Spring naar bijdragen

De woede van God


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik begrijp deze topic dan ook niet. Maar dat zal dan wel aan mij liggen. Gaat het nou over de toorn van God, of over de vraag of vergissingen die een kind van God maakt in de levenswandel met God, gevolgen heeft?

De topicvragen laten inderdaad ruimte over voor interpretatie, maar wellicht dat dit ook de bedoeling is. Hoewel ik de topictitel dan weer heel erg afgebakend vind. Kan wat spanning oproepen idd.

11 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dan kan een mens nog steeds fouten maken, maar dat zijn dan geen opzettelijke fouten, en ja, dat heeft een gevolg. Als men de Heilige Geest heeft bedroefd, dan heeft dat een gevolg. Maar als het betreffende kind van God daaruit leert en blijft luisteren, dan is dat gevolg tijdelijk.

Kan een kind van God niet bewust zondigen en daarin blijven volharden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je zegt er al dan niet pro forma 'in mijn visie' bij, en jij zal ongetwijfeld een Waarlijk Gelovige zijn, maar ik vind je erg makkelijk strooien met de meest extreme spirituele beschuldigingen. Ook hi

God kan de zonden niet verdragen daar komt zijn toorn uit voort. Zij die in Christus zijn worden in Christus aangezien, hij heeft volkomen betaald. Als je in Christus bent krijg je een ander

Over God is slechts één ding zeker: als je denkt dat je het begrijpt begrijp je het niet. Met die basisregel valt de Schrift prima te verstaan, het gaat daar uitsluitend over een menselijke weerg

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De topicvragen laten inderdaad ruimte over voor interpretatie, maar wellicht dat dit ook de bedoeling is. Hoewel ik de topictitel dan weer heel erg afgebakend vind. Kan wat spanning oproepen idd.

 

Ach, ik had beter gewoon niets kunnen zeggen (en dat ga ik nu verder ook doen). In het spanningsveld van anderen heb ik niets te zoeken noch te doen. Dit is voor mij als het heilige voor de honden werpen. Levensheiliging is strikt persoonlijk en wie daadwerkelijk in nauwe relatie met God leeft, die spreekt daar naar mijn mening en ervaring niet meer over, die leeft erin.  De persoonlijke Relatie met God in Christus is Heilig!!! En Overvloedig. Gods Liefde overstijgt alle kennis....... en dat is niet zomaar een bijbelcitaat maar Levende Realiteit.

Citaat

Kan een kind van God niet bewust zondigen en daarin blijven volharden?

Overleg dat maar met God, Kaasjeskruid, als je met deze vraag worstelt. Hij antwoordt jou Persoonlijk. Dat is veel belangrijker. Daar gaat  het om.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dolce Vita:

Levensheiliging is strikt persoonlijk en wie daadwerkelijk in nauwe relatie met God leeft, die spreekt daar naar mijn mening en ervaring niet meer over, die leeft erin.  De persoonlijke Relatie met God in Christus is Heilig!!! En Overvloedig. Gods Liefde overstijgt alle kennis....... en dat is niet zomaar een bijbelcitaat maar Levende Realiteit.  

Liefde... ik ervaar dat als deel uitmakend van het proces van geestelijke groei. En wel dusdanig dat deze volgt als eindresultaat. Jezus is het volmaakte beeld van de liefde. Ik ben onderweg naar die perfectie, maar zal deze in dit leven niet bereiken. In dit leven zal ik zoveel ervaren en begrijpen als dat gegeven wordt. En dat zal in ieder geval ruimschoots genoeg zijn om het hier vol te kunnen houden.

En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis, en bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid, en bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen. (2Pet.2:5-7)

56 minuten geleden zei Dolce Vita:

Overleg dat maar met God, Kaasjeskruid, als je met deze vraag worstelt. Hij antwoordt jou Persoonlijk. Dat is veel belangrijker. Daar gaat  het om.   

Wel, ik was gewoon benieuwd naar jou gedachten hieromtrent. Ik begrijp dat je denkt dat we per ongeluk kunnen zondigen. Maar als ik kijk naar mijn leven, dan gebeurd het e.e.a. wel, zij het steeds minder, opzettelijk. Omdat ik het wel meen zelf te kunnen doen of het beter te weten dan God. Ik kan een behoorlijke dikkop zijn. Ondanks dit voel ik mij wel veilig bij Hem en worstel ik niet met de vraag of dit onmogelijk kan zijn bij God. Ik ken God, en Hij is echt zo geduldig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De topicvragen laten inderdaad ruimte over voor interpretatie, maar wellicht dat dit ook de bedoeling is. Hoewel ik de topictitel dan weer heel erg afgebakend vind. Kan wat spanning oproepen idd.

Ik heb helemaal geen bedoeling. Nou ja, mijn bedoeling is om jullie gedachten de horen over de woede van God om daarover te kunnen nadenken. En dan niet zozeer op het niveau van Schriftuitleg, maar op het niveau van: wat betékent dat nu, wat voor rol speelt het voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Naeva:

Vanochtend in de kerk heb ik zitten nadenken over de woede van God. Toen had ik ineens een aha-erlebnis. Ik moet er nog even op broeden, dus krijg het mijn toetsenbord nog niet uit. Maar ben wel heel benieuwd naar jullie gedachten. In de bijbel is op een aantal plaatsen te lezen dat God boos, toornig, woedend wordt. Wat is jullie beeld daarbij? Waar komt Gods woede vandaan, waartegen is het gericht? En hoe zit dat met onszelf? Is God wel eens boos op ons? Is Hij überhaupt wel echt boos, of is het een te menselijk beeld? Ben je er bang voor? Waarom juist wel of niet? Of haal je er juist iets positiefs uit?

Zou die woede niet eerder als een uiting van frustratie kunnen gezien worden? Immers, wat is nu uiteindelijk het resultaat van al die bijbelstudies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Flash Gordon:

Over God is slechts één ding zeker: als je denkt dat je het begrijpt begrijp je het niet.

Dank je bespaart me net een mooi reactie van die strekking (maar wat persoonlijker op de eerste reageerde gericht).

@Naeva i interessant dat je zelf al aangeeft als optie dat woede wellixht een nogal menselijke projectie van emotie op God is. Ik weet t niet. Ik ga er net als jij ook even op broeden en kom er op terug

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dolce Vita:

En bij volharding in geloof, smelten Zijn wil en je eigen wil samen, beter gezegd wordt Zijn Wil jouw wil. Precies zoals jij ook al zegt: je krijgt een andere wil. Want Gods Wil  is goed en Hij heeft alleen het goede voor. 

Schuilt hier niet het gevaar in dat uit Gods naam de vreselijkste dingen gedaan worden ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Mullog:

Schuilt hier niet het gevaar in dat uit Gods naam de vreselijkste dingen gedaan worden ?

Alleen als je meent dat je Gods instrument bent om ándere mensen hun daden te vergelden. Dan zou je ofwel een terrorist zijn, ofwel een wrede dictator, maar in geen geval een gewone, gemiddelde gelovige. Die zal hoogstens zichzelf ernstig tekort doen door bijvoorbeeld een overdreven en vruchteloos schuldgevoel, als hij Gods barmhartigheid en vergeving teveel uit het oog verliest.
Overigens kan het wel weer mogelijk zijn dat een overheid Gods rechtvaardigheid en bij tijd en wijle dus ook zijn toorn wil representeren middels een strenge(re) rechtsspraak en haar handelen dus (ook) religieus duidt, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als zij daarin wel rechtvaardig en menswaardig blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Schuilt hier niet het gevaar in dat uit Gods naam de vreselijkste dingen gedaan worden ?

 

Nee. God is Heilig.  Bovendien is de persoonlijke relatie met God nou juist wat het christelijk geloof ondescheidt van alle andere religies. In geen enkele andere religie heeft een mens een relatie met God, in geen ekele andere religie weet een mens ooit waar ie staat t.o.v. God.   

De Heilige Kerk spreekt niet voor niets alleen over de Heilige Drieëenheid, Vader-Zoon-Heilige Geest en de Enige Naam door welke wij behouden worden, namelijk Jezus Christus.  Wie God wil leren kennen, moet Jezus kennen, en kan daarom het beste bij het Nieuwe Testament beginnen. 

Pas zodra mensen de Heilige Drieëenheid van elkaar loskoppelen, dus ontkennen, kunnen ze weer allerlei godsbeelden op de Vader gaan projecteren en hebben ze geen onderscheidingsvermogen meer. Want Jezus Christus, Hij alleen heeft de Vader doen kennen, Hij alleen heeft de Naam (dat is ook zijn reputatie) van de Vader geopenbaard. En alleen wat niet met de woorden van Jezus in strijd is, kan van de Heilige Geest komen. En daarom is de Triniteit zo uitermate belangrijk. Het is bovendien het Hart van het Evangelie. Zodra mensen de Triniteit gaan ontkennen, ja, dan kunnen ze bijvoorbeeld gaan beweren dat ze hun kinderen van God moeten stenigen, want dat staat immers in Leviticus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Schuilt hier niet het gevaar in dat uit Gods naam de vreselijkste dingen gedaan worden ?

Is dat niet waar we al heel de geschiedenis getuige van zijn? Hebben dergelijke praktijken dan nog wel met religie te maken?

2 minuten geleden zei Dolce Vita:

Bovendien is de persoonlijke relatie met God nou juist wat het christelijk geloof ondescheidt van alle andere religies.

Zijn dergelijke uitspraken nu net geen koren op de molen die verzoening (cfr religie) ondermijnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert Frans en @Dolce Vita

Ik heb op dit gebied het nodige wantrouwen tegen de mensheid in zijn algemeenheid. Zowel de actualiteit als de geschiedenis leert dat in naam van een willekeurige god met het grootste gemak hele volkstammen het grootst mogelijke leed wordt aangedaan. Als er geschreven wordt "En bij volharding in geloof, smelten Zijn wil en je eigen wil samen, beter gezegd wordt Zijn Wil jouw wil." dan vraag ik mij af hoe iemand kan bepalen of het daadwerkelijk Gods wil is of dat het niet gewoon een eigen (waan)denkbeeld is.

Het gaat mij er in dit geval dus niet om of God heilig is of niet, zelfs niet of Hij bestaat of niet.  Het gaat mij erom dat je als mens nooit kunt claimen dat je Zijn wil doet omdat je daar nooit zekerheid over hebt. Die bescheidenheid lijkt mij op zijn plaats.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Mullog:

@Robert Frans en @Dolce Vita

Ik heb op dit gebied het nodige wantrouwen tegen de mensheid in zijn algemeenheid. Zowel de actualiteit als de geschiedenis leert dat in naam van een willekeurige god met het grootste gemak hele volkstammen het grootst mogelijke leed wordt aangedaan. Als er geschreven wordt "En bij volharding in geloof, smelten Zijn wil en je eigen wil samen, beter gezegd wordt Zijn Wil jouw wil." dan vraag ik mij af hoe iemand kan bepalen of het daadwerkelijk Gods wil is of dat het niet gewoon een eigen (waan)denkbeeld is.

Het gaat mij er in dit geval dus niet om of God heilig is of niet, zelfs niet of Hij bestaat of niet.  Het gaat mij erom dat je als mens nooit kunt claimen dat je Zijn wil doet omdat je daar nooit zekerheid over hebt. Die bescheidenheid lijkt mij op zijn plaats.  

Dat kun je dus wel. En ik heb je aangeduid op welke wijze je dat kunt herkennen.     Als je mijn antwoord (wat ik al een paar keer eerder heb geschreven trouwens) wel echt, werkelijk, gelezen hebt, en je komt dan weer met zoveel vooroordelen met zo'n reactie, dan ben je naar mijn visie tegen  Christus aan het strijden. Dat is niet verstandig, maar het zij zo. De wereld glijdt daar helaas, maar voorzegd, in rap tempo naar af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dat kun je dus wel. En ik heb je aangeduid op welke wijze je dat kunt herkennen.     Als je mijn antwoord (wat ik al een paar keer eerder heb geschreven trouwens) werkelijk gelezen hebt, en je komt dan weer met zoveel vooroordelen met zo'n reactie, dan ben je naar mijn visie tegen  Christus aan het strijden. Dat is niet verstandig, maar het zij zo. De wereld glijdt daar in rap tempo naar af.

Je zegt er al dan niet pro forma 'in mijn visie' bij, en jij zal ongetwijfeld een Waarlijk Gelovige zijn, maar ik vind je erg makkelijk strooien met de meest extreme spirituele beschuldigingen. Ook hier weer. Tegen Christus strijden.... dat is nogal wat. I

Kun je t oordelen niet beter aan Christus zelf laten en je, naast je eigen balk in je oog, focussen op het opbouwende? (Dat ik dat ook héél erg in mijn eigen oren mag knopen staat als een paal boven water, maar daar heb ik t nu niet over :D )

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Je zegt er al dan niet pro forma 'in mijn visie bij, en jij zal ongetwijfeld een Waarlijk Gelovige zijn, maar ik vind je erg makkelijk strooien met de meest extreme spirituele beschuldigingen. Ook hier weer. Tegen Christus strijden.... dat is nogal wat. I

 

Nee. Je blijft aldoor met valse beschuldigingen komen. Jammer.  Ook tot jou is geen seconde doorgedrongen wat er staat waar je je zo op getriggerd meent te zijn. Het zij zo, ik steek al geruime tijd geen energie meer in zulke aangelegenheden.

Aangezien de hart soetra van Boeddha (die ik aanreikte omdat wat de man uitlegde en vertelde naar mijn mening  in de meest simpele woorden, het hart van ook Jezus geestelijk Onderwijs en De Belofte beschreef) afketste, zou je eens "De navolging van Christus" van Thomas a Kempis kunnen lezen en toepassen in je leven. Misschien gaat er dan wel een lampje branden. De nieuwe editie van dat werk in een hertaling van Mink de Vries is zeer goed leesbaar, en een hoofdstuk is meestal maar een of anderhalve bladzijde, soms drie, maar veel meer ook niet.   Het heet "De navolging van Christus in jonge taal." Naar mijn ervaring kun je dit Onderwijs ook van de Heilige Geest Zelf in de dagelijkse praktijk van het (geestelijk daarop alerte) leven ontvangen. Daar hoef je geen boek voor te lezen. Maar niet iedereen heeft de rust daarvoor (bijvoorbeeld door de hectiek van bijvoorbeeld een gezinsleven met kinderen).  Dan kan zo'n boek heel goed zijn, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Mullog:

@Robert Frans en @Dolce Vita

Ik heb op dit gebied het nodige wantrouwen tegen de mensheid in zijn algemeenheid. Zowel de actualiteit als de geschiedenis leert dat in naam van een willekeurige god met het grootste gemak hele volkstammen het grootst mogelijke leed wordt aangedaan. Als er geschreven wordt "En bij volharding in geloof, smelten Zijn wil en je eigen wil samen, beter gezegd wordt Zijn Wil jouw wil." dan vraag ik mij af hoe iemand kan bepalen of het daadwerkelijk Gods wil is of dat het niet gewoon een eigen (waan)denkbeeld is.

Het gaat mij er in dit geval dus niet om of God heilig is of niet, zelfs niet of Hij bestaat of niet.  Het gaat mij erom dat je als mens nooit kunt claimen dat je Zijn wil doet omdat je daar nooit zekerheid over hebt. Die bescheidenheid lijkt mij op zijn plaats.  

Die bescheidenheid wordt binnen het christendom dan ook geleerd. Het beste is om het bij je eigen innerlijk te houden en niet te oordelen over anderen. Iemand liefdevol vermanen als hij of zij werkelijk de verkeerde kant opgaat is nooit verkeerd en een overheid heeft wel de plicht recht te spreken daar waar onrecht gedaan wordt. Maar het christendom leert ook dat gezonde stukje wantrouwen jegens de mensheid in het algemeen, vanwege onze neiging tot het doen van kwaad. Een neiging waarvoor niemand veilig is, gelovig of niet-gelovig.

Daarom moeten we bijvoorbeeld ook altijd erg uitkijken bij volksgerichten en klopjachten, zoals nu bijvoorbeeld een beetje met de #metoo-discussie lijkt te gebeuren. Daadwerkelijke onzedelijkheden en erger dienen natuurlijk benoemd en aangeklaagd te worden, maar men moet wel voorkomen dat mensen (onbewust) vals beschuldigd worden en dat waarheidsvinding ten onder gaat aan het snel willen namen en shamen van vermeende daders. Voorzichtigheid en ook strenge beheersing van ongerichte nieuwsgierigheid dienen daarom altijd hoog te worden gehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Liefde... ik ervaar dat als deel uitmakend van het proces van geestelijke groei. En wel dusdanig dat deze volgt als eindresultaat. Jezus is het volmaakte beeld van de liefde. Ik ben onderweg naar die perfectie, maar zal deze in dit leven niet bereiken. In dit leven zal ik zoveel ervaren en begrijpen als dat gegeven wordt. En dat zal in ieder geval ruimschoots genoeg zijn om het hier vol te kunnen houden.

En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis, en bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid, en bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen. (2Pet.2:5-7)

 

Mee eens. Zij het dat ik liefde niet zie als eindresultaat maar als de drager van het gehele proces van geestelijke groei, van begin tot einde, Alpha en Omega.  Zoals je zelf schreef, deel uitmakend van. Je bedoelt denk ik met eindresultaat het resultaat van dat proces in de gerealiseerde mens, het gerealiseerde eindresultaat. Het resultaat waarin het Ideale zelf het reële zelf is geworden en vice versa.  En dan niet volgens ons eigen ideaal, maar het beeld én de gelijkenis van God, zoals we bedoeld zijn, zoals Hij ons be-doel-d heeft.

Citaat

Wel, ik was gewoon benieuwd naar jou gedachten hieromtrent. Ik begrijp dat je denkt dat we per ongeluk kunnen zondigen. Maar als ik kijk naar mijn leven, dan gebeurd het e.e.a. wel, zij het steeds minder, opzettelijk. Omdat ik het wel meen zelf te kunnen doen of het beter te weten dan God. Ik kan een behoorlijke dikkop zijn. Ondanks dit voel ik mij wel veilig bij Hem en worstel ik niet met de vraag of dit onmogelijk kan zijn bij God. Ik ken God, en Hij is echt zo geduldig!

Zijn we dan opzettelijk tegen God aan het strijden? Ik denk van niet. Ik denk eerder dat we op die momenten de dingen even niet overzien, of dat we iets willen en dat we dat willen op het moment dát we het willen, en ik denk niet dat we dan opzettelijk tegen God aan het strijden zijn.  Zeker niet als je zelf aangeeft bekend te zijn met de deprimerende stilte die dan tussen jezelf en God in komt te staan. Dat merkt men alleen maar op als men wel degelijk de relatie met God zoekt en koestert. 

35 minuten geleden zei Robert Frans:

Daadwerkelijke onzedelijkheden en erger dienen natuurlijk benoemd en aangeklaagd te worden, maar men moet wel voorkomen dat mensen (onbewust) vals beschuldigd worden en dat waarheidsvinding ten onder gaat aan het snel willen namen en shamen van vermeende daders. Voorzichtigheid en ook strenge beheersing van ongerichte nieuwsgierigheid dienen daarom altijd hoog te worden gehouden.

De Nederlandse mensen zijn zoooo verschrikkelijk dom.  Het is allemaal koren op de molen van de oprukkende islam, waarin men dan zegt "zie je wel, vrouwen moeten een niqaab dragen, ze zijn ook in het westen helemaal niet veilig ook al beweren ze van wel", en ook " zie je wel, homosexualiteit is van de duivel" (n.a.v. het hele gesjeik met die journalist op tv).  Zie je wel "de islam heeft gelijk". https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/overal-ter-wereld-zeggen-vrouwen-metoo (Terwijl er nergens zoveel verkrachting plaatsvindt als in de islamitische landen, alleen daar is er voor vrouwen bijna geen mogelijkheid om de daders aan te klagen, want dan worden ze zelf gestenigd, opgehangen, ingegraven, of opgesloten en daar nog verder verkracht).  Het wordt enorm opgeblazen in het Westen en men tuint er met open ogen in. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei Dolce Vita:

Dat kun je dus wel. En ik heb je aangeduid op welke wijze je dat kunt herkennen.     Als je mijn antwoord (wat ik al een paar keer eerder heb geschreven trouwens) wel echt, werkelijk, gelezen hebt, en je komt dan weer met zoveel vooroordelen met zo'n reactie, dan ben je naar mijn visie tegen  Christus aan het strijden.

Ik heb deze hele post doorgelezen en met name jou antwoorden en ik zie daarin geen manier waarop je dat objectief kunt herkennen. Je schrijft zelf:
 

Citaat

 

12 uur geleden zei Dolce Vita:

Dan kan een mens nog steeds fouten maken, maar dat zijn dan geen opzettelijke fouten, en ja, dat heeft een gevolg.

 

Een uitspraak waar ik volledig achter sta. Primair worden gevolgen door slachtoffers gedragen en aangezien ik ervan overtuigd ben dat er niemand is die Gods wil kan kennen vind ik dat het arrogant is te pretenderen dat wel wel te kunnen.

16 minuten geleden zei Dolce Vita:

 Het is allemaal koren op de molen van de oprukkende islam, waarin men dan zegt "zie je wel, vrouwen moeten een niqaab dragen, ze zijn ook in het westen helemaal niet veilig ook al beweren ze van wel", en ook " zie je wel, homosexualiteit is van de duivel" (n.a.v. het hele gesjeik met die journalist op tv).  Zie je wel "de islam heeft gelijk"

Waar jij je gelijk uit de bijbel haalt, halen de moslims dat uit hun koran. Waarom zie je dat van hen wel en van jezelf niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Mullog:

 

Ik heb deze hele post doorgelezen en met name jou antwoorden en ik zie daarin geen manier waarop je dat objectief kunt herkennen.

Dan wordt het hoog tijd dat je de Bijbel werkelijk gaat lezen en dan specifiek het geestelijk Onderwijs van Jezus daarin.

Citaat

Waar jij je gelijk uit de bijbel haalt, halen de moslims dat uit hun koran. Waarom zie je dat van hen wel en van jezelf niet?

Dan wordt het hoog tijd dat je, nadat je de biografie en het geestelijk Onderricht van Jezus hebt gelezen, de biografie van Mohamed door Ibn Ishaq  gaat lezen.  

En je hebt geen excuus, want niet alleen is ons, mens, allang gezegd wat goed is, je geweten weet het ook. De Wet staat in je hart geschreven, of je dat nu erkennen wilt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dan wordt het hoog tijd dat je, nadat je de biografie en het geestelijk Onderricht van Jezus hebt gelezen, de autobiografie van Mohamed door Inn Ishaq  gaat lezen.  

Zo kunnen we nog wel een tijdje bezig blijven, dan zouden we die van Karen Armstrong ook moeten lezen, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Zo kunnen we nog wel een tijdje bezig blijven, dan zouden we die van Karen Armstrong ook moeten lezen, niet?

Nee. Karen Armstrong is geen theoloog, geen islamoloog, geen historicus en al helemaal geen Arabist.  Zij was een nonnetje en heeft Engelse letteren gestudeerd.   Als je een betrouwbare Nederlandstalige biografie van Mohammed wil lezen, kun je het beste de twee boeken (die samen de biografie van Mohammed vertellen) van Hans Jansen nemen. Deel 1 heeft de titel "De historische Mohammed, de Mekkaanse verhalen". Deel 2: "De historische Mohammed, de verhalen uit Medina".

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:

Schuilt hier niet het gevaar in dat uit Gods naam de vreselijkste dingen gedaan worden ?

 

Paulus haalt in deze context een tekst uit Deutronomium aan: 'Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden'. In de betekenis van: Het is aan míj, niet aan jou.

Blijft wel de vraag: wat is die wraak, die vergelding van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nee. Karen Armstrong is geen theoloog, geen islamoloog, geen historicus en al helemaal geen Arabist.  Zij was een nonnetje en heeft Engelse letteren gestudeerd.   Als je een betrouwbare Nederlandstalige biografie van Mohammed wil lezen, kun je het beste de twee boeken (die samen de biografie van Mohammed vertellen) van Hans Jansen nemen. Deel 1 heeft de titel "De historische Mohammed, de Mekkaanse verhalen". Deel 2: "De historische Mohammed, de verhalen uit Medina".

Is er verschil in wat Jezus en Mohammed leerden – of anders gezegd, hoe is het te verklaren dat het meeste terrorisme van nu geïnspireerd is door de islam?

“Terrorisme heeft helemaal niets te maken met Mohammed, net zomin als de kruistochten iets te maken hadden met Jezus. Er is niets in de islam dat gewelddadiger is dan het christendom. Alle religies zijn gewelddadig geweest, ook het christendom… Er was geen antisemitisme in de islam, voordat het geïmporteerd werd uit het christendom. Dat antisemitisme hebben ze van ons overgenomen. De missionarissen hebben het verspreid en daarna kwam de staat Israël. In de moderne natiestaat is ook het judaïsme gewelddadig geworden.”

https://www.nieuwwij.nl/interview/karen-armstrong-niets-in-islam-gewelddadiger-christendom/

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Naeva:

Blijft wel de vraag: wat is die wraak, die vergelding van God?

Ook die vraag is natuurlijk erg breed. Vergelding voor een mens, een land, een werelddeel, de wereld? 

Persoonlijk denk ik dat de Westerse wereld die het christendom afgewezen heeft en die nu spuugt op haar eigen wortel, de islam zal krijgen. Dit is in feite al volop aan de gang.

http://newsmonkey.be/article/41591

Een poosje geleden was er een gesprek op de radio, waarin een atheistische belster het probleem vertelde dat haar jonge zoontje thuis op een  kleedje richting Mekka wilde bidden, en dat hij ineens bij de deur zijn schoenen uitdeed en zo. In de straat en op school speelde hij met overwegend moslimkindjes, omdat er inmiddels overwegend moslims woonden in haar buurt. De Westerlingen voeden hun kinderen veelal niet meer met duidelijke (christelijke) normen en waarden op en onthouden hen kennis van God en de Bijbel. Westerse kinderen groeien op in relatieve geestelijke armoede. Dan wordt de islam gemakkelijk aantrekkelijk voor die kinderen.

16 minuten geleden zei TTC:

“Terrorisme heeft helemaal niets te maken met Mohammed,

Ja, en poepen heeft niets te maken met het feit dat je gegeten hebt. Tuurlijk.

Het maakt nogal uit wie je geestelijk leider is. Lees de biografie van Mohammed van Ibn Ishaq en/of Hans Jansen, en je snapt direct waar alle ellende vandaan komt.  Dat er zoveel moslims zijn die niet handelen naar het voorbeeld van de stichter van hun eigen religie, komt doordat er in hun hart nog iets anders leeft cq nog niet helemaal dood is. En dit is niet dankzij maar ondanks hun religie.

Maar doe wat je wilt, denk wat je wilt, mij maakt het  niet meer uit, in mijn ogen is dit schip niet meer te keren. Wij brengen het evangelie waar wij mogelijkheid en ontvankelijkheid zien, en waar dat niet is, gaan wij voorbij cq laten wij zitten waar ze zitten. Niets meer en niets minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dan wordt het hoog tijd dat je de Bijbel werkelijk gaat lezen en dan specifiek het geestelijk Onderwijs van Jezus daarin.

Ik wil er wel vanuitgaan dat de bijbel het ware christelijke geloof verwoord, direct geïnspireerd door God. Maar de interpretatie speelt zich af in het hoofd en onder de verantwoordelijkheid van mensen en je hoeft dit forum maar te volgen (en vele andere fora) om te zien hoeveel verschillende interpretaties er zijn van dezelfde teksten. En als iedereen vindt dat hij/zij gelijk heeft, en dat is het geval, heeft er niemand gelijk, zeker niet volledig. En daarom ben ik van mening dat iemand nooit uitspraken moet doen waarmee hij zich de autoriteit van God aan meet.

Hier laat ik het bij want anders wordt het een grammafoon waarvan de naald blijft hangen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid