Spring naar bijdragen

Waarom moeten wij wedergeboren worden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op 30-8-2018 om 09:24 zei Robert Frans:

Volwassendoop komt echter ook nergens voor in de Schrift. 

'Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.' (Hd.8:12)

Dit nog even ter aanvulling:@Robert Frans, waren er helemaal geen kinderen in Samaria?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fritsie:

'Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.' (Hd.8:12)

Dit nog even ter aanvulling:@Robert Frans, waren er helemaal geen kinderen in Samaria?

Laten we dan wel even het héle verhaal erbij halen:

Reeds voor die tijd trad er in die stad een zekere Simon als tovenaar op; hij deed het volk van Samaria in verbazing staan en gaf zich uit voor een heel bijzonder iemand. 10 Allen, van klein tot groot, hingen hem aan en zeiden: “Hij is de Kracht Gods, de Grote”; 11 zij hingen hem aan, omdat hij ze geruime tijd door zijn toverkunsten verbaasd had. 12 Maar nu zij geloof geschonken hadden aan de prediking van Filippus over het Rijk Gods en de naam van Jezus Christus, lieten mannen zowel als vrouwen zich dopen. 13 Ook Simon zelf nam het geloof aan en na zijn doopsel bleef hij voortdurend bij Filippus, vol verbazing over de tekenen en grote wonderen die hij zag gebeuren. 14 Toen de apostelen in Jeruzalem vernamen dat Samaria het woord Gods had aangenomen, vaardigden zij Petrus en Johannes naar hen af, 15 die na hun aankomst een gebed over hen uitspraken, opdat zij de heilige Geest zouden ontvangen. 16 Deze was namelijk nog over niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Zij legden hun dus de handen op en ze ontvingen de heilige Geest.

Hier zie je dus hoe een massa mensen zich laat dopen in een duidelijk missiegebied, waar het christendom dus nog niet gevestigd was. Daar waren dus heel mogelijk geen kinderen bij.
Aardig ook om te lezen is hoe na het doopsel Petrus en Johannes nog apart erheen gezonden werden om de heilige Geest uit te reiken. Het uitdelen van de heilige Geest door handoplegging was dus ook toen al een aparte handeling, voorbehouden aan de apostelen.

Het is heel wel mogelijk dat pas later in de tijd kinderen massaal ook gedoopt werden, toen het christendom meer gevestigd was in deze streken en men kinderen daadwerkelijk van jongsaf aan ging opvoeden in de christelijke leer.
Maar je leest in Handelingen dus wel dat bekeringen vaak per gezin gingen en niet per se enkel per individu. Je kunt dan nog discussieren over of toen ook al meteen kinderen gedoopt werden, maar die mogelijkheid is er op zich dus wel.
Sowieso heeft het doopsel een vrij complexe ontwikkeling doorgemaakt; zo was er ook een tijd waarin men zich juist zo laat mogelijk liet dopen, omdat men dacht dat na het doopsel geen vergeving van zonden meer mogelijk zou zijn.

Het wel of niet dopen van kinderen heeft dan ook erg te maken met hoe je het doopsel beziet. Van oudsher leert de kerk dat het doopsel een mens laat wedergeboren worden en haar van de erfzonde en eventuele begane persoonlijke zonden bevrijdt.
De reformatie begon het doopsel echter als een teken van opname in het christelijk verbond te zien, een beetje zoals de besnijdenis. In beide visies is het dopen van kinderen dus gewenst, want kinderen mogen Gods heil immers niet onthouden worden en zij behoren ook tot Gods volk.
En je wacht ook niet met het voeden en verzorgen van je kind, totdat het jou als ouder bewust gekozen heeft.
Nog later ontstonden er echter bewegingen, waaronder de baptisten en de doopsgezinden, die het doopsel als bewuste getuigenis van je geloof begonnen te zien. Zij verwierpen daarom het dopen van (jonge) kinderen, omdat die immers niet voldoende mondig daartoe zouden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Fritsie:

@thom , ondanks dat @sjako ook na 3x vragen geen antwoord op mijn vraag wil geven, hier alvast mijn antwoord aan jou: Ja!

Ik heb wel antwoord gegeven, maar waarschijnlijk heb je het niet begrepen. Nee, niemand is 100% rechtvaardig. Als dat zo zou zijn dan had Jezus niet voor ons hoeven te sterven en zelfs daarna maken we nog elke dag fouten, die weliswaar vergeven worden, zolang je maar niet tegen de heilige Geest zondigt, wat dat is zondigen tegen God zelf. 

Elke dag moeten we om vergeving vragen en Jezus loskoopoffer niet als iets vanzelfsprekends te zien. Als we Jezus Wet volgen kunnen we wel rechtvaardig verklaard worden (1kor 6:11). Maar het is altijd oppassen dat we niet uitglijden.

Op 2-9-2018 om 09:13 zei Robert Frans:

Nog later ontstonden er echter bewegingen, waaronder de baptisten en de doopsgezinden, die het doopsel als bewuste getuigenis van je geloof begonnen te zien. Zij verwierpen daarom het dopen van (jonge) kinderen, omdat die immers niet voldoende mondig daartoe zouden zijn.

Dat is het naar mijn mening ook altijd geweest. Het is niet zo dat je gedoopt wordt dat je dan gered bent. Zeker niet als kind. Je geeft met je doop aan dat je je opdraagt aan God en Christus om zijn wil te doen. Je begraaft als het ware je oude persoonlijkheid en komt als nieuw persoon weer tevoorschijn. Er staat nergens dat kinderen gedoopt werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ik heb wel antwoord gegeven, maar waarschijnlijk heb je het niet begrepen. Nee, niemand is 100% rechtvaardig. Als dat zo zou zijn dan had Jezus niet voor ons hoeven te sterven en zelfs daarna maken we nog elke dag fouten, die weliswaar vergeven worden, zolang je maar niet tegen de heilige Geest zondigt, wat dat is zondigen tegen God zelf. 

Elke dag moeten we om vergeving vragen en Jezus loskoopoffer niet als iets vanzelfsprekends te zien. Als we Jezus Wet volgen kunnen we wel rechtvaardig verklaard worden (1kor 6:11). Maar het is altijd oppassen dat we niet uitglijden.

Jawel, ik begrijp het heel goed. Er worden in uw antwoord nu twee dingen duidelijk:
1) U maakt geen enkel verschil tussen de oude en de nieuwe mens, mijn vraagstelling staat  immers in de tegenwoordige tijd.
2) U bent niet gedoopt met de Heilige Geest, anders zou Deze in u van uw rechtvaardigheid getuigen door het volbrachte Offer door de Heer Jezus op Golgota en dat Hij de rechtvaardige mens doopt met de Heilige Geest! Bovendien zou dan de aanwezigheid van de Heilige Geest u ervoor kunnen behoeden dat u 'nog elke dag zondigt', om vervolgens in de tredmolen van uw bestaan 'elke dag opnieuw om vergeving te moeten vragen'. Het is opmerkelijk dat u 1Co.6:11 aanhaalt, daar staat nu juist de bevestiging van mijn uitleg:

'En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods.' (1Co,6:11)

U ziet dat ook deze tekst in de voltooide tijd staat. Als u deze feiten wilt geloven, zult u ook moeten geloven dat u volkomen gerechtvaardigd bent in de Naam van de Heer Jezus, waarmee u aangeeft dat u Hem als God erkent want alleen God Zelf kan de zonden vergeven. Of anders bent u dus nog een zondaar. U kunt namelijk niet rechtvaardig en zondaar tegelijkertijd zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎2‎-‎9‎-‎2018 om 09:13 zei Robert Frans:

Laten we dan wel even het héle verhaal erbij halen:

"Reeds voor die tijd trad er in die stad een zekere Simon als tovenaar op; hij deed het volk van Samaria in verbazing staan en gaf zich uit voor een heel bijzonder iemand. 10 Allen, van klein tot groot, hingen hem aan en zeiden: “Hij is de Kracht Gods, de Grote”; 11 zij hingen hem aan, omdat hij ze geruime tijd door zijn toverkunsten verbaasd had. 12 Maar nu zij geloof geschonken hadden aan de prediking van Filippus over het Rijk Gods en de naam van Jezus Christus, lieten mannen zowel als vrouwen zich dopen. 13 Ook Simon zelf nam het geloof aan en na zijn doopsel bleef hij voortdurend bij Filippus, vol verbazing over de tekenen en grote wonderen die hij zag gebeuren. 14 Toen de apostelen in Jeruzalem vernamen dat Samaria het woord Gods had aangenomen, vaardigden zij Petrus en Johannes naar hen af, 15 die na hun aankomst een gebed over hen uitspraken, opdat zij de heilige Geest zouden ontvangen. 16 Deze was namelijk nog over niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Zij legden hun dus de handen op en ze ontvingen de heilige Geest."

@Robert Frans (RF)
"Hier zie je dus hoe een massa mensen zich laat dopen in een duidelijk missiegebied, waar het christendom dus nog niet gevestigd was. Daar waren dus heel mogelijk geen kinderen bij."
Antwoord (F):
In die stad Samaria was dus Simon de tovenaar, die het volk met zijn toverkunsten kon verbazen. Door die occulte praktijken van tovenaar Simon lezen we: 'Allen, van klein tot groot, hingen hem aan'. (vs10) Daar waren dus wél kinderen bij, terwijl als deze mensen Bijbels gedoopt worden er sprake is van 'mannen en vrouwen'.
(RF) "Aardig ook om te lezen is hoe na het doopsel* Petrus en Johannes nog apart erheen gezonden werden om de heilige Geest uit te reiken. Het uitdelen van de heilige Geest door handoplegging was dus ook toen al een aparte handeling, voorbehouden aan de apostelen."
(F): *Doopsel is een oneigenlijke term, die het Bijbelse 'dopen' volgens de leer van Jezus Christus zelfs bij lange na niet kan benaderen! Het begin van de wedergeboorte is inderdaad de bekering tot Jezus Christus, gevolgd door de doop in water. Duidelijk wordt nu ook dat voorts de rechtvaardige mens dient te bidden en geloven dat God Zelf hem de Heilige Geest zal schenken, dat hier door de apostelen wordt ondersteund door oplegging der handen. De apostelen waren behalve getuigen van de Heer Jezus bovenal ook fundamentele leraren (Hn.2:42), die ook hier in Samaria 'in vele vlekken' Jezus Christus (het fundament) gingen verkondigen. (vs25)
(RF) "Het is heel wel mogelijk dat pas later in de tijd kinderen massaal ook gedoopt werden, toen het christendom meer gevestigd was in deze streken en men kinderen daadwerkelijk van jongsaf aan ging opvoeden in de christelijke leer.
(F): Het lijkt mij logischer dat u uw stelling niet probeert te onderbouwen vanuit het zwijgen van de Schrift, maar juist datgene aanwendt wat er echt staat.
(RF) "Maar je leest in Handelingen dus wel dat bekeringen vaak per gezin gingen en niet per se enkel per individu."
(F): Dat is goed te begrijpen. Als de kracht Gods door Zijn Zoon Jezus in de apostelen getoond wordt, komen er veel mensen tot bekering. Maar individueel, per gezin of per stad, het maakt voor de Bijbelse doop geen verschil: volwassenen, 'mannen en vrouwen.'
(RF) "Je kunt dan nog discussieren over of toen ook al meteen kinderen gedoopt werden, maar die mogelijkheid is er op zich dus wel."
(F): Die mogelijkheid is er binnen de leer der apostelen dus beslist niet.
(RF) "Sowieso heeft het doopsel een vrij complexe ontwikkeling doorgemaakt; zo was er ook een tijd waarin men zich juist zo laat mogelijk liet dopen, omdat men dacht dat na het doopsel geen vergeving van zonden meer mogelijk zou zijn."
(F): Het is inderdaad een historisch gegeven dat "de kerk" door de eeuwen heen tal van dwaalleringen heeft toegelaten. Daarom juist wordt zij in Opb.* vergeleken met Babel, de stad waar de grote verwarring vandaan komt!
(RF) "Het wel of niet dopen van kinderen heeft dan ook erg te maken met hoe je het doopsel beziet. Van oudsher leert de kerk dat het doopsel een mens laat wedergeboren worden en haar van de erfzonde en eventuele begane persoonlijke zonden bevrijdt."
(F): Uw kerk en andere kerken hebben wel meer geleerd, maar door uw "doopsel" is nog nooit één mens wedergeboren of van zonden bevrijd! De erfzonde-theorie stamt niet uit de OT-Tenach, noch uit de NT-Bijbel, maar is veel later (eind 4e eeuw) door Augustinus bedacht!
(RF) "De reformatie begon het doopsel echter als een teken van opname in het christelijk verbond te zien, een beetje zoals de besnijdenis."
(F): En dat is nu juist wat het Nieuwe Verbond niet kent: je wordt er niet in opgenomen door lichamelijke besnijdenis, en ook niet door 'besprenkeling', maar alleen maar door geloof in vergeving van zonden door het Offer van Jezus Christus. Als getuigenis daarvan laat de (jong)gelovige zich onderdompelen in water.
Voor deze verbonds'kinderen' van het nieuwe en betere verbond geldt:
't Verbond met Abraham, Zijn vrind, Bevestigt Hij van wedergeboren kind, tot wedergeboren kind.' (Ps.105, berijmd aangepast)
(RF) "In beide visies is het dopen van kinderen dus gewenst, want kinderen mogen Gods heil immers niet onthouden worden en zij behoren ook tot Gods volk."
(F): Nee, want het heil bestaat niet in het on-Bijbels 'besprenkelen' van baby's, maar doordat de ouders de Heilige Geest ontvangen, kunnen zij hun kinderen heiligen, dus afzonderen van het kwaad. (1Co.7:14)
(RF) "En je wacht ook niet met het voeden en verzorgen van je kind, totdat het jou als ouder bewust gekozen heeft."
(F): Maar wel totdat het volwassen genoeg is om zelf te kiezen, net als de Heer Jezus: Hij was ook volwassen bij Zijn doop.
(RF) "Nog later ontstonden er echter bewegingen, waaronder de baptisten en de doopsgezinden, die het doopsel als bewuste getuigenis van je geloof begonnen te zien."
(F): Dat was niet voor niets, zij waren op Bijbelse gronden tot de erkentenis gekomen dat dopen een zaak is voor volwassenen! Zij grepen daarmee terug op de originele leer van Jezus Christus en Zijn apostelen.
(RF) "Zij verwierpen daarom het dopen van (jonge) kinderen, omdat die immers niet voldoende mondig daartoe zouden zijn."
(F): En daarmee zijn deze mensen gehoorzaam aan de Woorden van God. (Jh.14:23)

bewerkt door Fritsie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

1) U maakt geen enkel verschil tussen de oude en de nieuwe mens, mijn vraagstelling staat  immers in de tegenwoordige tijd.
2) U bent niet gedoopt met de Heilige Geest, anders zou Deze in u van uw rechtvaardigheid getuigen door het volbrachte Offer door de Heer Jezus op Golgota en dat Hij de rechtvaardige mens doopt met de Heilige Geest! Bovendien zou dan de aanwezigheid van de Heilige Geest u ervoor kunnen behoeden dat u 'nog elke dag zondigt', om vervolgens in de tredmolen van uw bestaan 'elke dag opnieuw om vergeving te moeten vragen'. Het is opmerkelijk dat u 1Co.6:11 aanhaalt, daar staat nu juist de bevestiging van mijn uitleg:

'En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods.' (1Co,6:11)

U ziet dat ook deze tekst in de voltooide tijd staat. Als u deze feiten wilt geloven, zult u ook moeten geloven dat u volkomen gerechtvaardigd bent in de Naam van de Heer Jezus, waarmee u aangeeft dat u Hem als God erkent want alleen God Zelf kan de zonden vergeven. Of anders bent u dus nog een zondaar. U kunt namelijk niet rechtvaardig en zondaar tegelijkertijd zijn!

Niet dat ik het met u eens ben, maar wat wilt u nu bereiken om dit aan te tonen?  Dat 1kor 6:11 is niet geheel toevallig dat ik die uitzoek. Je bent geheiligd, en je bent rechtvaardig verklaard door het zoenoffer van Jezus. Ben ik net zo goed als u dat bent. Dit vers laat zien die vroeger een immoreel leven toch in een goede verhouding met Jehovah God en Jezus kunnen komen. Maar dat wilt niet zeggen dat je niets meer hoeft te doen. Je zult een leven moeten leiden overeenkomstig Gods wil. Op zijn beurt is dat weer een vrucht van de geest. Doorbreek je dit door dingen te doen die niet overeenstemmen met Gods wil, dan zou die rechtvaardiging wel weer eens kunnen worden weggenomen. Paulus waarschuwt keer op keer voor de listen van satan. Hij zal je proberen af te houden van het geloof. Zelfs de uitverkorenen (de 144.000) moeten oppassen voor misleiding.

Mattheus 24:24 . 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten verschijnen, die grote tekenen en wonderen zullen doen in een poging zelfs de uitverkorenen te misleiden.

Dus het is continue work in progress. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-9-2018 om 09:13 zei Robert Frans:

Laten we dan wel even het héle verhaal erbij halen:

Reeds voor die tijd trad er in die stad een zekere Simon als tovenaar op; hij deed het volk van Samaria in verbazing staan en gaf zich uit voor een heel bijzonder iemand. 10 Allen, van klein tot groot, hingen hem aan en zeiden: “Hij is de Kracht Gods, de Grote”; 11 zij hingen hem aan, omdat hij ze geruime tijd door zijn toverkunsten verbaasd had. 12 Maar nu zij geloof geschonken hadden aan de prediking van Filippus over het Rijk Gods en de naam van Jezus Christus, lieten mannen zowel als vrouwen zich dopen. 13 Ook Simon zelf nam het geloof aan en na zijn doopsel bleef hij voortdurend bij Filippus, vol verbazing over de tekenen en grote wonderen die hij zag gebeuren. 14 Toen de apostelen in Jeruzalem vernamen dat Samaria het woord Gods had aangenomen, vaardigden zij Petrus en Johannes naar hen af, 15 die na hun aankomst een gebed over hen uitspraken, opdat zij de heilige Geest zouden ontvangen. 16 Deze was namelijk nog over niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Zij legden hun dus de handen op en ze ontvingen de heilige Geest.

Hier zie je dus hoe een massa mensen zich laat dopen in een duidelijk missiegebied, waar het christendom dus nog niet gevestigd was. Daar waren dus heel mogelijk geen kinderen bij.
Aardig ook om te lezen is hoe na het doopsel Petrus en Johannes nog apart erheen gezonden werden om de heilige Geest uit te reiken. Het uitdelen van de heilige Geest door handoplegging was dus ook toen al een aparte handeling, voorbehouden aan de apostelen.

Het is heel wel mogelijk dat pas later in de tijd kinderen massaal ook gedoopt werden, toen het christendom meer gevestigd was in deze streken en men kinderen daadwerkelijk van jongsaf aan ging opvoeden in de christelijke leer.
Maar je leest in Handelingen dus wel dat bekeringen vaak per gezin gingen en niet per se enkel per individu. Je kunt dan nog discussieren over of toen ook al meteen kinderen gedoopt werden, maar die mogelijkheid is er op zich dus wel.
Sowieso heeft het doopsel een vrij complexe ontwikkeling doorgemaakt; zo was er ook een tijd waarin men zich juist zo laat mogelijk liet dopen, omdat men dacht dat na het doopsel geen vergeving van zonden meer mogelijk zou zijn.

Het wel of niet dopen van kinderen heeft dan ook erg te maken met hoe je het doopsel beziet. Van oudsher leert de kerk dat het doopsel een mens laat wedergeboren worden en haar van de erfzonde en eventuele begane persoonlijke zonden bevrijdt.
De reformatie begon het doopsel echter als een teken van opname in het christelijk verbond te zien, een beetje zoals de besnijdenis. In beide visies is het dopen van kinderen dus gewenst, want kinderen mogen Gods heil immers niet onthouden worden en zij behoren ook tot Gods volk.
En je wacht ook niet met het voeden en verzorgen van je kind, totdat het jou als ouder bewust gekozen heeft.
Nog later ontstonden er echter bewegingen, waaronder de baptisten en de doopsgezinden, die het doopsel als bewuste getuigenis van je geloof begonnen te zien. Zij verwierpen daarom het dopen van (jonge) kinderen, omdat die immers niet voldoende mondig daartoe zouden zijn.

Zo is het ook. Menselijke visies op de doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

Niet dat ik het met u eens ben, maar wat wilt u nu bereiken om dit aan te tonen?  Dat 1kor 6:11 is niet geheel toevallig dat ik die uitzoek. Je bent geheiligd, en je bent rechtvaardig verklaard door het zoenoffer van Jezus. Ben ik net zo goed als u dat bent. Dit vers laat zien die vroeger een immoreel leven toch in een goede verhouding met Jehovah God en Jezus kunnen komen. Maar dat wilt niet zeggen dat je niets meer hoeft te doen. Je zult een leven moeten leiden overeenkomstig Gods wil. Op zijn beurt is dat weer een vrucht van de geest. Doorbreek je dit door dingen te doen die niet overeenstemmen met Gods wil, dan zou die rechtvaardiging wel weer eens kunnen worden weggenomen. Paulus waarschuwt keer op keer voor de listen van satan. Hij zal je proberen af te houden van het geloof. Zelfs de uitverkorenen (de 144.000) moeten oppassen voor misleiding.

Het model van het JG-paradigma begint mij nu duidelijk te worden. De uitspraak "rechtvaardig door Jezus" klinkt uiteraard goed, maar vervolgens kent u dus in uw eigen leven geen definitieve overwinning over de zonde! Ook u blijft uiteindelijk een goedwillende zondaar die genoegen moet nemen met vallen en opstaan, dat tot uw dood toe voortduurt. Het is heel duidelijk dat dit komt omdat binnen uw JG-erfzonde-theorie de doop met de Heilige Geest volstrekt geen betekenis heeft!  Vanzelfsprekend mist u daardoor de charismata Gods, en is er dus ook geen vooruitzicht op blijvende overwinning op de zonde in het persoonlijke leven. De belangrijkste conclusie van dit alles is nog dat u de facto niet aan de wedergeboorte bent toegekomen om het Koninkrijk Gods binnen te kunnen gaan, vooral dat laatste is in bijzonder hoge mate kwalijk aan uw religie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fritsie:

Het model van het JG-paradigma begint mij nu duidelijk te worden. De uitspraak "rechtvaardig door Jezus" klinkt uiteraard goed, maar vervolgens kent u dus in uw eigen leven geen definitieve overwinning over de zonde! Ook u blijft uiteindelijk een goedwillende zondaar die genoegen moet nemen met vallen en opstaan, dat tot uw dood toe voortduurt. Het is heel duidelijk dat dit komt omdat binnen uw JG-erfzonde-theorie de doop met de Heilige Geest volstrekt geen betekenis heeft!  Vanzelfsprekend mist u daardoor de charismata Gods, en is er dus ook geen vooruitzicht op blijvende overwinning op de zonde in het persoonlijke leven. De belangrijkste conclusie van dit alles is nog dat u de facto niet aan de wedergeboorte bent toegekomen om het Koninkrijk Gods binnen te kunnen gaan, vooral dat laatste is in bijzonder hoge mate kwalijk aan uw religie!

Nou, dan boft u maar he. Nog meer dan Timotheus. 

Maar jij, man van God, moet die dingen ontvluchten. Streef juist naar rechtvaardigheid, toewijding aan God, geloof, liefde, volharding en zachtaardigheid. 1 Tim 6:11

1kor 10:12 spreekt ook boekdelen

Dus wie denkt te staan, moet oppassen dat hij niet valt.  13 De beproevingen die jullie moeten doorstaan, maken andere mensen ook mee. Maar God is trouw, en hij zal niet toelaten dat je wordt beproefd boven wat je aankunt, maar met de beproeving zal hij ook voor de uitweg zorgen, zodat je het kunt doorstaan.

Het is zoals ik zeg werk in uitvoering. Je moet je geloof sterk houden en je band met God onderhouden. Het is niet eenmaal gered altijd gered. Een heel gevaarlijke gedachte.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Het is zoals ik zeg werk in uitvoering.

Helemaal fout! Wij moeten niet menen door 'werken' iets aan onze redding  toe te kunnen voegen!

15 uur geleden zei sjako:

Het is niet eenmaal gered altijd gered.

Fijn @sjako indien u gered wordt voor de eeuwigheid, maar waarom zou u er niet voor kiezen om als 'gezalfde koning' met de Heer Jezus te regeren? Waarom gelooft u niet dat ook uzelf dit heil op gebed van Jezus mag ontvangen, laten we zeggen vanaf vandaag?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Fritsie:

Helemaal fout! Wij moeten niet menen door 'werken' iets aan onze redding  toe te kunnen voegen!

Nee, klopt, alleen geloof. Maar ook daar moeten we inspanning voor doen. Geloof zonder werken is dood. Gods geest spoort ons aan tot goede werken. Maar je kan je er ook van terugtrekken. Ook kan je beproefd worden. In de Tweede Wereldoorlog kwamen Getuigen in concentratiekampen terecht. Ze hoefden enkel maar een document te tekenen dat ze hun geloof af zouden zweren. Er is voor zover bekend geen één die dat heeft gedaan. Zou ze dat wel hebben gedaan dan zouden ze hun geloof hebben verraden, met als gevolg dat ze niet meer in een goede verhouding staan met God. Mattheus 10:22 zegt: "Wie volhardt tot het einde zal worden gered". Maar je hoeft het niet alleen te doen. Jezus zal je helpen dmv Gods geest. 

27 minuten geleden zei Fritsie:

maar waarom zou u er niet voor kiezen om als 'gezalfde koning' met de Heer Jezus te regeren?

Omdat je dat niet voor het kiezen hebt. Dat zijn nu de uitverkorenen. Mattheus 24:22, 24, 31 2Petrus 1:10, Romeinen 9:11. Maar zelfs de uitverkorenen zijn nog niet 100% zeker.

2Petrus 1:10 zegt Broeders, zet je dus steeds meer in om je roeping en uitverkiezing zeker te maken, want als jullie die dingen blijven doen, zullen jullie nooit falen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Omdat je dat niet voor het kiezen hebt. Dat zijn nu de uitverkorenen.

Dus u houdt er een uitverkiezingsleer op na?

 

4 uur geleden zei sjako:

Maar zelfs de uitverkorenen zijn nog niet 100% zeker.

Het is in uw religie dus een kwestie van aanhoudend zondaar zijn, met als uitkomst dat zelfs de besten uit uw kringen tot op de laatste dag voor hun sterven niet weten of zij wel of niet behouden zullen zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fritsie:

Dus u houdt er een uitverkiezingsleer op na?

Ja. Maar anders dan de meeste Christenen leren. Degene die naar de hemel gaan, de 144.000, worden gekozen. Degene die een aardse hoop hebben worden gerechtvaardigd door geloof. Zij naderen God en God gaat hun naderen. Zij worden ook opgenomen in de Gemeente.

Christenen kunnen zeker zijn dat ze gered worden. Als je gaat zondigen dan weet je dat idd niet zeker. Een Christen kan misschien later wel van zijn geloof afvallen en bijv gaan stelen. Als dat niet zo zou zijn dan hoefde Paulus er ook niet voor te waarschuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Ja. Maar anders dan de meeste Christenen leren. Degene die naar de hemel gaan, de 144.000, worden gekozen. Degene die een aardse hoop hebben worden gerechtvaardigd door geloof. Zij naderen God en God gaat hun naderen. Zij worden ook opgenomen in de Gemeente. Christenen kunnen zeker zijn dat ze gered worden. Als je gaat zondigen dan weet je dat idd niet zeker. Een Christen kan misschien later wel van zijn geloof afvallen en bijv gaan stelen. Als dat niet zo zou zijn dan hoefde Paulus er ook niet voor te waarschuwen.

Weet je nu wat het probleem is Sjako? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Zij naderen God en God gaat hun naderen.

Kijk @sjako , ik denk dat dat voor ieder mens mogelijk is die, gerechtvaardigd door Jezus Christus om de Heilige Geest bidt.
De Heer Jezus gaf de volgende opdracht:

'Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.' (Mt.28:19)

De gelovigen mogen dus allemaal óók de Heilige Geest te ontvangen, omdat het Evangelie van Jezus Christus voor alle mensen gelijk is. Jezus Christus  is Heer over allen, zonder verschil te maken dat de doop met de Heilige Geest zou zijn voorbehouden aan een speciale geloofs-klasse!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fritsie:

Kijk @sjako , ik denk dat dat voor ieder mens mogelijk is die, gerechtvaardigd door Jezus Christus om de Heilige Geest bidt.
De Heer Jezus gaf de volgende opdracht:

Dat denk ik niet alleen, dat weet ik zeker. Maar je moet tot het einde volharden. Mattheus 24:10 is daar heel duidelijk in

Ook zullen velen dan struikelen, elkaar verraden en elkaar haten.  11 Er zullen veel valse profeten verschijnen en zij zullen velen misleiden.  12 En omdat de mensen steeds wettelozer zullen worden, zal de liefde van de meesten bekoelen.  13 Maar wie volhardt tot het einde zal worden gered.  14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. 

Je moet dus je best blijven doen. Het komt niet aanwaaien. Je moet geloof blijven oefenen. Het is weliswaar een wisselwerking tussen geloof en aangezet worden tot daden zoals de prediking of voor de armen zorgen. Geloof is uiteindelijk het belangrijkste en daaruit volgend de liefde. Liefde is dan ook een vrucht van de Geest.

Anders is het met de uitverkorenen. Zij weten dat ze uitverkoren zijn en weten dat ze  een kind van God zijn. Zij staan in een speciale verhouding tot God. Maar ook voor hun geldt dat ze moeten volharden. Zie dat vers in 1petrus. 

2 uur geleden zei Fritsie:

Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.' (Mt.28:19)

Ik ben hierin ook gedoopt, door onderdompeling. Nu is er trouwens de laatste tijd veel discussie of dit wel een echt vers is. In de rest van de Bijbel zie je dat Jezus volgelingen in de naam van Jezus gedoopt worden en er zijn zeer oude manuscripten gevonden die de doopformule weglaten. 

Voorbeelden

ieder van u laat zich dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden’ (Hand.2:38).

‘zij waren gedoopt in de naam van de Heer Jezus’ (Hand.8:16).

‘Petrus beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus’ (Hand.10:48).

‘zij lieten zich dopen in de naam van de Heer Jezus’ (Hand.19:5).

‘wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn’ (Rom.6:3).

‘U allen die in Christus gedoopt bent’ (Gal.3:27).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-8-2018 om 13:59 zei Kaasjeskruid:

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh.3:3)

Wat bedoeld Jezus hier?

Het is denk ik eenvoudig. Zoals God ons schiep, waren we volmaakt. In contact met God, leefden we door Zijn Licht. Opnieuw geboren worden is weer terug gaan naar de bron. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 9-8-2018 om 13:59 zei Kaasjeskruid:

Waarom moeten wij wedergeboren worden?

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh.3:3)

Wat bedoeld Jezus hier?

We moeten wedergeboren worden door middel van doop omdat op deze manier worden we bevrijd van de erfzonde en onze persoonlijke zonden en worden we een nieuwe schepping in de gelijkenis van Christus. De doop is in die zin een dood voor de oude gevallen mens of menselijke natuur en de geboorte tot de nieuwe mens in de gelijkenis van Christus. Jezus zelf had geen enkele persoonlijke behoefte in de doop of in zijn lijden, dood en opstanding. Dat alles heeft hij ondergaan om in zichzelf de menselijke ras te hernieuwen naar het beeld en gelijkenis van God waarnaar de mensen oorspronkelijk geschapen zijn. En door middel van de doop worden we deelachtig gemaakt aan die dood en opstanding van Christus. God zij dank hoeft het niet zo pijnlijk te zijn als het lijden en dood van Jezus. De doop is een mysterie in Orthodoxe Kerk; dat wil zeggen het is een gebeuren van de dood en opstanding dat van buiten symbolisch lijkt te zijn, maar dat in wezen ons deelachtig maakt aan de Goddelijke genade die in de loop van het leven en onze christelijke innerlijke strijd ons van binnenuit daadwerkelijk transformeert tot de nieuwe schepsels, geschikt om het Koninklijk der Hemelen in te gaan. Aldus mijn visie.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Modestus:

We moeten wedergeboren worden door middel van doop

Ik ben van mening dat de doop in water een uiterlijk teken is van een inwendige verandering. De inwendige verandering is de wedergeboorte en de doop in water is niet zaligmakend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid