Spring naar bijdragen

Jezus, een plaatsvervangende naam voor de Dé Messias


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Desid:

De 'superapostelen' tegen wie Paulus tekeer gaat waren ook christenen.

Als christenen Paulus aanvallen, dab hebben ze niet een erg scherpe geest en strijden ze tegen Jezus Christus. Is zo iemand dan wel echt wedergeboren? Of is hij de weg kwijt geraakt? 

Je kan van Ricky Tjin zeggen wat je wilt, maar volgens mij heeft hij oprecht Jezus lief.

Wat ik hem zie doen, is uit een sterk verlangen heidense ingeslopen invloeden vanuit het Romeinse rijk en de latere verlichting eruit halen. Misschien wel een onbegonnen werk, maar goed.. hij is werkelijk gepassioneerd en ik vind hem dat sieren. Ik mag hem wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 184
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helaas is er ook christelijke mythologie. De heilige schriften van het Oude- en Nieuwe Testament zijn daarbij aangepast en gecompromiseerd. Bron: http://www.thechristianmyth.org/    

Wat een belachelijke flauwekul. De vorm Iêsous was gewoon in zwang bij Joden als ze de Griekse taal gebruikten. Dit blijkt onder andere uit de oud-Griekse vertaling van de Tanach, waar Jozua is w

niet zo netjes dat jullie je broeder zo bespotten. Een beetje respect tonen voor zijn visie is christelijker dan dat ruzie zoeken wat jullie doen. Jij staat al helemaal altijd vooraan om mensen

6 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@Dat beloof ikDe Messias in het oude testament is de gezalfde. Alleen in het nieuwe testament wordt Jezus beschreven als de vervulling van de titel. 

Dat vraag ik niet. 

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:
Op 28-8-2020 om 14:11 zei Ricky Tjin:

Met de naam 'Jezus', dat afstamt van Iésous, werd de Hebreeuwse naam van de Messias vervangen door een heidense naam.

Om even kort tot de kern te komen.

Hoe luidt die Hebreeuwse naam dan

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus in het Grieks: Iésous.

  • the Greek form of Joshua
  • of Hebrew origin Yehoshua

Jezus is dus afgeleid van het Griekse Iésous en dat weer van het Hebreeuwse Yehoshua.

Bron: https://biblehub.com/greek/2424.htm

Zie eventueel ook https://biblehub.com/hebrew/3091.htm

Ook andere namen die in het NT staan zijn afgeleid van Griekse vormen van Hebreeuwse namen.

Bijvoorbeeld Johannes. In het Engels John. Denk je dat die naam voorkwam in het Hebreeuws? 

Grieks: Ióannés. Afgeleid van Hebreeuws: Yochanan. Zie eventueel https://biblehub.com/greek/2491.htm en https://biblehub.com/hebrew/3110.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Wouter Philippaerts:

@Bastiaan73 Interessant en ook is het zo dat alle namen van het nieuwe testament geen gelijke hebben in het oude.

Juist wél. Als het om Joodse mensen/namen gaat is er ongetwijfeld sprake van Griekse versies van Hebreeuwse namen. 'Maria' komt in het NT als eerste voor in Mattheüs 1:16. In de KJV heet ze Mary. De Griekse naam Maria of Mariam is weer afgeleid van het Hebreeuwse Miryam.

https://biblehub.com/greek/3137.htm

Jozef Grieks: Ióséph. Hebreeuws: Yoseph.

Enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Wat ik hem zie doen, is uit een sterk verlangen heidense ingeslopen invloeden vanuit het Romeinse rijk en de latere verlichting eruit halen. Misschien wel een onbegonnen werk, maar goed.. hij is werkelijk gepassioneerd en ik vind hem dat sieren. Ik mag hem wel.

Wat ik hem zie doen, is uit onwetendheid strijden tegen windmolens. Ik heb diverse argumenten gegeven waarom zijn visie niet klopt. Daarop komt geen inhoudelijk verweer. Dus hij zit verstrikt in complotten en onlogisch denken. Dat is betreurenswaardig, zeker omdat zulk soort mensen zelden geholpen willen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vraag ik niet.

Wat je vraagt bestaat niet.

Het probleem is dat @Ricky Tjin over de Hebreeuwse naam heen en weer stuitert en niet is te volgen. Vandaar mijn vraag aan hem.
Eerst komt hij er mee dat het Immanuel zou moeten zin om vervolgens met allerlei verschillende namen te komen die allemaal weer anders zijn.

In zijn redenatie waarin hij de naam Jezus afkeurt laat hij deze naam afkomstig zijn Iesous. en stelt hij dat Iesous een Griekse afleiding van Zeus is.
In de redenatie waarin hij de  de Hebreeuwse naam Jehoshua goedkeurt laat hij Iesous een afleiding is van het Hebreeuwse Jehoshua.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Desid:

Wat ik hem zie doen, is uit onwetendheid strijden tegen windmolens. Ik heb diverse argumenten gegeven waarom zijn visie niet klopt. Daarop komt geen inhoudelijk verweer. Dus hij zit verstrikt in complotten en onlogisch denken. Dat is betreurenswaardig, zeker omdat zulk soort mensen zelden geholpen willen worden.

En jij bent een volmaakte gelovige die er nooit naast zit en hij is hopeloos verloren? Wie heeft jou over hem aangesteld dat oordeel te geven? Is Jezus niet zelf bij machte hem te helpen en heeft Hij jouw hulp dan nodig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Desid:

Wat ik hem zie doen, is uit onwetendheid strijden tegen windmolens. Ik heb diverse argumenten gegeven waarom zijn visie niet klopt. Daarop komt geen inhoudelijk verweer. Dus hij zit verstrikt in complotten en onlogisch denken. Dat is betreurenswaardig, zeker omdat zulk soort mensen zelden geholpen willen worden.

Ik zie je op hem reageren met beschuldingen als 'leugens' en 'wartaal'. 
Je denkt toch niet werkelijk dat daar nog inhoudelijk verweer op komt?
Als je het dan toch hebt over onlogisch denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Gaitema:

En jij bent een volmaakte gelovige die er nooit naast zit en hij is hopeloos verloren? Wie heeft jou over hem aangesteld dat oordeel te geven? Is Jezus niet zelf bij machte hem te helpen en heeft Hij jouw hulp dan nodig?

Doe niet zo hysterisch. In dit geval is het toch zonneklaar dat de topicstarter onzin post.

41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zie je op hem reageren met beschuldingen als 'leugens' en 'wartaal'. 
Je denkt toch niet werkelijk dat daar nog inhoudelijk verweer op komt?
Als je het dan toch hebt over onlogisch denken. 

Jij hebt een ongelofelijk talent voor het ontwijken van een inhoudelijke discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-8-2020 om 23:25 zei Desid:
Op 28-8-2020 om 23:02 zei Ricky Tjin:

Dat ik volgens jou wartaal praat, dát is jou oordeel.
Met het oordeel waarmee je oordeelt, zult je zelf geoordeeld worden; en met maat waarmee je meet, zal je weder gemeten worden (Mattheüs 7:1-2).
En de mensen zullen van elk nutteloos woord dat zij spreken of hebben gesproken, rekenschap moeten geven de dag van het oordeel (Mattheüs 12:36).

Om je met je eigen oordeel te meten: soms komt je zelf warrig over.
Je opmerkingen komen ook regelmatig vreemd en eigenzinnig over.
Zo heeft ieder een eigen belevingswereld, die alleen door God Almachtig begrepen kan worden, en dat buiten Hem er niemand is die Hem kan evenaren.

De Septuaginta behoort niet tot de Hebreeuwse grondtekst.
Als jij geroepen bent om je met de Septuaginta bezig te houden, dan is het jou zaak en je eigen verantwoording.

Ik voel me niet geroepen om me met de Septuaginta bezig te houden en ik heb ook geen interesse om uitgebreid bezig te zijn met de Griekse tekst van de Septuaginta. In de Septuaginta zijn heel wat Hebreeuwse termen vervangen door heidense termen van het heidense Griekse volk, wat weer het ontheiliging van God almachtig Zijn naam tot gevolg heeft. En dat is één van de voornaamste factoren waarom ik geen interesse heb om uitgebreid met de Septuaginta bezig te zijn. De Grieken waren een heidens volk, terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig.

Je bewering dat de Bijbel gemaakt is door Joden, komt voor mij niet geloofwaardig over. Het ging heus niet zo makkelijk van een leien dakje.
De godvrezende joden werden vervolgd en de Joden hadden te maken met invloeden van buitenaf, die aan de Joden werden opgedrongen.

Griekse mythologie en Hellenisme
Er was ook sprake een hellenistische periode waarin het oude Griekenland op zijn hoogtepunt was vanaf de veroveringen door Alexander de Grote tot de Romeinse verovering van Griekenland en het oude Nabije Oosten. Het leger van Alexander de Grote nam de Griekse cultuur met zich mee naar het oosten. Dit proces van culturele aanpassing op het hellenisme, ook wel hellenisering genoemd.
Bij hellenisme, was er ook de verspreiding van de Griekse cultuur en helaas dienden de Grieken ook afgoden. Er waren ook overeenkomsten tussen Griekse mythologie en Hellenisme. Eén van die overeenkomsten was Helios of Sol Invictus Helios, wat betrekking had op Christus als zonnegod.
Bronnen: https://nl.unionpedia.org/c/Griekse_mythologie/vs/Hellenisme / https://nl.wikipedia.org/wiki/Hellenisme

Wat je hier allemaal zegt is grotendeels onzin, maar mist ook volledig het punt dat ik maak.

De Joden in de periode waarin Jezus geboren werd, hadden zelf een Griekse vertaling gemaakt waarin ze de naam Iêsous gebruikten voor Jozua. Uit papyri blijkt dat Joden moeiteloos het Hebreeuwse Je(ho)sjoea en het Griekse Ièsoes naast elkaar gebruikten.

De kleinzoon van Jezus (!) Sirach gebruikt in zijn Griekse vertaling gewoon de naam Ièsoes.

De schrijver van het Evangelie volgens Lucas en Handelingen noemt Jozua Ièsoes.

De schrijver van de Brief aan de Hebreeën noemt Jozua Ièsoes.

En alle schrijvers in het Nieuwe Testament noemen Jezus Ièsoes.

Wat jij dus in feite zegt is dat alle Grieksschrijvende Joden en eerste christenen de naam van God almachtig ontheiligden. Dat is te bizar voor woorden. Het is aannemelijker dat jij gewoon een idioot idee in je hoofd hebt.

Dat je niet helder kunt formuleren blijkt uit wat je schrijft: "terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig". Wat krijgen we nou!

Hallo @Desid,

Je opgepikte zinsdeel van "terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig" ? ?️
Abraham, Izak en Jakob kende YHWH Elohim, als 'God de Almachtige' ofwel 'God Almachtig', Die ook de God is van het Nieuwe Testament (Exodus 6:1-2 HSV).
Uit het gedeelte van "terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig", blijkt volgens jou dat ik niet helder kan formuleren.
Wat is het hypocriet ?, om slechts een gedeelte uit uit die zin "De Grieken waren een heidens volk, terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig." te pikken, en het het voor te schotelen als "terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig", en het vervolgens te presenteren als een zinsdeel, waaruit volgens jou zou blijken dat ik niet helder kan formuleren. ? Dit conflict doet denken aan de slang die Eva wist te misleiden, door hetgeen dát YHWH Elohim sprak, iets te verdraaien en anders in te pakken (Genesis 3:1-5). Dit conflict doet me ook denken aan het gedeelte dat de Farizeeën niet begrepen wat Dé Messias zei, omdat ze de de duivel, die niet in de waarheid staat en in wie er geen waarheid is, tot hun vader hadden en dat ze de begeerten van hun vader deden (Johannes 8:43-44).

Het door jou gepresenteerde zinsdeel van "terwijl Israël behoorde tot een priesterlijk volk dat was uitverkoren door God Almachtig", zou volgens jou niet helder blijken te zijn geformuleerd, maar dát is jou opvatting en het is maar hoe je het als zinsdeel hebt geconstrueerd en hoe je het zelf weer interpreteert?
Ieder mens heeft een eigen belevingswereld, die buiten God Almachtig, door niemand anders begrepen kan worden.

Degenen die de kennis van YHWH Elohim verwerpen, die zullen voor Hem geen priesters zijn
YHWH Elohim heeft aangegeven, dat Zijn volk te gronde gaat door het gebrek aan kennis. Degenen die kennis van YHWH Elohim verwerpen, die zullen door Hem worden verworpen, en zij zullen gij geen priesters meer zijn voor Hem (Hosea 4:6 NBG51).

De Israëlieten waren door YHWH geroepen om een heilig volk te zijn
YHWH Elohim sprak tot de Israëlieten, dat Hij hun God was/is, en Hij gebood de Israëlieten om zich toe te wijden en te heiligen (H6942), omdat Hij Zelf heilig is. YHWH Elohim sprak ook dat Hij de Israëlieten uit land Egypte heeft doen trekken, om hun God te zijn; Hij gebood ze om heilig te zijn, want Hij is heilig. (Leviticus 11:44-45 HSV / Leviticus 11:44-45 NKJV).
De Israëlieten zaten in een vicieuze cirkel van afgoderij.

Dé Messias zei dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij (zullen) spreken en/of hebben gesproken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel, want op grond van de woorden die mensen spreken, zullen ze rechtvaardig verklaard worden en/of veroordeeld worden (Mattheüs 12:36-37 HSV).

Met het oordeel dat je oordeelt, zul je zelf geoordeeld worden en met de maat waarmee je meet, zal je ook weder gemeten worden (Mattheüs 7:1-2 HSV). Je zult, volgens Dé Messias, eerst de balk uit je eigen ogen moeten doen, voordat je goed kan zien om de splinter bij een broeder eruit te halen, want anders ben je een huichelaar, ofwel een hypocriet (Mattheüs 7:3-5 HSV).

Citaat

Mattheüs 7:1-5 HSV: De splinter en de balk
1  Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt;
2  want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
3  Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
4  Of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?
5  Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.


Waarmee je anderen oordeelt, wordt je zelf mee veroordeelt. Je doet immers dezelfde dingen als anderen.  (Rom 2:1-3 HSV )

Citaat

Romeinen 2:1-3 HSV: Niemand te verontschuldigen
1. Daarom bent u niet te verontschuldigen, o mens, wie u ook bent die anderen oordeelt, want waarin u de ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. U immers die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten dat het oordeel van God in overeenstemming met de waarheid is over hen die zulke dingen doen.
3 En u, o mens, die hen oordeelt die zulke dingen doen, en ze zelf ook doet, denkt u dat u aan het oordeel van God zult ontkomen?


Een Ieder zal voor zichzelf rekenschap geven aan YHWH Elohim. (Rom 14:10-12 HSV )

Citaat

Romeinen 14:10-12 HSV : Rekenschap aan YHWH Elohim
10 U echter, wat oordeelt u uw broeder? Of ook u, wat minacht u uw broeder? Wij zullen immers allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er staat geschreven: Zo waar als Ik leef, zegt de Heere: Voor Mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God belijden.
12 Zo zal dan nu ieder van ons voor zichzelf rekenschap geven aan God.


De tijd zal komen dat allen die in de graven zijn, de stem van Dé Messias zullen horen, en zij zullen uit hun graven gaan: zij die het goede gedaan hebben, zullen gaan tot de opstanding ten leven, maar degenen die het kwade gedaan hebben, zullen gaan tot de opstanding ter verdoemenis (Johannes 5:28-29 HSV).

Markus 7:15-23 HSV: Verontreinigen door kwade overwegingen uit het hart
Niet hetgeen dat van buitenaf de mens binnengaat verontreinigt de mens, maar het zijn de dingen die van hem/haar uitgaan, die de mens verontreinigen. Uit het hart van de mensen, komen kwade overwegingen voort: overspel, ontucht, moord, diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit en verontreinigen de mens.

Laat er geen lelijk woord uit je hart voortkomen, maar spreek het goede, wat nuttig en tot opbouw is, zodat degenen die je horen genade ontvangen (Efeziërs 4:29 NBG51).  :-d

Dé Messias heeft te worden verhoogd
Zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook Dé Messias, Die de Zoon des mensen is, verhoogd worden zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Johannes 3:14-15 HSV).

Als jij zó goed bent
Als jij zó goed bent en zelf helder kan formuleren, maak er dan zelf ernst mee om Dé Messias te verhogen en anderen op te bouwen, zodat ze met rechte kennis van YHWH Elohim vervuld mogen worden; in alle wijsheid en geestelijk inzicht, om de YHWH Elohim waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van HaElohim (Kolossenzen 1:9-10 NBG51).

Je kan wel lopen te oordelen, maar als je zelf de (onvervalste) Schriften niet kent en ook niet de kracht van God Almachtig, dan ben je zelf aan het dwalen (Mattheüs 22:29 HSV).

De zegen van YHWH HaElohim (יהוה האלהים):
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו; עמנואל שׁדי
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth Yahawah HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa; Aymanawa Ahla Shaddai.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Yahawashaäy Dé Messias, onze Heere; ‘God Almachtig’ zij met ons. 

acts4_12thereissalvationinnooneelseforth

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Ricky Tjin:

maar dát is jou opvatting en het is maar hoe je het als zinsdeel hebt geconstrueerd en hoe je het zelf weer interpreteert?

Nee hoor, er zijn gewoon regels in het Nederlands. In de uitdrukking 'x behoort tot y' zijn x en y niet dezelfde entiteiten.

3 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Als jij zó goed bent en zelf helder kan formuleren, maak er dan zelf ernst mee om Dé Messias te verhogen en anderen op te bouwen, zodat ze met rechte kennis van YHWH Elohim vervuld mogen worden

Dat heb ik exact gedaan. Ik heb precies aangegeven waarom jouw openingspost niet klopt. Dat het een onzinnige stellingname is, en waarom.

Ga daar maar eens op in, en op de argumenten die ik noem in de post die je hierboven citeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Desid:

Doe niet zo hysterisch. In dit geval is het toch zonneklaar dat de topicstarter onzin post.

Dan nog, ik heb op mijn werk een moslim de ruimte gegeven om te vertellen dat Mohammed een profeet is, omdat hij me dat graag wilde uitleggen. Meerdere dagen was hij daarmee mee bezig. Ook voor mij was het grote onzin, maar ik bleef me geroepen voelen hem serieus te nemen en ik legde nuchter uit waarom ik niet te gelijk in Jezus kan geloven en in Mohammed. Hij waardeerde dat, vanwege het onderlinge respect. Dat hij moslim bleef en ik een christen is een feit, zonder rancune. 

Wat wil je bereiken in een gesprek met hem?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Dan nog, ik heb op mijn werk een moslim de ruimte gegeven om te vertellen dat Mohammed een profeet is, omdat hij me dat graag wilde uitleggen.

Dat is een geheel andere situatie. Of Mohammed een profeet is, staat enerzijds vast omdat mensen hem nu eenmaal zo noemen, en is anderzijds een kwestie van geloof.

Hier gaat het echter om een onnozele spellingkwestie waaraan bizarre claims worden verbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Desid:

Dat is een geheel andere situatie. Of Mohammed een profeet is, staat enerzijds vast omdat mensen hem nu eenmaal zo noemen, en is anderzijds een kwestie van geloof.

Hier gaat het echter om een onnozele spellingkwestie waaraan bizarre claims worden verbonden.

Voor jou is dat zo, voor hem niet.

Ik snap zijn aannames prima. Ik zie tal van sites en facebookpagina's van ik weet niet hoeveel christenen vol van studies en theorieën. Ik snap dat dit aantrekkingskracht heeft. Ik snap ook jouw betoog en leg het zelf naast elkaar en ga grotendeels vooral mee in jouw verhaal. Maar ik zie hem niet als onnozel of gek. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:
12 uur geleden zei Desid:

De 'superapostelen' tegen wie Paulus tekeer gaat waren ook christenen.

Als christenen Paulus aanvallen, dab hebben ze niet een erg scherpe geest en strijden ze tegen Jezus Christus. Is zo iemand dan wel echt wedergeboren? Of is hij de weg kwijt geraakt? 

Je kan van Ricky Tjin zeggen wat je wilt, maar volgens mij heeft hij oprecht Jezus lief.

Wat ik hem zie doen, is uit een sterk verlangen heidense ingeslopen invloeden vanuit het Romeinse rijk en de latere verlichting eruit halen. Misschien wel een onbegonnen werk, maar goed.. hij is werkelijk gepassioneerd en ik vind hem dat sieren. Ik mag hem wel.

Hallo @Gaitema,

Hartelijk dank voor je steun en begrip.  :-d

Een persoonlijke ervaring met de naam Jezus
In het najaar van 1999 was ik een jaar of 3 aangesloten bij Pinkstergemeentes. Vervolgens ervoer ik regelmatig een gedachtestrijd, als ik aan “Jezus” dacht of als ik de naam “Jezus” in de bijbel las. Ik vond het vreemd dat ik een gedachtestrijd ervoer, als ik aan Jezus dacht, of over Jezus las in de de vier evangeliën van Bijbel. Ik dacht zoiets van "Jezus is toch de Heiland en de Redder der wereld? Waarom ervaar ik dan een gedachtestrijd als ik aan Jezus denk of als ik zijn Naam lees in de evangeliën van het Nieuwe Testament?".
Na verloop van stopte ik om de naam Jezus, op zichzelf staand te gebruiken en ik ging de naam Jezus combineren met Zijn rol als Dé Messias, zoals “Jezus Christus”, “Christus Jezus” of “Yeshua HaMashiach”. Ook ging ik Jezus Christus, Dé Messias eren voor Wie Hij is, overeenkomstig de Bijbel. Vervolgens kwam er bij mij een eind aan die gedachtestrijd over de naam Jezus.
Het was mij eerst een raadsel, maar na vele jaren vond ik daarvoor Bijbelse bevestigingen. Zo kan er ook een andere evangelie worden gepredikt, dat niet door Paulus gepredikt is (2 Korinthe 11:4). Dé Messias sprak dat er velen zullen komen in Zijn naam, die zullen claimen de Christus te zijn, en zij zullen velen misleiden (Mattheüs 24:4-5 HSV).  Ook waarschuwde Dé Messias dat er valse christussen en valse profeten zouden opstaan, en dat zij grote tekenen en wonderen zouden/zullen doen, zodat zij indien het mogelijk zou zijn, ook de uitverkorenen zouden misleiden (Mattheüs 24:23-27 HSV).

Na het jaar 2003 kreeg ik last van zelfmoordgedachten en ik neigde zelfmoord te plegen, wat een jaar of 3 aanhield. Rond het jaar 2006 werd ik door één van de broeders de Groot van de Levend Woord Gemeente, aangespoord om het boek 'Overwinning over de duisternis' van Neil T. Anderson te lezen.

overwinning-duisternis.jpg

In dat boek heeft Neil T. Anderson een aantal Bijbelteksten op een rij gezet, in de context van de eerste persoon, om er persoonlijk op te mediteren en te werken aan een vernieuwde manier van denken. Het heeft mij ontzettend geholpen om mijn leven te accepteren en op een Bijbelse manier naar mezelf te kijken, zodat ik onlangs alle narigheden die ik heb mee gemaakt, de Schepper kan respecteren voor het leven dat Hij gegeven heeft.
Toen ik met dat boek aan de slag ging, zijn de zelfmoordgedachten waar ik last van had, drastisch afgenomen en kwam er een einde aan de zelfmoordneigingen, waar ik last van had.
Op het model van Neil T. Anderson, voor Bijbelteksten in de context van de eerste persoon, heb ik voortgeborduurd en het heeft mij ontzettend geholpen om Bijbelvast te worden. Ook predikers zoals Jan Zijlstra en Edgar Holder, die tijdens hun prediking steeds de Bijbelverzen benoemde, zijn mij tot steun geweest om om Bijbelvast te worden. Ook Chris Oyakhilome van Christ Embassy vond ik een inspirerende prediker, die ook steeds tijdens zijn prediking de Bijbelverzen benoemt.

YHWH Elohim heeft aangegeven, dat Zijn volk te gronde gaat door het gebrek aan kennis (Hosea 4:6 NBG51).

knowledge-is-power-271x300.png

Het is belangrijk dat we als wedergeboren christenen kennis opdoen over onze identiteit in Christus.

800_300_1_156547_0_nl_9789490254278.jpg


who-I-am-in-Christ.jpg


De zegen van YHWH HaElohim (יהוה האלהים):
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו; עמנואל שׁדי
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth Yahawah HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa; Aymanawa Ahla Shaddai.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Yahawashaäy Dé Messias, onze Heere; ‘God Almachtig’ zij met ons. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bastiaan73:

De Griekse naam Maria of Mariam is weer afgeleid van het Hebreeuwse Miryam.

de stelling is dat het nieuwe testament een compleet andere wereld opent op de kijk op God en zijn plan. De namen zijn gebruikt om het verband met het verleden aan te vullen en in feite te rechtvaardigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

de stelling is dat het nieuwe testament een compleet andere wereld opent op de kijk op God en zijn plan. De namen zijn gebruikt om het verband met het verleden aan te vullen en in feite te rechtvaardigen. 

Ik heb er ook geen problemen mee ?, Ricky heeft moeite met Griekse varianten van Hebreeuwse  namen.

 

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:
Op 28-8-2020 om 14:11 zei Ricky Tjin:

Met de naam 'Jezus', dat afstamt van Iésous, werd de Hebreeuwse naam van de Messias vervangen door een heidense naam.

Om even kort tot de kern te komen.

Hoe luidt die Hebreeuwse naam dan?

Het Griekse grondwoord voor 'Jezus' is G2424.
Als je op de webpagina van https://biblehub.com/greek/2424.htm kijkt naar het gedeelte "HELPS Word-studies" dan zie je de relatie tussen G2424 (Iésous / Jezus) en G3091 יְהוֹשׁוּעַ (Yehoshua / Yahoshua).

Bij de beschrijving van het Griekse grondwoord ofwel Strong G2424 (Biblehub.com), wordt er bij 'HELPS Word-studies' aangegeven:
  •  Het Hebreeuwse grondwoord van G'3091 voor 'Yehoshua /Jehoshua' betekent Yahweh redt/verlost.
  •  'Iēsoús – Jesus' is de transliteratie van Joshua, wat weer een inkrimping is van G'3091 'Yehoshua /Jehoshua'.

Hoe die naam יהושע G3091 luidt, dat als Yehoshua staat aangeduid, dat is ten eerste afhankelijk van hoe die naam wordt geïnterpreteerd;
volgens Klassiek Hebreeuws of volgens Modern Hebreeuws.

Om een lang verhaal kort te maken, wat de uitspraak en de transliteratie betreft van de naam יהושע G3091, volgens Modern Hebreeuws:
 • In het Engels 'Yahoshua.
 • In het Nederlands 'Jahoshua' of 'Jahoshoewa'.

Yah is de afkorting voor YHWH (יהוה) zijn verbondsnaam.
Yah wordt geïnterpreteerd als de afkoring van Yahweh en shua betekent redding/verlossing.
Yahoshua wordt geïnterpreteerd als "Yahweh red/verlost".
Bij de naam Yahoshua wordt YHWH als de God erkent die red en verlost,
alsmede dat het heil uit de joden is (Johannes 4:22 NBG51).

YAHOSH%25C3%259AA+HA+MASH%25C3%258DAJ+HA
 

yahoshc3baa-final2.jpg?w=1024


Degenen die interesse hebben hoe de naam יהושע G3091, volgens Klassiek Hebreeuws zou worden uitgesproken, worden geadviseerd om eerst te kijken naar het volgende video gedeelte van "The Name of God & The Ancient Hebrew", tijdstip 1h:22m:10s.

the_original_hebrew_tongue_spoken_by_our_ancestors_by_12tribesofisrael-d4vzfsh.jpg

Transliteratie van de naam יהושע volgens klassiek hebreeuws;
י    = Ya / Ja
ה  = ha
ו    = wa
ש  = sha
ע  = ay / aj

Volgens Klassiek Hebreeuws wordt de uitspraak Yahawashaäy (Engels) of Jahawashaäj in het Nederlands

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-8-2020 om 23:02 zei Ricky Tjin:

Ik voel me niet geroepen om me met de Septuaginta bezig te houden en ik heb ook geen interesse om uitgebreid bezig te zijn met de Griekse tekst van de Septuaginta.

De Septuaginta is van groot belang, omdat de septuaginta in sommige gevallen de oudst overgeleverde tekst is. De Hebreeuwse tekst is hier gewoonweg een vertaling van het Grieks. Daar komt nog bij dat vele boeken die dus gewoon vertaald zijn in de Septuaginta niet in de Hebreeuwse canon zijn opgenomen. Je kan volgens mij stellen dat de Septuaginta met het nieuwe testament de bijbel van de christenen is. Grieks én Hebreeuws zijn beide zeer significant om iets van de bijbel te begrijpen. De septuaginta afdoen als een heidens werk is bedroevend. Je kan wel stellen dat Griekse mythologie heidens is en dat in de Griekse taal vaak verwezen is naar Griekse afgoden. Net zoals in het Hebreeuws nooit geschreven is over Jezus, zoals we die kennen uit het nieuwe testament, kun je in het Grieks niet naast Griekse filosofie kijken. Het maakt het Grieks zelfs interessant. Denk jij dat Hebreeuws de taal van God is, Ricky?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Desid:

Wat ik hem zie doen, is uit onwetendheid strijden tegen windmolens. Ik heb diverse argumenten gegeven waarom zijn visie niet klopt. Daarop komt geen inhoudelijk verweer. Dus hij zit verstrikt in complotten en onlogisch denken. Dat is betreurenswaardig, zeker omdat zulk soort mensen zelden geholpen willen worden.

Dé Messias zei dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij (zullen) spreken en/of hebben gesproken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel, want op grond van de woorden die mensen spreken, zullen ze rechtvaardig verklaard worden en/of veroordeeld worden (Mattheüs 12:36-37 HSV).

Met het oordeel dat je oordeelt, zul je zelf geoordeeld worden en met de maat waarmee je meet, zal je ook weder gemeten worden (Mattheüs 7:1-2 HSV). Je zult, volgens Dé Messias, eerst de balk uit je eigen ogen moeten doen, voordat je goed kan zien om de splinter bij een broeder eruit te halen, want anders ben je een huichelaar, ofwel een hypocriet (Mattheüs 7:3-5 HSV).

Citaat

Mattheüs 7:1-5 HSV: De splinter en de balk
1  Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt;
2  want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
3  Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
4  Of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?
5  Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.


Waarmee je anderen oordeelt, wordt je zelf mee veroordeelt. Je doet immers dezelfde dingen als anderen. (Rom 2:1-3 HSV ) 

Citaat

Romeinen 2:1-3 HSV: Niemand te verontschuldigen
1. Daarom bent u niet te verontschuldigen, o mens, wie u ook bent die anderen oordeelt,
    want waarin u de ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. U immers die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten dat het oordeel van God in overeenstemming met de waarheid is over hen die zulke dingen doen.
3 En u, o mens, die hen oordeelt die zulke dingen doen, en ze zelf ook doet, denkt u dat u aan het oordeel van God zult
   ontkomen?


Een Ieder zal voor zichzelf rekenschap geven aan YHWH Elohim. (Rom 14:10-12 HSV )

Citaat

Romeinen 14:10-12 HSV : Rekenschap aan YHWH Elohim
10 U echter, wat oordeelt u uw broeder? Of ook u, wat minacht u uw broeder?
     Wij zullen immers allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er staat geschreven: Zo waar als Ik leef, zegt de Heere: Voor Mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God belijden.
12 Zo zal dan nu ieder van ons voor zichzelf rekenschap geven aan God.


De tijd zal komen dat allen die in de graven zijn, de stem van Dé Messias zullen horen, en zij zullen uit hun graven gaan: degene die het goede gedaan hebben, zullen gaan tot de opstanding ten leven, maar degenen die het kwade gedaan hebben, zullen gaan tot de opstanding ter verdoemenis (Johannes 5:28-29 HSV).

Markus 7:15-23 HSV: Verontreinigen door kwade overwegingen uit het hart
Niet hetgeen dat van buitenaf de mens binnengaat verontreinigt de mens, maar het zijn de dingen die van hem/haar uitgaan, die de mens verontreinigen. Uit het hart van de mensen, komen kwade overwegingen voort: overspel, ontucht, moord, diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit en verontreinigen de mens. 

Laat er geen lelijk woord uit je hart voortkomen, maar spreek het goede, wat nuttig en tot opbouw is, zodat degenen die je horen genade ontvangen (Efeziërs 4:29 NBG51).  :-d

Dé Messias heeft te worden verhoogd
Zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook Dé Messias, Die de Zoon des mensen is, verhoogd worden zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Johannes 3:14-15 HSV).

Als jij zó goed bent
Als jij zó goed bent en zelf helder kan formuleren, maak er dan zelf ernst mee om Dé Messias te verhogen en anderen op te bouwen, zodat ze met rechte kennis van YHWH Elohim vervuld mogen worden; in alle wijsheid en geestelijk inzicht, om de YHWH Elohim waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van HaElohim (Kolossenzen 1:9-10 NBG51).

Je kan wel lopen te oordelen, maar als je zelf de (onvervalste) Schriften niet kent en ook niet de kracht van God Almachtig,
dan ben je zelf aan het dwalen
(Mattheüs 22:29 HSV).

De zegen van YHWH HaElohim (יהוה האלהים):
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו; עמנואל שׁדי
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth Yahawah HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa; Aymanawa Ahla Shaddai.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Yahawashaäy Dé Messias, onze Heere; ‘God Almachtig’ zij met ons. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid