Spring naar bijdragen

Het oorspronkelijk christendom bestaat niet


Aanbevolen berichten

Ja maar gnostiek in de eerste eeuw na Christus zal er wel anders aantoe zijn gegaan dan gnostiek vandaag. 

We zijn veel van onze relatie kwijt. We zijn synchronisch gefinetuned op de slang. Vroeger gingen we met een andere kalender mee en zochten we heil met het hogere. Nu is alles gemoderniseerd en letterlijk alle magie verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 904
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Omdat er een nepchristendom wordt gecreëerd door de antichrist.

Nee. Zoals je inmiddels wel weet, heb ik altijd de feiten op orde. Dus kan ik het prima uitleggen. Maar dat voelt wel een beetje alsof ik moet uitleggen dat de maan toch echt niet van kaas is. Al

Leer eerst maar eens het onderscheid tussen argumentatie en bewijs voordat je over wetenschap begint. Dat de essentie van het christelijk geloof - niet voor niets heet het geloof, het zijn geen w

Op 2-3-2020 om 08:22 zei zendeling:

Dan moet je de leringen van Jezus in het NT en de oudste delen van de zogenaamde Paulus brieven overslaan, die zijn dan niets voor jou, want dat is mystiek (of gnostiek). Het gekke is, dat je daar als Christen liever ook overheen moet lezen. De Kerk heeft haar best gedaan om de oorspronkelijke teksten in te pakken en ideologisch af te schermen, zonder ze echt weg te laten.

Rozenkruizers, gnostici, theosofen en de vrijmetselarij.

Ze bezitten alle kennis, maar niets voor mij.

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Ja maar gnostiek in de eerste eeuw na Christus zal er wel anders aantoe zijn gegaan dan gnostiek vandaag. 

Niet echt. Het is die ten onrechte zo genoemde kennis waar Paulus zo tegen waarschuwt. Eén pot nat. Eén van de kenmerken is minachting, vooral voor het Joodse volk en voor de God van Abraham, Izaäk en Jacob (Israël). Lees de minachting maar die hier uit hun posten blijkt. Het is zo duidelijk als het maar zijn kan.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:

Ik maak het op uit zijn schrijven.

Verklaar je nader als je wilt. Want het verbaast me eigenlijk zeer. Dan wil ik er wel met jou van gedachten over wisselen. Ik doe dat dan met jou want die andere gnostici hier hebben hun geloofwaardigheid voor mij al lang verloren. Veel te veel onderhuidse haat. Misschien teveel bezig geweest met occultisme? Bij jou is me dat nog niet opgevallen dus ik denk dat jij er toch anders instaat.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei thom:

Van wiki, gnostiek

 

De gnostiek was een religie die in de eerste eeuwen na Chr. ontstond en waarbij de verwerving van gnosis centraal stond. Dat was min of meer gelijktijdig met andere religieuze bewegingen waarin gnosis centraal stond, zoals het hermetisme, het mandeïsme en het derde-eeuwse manicheïsme. In de Nederlandse literatuur worden religies met gnosis als kernbegrip gezamenlijk weleens benoemd met het woord gnosticisme. Hoewel de opvatting niet onomstreden is op het vakgebied wordt de gnostiek door de meeste auteurs gezien als de uitdrukkingsvorm van de christelijke gnosis.

Gnosis (γνῶσις) is het Griekse woord voor 'kennis'. In de context van dit artikel is de essentie daarvan het verwerven van het inzicht in de oorsprong, huidige situatie en de bestemming van de mens. Het centrale thema is, dat de mens afkomstig is uit een goddelijke wereld en in zijn aardse situatie een goddelijke kern in zich heeft die afkomstig is uit die wereld. Die kern is verstrikt geraakt in de materie of in het kwaad in de stoffelijke wereld. Demonische krachten, soms ook geïnterpreteerd als hartstochten of het noodlot, trachten die kern gevangen te houden in zijn lichamelijk omhulsel. Wie de werkelijke situatie kent en dus ook weet heeft van zijn goddelijke kern en van de mogelijkheid tot terugkeer naar de goddelijke wereld heeft gnosis.

Paulus schrijft niet anders, dan vanuit deze onderstreepte focus. Net als Joh. 1, waar in wij eens uit het Leven en Licht bestonden, maar nu in duisternis ronddwalen.

Paulus schrijft in Rom. 8 over het vlees en bloed, onze aardse natuur waarmee wij gezaaid zijn in verderfelijkheid, maar tevens tegelijkertijd over de Geest die deze werking teniet kan doen, maar mede door de overgave van deze werking van deze natuur, door inzicht in wie wij werkelijk zijn.

Paulus beschrijft dat in 1 Kor. 15 evenzo; de levende ziel die wij geworden zijn, levend in deze natuur, maar dat is niet de natuur die de mens oorspronkelijk is; de Mens, de Heere uit de Hemel.

Wordt de goddelijke kern gewekt, door het Woord, door de Gnosis, door het Licht, is het het Leven zelf wat ontwaakt; de weder-geboren ziel, de Christus in ons.

Het zaad Jezus Christus, is de kern, de goddelijke vonk, is de her-verbinding met God wanneer de mens daarin geraakt wordt. En de Andere natuur actief wordt; het geloof omarmt, omdat het Woord ontvangen is. 

Joh. 17 schrijft over deze tot geloof koming; zij waren van U, en na bekering; zij zijn van U. Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij 1 zijn, zoals Wij 1 zijn.

Gnostiek alom ☺️

 

 

Dank je. Het bezwaar tegen deze uitleg is dat Paulus niet leert dat we gered worden door (verborgen) kennis maar door geloof in het volbrachte werk van Jezus. Het is dan wel zo dat we de Heilige Geest ontvangen om ons te troosten, te onderwijzen en te leiden maar dat is een heel ander uitgangspunt dan wat onder gnosis wordt verstaan. zie ook:

http://www.christipedia.nl/Artikelen/G/Gnostiek

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

Het is alles wat plaats vindt in het verborgene, in de mens.

Akkoord. Lidmaatschap van een kerk is onvoldoende. Het gaat om een persoonlijke verzoening.

 

7 minuten geleden zei thom:

Wanneer Christus in u is, schrijft Paulus, dán wordt door de Geest het werk van Hem volbracht in die mens. Dat zijn de werken uit het geloof van Jezus Christus, die in de mens is.

Akkoord. Het geloof in Jezus van Nazareth bewerkt ook Zijn geloof (vertrouwen) in Zijn en onze hemelse Vader.

 

11 minuten geleden zei thom:

Wat in het verborgene plaats vindt, wat het proces van heiligmaking inhoudt, wordt ook wel occult genaamd; in het verborgene. Zo kan je occult zwart maken uit angst, maar ook een ander begrip krijgen voor het woordje occult, dat dit óók de ommekeer van het innerlijk proces van mens tot Mens kan inhouden.

Het woord occult duidt vooral op zogenaamde verborgen kennis die slechts bekend is bij "elitaire" genootschappen. Er bestaat wel kennis die in onze postmodernistische tijd grotendeels wordt overschreeuwd maar voor diegenen die genoeg interesse hebben is die kennis niet verborgen of occult maar voor iedereen vrij toegankelijk. Bovendien waarschuwt de Bijbel ons ernstig voor tovenarij, sterrenwichelarij en het zoeken van contact met demonische entiteiten. Daar is niets positiefs aan maar richt je ten gronde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei thom:

Wanneer Christus in u is, schrijft Paulus, dán wordt door de Geest het werk van Hem volbracht in die mens. Dat zijn de werken uit het geloof van Jezus Christus, die in de mens is.

 

12 minuten geleden zei Willempie:

Akkoord. Het geloof in Jezus van Nazareth bewerkt ook Zijn geloof (vertrouwen) in Zijn en onze hemelse Vader.

Waarom ga jij akkoord met het idee van Thom dat Jezus in elk mens is (het grondbeginsel en occulte uitgangspunt van de mystiek)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

Het woord occult betekent in het verborgene.

Of geheim. Of duister. Niet alles wat verborgen is, is occult.

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom ga jij akkoord met het idee van Thom dat Jezus in elk mens is (het grondbeginsel en occulte uitgangspunt van de mystiek)?

Doe ik niet.

12 minuten geleden zei thom:

Wanneer de kennis, het innerlijk weten, de Gnosis, werkzaam is in de mens, zal zich dat op een gegeven moment openbaren.

Wanneer en hoe? Vind je de Bijbel niet een stuk duidelijker dat deze vage bewering?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

De Bijbel wordt steeds duidelijker, en vandaar mijn bewering.

Hier wordt ik blij van. As dat bij jou zo is. :) Nu niet vergeten wat Paulus en de andere schrijvers van de Bijbelboeken ons nog meer vertellen. Dus niet alleen maar zoeken naar teksten die je eigen gelijk "aantonen". Geldt ook voor mij hoor.

 

1 uur geleden zei thom:

Dat is het moment van Jezus met de doop in de Jordaan.

Dit geldt dus voor één persoon, namelijk de Mensenzoon en tevens de Zoon van God. En die persoon heeft een unieke taak en bedoeling. We kunnen die alleen maar begrijpen als we Hem navolgen. Mee eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Niet iedereen heeft een goddelijk vonk in zich.

Hoe zie jij dan Johannes 1?  Niets is geworden dat geworden is zonder?

Als je bedoelt dat in sommige mensen de goddelijke vonk bijna uitgedoofd is ben ik het met je eens. Net nog zo iemand aan de lijn gehad.  Had mijn (goedkope) vakantie  geannuleerd vanwege de plotseling cardiomyopathie van een eerstegraads familielid.  Wat er dan door “Apeldoorn” gezegd, gevraagd en hoe er gehandeld wordt dat is zó onvoorstelbaar bij de wilde beesten af dat ik daar geeneens woorden meer voor heb. Daar zit geen greintje menselijkheid meer in vind ik. Geen greintje liefde, geen greintje gevoel, geen greintje warmte. Nul komma niks. Robots zijn daar warm bij.

Toch is daar ooit een goddelijke vonk in geweest, anders zou zij niet leven toch?

P.S. ik heb ze het geld laten behouden ofschoon ik al twee jaar een doorlopende reisverzekering (inclusief annuleringsverzekering) betaal. Iets met hemd en jas.

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei thom:

Er is altijd een keus geweest, en vele zielen hebben gekozen, waardoor de vonk gedoofd is inderdaad.

Het geroepen worden, en de roep kunnen horen, geldt voor diegene die de vonk nog in zich dragen, de bewust of onbewust zoekenden, waarin de onrust is; zij die de mogelijkheid tot terugkeer hebben, zij die geraakt kunnen worden door het Licht, de Zijnen zogezegd.

Daarmee geef je dus wel degelijk aan dat in ieder mens die geboren wordt deze zogenaamde "goddelijke vonk" aanwezig is. Dit is niet Bijbels en verwerpelijk gedachtegoed.

Enkel de mensen die de zonde tegen de Heilige Geest begaan kunnen geschaard worden onder de noemer "reddeloos verloren".

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei thom:

Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf zielen. En die leven sinds de val.

Alsof God een voorraadje zielen in de koelkast heeft staan. Een ziel leeft pas bij de conceptie van een mens en niet eerder.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei thom:

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

Dit is een tijdspanne, vanaf de val, tot aan de openbaring van de Zoon.

Geen idee wat je met deze teksten wil bewijzen. Heeft vast alles te maken met mystieke inlegkunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei thom:

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

Dit is een tijdspanne, vanaf de val, tot aan de openbaring van de Zoon.

Adam WERD een ziel, een persoon, een lichaam (gevormd van losse aarde) met een levensadem (letterlijk adem van leven).

De laatste Adam (Jezus) werd een levendmakende Geest. Jezus kreeg dus een geestelijk (opstandings)lichaam.

Een mens krijgt bij zijn opstanding een lichaam van God, een geestelijk lichaam. Dat wil niet zeggen zonder lichaam. Jezus kon ook vleselijk lichaam aannemen. Bovendien zal volgens Jesaja er voedsel genoeg zijn op aarde. Een geest heeft geen voedsel nodig, een geestelijk lichaam blijkbaar wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Is geworden; dat is de huidige situatie waarin en waaruit de mensheid bestaat en leeft. De laatste Adam is een onderdeel van het proces van terugkeer in God.

De eerste Adam = Adam, de tweede Adam (begin nieuwe schepping) is Christus. Door aanname en geloof in Christus kunnen wij een nieuwe schepping worden, waar Jezus de eersteling in was. Daarom wordt Hij de tweede Adam genoemd.

2 uur geleden zei thom:

Het is alles geschreven in de tegenwoordige- en toekomende tijd Sjako! Geen verleden tijd. Foei! ?

Het is ook in het verleden gebeurd, namelijk bij Jezus opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Alsof God een voorraadje zielen in de koelkast heeft staan.

Ieder mens heeft behalve een voortbestaan ook een voorbestaan. Een hiernamaals en een hiervoormaals.  Christenen die in platland wonen hebben die delen alleen uit hun bijbel gescheurd, houden er een zeer verwrongen godsbeeld op na van eentje die mensen voor altijd in een kookpot kookt omdat ze stout zijn geweest, een soort Gargamel van een bijzonder laaghartige wraakzuchtige soort; of van eentje die mensen eerst voor duizenden jaren bewusteloos maakt om ze dan daarna wakker te maken en te vernietigen. Absurd antropomorf ‘gods’beeld.  God tussen aanhalingstekens, want dat dit uit de dwaling komt is nogal duidelijk.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei thom:

Ik kan het niet anders lezen dan zoals het er simpelweg staat..?

Ik ook niet. Dit wordt door hedendaagse christenen al duizenden jaren gelezen en geleerd. Wat is daar dan volgens jou verborgen of occult aan?  

4 uur geleden zei Fundamenteel:

De slang bracht ook kennis. ?

Inderdaad! Het was alleen onjuiste kennis. "God heeft niet het beste met je voor en je moet Hem niet vertrouwen. Luister liever naar mij en je zult zelf zoals God worden." De slang spreekt nog steeds maar is door de Schepper wel naar een lager niveau gebracht zodat hij gemakkelijker is te herkennen en te doorzien. Vandaar ook dat gnostische leringen door het overgrote merendeel van de eerste christenen als misleidend werden verworpen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei thom:

Over occult; wat in het verborgene plaatsvindt.

Dat is wel heel summier en vast geplukt van een gratis online woordenboek. De uitgebreide verklaring is volgens de Van Dale:

Occult (bn.) [<Fr.Occulte], 1 in het verborgen, in stilte plaatshebbend... 2 alleen voor ingewijden kenbaar, syn. geheim: de occulte wetenschappen, magie, theosofie, astrologie e.d. Occultisme (o.) [Fr.], leer van het occulte, van de geheime wetenschappen, spiritisme, enz.

En volgens de Encarta 2002:

Occultisme (v. Lat. occultus = verborgen, geheim), verzamelnaam voor de leerstellingen en praktijken van bepaalde personen of groepen die beweren over een geheime, hun adepten of ingewijden alleen toegankelijke leer of wetenschap te kunnen beschikken ... Modernere vormen van occultisme vindt men in de theosofie, de antroposofie, de astrologie, het spiritisme en bij de Rozekruisers. De verschijnselen die zich in de verschillende occulte stelsels voordoen, worden bestudeerd door de parapsychologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is wel heel summier en vast geplukt van een gratis online woordenboek. De uitgebreide verklaring is volgens de Van Dale:

Occult (bn.) [<Fr.Occulte], 1 in het verborgen, in stilte plaatshebbend... 2 alleen voor ingewijden kenbaar, syn. geheim: de occulte wetenschappen, magie, theosofie, astrologie e.d. Occultisme (o.) [Fr.], leer van het occulte, van de geheime wetenschappen, spiritisme, enz.

En volgens de Encarta 2002:

Occultisme (v. Lat. occultus = verborgen, geheim), verzamelnaam voor de leerstellingen en praktijken van bepaalde personen of groepen die beweren over een geheime, hun adepten of ingewijden alleen toegankelijke leer of wetenschap te kunnen beschikken ... Modernere vormen van occultisme vindt men in de theosofie, de antroposofie, de astrologie, het spiritisme en bij de Rozekruisers. De verschijnselen die zich in de verschillende occulte stelsels voordoen, worden bestudeerd door de parapsychologie.

Waarom hebben ze het verborgen en gebruiken ze dat niet om te laten zien dat er echt veel meer tussen hemel en aarde is dan wij kunnen dromen. Wat als Jezus mensen genas door occulte rituelen? Niet om aan blasfemie te doen, een oprechte vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid