Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 251
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hier wil ik toch een eigen aantekening op maken. Mystiek is namelijk wel degelijk essentieel voor geloof. Ergo: mystiek ís geloof en geloof ís mystiek. Het behelst immers de vereniging met God, de lie

Met scheppen doel ik het scheppen van werelden, zoals bijvoorbeeld schrijvers en kunstenaars doen. Al het leven komt echter uit Gods hand en wordt niet door ons of door dieren geschapen. Al zou

De katholieke Kerk is inderdaad behoorlijk één. Wereldwijd worden dezelfde sacramenten bediend, dezelfde liturgie opgedragen en ook dezelfde dogma's (min of meer) geloofd. Zelfs katholieken die eigenl

11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zijn dat oordelen? :)

 

Ja, dat zijn oordelen ja. Jouw weigering om tot onderscheidingsvermogen te komen is geen deugd. En Afrika heeft daar helemaal niets aan, aan jouw zogenaamde en vermeende oordeelloosheid. 

Waarom ga je niet gezellig naar India? Daar zijn zogenaame "Oneness" universiteiten  (zo noemen ze zich maar in werkelijkheid zijn het een soort ashrams) waar je je lekker in een wit katoenen gewaad kunt laten kleden en je je kunt laten opleiden tot volstrekte oordeelloosheid.  Weet je waar dat pad eindigt?  Zij zitten uiteindelijk als zombies, als kasplantjes, onder een boom, komen daar niet meer vandaan,  kunnen niet meer denken, en zelfs niet meer eten. Zij worden als baby's en demente bejaarden, gevoed door de mensen die daar wonen. Maar die zombiekasplantjes hebben volgens de bewoners daar wel de goddelijke status  en het goddelijkste stadium verworven.    Lijkt me wel wat voor jou om uit te proberen :P. Lekker oordeelloos. En alles wordt voor je gedaan. Zelfs je mondje wordt geopend voor vocht en voedsel. Je hoeft alleen maar god te gaan zitten zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is geen kwestie van mensen overstijgen, het is een kwestie van terugkeren naar uzelf. Ontdoen van alles wat mij wijsgemaakt is.

Dat betekent dus ook overboord gooien van de grondbeginselen van de logica en derhalve het einde van uw denken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Er was een meisje in de voormalige DDR die van haar onderwijzer 1000 keer moest opschrijven: "Ik geloof niet dat God bestaat". Ze kon dat niet en schreef 1000 keer: "Ik geloof dat God bestaat". De volgende dag was ze erg bang om naar school te gaan. Maar er stond een nieuwe onderwijzer voor de klas want de vorige was die ochtend omgekomen bij een auto ongeluk. Als dit God's hand is, is dat dan wreed? Of liefdevol? Of allebei? Hoe denk jij hierover? 

Het is schokkend als het verhaal van Ananias en Saffira.

Overigens hoeft God de wereld niet te vernietigen, dat doet de mensheid zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Gezonde dogma's daarentegen leveren gezond denken en daaruit voortvloeiend gedrag op.

Religieuze dogma's zijn door autoriteiten afgedwongen begrenzingen van het denken, restricties in de vrijheid van denken. Dat is tegennatuurlijk en het is dwingelandij, het heeft niets te maken met "gezond denken". Het is net zo ongezond als slaven opsluiten "omdat het nu eenmaal zo moet". De verdediging dat je niet zonder opgelegde dogma's zou kunnen is onzin, er zijn zat spirituele paden die dergelijke opgelegde (irrationale) dogma's niet kennen. En dan vind jij het gek dat het christendom leegloopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei zendeling:

Religieuze dogma's zijn door autoriteiten afgedwongen begrenzingen van het denken, restricties in de vrijheid van denken. Dat is tegennatuurlijk en het is dwingelandij, het heeft niets te maken met "gezond denken". 

Je doet me denken aan HJW. :P

Zonder begrenzing geen intensiteit.  

Je schenkt toch ook geen kostbare  wijn in een vergiet, of wel soms?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei zendeling:

Religieuze dogma's zijn door autoriteiten afgedwongen begrenzingen van het denken, restricties in de vrijheid van denken. Dat is tegennatuurlijk en het is dwingelandij, het heeft niets te maken met "gezond denken". Het is net zo ongezond als slaven opsluiten "omdat het nu eenmaal zo moet". De verdediging dat je niet zonder opgelegde dogma's zou kunnen is onzin, er zijn zat spirituele paden die dergelijke opgelegde (irrationale) dogma's niet kennen.

Als men zich niet kan vinden in bepaalde dogma's, dan heeft men de vrijheid om zich niet aan te sluiten bij de groepering die deze dogma's onderschrijft.

 

9 minuten geleden zei zendeling:

En dan vind jij het gek dat het christendom leegloopt?

Nee, integendeel: dat vind ik wel zo eerlijk. Je hebt niks aan schijnheiltjes in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei zendeling:

Dat verketteren van de meer mystieke proto-christelijke stromingen is inderdaad iets dat het christendom en met name het Nieuwe Testament al heel vroeg wezenlijk misvormd heeft. Maar zelfs binnen die gemanqueerde kaders is toch steeds weer de mystiek tot bloei gekomen, zij het vaak als marginale verschijnselen en invloeden en bij grotere invloed, met verkettering als gevolg.

Je bedoelt wat er allemaal voor mystiek moet doorgaan ja.  Niet alle mystiek is van  Christus. Ik acht Fundamenteel wel in staat om uiteindelijk tot het juiste onderscheidingsvermogen te komen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je doet me denken aan HJW. :P

Zonder begrenzing geen intensiteit.  

Je schenkt toch ook geen dure wijn in een vergiet, of wel soms?

Leuk gevonden die beeldspraak, maar je roept maar wat. De begrenzing bij spiritualiteit zit enkel in het onderscheidend waarnemen en aanpassen van het eigen gedrag, denken, spreken en handelen. Het denken daarentegen is voor wat betreft de ideologische motivatie en onderbouwing volkomen vrij, ze moet zelfs geheel vrij zijn wil ze je kunnen motiveren en inspriren. Bij dogma's kan dit niet, ze worden je dwingend opgelegd door andere mensen en dat blijft bij intelligente mensen altijd wrikken.

Mystiek is een directe liefdevolle relatie met God om het eigen bewustijn te verruimen (tot de Heilige Geest). Het heeft niets te maken met de sektarische en dogmatische begrenzingen waar jij op lijkt te doelen. Je kunt die niet motiveren omdat je die begrenzingen enkel op dogmatische grondslag slaafs lijkt te accepteren als waarheid. Mystiek gaat juist over waarlijk vrijmaken, dat gaat nooit via religieuze dogma's. Te zeggen dat andere wegen "buiten Christus" zouden zijn (zonder werkelijk te snappen wat je daarmee bedoelt) is alleen een dogmatische aanname. Dat weet jij helemaal niet, of dat zo is, en je weet ook niet hoe Jesjoea daar over gedacht zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei zendeling:

Leuk gevonden die beeldspraak, maar je roept maar wat. De begrenzing bij spiritualiteit zit enkel in het onderscheidend waarnemen en aanpassen van het eigen gedrag, denken, spreken en handelen. Het denken daarentegen is voor wat betreft de ideologische motivatie en onderbouwing volkomen vrij, ze moet zelfs geheel vrij zijn wil ze je kunnen motiveren en inspriren. Bij dogma's kan dit niet, ze worden je dwingend opgelegd door andere mensen en dat blijft bij intelligente mensen altijd wrikken.

Mystiek is een directe liefdevolle relatie met God om het eigen bewustijn te verruimen (tot de Heilige Geest). Het heeft niets te maken met de sektarische en dogmatische begrenzingen waar jij op lijkt te doelen. Je kunt die niet motiveren omdat je die begrenzingen enkel op dogmatische grondslag slaafs lijkt te accepteren als waarheid. Mystiek gaat juist over waarlijk vrijmaken, dat gaat nooit via religieuze dogma's. Te zeggen dat andere wegen "buiten Christus" zouden zijn (zonder werkelijk te snappen wat je daarmee bedoelt) is alleen een dogmatische aanname. Dat weet jij helemaal niet, of dat zo is, en je weet ook niet hoe Jesjoea daar over gedacht zou hebben.

Mystiek is op zichzelf nog helemaal niks.  Het maakt op zichzelf helemaal niet vrij.  Integendeel, zolang het niet samengaat met bekering, met het belijden van zonde dus ook, en met het denkvermogen, is het zelfs boeiend, slaat die mens terug in de boeien, en blijft ie bevattelijk voor allerlei wind van leer, of en vaak, erger nog.

Niet alle mystiek is van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Mystiek is op zichzelf nog helemaal niks.  Het maakt op zichzelf helemaal niet vrij.  Integendeel, zolang het niet samengaat met bekering, met het belijden van zonde dus ook, en met het denkvermogen, is het zelfs boeiend, slaat die mens terug in de boeien, en blijft ie bevattelijk voor allerlei wind van leer, of en vaak, erger nog.

Niet alle mystiek is van Christus.

Zonder mystiek is religie helemaal niks. Mystiek is het enige dat je vrij kan maken, de rest zijn eventueel hulpmiddelen om tot mystiek te komen. Bekering is helemaal niet nodig omdat een relatie met God standaard is voor ieder wezen en die niet pas begint bij een bepaald keuzemoment, dat is bijgeloof. Het belijden van zonden is een negatieve daad die tegengesteld is aan mystiek en die je ontwikkeling alleen maar zal schaden. Je bent een zoon of dochter of een kind van de Vader en als zodanig ben je precies zoals je móet zijn, Hij zal je altijd accepteren. Hij wil juist niet dat je blijft hangen in negatieve belijdenissen over je vroegere leven. Ik heb niet gezegd dat mystiek een truukje is of dat het eenvoudig is om die weg te gaan, er komt veel bij kijken.

Maar het hoeft zeker niet perse via de christelijke weg, het is iets tussen jou en God, tussen jou en het Hoogste Zelf, de Heilige Geest. Nog even afgezien van het feit dat Jesjoea de titel Christus nooit gebruikt heeft, het is door christenen zelf bedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei zendeling:

Zonder mystiek is religie helemaal niks. Mystiek is het enige dat je vrij kan maken, de rest zijn eventueel hulpmiddelen om tot mystiek te komen. Bekering is helemaal niet nodig omdat een relatie met God standaard is voor ieder wezen en die niet pas begint bij een bepaald keuzemoment, dat is bijgeloof. Het belijden van zonden is een negatieve daad die tegengesteld is aan mystiek en die je ontwikkeling alleen maar zal schaden. Je bent een zoon of dochter of een kind van de Vader en als zodanig ben je precies zoals je móet zijn, Hij zal je altijd accepteren.

Iemand die zijn zonden belijdt en Jezus Christus aanvaardt als zijn persoonlijke Verlosser zal Hij inderdaad altijd accepteren.  God wil dat je behouden wordt en Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dit is wel tweerichtingsverkeer. 

Joh. 3: 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de wereld te veroordelen, maar om haar van de ondergang te redden. 

1Tim. 1: 15 Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden.

Wij mensen zijn niet zonder meer kinderen van God.  Maar we mogen wel weer kinderen van God worden

Mat.7: 13-14 Ga in door de enge poort, want wijd is de poort en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor ingaan; want eng is de poort en smal de weg die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden. 

Eeuwig leven ontvang je door geloof in Jezus Christus. In heel de Bijbel door wordt daarover geschreven.

Joh. 3: 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Niemand kan zichzelf redden of door goede werken voor God rechtvaardig staan.

Gal. 2: 16b Het is uitgesloten dat iemand het met God in orde kan maken door alleen de wet te gehoorzamen. 

Ef. 2: 8 Want door genade  bent u behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God. 

Mystiek is op zichzelf nog helemaal niks.  Het maakt op zichzelf helemaal niet vrij.  Integendeel, zolang het niet samengaat met bekering, met het belijden van zonde dus ook, en met het denkvermogen, is het zelfs boeiend, slaat die mens terug in de boeien, en blijft ie bevattelijk voor allerlei wind van leer, of en vaak, erger nog. Iemand die zijn zonden belijdt en Jezus Christus aanvaardt als zijn persoonlijke Verlosser zal Hij inderdaad altijd accepteren.  God wil dat je behouden wordt en Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dit is wel tweerichtingsverkeer. 

Joh.3: 3 Jezus antwoordde en zei tot hem: voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. 

Opnieuw geboren worden betekent geestelijk geboren worden. Dat houdt in dat de Heilige Geest je overtuigt van je zonde en je bij Jezus brengt. Het zondebesef wat Hij in je werkt is het begin van de wedergeboorte. Vanaf dat moment zal de vernieuwing in je gehele leven doorwerken, naarmate je Gods Geest de ruimte geeft om te werken. Je zou het kunnen vergelijken met het leven van een baby die staat aan het begin van zijn leven en vele dingen moet leren wil hij tot volkomen volwassenheid komen.

Joh. 16: 8 En als Hij (de Heilige Geest) komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel.

Johl 3: 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.

De nieuwe geboorte wordt bewerkstelligd door water en door Geest. Water is een beeld van het woord van God , dat is Christus Zelf en het geschreven woord de Bijbel, dat jou reinigt en schoonwast. Daarnaast wijst de Geest van God je op zonde en op verkeerde gewoontes in je leven en wat je daarmee moet doen. Tijdens dat proces van bewuste aanname als kind van God, zal Hij het nieuwe leven van Jezus meer en meer in je uitwerken.

Iemand die opnieuw geboren is, kun je herkennen aan het feit dat hij gelooft dat Jezus de Christus is. Die persoon leeft uit het geloof en draagt overvloedig vrucht. Dat wil zeggen dat de uitwerking ervan zichtbaar is in iemands leven.

1 Joh.5: 1 Een ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren.

Joh. 1: 12-13 Maar allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen van God te worden, hun, die in zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn. 

Gal.2: 16 Het is uitgesloten dat iemand het met God in orde kan maken door alleen de wet te gehoorzamen.

Ef. 2:8 Want door genade bent u behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God. 

Door geloof in wat Jezus heeft gedaan aan het kruis voor jou persoonlijk en wie Hij is, wordt de gebroken relatie tussen God en jou hersteld. Op het moment dat jij gelooft wat Jezus voor jou heeft gedaan en dat aanvaardt, spreekt God je vrij van schuld.

Rom. 5:1 Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus.

Rom. 10: 9-13 Want indien u met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam van de Heer aanroept, zal behouden worden.

Voor degenen die in Jezus zijn, is er geen veroordeling meer.

Rom. 8: 1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn.

P.S.Voor de verwoording van bovenstaande heb ik gebruik gemaakt van : http://www.naarhouse.nl/wie-is-jezus/jouw-vragen/wanneer-ben-je-behouden.html  Maar het zouden zo mijn eigen woorden geweest kunnen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je schermt met teksten uit het Nieuwe Testament om dogmatisch denken te verdedigen. Dogmatisch denken dat ten dele ook afkomstig is van de schrijvers en bewerkers van die teksten zelf!

Waar die tekstregels wel geheel of gedeeltelijk zuivere mystiek zijn, zijn ze afkomstig van de historische Jezus en ben je ze dus op een foutieve manier aan het interpreteren en gebruiken.

Als je zo simplistisch met teksten omspringt en ze inzet voor je eigen beperkte manier van denken, dan zijn werkelijke argumenten hoogstwaarchijnlijk aan dovemansoren gericht.

Mensen die vastzitten in dogmatische en bijgelovige manieren van denken staan niet open voor de leringen van Jesjoea, ze zijn er bovendien blind voor (dat zegt ook Jesjoea zelf).

In een makkelijk woord noemt men dat wel fundamentalisme, een verstarde beperkte manier van denken die mensen innerlijk spiritueel afsluit.

Gelukkig zijn er ook andere ontwikkelingen in Nederland: https://www.nieuwwij.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dolce Vita:

Ja, dat zijn oordelen ja. Jouw weigering om tot onderscheidingsvermogen te komen is geen deugd. En Afrika heeft daar helemaal niets aan, aan jouw zogenaamde en vermeende oordeelloosheid. 

Waarom ga je niet gezellig naar India? Daar zijn zogenaame "Oneness" universiteiten  (zo noemen ze zich maar in werkelijkheid zijn het een soort ashrams) waar je je lekker in een wit katoenen gewaad kunt laten kleden en je je kunt laten opleiden tot volstrekte oordeelloosheid.  Weet je waar dat pad eindigt?  Zij zitten uiteindelijk als zombies, als kasplantjes, onder een boom, komen daar niet meer vandaan,  kunnen niet meer denken, en zelfs niet meer eten. Zij worden als baby's en demente bejaarden, gevoed door de mensen die daar wonen. Maar die zombiekasplantjes hebben volgens de bewoners daar wel de goddelijke status  en het goddelijkste stadium verworven.    Lijkt me wel wat voor jou om uit te proberen :P. Lekker oordeelloos. En alles wordt voor je gedaan. Zelfs je mondje wordt geopend voor vocht en voedsel. Je hoeft alleen maar god te gaan zitten zijn. 

Wat een oordelen. Als ik weiger om tot onderscheidingsvermogen te komen, mag men daar wel eens het onderscheid naast etaleren. Anders ben ik dus niets met zulke commentaar.

En waarom zou ik verhuizen als ik geboren ben in Europa? Maar Europa is de verkeerde kant op gegaan. We hebben best een interessante geschiedenis, maar het is nu tijd met een nieuw idee naar de toekomst te gaan. Iets dat ons allemaal verzoend. Iets waar ieders individuele vrijheid centraal staat en waar andermans dogma's de ander niet langer meer treffen.

Je begrijpt naar mijn bescheiden mening niets van het christen zijn als je jezelf niets kan inbeelden bij "oordeelloos" leven.

En natuurlijk ga ik mijn basisprincipes niet overboord gooien. Ik ga gewoon terug mezelf worden. Mag dat dan niet ofwat?

3 uur geleden zei Dolce Vita:

Iemand die zijn zonden belijdt en Jezus Christus aanvaardt als zijn persoonlijke Verlosser zal Hij inderdaad altijd accepteren.  God wil dat je behouden wordt en Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dit is wel tweerichtingsverkeer. 

God en Jezus mogen in mijn hart komen. Maar Jezus kan het precies niet voor ons allemaal te gaarne doen. Laat ons die mens eens ontlasten en het zelf leren doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei zendeling:

Je schermt met teksten uit het Nieuwe Testament om dogmatisch denken te verdedigen.

Nee hoor. Mystiek is niet nodig voor geloof. Het is voor sommigen een mogelijke aanvliegroute tot Jezus Christus.  Wat jij doet is iemand terugduwen de mist in, omdat jij zelf met een wrok zit over je eigen vroegere kerkelijke omgeving (wat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid net zoveel aan jezelf ligt als aan je opvoeders).  Dat jij je afzet tegen het jodendom en het christendom, die volgens jou "gemankeerd" zouden zijn, oftewel die volgens jou geen "correcte beschrijving van God" zouden geven, maakt het nog niet juist om iemand anders terug de mist in te duwen. 

Zoals reeds door anderen opgemerkt staat het je geheel vrij om je eigen dogma aan te houden.  Je hoeft het Christelijk dogma niet aan te nemen.

45 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat een oordelen. Als ik weiger om tot onderscheidingsvermogen te komen, mag men daar wel eens het onderscheid naast etaleren. Anders ben ik dus niets met zulke commentaar.

En waarom zou ik verhuizen als ik geboren ben in Europa? Maar Europa is de verkeerde kant op gegaan. We hebben best een interessante geschiedenis, maar het is nu tijd met een nieuw idee naar de toekomst te gaan. Iets dat ons allemaal verzoend. Iets waar ieders individuele vrijheid centraal staat en waar andermans dogma's de ander niet langer meer treffen.J

Nou, omdat daar in de zogenaamde "Oneness" university in India tenminste mensen zijn die jou, als je volstrekt oordeelloos toch wilt blijven leven, op tijd in een schoon wit katoenen gewaad heisen, water in je mond laten lopen, en gemalen voedsel in je mond proppen, en je kont verschonen.  Het is daar allemaal eenheid, weet je, de gelovigen komen dat daar voor jou doen, zodat jij als een kasplantje in je eenheidsbewustzijn kunt blijven zitten onder je boom.   In Europa zou je dan omkomen van honger en dorst, of doodvriezen in de winter. Dat zou ik niet willen voor je. Of men zou je opnemen in een gesloten inrichting.  Wat ze daar verlicht noemen, heet hier geestelijk gestoord.  Lijkt me ook niet wenselijk en niet per se noodzakelijk nu. Volgens mij is je verstand nog niet helemaal verdwenen. ;)*:}

Citaat

 

Je begrijpt naar mijn bescheiden mening niets van het christen zijn als je jezelf niets kan inbeelden bij "oordeelloos" leven.

 

Ik denk dat je zelf zo nog niet geleefd hebt, en als dat wel zo is dat je dan nog niet hebt ingezien dat je dat uiteindelijk niets brengt door daarin te blijven hangen,  behalve definitief uiteenvallen. Chaos.

Citaat

En natuurlijk ga ik mijn basisprincipes niet overboord gooien. Ik ga gewoon terug mezelf worden. Mag dat dan niet ofwat?

Dat is goed om te lezen. (Y)


 

Citaat

 

God en Jezus mogen in mijn hart komen. Maar Jezus kan het precies niet voor ons allemaal te gaarne doen. Laat ons die mens eens ontlasten en het zelf leren doen?

 

 

 

Jawel hoor, Jezus heeft het voor ons allemaal gaarne gedaan. En de Heilige Geest is beschikbaar voor iedereen die Jezus aanvaardt als zijn persoonlijke Verlosser.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wel, wat weerhoudt ons dan zijn woord daad te maken?

Geen idee wat je weerhoudt. Mij heeft destijds niets kunnen weerhouden. 

Je zou, zoals RobertFrans eerder al eens aangaf, een goede mainstream kerk kunnen zoeken, die bij jou past, en waar je verder kunt leren en samen kunt vieren. Dat is niet mijn pad geweest, maar ik zou dat zeker hebben gedaan als God mij had gezegd dat wel te doen. Doch ik bevond mij toen op een zeer goede opleiding, en onder de hoede van een paar goede theologen, maar het is een opleiding die niet meer bestaat.  Ik denk wel dat het je aansluiten bij een degelijke mainstream kerk die bij je past, de meest vloeiende oplossing biedt.

Je zou in elk geval thuis zelf het OnzeVader kunnen bidden.

Ik kan jouw pad niet voor je uitstippelen. Dat kun je alleen zelf, samen met de Goddelijke Leiding, de Heilige Geest in jouw persoonlijk leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Geen idee wat je weerhoudt. Mij heeft destijds niets kunnen weerhouden. 

Je zou, zoals RobertFrans eerder al eens aangaf, een goede mainstream kerk kunnen zoeken, die bij jou past, en waar je verder kunt leren. Dat is niet mijn pad geweest, maar ik zou dat zeker hebben gedaan als God mij had gezegd dat wel te doen. Doch ik bevond mij toen op een zeer goede opleiding, en onder de hoede van een paar goede theologen, maar het is een opleiding die niet meer bestaat.  Ik denk wel dat het je aansluiten bij een degelijke mainstream kerk die bij je past, de meest vloeiende oplossing biedt.

Je zou in elk geval thuis zelf het OnzeVader kunnen bidden.

Ik kan jou pad niet voor je uitstippelen. Dat kun je alleen zelf, samen met de Goddelijke Leiding, de Heilige Geest in jouw persoonlijk leven.

Als U dan toch verlost bent door christus, wat weerhoudt U uw licht op tafel te zetten en woorden te rijmen vanuit die heilige geest die voor enige verlichting zouden zorgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dolce Vita:

Nee hoor. Mystiek is niet nodig voor geloof.

Hier wil ik toch een eigen aantekening op maken. Mystiek is namelijk wel degelijk essentieel voor geloof. Ergo: mystiek ís geloof en geloof ís mystiek. Het behelst immers de vereniging met God, de liefde tussen God en mens als in een huwelijk. Het doopsel is al mystiek, de eucharistie is in het bijzonder de meest volmaakte mystiek hier op aarde, maar ook het gebed zelf is mystiek. De hemel zelf is ook pure, onvervalste en volmaakte mystiek en niets anders dan dat. Meer dan Christus hebben wij niet nodig en alles wat ons daarvan afhoudt dienen wij af te leggen.
Mystiek is overgave aan het mysterie, aan de tedere en hartstochtelijke schoonheid, aan de allesgevende liefde die als een vuur in ons brandt, louterend en beminnend, als wij Hem maar toelaten en ons hart voor Hem openen. Ik bedoel, hoe kan het ontvangen van het goddelijke, volmaakte Lichaam van Christus nu níét mystiek zijn, hoe zou dat dan níét de ultieme vereniging van hemel en aarde, bovennatuur en natuur kunnen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Hier wil ik toch een eigen aantekening op maken. Mystiek is namelijk wel degelijk essentieel voor geloof. Ergo: mystiek ís geloof en geloof ís mystiek. Het behelst immers de vereniging met God, de liefde tussen God en mens als in een huwelijk. Het doopsel is al mystiek, de eucharistie is in het bijzonder de meest volmaakte mystiek hier op aarde, maar ook het gebed zelf is mystiek. De hemel zelf is ook pure, onvervalste en volmaakte mystiek en niets anders dan dat. Meer dan Christus hebben wij niet nodig en alles wat ons daarvan afhoudt dienen wij af te leggen.
Mystiek is overgave aan het mysterie, aan de tedere en hartstochtelijke schoonheid, aan de allesgevende liefde die als een vuur in ons brandt, louterend en beminnend, als wij Hem maar toelaten en ons hart voor Hem openen. Ik bedoel, hoe kan het ontvangen van het goddelijke, volmaakte Lichaam van Christus nu níét mystiek zijn, hoe zou dat dan níét de ultieme vereniging van hemel en aarde, bovennatuur en natuur kunnen zijn?

Dat is in mijn woordenboek de Gnosis van Christus. Wat je beschrijft is voor mij herkenbaar.

Doch dit volgt op de bekering, maar de bekering volgt lang niet altijd op wat men allemaal mystiek noemt......en wat allemaal voor "mystiek" door moet gaan, zoals de "islamitische" mystiek van zendeling. Velen blijven hangen in allerlei vormen van wazigheid die ze mystiek noemen en komen nooit tot bekering en tot Kennis van God en van Jezus Christus. Ze zwijmelen en blijven verliefd op de liefde, zonder de Geliefde ooit te (willen) leren kennen.  

 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Als U dan toch verlost bent door christus, wat weerhoudt U uw licht op tafel te zetten en woorden te rijmen vanuit die heilige geest die voor enige verlichting zouden zorgen?

Ik ben inderdaad bevrijd (maar nog niet verlost, dat gebeurt bij onze gedaanteverandering in een oogwenk) door Jezus Christus en dat is precies de reden dat ik uw last, de last van uw leven niet meer hoef te dragen. De tijd dat ik "paranormaal" advies gaf ligt dan ook al zo'n 11of 12  jaar volledig achter me.  Ik wijs mensen alleen nog op het Evangelie, en dat ze zelf een Persoonlijke Relatie met God in Jezus Christus kunnen hebben en dat de Heilige Geest hen Zelf wil leiden.

Maar als je  via een andere christen een boodschap van God wilt ontvangen, zou je contact op kunnen nemen met onze broeder Gaitema. Die is, als ik het goed heb, lid van een Evangelische Gemeente.

Overigens zeg ik niet dat het verkeerd is om via een broeder of zuster in Christus iets te willen vernemen van de Heilige Geest. Helemaal niet. Maar het is voor mij niet goed om dit te doen. Ik kan de last van het leven van andere mensen namelijk niet meer dragen. Ik heb vroeger als het ware veel te veel de wereld op mijn schouders gedragen en ben daaronder bezweken. Ik leid in grotendeels stilte een aan God gewijd leven, dat in Christus verborgen is.  En in dat leven laat God mij dingen zien en weten, die voor mij strikt persoonlijk en soms voor directe naasten van opbouwend belang zijn. En daarbuiten strekt mijn vermogen niet. Wat ik nog in de stof leef, leef ik bovendien enkel uit Zijn Kracht. Krijg ik die Kracht niet, kan ik vrij letterlijk niets doen. Kortom mijn stoffelijk leven is gebroken maar ervaar ik toch  als zinvol. Hoe God juist die gebrokenheid ten goede gebruikt, vind ik bijzonder om mee te maken. Ik kan je alleen niet van dienst zijn.  Gaitema wellicht wel. Je zou hem even een pb-tje kunnen sturen en je kunt hem dacht ik ook  nog vinden op gelooft.com. In zijn gemeente doet men dit wel, dacht ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is uw definitie van mystiek?

Wat ik alreeds zei: de vereniging van de mens met God, intenser en volmaakter nog dan de vereniging van een man en vrouw in het huwelijk.

Overstelp mij met de kussen van uw mond, want uw liefkozingen zijn zoeter dan wijn.
Uw zalven zijn heerlijk om te ruiken, de klank van uw naam is als rijk parfum; daarom hebben de meisjes u lief.
Trek mij mee, laat ons vluchten, neem mij mee, o koning, in uw vertrekken!

-Hooglied 1

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Robert Frans:

Wat ik alreeds zei: de vereniging van de mens met God, intenser en volmaakter nog dan de vereniging van een man en vrouw in het huwelijk.

Overstelp mij met de kussen van uw mond, want uw liefkozingen zijn zoeter dan wijn.
Uw zalven zijn heerlijk om te ruiken, de klank van uw naam is als rijk parfum; daarom hebben de meisjes u lief.
Trek mij mee, laat ons vluchten, neem mij mee, o koning, in uw vertrekken!

-Hooglied 1

En wat is daar geheimzinnig aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid