Spring naar bijdragen

Demiurg, alias Jahweh


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei Thinkfree:

Kwestie van zoekt en gij zult vinden en onderzoek oftewel zoek eerst het koninkrijk Gods en al deze dingen  zullen u toegeworpen worden

Mooi is het inderdaad, het contrast met deze wereld immens.

14 minuten geleden zei HJW:

Wie heft het leven bedacht ? Had die niet iets anders kunnen bedenken dan hebzucht en zucht naar macht ? Is de bedenker verantwoordelijk voor zijn bedenksels ?Maakt de holocaust ook onderdeel uit van die bedenksels ? De bedenker heeft de mogelijkheid immers ingebakken. Zomaar eens vragen die bij mij opkomen.

Denk dat het noodzakelijk is om het levensspel mogelijk te maken, anders zou mi ook religie niet kunnen bestaan. De holocaust is daar een gevolg van, net zoals WOIII dat kan zijn/worden. 

13 minuten geleden zei sjako:

Precies, de Bijbel legt zichzelf uit en bijv in Openbaring blijkt dat satan en de duivel een en dezelfde persoon zijn. 

Waarom wil je steeds een onderscheid maken tussen Satan en de Duivel?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee, ik heb hierboven reeds uitgelegd (omdat ik wel tijd had) wat het verschil is. Als je geen tijd hebt en alleen maar 'Nietus!' kan schrijven, kun je wellicht beter even wachten tot je meer tijd heb

Een heidense invloed, waarvan je ook nog eens zegt dat hij heerser der wereld is... vreemd. In ieder geval: als iemand de baas is kun je niet zeggen dat hij al verloren heeft. Je kunt wel zeggen dat

12 minuten geleden zei HJW:
1 uur geleden zei Thinkfree:

Degene die heidens denkt ben jij

Ik begrijp dat de inhoudelijke argumenten op zijn.

Kwestie van logisch nadenken iemand die het Christendom vaarwel heeft gezegd is een heiden.

Hoe kan een heiden christelijk denken ?

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Precies, de Bijbel legt zichzelf uit en bijv in Openbaring blijkt dat satan en de duivel een en dezelfde persoon zijn. Net als bijv Sinterklaas en de Kerstman dezelfde personages zijn alleen vanuit een andere cultuur. Alleen het verschil met Sinterklaas en de Kerstman tov de duivel is dat de duivel wel bestaat. 

Ik snap heel goed dat je de bijbel wil, zal en moet behouden als handvat. En als je dat handvat loslaat, dat het dan begint te glijden. Want waar eindigt het dan. Je ziet het bij meer conservatieve christenen.

Maar je moet dan wel je ogen sluiten voor historie, ontstaansgeschiedenis en dergelijke. En dat gebeurt dan dus ook. En je vooral ook niet willen verdiepen (echt verdiepen) in andere geloven. En ook dat gebeurt dus dan ook niet.

Het is veilig, maar het is wel een beperkte blik.

14 minuten geleden zei Thinkfree:

Kwestie van logisch nadenken iemand die het Christendom vaarwel heeft gezegd is een heiden.

Hoe kan een heiden christelijk denken ?

 

Een heiden kan prima volgen hoe een christen denkt, zeker als die zelf christen is geweest. En die kan dan ook beter zien waar in het christendom heidense elementen naar binnen zijn geslopen. Een ex-christen hoeft namelijk niet meer koste wat kost de bijbel als woord van God te beschouwen, en kan daardoor breder kijken. En neemt dan de geschiedenis ook mee, naast de theologie.

19 minuten geleden zei TTC:

Denk dat het noodzakelijk is om het levensspel mogelijk te maken, anders zou mi ook religie niet kunnen bestaan. De holocaust is daar een gevolg van, net zoals WOIII dat kan zijn/worden. 

Waarom is het noodzakelijk ? Is de bedenker gebonden aan regeltjes en wie legt dan aan de bedenker die regeltjes op ? De bedenker gebonden ?

De bedenker moet dan de holocaust toelaten omdat zijn eigen spelregels dat vereisen ?

Dat wil er bij niet in.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW:
17 minuten geleden zei Thinkfree:

Kwestie van logisch nadenken iemand die het Christendom vaarwel heeft gezegd is een heiden.

Hoe kan een heiden christelijk denken ?

 

Een heiden kan prima volgen hoe een christen denkt, zeker als die zelf christen is geweest. En die kan dan ook beter zien waar in het christendom heidense elementen naar binnen zijn geslopen. Een ex-christen hoeft namelijk niet meer koste wat kost de bijbel als word van God te beschouwen, en kan daardoor breder kijken.

Denk eerder dat het andersom is ieder mens wordt geboren als een heiden eenmaal herboren in de geest blijft de ex heiden voor altijd christen. Mensen die zichzelf ooit christen hebben genoemd waren dan ook nooit herboren in de geest dus naam christen.

Christen zijn ex heidenen en weten hoe een heiden denkt

Heidenen die zich ooit christen genoemd hebben waren altijd al heiden en weten dus niet hoe een herboren christen denkt

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

Waarom is het noodzakelijk? Is de bedenker gebonden aan regeltjes en wie legt dan aan de bedenker die regeltjes op? De bedenker gebonden? De bedenker moet dan de holocaust toelaten omdat zijn eigen spelregels dat vereisen? Dat wil er bij niet in.

In dit geval legt Satan regeltjes op die tot perverse effecten kunnen leiden, net zoals we allen vrij om er andere te bedenken. Wellicht komen we dan ook oog in oog te staan met Satan die dat belemmeren wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Denk eerder dat het andersom is ieder mens wordt geboren als een heiden eenmaal herboren in de geest blijft de ex heiden voor altijd christen. Mensen die zichzelf ooit christen hebben genoemd waren dan ook nooit herboren in de geest dus naam christen.

Christen zijn ex heidenen en weten hoe een heiden denkt

Jouw gedachten en de werkelijkheid.......het blijven twee volstrekt verschillende werelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

Ik snap heel goed dat je de bijbel wil, zal en moet behouden als handvat. En als je dat handvat loslaat, dat het dan begint te glijden. Want waar eindigt het dan. Je ziet het bij meer conservatieve christenen.

Maar je moet dan wel je ogen sluiten voor historie, ontstaansgeschiedenis en dergelijke. En dat gebeurt dan dus ook. En je vooral ook niet willen verdiepen (echt verdiepen) in andere geloven. En ook dat gebeurt dus dan ook niet.

Het is veilig, maar het is wel een beperkte blik.

Het is juist geen beperkte blik. Je snapt er niks van. Ik kijk juist voorbij dit korte leven. Het werkelijke leven moet nog komen. En reeds nu ondervind je bescherming en liefde. Ik vind het echt jammer dat het voor jou geen realiteit meer is en ik krijg steeds meer de indruk dat je meer en meer naar excuses zoekt. Je hebt het Christendom vaarwel gezegd. Maar waar geloof je nu in? Je bent niet Joods, je bent niet Christen. Hoe bezie jij jezelf op dit moment? Nog wel gelovig, of is het allemaal mythologie in jou ogen? 

En het is toch niet raar dat je houvast wilt in het leven. En het is een realiteit, daarvoor is teveel gebeurd om dat niet te geloven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

In dit geval legt Satan regeltjes op die tot perverse effecten kunnen leiden, net zoals we allen vrij om er andere te bedenken. Wellicht komen we dan ook oog in oog te staan met Satan die dat belemmeren wil.

Geloof jij in satan ? En satan kan de bedenker regeltjes oplegeen ? Dus satan is de baas over God en die kan niet iets besluiten, omdat satan de beslissing neemt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:
4 minuten geleden zei Thinkfree:

Denk eerder dat het andersom is ieder mens wordt geboren als een heiden eenmaal herboren in de geest blijft de ex heiden voor altijd christen. Mensen die zichzelf ooit christen hebben genoemd waren dan ook nooit herboren in de geest dus naam christen.

Christen zijn ex heidenen en weten hoe een heiden denkt

Jouw gedachten en de werkelijkheid.......het blijven twee volstrekt verschillende werelden.

Klopt mijn gedachten en jouw gedachten zijn twee verschillende werelden, alleen jouw gedachten zijn niet de werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

Geloof jij in satan ? En satan kan de bedenker regeltjes oplegeen ? Dus satan is de baas over God en die kan niet iets besluiten, omdat satan de beslissing neemt ?

Op basis van de beschikbare alternatieven wordt steeds duidelijker waarom een aantal gelooft in Satan, het is de mens die al die opgelegde regeltjes toelaat. God voorziet mi enkel in remedies en de mens heeft de keuze daar iets mee te doen, of ook niet.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW:

Geloof jij in satan ? En satan kan de bedenker regeltjes oplegeen ? Dus satan is de baas over God en die kan niet iets besluiten, omdat satan de beslissing neemt ?

Het knapste wat satan voor elkaar heeft gekregen. Ze geloven niet meer in hem.... en kijk eens naar de gevolgen in de wereld. Een groot pretpark voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Wat bedoel je nu precies, ze geloven niet meer in Satan?

Mensen geloven niet dat hij bestaat dus gaan ze zich ook niet tegen hem wapenen. Dus kan hij zijn gang gaan, met alle gevolgen van dien. Je hoeft maar om je heen te kijken. Regeringen zijn als marionetten voor hem. Gevolg: oorlog, handelsoorlogen, onderdrukking, bedrog, armoe, bewapening dat die aarde wel 5x kan vernietigen, vervuiling en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Het is juist geen beperkte blik. Je snapt er niks van. Ik kijk juist voorbij dit korte leven. Het werkelijke leven moet nog komen. Ik vind het echt jammer dat het voor jou geen realiteit meer is en ik krijg steeds meer de indruk dat je meer en meer naar excuses zoekt. Je hebt het Christendom vaarwel gezegd. Maar waar geloof je nu in? Je bent niet Joods, je bent niet Christen. Hoe bezie jij jezelf op dit moment? Nog wel gelovig, of is het allemaal mythologie in jou ogen? 

En het is toch niet raar dat je houvast wilt in het leven. En het is een realiteit, daarvoor is teveel gebeurd om dat niet te geloven. 

Het doet me denken aan de titel van een boek: brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.

Waaruit leidt je af dat ik niet denk dat het werkelijke leven nog moet komen ? Heb jij mijn bijdrage aan Thom van vandaag niet gelezen ? Ik zoek geen enkel excuus.

Hoe ik mijzelf bezie ? Ik geloof in Onvoorwaardelijke Liefde en Eenheid.

Dat gedoe met hel of vernietiging is een overblijfsel van een geloof in een woeste stamgod. Erg primitief en wat mij betreft niet meer van deze tijd. Bedacht door mensen die verklaringen zochten voor dingen die ze niet snapten. Boeiend en goed voor die tijd, maar dan wel alleen voor die tijd. Tegenwoordig weten we beter. Bangmakerij met de duivel is van het niveau van dreigen met Zwarte Piet.

Ik geloof zeker dat er nagedacht is over het universum en dat daar een scheppende kracht achter zit. Maar ik geloof niet dat de bijbel daarvan een accurate beschrijving is. Dat is teveel mythologie inderdaad. Het jodendom heeft al allerlei zaken geleend van toen bestaande godsdiensten. Van oorsprong polytheistisch en pas later monotheistisch. Een stukje bestudering van de geschiedenis zou wel eens erg ontnuchterend voor je kunnen zijn.

Ik geloof dus in Onvoorwaardelijke Liefde. En dus niet in allerlei voorwaarden. Je moet het verdienen, je moet het juiste geloof aanhangen, je moet een offer accepteren. Dat is allemaal voorwaardelijke Liefde.

Ik snap dat je houvast zoekt en ik snap ook je angst als er aan dat houvast wordt getornd. Elk wordt wat daar een dreiging voor kan zijn, moet op afstand gehouden worden. Ik vind het prima dat je christen wilt blijven. Je bent alleen zo ongelooflijk snoeihard naar anderen. En je acht je geloof hoger en dat wekt wrevel en lang niet alleen bij mij.

Ik kan prima met christenen overweg, poosje geleden twee prima gesprekken gehad met een dominee.

Maar dat eeuwige superieure in jouw woorden stoort enorm en wederom....echt niet alleen mij.

En dan klim ik in de virtuele pen.

Als je wilt weten wat ik ervaar als Onvoorwaardelijke Liefde, dan wil ik daar wel iets over zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Mensen geloven niet dat hij bestaat dus gaan ze zich ook niet tegen hem wapenen. Dus kan hij zijn gang gaan, met alle gevolgen van dien. Je hoeft maar om je heen te kijken. Regeringen zijn als marionetten voor hem. Gevolg: oorlog, handelsoorlogen, onderdrukking, bedrog, armoe, bewapening dat die aarde wel 5x kan vernietigen, vervuiling en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is een complex bolwerk dat mensen ontmoedigt om er ook iets aan te doen, denk ik. Op die manier stevenen we misschien af op een volgende catastrofe en door Satan wordt dat wellicht gezien als een kers op een taart. Nee, geen prettig nieuws.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei HJW:

En je vooral ook niet willen verdiepen (echt verdiepen) in andere geloven. En ook dat gebeurt dus dan ook niet.

Waarom zou ik? Geen enkele behoefte aan.

51 minuten geleden zei HJW:

Het is veilig

Reken daar maar op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei HJW:

Het doet me denken aan de titel van een boek: brave meisjes komen in de hemel, brutale overal. Waaruit leidt je af dat ik niet denk dat het werkelijke leven nog moet komen ? Heb jij mijn bijdrage aan Thom van vandaag niet gelezen ? Ik zoek geen enkel excuus. Hoe ik mijzelf bezie ? Ik geloof in Onvoorwaardelijke Liefde en Eenheid. Dat gedoe met hel of vernietiging is een overblijfsel van een geloof in een woeste stamgod. Erg primitief en wat mij betreft niet meer van deze tijd. Bedacht door mensen die verklaringen zochten voor dingen die ze niet snapten. Boeiend en goed voor die tijd, maar dan wel alleen voor die tijd. Tegenwoordig weten we beter. Bangmakerij met de duivel is van het niveau van dreigen met Zwarte Piet. Ik geloof zeker dat er nagedacht is over het universum en dat daar een scheppende kracht achter zit. Maar ik geloof niet dat de bijbel daarvan een accurate beschrijving is. Dat is teveel mythologie inderdaad. Het jodendom heeft al allerlei zaken geleend van toen bestaande godsdiensten. Van oorsprong polytheistisch en pas later monotheistisch. Een stukje bestudering van de geschiedenis zou wel eens erg ontnuchterend voor je kunnen zijn. Ik geloof dus in Onvoorwaardelijke Liefde. En dus niet in allerlei voorwaarden. Je moet het verdienen, je moet het juiste geloof aanhangen, je moet een offer accepteren. Dat is allemaal voorwaardelijke Liefde. Ik snap dat je houvast zoekt en ik snap ook je angst als er aan dat houvast wordt getornd. Elk wordt wat daar een dreiging voor kan zijn, moet op afstand gehouden worden. Ik vind het prima dat je christen wilt blijven. Je bent alleen zo ongelooflijk snoeihard naar anderen. En je acht je geloof hoger en dat wekt wrevel en lang niet alleen bij mij. Ik kan prima met christenen overweg, poosje geleden twee prima gesprekken gehad met een dominee. Maar dat eeuwige superieure in jouw woorden stoort enorm en wederom....echt niet alleen mij. En dan klim ik in de virtuele pen. Als je wilt weten wat ik ervaar als Onvoorwaardelijke Liefde, dan wil ik daar wel iets over zeggen.

Ja, sommige scenario's zijn dermate wraakzuchtig dat het mi nog maar weinig te maken heeft met Gods voorzieningen, eerder angstwekkend dan verlossend.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Heeft die Duivel niet met hebzucht en machtswellust te maken? Is dat geen realiteit?

Hoe ga je dan om met die 'briesende leeuwen' zoals Sjako ze noemt?

De Bijbel heeft het over 1 briesende leeuw. Zoals Sjako zegt, moet je dan jouw geestelijke wapen uitrusting aan trekken. Helm, schild, zwaard... alles. Daarover ben ik een boek aan het lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

In wezen hebben we dit wezen al lief, omdat we dit zijn als onze eigen handhaver van deze wereld, deze natuur; een wezen dat wel voorgesteld wordt als een leeuw. Als dit wezen, onze natuurhandhaver, wordt bedreigd, dan is die voorstelling van briesende leeuw niet zo ondenkbaar. Het is alles beeldspraak voor de strijd in de mens die tot het geloof komt. Ik neem de trilogie van de Matrix-film maar weer eens van de plank; 3 delen vol strijd na het nemen van de rode pil. De blauwe pil is het wezen in liefde omarmen die ons in slaap houdt.

Op die manier lijkt Satan nog enkel met zichzelf te worstelen, laat ons hopen dat het van korte duur mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat we ons niet verdiepen in andere religie of richtingen  is niet waar JG heeft er ook een boekwerk van gemaakt, dit om de reden dat wij kunnen aanvoelen wat de beweegredenen zijn van mensen  die in gesprek zijn met onze verkondigers, het punt wordt ook in bijeenkomsten besproken. Ik ben van huis uit katholiek  maar ik kan je wel vertellen dat ik door diensten bij te wonen en artikelen te lezen meer kennis heb gekregen van mijn oude geloof trouwens ook van anderen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei antoon:

Dat we ons niet verdiepen in andere religie of richtingen  is niet waar JG heeft er ook een boekwerk van gemaakt, dit om de reden dat wij kunnen aanvoelen wat de beweegredenen zijn van mensen  die in gesprek zijn met onze verkondigers, het punt wordt ook in bijeenkomsten besproken. Ik ben van huis uit katholiek  maar ik kan je wel vertellen dat ik door diensten bij te wonen en artikelen te lezen meer kennis heb gekregen van mijn oude geloof trouwens ook van anderen.

Denk je dat jullie ooit in staat gaan zijn om met anderen samen te werken? Zou wel mooi zijn na al die strijd, heeft niet veel zin.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Het lijkt hier inderdaad op strijd, ik denk niet dat het tot een dialoog komt met anderen de verschillen lijken mij te groot

Denk niet dat dit zal beteren wanneer straks dat kaartenhuisje in elkaar stort, het risico op chaotische verwarring is dan iets waar we best rekening mee houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei thom:

Dan heb je de film niet gezien denk ik.

Of ik begrijp je niet goed, is die briesende leeuw dan het goede nieuws? Beetje als zeggen dat de bevolking kwaad wordt omwille van het onrecht dat hen is aangedaan? Kan ik me wel wat bij voorstellen, ethisch uitermate gevoelig. Ja, kiezen tussen blauw of rood.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid