Spring naar bijdragen

Waarom is de satan eigenlijk ...


Aanbevolen berichten

42 minuten geleden zei Bastiaan73:

... de baas in/over deze wereld en niet God? Zie bijv. Johannes 14:30.

Hehehe, een overste die zal worden verplettert:

En de God van de vrede zal de satan spoedig onder uw voeten verpletteren. De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u. Amen. (Rom.16:20, HSV)

Wie niet horen wil zal voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Voor iemand die hier steeds loopt te schreeuwen dat absolute waarheid niet bestaat, doe je nu toch een ongelooflijk schijnheilige uitspraak.

We weten nu wel dat schelden het enige is dat je kunt, als je geen argumenten hebt.
Ik stel voor dat we verder bij het onderwerp blijven en het niet weer over jou gaan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

We weten nu wel dat schelden het enige is dat je kunt, als je geen argumenten hebt.
Ik stel voor dat we verder bij het onderwerp blijven en het niet weer over jou gaan hebben.

Wijf.

Dat bedoel ik

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

... de baas in/over deze wereld en niet God? Zie bijv. Johannes 14:30.

Dat God dan niet 'de (eind)baas' is volgt daar niet uit.

De duivel is de personificatie van het kwaad. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te zien dat de wereld in de greep van het kwaad is. Maar God heeft in Christus het kwaad overwonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Mullog:
8 uur geleden zei Desid:

Dat God dan niet 'de (eind)baas' is volgt daar niet uit.

De duivel is de personificatie van het kwaad. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te zien dat de wereld in de greep van het kwaad is. Maar God heeft in Christus het kwaad overwonnen.

Ik lees hier een tegenspraak 

Het is mijn mantra volgens sommigen, maar de teksten die ik steeds plaats, lijken op zoveel vragen steeds de antwoorden in zich te hebben. Daarom plaats ik Joh. 17 en 1 Kor.15 nog een keer voor het gemak, maar vooral voor de verbanden waar Christus opereert. Veel tekstregels, maar ik zal het dikdrukken wat ik bedoel over de Christus in de mens, die moet groeien, en 'ik' kleiner worden. Christus is de eerstgeborene in die mens, maar is nog niet gerealiseerd/geopenbaard in die mens, maar wel door Zijn Geest werkzaam doorheen die mens.

Het is alles een innerlijk proces van hen die tot het geloof zijn gekomen, en de werken ondergaan; het pad belopen.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

 

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei thom:

Christus is de eerstgeborene in die mens

Eerstgeborene in een mens zijn?  Wat bedoel je daar precies mee? Het lijkt mij er eerlijk gezegd op,  dat je lukraak maar een paar theologische termen bij elkaar in een zin gooit. Dat zal niet zo zijn,  maar zo komt het wel over. 

19 minuten geleden zei thom:

 is nog niet gerealiseerd/geopenbaard in die mens, maar wel door Zijn Geest werkzaam doorheen die mens

Nog zoiets.  Iets dat niet is gerealiseerd kan niet werkzaam zijn. 

19 minuten geleden zei thom:

Het is mijn mantra volgens sommigen, maar de teksten die ik steeds plaats, lijken op zoveel vragen steeds de antwoorden in zich te hebben

Het was me niet opgevallen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:
18 minuten geleden zei thom:

Christus is de eerstgeborene in die mens

Eerstgeborene in een mens zijn?  Wat bedoel je dat precies mee? Het lijkt mij er eerlijk gezegd op,  dat je lukraak maar een paar theologische termen bij elkaar in een zin gooit. Dat zal niet zo zijn,  maar zo komt het wel over. 

 

19 minuten geleden zei thom:

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

 

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:
19 minuten geleden zei thom:

 is nog niet gerealiseerd/geopenbaard in die mens, maar wel door Zijn Geest werkzaam doorheen die mens

Nog zoiets.  Iets dat niet is gerealiseerd kan niet werkzaam zijn. 

 

20 minuten geleden zei thom:

Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:
24 minuten geleden zei thom:

Christus is de eerstgeborene in die mens

Eerstgeborene in een mens zijn?  Wat bedoel je dat precies mee? Het lijkt mij er eerlijk gezegd op,  dat je lukraak maar een paar theologische termen bij elkaar in een zin gooit. Dat zal niet zo zijn,  maar zo komt het wel over. 

Expand  

 

24 minuten geleden zei thom:

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

Als antwoord op een vraag plaats je een paar teksten. Daarin komen dezelfde woorden voor als in jouw in elkaar geflutste zin, maar het is geen antwoord op mijn vraag. 

6 minuten geleden zei thom:
  27 minuten geleden zei thom:

Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft

Wellicht dat ik een antwoord in 21e eeuws Nederlands wel begrijp.  Hier kan ik werkelijk niets mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als antwoord op een vraag plaats je een paar teksten. Daarin komen dezelfde woorden voor als in jouw in elkaar geflutste zin, maar het is geen antwoord op mijn vraag. 

Wellicht dat ik een antwoord in 21e eeuws Nederlands wel begrijp.  Hier kan ik werkelijk niets mee.

Het is het weder geboren worden van wat uit God is. 

Dat is het hele evangelie Dbi; wie ik ben in mijn diepste wezen of zijn.. een wereldbewoner, of werkelijk een latente godenzoon.

En door het bewust worden, het tot leven gewekte Leven kunnen we terug tot de Vader. 

Dat bewust worden van dat God in de mens is, het zaad Jezus Christus noemen ze dit wel, is het tot geloof komen.

Daarom staat er ook, wat ik wel eens aanhaal; het geloof van.. Jezus Christus. Omdat het allemaal Hem aangaat, en niet de mens van deze wereld.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Eerstgeborene in een mens zijn?  Wat bedoel je daar precies mee? Het lijkt mij er eerlijk gezegd op,  dat je lukraak maar een paar theologische termen bij elkaar in een zin gooit. Dat zal niet zo zijn,  maar zo komt het wel over. 

Het lijkt niet gespeend van enige humor inderdaad, op die manier zou jij dat ook zijn. :)

12 uur geleden zei Bastiaan73:

... de baas in/over deze wereld en niet God? Zie bijv. Johannes 14:30.

Men zegt dat de Geest zich verbindt met z'n manifestaties en hierdoor zichzelf in de war brengt, van waaruit het idee van de Satan ontstaan is in de vorm van zielen die zich hierover vragen kunnen stellen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Het is het weder geboren worden van wat uit God is. 

Dat is het hele evangelie Dbi; wie ik ben in mijn diepste wezen of zijn.. een wereldbewoner, of werkelijk een latente godenzoon.

En door het bewust worden, het tot leven gewekte Leven kunnen we terug tot de Vader. 

Dat bewust worden van dat God in de mens is, het zaad Jezus Christus noemen ze dit wel, is het tot geloof komen.

Daarom staat er ook, wat ik wel eens aanhaal; het geloof van.. Jezus Christus. Omdat het allemaal Hem aangaat, en niet de mens van deze wereld.

Echt helemaal blijven steken in zijn filmpjeskijkperiode. Ik ken wel meer van dat soort. Zo heb ik eens een buurman gehad die helemaal starwarsflappie was. Ga je ook als Jezus verkleed naar van die fantasy rollenspelen? Zo niet dan ga je vast als Morpheus of geniet Neo de voorkeur?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u. Amen

 

8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Echt helemaal blijven steken in zijn filmpjeskijkperiode. Ik ken wel meer van dat soort. Zo heb ik eens een buurman gehad die helemaal starwarsflappie was. Ga je ook als Jezus verkleed naar van die fantasy rollenspelen? Zo niet dan ga je vast als Morpheus of geniet Neo de voorkeur?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 12:

31 Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buitengeworpen worden;
32 En als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.

Johannes 14:

30 Niet veel zal Ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets,
31 Maar de wereld moet weten, dat Ik de Vader liefheb en zo doe, als Mij de Vader geboden heeft. Staat op, laten wij vanhier gaan.

Johannes 16:

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.
8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel;
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 Van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet;
11 Van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Ik geloof zelf dat met de overste de(ze)r wereld de satan of duivel wordt bedoeld. De SV met kanttekening bij Johannes 12:31 in verouderd maar toch duidelijk Nederlands:

Dat is, de duivel zal nu zijn macht en heerschappij, die hij door de zonde over de mensen heeft gekregen, in degenen die het Evangelie zullen geloven, verliezen, Kol. 2:15. Hebr. 2:14.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=43&hf=12&ind=1#vers31

Citaat:

Tot driemaal toe heeft de Here Jezus de satan "de overste dezer wereld" genoemd (Zie Joh. 12:31; 14:30 en 16:11). Feitelijk was hij dat al geweest vanaf de zondeval. Maar nu het hem lukte de meest tegenstrijdige elementen: Farizeeën en Sadduceën, overpriesters en schriftgeleerden, nationalisten en collaborateurs, Pilatus en Herodes, Joden en heidenen, allen samen te verenigen in één machtig front tegen de Zoon van God, kan hij met meer recht dan ooit tevoren de vorst der wereld worden genoemd. En vandaag de dag kunnen wij zien, hoe vorsten en volken, staatslieden en rechtsgeleerden, politieke leiders en godsdienstige leiders, kapitalisten en communisten, allen - op slechts enkele uitzonderingen na - geïnspireerd worden door deze vorst der duisternis; en zelfs die uitzonderingen ontkomen niet altijd aan zijn greep.

Bron: https://www.amen.nl/artikel/511/wie-regeert-de-wereld

Sommigen hebben of hadden echter de opvatting dat Jezus Zichzelf bedoelde met 'de overste der wereld'. Ik vind dat zelf niet geloofwaardig. Commentaar van A.E. Knoch op Johannes 12:31:

"Nu is het oordelen van deze wereld" doet denken dat God, op dat moment, bezig was met het oordelen van de mensheid. Maar dat deed Hij niet. Het oordeel wacht nog steeds. Het is de wereld die het oordelen deed. Dit wordt bevestigd door dezelfde vorm van het woord in "het oordelen van Gehenna" (Matt. 23:33), "het rechtvaardig oordelen van God" (2Thess. 1:5). Zie ook Openbaring 14:7; 16:7; 18:10; 19:2. De wereld kan nauwelijks Satan oordelen, daarom moet de "overste" waarover hier wordt gesproken Christus Zelf zijn. De titel wordt opnieuw gebruikt in 14:30 en 16:11, waar verder bewijs wordt gegeven dat onze Heer over Zichzelf sprak. Het oordeel is Zijn verhoging aan het kruis, want het was een verwijzing naar de wijze van Zijn dood. Het was zo dat de menigte de uitdrukking verstond. Wij zouden niet een van Zijn titels aan Satan moeten geven. Christus is de Overste van de wereld.

Volgens mij slaat meneer Knoch hier de plank volkomen mis omdat 'want de overste der wereld komt en heeft aan Mij niets' zou dan neerkomen op 'want Ik kom en ik heb aan Mijzelf niets' o.i.d. Onzinnig dus.

Nog iemand die gelooft dat Jezus het over Zichzelf heeft is ene André Piet:

De uitdrukking “de overste van de wereld” komen we drie keer tegen in de Bijbel. Drie keer in het Johannes-evangelie (12:31; 14:30 en 16:11) en drie keer uitgesproken door Jezus in de laatste week, voorafgaand aan zijn sterven. Volgens vrijwel alle Bijbel-commentatoren zou de term betrekking hebben op satan. Heet deze immers in Ef.2:2 niet “de overste van de macht van de lucht”? En wordt hij in 2Kor.4:4 ook niet “de god van deze aion” genoemd?

de Ben Adam

Toch zijn er m.i. overtuigende argumenten dat Jezus met deze term niet naar satan, maar juist naar zichzelf verwees.

Bron: https://goedbericht.nl/wie-is-de-overste-van-de-wereld/

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Heb je ook een oplossing? 

🙂 lees je bijbel en bid elke dag, de oplossing is te vinden in God aan het kruis jij 'blinde' ik doe niets anders dan naar de oplossing te wijzen. 🙂

en heb het je meermaals verteld maar ook nu zul jij niet willen zien, maar naar het materiele grijpen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Het is het weder geboren worden van wat uit God is. 

Dat is het hele evangelie Dbi; wie ik ben in mijn diepste wezen of zijn.. een wereldbewoner, of werkelijk een latente godenzoon.

Waar in de Bijbel staat dat wij latente godenzonen zijn ? Ik zal het gelijk antwoorden: nergens. 
Je reageert dus met een opmerking die nergens op is gestoeld.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

lees je bijbel en bid elke dag, de oplossing is te vinden in God aan het kruis jij 'blinde' ik doe niets anders dan naar de oplossing te wijzen. en heb het je meermaals verteld maar ook nu zul jij niet willen zien, maar naar het materiele grijpen,

En daarna? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid