Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 408
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarmee herhaal je in andere woorden wat je al eerder zei , nl. 'mensen beschouwen het vanuit verschillende perceptievelden'. Je gaat echter niet inhoudelijk in op de zin die je van mij aanhaalt.

In theorie wel. Maar het is niet zo dat wanneer bepaalde mensen het een dogma noemen, het ook waarheid is. Eigenlijk dus precies zoals waarheid. Waarheid = waarheid. Maar er kunnen veel mensen iets wa

Van kwaad naar erger, met inbegrip van een overweldigend aanbod aan congruente analyses. In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soor

13 uur geleden zei Gaitema:

Die mate wel, maar nooit los van de vrije wil. Als je satan één vinger geeft, grijpt hij jouw hele hand en wordt je zijn slaaf en de slaaf van de zonde. Dat houdt niet eerder weer op, dan wanneer Jezus jou daarvan verlost. Zonder Hem lukt dat niet. Echter als je God niet meer wenst in jouw leven, dan gaat God gewoon op jouw verzoek uit jouw hart weg. Het is niet dat je gedwongen een slaaf bent van zijn liefde en niet meer kan zondigen, totdat satan jou zou verlossen van God. Daarin zie je toch een verschil in omgang met ons tussen God en satan.

Vrijheid, het is gelukkig een groot goed. Er worden dus geen gevolgen aan verbonden? Goed om te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Gaitema:

Openbaring 3 vers 14-22 is een brief aan de gemeente van Laodicea. In vers 20 lezen we: "zie Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik binnenkomen, en we zullen samen eten, Ik met hem en hij met Mij."

Kennelijk zat Jezus niet meer in de harten van Laodicea.

De Here spreekt daar tot de gemeente die voornamelijk bestaat uit mensen die menen christen te zijn, maar het nooit zijn geweest. Laodicea als gemeente wordt uitgespuugd op slechts enkelingen na die door de Here worden vermaand. Bij die mensen zit Hij in het hart en dezen laten zich dan ook vermanen door de Here, die aan de deur van de gemeente als geheel klopt. Want Hij staat inmiddels buiten die gemeente.

Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. (Op.3:19)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De Here spreekt daar tot de gemeente die voornamelijk bestaat uit mensen die menen christen te zijn, maar het nooit zijn geweest. Laodicea als gemeente wordt uitgespuugd op slechts enkelingen na die door de Here worden vermaand. Bij die mensen zit Hij in het hart en dezen laten zich dan ook vermanen door de Here, die aan de deur van de gemeente als geheel klopt. Want Hij staat inmiddels buiten die gemeente.

Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. (Op.3:19)

Het lijkt mij eerder dat ze door geldzucht van God zijn afgedreven, zoals in de gelijkenis van de zaaier ook duidelijk is. Er wordt zaad gezaaid en het zaad wordt weg gepikt op de weg, dat zijn de ongelovigen. Er komt zaad op stenen terecht langs de weg, het komt op, maar verschroeid in de zon. Dat zijn christenen die wel enthousiast tot geloof komen, maar bij weerstand in het leven het al weer opgeven. Dan heb je zaad dat tussen dorens en distels valt. Dat zijn christenen die wel tot geloof gekomen zijn, maar door de zorgen, geld verdienen en bezigheden van het leven zich hebben laten verstikken. En dan heb je christenen die opkomen in vruchtbare aarde, die vrucht dragen. Echter hoewel dit beeld laat zien dat alleen die vrucht dragen echte christenen zijn, wil dat niet zeggen dat echte christenen voor een deel van hun leven zich niet hebben laten verstikken of bezweken in beproevingen. De oproep in vers 19 die je citeert laat duidelijk zien dat deze oproep in Openbaring is opgenomen om hen te bekeren. Als ze dan bekeren, dan dragen ze alsnog vrucht. Dus zijn het "toch" ware christenen, die echter van de rechte weg waren afgeweken.

Ik ken zo'n verhaal. Een vriend van me uit Nijverdal kent van zijn tijd dat hij bij de vol evangelische gemeente zat (hij kerkt nu nergens meer, maar geloofd wel) een man die bijzonder in het begin na zijn bekering hem veel opweg heeft geholpen naar de Heer toe. Echter deze man kon de verleiding niet weerstaan om thuis te gaan glaasje draaien en geesten op te roepen. Sinds dien  is die man ook bij de gemeente weg en heeft 's nachts angstaanjagende aanvechtingen met demonen. Hoewel hem gezegd wordt dat hij Jezus moet aanroepen om ervan bevrijdt te worden, doet hij dat niet! Een duidelijk voorbeeld van een christen dus die weer in de ban van demonen kan raken. God laat dat gewoon gebeuren en houdt ze niet tegen. 

Wat Openbaring laat zien met de 7 gemeentes is hoe de christelijke kerk van het begin al snel tot verval kwam en slechts weinigen het zuivere geloof vast hielden. dit dient als waarschuwing voor ons! Vanuit klein geloof zijn denk ik ook vele dogma's gekomen. Mensen worden immers niet meer toevertrouwd aan het onderwijs door de Heilige Geest, maar moeten het maar van papier voorgekauwd lezen. Dat kan de dood in de pot zijn. Christenen gaan naar de catechisatie en dreunen alle dogma's en leer uit hun hoofd en dat is dan hun geloof. Echter leer je zo niet met je vragen over wat er in de bijbel staat naar God zelf te gaan.  De Heilige Geest doet ons de ogen openen voor wat de bijbel leert. Het geloof van de opgedreunde dogma's is geen echt geloof in God, maar in menselijke op-stelsels. 

 

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vrijheid, het is gelukkig een groot goed. Er worden dus geen gevolgen aan verbonden? Goed om te weten.

Ja bij God is er vrijheid. Ik word niet gedwongen om het evangelie door ieders strot te drukken. Ik word niet gedwongen om voorganger te worden. Ik word niet gedwongen om mensen de handen op te leggen en te bidden voor genezing. Ik word niet gedwongen om mensen in nood te helpen en als zendeling naar missies in derde wereldlanden te gaan. God roept mensen wel, zoals Saulus geroepen werd. Echter ook niet onder dwang. Dwang staat de mensen tegen. Het zijn aansporingen. De bijbel zegt niet voor niets: "velen zijn er geroepen, doch weinigen zijn uitverkoren." God deed dit duidelijk bij Saulus, omdat Hij weet dat Paulus ook uitverkoren is. Dat wil zeggen: hij wil Gods wil doen. Velen zijn wel met de bijbel nu ook opgegroeid en doen er toch niets meer mee. Toch is het niet dat Jezus aan hen allemaal verschijnt om ze gedwongen op Zijn weg te plaatsen. Nee, Jezus openbaart zich aan hen die de waarheid oprecht zoeken. 

Kijk ook eens naar de tien geboden. Er staat niet: "je mag niet stelen", maar "je zult niet stelen."  Wat zoveel zeggen wil als: "wie Gods wil doet, die zal niet stelen."

Anne van der Meijden is een lichtzinnige theoloog en daar heb ik niet zoveel mee, maar een ding bracht hij wel mooi in het twents uit de Twentse bijbel:

"Stel'n, dat doe j' nich". (Stelen, dat doe je niet). Dat klinkt niet dwingend, maar liefdevol onderwijzend. Er heerst vrijheid om vanuit liefde Gods wegen op te wandelen, in plaats van dat je erop geduwd wordt. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vrijheid, het is gelukkig een groot goed. Er worden dus geen gevolgen aan verbonden? Goed om te weten.

Die gevolgen zullen we snel merken, dit afhankelijk van het doel en de middelen die daarvoor gebruikt worden.

11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. (Op.3:19)

Op welke fase in het spirituele groeiproces is dit van toepassing?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vrijheid, het is gelukkig een groot goed. Er worden dus geen gevolgen aan verbonden? Goed om te weten.

Ja bij God is er vrijheid. Ik word niet gedwongen om het evangelie door ieders strot te drukken. Ik word niet gedwongen om voorganger te worden. Ik word niet gedwongen om mensen de handen op te leggen en te bidden voor genezing. Ik word niet gedwongen om mensen in nood te helpen en als zendeling naar missies in derde wereldlanden te gaan. God roept mensen wel, zoals Saulus geroepen werd. Echter ook niet onder dwang. Dwang staat de mensen tegen. Het zijn aansporingen. De bijbel zegt niet voor niets: "velen zijn er geroepen, doch weinigen zijn uitverkoren." God deed dit duidelijk bij Saulus, omdat Hij weet dat Paulus ook uitverkoren is. Dat wil zeggen: hij wil Gods wil doen. Velen zijn wel met de bijbel nu ook opgegroeid en doen er toch niets meer mee. Toch is het niet dat Jezus aan hen allemaal verschijnt om ze gedwongen op Zijn weg te plaatsen. Nee, Jezus openbaart zich aan hen die de waarheid oprecht zoeken. 

Kijk ook eens naar de tien geboden. Er staat niet: "je mag niet stelen", maar "je zult niet stelen."  Wat zoveel zeggen wil als: "wie Gods wil doet, die zal niet stelen."

Anne van der Meijden is een lichtzinnige theoloog en daar heb ik niet zoveel mee, maar een ding bracht hij wel mooi in het twents uit de Twentse bijbel:

"Stel'n, dat doe j' nich". (Stelen, dat doe je niet). Dat klinkt niet dwingend, maar liefdevol onderwijzend. Er heerst vrijheid om vanuit liefde Gods wegen op te wandelen, in plaats van dat je erop geduwd wordt. 

Complimenten voor je reactie.
Je zegt iets, het wordt onderbouwd en er wordt zelfs nog een slag dieper gegraven.
Echter, ik stelde een vraag. Daar is je reactie geen antwoord op. Zou je daarop willen reageren ? 

4 minuten geleden zei TTC:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vrijheid, het is gelukkig een groot goed. Er worden dus geen gevolgen aan verbonden? Goed om te weten.

Die gevolgen zullen we snel merken, dit afhankelijk van het doel en de middelen die daarvoor gebruikt worden.

Ik neem aan dat je ook hebt gelezen waar ik op reageerde. Dan is het ook duidelijk waar ik op doel als ik zeg 'er worden dus geen gevolgen aan verbonden'.
Dus doe nou niet alsof het niet duidelijk is, om vervolgens weer een met een 'nietszeggende ik-kan-hiermee-alle-kanten-op-en-zeg-niets-verkeerd' TTC antwoord te komen.
Als je reageert, dan graag inhoudelijk dus, en anders liever niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik neem aan dat je ook hebt gelezen waar ik op reageerde. Dan is het ook duidelijk waar ik op doel als ik zeg 'er worden dus geen gevolgen aan verbonden'. Dus doe nou niet alsof het niet duidelijk is, om vervolgens weer een met een 'nietszeggende ik-kan-hiermee-alle-kanten-op-en-zeg-niets-verkeerd' TTC antwoord te komen. Als je reageert, dan graag inhoudelijk dus, en anders liever niet.

Uiteraard is het daar een reactie op, we hoeven gewoon maar even te wachten tot het weer voorbij is. Dan kunnen we hier verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vrijheid, het is gelukkig een groot goed. Er worden dus geen gevolgen aan verbonden? Goed om te weten.

Bestaat er dan zoiets als keuzes zonder gevolgen? Alles wat je doet en kiest heeft toch altijd gevolgen?

Elke keuze heeft zo zijn gevolg, maar in dit geval is dat niet waar ik op reageerde. Dat was @Gaitema's zin:

Citaat

Echter als je God niet meer wenst in jouw leven, dan gaat God gewoon op jouw verzoek uit jouw hart weg. Het is niet dat je gedwongen een slaaf bent van zijn liefde

Als ik dus zeg "er worden dus geen gevolgen aan verbonden"  dan doel ik op zaken die je kunt rangschikken onder 'rancune, lesje leren, straffen'. Als je nl. tevoren weet dat daar wel sprake van zou zijn, dan is er imo wél sprake van een vorm van gedwongenheid. Zoals de koe in de wei blijft uit angst voor het schrikkeldraad. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als ik dus zeg "er worden dus geen gevolgen aan verbonden"  dan doel ik op zaken die je kunt rangschikken onder 'rancune, lesje leren, straffen'. Als je nl. tevoren weet dat daar wel sprake van zou zijn, dan is er imo wél sprake van een vorm van gedwongenheid. Zoals de koe in de wei blijft uit angst voor het schrikkeldraad. 

De gevolgen worden bepaald door de tirannie van de meerderheid, iedereen kan hierdoor gegrepen worden. Ook Gaitema dus, God laat dit vrij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom dan vragen naar het proces, als kennelijk al weet hoe het verloopt ?  

Hier staat bijvoorbeeld dat we met z'n allen dienen te jagen naar vrede. 

God verlangt ernaar dat wij deel krijgen aan zijn heiligheid. In vers 14 voegt de briefschrijver toe: Jaag naar vrede met alle mensen, en heiligheid, zonder welke niemand de Heer zal zien (NASB). Een doel in ons leven is dus te jagen naar heiligheid. Om dit te bereiken, moeten we jagen naar vrede met alle mensen. Onze opdracht is te proberen een vreedzaam leven te leiden, dus geen ruzie of meningsverschillen toe te staan voor zover dat in ons vermogen ligt. De Hebreeënschrijver waarschuwt ons ernstig dat we de Heer niet zullen zien, tenzij we deel krijgen aan zijn heiligheid. (bron)

29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom dan vragen naar het proces, als kennelijk al weet hoe het verloopt ?  

Onderaan die bron wordt het handig samengevat: De vijf vertegenwoordigers van heiliging in ons leven zijn dus ...

  1. De Heilige Geest die ons afzondert en ons brengt tot geloof en gehoorzaamheid aan het evangelie.
  2. Gods Woord dat als zuiver water ons denken wast, onze gedachten en houding verandert, en die conform maakt aan Gods standaard.
  3. Ons geloof dat door het horen van Gods Woord komt, waardoor we Gods volledige voorziening over ons leven kunnen aannemen.
  4. Als we dan blijven wandelen in gehoorzaamheid, zal het bloed van Jezus ons in een plaats van afzondering voor God bewaren, waar zonde en satan ons niet kunnen bevuilen of verslaan.
  5. Het altaar van dienstbaarheid heiligt het levende offer van ons lichaam als we dat zonder reserve op dat altaar leggen om door God gebruikt te worden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarom dan vragen naar het proces, als kennelijk al weet hoe het verloopt ?  

Weet dat niet, Kaasjeskruid stelt dat iets zich meerdere malen voordoet tijdens het proces van heiliging. Wat dat 'iets' is?

Dat is van jouw kant een verkeerde voorstelling van zaken. Dat stelde hij niet.  @Kaasjeskruid schreef niet 'iets'  maar was heel  concreet en gaf precies aan wat hij bedoelde:

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Op de eigenwijze fase. Deze kan zich meerdere malen voordoen tijdens het proces van heiliging.

Welke belang heb jij er bij om iets vaag te maken, terwijl het gewoon concreet is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei TTC:

Hier staat bijvoorbeeld dat we met z'n allen dienen te jagen naar vrede. 

God verlangt ernaar dat wij deel krijgen aan zijn heiligheid. In vers 14 voegt de briefschrijver toe: Jaag naar vrede met alle mensen, en heiligheid, zonder welke niemand de Heer zal zien (NASB). Een doel in ons leven is dus te jagen naar heiligheid. Om dit te bereiken, moeten we jagen naar vrede met alle mensen. Onze opdracht is te proberen een vreedzaam leven te leiden, dus geen ruzie of meningsverschillen toe te staan voor zover dat in ons vermogen ligt. De Hebreeënschrijver waarschuwt ons ernstig dat we de Heer niet zullen zien, tenzij we deel krijgen aan zijn heiligheid. (bron)

Onderaan die bron wordt het handig samengevat: De vijf vertegenwoordigers van heiliging in ons leven zijn dus ...

  1. De Heilige Geest die ons afzondert en ons brengt tot geloof en gehoorzaamheid aan het evangelie.
  2. Gods Woord dat als zuiver water ons denken wast, onze gedachten en houding verandert, en die conform maakt aan Gods standaard.
  3. Ons geloof dat door het horen van Gods Woord komt, waardoor we Gods volledige voorziening over ons leven kunnen aannemen.
  4. Als we dan blijven wandelen in gehoorzaamheid, zal het bloed van Jezus ons in een plaats van afzondering voor God bewaren, waar zonde en satan ons niet kunnen bevuilen of verslaan.
  5. Het altaar van dienstbaarheid heiligt het levende offer van ons lichaam als we dat zonder reserve op dat altaar leggen om door God gebruikt te worden.

Derek Prince, de wannabee apostel. Vaak leest men deze tekst (Heb.12:14) zo dat men denkt een bepaalde mate van heiligheid te moeten hebben bereikt voordat men welkom is in de hemel. Dus als men zondigt kan men weer van voren af aan beginnen. Nonsens uiteraard. Het betreft hier m.i. de gezindheid die bij een Christen aanwezig behoort te zijn. Dus als men de fout in gaat, dan zal men voor correctie vatbaar moeten zijn. Als deze jacht naar vrede en heiliging niet aanwezig is, dan is men gewoon geen Christen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarom dan vragen naar het proces, als kennelijk al weet hoe het verloopt ?  

Onderaan die bron wordt het handig samengevat: De vijf vertegenwoordigers van heiliging in ons leven zijn dus … etc etc

Dan blijft mijn vraag hetzelfde. Waarom vragen naar de bekende weg ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is van jouw kant een verkeerde voorstelling van zaken. Dat stelde hij niet.  @Kaasjeskruid schreef niet 'iets'  maar was heel  concreet en gaf precies aan wat hij bedoelde: Welke belang heb jij er bij om iets vaag te maken, terwijl het gewoon concreet is?

Inderdaad, er is iets dat zich meerdere malen voordoet.

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan blijft mijn vraag hetzelfde. Waarom vragen naar de bekende weg ?

We weten niet waar iemand zich bevindt op die weg, net zoals we niet weten of mensen dezelfde procesbeschrijving gebruiken. 

14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Derek Prince, de wannabee apostel. Vaak leest men deze tekst (Heb.12:14) zo dat men denkt een bepaalde mate van heiligheid te moeten hebben bereikt voordat men welkom is in de hemel. Dus als men zondigt kan men weer van voren af aan beginnen. Nonsens uiteraard. Het betreft hier m.i. de gezindheid die bij een Christen aanwezig behoort te zijn. Dus als men de fout in gaat, dan zal men voor correctie vatbaar moeten zijn. 

Die gezindheid zou dan vertegenwoordigt kunnen worden door de eerste stap, niet? Het is de start van het proces, denk ik.

17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als deze jacht naar vrede en heiliging niet aanwezig is, dan is men gewoon geen Christen.

Wat bedoel je hier precies, dat men geen christen is als men dat niet najaagt? Ik denk dat er ook niet-christenen zijn die hetzelfde najagen, hoe zou je zo'n mensen willen beschrijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Die gezindheid zou dan vertegenwoordigt kunnen worden door de eerste stap, niet?

De wedergeboorte is een instant gebeuren waarop men heilig is! Dit inwendig werk komt vervolgens tot uiting middels het proces van heiligmaking.

12 minuten geleden zei TTC:

Wat bedoel je hier precies, dat men geen christen is als men dat niet najaagt? Ik denk dat er ook niet-christenen zijn die hetzelfde najagen, hoe zou je zo'n mensen willen beschrijven?

Zulke mensen zijn "doe het zelfers" en hun probeersels zijn gedoemd te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De wedergeboorte is een instant gebeuren waarop men heilig is! Dit inwendig werk komt vervolgens tot uiting middels het proces van heiligmaking.

Volkomen met je eens Kaasjeskruid, net zoals een wedergeboorte kan leiden tot postnatale depressies (om het even binnen dezelfde sfeer te houden)

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zulke mensen zijn "doe het zelfers" en hun probeersels zijn gedoemd te mislukken.

Misschien komen ze pas later te weten dat ze eigenlijk christenen zijn, het correlaat tussen diverse procesbeschrijvingen zal je wellicht ook niet ontgaan zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Volkomen met je eens Kaasjeskruid, net zoals een wedergeboorte kan leiden tot postnatale depressies (om het even binnen dezelfde sfeer te houden)

Ik denk dat deze depressie zich juist voor de wedergeboorte kan voordoen en aanleiding geeft tot het je afhankelijk weten en opstellen van God. Een vorm van prenatale depressie laat maar zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid