Spring naar bijdragen

Bijbel en biecht


Aanbevolen berichten

Ik de bijbel staat dat als je elkaar kunt vergeven, dat God jou zal vergeven. Kan je iemand niet vergeven, dan kan God jou ook niet vergeven. Vergeving geven is een mooie vrucht van de Geest. Een zwager van me heeft een maatschappelijk werken die hem zei dat christenen gemakkelijker kunnen vergeven dan mensen die niet christen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Gaitema:

Ik de bijbel staat dat als je elkaar kunt vergeven, dat God jou zal vergeven. Kan je iemand niet vergeven, dan kan God jou ook niet vergeven. Vergeving geven is een mooie vrucht van de Geest. Een zwager van me heeft een maatschappelijk werken die hem zei dat christenen gemakkelijker kunnen vergeven dan mensen die niet christen zijn.

Dat zou zomaar eens kunnen. Ik denk echter dat vergeving uit eigen beweging, mooier is dan vergeving onder dwang.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat zou zomaar eens kunnen. Ik denk echter dat vergeving uit eigen beweging, mooier is dan vergeving onder dwang.

Als je onder dwang vergeeft, dan vergeef je het niet werkelijk, maar slechts voor de schijn.

Daar heb je helemaal gelijk in. Vandaar ook mijn vraagtekens bij " Kan je iemand niet vergeven, dan kan God jou ook niet vergeven". Ofwel vergeef je dan om bij God's vergeving te komen (dat is dan onder dwang);  ofwel God's vergeving doet er niet toe (het staat gelijk aan vergeving van jezelf aan anderen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar heb je helemaal gelijk in. Vandaar ook mijn vraagtekens bij " Kan je iemand niet vergeven, dan kan God jou ook niet vergeven". Ofwel vergeef je dan om bij God's vergeving te komen (dat is dan onder dwang);  ofwel God's vergeving doet er niet toe (het staat gelijk aan vergeving van jezelf aan anderen).

Geen van beide. Het gaat om het principe dat God ons vergeeft door het offer van Jezus aan het kruis, maar vervolgens zie je dat christenen zelf anderen niet kunnen vergeven. Dat is tegenstrijdig. Als wij als zondaars bewust zijn van het feit dat we de hemel niet verdienen en puur uit genade verlost zijn, hoe kunnen we dan anderen niet vergeven? We moeten dat goede voorbeeld volgen.

Ik heb zelf meegemaakt dat ik als tiener in elkaar werd getrapt. Ik werd van mijn fiets afgeslagen met een skateboard. Ik kreeg een knietje in mijn maag, waarbij ik voorover knikte, waarna ik een knietje kreeg tegen mijn gezicht, waardoor ik lang uit achterover op de grond viel. Vervolgens trapte hij mijn hele gezicht in elkaar. Bond en blauw kwam ik thuis. De politie kwam en ik kon hem aangeven, als ik wilde. Echter zijn moeder smeekte mijn moeder dat niet te doen. Zijn moeder was moluks en hoorde bij een pinkstergemeente. Vanuit haar geloof vroeg ze ook om het niet te doen. Mijn gereformeerde moeder had medelijden en zei mij dat we het hem moesten vergeven. Dat heb ik toen wel gedaan, maar ik had mijn bedenkingen. Op latere leeftijd kwam die jongen echter ook tot bekering in de Pinksterbeweging en hij zocht me tijdens een jeugddienst bij ons in de kerk op om mij om vergeving "te vragen. " Ik zei hem dat ik het hem al vergeven had, maar was wel onder de indruk. Iemand kan dus werkelijk veranderen. Vergeven is heel nuttig. Niet alleen voor je zelf, zodat je het kan los laten, maar ook voor de ander, zodat die ook een frisse nieuwe start kan maken. Hij vertelde me ook persoonlijk dat hij als tiener in de knoop zat. Hij had zijn (Nederlandse) vader verloren en kon dat niet verwerken. Hij ging daardoor met verkeerde lui om en ontspoorde. Hij ergerde en hate ook alles en iedereen waarmee het te goed leek te gaan. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Gaitema:

Vanuit haar geloof vroeg ze ook om het niet te doen.

Een raar geloof is dat: je zoon slaat iemand helemaal in elkaar, en vervolgens ga ja als moeder bij het slachtoffer smeken om geen aangifte te doen.

12 uur geleden zei Gaitema:

en zei mij dat we het hem moesten vergeven. Dat heb ik toen wel gedaan, maar ik had mijn bedenkingen.

dat is dus geen vergeven: 'met bedenkingen'.

12 uur geleden zei Gaitema:

Hij vertelde me ook persoonlijk dat hij als tiener in de knoop zat. Hij had zijn (Nederlandse) vader verloren en kon dat niet verwerken. Hij ging daardoor met verkeerde lui om en ontspoorde. Hij ergerde en hate ook alles en iedereen waarmee het te goed leek te gaan. 

Vreemd dat er een geloof is waarbij je in zo'n situatie iemand anders helemaal in elkaar kan slaan, waarna het slachtoffer dan ook nog eens wordt gesmeekt om geen aangifte te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een raar geloof is dat: je zoon slaat iemand helemaal in elkaar, en vervolgens ga ja als moeder bij het slachtoffer smeken om geen aangifte te doen.

dat is dus geen vergeven: 'met bedenkingen'.

Vreemd dat er een geloof is waarbij je in zo'n situatie iemand anders helemaal in elkaar kan slaan, waarna het slachtoffer dan ook nog eens wordt gesmeekt om geen aangifte te doen.

Je hebt de kern van het verhaal volledig gemist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-9-2018 om 15:43 zei Thorgrem:

Het woord bijbel komt niet één keer voor in de bijbel. En nu?

Ja mooi is dat idd. :#  Er komen sowieso weinig Nederlandse woorden in de bijbel voor, met uitzondering van de Nederlandse vertalingen. 

Het woord kerk gebruiken we in het Nederlands voor waar in het Grieks "ekklèsia" staat. En dát woord zul je ruimschoots in de Griekse grondtekst van het nieuwe testament tegenkomen.
(In het kerklatijn "Ecclesia".)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-9-2018 om 15:43 zei Thorgrem:

Het woord bijbel komt niet één keer voor in de bijbel. En nu?

Wel hoor ?? op de voorkant

Daarnaast staat het voor een verzameling boeken 

 

 

13 uur geleden zei Olorin:

Ja mooi is dat idd. :#  Er komen sowieso weinig Nederlandse woorden in de bijbel voor, met uitzondering van de Nederlandse vertalingen. 

Het woord kerk gebruiken we in het Nederlands voor waar in het Grieks "ekklèsia" staat. En dát woord zul je ruimschoots in de Griekse grondtekst van het nieuwe testament tegenkomen.
(In het kerklatijn "Ecclesia".)

Met kerk duiden we de gemeente aan uiteraard. Het gaat er mij om dat Jezus het hoofd van het lichaam (kerk) is, en niet de kerk zelf die zonden vergeeft in naam van het hoofd (Jezus). Dat is niet uit de Geest van God, want immers ons lichaam zelf moet de tempel zijn waar God in werkt daar komt geen priester aan te pas. De gemeente heeft elkaar voor ondersteuning niet om Gods plaats in te nemen.

Want onze relatie met God is persoonlijk en alleen hij ziet het hart.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Met kerk duiden we de gemeente aan uiteraard. Het gaat er mij om dat Jezus het hoofd van het lichaam (kerk) is, en niet de kerk zelf die zonden vergeeft in naam van het hoofd (Jezus). Dat is niet uit de Geest van God, want immers ons lichaam zelf moet de tempel zijn waar God in werkt daar komt geen priester aan te pas. De gemeente heeft elkaar voor ondersteuning niet om Gods plaats in te nemen.

Daarin zit misschien het verschil. Wij geloven dat de mens geen lichaam heeft, maar zijn lichaam ís, net zoals hij zijn ziel ís. Jij bent dus net zo goed jouw lichaam en jouw hoofd hoort daar ook onlosmakelijk bij.
Het is dan ook logisch dat wij het Lichaam van Christus dus ook als Christus zélf zien en daarbij liever het Hoofd niet van het Lichaam scheiden. Zonder hoofd gaat het lichaam immers dood en het hoofd zelf ook, zoals je ongetwijfeld wel weet en ook liever niet bij jezelf zou willen uitproberen.

Als de Kerk dus het Lichaam van Christus is, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat daar waar de Kerk handelt en spreekt, Christus zelf handelt en spreekt. En de Kerk handelt zo daar waar zij de sacramenten toedient, in het bijzonder de eucharistie, en haar leergezag uitoefent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Robert Frans:

Daarin zit misschien het verschil. Wij geloven dat de mens geen lichaam heeft, maar zijn lichaam ís, net zoals hij zijn ziel ís. Jij bent dus net zo goed jouw lichaam en jouw hoofd hoort daar ook onlosmakelijk bij.
Het is dan ook logisch dat wij het Lichaam van Christus dus ook als Christus zélf zien en daarbij liever het Hoofd niet van het Lichaam scheiden. Zonder hoofd gaat het lichaam immers dood en het hoofd zelf ook, zoals je ongetwijfeld wel weet en ook liever niet bij jezelf zou willen uitproberen.

Als de Kerk dus het Lichaam van Christus is, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat daar waar de Kerk handelt en spreekt, Christus zelf handelt en spreekt. En de Kerk handelt zo daar waar zij de sacramenten toedient, in het bijzonder de eucharistie, en haar leergezag uitoefent.

Die redenatie gaat niet op want immers dan zouden we elkander als Goden moeten aanbidden.

Want wie claimt zonde te kunnen vergeven claimt gelijk aan God te zijn.

Ik noem dat Godslastering en de bijbel is het met mij eens zelfs de engelen vertellen dat gij alleen maar voor de allerhoogste mag buigen en hem alleen aanbidden.

Het hoofd is God en de rest van het lichaam de kerk niemand mag het hoofd vervangen door hemzelf daar te plaatsen. Dat is Godslastering en uiteindelijk satan zijn doel waarvoor hij de hemel uitgeworpen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:

Die redenatie gaat niet op want immers dan zouden we elkander als Goden moeten aanbidden.

Nee.

4 uur geleden zei Thinkfree:

Want wie claimt zonde te kunnen vergeven claimt gelijk aan God te zijn.

Nee.

4 uur geleden zei Thinkfree:

Ik noem dat Godslastering en de bijbel is het met mij eens zelfs de engelen vertellen dat gij alleen maar voor de allerhoogste mag buigen en hem alleen aanbidden.

Je zet een stropop op om vervolgens te verbranden. Niets meer en niets minder.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Thinkfree:

Wel hoor ?? op de voorkant

Daarnaast staat het voor een verzameling boeken 

 

 

Met kerk duiden we de gemeente aan uiteraard. Het gaat er mij om dat Jezus het hoofd van het lichaam (kerk) is, en niet de kerk zelf die zonden vergeeft in naam van het hoofd (Jezus). Dat is niet uit de Geest van God, want immers ons lichaam zelf moet de tempel zijn waar God in werkt daar komt geen priester aan te pas. De gemeente heeft elkaar voor ondersteuning niet om Gods plaats in te nemen.

Want onze relatie met God is persoonlijk en alleen hij ziet het hart.

Mag ik even meedenken? Als iemand gebukt gaat onder zonden en daar erg mee zit en een nieuwe start wil maken... die komt vervolgens bij jou om te vragen of God het hem zou vergeven, dan kan je toch gewoon zeggen dat God het hem vergeven heeft, zodra hij God er om vraagt? Stel die heeft het Hem gevraagd, maar weet niet of God het hem vergeven heeft, dan kan jij toch gewoon hem zeggen dat God het hem vergeven heeft? 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Biechten is het belijden van je zonden. Dat kan op verschillende manieren.

In de eerste plaats staar er dat wie zijn zonden belijdt die zijn zij vergeven. Niet persé in de vorm van biechten in een biechthokje met een biechtvader maar het erkennen van je zonde tegenover iemand anders. Wie dat doet in oprechtheid ontvangt vergeving. Daar is geen verdere daad voor vereist omdat de genade van Christus gegeven wordt door zijn sterven aan het kruis. Vergeving wordt dus gegeven door Christus en niet bereikt door er iets voor te doen. Eén of andere wet te houden dus. Zo werkt genade.

Aan wie je je zonden belijdt maakt niet uit. Je kan het in het geheim aan Christus opbiechten, dat is in principe voldoende. Christus is degene die vergeeft en daarom is dat voldoende. Iedereen is vrij om tot Christus te gaan. Christus heeft alles wat tussen Hem en jou in kan staan weggenomen. Daarom staat er dat niets ons kan scheiden van de liefde van Christus. Dat betekent dus geen ook dat geen enkele zonde dat kan. Maar er staat ook: Belijdt elkander je zonden. Dat kan dus een priester zijn, maar ook ieder ander mens. Waar het om gaat is dat je je zonde opbiecht bij een mens. Natuurlijk maakt het wel uit of je iemand kiest die goed met je om kan gaan of niet. Niet dat dat de vergeving teniet zou doen, daarvoor maakt het niet uit, maar het opbiechten aan elkaar heeft te maken met het toevertrouwen van je zonden aan een ander. Want dat helpt om begrip te krijgen en ook is het een hulp om sterker te staan in het niet opnieuw in dezelfde zonde vervallen. Ook kan er dan voor je gebeden worden (ter plekke of een andere keer) of kan iemand je zorg geven om je te helpen. Kies dus wel iemand die je kunt vertrouwen.

Ook maakt het niet uit hoe vaak je dezelfde zonde belijdt. Wanneer de discipelen vragen hoe vaak zij hun broeder moeten vergeven zegt Jezus 7 x 77 maal. Eigenlijk bedoelt Hij daarmee altijd. Alleen wel als het oprecht is. Het getal 7 heeft symbolische waarde voor compleet. Hij overdrijft dus gigantisch door altijd en altijd en altijd te zeggen. Zo is het dus niet erg als het maar niet lukt om het anders te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid