Spring naar bijdragen

Waarom moeten wij wedergeboren worden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zojuist zei Fritsie:

Je bent gered door het Offer van Jezus, Goddank. Maar in het Koninkrijk van God blijf je een peuter, je moet opstaan en net als Jezus goede werken doen!

Nee niks ervan. Daar staat niet wie de Heilige Geest niet heeft is een kleuter in het Koninkrijk van God. Daar staat gewoon dat je er niet in komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Trajecto:

Niet naar het vlees wandelen? Maar we zijn toch in het vlees?

Jazeker wij zijn in het vlees maar "wandelen er niet naar", dus: laten niet het vlees regeren.

Bij degene die "in Christus Jezus" zijn regeert de nieuwe natuur. 

 

De stelling van Gaitema was:

"Het is beide. Er staat ook in de bijbel dat het feit dat we op weg zijn met Jezus bewijst dat we nog zondaren zijn"

Bewijst u nu met uw citaat  @Trajecto, dat als "we op weg zijn met Jezus we nog zondaren zijn?

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die komt Hem niet toe als recht lid van Zijn Lichaam. Je hoort er dus niet bij.

In het midden van het Paradijs staat de Boom des levens, daar omheen staat het geboomte des leven. Het hemelse Jeruzalem is de stad Gods, met in haar midden de Tempel. God heeft heel veel kinderen, maar niet allen jagen naar het zoonschap. Je hoort er dus zeker bij, maar het gaat om je geestelijke statuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fritsie:

In het midden van het Paradijs staat de Boom des levens, daar omheen staat het geboomte des leven. Het hemelse Jeruzalem is de stad Gods, met in haar midden de Tempel. God heeft heel veel kinderen, maar niet allen jagen naar het zoonschap. Je hoort er dus zeker bij, maar het gaat om je geestelijke statuur.

Dat vind ik echt een hele vreemde redenatie en eigenlijk maak je mij nu voor bastaard uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fritsie:

Onderscheid is volgens jou door God alleen uit te drukken in "bastaard"? Omdat de ene dienstknecht meer talenten heeft dan de andere? Ze zijn toch allebei dienstknecht voor dezelfde Heer?

De een als zoon en de ander als... zeg het mij maar. Je bent wel extreem separatistisch bezig. Zelfs arrogant.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fritsie:

Oh je dacht dat ik die dienstknecht met 2 talenten was, en jij die met één? Nooit bij stilgestaan dat die tweede er later bij kwam?

Hoewel ze verschillend beloond zullen worden, blijven ze beiden Zijn zonen van God.

23 minuten geleden zei Lobke:

@Fritsie en @Kaasjeskruid

Misschien iets voor een ander topic?

Dat kan, volgens mij kan het verplaatst worden naar het onlangs door mij geopende topic:

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kan, volgens mij kan het verplaatst worden naar het onlangs door mij geopende topic:

 

Ja inderdaad, maar had je het daar niet over:

"Overigens vindt ik de mooiste tong de non verbale tong. Met h anden en voeten praten gaat mij dan ook prima af."

Daar kom je dus in het Koninkrijk van God niet verder mee, vandaar. 

bewerkt door Fritsie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fritsie:

Ja inderdaad, maar had je het daar niet over:

"Overigens vindt ik de mooiste tong de non verbale tong. Met h anden en voeten praten gaat mij dan ook prima af."

Daar kom je dus in het Koninkrijk van God niet verder mee, vandaar. 

En waarom zijn dat geen kwaliteiten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fritsie:

Dat zijn hele leuke kwaliteiten, net als met de hond spelen, maar niet bestemd om uw talenten in het Koninkrijk Gods te ontwikkelen.

Welnu, laten we verder discussiëren als dit zijspoor overgeplaatst is naar het topic over de wedergeboorte.

5 minuten geleden zei Gaitema:

Waarom deze off-topic discussie? 

Het is niet geheel offtopic in het licht van de zondige natuur en de verlossing daarvan. Zoals bijvoorbeeld de verlossing van homoseksualiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2018 om 04:18 zei Gaitema:

Ik wil het heel graag, maar ik weet uit mijn hoofd niet waar dat staat. Met hulp van internet kom ik er ook niet op. Het staat er ergens ongeveer in die woorden. 

Met alle respect  @Gaitema, ik kan nergens in de Bijbel vinden dat als wij met de Heer Jezus onderweg zijn, wij zondaren zijn.

Gezien de overeenkomst vermoed ik daarom dat u de Nederlandse Geloofsbelijdenis (art.15) verwardt met hetgeen daadwerkelijk in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Fritsie:

Met alle respect  @Gaitema, ik kan nergens in de Bijbel vinden dat als wij met de Heer Jezus onderweg zijn, wij zondaren zijn.

Gezien de overeenkomst vermoed ik daarom dat u de Nederlandse Geloofsbelijdenis (art.15) verwardt met hetgeen daadwerkelijk in de Bijbel staat.

Ik heb er wel eens wat over gelezen in de bijbel. Maar je hebt de bijbel ook er niet bij nodig om het te begrijpen. In de johannesbrieven staat trouwens ook dat als we zeggen dat we niet zondigen, dat we dan onszelf misleiden. Verder staat er dat als we zondigen, dat het bloed van Christus ons reinigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei HJW:

Hoe komt de duivel aan de macht die in Lucas 4:6 staat vermeld ? 

Adam werd de duivel gehoorzaam, zondigde en kwam zo in dienst van de boze. Adam moest heersen, maar werd een dienstknecht en gaf zijn macht uit handen aan de duivel!

'Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.' (Jh.8:34)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fritsie:

Adam werd de duivel gehoorzaam, zondigde en kwam zo in dienst van de boze. Adam moest heersen, maar werd een dienstknecht en gaf zijn macht uit handen aan de duivel!

'Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.' (Jh.8:34)

Adam kwam in dienst van. Dus van iemand die ergens de baas over is. Dus de duivel staat hoger dan Adam anders kan Adam niet in zijn dienst komen. 

Je ontwijkt nog steeds de vraag door wie de duivel de macht van Lucas 4:6 heeft gekregen.

Want pas nadat de duivel die macht heeft gekregen kan Adam in zijn dienst treden.

 

Trajecto: Dit is het laatste bericht in een reeks die werd afgesplitst van het topic Homoseksualiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Fritsie:

De stelling van Gaitema was:

"Het is beide. Er staat ook in de bijbel dat het feit dat we op weg zijn met Jezus bewijst dat we nog zondaren zijn"

Bewijst u nu met uw citaat  @Trajecto, dat als "we op weg zijn met Jezus we nog zondaren zijn?

Het woord zondaren gebruik ik niet zo dikwijls, maar als we op weg zijn, zijn we nog niet gearriveerd en ook kunnen we nog struikelen.

Op de lauweren rusten en je erop beroemen wedergeboren te zijn en zelfs gearriveerd,  is niet wat iemand doet die werkelijk het pad gegaan is, zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Trajecto:

Het woord zondaren gebruik ik niet zo dikwijls, maar als we op weg zijn, zijn we nog niet gearriveerd en ook kunnen we nog struikelen.

Op de lauweren rusten en je erop beroemen wedergeboren te zijn en zelfs gearriveerd,  is niet wat iemand doet die werkelijk het pad gegaan is, zou ik zeggen.

In een bekende tekst schrijft Paulus:

'Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.' (Fil.3:12)

Dus 'op de lauweren rusten' vanwege de wedergeboorte, is er ook voor ons zeker niet bij. Bovendien is de uitspraak van de Heer Jezus zelf hierin heel duidelijk:

'Die gewassen is, heeft niet van node, dan de voeten te wassen, maar is geheel rein.' (Joh.13:10)

Waar het mij om gaat is of wij - vanwege art.15 uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis - denken desondanks nog steeds een 'zondaar' te zijn, die zolang hij nog aan deze kant van het graf is onontkoombaar blijft zondigen. Of denken wij door Jezus Christus waarlijk rechtvaardige mensen te zijn, die vanwege de doop met de Heilige Geest de zonde uit het oude bestaan kunnen overwinnen? Wedergeboorte dient zich concreet te manifesteren in een heilige wandel der kinderen Gods onder leiding van Zijn Geest, anders wordt dit begrip een holle klank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Wedergeboorte dient zich concreet te manifesteren in een heilige wandel der kinderen Gods onder leiding van Zijn Geest, anders wordt dit begrip een holle klank.

Ik ben van mening dat men in een keer gerechtvaardigd wordt. Heiliging daarentegen is een levenslang proces dat voltooid zal worden bij de dood en dus de wederkomst van Christus. Daarom denk ik dat er wedergeboren mensen zijn die verder op weg zijn in dat proces dan een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Heiliging daarentegen is een levenslang proces dat voltooid zal worden bij de dood en dus de wederkomst van Christus.

Eens dat heiliging een proces is, maar dan in de zin van:

'Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel' (1Pt.1:15)

Maar waarom wordt dat voltooid bij de dood en niet daarvoor? Denk je dat wij de dood nodig hebben om iets te voltooien? En "dus de wederkomst van Christus", is daar ook onze dood voor nodig?

bewerkt door Fritsie
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Fritsie:

Eens dat heiliging een proces is, maar dan in de zin van:

'Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel' (1Pt.1:15)

Dat klinkt mij als een opdracht toe.

45 minuten geleden zei Fritsie:

Maar waarom wordt dat voltooid bij de dood en niet daarvoor? Denk je dat wij de dood nodig hebben om iets te voltooien?

Wij voltooien helemaal niets. Ik denk niet dat wij in staat zijn om volmaakt heilig rond te wandelen op deze aarde.

45 minuten geleden zei Fritsie:

En "dus de wederkomst van Christus", is daar ook onze dood voor nodig?

Voor veruit het merendeel van de mensen zal dat de dag zijn van Jezus wederkomst, ofwel de ontmoeting met onze Heiland. Van aangezicht tot aangezicht bedoel ik dan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-8-2018 om 22:10 zei Kaasjeskruid:

Ik denk niet dat wij in staat zijn om volmaakt heilig rond te wandelen op deze aarde. 

Het is op zijn minst opmerkelijk dat u uiteindelijk op deze conclusie bent uitgekomen. U bent dus 'niet in staat' om volmaakt heilig te leven, volgens u kan niemand (wij) dat. In uw woorden schuilt een treffende overeenkomst met de uitleg die de Heer Jezus over de wedergeboorte gaf: 'Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.' (Joh.3:5)

De conclusie moet dan zijn dat zondaars de Heer Jezus nooit kunnen volgen, alleen rechtvaardige mensen. En wie door de Heer Jezus werd gerechtvaardigd, die heeft macht gekregen om de Heilige Geest te bidden. Zodanig toegeruste gelovigen kunnen dan wel aan de eis van God voldoen:

'Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.' (Mat.5:48)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fritsie:

Het is op zijn minst opmerkelijk dat u uiteindelijk op deze conclusie bent uitgekomen. U bent dus 'niet in staat' om volmaakt heilig te leven, volgens u kan niemand (wij) dat. In uw woorden schuilt een treffende overeenkomst met de uitleg die de Heer Jezus over de wedergeboorte gaf: 'Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.' (Joh.3:5)

De conclusie moet dan zijn dat zondaars de Heer Jezus nooit kunnen volgen, alleen rechtvaardige mensen. En wie door de Heer Jezus werd gerechtvaardigd, die heeft macht gekregen om de Heilige Geest te bidden. Zodanig toegeruste gelovigen kunnen dan wel aan de eis van God voldoen:

'Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.' (Mat.5:48)

Wat probeer je nu te zeggen? Dat het toch mogelijk is om volmaakt heilig rond te lopen op deze aarde? Bij mij leeft dat verlangen, echter God kneed niet voor niks en dat hoeft niet als ik reeds volmaakt zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid