Spring naar bijdragen

Donkere nacht van de ziel (woestijnervaring)


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Hoe denk jij anders? De Egyptenaren waar hij van weg trok was al na de vloed he, ver voor Mozes' tijd. 

Ik probeer je te begrijpen maar ik ben er nog niet helemaal. 

De bijbel geeft aan dat er een zondvloed die alle mensen en land-dieren zou wegvagen, behalve dat wat op de ark zat. Hoe heeft Mozes via oude volkeren zoals de de Egyptenaren en de Sumeriers kennis mogen nemen van de zondvloed als deze volkeren zelf destijds ook weggevaagd zijn en niemand van deze volkeren dit heeft kunnen meemaken/omschrijven/opschrijven?

Bovenstaande is wat je LIJKT te zeggen maar ik probeer zo weinig mogelijk aan te nemen; dus je kun je toelichten wat er van bovenstaande (niet) klopt en/of wat ik over het hoofd zie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 481
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wie heeft het niet goed begrepen, diegene die dit niet begrijpt of diegene die zich vastklampt aan dat waar geloof aan gehecht kan worden?

Logischerwijs, er moet immers ook iets zijn dat ons naar vrede laat hunkeren, duaal gezien dan toch.

Het is als zeggen dat je er nog niet veel van begrepen hebt, wat logisch is omdat er eerst geklommen wordt.

7 minuten geleden zei Alo:

Ik probeer je te begrijpen maar ik ben er nog niet helemaal. 

De bijbel geeft aan dat er een zondvloed die alle mensen en land-dieren zou wegvagen, behalve dat wat op de ark zat. Hoe heeft Mozes via oude volkeren zoals de de Egyptenaren en de Sumeriers kennis mogen nemen van de zondvloed als deze volkeren zelf destijds ook weggevaagd zijn en niemand van deze volkeren dit heeft kunnen meemaken/omschrijven/opschrijven?

Bovenstaande is wat je LIJKT te zeggen maar ik probeer zo weinig mogelijk aan te nemen; dus je kun je toelichten wat er van bovenstaande (niet) klopt en/of wat ik over het hoofd zie?

De Indianen spraken van een vloed, oude Aziatisch culturen ook. De vloed was ver voor Mozes, het kan niet anders zijn dat Mozes dit van de Egyptenaren meenam, daar die er woonde en die ook van een vloed spraken. De schepping van de mens werd ontdekt bij de Soemeriėrs. Beter gezegd Mesopotamia wat nu Irak is. Ze deden ook a aan sterrenkunde zoals de Egyptenaren deden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

De Indianen spraken van een vloed, oude Aziatisch culturen ook. De vloed was ver voor Mozes, het kan niet anders zijn dat Mozes dit van de Egyptenaren meenam, daar die er woonde en die ook van een vloed spraken. De schepping van de mens werd ontdekt bij de Soemeriėrs. Beter gezegd Mesopotamia wat nu Irak is. Ze deden ook a aan sterrenkunde zoals de Egyptenaren deden. 

Maar wacht even. Hoe kan het dat de bijbel aangeeft dat er een wereldwijde vloed was die alles verwoeste. Hoe hou je dan Indianen en Aziaten over die dit kunnen navertellen? Alles werd toch verwoest door de zondvloed? Dát is wat ik even niet begrijp. Kun je me dit gedeelte uitleggen hoe dat werkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Alo:

Maar wacht even. Hoe kan het dat de bijbel aangeeft dat er een wereldwijde vloed was die alles verwoeste. Hoe hou je dan Indianen en Aziaten over die dit kunnen navertellen? Alles werd toch verwoest door de zondvloed? Dát is wat ik even niet begrijp. Kun je me dit gedeelte uitleggen hoe dat werkt

Misschien omdat er meer dan de bijbel is en het genesis verhaal een beknotte versie is van wat er gebeurde? De bijbel is niet de enige die over een vloed schreef, die haalde haar kaas bij oudere teksten. 

Hoe kon Mozes het anders weten? We vinden toch tot op vandaaf artifacten voor de vloed? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Misschien omdat er meer dan de bijbel is en het genesis verhaal een beknotte versie is van wat er gebeurde? De bijbel is niet de enige die over een vloed schreef, die haalde haar kaas bij oudere teksten. 

Nogmaals: ik ben het met je eens dat er gesproken wordt over een "grote vloed" in tal van culturen. Maar jij stelt dat: "Mozes van de zondvloed afwist middels de Egyptenaren/Sumeriërs". HOE kunnen deze volkeren afweten van een zondvloed als ALLES vernietigd is in de zondvloed?

Ik heb bovenstaande zin even dikgedrukt neergezet omdat je hier aan voorbij ging in m'n voorgaande post. Die ene zin; dát is precies hetgeen wat ik even niet volg. Kun je me uitleggen hoe dat heeft gewerkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ben je dan gewoon wat aan het zeuren?

Direct ook afdoen als zeuren hae; jammer.

Mijn vraag was: "HOE kunnen deze volkeren afweten van een zondvloed als ALLES vernietigd is in de zondvloed?"

Jouw antwoord: 8 mensen overleefden het. Dit is hooguit een antwoord op een "Hoeveel"-vraag of "Wie"-vraag. Dus nee, ik zeur niet, ik kreeg en antwoord op een vraag die ik niet stelde.

bewerkt door Alo
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Alo:

Direct ook afdoen als zeuren hae; jammer.

Mijn vraag was: "HOE kunnen deze volkeren afweten van een zondvloed als ALLES vernietigd is in de zondvloed?"

Jouw antwoord: 8 mensen overleefden het. Dit is hooguit een antwoord op een "Hoeveel"-vraag of "Wie"-vraag. Dus nee, ik zeur niet, ik kreeg en antwoord op een vraag die ik niet stelde.

Een zeurpiet dus, die vertikt om mondelinge overlevering als bewijs te accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een zeurpiet dus, die vertikt om mondelinge overlevering als bewijs te accepteren.

Dus het antwoord op mijn vraag is: mondelinge overlevering.

Waar heb ik aangegeven dat ik dat geen plausibele uitleg vind (aangezien ik het "vertik om dit te accepteren als bewijs"). Voor iemand die mij niet kent meen je mij verdomde goed te kennen. Iets minder zelfverzekerdheid en minder aannames zou je sieren. Doe jou en mij beide een plezier en ga iemand anders lastig vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Alo:

Dus het antwoord op mijn vraag is: mondelinge overlevering.

Waar heb ik aangegeven dat ik dat geen plausibele uitleg vind (aangezien ik het "vertik om dit te accepteren als bewijs"). Voor iemand die mij niet kent meen je mij verdomde goed te kennen. Iets minder zelfverzekerdheid en minder aannames zou je sieren. Doe jou en mij beide een plezier en ga iemand anders lastig vallen.

Doe jezelf een plezier en laat het vloeken. Daar wordt jij niet beter van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Alo:

HOE kunnen deze volkeren afweten van een zondvloed als ALLES vernietigd is in de zondvloed?

Ik vind het een goede vraag. Kaasjeskruid is zelf een zeur en net terug van zijn zoveelste ban, laat die maar lekker ijlen.

Als het een wereldwijde vloed was en de bijbel helemaal 'waar' is kan het -denk ik- niet anders zijn dan dat alle volkeren afstammen van Noach.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Alo:

Nogmaals: ik ben het met je eens dat er gesproken wordt over een "grote vloed" in tal van culturen. Maar jij stelt dat: "Mozes van de zondvloed afwist middels de Egyptenaren/Sumeriërs". HOE kunnen deze volkeren afweten van een zondvloed als ALLES vernietigd is in de zondvloed?

Ik heb bovenstaande zin even dikgedrukt neergezet omdat je hier aan voorbij ging in m'n voorgaande post. Die ene zin; dát is precies hetgeen wat ik even niet volg. Kun je me uitleggen hoe dat heeft gewerkt?

Door de nabestaanden? Hoe komt dat jij ervan weet? 

Ik geloof overigens niet dat Noach en zijn familie de enige overlevers waren. Voor die tijd was de wereld kleiner dan vandaag. Amerika was lang nog niet ontdekt. 

12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik vind het een goede vraag. Kaasjeskruid is zelf een zeur en net terug van zijn zoveelste ban, laat die maar lekker ijlen.

Als het een wereldwijde vloed was en de bijbel helemaal 'waar' is kan het -denk ik- niet anders zijn dan dat alle volkeren afstamden van Noach.

Dus de bijbel is de enige waarheid voor jou? Alles daarbuiten klopt niet? Je beseft dat genesis een lange periode is die beknot weergegeven wordt? Je beseft dat de bijbel niet compleet is en maar een verzameling is van verzamelde en teruggevonden schriften? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:
16 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als het een wereldwijde vloed was en de bijbel helemaal 'waar' is kan het -denk ik- niet anders zijn dan dat alle volkeren afstamden van Noach.

Dus de bijbel is de enige waarheid voor jou? Alles daarbuiten klopt niet? Je beseft dat genesis een lange periode is die beknot weergegeven wordt? Je beseft dat de bijbel niet compleet is en maar een verzameling is van verzamelde en teruggevonden schriften? 

Aub de nu cursief gemaakte woorden nogmaals lezen. Het gaat met name om het eerste woord: 'Als'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik geloof overigens niet dat Noach en zijn familie de enige overlevers waren. 

Dát was de indruk die ik kreeg n.a.v. je eerdere post; maar ik wilde het vragen ipv aannemen. Vervolgvraag: de bijbel stelt dat enkel Noah en diens medereizigers op de ark de enige mensen waren die het overleefden. Op basis waarvan trek jij de conclusie dat dit onjuiste informatie is? Naar mijn weten staat dit nergens in de bijbel namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Aub de nu cursief gemaakte woorden nogmaals lezen. Het gaat met name om het eerste woord: 'Als'.

Jaja alle volkeren.... Doch spreken ze wereldwijd van een vloed. Denk je dat Noah er een paar afzette in Amerika om dan terug te keren naar het oosten? 

Denk even logisch na. @Chaim wat zegt de thora over "alle volkeren" en hoeveel interpretaties staat dit toe? De beschavingen werden weggespoeld en de mens moest van nul beginnen ja. Maar ik zou genesis toch niet te letterlijk nemen, en al zeker de Nederlandstalige versie niet. 

3 minuten geleden zei Alo:

Dát was de indruk die ik kreeg n.a.v. je eerdere post; maar ik wilde het vragen ipv aannemen. Vervolgvraag: de bijbel stelt dat enkel Noah en diens medereizigers op de ark de enige mensen waren die het overleefden. Op basis waarvan trek jij de conclusie dat dit onjuiste informatie is? Naar mijn weten staat dit nergens in de bijbel namelijk.

Komt het ooit in u op dat dat in een perspectief geschreven is van een toenmalig denkkader? Waar ze geen weet hadden van andere culturen aan de andere kant van de wereld? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Aub de nu cursief gemaakte woorden nogmaals lezen. Het gaat met name om het eerste woord: 'Als'.

Jaja alle volkeren.... Doch spreken ze wereldwijd van een vloed. Denk je dat Noah er een paar afzette in Amerika om dan terug te keren naar het oosten?

Misschien leefde Noach wel ten tijde van Pangea ?

Pangea_animation_03.gif

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jaja alle volkeren.... Doch spreken ze wereldwijd van een vloed. Denk je dat Noah er een paar afzette in Amerika om dan terug te keren naar het oosten?

Waar is de logica? Het lijkt mij dat nakomelingen van Noach naar Amerika en elders zijn vertrokken. Inclusief het verhaal over de zondvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Fundamenteel:

Komt het ooit in u op dat dat in een perspectief geschreven is van een toenmalig denkkader? Waar ze geen weet hadden van andere culturen aan de andere kant van de wereld? 

Mijn vraag was: "Op basis waarvan trek jij de conclusie dat dit onjuiste informatie is? Naar mijn weten staat dit nergens in de bijbel namelijk."

Ik zie even niet hoe bovenstaande reactie aansluit op mijn vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar is de logica? Het lijkt mij dat nakomelingen van Noach naar Amerika en elders zijn vertrokken. Inclusief het verhaal over de zondvloed.

Hoe dan? Die continenten waren toen verbonden? Ik denk dat we de vloed uit de bijbel wel zeker als referentie mogen gebruiken, maar zo letterlijk lees ik dat allemaal niet. 

Misschien werden er wereldwijd mensen gered, maar is Noach ons het bekendste omdat het westen (los van Amerika) verbonden is met het oosten. Die kennis reisde makkelijker rond dan naar Amerika. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Hoe dan? Die continenten waren toen verbonden? Ik denk dat we de vloed uit de bijbel wel zeker als referentie mogen gebruiken, maar zo letterlijk lees ik dat allemaal niet. 

Misschien werden er wereldwijd mensen gered, maar is Noach ons het bekendste omdat het westen (los van Amerika) verbonden is met het oosten. Die kennis reisde makkelijker rond dan naar Amerika. 

Als jij weigert de Bijbel letterlijk te nemen, dan zul je verzanden in onzekerheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid