Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Neen, dat ga ik niet doen. Mijn punt is dat religieuze dogma's een iets vaststaand zijn waar men niet van mag afwijken. Zo zijn er enkele grondregels waar men zware consequenties tegenover schetst. Daaruit gaan gelovigen dan leven en vanuit die ervaring gaan ze met anderen om. Daar huist een zeker gevaar in en dat is waar ik naartoe wenste te gaan.

Waarheid verander niet, hoe zie jij de waarheid Als een dogma ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 251
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hier wil ik toch een eigen aantekening op maken. Mystiek is namelijk wel degelijk essentieel voor geloof. Ergo: mystiek ís geloof en geloof ís mystiek. Het behelst immers de vereniging met God, de lie

Met scheppen doel ik het scheppen van werelden, zoals bijvoorbeeld schrijvers en kunstenaars doen. Al het leven komt echter uit Gods hand en wordt niet door ons of door dieren geschapen. Al zou

De katholieke Kerk is inderdaad behoorlijk één. Wereldwijd worden dezelfde sacramenten bediend, dezelfde liturgie opgedragen en ook dezelfde dogma's (min of meer) geloofd. Zelfs katholieken die eigenl

@Thinkfree Ik ga het heel abrupt stellen. De waarheid was ooit dat de aarde plat was. Wie sprak van een ronde aarde werd gefolterd. Wie buiten de doos dacht werd verketterd en op brandstapels gesmeten. Vandaag de dag zijn er zo nog heel veel "waarheden" waar men dogmatisch aan vasthangt en de mensheid die daarvan afwijkt ridiculiseert. Dat wij  niet onder water kunnen ademen lijkt me nogal een evident dogma waar niemand onder ons aan zal twijfelen. Wij zullen niemand weerhouden ons anders te bewijzen, toch? Maar voor een aantal ander zaken lijkt het alsof wij in stomheid geslagen zijn en in een "waarheid/realiteit" beland zijn die ver van de oorspronkelijke waarheid afwijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

@Thinkfree Ik ga het heel abrupt stellen. De waarheid was ooit dat de aarde plat was. Wie sprak van een ronde aarde werd gefolterd. Wie buiten de doos dacht werd verketterd en op brandstapels gesmeten. Vandaag de dag zijn er zo nog heel veel "waarheden" waar men dogmatisch aan vasthangt en de mensheid die daarvan afwijkt ridiculiseert. Dat wij  niet onder water kunnen ademen lijkt me nogal een evident dogma waar niemand onder ons aan zal twijfelen. Wij zullen niemand weerhouden ons anders te bewijzen, toch? Maar voor een aantal ander zaken lijkt het alsof wij in stomheid geslagen zijn en in een "waarheid/realiteit" beland zijn die ver van de oorspronkelijke waarheid afwijkt.

Dus een dogma is de leugen die voor waarheid gehouden wordt dat bedoel je te zeggen ?

God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf..is dat een dogma ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

@Thinkfree Ik ga het heel abrupt stellen. De waarheid was ooit dat de aarde plat was. Wie sprak van een ronde aarde werd gefolterd. Wie buiten de doos dacht werd verketterd en op brandstapels gesmeten. Vandaag de dag zijn er zo nog heel veel "waarheden" waar men dogmatisch aan vasthangt en de mensheid die daarvan afwijkt ridiculiseert. Dat wij  niet onder water kunnen ademen lijkt me nogal een evident dogma waar niemand onder ons aan zal twijfelen. Wij zullen niemand weerhouden ons anders te bewijzen, toch? Maar voor een aantal ander zaken lijkt het alsof wij in stomheid geslagen zijn en in een "waarheid/realiteit" beland zijn die ver van de oorspronkelijke waarheid afwijkt.

Is het dan niet eerlijker om te stellen dat bepaalde dogma's gevaarlijk kunnen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Dus een dogma is de leugen die voor waarheid gehouden wordt dat bedoel je te zeggen ?

God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf..is dat een dogma ?

Ik heb geleerd zo weinig mogelijk uitspraken over God te doen. Ik weet evenveel en even weinig van God dan U. We hebben het extern gezocht, wat ik van binnen ervoer en ervaar is het tegenovergestelde. Praat je mij dogmatisch, te gaarne met Dolce Vita, de duivel aan. Dat is een dogma dat ons als mensheid beperkt denk ik zo.

Niet alle dogma's zijn een leugen, maar bepaalde dogma's weerhouden wel de ware kennis van iets te achterhalen wat ons als mensheid aanzienlijk beperkt. We hebben mooie signalen uit de toekomst ontvangen, waarom grijpen we die kans dan niet aan? Macht? En zou degenen die de macht heeft u het hele verhaal delen of misleiden met allerlei ideeën? Wij doen onszelf de duivel aan met kennis, maar kennis kan evenzeer omgedraaid toegepast worden. Kunnen wij met de huidige middelen die wij als mensheid bereikt hebben de wereldarmoede werkelijk niet over één nacht beëindigen? Is dat nu werkelijk onmogelijk? Dit duale wereldbeeld van een versus gaat niet goedkomen, we dienen een featuring toe te passen.

We dienen te metamorfoseren tot vlinder en onze vleugels spreiden richting toekomst zonder angsten Thinkfree :) De bal ligt in ons kamp.

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Is het dan niet eerlijker om te stellen dat bepaalde dogma's gevaarlijk kunnen zijn?

Ja dat is zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Praat je mij dogmatisch, te gaarne met Dolce Vita, de duivel aan. Dat is een dogma dat ons als mensheid beperkt denk ik zo.

Nee dat doe jezelf door dingen te beweren die lijnrecht tegen het woord ingaan.. 

 

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

We dienen te metamorfoseren tot vlinder en onze vleugels spreiden richting toekomst zonder angsten Thinkfree :) De bal ligt in ons kamp.

Jezus heeft onze angsten overwonnen ;)

Ik leg de bal bij God want Ik kan het niet.

@Kaasjeskruid @Willempie 

Fijn dat jullie er weer zijn, _:)_

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee dat doe jezelf door dingen te beweren die lijnrecht tegen het woord ingaan.. 

 

Jezus heeft onze angsten overwonnen ;)

Ik leg de bal bij God want Ik kan het niet.

@Kaasjeskruid @Willempie 

Fijn dat jullie er weer zijn, _:)_

Maar uw god gaat slechte mensen vernietigen? Daar is het einde van de huidige beschaving in berekend en het schakelt het individualisme in de mensheid uit? Want wie niet met ons is ....

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar uw god gaat slechte mensen vernietigen? Daar is het einde van de huidige beschaving in berekend en het schakelt het individualisme in de mensheid uit? Want wie niet met ons is ....

Nee die mensen kiezen zelf voor vernietiging.. 

God is het leven, zij kiezen nu tegen God dan zal God (het leven ) te zijner tijd...  hun keuze werkelijkheid maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Nee die mensen kiezen zelf voor vernietiging.. 

God is het leven, zij kiezen nu tegen God dan zal God (het leven ) te zijner tijd...  hun keuze werkelijkheid maken.

Pfff dus alle mensen kiezen zelf voor hun vernietiging? Laatst een TV programma, een jonge kerel die opgevoed is door een alleenstaande moeder die hem nooit wou. Nu leeft hij al tien jaar op straat en vind geen leefloon of onderdak. Ik vraag mij dan af, hoe solidair is onze samenleving nu werkelijk? Hoe kan het dat met een constructie van zoveel sociale huisvesting nog steeds mensen dakloos zijn? Hoe kan het überhaupt dat er huizen leegstaan? Die mensen kunnen dan zoveel bidden tot God als ze maar willen, daarmee verandert de wereld niet waarin ze geworpen zijn he. En de mensheid wacht intussen de verlosser af terwijl een nieuwe wereld opbouwen als één soort (mens) los van alle dogma's ons beter zou dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar uw god gaat slechte mensen vernietigen? Daar is het einde van de wereld in berekend en het schakelt het individualisme in de mensheid uit? Want wie niet met ons is

Er was een meisje in de voormalige DDR die van haar onderwijzer 1000 keer moest opschrijven: "Ik geloof niet dat God bestaat". Ze kon dat niet en schreef 1000 keer: "Ik geloof dat God bestaat". De volgende dag was ze erg bang om naar school te gaan. Maar er stond een nieuwe onderwijzer voor de klas want de vorige was die ochtend omgekomen bij een auto ongeluk. Als dit God's hand is, is dat dan wreed? Of liefdevol? Of allebei? Hoe denk jij hierover? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Er was een meisje in de voormalige DDR die van haar onderwijzer 1000 keer moest opschrijven: "Ik geloof niet dat God bestaat". Ze kon dat niet en schreef 1000 keer: "Ik geloof dat God bestaat". De volgende dag was ze erg bang om naar school te gaan. Maar er stond een nieuwe onderwijzer voor de klas want de vorige was die ochtend omgekomen bij een auto ongeluk. Als dit God's hand is, is dat dan wreed? Of liefdevol? Of allebei? Hoe denk jij hierover? 

Zinloos. Sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Pfff dus alle mensen kiezen zelf voor hun vernietiging? Laatst een TV programma, een jonge kerel die opgevoed is door een alleenstaande moeder die hem nooit wou. Nu leeft hij al tien jaar op straat en vind geen leefloon of onderdak. Ik vraag mij dan af, hoe solidair is onze samenleving nu werkelijk? Hoe kan het dat met een constructie van zoveel sociale huisvesting nog steeds mensen dakloos zijn? Hoe kan het überhaupt dat er huizen leegstaan? Die mensen kunnen dan zoveel bidden tot God als ze maar willen, daarmee verandert de wereld niet waarin ze geworpen zijn he. En de mensheid wacht intussen de verlosser af terwijl een nieuwe wereld opbouwen als één soort (mens) los van alle dogma's ons beter zou dienen.

Daar kom je weer op het punt van vrije wil.. Als God continu ingreep waren we robots. vrije wil betekent de gevolgen van onze acties dragen.... daarvoor moet je bij de mensen zijn.

Geloof dat we afdwalen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Daar kom je weer op het punt van vrije wil.. Als God continu ingreep waren we robots vrije wil betekent de gevolgen van onze acties dragen.... daarvoor moet je bij de mensen zijn.

Geloofd dat we afdwalen

En ik kies er in vrije wil voor mij te verlossen van dogma's en valse wereldbeelden die mij gevangen hielden.

De wereld had al verder gestaan als wij gewoon maar observeerden wat kant en klaar voor onze neus afspeelt zonder daar oordelen aan toe te dichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

En ik kies er in vrije wil voor mij te verlossen van dogma's en valse wereldbeelden die mij gevangen hielden.

De wereld had al verder gestaan als wij gewoon maar observeerden wat kant en klaar voor onze neus afspeelt zonder daar oordelen aan toe te dichten.

U doet mij denken aan TTC.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

En ik kies er in vrije wil voor mij te verlossen van dogma's en valse wereldbeelden die mij gevangen hielden.

De wereld had al verder gestaan als wij gewoon maar observeerden wat kant en klaar voor onze neus afspeelt zonder daar oordelen aan toe te dichten.

En hoe weet je absoluut zeker dat jij niet in een dogma vastzit ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Pfff dus alle mensen kiezen zelf voor hun vernietiging? Laatst een TV programma, een jonge kerel die opgevoed is door een alleenstaande moeder die hem nooit wou. Nu leeft hij al tien jaar op straat en vind geen leefloon of onderdak. Ik vraag mij dan af, hoe solidair is onze samenleving nu werkelijk? Hoe kan het dat met een constructie van zoveel sociale huisvesting nog steeds mensen dakloos zijn? Hoe kan het überhaupt dat er huizen leegstaan? Die mensen kunnen dan zoveel bidden tot God als ze maar willen, daarmee verandert de wereld niet waarin ze geworpen zijn he. En de mensheid wacht intussen de verlosser af terwijl een nieuwe wereld opbouwen als één soort (mens) los van alle dogma's ons beter zou dienen.

Wie weet hoeveel mensen God in het dakloze leven van die "jonge kerel" al op zijn pad heeft gebracht en hem een uitweg hebben geboden of getoond, die hij heeft afgeslagen.  Al die zielige verhalen zijn allemaal maar verhalen, waar jij de diepste grond  niet van kunt kennen. Het enige wat je wel kunt is je eigen diepste grond leren kennen en jezelf aan God geven.  Dat een ander de uitwegen en de afslagen in zijn leven tot nu toe heeft gemist, is geen excuus voor jou of wie dan ook.  Verslaving aan zielige verhalen is geen deugd maar een belemmering. Je kunt beter zelf uit die put stappen en daarna de mensen die zich aan die put bleven vastklampen helpen op een manier die de Vader je zal wijzen, dan dat je zelf erbij gaat zitten, want daar hebben die mensen werkelijk helemaal niets aan. Je wordt wel aardig gevonden als je dat doet, maar het zet geen zoden aan de dijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

En hoe weet je absoluut zeker dat jij niet in een dogma vastzit ?

Ik WEET dat ik vastzit in dogma's en ideologie waar ik me van moet ontdoen alvorens ik in volle bewustzijn tot mezelf kan komen. It's a tricky thing...

Ik twijfel daar geen seconde aan. Maar de diepgelovige is zo vastgeroest aan de religie dat deze zijn eigen verlossing niet kan zien.

Zojuist zei Dolce Vita:

Wie weet hoeveel mensen God in het dakloze leven van die "jonge kerel" al op zijn pad heeft gebracht en hem een uitweg hebben geboden of getoond, die hij heeft afgeslagen.  Al die zielige verhalen zijn allemaal maar verhalen, waar jij de diepste grond  niet van kunt kennen. Het enige wat je wel kunt is je eigen diepste grond leren kennen en jezelf aan God geven.  Dat een ander de uitwegen en de afslagen in zijn leven tot nu toe heeft gemist, is geen excuus voor jou of wie dan ook.  Verslaving aan zielige verhalen is geen deugd maar een belemmering. Je kunt beter zelf uit die put stappen en daarna de mensen die zich aan die put bleven vastklampen helpen op een manier die de Vader je zal wijzen, dan dat je zelf erbij gaat zitten, want daar hebben die mensen werkelijk helemaal niets aan.

Zijn dat oordelen? :)

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ik kan wel sympathie voor hem opbrengen, evenals voor u. Echter jullie gedachtengoed is een compleet ander verhaaltje.

Wat is mijn gedachtengoed dan? U weet daar nog niet het tipje van de ijsberg van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ik WEET dat ik vastzit in dogma's en ideologie waar ik me van moet ontdoen alvorens ik in volle bewustzijn tot mezelf kan komen. It's a tricky thing...

U zult er slechts chaotischer door worden is mijn vermoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik WEET dat ik vastzit in dogma's en ideologie waar ik me van moet ontdoen alvorens ik in volle bewustzijn tot mezelf kan komen. It's a tricky thing...

Ik twijfel daar geen seconde aan. Maar de diepgelovige is zo vastgeroest aan de religie dat deze zijn eigen verlossing niet kan zien.

Je probeert iedereen te overstijgen en dan ben je dogma vrij ?

Dus eigenlijk weer het tegenovergestelde van wat het woord leert jij moet kleiner worden (eigen ego) ?

De diepgelovige zit aan het kruis vastgeroest :) Of anders gezegd aan het leven.(God)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

U zult er slechts chaotischer door worden is mijn vermoeden.

Dat is een vooroordeel.

Zojuist zei Thinkfree:

Je probeert iedereen te overstijgen en dan ben je dogma vrij ?

De diepgelovige zit aan het kruis vastgeroest :) Of anders gezegd aan het leven.(God)

Het is geen kwestie van mensen overstijgen, het is een kwestie van terugkeren naar uzelf. Ontdoen van alles wat mij wijsgemaakt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid