Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Mohawk:

Dat is dan in jouw eigen nadeel. Aan geen van de woorden die van God zijn uitgegaan ontbreekt een diepe geestelijke betekenis. Aan deze woorden uitsluitend een letterlijke betekenis geven geeft blijk van gebrek aan inzicht.

Of het vergt gezond verstand te weten waar men geestelijk spreekt en waar letterlijk?

Maar ik sta open bij te leren, hoe moeten we dat geestelijk nemen en wat was dan de letterlijke betekenis van Genesis 1:1 tot en met 1:20? Graag concreet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 455
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw is 3 maanden geleden overleden en ik ben blij dat de liefde mij aanspoort om haar in gedachten te naderen en toe te spreken. Ik ben blij dat mijn ziel contact met haar ziel kan leggen, onge

Beslist niet. Onder het Oude Verbond stond daar zelfs de doodstraf op. Deut 18:10-11 Waarom was dat? Omdat omringende volken dat wel deden en is gebaseerd op een vals idee dat zielen nog voortlev

U zegt het goed, naastenliefde. Ook heb ik de vijand lief tot een bepaald punt, maar liefhebben wil niet zeggen jezelf aanpassen naar diens goddeloze manieren.  John Hagee had zowat het meeste in

12 minuten geleden zei Mohawk:

Miljarden jaren is waarschijnlijk wat overdreven maar dat heb ik ook niet geschreven. Op zijn minst miljoenen jaren oud is mijn idee. God minachten is wel het laatste wat ik doe. De oude geschriften letterlijk nemen is een minachting voor de geestelijke betekenis die erachter schuil gaat

Hier ben ik het met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Of het vergt gezond verstand te weten waar men geestelijk spreekt en waar letterlijk?

Maar ik sta open bij te leren, hoe moeten we dat geestelijk nemen en wat was dan de letterlijke betekenis van Genesis 1:1 tot en met 1:20? Graag concreet.

De geestelijke betekenis van Genesis 1 heb ik al, zij het beperkt tot de basis, uitgelegd. Het gaat over de evolutie van de ziel, hoe het gevallen geestelijke in de materiële vorm stap voor stap het punt bereikt waarop het kan worden belichaamd als mens. Dat voor deze stappen miljoenen jaren nodig zijn geweest heeft te maken met de weerspannige aard van het gevallen geestelijke. Ieder woord in Genesis heeft een geestelijke betekenis, maar omdat het niet aansluit bij je begripsvermogen zal ik je daar niet mee vermoeien. Je zult het dus met deze uitleg moeten doen .., probeer dit eerst maar eens te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mohawk:

De geestelijke betekenis van Genesis 1 heb ik al, zij het beperkt tot de basis, uitgelegd. Het gaat over de evolutie van de ziel, hoe het gevallen geestelijke in de materiële vorm stap voor stap het punt bereikt waarop het kan worden belichaamd als mens. Dat voor deze stappen miljoenen jaren nodig zijn geweest heeft te maken met de weerspannige aard van het gevallen geestelijke. Ieder woord in Genesis heeft een geestelijke betekenis, maar omdat het niet aansluit bij je begripsvermogen zal ik je daar niet mee vermoeien. Je zult het dus met deze uitleg moeten doen .., probeer dit eerst maar eens te begrijpen.

Daar had je het over de zondeval, dat is Genesis 3, ik vroeg je Genesis 1 tot en met 1:20 geestelijk te benaderen. Succes! :D

Genesis 3 lees ik ook geestelijk en besef dat er meer aan was dan hoe het daar kort uitgelegd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Daar had je het over de zondeval, dat is Genesis 3, ik vroeg je Genesis 1 tot en met 1:20 geestelijk te benaderen. Succes! :D

Genesis 3 lees ik ook geestelijk en besef dat er meer aan was dan hoe het daar kort uitgelegd wordt.

De belichaming van het gevallen geestelijke in Genesis 1 heeft geen betrekking op de val van Adam. Het heeft betrekking op onze val .., lang voordat het universum bestond. Ook Adam was een gevallen geest en ook hij heeft zijn opwaartse ontwikkeling door de materiële vormen van de aarde volbracht maar viel opnieuw, door het enige gebod dat hem van God uit was gegeven te overtreden. En wij vallen ook opnieuw, door het enige gebod dat Jezus ons heeft gegeven te overtreden. Wij zondaars, zonder de genade van God door Jezus Christus, de goddelijke verlosser, maken wij geen schijn van kans ooit terug te keren naar het koninkrijk van God de Vader, waar onze oorsprong ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Mohawk:

De belichaming van het gevallen geestelijke in Genesis 1 heeft geen betrekking op de val van Adam. Het heeft betrekking op onze val .., lang voordat het universum bestond. Ook Adam was een gevallen geest en ook hij heeft zijn opwaartse ontwikkeling door de materiële vormen van de aarde volbracht maar viel opnieuw, door het enige gebod dat hem van God uit was gegeven te overtreden. En wij vallen ook opnieuw, door het enige gebod dat Jezus ons heeft gegeven te overtreden. Wij zondaars, zonder de genade van God door Jezus Christus, de goddelijke verlosser, maken wij geen schijn van kans ooit terug te keren naar het koninkrijk van God de Vader, waar onze oorsprong ligt.

Zeggen dat je het niet kan is geen schande hoor ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Fundamenteel:

Zeggen dat je het niet kan is geen schande hoor ;) 

Zeggen dat je het niet begrijpt is een schande als beweert geestelijk inzicht te hebben. Dit topic gaat niet over het eerste hoofdstuk van het boek Genesis maar ik zal je nog iets openbaren. Een geestelijke overeenstemming van het woord 'vissen' is 'inzichten', van de woorden 'gevleugeld gevolgelte' is dat 'hemelse wijsheden'. Geen van beide zul je ontvangen als je niet éérst doet wat Jezus van je vraagt. Heb je naaste lief (en daarmee wordt bedoeld iedereen, ongeacht of je die persoon aardig vindt of niet) en heb God lief boven alles, dus ook boven de voor jou o zo heilige bijbelstudie waar je geen steek wijzer van wordt. Richt eerst je aandacht op de woorden die Jezus heeft gesproken in het boek handelingen en het evangelie en doe wat Hij van je vraagt. Neem eerst je kruis op en vervolg je weg in liefde. Denk bij alles wat je doet; "wat zou Jezus doen?", bij iedere tegenslag; "wat zou Jezus doen?", bij iedere vernedering; "wat zou Jezus doen?", bij iedere kruisiging; "wat zou Jezus doen?" en doe dan ook wat Hij zou doen en hou het vol tot het eind van je leven. Gaandeweg zal je steeds meer inzicht krijgen in de hemelse wijsheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mohawk:

Zeggen dat je het niet begrijpt is een schande als beweert geestelijk inzicht te hebben. Dit topic gaat niet over het eerste hoofdstuk van het boek Genesis maar ik zal je nog iets openbaren. Een geestelijke overeenstemming van het woord 'vissen' is 'inzichten', van de woorden 'gevleugeld gevolgelte' is dat 'hemelse wijsheden'. Geen van beide zul je ontvangen als je niet éérst doet wat Jezus van je vraagt. Heb je naaste lief (en daarmee wordt bedoeld iedereen, ongeacht of je die persoon aardig vindt of niet) en heb God lief boven alles, dus ook boven de voor jou o zo heilige bijbelstudie waar je geen steek wijzer van wordt. Richt eerst je aandacht op de woorden die Jezus heeft gesproken in het boek handelingen en het evangelie en doe wat Hij van je vraagt. Neem eerst je kruis op en vervolg je weg in liefde. Denk bij alles wat je doet; "wat zou Jezus doen?", bij iedere tegenslag; "wat zou Jezus doen?", bij iedere vernedering; "wat zou Jezus doen?", bij iedere kruisiging; "wat zou Jezus doen?" en doe dan ook wat Hij zou doen en hou het vol tot het eind van je leven. Gaandeweg zal je steeds meer inzicht krijgen in de hemelse wijsheden.

Zou Jezus vanop mijlen afstand insinueren dat we niet wijzer worden van studie in zijn testament? ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Studeren doe je met je verstand. Jezus, uit liefde voor Hem, navolgen en Zijn kruis opnemen doe je met héél je hart en ziel. Alleen het laatste wekt Zijn geest in jou en leidt je in de waarheid.

Omdat het niet meer over het hiernamaals gaat onthoudt ik mij van verdere reacties, ik hou er niet van als een topic steeds van onderwerp veranderd. Dit topic staat bovendien in de subgroep levensbeschouwing en spiritualiteit. Als je je "kennis" van de bijbel tentoon wilt spreiden zijn daar andere subgroepen voor.

bewerkt door Mohawk
Link naar bericht
Deel via andere websites

Eergisteren was er een herdenkingsbijeenkomst georganiseerd door de hospice waar mijn lieve Marianne aan een hersentumor is overleden. Er werden 46 mensen herdacht die daar, in een periode van een half jaar, zijn overleden. Een aantal van hen heb ik daar meegemaakt, in de maand dat Marianne daar verbleef. Zo was er een Tonnie, zijn bovenlijf zal vol met kanker. Hij had euthanasie weten te regelen en ging met angst en beven zijn laatste dag tegemoet. En er was een Sheila, een Surinaamse vrouw van rond de 40 die nog een maand of drie te leven had en inmiddels ook is overleden. In de kamer naast Marianne lag Bert, ook hij had een hersentumor en is na een verblijf van 3 maanden hospice overleden. Alle 46 zijn nu in het hiernamaals. Zij verblijven in een sfeer die overeenstemt met het geestelijk inzicht dat zij als mens hebben verworven door daden van naastenliefde uit liefde voor God. Gelukkig kunnen zij zich, ongeacht in welke sfeer zij verblijven, verder ontwikkelen door ook daar de weg van de naastenliefde te gaan. In het hiernamaals geldt dezelfde wet als hier op aarde. En daar kunnen wij mensen hen op wijzen als wij, in gedachten, contact leggen met hun ziel en hun het evangelie van de liefde en het verlossingswerk van Jezus Christus verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Mohawk:

Studeren doe je met je verstand. Jezus, uit liefde voor Hem, navolgen en Zijn kruis opnemen doe je met héél je hart en ziel. Alleen het laatste wekt Zijn geest in jou en leidt je in de waarheid.

Omdat het niet meer over het hiernamaals gaat onthoudt ik mij van verdere reacties, ik hou er niet van als een topic steeds van onderwerp veranderd. Dit topic staat bovendien in de subgroep levensbeschouwing en spiritualiteit. Als je je "kennis" van de bijbel tentoon wilt spreiden zijn daar andere subgroepen voor.

Ik heb dit topic geopend, maak je maar geen zorgen over die off topics. Waar het over Israël zou moeten gaan, beginnen ze wel eens over klimaat. Laten we elkaar niet teveel beperkingen opleggen, en al zeker niet om terechte vragen te ontwijken.

Om herboren te worden in Hem (en dus naar het hiernamaals te gaan/opgenomen te worden) ben ik van de rots vaste overtuiging dat je Hem moet kennen. Als je Hem niet kent ga je eigen creaturen verzinnen. Het is door Zijn testament te lezen dat ik tot inzicht kom nog nauw aan de donkere zijde verbonden te zijn. Op dit eigenste ogenblik is mijn "hiernamaals" de poel van eeuwig vuur. 

Tegelijk ben je zeer kortzichtig door mensen hun bijbelstudie aan te vallen omdat ik net daar God het duidelijkste heb gemerkt. De kerk waar ik deze Bijbelstudies volgde heeft mij enorm goed op weg gezet door Hem als de enige en Meester aan te duiden. Dit gaat niet over "kennis" in de bijbel, maar over de kennis die Hij ons bracht verspreid over het hele NT

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Fundamenteel:

Je moet toch via de teksten te weten komen wat Hij deed en wie Hij was voor je Hem tot voorbeeld kan nemen? Lijkt me de evidentie zelve.

Geest of letter?

Paulus zegt Allen die zich laten leiden door de Geest van God zijn kinderen van God. (Rom. 8,14). En Daar wij leven door de Geest willen we ook leven volgens de Geest. (Gal. 5,25)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-10-2019 om 17:26 zei Mohawk:

En wij vallen ook opnieuw, door het enige gebod dat Jezus ons heeft gegeven te overtreden. Wij zondaars, zonder de genade van God door Jezus Christus, de goddelijke verlosser, maken wij geen schijn van kans ooit terug te keren naar het koninkrijk van God de Vader, waar onze oorsprong ligt.

Als Jezus het enige gebod sprak, namelijk  Heb uw naaste lief gelijk uzelf, haalde Hij daarmee eveneens Leviticus 19, vers 18 aan: Gij zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover de kinderen van uw volk, maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de Eeuwige.

Hierin waren ook alle vreemdelingen inbegrepen:

Lev. 19:34:  De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een ingeborene van u; gij zult hem liefhebben als uzelf want – staat er dan - gij zijt vreemdelingen geweest in Egypteland; Ik ben de Eeuwige, uw God!

Hebreeën 13, 1-2 Laat de broederlijke liefde blijven. Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen, zonder het te weten, engelen geherbergd.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Mohawk:

Studeren doe je met je verstand. Jezus, uit liefde voor Hem, navolgen en Zijn kruis opnemen doe je met héél je hart en ziel. Alleen het laatste wekt Zijn geest in jou en leidt je in de waarheid.

Maar als je niet studeert dan weet je niet wat Jezus van je vraagt. En alles via Zijn Geest gaat ook niet zonder enige kennis. 

43 minuten geleden zei Plume:

Geest of letter?

De Geest werkt vaak via de ‘letter’. Hoe vaak het mij als is overkomen als ik ergens mee zat dat ik dan net wat lees wat me verder helpt. De Bijbel is Gods Woord en een belangrijk communicatiemiddel van God. Je kan je niet telkens beroepen op de geest en zelf maar wat gaan verzinnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Geest of letter?

Paulus zegt Allen die zich laten leiden door de Geest van God zijn kinderen van God. (Rom. 8,14). En Daar wij leven door de Geest willen we ook leven volgens de Geest. (Gal. 5,25)

Zeker de geest. Want zie in "de keuken" hoe  je nog denkt alles te kunnen eten. De geest inspireert me daar sterk anders. Doch dienen we te bouwen op het testament in Zijn voorbeeld. 

Let op dat je zelf geen Farizee wordt he ?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Maar als je niet studeert dan weet je niet wat Jezus van je vraagt. En alles via Zijn Geest gaat ook niet zonder enige kennis.

Wat Jezus van je vraagt is opgetekend in het boek Handelingen en de vier evangelieën. Mijn advies, neem Zijn woorden serieus, ga het doen en breng het in praktijk.

Je hoeft geen noten te kunnen lezen om muziek te maken. Sterker nog, het grondig bestuderen van de theorie achter muziek belemmert je ontwikkeling als muzikant. Pas als je kunt spelen op gevoel en intuïtie, en je instrument door oefening beheerst, klim je op tot grote hoogte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Mohawk:

Wat Jezus van je vraagt is opgetekend in het boek Handelingen en de vier evangelieën. Mijn advies, neem Zijn woorden serieus, ga het doen en breng het in praktijk.

Je hoeft geen noten te kunnen lezen om muziek te maken. Sterker nog, het grondig bestuderen van de theorie achter muziek belemmert je ontwikkeling als muzikant. Pas als je kunt spelen op gevoel en intuïtie, en je instrument door oefening beheerst, klim je op tot grote hoogte.

Maar als mensen willekeurig noten uit het partituur van Mozart zouden toepassen zou de symfonie nergens meer naar klinken. 

Niet dat ik niet cherrypick, verre van. Maar dat getuigt alleen maar hoe ver ik (nog) van het geloof sta. Iedereen heeft wel een favoriet hoofdstuk. Mijn voorkeur gaat naar Efeziërs, maar dan wijzen broeders en zusters me op citaten uit andere hoofdstukken waardoor dat meer gebalanceerd wordt. 

Het leven is uiteindelijk eeuwig. Of wel in de hel of wel bij Hem. Niets daartussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar als mensen willekeurig noten uit het partituur van Mozart zouden toepassen zou de symfonie nergens meer naar klinken.

Er wordt niet om een partituur van Mozart gevraagd maar om een blues in G.

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Het leven is uiteindelijk eeuwig. Of wel in de hel of wel bij Hem. Niets daartussen.

Ik snap wel waarom je familie en je vrienden je de rug toe keren. Je kraamt alleen onzin uit!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mohawk:

Er wordt niet om een partituur van Mozart gevraagd maar om een blues in G.

Ik snap wel waarom je familie en je vrienden je de rug toe keren. Je kraamt alleen onzin uit!

Lol. Mijn familie keert me de rug niet toe, ze kijken me raar aan voor mijn geloof in de jonge creatie. Die onzin is wat het christendom leert. Staat letterlijk in de bijbel, het nieuwe testament. De tweede dood, poel van vuur.

Het staat u niet aan. Dat kan, maar wij maken het christendom niet. Jezus en Zijn apostelen maakten dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mohawk:

De onzin die jij uitkraamt is niet wat Christus leert. Het valt voor hoogmoed niet mee om een verstandelijke beperking toe te geven. Mijn advies: zet alvast een helm op!

Christus onderwees de apostelen en de apostelen onderwijzen ons. Heeft niets met hoogmoed te maken. Quasi iedere kerk leert dit aan. Jij maakt je eigen interpretaties maar zodra ik je vraag die te nuanceren is het voor jou “off topic”. Zo ken ik er nog die het voor zichzelf gemakkelijk maken. 

Niet zo lang geleden twijfelde ik ook aan de bijbel, maar hoe meer ik me er in verdiep, te meer ik hem letterlijk neem. Hoewel ik me nog vragen stel bij Jona en de walvis bv. Maar het testament is zeer duidelijk over het laatste oordeel. De wereldreligies zijn daar zelfs in verenigd. Er komt een laatste oordeel. Vreest God, want zijn oordeel zal terecht zijn en je zal jezelf niet kunnen vrij kopen met mooie praatjes.

Openbaringen 20:11-15

En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden. En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken. En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Mohawk:

Wat Jezus van je vraagt is opgetekend in het boek Handelingen en de vier evangelieën. Mijn advies, neem Zijn woorden serieus, ga het doen en breng het in praktijk.

Dus het OT kan wat jou betreft in de prullenbak. Zoals aangetoond dacht Jezus daar echt anders over. Ik neem Zijn woorden serieus. Wanneer heb jij voor het laatst gepredikt, iets wat heel centraal staat in bijv Handelingen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid