Hoe geef ik het vorm, Christus volgend? 

Dat is precies de vraag die ook de Joden stelden aan Jezus: 

  • Johannes 6:28 (NBG1951) "Zij zeiden dan tot Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?"

Jezus antwoordt dan:

  • Johannes 6:29 (NBG1951) "Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft."

Maar dat is de Joden toch te vaag:

  • Johannes 6:30 (NBG1951) Zij zeiden dan tot Hem: Wat voor teken doet Gij dan, opdat wij mogen zien en U geloven? Wat voor werk doet Gij?

En dan zegt Jezus concreet:

  • Johannes 6:39-40 (NBG1951) En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan, maar het opwekke ten jongsten dage. Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Het enige wat je dus concreet moet doen, is geloven in - en vertrouwen op Hem. Niet meer en niet minder. En als dat alsnog te vaag is voor je, zou ik je 'probleem' aan de Heer zelf voorleggen. Ik ben er dan van overtuigd dat Hij je dan verder helpt. Het gebed van een rechtvaardige wordt altijd beantwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hetairos:

Dat is precies de vraag die ook de Joden stelden aan Jezus: 

  • Johannes 6:28 (NBG1951) "Zij zeiden dan tot Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?"

Jezus antwoordt dan:

  • Johannes 6:29 (NBG1951) "Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft."

Maar dat is de Joden toch te vaag:

  • Johannes 6:30 (NBG1951) Zij zeiden dan tot Hem: Wat voor teken doet Gij dan, opdat wij mogen zien en U geloven? Wat voor werk doet Gij?

En dan zegt Jezus concreet:

  • Johannes 6:39-40 (NBG1951) En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan, maar het opwekke ten jongsten dage. Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Het enige wat je dus concreet moet doen, is geloven in - en vertrouwen op Hem. Niet meer en niet minder. En als dat alsnog te vaag is voor je, zou ik je 'probleem' aan de Heer zelf voorleggen. Ik ben er dan van overtuigd dat Hij je dan verder helpt. Het gebed van een rechtvaardige wordt altijd beantwoord.

Het gaat hierbij niet om mijzelf. Ik lees dat velen verschillende visies hebben en ik probeer daar wat duidelijkheid in te krijgen. 

Geloof is iets wat je in eerste instantie zelf doet omdat je op zoek gaat naar antwoorden. Naar zingeving. Vroeg of laat kom je dan vanzelf bij God uit. Door gebed en studie versterkt je geloof en gaat God's geest aan je trekken. Het wordt steeds minder jouw actie en steeds meer God die het werk doet. 

Daarom kunnen werken ook niet redden. Geloof en vertrouwen wel. Dat betekent echter niet dat het christelijke leven passief is. Het nieuwe testament verwacht van de gelovige dat hij zijn geloof uitdraagt en doopt. Vanzelf zullen vruchten van de geest zichtbaar worden. 

Dus werken leiden niet tot redding maar een gelovige die op zijn lauweren rust is fout bezig. God wil dat Zijn boodschap verspreidt wordt opdat iedereen het weet. Ondertussen is dat wel het geval denk ik. 

De bijbel zegt dat een gelovige tot het einde toe volharden moet. Dus je kunt toch van je geloof afvallen. Ook ondanks God's geest die in jou werkt. Dus toch waakzaam blijven en je geloof onderhouden middels studie, gebed en goede omgang. 

Het is weer een ratjetoe maar ik schrijf zoals het in me opkomt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid