Spring naar bijdragen

Jezus, een plaatsvervangende naam voor de Dé Messias


Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei Thinkfree:

God heeft altijd gelijk, stel je niet gelijk aan hem dat komt voort uit de duivel. 

Al hoop ik dat je een grapje maakt natuurlijk?

@Desidzegt hier alleen maar dat ze gelijk heeft en stelt nergens dat ze gelijk is aan God. Dat haal jij er bij om haar uitspraak belachelijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 184
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helaas is er ook christelijke mythologie. De heilige schriften van het Oude- en Nieuwe Testament zijn daarbij aangepast en gecompromiseerd. Bron: http://www.thechristianmyth.org/    

Wat een belachelijke flauwekul. De vorm Iêsous was gewoon in zwang bij Joden als ze de Griekse taal gebruikten. Dit blijkt onder andere uit de oud-Griekse vertaling van de Tanach, waar Jozua is w

niet zo netjes dat jullie je broeder zo bespotten. Een beetje respect tonen voor zijn visie is christelijker dan dat ruzie zoeken wat jullie doen. Jij staat al helemaal altijd vooraan om mensen

15 minuten geleden zei Plume:
Op 4-9-2020 om 15:18 zei TTC:

Veel mensen volgen Jezus schijnbaar, maar waar ze nu precies naartoe gaan, weet niemand. 

Net zoals de wind. 

De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is (Johannes 3:8 HSV).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:
21 uur geleden zei Desid:

Ik heb altijd gelijk.

19 uur geleden zei Ricky Tjin:

Romeinen 3:4 NBG51
Maar het blijve: God waarachtig en ieder mens leugenachtig . . . . .

19 uur geleden zei Thinkfree:

God heeft altijd gelijk, stel je niet gelijk aan hem dat komt voort uit de duivel. 

Al hoop ik dat je een grapje maakt natuurlijk?

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

@Desidzegt hier alleen maar dat ze gelijk heeft en stelt nergens dat ze gelijk is aan God. Dat haal jij er bij om haar uitspraak belachelijk te maken.

Meschien vat ik het wat te zwaar op, en formuleert @Desid zich wat ongelukkig dat kan natuurlijk.

Zo te zien ben ik dus niet niet de enige, die het zo ervaart, dat de formulering van @Desid wat te zwaar en ongelukkig overkomt.

@Desid gezegd dat zij altijd gelijk heeft, en dat komt ongenuanceerd en hoogmoedig over; ook komt het leugenachtig over, omdat alleen YHWH onze God altijd gelijk heeft.

Aangezien @Desid mij loopt te verwijten, dat volgens haar zou blijken uit postings dat ik zaken niet echt helder zou hebben, wordt het tijd dat zij zelf de zaken helder en genuanceerd gaat communiceren.
Het verwijt is te bekijken in de onderstaande posting.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

@Desid gezegd dat zij altijd gelijk heeft, en dat komt ongenuanceerd en hoogmoedig over; ook komt het leugenachtig over, omdat alleen YHWH onze God altijd gelijk heeft.

Wat een onwetendheid spreid je hier weer ten toon.
Op verschillende plaatsen in de Bijbel staat dat God spijt had van eerdere beslissingen, of zich om laat praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Ricky Tjin:

De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is (Johannes 3:8 HSV).

Wat een mens al niet leest, een aantal GGZ-adviezen lijken meer op kamikaze dan dat je ooit zou verwachten dat je er een goed gevoel mee kan opwekken, in schril contrast tot wat velen nastreven. Simpel gaat het zo, visualiseer in je innerlijke een ideale wereld en doe alsof die al bestaat, technisch onderbouwd of ook niet, en stel op basis daarvan in alle integriteit en bezorgdheid hulpvragen. Op deze manier ontbloten zich vrijwel spontaan een aantal inzichten die je misschien liever niet had geweten, ook niet meer kan omkeren, maar wel veel correlaten met diverse stoornissen oplevert, wat op zich dan weer hoop biedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat is het doel van de Weg?

De Weg is het doel.

Wat bedoel jij met De Weg? Een setje regels en wetten? Of Ik Ben?

Ik Ben is de weg, zegt Jezus. Veel mensen denken dat ze bestaan maar zijn van binnen dood. Ze hebben geen geestelijk leven, geen Water in zich.  Jezus zegt daarvan dat ze dood zijn: “Laat de doden hun doden begraven”. 
 

http://www.christipedia.nl/Artikelen/L/Laat_de_doden_hun_doden_begraven

Overigens slaan in mijn optiek de genoemde duidingen de plank mis. Er wordt gedacht dat Jezus zou zeggen dat de man zijn vader niet moet begraven, maar wie de Weg kent zal weten dat er geen tegenstelling bestaat tussen het begraven van zijn vader en het volgen van Jezus. De man schept uit onbegrip een dualiteit die er niet is en daar wijst Jezus hem op. De man stelt een vraag uit het vlees. Immers “Zoekt het koninkrijk eerst en de rest zal u worden toegeworpen”. Wie Jezus volgt krijgt de kracht om te volbrengen wat de (naasten)liefde van een mens verlangt.  Jezus wijst hem er op subtiele doch snijdende wijze op dat zijn vraag uit het vlees komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is een nondualist. Hij maakt in zijn discipelen en de mensen die hem geestelijk verstaan scheiding tussen het dualisme van deze wereld en het nondualisme van het koninkrijk. Dit doet hij zoveel mogelijk (maar niet altijd) op nondualistische wijze. Het is die scheiding die De Weg baant en “de rode zee” splijt (we weg uit het dualisme baant).

In de islam genaamd het huis van oorlog (dualisme) en het huis van vrede (salaam).

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Plume:

. Er wordt gedacht dat Jezus zou zeggen dat de man zijn vader niet moet begraven, 

 

 

dat wordt niet gedacht,  dat is zo want dat staat er.  

Als je daar graag wat anders wil lezen zijn er ingewikkelde zinsconstructies en verdraaiingen nodig,  bijvoorbeeld zoals jij die op schrijft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Bastiaan73:

Johannes 14:6.

Dat gaat over het Christuslicht in ieder mens.  Jezus wijst daar niet op zijn menselijke natuur maar op de goddelijke natuur, die in potentie, als vonkje,  in ieder mens aanwezig is. Thom heeft daar uitentreuren op gewezen.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Plume:

Jezus is een nondualist. Hij maakt in zijn discipelen en de mensen die hem geestelijk verstaan scheiding tussen het dualisme van deze wereld en het nondualisme van het koninkrijk. Dit doet hij zoveel mogelijk (maar niet altijd) op nondualistische wijze. Het is die scheiding die De Weg baant en “de rode zee” splijt (we weg uit het dualisme baant).

In de islam genaamd het huis van oorlog (dualisme) en het huis van vrede (salaam).

Klinkt heel mooi. Maar nondualisme is een nietszeggende term. Het is geen dualisme  maar wat het dan wel is?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Ricky Tjin:
21 minuten geleden zei Bastiaan73:

Zit er een bocht in de Weg?

Je interpreteert het letterlijk, terwijl het een uitdrukking is.

Ik weet dat het een uitdrukking is. Je kunt het zowel letterlijk als figuurlijk lezen.

44 minuten geleden zei Plume:

Jezus is een nondualist. Hij maakt in zijn discipelen en de mensen die hem geestelijk verstaan scheiding tussen het dualisme van deze wereld en het nondualisme van het koninkrijk. Dit doet hij zoveel mogelijk (maar niet altijd) op nondualistische wijze.

Wat staat hier nou eigenlijk precies? Weinig tot niets in mijn bescheiden beleving.

Als Jezus een 'nondualist' zou zijn, zou Hij dan scheiding maken tussen 'het dualisme van deze wereld en het nondualisme van het koninkrijk'?

Niet altijd 'op nondualistische wijze' scheiding tussen twee zaken maken is dan toch al per definitie niet 'nondualistisch' meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-8-2020 om 14:11 zei Ricky Tjin:

Jezus is niet dé ware naam van Dé Messias. "De Messias" betekent volgens het Hebreeuws "De Gezalfde"

Is dat hetzelfde dan wat anderen zelfrealisatie noemen? 

32 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat staat hier nou eigenlijk precies? Weinig tot niets in mijn bescheiden beleving.

Wat dat betreft zouden er zeven universele wetten in rekening gebracht kunnen worden, heel bijzonder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Klinkt heel mooi. Maar nondualisme is een nietszeggende term. Het is geen dualisme  maar wat het dan wel is?  

De gelijkenissen waar Jezus in sprak aan de massa zijn een goede eerste oefening om je geest te openen voor nondualsme. Je zou kunnen beginnen die te lezen in de bijbel en daarop te mediteren.  Maar ik denk dat als jij werkelijk van goede wil bent, je beter eerst een paar lessen in Advaita kunt nemen. Een paar satsangs met een goede leermeester kunnen je daarin vooruithelpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid