Spring naar bijdragen

Zeer interessante uitspraak tegen de militante politieke theologie van het Rusland van Poetin


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We worden de laatste weken met onze neus op het feit gedrukt, dat overal op de wereld mensen worden gemanipuleerd, onderdrukt en vervolgd. Ik denk echter dat degenen die voor die ellende verantwoordel

Het lijkt mij dat de priesters die de oorlog fel steunen ook agenten zijn van de FSB. Apocalyptische beschouwingen over de Hoer van Babylon ... (in het Russisch)   Dr.  Baumeis

Het is gewoon om te janken! Hele woonwijken zijn kapot geschoten, duizenden doden en gewonden. En alles voor een stukje land 🤮. Vandaag zag ik nog een bericht van een meisje van 11 uit Oekraïne die he

Posted Images

7 uur geleden zei 010:

Het zou fijn zijn als je een beetje uitleg geeft, in plaats van alleen een linkje te posten.

Voor veel mensen is het schokkend, maar Poetin is geïnspireerd door de orthodoxe leer van Russkiy Mir.

Hij wil Kiev veroveren, de moeder van Russische landen.  Kiev voor Russkiy Mir van Poetin is hetzelfde als Jeruzalem.

 

Zojuist zei Doctorow:

Voor veel mensen is het schokkend, maar Poetin is geïnspireerd door de orthodoxe leer van Russkiy Mir.

Hij wil Kiev veroveren, de moeder van Russische landen.  Kiev voor Russkiy Mir van Poetin is hetzelfde als Jeruzalem.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Nederlands artikel,  dus dat lees wat makkelijker. De  Nederlandse term is Groot Russisch Rijk.

Relatie poetin orthodoxe kerk

Poetin gebruikt ook de geschiedenis,  en met name Catharina de Grote, om zich te rechtvaardigen.  Dit  legde historica Beatrice ďe Graag goed uit in dit interview. Met name vanaf 8:25.

https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-ongelooflijke-podcast/66375/80-het-is-oorlog-in-europa-met-beatrice-de-graaf-en-stefan-paas

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zojuist las ik in  een artikel op CIP+  dat Putin Jezus heeft geciteerd.  Een opmerkelijke ontwikkeling.

Omdat je abonnee moet zijn om het hele artikel te lezen citeer ik er een klein stukje van en plaats er een link bij. Als het goed is kun je het wel eenmalig gratis lezen dacht ik.

 

 

Citaat

 

Segers beschuldigt Poetin van blasfemie: “Jezus geciteerd om bloedbad goed te praten”

"Woorden uit het Heilige Schrift komen in mijn gedachten: Geen grotere liefde is er dan deze, dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden." Deze woorden zouden uitgesproken kunnen zijn tijdens een zondagse kerkdienst, een christelijke conferentie of een evangelisatiebijeenkomst. Het zijn echter de woorden van de Russische president Vladimir Poetin. Hij sprak deze woorden uit tijdens de massabijeenkomst in het Luzhniki-stadion in Moskou om de achtste verjaardag van de annexatie van de Krim te ‘vieren’. ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers spreekt van “blasfemie”.

Met zijn opmerking verwees Poetin naar Johannes 15:13, waar staat geschreven: ‘Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden.’ Aan de hand van deze woorden volgde een groot applaus van het publiek.

https://cip.nl/cip+/90164-segers-beschuldigt-poetin-van-blasfemie-jezus-geciteerd-om-bloedbad-goed-te-praten/H0tWAFAOV3skYBpNFx8echYXFRM


In het vervolg van dat artikel staat dat de mensen die in de zaal aanwezig waren daar niet vrijwillig zaten. Of dat waar is weten we natuurlijk niet.
 

Wat moet patriarch Kirill in een lastig parket zitten.  Afgelopen woensdag had hij nog een ontmoeting met de paus. Door de oorlog vond de ontmoeting online plaats in plaats van in Rusland. https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2022-03/pope-francis-calls-patriarch-kirill-orthodox-patriarch-ukraine.html

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij dat de priesters die de oorlog fel steunen ook agenten zijn van de FSB.

Apocalyptische beschouwingen over de Hoer van Babylon ... (in het Russisch)

 

Dr.  Baumeister weerlegt de filosofie van Alexander Dugin.

Zeer evenwichtige en rustige toespraak (ondanks de bommen ben ik explosies in Kyiv)

Sorry, Helaas alleen in het Russisch

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

OVER RUSSISCHE CULTUUR - EN WAT ER ER WORDT "GERED"

https://site.ua/oleksiy.panych/on-russian-culture-and-what-is-to-be-saved-there-i71j3k8

Nog een informatief artikel

 

PATRIARCH KIRILL, THE “RUSSIAN WORLD” MYTH, AND GENOCIDE

https://publicorthodoxy.org/2022/03/15/patriarch-kirill-russian-world-genocide/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-3-2022 om 18:23 zei Gaitema:

Misselijkmakend inderdaad hoe Poetin de woorden van Jezus uit zijn verband rukt. Het is ook middeleeuws om nog aan annexaties te doen en al helemaal om godsdienstige redenen.

helaas

 

De spirituele dimensie van de oorlog in Oekraïne

 Pater Deacon Andrew Bennett in gesprek met aartsbisschop-metropoliet Borys Gudziak

https://comment.org/the-spiritual-dimension-of-the-war-in-ukraine/

Link naar bericht
Deel via andere websites

I’m not sure this expression of faith and love and sacrifice would happen elsewhere if other societies were faced by such adversity. But there are clear reasons why Ukrainians are prepared. I’m in Washington here, and people ask, “Why are the people in Ukraine not panicking? Why is the president acting with such resolution and courage? Why are the bishops in place? Yes, three million people left, but forty million people are still there.”

Ukrainians went through a hellacious twentieth century with about fifteen million people killed in different genocidal waves. They’ve gone through poverty. Their identity has been negated and denigrated. Putin put it all together in that speech on February 21. They realize that freedom is not free, that there is a cost for the most important principles and values in life. Actually, whether they explicitly confess it or not, they have a Paschal vision of life. It’s through carrying the cross that you reach life, real life, eternal life.

" I think whether or not they’re going to church every day or for any services in any confession, they have a sense of communion. We saw it in each of the revolutions emerging in a way that also mystified the world in 2013 and 2014. Europeans were wondering, How could these people be dying with a European flag in their hands? Is the European Union worth something? Well, today Ukraine is giving meaning to the European Union, to European civilization."

......They’re very specific lies, but there’s the deep lie of the system, the corruption, the oligarchic kleptocracy that is led by an authoritarian ruler who has nostalgia for empire and wants to recolonize. That’s a lie because it very explicitly negates the value, the dignity of other persons, other cultures, other histories.....

For people of faith, it’s important to realize that a Russian occupation will lead to the suppression of faith communities. We saw the sacred ground of Babi Yar hit by a missile and five people were killed there. We see how in the last eight years the Muslim Tatars have been persecuted. We see in this country where there’s a Jewish president how the Christian, Jewish, and Muslim communities have come together in the Ukrainian Council of Churches and Religious Organizations, because they realize that what is happening now will lead to what has happened in the past. In 2014 two Protestant deacons—two sons of a clergyman—were pulled out of a church and executed. In the last few days three Orthodox priests were killed.

Every time the Russian regime—tsarist, Communist, or Putinist—takes over any part of Ukrainian territory where the Ukrainian Catholic Church ministers, the church is strangled. It might take a year or two, it might take a decade or two, but sooner or later it happens. And hearkening back to the Russian imperial and Communist legacy, Putin will do the same. He’ll crush the Ukrainian Orthodox Church as the Russian Communists did in the 1920s and ’30s. Nobody is safe in autocracy. Nobody is safe in a system of lies.

Conservative Christians and others should be disabused of the illusion that Putin defends traditional values. Russia has the highest abortion rate in the world, astronomic alcoholism, suicide, and divorce rates. The system is thoroughly corrupt. This is what Ukrainians don’t want. This is what they’re standing up against. They’re fighting this war for Europe, for the Eurasian countries. They’re fighting it for the freedom that North Americans enjoy, freedoms that come into jeopardy if they’re not defended. And that is why global solidarity is so important. Global communion and global coming together around the truth.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-3-2022 om 18:23 zei Gaitema:

Misselijkmakend inderdaad hoe Poetin de woorden van Jezus uit zijn verband rukt. Het is ook middeleeuws om nog aan annexaties te doen en al helemaal om godsdienstige redenen.

Het is gewoon om te janken! Hele woonwijken zijn kapot geschoten, duizenden doden en gewonden. En alles voor een stukje land 🤮. Vandaag zag ik nog een bericht van een meisje van 11 uit Oekraïne die heel hoog in het turnen is . Overleden door oorlogsgeweld ☹️ Als je 11 bent heb je nog een heel leven voor je, dit hoort gewoon niet ☹️

13 uur geleden zei Gaitema:

Ja inderdaad.

Het stomme is, je raakt er aan gewend. Al dat geweld, het raakt me bij de eerste berichtgevingen en daarna leef ik toch weer verder..

 

Dat heb ik dus ook, ik volgde eerst heel erg het nieuws. Nu minder, het leven gaat hoe hard het ook is gewoon weer verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei 010:

Het is gewoon om te janken! Hele woonwijken zijn kapot geschoten, duizenden doden en gewonden. En alles voor een stukje land 🤮.

Op aarde zal dat altijd zo blijven. Zandkorrels vechten om een stukje strand.  Het is de bedoeling dat we met Christus overkleed worden. Dan zullen we niet meer op de aarde wonen maar voor altijd zijn waar Hij is. We leven dan wel op de aarde maar wonen er niet. Hebben dezelfde mogelijkheden als Jezus. We verschijnen en verdwijnen onder de mensen.

Er is op aarde niets nieuws onder de zon. (Prediker 1)

Om met Christus bekleed te worden moet een mens eerst Zijn kruis oppakken en afsterven aan zijn oude natuur.  Wie zich aan God overgeeft ontvangt het juk van Jezus Christus en Zijn Juk is zacht. Waarom is het zacht, omdat Hij dan in je komt wonen en Zelf het Juk in je draagt.  Het vergt enkel innerlijke overgave en ook daarbij word je geholpen. 

Dan houd je je niet meer bezig met de “vrede” van Poetin, Zelensky, Biden of Rutte. De enige Vrede die je dan nog begeert is de Vrede van God die nooit meer voorbij gaat.
 

Kolossenzen 3

31 Als u nu met Christus tot leven bent gewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u in luister verschijnen, samen met Hem.

Het nieuwe leven

5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die Hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, laster en vuile taal. 9 Bedrieg elkaar niet langer, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.

12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en Hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat de vrede van Christus heersen in uw hart, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing voor God met heel uw hart psalmen, hymnen en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poetin wilde de geschiedenis ingaan als verzamelaar van de landen van de Sovjet-Unie
Na Oekraïne en Wit-Rusland zijn misschien de landen van Centraal-Azië de volgende.
dan de Baltische landen.
Poetin zei duidelijk: de ineenstorting van de USSR is de grootste geopolitieke catastrofe.
Chekisten geven de verloren gebieden terug


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Doctorow:

Poetin wilde de geschiedenis ingaan als verzamelaar van de landen van de Sovjet-Unie
Na Oekraïne en Wit-Rusland zijn misschien de landen van Centraal-Azië de volgende.
dan de Baltische landen.
Poetin zei duidelijk: de ineenstorting van de USSR is de grootste geopolitieke catastrofe.
Chekisten geven de verloren gebieden terug

Dat heeft hij inderdaad gezegd, ik ben er bang voor als het hem lukt om Oekraïne te veroveren, dat hij dan Moldavië aanvalt of Georgië. Wit-Rusland is al min of meer van de Russen, er was een aantal jaar terug een opstand die met behulp van de Russen is afgeslagen. Wit-Rusland is nu min of meer een marionettenstaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei 010:

Dat heeft hij inderdaad gezegd, ik ben er bang voor als het hem lukt om Oekraïne te veroveren, dat hij dan Moldavië aanvalt of Georgië. Wit-Rusland is al min of meer van de Russen, er was een aantal jaar terug een opstand die met behulp van de Russen is afgeslagen. Wit-Rusland is nu min of meer een marionettenstaat. 

Marionettenstaat? 

Of trouwe bondgenoot. Die hebben we hier in het westen ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei 010:

Het is gewoon om te janken! Hele woonwijken zijn kapot geschoten, duizenden doden en gewonden. En alles voor een stukje land 🤮. Vandaag zag ik nog een bericht van een meisje van 11 uit Oekraïne die heel hoog in het turnen is . Overleden door oorlogsgeweld ☹️ Als je 11 bent heb je nog een heel leven voor je, dit hoort gewoon niet ☹️

Das wel erg heftig ja! Wat een verdriet laat dat achter! 

7 uur geleden zei 010:

Dat heb ik dus ook, ik volgde eerst heel erg het nieuws. Nu minder, het leven gaat hoe hard het ook is gewoon weer verder.

Ja, we moeten wel. Anders kan je er niet meer mee leven.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-3-2022 om 13:12 zei Divine_will:

Zojuist las ik in  een artikel op CIP+  dat Putin Jezus heeft geciteerd.  Een opmerkelijke ontwikkeling.

Omdat je abonnee moet zijn om het hele artikel te lezen citeer ik er een klein stukje van en plaats er een link bij. Als het goed is kun je het wel eenmalig gratis lezen dacht ik


In het vervolg van dat artikel staat dat de mensen die in de zaal aanwezig waren daar niet vrijwillig zaten. Of dat waar is weten we natuurlijk niet.
Wat moet patriarch Kirill in een lastig parket zitten.  Afgelopen woensdag had hij nog een ontmoeting met de paus. Door de oorlog vond de ontmoeting online plaats in plaats van in Rusland. https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2022-03/pope-francis-calls-patriarch-kirill-orthodox-patriarch-ukraine.html

 

Kirill zit helemaal niet in een lastig parket. Hij en Poetin zijn 2 handen op één buik en hij heeft in feite niets te schaften met het Vaticaan.

Wat ik dan weer opmerkelijk vind is dat je het artikel in twijfel trekt als het zegt dat de aanwezigen in de zaal daar niet vrijwillig zaten, maar geen enkele twijfel hebt bij de bewering dat hij Jezus citeerde. Waarom doe je zoiets? 

 

Op 25-3-2022 om 11:28 zei Divine_will:

Dan houd je je niet meer bezig met de “vrede” van Poetin, Zelensky, Biden of Rutte. De enige Vrede die je dan nog begeert is de Vrede van God die nooit meer voorbij gaat.
 

Begeerte is zo'n slechte eigenschap.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Verheerlijking van personages als Stalin, Ivan de Verschrikkelijke (de meesterbreinen van Poetin) 
Dit is het bewijs van hoe ver de geschiedschrijving van de waarheid verwijderd is.
Tijdens de gevechten met Napoleon gaven de Russen het bevel om samen met de mensen hun steden in brand te steken.
Tijdens de oorlog met Hitler gooiden de Russen mensen als kanonnenvlees zonder spijt.
Nu herhaalt de geschiedenis zich.
Het lijkt mij dat de Russische staatsgodsdienst zich afstoot van Christus,Zulk patriottisme en nationale trots is immoreel, moreel en spiritueel destructief.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Doctorow:

Verheerlijking van personages als Stalin, Ivan de Verschrikkelijke (de meesterbreinen van Poetin) 
Dit is het bewijs van hoe ver de geschiedschrijving van de waarheid verwijderd is.
Tijdens de gevechten met Napoleon gaven de Russen het bevel om samen met de mensen hun steden in brand te steken.
Tijdens de oorlog met Hitler gooiden de Russen mensen als kanonnenvlees zonder spijt.
Nu herhaalt de geschiedenis zich.
Het lijkt mij dat de Russische staatsgodsdienst zich afstoot van Christus,Zulk patriottisme en nationale trots is immoreel, moreel en spiritueel destructief.
 

Grotendeels mee eens. Maar hoe gaan we dit als mensheid oplossen? Rusland vernietigen? En ik weet niet of je het zelf beseft maar je lijkt de aanvallen op Rusland, door Napoleon, Hitler en nu alvast eventueel de Navo te verdedigen. Zijn Russen geen levenswaardige mensen voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-3-2022 om 11:28 zei Divine_will:

Op aarde zal dat altijd zo blijven. 

Echt niet. Jezus gaat al de werken van satan ongedaan maken dus ook de zondeval. Dat is waar het om gaat in de verlossing. 
 

psalm 37:9 9Want slechte mensen zullen vernietigd worden, maar wie op Jehovah hopen, zullen de aarde bezitten.

Psalm 37:11 11De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

Psalm 37:29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.

Mattheus 5:5 5Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden.

Jesaja 11:6-9 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen, een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.  7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.  Een leeuw zal stro eten net als een stier. 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang.  9 Ze zullen geen kwaad doen of schade aanrichten op heel mijn heilige berg, want de aarde zal beslist vervuld zijn van de kennis van Jehovah zoals water de zeebodem bedekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Russen hebben een keizerlijk complex En de zekerheid dat ze een historische missie hebben om de Antichrist te weerstaan
Maar nu is de tijd gekomen dat de Oekraïners hen zullen dwingen om zich te ontdoen van imperiale ambities

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Doctorow:

De Russen hebben een keizerlijk complex En de zekerheid dat ze een historische missie hebben om de Antichrist te weerstaan
Maar nu is de tijd gekomen dat de Oekraïners hen zullen dwingen om zich te ontdoen van imperiale ambities

Mijn hart gaat uit naar de Russische burgers. Die willen geen oorlog en gaan door sancties etc een zeer zware tijd tegemoet. Daarbij komt nog dat ze in andere landen tot voorwerp van haat worden gemaakt. 

Voor Oekraïners wordt gezorgd. 

Maar wie gaat actie ondernemen om Russische burgers te helpen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid