Spring naar bijdragen

Is Jezus Michael de aartsengel?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 128
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Op de vraag of Jezus identiek is met de aartsengel Michaël kan ik antwoorden met: Nee. Michaël is een (aarts)engel, die als taak heeft Gods volk terzijde te staan.  De engel Michaël komt 8 k

Elke christen wordt door Jezus zelf gedoopt, niemand uitgezonderd. Wie het vatten kan, vatte het.

Je hebt het nog nooit uitgelegd. Denk je dat de twaalf stammen zomaar voor de lol worden genoemd? Of om ons in verwarring te brengen? De Bijbel strookt hier niet met jullie leer. Ik heb het hier al va

Allereerst slaat de term ‘engel’ niet altijd enkel op een engelachtig wezen. Vaak wordt de term gebruikt in de zin van ‘boodschapper’ In Maleachi 3:1 wordt Jezus boodschapper genoemd. Alle teksten komen komen uit NWV

Let op! Ik stuur mijn boodschapper, en hij zal een weg voor mij banen. Plotseling zal de ware Heer, die jullie zoeken, naar zijn tempel komen. En de boodschapper van het verbond zal komen, naar wie jullie verlangen. Hij zal beslist komen’, zegt Jehovah van de legermachten.

De eerste boodschapper is Johannes de Doper. De tweede is Jezus Christus, die hier wordt voorgesteld als boodschapper van het verbond. 

Later zal ik terugkomen op het woord boodschapper hier.

1 thes 4:16 zegt het volgende

Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel en met Gods trompet, en dan zullen eerst de gestorven volgelingen van Christus opstaan.  

Jezus zal dus neerdalen met een bevelende roep, met de stem van een aartsengel waardoor de doden zullen opstaan. Jezus wekt hier dus de doden op. Gaan we kijken naar een parallelle tekst waardoor duidelijk blijkt dat Jezus en Michael een en dezelfde Persoon is.

 

Johannes 5:25

Echt, ik verzeker jullie: er komt een tijd, en die is er al, dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en zij die hebben geluisterd en gehoorzaamd, zullen leven. 

Johannes 5:25 zegt hier dus duidelijk dat wanneer de doden de stem van Jezus horen zij weer zullen leven. Dus 'de Heer' in 1 Thes 4:16  is Jezus. 

Gaan we weer naar een parallelle tekst over dit onderwerp.

Daniël 12:1

In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 

Hier wordt beschreven dat Michael, een andere naam voor Jezus, de grote vorst,  zal opstaan voor Gods volk waarbij een moeilijke tijd zou aanbreken. Daarbij, dus bij het opstaan van Michael, zullen velen die in het stof van de aarde slapen, ontwaken, dus een opstanding zullen krijgen. Michael veroorzaakt hier dus net als in Johannes 5:25 en Thes 4:16 de opstanding. Michael is Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

VRAAG

Is de aartsengel Michaël dezelfde persoon als Jezus Christus, zoals Jehovahgetuigen beweren?

ANTWOORD

Beste vriend(in),

De aartsengel Michaël komt slechts enkele malen voor in de Bijbel. In Daniël 10:13, 21 en 12:1. Verder nog in Judas 9 en Openbaring 12:7. Engelen behoren bij de schepping. Jezus Christus niet. Hij is de Zoon van God. Hij is God zelf. Jezus hoort aan de kant van de Schepper en niet aan de kant van de schepselen. Jezus is dus geen engel, want een engel is een schepsel.

Jehovagetuigen zien Jezus niet als God. Zij loochenen de godheid van Jezus. Daar zit de crux. Daarom menen zij de engel Michaël te kunnen vereenzelvigen met Jezus Christus.

Jezus Christus, de Zoon van God, hoort bij de Schepper. God heeft de wereld door Jezus Christus gemaakt (Hebr. 1:2). Hij is zoveel meer geworden dan de engelen (Hebr. 1:4). Lees Hebreeën 1 maar eens door. Engelen dienen Jezus. Laten wij acht slaan op die grote zaligheid die door Jezus is verkondigd (Hebr. 2:3)!

Hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22307/aartsengel-michael/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 19:13 zegt

Hij draagt kleding die met bloed bevlekt is. Zijn naam is: Het Woord van God.  14 En de legers in de hemel volgden hem op witte paarden. Ze waren gekleed in wit, zuiver, fijn linnen.  

Hier zien we dus Jezus, het Woord van God, strijd voeren met Zijn engelen.

Openbaring 12:7 heeft het over Michael met Zijn engelen.

En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.

Ook zie je dus weer een parallel. Jezus als aanvoerder van het engelen leger. 

 

@Thorgrem Nog afgezien van de drieëenheidsleer kan je Jezus als aartsengel zien. Als je m'n verhaal goed hebt gelezen wordt Jezus een boodschapper genoemd in bijv Maleachi. Een boodschapper hoeft niet perse een engel als wezen zijn, maar er wordt hetzelfde woord voor gebruik. Daniël laat duidelijk zien dat Michaël Jezus is. Hij veroorzaakt de opstanding, niemand anders, wat ook in Johannes 5 staat. Openbaring laat zien dat Jezus de aanvoerder van de engelen is maar dat Michaël dat ook is, dus Jezus en Michaël zijn een en dezelfde Persoon.

De Bijbel legt zichzelf uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Openbaring 19:13 zegt

Hij draagt kleding die met bloed bevlekt is. Zijn naam is: Het Woord van God.  14 En de legers in de hemel volgden hem op witte paarden. Ze waren gekleed in wit, zuiver, fijn linnen.  

Hier zien we dus Jezus, het Woord van God, strijd voeren met Zijn engelen.

Openbaring 12:7 heeft het over Michael met Zijn engelen.

En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug,  8 maar ze werden verslagen, en er was voor hen geen plaats meer in de hemel.

Ook zie je dus weer een parallel. Jezus als aanvoerder van het engelen leger. 

Dit is geen parallel hoor.

Michaël is een hooggeplaatste engel over de legers der engelen onder God. Jezus is God oftewel de generaal zelf.

Openbaringen 19 spreekt over het oordeel die alleen God (Jezus ) kan uitvoeren.

Openbaringen 12:7 spreekt over de val van satan in het begin der schepping

Michaël en zijn engelen (Michaël is zelf ook een engel)

Let op 

De draak en zijn engelen (de draak is zelf ook een engel) 

Dit zijn of waren simpelweg twee zeer hooggeplaatste engelen.

 

 

1 uur geleden zei sjako:

Openbaring laat zien dat Jezus de aanvoerder van de engelen is maar dat Michaël dat ook is, dus Jezus en Michaël zijn een en dezelfde Persoon.

Openbaringen laat zien dat Jezus God is en één met de vader hij is de generaal over alles, Michaël is alleen de overste over de legers mits God hemzelf de aanvoer niet op hem neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Thinkfree:

Openbaringen 12:7 spreekt over de val van satan in het begin der schepping

Waar baseer je dit op? Als satan in het begin van de schepping uit de hemel is verbannen hoe kon hij dan in Job dan voor God staan? Job 1:6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de Ware God kwamen en voor Jehovah verschenen, en ook satan kwam in hun midden. 

Hier heeft satan dus toegang tot de hemel, dus wat jij zegt kan niet. Ze werden neergeworpen toen Jezus begon te regeren. Michael is hier de verheerlijke Jezus.

In Openbaring 12 voert Michael de (zijn) engelen aan.  In Openbaring 19:13 zie je dat Jezus (het Woord van God) weer doet. Hier trekt Jezus op tot de Grote oorlog van God. Hij heeft hier de functie van Gods oordeelveller. Die functie heeft Hij gekregen van God. Het Woord van God slaat op Jezus en niet op een engel (Joh 1:1) 

Nu nog even over het woord boodschapper. Ht Hebreeuwse woord mlak betekent zowel boodschapper als engel. In Maleachi 3 wordt het woord mlak gebruikt als boodschapper. Maar bijv ook Rechters 6:20 en 21. De engel (mlak) van de ware God zei tegen hem...... 21 Vervolgens stak Jehovhas's engel (mlak) de staf uit die.....

De boodschapper in Maleachi 3 kan dus taalkundig met evenveel recht vertaald worden met engel, maar gezien de context is boodschapper beter. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:
30 minuten geleden zei Thinkfree:

Openbaringen 12:7 spreekt over de val van satan in het begin der schepping

Waar baseer je dit op? Als satan in het begin van de schepping uit de hemel is verbannen hoe kon hij dan in Job dan voor God staan? Job 1:6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de Ware God kwamen en voor Jehovah verschenen, en ook satan kwam in hun midden. 

Hier heeft satan dus toegang tot de hemel, dus wat jij zegt kan niet. Ze werden neergeworpen toen Jezus begon te regeren. Michael is hier de verheerlijke Jezus.

In Openbaring 12 voert Michael de (zijn) engelen aan.  In Openbaring 19:13 zie je dat Jezus (het Woord van God) weer doet. Hier trekt Jezus op tot de Grote oorlog van God. Hij heeft hier de functie van Gods oordeelveller. Die functie heeft Hij gekregen van God. Het Woord van God slaat op Jezus en niet op een engel (Joh 1:1) 

Openbaringen is een hoog symbolisch boek met een samenvatting van het geheel zowel begin tot het eind. Gegeven in de vorm van tekenen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen 1

verklaart Jezus als God

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;

18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Thinkfree:

Openbaringen is een hoog symbolisch boek met een samenvatting van het geheel zowel begin tot het eind. Gegeven in de vorm van tekenen.

 

Zeker, je moet hele goede Bijbel kennis hebben om het te begrijpen. Daarom moet je voorzichtig zijn zelf conclusies te trekken. Maar als je die andere teksten die ik heb aangegeven beschouwd dan is het duidelijk dat Michaël en Jezus dezelfde persoon zijn. Alleen Jezus wekt de doden op en in Daniël doet Michaël dat. Voordat Jezus naar de aarde kwam had Hij een andere naam. Hij is het Woord van God, de woordvoerder, de eerstgeborene, de boodschapper van God (Maleachi). Je zou ook kunnen zeggen de Engel (mlak) van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen 5

13 En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid.

Getuigd van gelijkwaardig aan elkaar in de boeken hiervoor leer je dat hij die op de troon zit Jezus is en het lam ook Jezus vertegenwoordigd oftewel beide zijn 1 God.

Onder andere Openbaringen 7

17 Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zeker, je moet hele goede Bijbel kennis hebben om het te begrijpen. Daarom moet je voorzichtig zijn zelf conclusies te trekken.

Het hele punt is dat er meerdere lessen in verborgen zitten 

1 uur geleden zei sjako:

Maar als je die andere teksten die ik heb aangegeven beschouwd dan is het duidelijk dat Michaël en Jezus dezelfde persoon zijn. Alleen Jezus wekt de doden op en in Daniël doet Michaël dat. 

Dat is allerminst een bewijs want alle engelen bezitten bovennatuurlijke krachten gegeven door God

Alleen Jezus refereert zich als de Alpha en omega mits Michaël dit ook doet dat zou pas bewijs zijn.

Zelfs satan is in bezit van zulke krachten dat bewijst niets.

Het doet enkel bewijzen dat zij zeer veel macht hebben geen almacht.

Tsja dan zijn de discipelen ook Jezus ?

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Pak je eigen Bijbel erbij zou ik zeggen en zeg waar ik fout zit.

Nee, geen behoefte aan wellus nietus discussies. Daar heb ik jullie te vaak voor over de vloer gehad om te kunnen voorspellen dat dit het enige resultaat zal zijn. Een logisch gevolg van het hanteren van twee geheel verschillende vertalingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is allerminst een bewijs want alle engelen bezitten bovennatuurlijke krachten gegeven door God

Alleen Jezus refereert zich als de Alpha en omega mits Michaël dit ook doet dat zou pas bewijs zijn.

En of dat een bewijs is. Johannes 5 en 1Thes geven allebei aan dat wanneer de doden de stem van Jezus horen de doden zullen opstaan. Daniël zegt hetzelfde over Michaël. De naam Jezus was toen niet bekend. Wel Zijn naam in de hemel, Michaël, wat Wie is er gelijk aan God betekend. 

Als jij zegt dat een engel de doden opwekt terwijl er keer op keer zegt dat Jezus dat gaat doen, dan ben je niet eerlijk tegen jezelf. En je doet Jezus tekort.

 

17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, geen behoefte aan wellus nietus discussies. Daar heb ik jullie te vaak voor over de vloer gehad om te kunnen voorspellen dat dit het enige resultaat zal zijn. Een logisch gevolg van het hanteren van twee geheel verschillende vertalingen.

Ok, dus je hebt geen weerwoord, duidelijk. Alle vertalingen zeggen ongeveer hetzelfde in deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

de doden de stem van Jezus horen zij "weer" zullen leven.

Klein en subtiel, maar een GROTE VERVALSING door het WTG. Het woordje "WEER" is vanwege het WTG-paradigma TOEGEVOEGD, om hun on-Bijbelse theorie van de ZIELENSLAAP kloppend te krijgen!

modbreak Trajecto: het woordje "weer" staat niet in de NWV die de JG's gebruiken. Vraag liever aan sjako waarom hij van "weer" spreekt nadat hij eerst de exacte tekst zoals die in de NWV staat heeft geciteerd, dan maar direct conclusies te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fritsie:

Ik heb de kleine letters gebruikt en ook de grote, mag het?

Komt onvriendelijk, schreeuwerig, dwingend en totaal niet nederig over wetende dat wij mensen harten niet kunnen veranderen dan alleen God.

Ja je mag ze gebruiken trouwens, alleen de sfeer word er niet beter op.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:

Joh 5:5 Echt, ik verzeker jullie: er komt een tijd, en die is er al, dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en zij die hebben geluisterd en gehoorzaamd, zullen leven.

De Bijbel is heel kraakhelder over de toestand van de doden. Doden zijn dood tot de wederopstanding en die begint voor de gezalfden bij het begin van de regering van Christus.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. (Joh.5:25, SV)

Blijkbaar is die tijd al aangebroken geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. (Joh.5:25, SV)

Blijkbaar is die tijd al aangebroken geweest.

Begrijpend lezen @Kaasjeskruid. Had Jezus op dat moment al zijn zoenoffer gebracht? Nee dus. Wat bedoelde Jezus met ‘en is nu’? Dan moet je de context lezen en begrijpen. Jezus legt op verschillende plaatsen uit, trouwens overal in de Bijbel, dat Hij de doden zal opwekken aan het einde der dagen. 

Maar nu was Jezus op aarde. Jezus kon op dat moment ook de doden opwekken, wat hij ook heeft gedemonstreerd met bijv het dochtertje van Jaïris en Lazarus. En is nu slaat dus op de opwekkings daden die Hij op het moment deed toen Hij op aarde was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Begrijpend lezen @Kaasjeskruid. Had Jezus op dat moment al zijn zoenoffer gebracht? Nee dus. Wat bedoelde Jezus met ‘en is nu’? Dan moet je de context lezen en begrijpen. Jezus legt op verschillende plaatsen uit, trouwens overal in de Bijbel, dat Hij de doden zal opwekken aan het einde der dagen. 

Maar nu was Jezus op aarde. Jezus kon op dat moment ook de doden opwekken, wat hij ook heeft gedemonstreerd met bijv het dochtertje van Jaïris en Lazarus. En is nu slaat dus op de opwekkings daden die Hij op het moment deed toen Hij op aarde is.

Helemaal niet, Jezus doelt hier op de wedergeboorte die vanaf nu mogelijk werd. Door de prediking van het evangelie en de komende uitstorting van de Heilige Geest kunnen mensen die dood in de zonde liggen weer opstaan en levend worden door de wedergeboorte.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid