Spring naar bijdragen

Wat is jouw sterrenbeeld? En hecht je er enige waarde aan?


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei sjako:

Ze volgden de ster toch. De ster bracht hen eerst naar Jeruzalem naar Herodes. Enkel satan was hiermee gediend omdat die Jezus wilde doden.

Jouw gedachtegang volgend: die specifieke ster = satan? 'Engel des lichts'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 158
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Is dit wat? Bron: https://www.erkendeastrologen.nl/erkenning/

Ik ben Ram. Op dezelde dag geboren als Jezus ?   Bijzonder nuttig is de astrologie. Maar je moet voor een goede astrologie wel een van de top astrologen raadplegen en daar zijn er maar weinig van

Misschien was het een ruimtevaarder in een klein fel ruimteschip, zoals Chris de Burgh zo mooi bezong.  

Zojuist zei Bastiaan73:

Jouw gedachtegang volgend: die specifieke ster = satan? 'Engel des lichts'?

Zeg niet dat het satan is maar dat die van satan afkomstig was. Herodes werd op de hoogte gebracht door die ster en wat dacht je van die kindermoord die er daarna is gekomen. Als die ster er niet was geweest had Herodes van niks geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Ze volgden de ster toch. De ster bracht hen eerst naar Jeruzalem naar Herodes

Waar lees je dat ? 

5 uur geleden zei sjako:

Herodes werd op de hoogte gebracht door die ster

Ook dat staat er niet. Wat er wel staat: Hij is werd op de hoogte gebracht door de wijzen, en daar schrok hij van. 

5 uur geleden zei Bastiaan73:

Voor de eventueel geïnteresseerde lezer:

Bron: https://www.amen.nl/artikel/1336/de-ster-van-bethlehem

Het is leuk om te zien wat mensen denken wat het allemaal misschien wel kan zijn geweest.
Maar volledig waardeloos omdat er niemand is die aantoont dat het er is geweest en zo ja, wat het is geweest.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Ze volgden de ster toch. De ster bracht hen eerst naar Jeruzalem naar Herodes. Enkel satan was hiermee gediend omdat die Jezus wilde doden.

Nee, dat staat er echt niet. Ze zágen de ster in het oosten en gingen vervolgens naar Jeruzalem, omdat zij die ster zagen als het teken dat een nieuwe joodse koning geboren was. En daar Jeruzalem de hoofdstad was van Israël, waar ook de koning zetelde, was het heel normaal voor ze om eerst daarheen te gaan en te vragen waar ze de nieuwe koningszoon konden vinden.
De ster leidde hen ook niet naar Herodus, omdat Herodus hen zélf liet ophalen om hen te ondervragen, nadat hij gehoord had van hun komst.

Sterker nog: ze gingen in feite juist de ándere kant op dan de ster scheen. Zij kwamen immers uit het oosten en trokken dus richting het westen, terwijl de ster nu juist in het oosten scheen. Zie maar (zelf woorden vetgedrukt):

Toen dan Jezus te Betlehem in Juda geboren was ten tijde van koning Herodes, kwamen er te Jeruzalem Wijzen uit het oosten
en vroegen: “Waar is de pasgeboren koning der Joden? Want wij hebben zijn ster in het oosten gezien en zijn gekomen om Hem onze hulde te brengen.”

-Matteüs 2,1-2

Pas ná de ondervraging door Herodus begon de ster daadwerkelijk voor hen uit te gaan en had deze zich blijkbaar verplaatst. Ook dat staat er vrij expliciet (wederom woorden vetgedrukt):

Na de koning aangehoord te hebben vertrokken zij. En zie, de ster die zij in het oosten gezien hadden, ging voor hen uit totdat zij boven de plaats waar het Kind zich bevond stil bleef staan.
-Matteüs 2,9

Dus eerst gaan ze zelfstandig richting het westen, naar Jeruzalem, om de koning der joden te zoeken en pas na het bezoek aan Herodus leidde de ster hen naar Bethlehem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, dat staat er echt niet. Ze zágen de ster in het oosten en gingen vervolgens naar Jeruzalem, omdat zij die ster zagen als het teken dat een nieuwe joodse koning geboren was. 

Maar de ster stimuleerde toch dat de wijzen naar Herodes gingen. Daar gaat het om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, dat staat er echt niet. Ze zágen de ster in het oosten en <knip...knip> bezoek aan Herodus leidde de ster hen naar Bethlehem.

Het deed bij mij de vraag reizen waarom je als "wijze uit het oosten" op reis zou gaan naar een Koning van de Joden. Een koning van een onbetekenend stukje, vooral opstandige, grond in een groot Romeins rijk waar wel gebieden zijn aan te wijzen die grootser en belangrijker zijn. Ik denk, gezien de natuurkundige onmogelijkheden in het verhaal, dat het vooral een verzonnen geschiedenis is om de geboorte van Jezus een belang te geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:
12 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, dat staat er echt niet. Ze zágen de ster in het oosten en gingen vervolgens naar Jeruzalem, omdat zij die ster zagen als het teken dat een nieuwe joodse koning geboren was. 

Maar de ster stimuleerde toch dat de wijzen naar Herodes gingen. Daar gaat het om.

Nu verander je van mening, zo lijkt het. 
Even stap voor stap.
Eerst zei je: 
Ze volgden de ster toch. De ster bracht hen eerst naar Jeruzalem naar Herodes
Zie je nu wel in dat wat je eerst stelde, niet klopt ? 
Of zoek je naar woorden waarbij je die eerste mening in gedachten toch overeind kunt houden?

Zie je nu ook dat deze bewering van jou niet klopt: Herodes werd op de hoogte gebracht door die ster.
Heb je jezelf afgevraagd hoe het komt dat je deze beweringen doet, die niet kloppen met de tekst uit de Bijbel ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Mullog:

Het deed bij mij de vraag reizen waarom je als "wijze uit het oosten" op reis zou gaan naar een Koning van de Joden. Een koning van een onbetekenend stukje, vooral opstandige, grond in een groot Romeins rijk waar wel gebieden zijn aan te wijzen die grootser en belangrijker zijn. Ik denk, gezien de natuurkundige onmogelijkheden in het verhaal, dat het vooral een verzonnen geschiedenis is om de geboorte van Jezus een belang te geven. 

Dat is een goed punt.
Verder is het vrij ongeloofwaardig dat van alle schriftgeleerden en hogepriesters niemand iets in de gaten heeft, er 3 volledig onbekende mannen aan komen zetten, zomaar Herodus kunnen spreken (of hem in ieder geval hevig doen schrikken) en dat hij klakkeloos uitgaat van wat ze zeggen.
Dat is bepaald geen gang van zaken waarvan je zegt : "Absoluut, dat is zo gegaan". Bepaald niet, zou ik eerder zeggen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zie je nu wel in dat wat je eerst stelde, niet klopt ? 

Gingen de wijzen naar Jeruzalem of niet onder invloed van die ster? Ja, ze gingen naar Jeruzalem. Dat is wat ik stel. Als die ster er niet was geweest, dan waren die Wijzen ook niet naar Jeruzalem gegaan. Bovendien kregen ze een boodschap niet terug te gaan naar Herodes. Dus die ster was niet in het belang van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-8-2019 om 13:16 zei Bastiaan73:

Ik ben zelf Maagd, qua sterrenbeeld. Wat is jouw sterrenbeeld en hecht je er enige waarde aan? Dat het met je persoonlijkheid/karakter te maken zou hebben?

modbreak Trajecto: Dit is toch wel een wat eigenaardig topic voor het Credible-forum. Zeker in orthodoxe kring wordt niet positief over astrologie gedacht.

@Trajecto er wordt over heel veel zaken niet positief gedacht. Is het daarom taboe en/of dient het met een crucifix, wijwater en knoflook te worden bestreden? Dit forum heet 'Credible'; dat betekent 'geloofwaardig'. Over astrologie zijn de meningen verdeeld; in hoeverre elementen hiervan geloofwaardig zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

@Trajecto er wordt over heel veel zaken niet positief gedacht. Is het daarom taboe en/of dient het met een crucifix, wijwater en knoflook te worden bestreden? Dit forum heet 'Credible'; dat betekent 'geloofwaardig'. Over astrologie zijn de meningen verdeeld; in hoeverre elementen hiervan geloofwaardig zijn. 

Dit forum is een christelijk forum en christenen geloven niet in sterrenbeelden of wichelarij van dien aard. Dat jij christenen ongeloofwaardig vind heb ik geen enkele boodschap aan en wat mij betreft wordt je gewoon per direct verwijderd van dit forum met je grote mond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dit forum is een christelijk forum en christenen geloven niet in sterrenbeelden of wichelarij van dien aard. Dat jij christenen ongeloofwaardig vind heb ik geen enkele boodschap aan en wat mij betreft wordt je gewoon per direct verwijderd van dit forum met je grote mond.

Heet jij tegenwoordig ook Trajecto? Grappig. Waarop baseer je je generaliserende 'conclusie' dat ik alle christenen ongeloofwaardig zou vinden? En waarop baseer je je generalisatie dat alle christenen net zo denken als jij? Ben jij de woordvoerder voor alle christenen? Sommige zijn echter wel heel bekrompen qua denken. Ik zal geen namen noemen maar het rijmt op fluit. Als jij moderator zou zijn zou het wel een heel leeg en saai forum worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

@Trajecto er wordt over heel veel zaken niet positief gedacht. Is het daarom taboe en/of dient het met een crucifix, wijwater en knoflook te worden bestreden? Dit forum heet 'Credible'; dat betekent 'geloofwaardig'. Over astrologie zijn de meningen verdeeld; in hoeverre elementen hiervan geloofwaardig zijn. 

Tsja, de uitspraak tussen paus en bankier, "hou je ze arm hou ik ze dom", is me nu in elk geval wel duidelijk  Nog even en ook de Bijbel wordt verboden, want die staat vol met astrologische kennis. 

Met dank aan Wilsophie onderstaande samengevat:

Natuurlijk weten we dat je de sterren kunt gebruiken als toekomstvoorspellers, etc., dat is occult en wordt in de Bijbel ook veroordeeld (zie bijv. Jes. 47:13,14). Ook waarschuwt Mozes het volk Israël om niet de hemellichamen zelf te aanbidden in plaats van ze te zien als tekenen (zie Deut. 4:19). De werkelijke geheimen van de sterren kunnen alleen door God geopenbaard worden (zie Dan. 2:27,28) en zijn de moeite waard om te onderzoeken!

De Zodiac of de dierenriem spreekt over Christus. In de Bijbel staat dat de schepping spreekt van Gods eer en het werk Zijner handen en de sterren zijn een onderdeel van die schepping. In Gen. 1:14 staat " En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren! 

Het woord dierenriem of Mazzaroth komt al voor in Job namelijk: (Job. 38:32). 

Volgens Psalm 19 vertellen deze hemeltekenen Gods eer en het werk van Zijn handen zoals gezegd en de Zodiak begint met het sterrenbeeld Maagd en eindigt bij de Leeuw.

(Virgo) die het beloofde nageslacht van de vrouw verkondigt.

Dit sterrenbeeld staat op oude sterrenkaarten weergegeven als een vrouw met een tak in haar rechterhand en enkele arens in haar linkerhand. 

En zo zou zij een getuigenis geven van "Hij Die komt". 

De Hebreeuwse naam van dit teken is Bethulah, hetgeen betekent: maagd en in het Arabisch: spruit, tak. Maagd en tak staan met elkaar in verband, zoals in het Latijn: virgo betekent maagd en virga betekent tak (de Vulgata heeft in Jesaja 11:1 voor rijsje: virga).

Een andere naam is Sunbul, Arabisch voor korenaar. In Genesis 3:15 wordt ze alleen als vrouw getoond; maar in latere profetieën wordt haar nationaliteit omschreven als van de stam van Israël, het zaad van Abraham, de lijn van David; en verder moet ze maagd zijn. 

Er zijn twee belangrijke profetieën over haar en haar nageslacht. Eén daarvan is verbonden met de eerste komst, Zijn vleeswording: "Daarom zal de Heere Zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden. Zij zal een Zoon baren en Hem de naam Immanuël geven” (Jes. 7:14, geciteerd in Matt. 1:23).
De andere is verbonden met Zijn tweede komst.

Toen de Spruit geboren werd (uit de maagd) in Bethlehem, scheen er ook een ster. De "ster van Bethlehem" getuigde van de geboorte van de Messias. Als de wijzen uit het Oosten komen om Hem te zoeken, getuigen zij: "Want wij hebben Zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen om Hem hulde te bewijzen" (Matt. 2:2). 

Om de feesten op de juiste dagen te kunnen vieren werd in Israël de stam Issaschar ingeschakeld. Zij hadden kennis van de hemellichamen. Uit andere bronnen blijkt dat zij de zon, maan en sterren op hun schild hadden staan.

Citaat

schreef:1 Kron. 12:32 En van de nakomelingen van Issaschar, die inzicht hadden in de tijden om te weten wat Israël moest doen: hun hoofden waren er tweehonderd, met al hun broeders onder hun bevel.

Na het zien van de ster van Betlehem maakten de wijzen zich klaar en gingen op reis, een tocht van ongeveer 1.500 km. 
Ze verwachtten Hem te vinden in Jeruzalem, dus daar gingen ze heen.  Daar aangekomen, vragen ze niet óf de Koning geboren is maar wáár Hij geboren is (Matt. 2:2).  God reageert op hun geloof, en ze zien de ster die zij in het oosten hadden gezien weer verschijnen (Matt. 2:9).  Nu blijft de ster zichtbaar en leidt hen naar de Koning.

Als we kijken naar de 4 zijden van de legerplaats als de 4 windstreken dan zijn dat ook de cherubs uit Ez. 1 vers 20 en dan is de mens, de waterman , een leeuw, een os ( stier) en de aderlaar als vijand van de schorpioen.

Zie verder: https://www.geloofsgesprek.nl/forum/viewtopic.php?t=1687

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei sjako:

Dit klopt, maar werd het ook gebruikt voor astrologie, voor astronomie of bepalen van de tijd?

Er was in die tijd geen onderscheid tussen astrologie en astronomie. Men had toen namelijk gewoon nog besef dat die twee een zijn, dat het hemelgewelf het besturingssysteem van God weerspiegelt. Zoals reeds gezegd houdt een goede horoscoop geen voorspellingen in enkel beschrijving.  En menigeen is daardoor tot geloof in God gekomen.  Buiten alle instituten om. ?

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Zoals reeds gezegd houdt een goede horoscoop geen voorspellingen in enkel beschrijving.  En menigeen is daardoor tot geloof in God gekomen.  Buiten alle instituten om.

Kletskoek. Astrologie is sinds haar ontstaan gekoppeld aan het voorspellen van zaken. En enkel een beschrijving is ook een voorspelling. Als ik mijn geboortedatum en tijd aan een van die top astronomen van je geef dan zal die op basis daarvan, zonder mij ooit gezien te hebben, een beschrijving van mijn karakter of iets dergelijks geven. Dat is net zo goed een voorspelling als het voorspellen van het tijdstip van mijn dood.

En ik zou graag weleens willen zien waarop je de uitspraak dat menigeen door astrologie tot geloof in God gekomen is baseert. Want dat lijkt mij ook volledig uit de lucht gegrepen.

Verder heb je gelijk dat astronomie en astrologie heel lang nauwelijks uit elkaar te houden waren.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Mullog:

Kletskoek. Astrologie is sinds haar ontstaan gekoppeld aan het voorspellen van zaken. En enkel een beschrijving is ook een voorspelling. Als ik mijn geboortedatum en tijd aan een van die top astronomen van je geef dan zal die op basis daarvan, zonder mij ooit gezien te hebben, een beschrijving van mijn karakter of iets dergelijks geven. Dat is net zo goed een voorspelling als het voorspellen van het tijdstip van mijn dood.

 

Een beschrijving van de stand van de sterren ten tijde van je geboorte en de predispositie daarvan in jouw leven tot dan toe is geen voorspelling, maar een beschrijving.  Daarvan kun je dan zelf constateren of dit heeft geklopt of niet.  

Antitheisten en ultraorthodoxen strijden allebei even hard tegen Christus. Ze blijven allebei aan de oppervlakte van het leven hangen. Sociologisch humanistisch conformistisch geneuzel zonder diepgang.   Jezus aannemen maar Hem vooral niet innemen. Het moet wel lectuur blijven en zich niet als de waarheid in je leven manifesteren.

En tsja, ik ken er velen die tot geloof in God zijn gekomen mede door de astrologie. Mensen die Hem gevonden hebben in hun leven. Hele mooie mensen, kinderen van God, zonder de krampachtige complexen van antitheisten en ultraorthodoxen die om elkaar heen buitelen om elkaar te bestrijden. Zij wandelen dagelijks met God vaak zonder dat ze herkend worden als kinderen van God.   Geen instituut heeft dat lekker kunnen verhinderen, ook antitheïsten niet. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

En tsja, ik ken er velen die tot geloof in God zijn gekomen mede door de astrologieo. Mensen die Hem gevonden hebben in hun leven. Hele mooie mensen, kinderen van God, zonder de krampachtige complexen van antitheisten en ultraorthodoxen die om elkaar heen buitelen om elkaar te bestrijden. Zij wandelen dagelijks met God vaak zonder dat ze herkend worden als kinderen van God.

Je doelt op de mensen die er hun eigen stamppotje van hebben gemaakt? Zodat ze kunnen genieten van wat hen zelf wel lekker lijkt? Dat zijn geen christenen, maar prutsers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dolce Vita:

Er was in die tijd geen onderscheid tussen astrologie en astronomie. Men had toen namelijk gewoon nog besef dat die twee een zijn, dat het hemelgewelf het besturingssysteem van God weerspiegelt. Zoals reeds gezegd houdt een goede horoscoop geen voorspellingen in enkel beschrijving.  En menigeen is daardoor tot geloof in God gekomen.  Buiten alle instituten om. ?

Ik kan niet opmaken uit Job dat de dierenriem gebruikt werd voor voorspellingen en astrologie. Mensen zien figuren in sterren en hebben die benoemd, dus astronomie. De toekomst voorspellen wordt nergens aangemoedigd in de Bijbel bij mijn weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dolce Vita:

Een beschrijving van de stand van de sterren ten tijde van je geboorte en de predispositie daarvan in jouw leven tot dan toe is geen voorspelling, maar een beschrijving.  Daarvan kun je dan zelf constateren of dit heeft geklopt of niet.

Dat raakt toch kant nog wal. De stand van de sterren bij mijn geboorte bepaalt mijn (medische) vatbaarheid (= betekenis predispositie). Een kwartiertje eerder of later en ik had hele andere aandoeningen gehad dan dat ik nu heb? Dat geloof je zelf toch niet :?.

29 minuten geleden zei Dolce Vita:

Antitheisten en ultraorthodoxen strijden allebei even hard tegen Christus. Ze blijven allebei aan de oppervlakte van het leven hangen. Sociologisch humanistisch conformistisch geneuzel zonder diepgang.   Jezus aannemen maar Hem vooral niet innemen. Het moet wel lectuur blijven en zich niet als de waarheid in je leven manifesteren.

Persoonlijk strijd ik niet tegen christus. Ik zie mijn strijd meer tegen mensen die volstrekte kletskoek vertellen.

31 minuten geleden zei Dolce Vita:

En tsja, ik ken er velen die tot geloof in God zijn gekomen mede door de astrologie. <knip...knip>, ook antitheïsten niet. 

Duidelijk, je hebt geen onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid