Spring naar bijdragen

Laatste dagen - Openbaring


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Mullog:

Ik heb daar zelf bij tijd en wijle ook wel last van ;).

Tja, ingeschapen godsverlangen hè? :E

18 minuten geleden zei Mullog:

Ik meen mij te herinneren dat in de RKK dienst de woorden "mysterie van geloof" ergens een vaste plaats hebben.

Priester: "Verkondigen wij het mysterie van het geloof."
Allen: "Als wij dan eten van dit brood en drinken uit deze beker, verkondigen wij de dood des Heren, totdat Hij komt."

Wordt gebeden of gezongen na de consecratie in het eucharistisch gebed ("dit is mijn Lichaam;" "dit is mijn Bloed"). Ook het woord sacrament betekent geheim of mysterie.
In het katholicisme en nog meer in de oosterse orthodoxie (zij heeft de gewoonte dit soort dingen niet tot nauwelijks uit te leggen) staat het Mysterie inderdaad centraal. Dat is om het eenvoudige gegeven dat wij over dingen spreken die onze natuur en onze bestaanswijze te boven gaan, maar die zich toch heel nabij en menselijk aan ons openbaart.
Ik denk ook dat als jij zou geloven in een God die heel de kosmos en alles daarbuiten geschapen heeft, je het niet meer dan logisch zou vinden dat onze gewone talen, van woorden tot muziek, van literatuur tot wiskunde, nooit helemaal zouden kunnen voldoen om die hogere werkelijkheid te omschrijven.

We hebben echter wel een heel essentiëel iets dat het mysterie voor ons toch nog toegankelijk maakt: liefde. Wie werkelijk leeft vanuit liefde en mededogen, vangt al een glimp op van de "gelukzaligheid" waarover we spreken. Het kan dan alleen maar beter worden.
En wij geloven ook dat God, die liefde is, zich heel direct en heel persoonlijk openbaart in Jezus Christus en zo deelneemt in onze geschiedenis.

18 minuten geleden zei Mullog:

En verder kun je er tijdens het leven niks aan veranderen. Als atheïst is het mijn overtuiging dat dood gewoon dood is. Dat er niks achteraan komt. En dat doodgaan ook een zinvolle bezigheid is. Je maakt namelijk ruimte voor je nageslacht en voorkomt dat de wereld stagneert. Altruïstischer kan het niet worden :-).

Binnen het katholicisme wordt er vanuit gegaan dat als de zondeval niet had plaatsgevonden, ieder mens na een prachtig, gezegend en gelukzalig leven op aarde direct met lichaam en ziel in de hemel zou zijn opgenomen, dus zonder te sterven. Net zoals Henoch, Elia, Mozes en Maria naderhand bij hoge uitzondering mochten.
In deze theologie, die ik zelf pas later ontdekte, was de dood dus ook niet nodig. Ik stel me dan zo voor dat ook dán uiteindelijk hemel en aarde één zouden zijn geworden, als het getal der mensheid vol was en er dus genoeg mensen waren om Gods schoonheid en veelzijdigheid te weerspiegelen.

De dood is nu inderdaad noodzakelijk om de aarde inderdaad niet overvol te doen geraken, maar dat zal niet altijd zo zijn. Als hemel en aarde, tijd en eeuwigheid, ruimte en oneindigheid, samenkomen in één wereld, met God direct onder de mensen wonend, dan zal het metaforisch gesproken denk ik eerder zijn alsof elk mens een heel universum tot diens beschikking heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 554
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb effe een paar andere woorden vet gemaakt ? : Galaten 5: 22. De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbe

Prachtig. Er staat op YT een mooi commentaar onder: As a youtube comment once said: "Children are afraid of the Dark, Adults are afraid of the Light."

Posted Images

41 minuten geleden zei Robert Frans:

De dood is nu inderdaad noodzakelijk om de aarde inderdaad niet overvol te doen geraken, 

Ik zie in de Bijbel geen reden voor deze theologie. Adam en Eva kregen de opdracht om de aarde te vullen niet te overvullen. Als het maximum was bereikt zou denk ik de voortplanting gewoon stoppen. Iedereen zou zich kunnen ontplooien. Dat Henoch etc zijn opgenomen in de hemel is helemaal niet zo'n vast gegeven trouwens. De mens is gemaakt voor de aarde. Spreuken 8:31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden,en ik was bijzonder gesteld op de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako, @antoon en @Robert Frans

Ik denk dat onze wederzijdse visies wel duidelijk zijn. Wat mij betreft sluit ik dit discussietje af met twee citaten van Carl Sagan. Bedankt voor jullie tijd.

Citaat

Hoe kan het zijn dat nauwelijks één grote godsdienst naar de wetenschap heeft gekeken en tot de slotsom kwam: 'Dit is nog beter dan we dachten! Het heelal is nog veel groter dan onze profeten zeiden - grootser ook, geraffineerder, eleganter'? In plaats daarvan zeggen ze: 'Nee, nee nee! Mijn god is een kleine god, en ik wil dat dat zo blijft.' Een godsdienst, een oude of een nieuwe, die de luister van het heelal in de verf zet zoals de moderne wetenschap dat doet, zou in staat zijn reserves aan eerbied en ontzag tevoorschijn te halen die door conventionele godsdiensten maar nauwelijks zijn aangesproken.

Citaat

I would love to believe that when I die I will live again, that some thinking, feeling, remembering part of me will continue. But as much as I want to believe that, and despite the ancient and worldwide cultural traditions that assert an afterlife, I know of nothing to suggest that it is more than wishful thinking.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

@sjako, @antoon en @Robert Frans

Ik denk dat onze wederzijdse visies wel duidelijk zijn. Wat mij betreft sluit ik dit discussietje af met twee citaten van Carl Sagan. Bedankt voor jullie tijd.

Tja, ik heb inderdaad absolute bewondering voor de grootsheid van het universum en zie daarin dan ook inderdaad echt Gods hand, maar dan heb je altijd van die atheïsten die vervolgens zeggen dat het universum maar een chaotische, onverschillige boel is, bestuurd door een handje natuurwetten en meer niet. Dus tja. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Robert Frans:

Tja, ik heb inderdaad absolute bewondering voor de grootsheid van het universum en zie daarin dan ook inderdaad echt Gods hand, maar dan heb je altijd van die atheïsten die vervolgens zeggen dat het universum maar een chaotische, onverschillige boel is, bestuurd door een handje natuurwetten en meer niet. Dus tja. ;)

Niets zo mooi als een gezellige chaos om je heen als dat dit onvergetelijk plaatje oplevert.

Citaat

Carl Sagan: Look again at that dot. That’s here. That’s home. That’s us. On it everyone you love, everyone you know, everyone you ever heard of, every human being who ever was, lived out their lives. The aggregate of our joy and suffering, thousands of confident religions, ideologies, and economic doctrines, every hunter and forager, every hero and coward, every creator and destroyer of civilization, every king and peasant, every young couple in love, every mother and father, hopeful child, inventor and explorer, every teacher of morals, every corrupt politician, every “superstar,” every “supreme leader,” every saint and sinner in the history of our species lived there–on a mote of dust suspended in a sunbeam.

Meer dan een handje natuurwetten is niet nodig. :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Mullog:

Niets zo mooi als een gezellige chaos om je heen als dat dit onvergetelijk plaatje oplevert.

Meer dan een handje natuurwetten is niet nodig. :-)

Precies, dat is toch gaaf? God schrijft een paar regels en zie, de meest onvoorstelbare, poëtische, mysterieuze en complexe verhalen over het intrigerende spel tussen orde en chaos, goed en kwaad, schrijven zich vervolgens bijna vanzelf.
En wij zitten daar middenin en mogen onze eigen hoofdstukken eraan toevoegen, samen met de Schrijver zelf. Want uiteindelijk is dat misschien wel het geheim van het geloof: als alles even nietig is in zo'n groot universum, geschapen door zo'n grote God, dan heeft het woord nietigheid geen betekenis meer en kan alles net zo goed groots zijn. En wie is groter dan hij die het universum kan begrijpen of zelfs bevatten?
Als God in de Schrift dus laat optekenen dat wij als goden zijn, dat wij zullen delen in het goddelijk leven en nieuwe mensen zullen worden, wat kunnen wij dan wel niet verwachten, zo met het blik op dat onvoorstelbare universum, die grootse bibliotheek vol verhalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Als God in de Schrift dus laat optekenen dat wij als goden zijn, dat wij zullen delen in het goddelijk leven en nieuwe mensen zullen worden, wat kunnen wij dan wel niet verwachten, zo met het blik op dat onvoorstelbare universum, die grootse bibliotheek vol verhalen?

Eindeloze verveling.

Hoe wanhopig van verveling moet God wel niet geweest zijn om na een eindeloze tijd een universum te fabrieken en daar dan 6.000 jaar een door hem zelf gemaakte clubje geitenhoeders te gaan pesten omdat ze een appel van een boom geplukt hebben? Hoe psychotisch moet je in al die tijd zijn geworden om je zoon aan het kruis te laten nagelen om een klein vergrijp uit te poetsen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Mullog:

Eindeloze verveling.

Hoe wanhopig van verveling moet God wel niet geweest zijn om na een eindeloze tijd een universum te fabrieken en daar dan 6.000 jaar een door hem zelf gemaakte clubje geitenhoeders te gaan pesten omdat ze een appel van een boom geplukt hebben? Hoe psychotisch moet je in al die tijd zijn geworden om je zoon aan het kruis te laten nagelen om een klein vergrijp uit te poetsen?

Ik hou het maar gewoon bij de positieve insteek van Carl Sagan. ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:

Hoe wanhopig van verveling moet God wel niet geweest zijn om na een eindeloze tijd een universum te fabrieken en daar dan 6.000 jaar een door hem zelf gemaakte clubje geitenhoeders te gaan pesten omdat ze een appel van een boom geplukt hebben? Hoe psychotisch moet je in al die tijd zijn geworden om je zoon aan het kruis te laten nagelen om een klein vergrijp uit te poetsen?

Het ging dan ook om veel meer dan zomaar een appel plukken van een boom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 9-1-2018 om 17:43 zei ELOQUENCE1001:

Goedendag geliefde medechristenen, ...
Het is overduidelijk dat we in de laatste dagen leven. Om die reden heeft het boek Openbaring mijn volledige aandacht aangezien het een nauwkeurige omschrijving geeft over wat er in de laatste dagen zal gebeuren gepaard met de wederkomst van onze redder, leraar en meester Jesus Christus . In de eerste 3 verzen wordt duidelijk omschreven dat zij die dit boek ten harte nemen gezegend zullen zijn. Ik wil waarlijk tot hen behoren die het boek ten harte neemt, echter is het begrip voor dit boek vrij lastig...
Daarom mijn vraag aan een ieder....

Wie is zeker van zichzelf dat hij/zij de inhoud van dit boek naargelang de wil van God en Jezus begrijpt? Ik heb diverse verhalen gehoord over het boek Openbaring. Het frustrerende is echter dat ze niet overeen komen met elkaar waardoor het alleen nog onduidelijker wordt.
 Wat verteld het boek openbaring ons zodat we goed voorbereid zijn om de tijd die komen zal....?

Wie o wie kan mij helpen.
 

Ik wil je helpen (maar ik weet niet of ik het kan). Ik heb ook opgemerkt dat er veel thema's op de forum zijn over dat boek Openbaring. Vandaar ben tot het idee gekomen om het hele boek proberen te interpreteren. Daarbij wil ik me met name concentreren op de symbolen die iets betekenen. In korte teksten zal ik proberen de essenties daarvan duidelijk te beschrijven. Iedereen is welkom om mee te denken. Misschien kunnen we over veel dingen eens worden, zo niet, dan duidelijk maken waarom niet. Ik vindt het ook goed als de moderator deze thema vanaf dit bericht van mij afsplitst om ervan een nieuwe thema te maken 'De betekenis van het boek Openbaring', als hij dat passend vindt. Maar van mij hoeft het niet. Ik zal niet alle verzen citeren en uitleggen, maar alleen diegene die volgens mij onduidelijk zijn. Het zal lang duren voordat het klaar is, maar het is wel moeite waard, zeker omdat je zo beleefd en vriendelijk vraagt. Als iemand vragen hebt betreft de Openbaring, wees welkom om die te stellen.

Hoofdstuk 1. Nadat Johannes in de introductie vertelt heeft dat dit de openbaring is van Jezus en ook zichzelf voorgesteld heeft wendt hij zich met het volgende boodschap: '4 Johannes aan de zeven Gemeenten, die in Azië zijn: genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;' Waarom aan 7 kerken in Asia? Het getal 7 symboliseert volheid binnen deze wereld. Dat kunnen we afleiden van bijvoorbeeld het gegeven dat God schiep de hemel en aarde in 6 dagen en op 7de rustte hij. In totaal 7 dagen van een week. In die zin kunnen we aannemen dat de 7 kerken in de mystieke zin symboliseren de hele Christelijke Kerk aan wie de Openbaring bedoeld is. Waarom Asia? Asia was een Romeinse provincie in het oosten van het Rijk; en het oosten wordt in veel talen geassocieerd met de zonsopgang (bijvoorbeeld dat land heette in het Latijn Oriens - opgang). Dus het symboliseert de Kerk die opgaat naar de Zon der gerechtigheid, God in de persoon van Jezus. Het streven naar de Hemel, ons ware vaderland, - dat is ook haar uiteindelijke roeping. Wat zijn 7 geesten? Dat kunnen 7 aartsengelen zijn of het is God de Heilige Geest, die zich in 7 krachten manifesteert - de Geest des HEEREN, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis, vroomheid (evsevia, εὐσεβεία, dat woord komt voor in oorspronkelijke Griekse vertaling Septuaginta) en der vreze des HEEREN (Jesaja 11:2).

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vers 5-6. In vers 5 wordt Jezus 'getrouwe Getuige' genoemd omdat hij zijn getuigenis over Gods liefde voor de mensen, zijn evangelie, heeft bekrachtigd met zijn lijden en dood. Hij is 'de Eerstgeborene uit de doden' als degene die als eerste is opgestaan met zijn lichaam uit de doden, voorafgaand aan de gemeenschappelijke opstanding van alle mensen. Hij 'de Overste der koningen der aarde' als de Almachtige. Verder prijst Johannes Jezus voor zijn verlossend lijden en liefde voor de mensen, waarvan hij sommigen, als Gods trouwe dienaren, heeft gemaakt tot 'koningen en priesters Gode en Zijn Vader'; 'koningen', omdat ze heersen door Gods genade over hun menselijke passies en lusten, omdat ze Jezus Christus navolgen, zichzelf verloochenend en hun kruis dragend; 'priesters', omdat ze volkomen, met hart en ziel, toegewijd zijn aan God en in die zin offeren zichzelf op als de onbloedige offers aan God (priester is degene die de offers brengt). 

'7 Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven; ja, amen.' Waarschijnlijk citeert Johannes hier de profetie van Zacharias over Jezus 'en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen...'. Met wolken wordt hier waarschijnlijk een grote menigte van engelen bedoeld en 'alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven' omdat zij Zijn heerschappij niet aanvaard hebben uit vrije wil, maar eigen wil volgden in hun levenswijze. Amen - zo zij het.

Verder getuigt Jezus van zichzelf '8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.' Alfa (Α, α) en Omega (Ω, ω) zijn de eerste en de laatste letters van het Griekse alfabet, respectievelijk; dus Hij is 'het Begin en het Einde' als Eeuwige God de Schepper. Als Alfa is hij de grondoorzaak van al wat is, en als Omega is hij het ultieme doel van alle wezens, waarnaar ze moeten streven. 

'9 Ik, Johannes, die ook uw broeder ben, en medegenoot in de verdrukking, en in het Koninkrijk, en in de lijdzaamheid van Jezus Christus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het Woord Gods, en om de getuigenis van Jezus Christus.' Grote apostel Johannes in zijn deemoed identificeert zichzelf met alle andere trouwe christenen die de verdrukking en vervolging moesten verduren en een vaste hoop hadden het Koninkrijk der Hemelen te erven. Johannes werd verbannen naar Patmos onder keizer Domitianus (Titus Flavius Domitianus, regeringsjaren - 81-96). 

Deze interpretatie van mij kun je ook volgen op mijn blog. Daar vind je ook interessante afbeeldingen als illustratie van de thema. https://uranopolitis.livejournal.com/6204.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

In vers 10 zegt Johannes 'ik was in den geest op den dag des Heeren'. Dat wil zeggen in een toestand van geestelijke extase, net zoals Paulus in 2 Korintiërs 12:2, en had een visioen. Het is ook geen toeval dat het op zondag gebeurde, op de meest geëerde dag van de week bij christenen, waarop zeker de liturgie gecelebreerd dient te worden. 'En ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin'. In zijn deemoed vermeld hij dat hij die stem achter zich hoorde, want de mens, hoe heilig hij ook is, kan niet als een gelijke van aangezicht tot aangezicht stand houden bij Gods manifestatie, als het hem niet gegeven wordt door God. In vers 11 krijgt Johannes de opdracht om de boodschap van de visioen op te schrijven en naar 7 gemeenten te zenden. Wat ook opmerkelijk is is dat Paulus ook aan 7 gemeenten een boodschap had geschreven. '12. en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;' 7 kandelaars zijn 7 gemeenten of kerken. Ze worden kandelaars genoemd omdat zij dragen het Licht - Christus, die zei 'ik ben het licht van de wereld (Johannes 8:12). '13. En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;' 'De Zoon des mensen' is een benaming van de Messias uit de visioen van de profeet Daniël; het is dus Jezus. 'Lang kleed' is podiris (ποδήρης in het Grieks of miël מעיל in het Hebreeuws) - een lange kleed van met name de oudtestamentische hogepriesters. Dat wil zeggen Jezus is de Hogepriester volgens de orde van Melchizedek, zoals Paulus dat leerde. Gouden gordel tot aan zijn borst laat zien dat hij de Koning is, want dit uiterlijk getuigt van zijn grote majesteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw;' Het doet weer denken aan de visioen van Daniël, waarin de haar van de Oude van dagen waren 'als zuivere wol' (Daniël 7:9). Nu zien we dat ook de tweede persoon uit zijn visioen, de Zoon des mensen, ook diezelfde haar heeft, wat getuigt van zijn goddelijkheid, dat hij mede eeuwig en mede tronend is met God de Vader. 'En Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;' Dat staat voor zijn alwetendheid, absolute rechtvaardigheid, almachtigheid, zijn licht dat de heiligen verlicht en de zondaars verzengt. '15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven;' - dat verwijst mogelijk naar de prediking van Zijn evangelie door Zijn apostelen, want voor die grote prediking hadden ze volhardende voeten nodig, hard als koper uit Libanon (dat is wat er staat voor koper in die vers 'chalkolivanon, χαλκολίβανον' ), en ook een vurige ijver, gelijk een gloeiende gesmolten koper, - en dat zijn Gods gaven aan de apostelen en Christus, als God, is de bron van deze gaven. 'En Zijn stem als een stem van vele wateren' - voor de grote plechtigheid van de openbaring en om een diepe indruk op ons te maken.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

'16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand;' In vers 20 wordt er gezegd dat 7 sterren zijn 7 engelen van de 7 kerken. In de allegorische zin betekent het ook dat Jezus als mens Messias 'de beloofte van de Heilige Geest ontvangen heeft' (Handelingen 2:33), en 7 sterren symboliseren dus 7 bovengenoemde krachten waarmee de Heilige Geest zich manifesteert. 'En uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard;' Tweesnijdend zwaard is Zijn woord, die in Oude en het Nieuwe Testament opgeschreven is, de wet en de evangelie, gelijk apostel Paulus het zegt: ' Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten. En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.' Zie ook andere citaten daarover in Jesaja 11:4 en 2 Tessalonicensen 2:8. 'En Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.' Dat doet denken aan Zijn Goddelijke heerlijkheid die Hij aan Johannes al veel eerder openbaarde op de berg Tabor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In verzen 17-20 valt Johannes in ontzag voor de voeten van Jezus. Jezus geeft hem sterke en stelt hem gerust. Onder andere zegt Hij tegen Johannes 'Ik heb de sleutels der hel en des doods', dat wil zeggen de macht over hel en de dood. Daarna zegt de Heer dat 7 sterren in zijn rechterhand zijn 7 engelen. Maar zijn ze letterlijke engelen? Hoogstwaarschijnlijk zijn dat de bisschoppen van de 7 kerken die als het ware personificaties zijn van hun kerken; sterker nog, er wordt dikwijls gezegd 'die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt'. Dus niet tot letterlijke onlichamelijke engelen. De kerken worden 7 gouden kandelaars genoemd vanwege de zuiverheid van hun geloof, het is ook een symbool voor Goddelijke luister waarmee Christus zijn heiligen bekleedt. Daarna richt Jezus zijn toespraak tot die 7 kerken. Uiteraard wat Hij hen zegt geldt voor alle gemeenten van de Christelijke Kerk.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoofdstuk 2: 1-7. Eerst volgt er een boodschap voor de dichtstbijzijnde gemeente in Efeze. Jezus zegt hen veel complimenten vanwege hun arbeid, lijdzaamheid en geduld omwille van Zijn Naam te midden van de vaak slechtgezinde heidense omgeving. Ook hadden ze 'beproefd degenen, die uitgeven, dat zij apostelen zijn, en zij zijn het niet' volgens het gebod van diezelfde apostel Johannes: 'Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld' (1 Johannes 4:1). De enige waarvoor Jezus hen verwijt is de afname van de liefde, diezelfde liefde als in de gemeente van Jeruzalem, waarover Lucas schreef: 'En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen.' (Handelingen 4:32). Daarom bedrijgt Jezus hen: 'Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.' De gemeente in Efeze heeft lang bestaan, maar begin 20te eeuw is het voorgoed vernietigd, evenals de stad zelf. Nu ligt er het stadje Selçuk in de buurt. Zo zijn de woorden van de profetie vervuld.

'Die oren heeft (aandacht heeft), die hore wat de Geest (God) tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.' Behalve letterlijke betekenis, symboliseert deze boom Christus zelf: 'De wijsheid is een boom des levens voor wie haar vastgrijpen.' (Spreuken 3:18).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de kerk van Smyrna zegt de Heer: '9 Ik weet uw werken, en verdrukking, en armoede (doch gij zijt rijk), en de lastering dergenen, die zeggen, dat zij Joden zijn, en zijn het niet, maar zijn een synagoge des satans.' Ondanks materiële armoede was de gemeente in Smyrna geestelijk rijk met deugden door trouw te zijn aan God. Joden worden synagoge des satans genoemd met name vanwege hun haat jegens christenen in die tijd. Jezus, die als mens zelf Jood is, acht dus antichristelijke Joden niet waardig de naam Jood te dragen. En Paulus (etnische Jood) maakt het duidelijk: 'Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is... Maar die is een Jood, die het in het verborgen is' (Romeinen 2:28-29). Natuurlijk zijn deze woorden van Jezus niet een oproep voor antisemitisme, want Jezus zelf duldde zijn verrader Judas Iscariot tot aan het einde toe. Antisemitisme is dus zonde die niet gebaseerd is op de Bijbel.

'10 Vrees geen der dingen, die gij lijden zult. Ziet, de duivel zal enigen van ulieden in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt; en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Zijt getrouw tot den dood, en Ik zal u geven de kroon des levens.' Met de duivel worden er kwaadaardige mensen bedoeld die geïnspireerd zijn door de duivel. Met 10 dagen worden er volgens mij 10 perioden van meedogenloze vervolgingen bedoeld (waarbij christenen niet alleen gediscrimineerd werden, maar letterlijk op een gruwelijke wijze gemarteld en vermord) onder 10 Romeinse keizers (54-68 Nero, 81-96 Domitianus, 98-117 Traianus, 161-180 Marcus Aurelius, 193-211 Septimius Severus, 211-217 Caracalla, 235-238 Maximinus Thrax, 249-251 Decius, 253-260 Valerianus, 284-305 Diocletianus). De kroon des levens symboliseert triomf en overwinning.

'Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.' Iedereen is onderworpen aan de eerste dood - scheiding van ziel en lichaam, de tweede dood is de hel, waarvan Jezus wil ons beschermen.

Tot aan het bloedbad van 1922 was Smyrna grotendeels bevolkt door christenen. Nu is het een Turkse stad Izmir.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder richt de Heer zijn toespraak tot de gemeente van Pergamon: 'Ik weet uw werken, en waar gij woont; namelijk daar de troon des satans is, en gij houdt Mijn Naam, en hebt Mijn geloof niet verloochend, ook in die dagen, in welke Antipas, Mijn getrouwe getuige was, welke gedood is bij ulieden, daar de satan woont.' Met de troon van de satan wordt er blijkbaar de heiligdom van de afgod Asclepius bedoeld, die een gezondheidscentrum was in die tijd voor de heidenen. In die tempel werden tamme slangen gehouden ter ere van de afgod. asclepion91.jpg

Asclepius met zijn door de slang verstrengelde staf.

Heilige martelaar Antipas was een bisschop van Pergamon. Hij werd in een gloeiende metalen stier verband.

'Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij aldaar hebt, die de lering van Balaäm houden.... Alzo hebt ook gij, die de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat.' Nikolaieten waren ketters die zich losbandigheid geoorloofden. Ze waren hoogstwaarschijnlijk verworpen door de christenen in Pergamon. Toch voegt de Heer aan zijn complimenten ook de berisping toe vanwege hun tolerante houding jegens de Nikolaieten; hij bedrijgt de schuldigen en roept hen tot bekering.

'Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.' Het manna is Jezus zelf zoals hij dat elders zeide: 'Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.' Het verwijst dus naar de ganadegave van het sacrament van de eucharistie. Een keursteen werd in de rechtbank gegeven als teken van vrijspraak of veroordeling. Hier belooft Jezus een nieuwe naam voor zijn volgeling die alleen hij en God zullen weten.  Het lijkt een symbool te zijn voor innige relatie tussen God en ieder van ons afzonderlijk. Dit vers verwijst ook naar een gelukzalig leven in de Hemel: 'Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.' (1 Korintiërs 2:9).

Tegenwoordig zijn van Pergamon alleen ruïnes overgebleven in de buurt van de Turkse stad Bergama.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgende boodschap is aan de gemeente in Thyatire: 'Ik weet uw werken, en liefde, en dienst, en geloof, en uw lijdzaamheid, en uw werken, en dat de laatste meer zijn dan de eerste.' Jezus prijst in feite hun deugden als hij zegt 'Ik weet'. Vergelijkbare uitdrukkingen vind je ook elders, zoals 'Ik ken u bij name! en ook: Gij hebt genade gevonden in Mijn ogen!' (Exodus 33:12) en Psalm 1:6.

'Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten. En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd.' Met Jezabel als met Balaäm worden Nikolaieten en/of gnostici (andere actuele ketterij in die tijd) bedoeld die de christenen verleidden tot ontucht (zowel lichamelijke als geestelijke) en het eten van afgodenoffers. Het kan ook zijn dat Jezabel een letterlijke false profetes was, maar dan waarschijnlijk met een andere naam. 

'Doch Ik zeg ulieden, en tot de anderen, die te Thyatire zijn, zovelen, als er deze leer niet hebben, en die de diepten des satans niet gekend hebben, gelijk zij zeggen: Ik zal u geen anderen last opleggen;' De diepten des satans is de gnostische filosofie. Met 'geen anderen last opleggen' bedoelt Jezus dat Hij geen andere geboden (zoals de hele Sinaïtische wet) zal opleggen, behalve diegene die ze van de apostelen ontvangen hebben. 'En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen; En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.' De heidenen zijn mensen die tot Gods Koninkrijk of de Kerk niet behoren. Ijzeren staf is een symbool van de macht; pottenbakkersvaten symboliseren zwakheid en nietigheid. Onder macht over de heidenen wordt de hoge positie van de rechtvaardigen over alle andere mensen bedoeld zowel hier in dit leven (in de zin van hun morele kracht) als na hun dood, wanneer ze als Gods verheerlijkte heiligen in staat zullen zijn om invloed uit te oefenen op de levenden door hun gebeden en voorspraak bij God.

'En Ik zal hem de morgenster geven.' Met het geven van de morgenster wordt er mogelijk de overwinning op satan bedoeld. In Lucas 10:18-20 geeft Jezus macht over de demonen aan zijn apostelen. Over 'morgenster' (de koning van Babylon die de satan symboliseert) profiteert Jesaja in 14:12.

Tegenwoordig bestaat Thyatire niet meer. Op haar plaats ligt de Turkse stad Akhisar.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Modestus:

De diepten des satans is de gnostische filosofie.

Welke vorm de Luciferiaanse religie ook aanneemt in de loop der jaren, haar doel blijft altijd hetzelfde: vergoddelijking. Vergoddelijking van wat niet goddelijk is. Gnostiek is niets meer dan satanisch venijnspuwerij op academisch niveau. Niets meer dan toiletpapier om uw achterste mee af te vegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Vergoddelijking.. van wat voor dood in de mens te wachten ligt. En waardoor het ego, dat denkt zichzelf goddelijk te kunnen maken of te wanen, zich zal moeten overgeven. Dat is het kennen van wat men is, opdat het goddelijke, wat weder geboren moet, zich tonen kan. Dat gekend wordt, wat goddelijk is.

Machtselitair geprevel en grootheisdswaanzinnige nonsens wat jij predikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-1-2020 om 16:41 zei Modestus:

Ik wil je helpen (maar ik weet niet of ik het kan). Ik heb ook opgemerkt dat er veel thema's op de forum zijn over dat boek Openbaring. Vandaar ben tot het idee gekomen om het hele boek proberen te interpreteren.

Maar wat los je op , als je aan al de interpretaties die er al zijn, er nog eentje toevoegt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-1-2020 om 07:23 zei Dat beloof ik:

Maar wat los je op , als je aan al de interpretaties die er al zijn, er nog eentje toevoegt? 

We zullen zien.

Hoofdstuk 3. Boodschap aan de gemeente in Sardis: 'Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood. Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God.' De christenen in Sardis worden hier berispt vanwege hun tekortkomingen en het gebrek aan ijver om goed te doen, hun onverschilligheid in religieuze leven. De religieuze en morele toestand van de Sardische christenen was niet helemaal hopeloos: het was nodig om de christelijke geest en ijver aan te wakkeren door te herinneren aan de grote christelijke, door God geopenbaarde religie. Daarom spreekt de Heer de dreiging uit, als een effectieve middel om de christenen van hun religieuze onverschilligheid op te leven. 'Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.' Want we kunnen elk moment dood gaan en op die manier worden we ter verantwoording geroepen door God. Het hoeft dus geen letterlijke tweede komst van Christus op aarde te zijn. 'Doch gij hebt enige weinige namen ook te Sardis, die hun klederen niet bevlekt hebben, en zij zullen met Mij wandelen in witte klederen, overmits zij het waardig zijn.' Het was en is gebruikelijk om de dopelingen in witte kleren te bekleden als teken van hun zuiverheid en vergeving van zonden, die ze door Gods genade in het sacrament van de doop krijgen. Er waren dus enkelen die hun zuiverheid van ziel en lichaam bewaard hebben vanaf hun doop. Aan hen belooft Jezus dat ze met hem samen zullen zijn in het paradijs. 'Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.' De witte kleren symboliseren hier ook zuiverheid, het horen bij God en verheerlijking. Het boek des levens symboliseert Goddelijke alwetendheid waardoor Hij bepaalde waardige mensen heeft voorbestemd voor het eeuwig leven. Moge God ook over ons ontfermen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid