Spring naar bijdragen

Is Jezus ooit weggeweest? (Axis-Mundi)


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ze hebben een vrij agressieve benadering van zaken. Lastig om het testosteron niet de overhand te laten nemen.

:# Als het al te bar wordt gewoon ff de hondjes uitlaten. :D

Gelukkig zitten er hier nog een paar hele stevige christenen, zoals jij, en een paar anderen. Zo blijft het voor in het christendom geinteresseerden toch aantrekkelijk om mee te doen.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 496
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarvoor is het soms ook beter om je andere wang toe te draaien. @Gaitema Je mag het woord van God altijd verkondigen, maar nooit opdringen. Ik kan begrijpen dat je het moeilijk vind als mensen geïr

Ha ha ha, zo is het! Ik haal als deze dood is (en begraven daar waar hij het liefste rondrent), weer een ander uit het asiel. Honden genoeg daar die een baasje nodig hebben.

Absurd dat men niet luisteren wil inderdaad.

Posted Images

34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Probleem met deze stellingname is dat de nieuwe wereld volmaakt zal zijn. Tijdens het 1000 jarig vrederijk zijn er nog steeds mensen die niks van God willen weten (de zonde is dus nog steeds in de wereld en dus is het niet volmaakt). Hoe rijm je dat dan?

Het is een overgangsfase. De leeuw ligt al naast het lam bijvoorbeeld.. de natuur heeft nu nog veel wreeds van satan in zich. Roofdieren. Natuurgeweld. Dat moet stoppen onder Jezus' gezag en omdat de duivel gevangen zit. 

Maar dat vertellen ook de eindtijdsgedeeltes buiten Openbaring, waarin je altijd de combinatie leest van wederkomst van Jezus en dan het oordeel en vergaan van de wereld. Daar lees je niets over een tijdsbestek van 1000 jaar dat tussen de wederkomst en het vergaan van de wereld zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Het is een overgangsfase. De leeuw ligt al naast het lam bijvoorbeeld.. de natuur heeft nu nog veel wreeds van satan in zich. Roofdieren. Natuurgeweld. Dat moet stoppen onder Jezus' gezag en omdat de duivel gevangen zit. 

Maar dat vertellen ook de eindtijdsgedeeltes buiten Openbaring, waarin je altijd de combinatie leest van wederkomst van Jezus en dat het oordeel en vergaan van de wereld. Daar lees je niets over een tijdsbestek van 1000 jaar dat tussen de wederkomst en het vergaan van de wereld zit.

Verschil van mening zal hier wel over blijven bestaan. Hoe dan ook, pre-, trib- of posttribulationisme, in alle gevallen ligt de sleutel tot redding niet in volledige wetenschap van deze gebeurtenissen. Zorg dat je veilig bent in je relatie met Christus in dit leven, en dan maken alle andere dingen werkelijk geen verschil uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hitchens:

Waarom zou ik me bekeren? Ik ben nu al gelukkig en hoef niet zo nodig een eeuwig leven.

Het punt is dat jij niet bepaald of je eeuwig blijft bestaan, want dat doet een ieder. Waar jij wel in kunt kiezen, is waar jij de eeuwigheid door wil brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Verschil van mening zal hier wel over blijven bestaan. Hoe dan ook, pre-, trib- of posttribulationisme, in alle gevallen ligt de sleutel tot redding niet in volledige wetenschap van deze gebeurtenissen. Zorg dat je veilig bent in je relatie met Christus in dit leven, en dan maken alle andere dingen werkelijk geen verschil uit.

Mee eens 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Nee, mijn dochter bijna wel. Ze is vandaag 11 maanden oud. 6 weken te vroeg geboren. Vocht voor haar leven. 

Interessant, je dochter kan haar belevingen wellicht nog niet navertellen maar misschien uit zich dat wel in het verdere leven? Verder betekent het dat je (nog) niet kan spreken uit eigen ervaring, je kan dergelijke ervaringen proberen zelf op te wekken door het voorbeeld van Jezus te volgen. Ben je daar ook toe bereid? Welk voordeel zou je daaruit willen halen? Al bij al, ik zou dit werkelijk niet onderschatten, bezin voor je begint.

10 uur geleden zei Gaitema:

Maaruh TTC, voor dat ik in jouw beleving weer iets verkeerd zeg. Ik wil nu stoppen met de discussie. Mag dat van jou?

Uiteraard mag dat, probeer eerst zelf eens te sterven alvorens er verklaringen over af te leggen. We hopen oprecht dat het je lukt, je zal dan wel anders spreken, denken en handelen.

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Correct.

Geloof je zelf ook dat Jezus daar letterlijk zal landen? Of zou het elders ook wel kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Interessant, je dochter kan haar belevingen wellicht nog niet navertellen maar misschien uit zich dat wel in het verdere leven? Verder betekent het dat je (nog) niet kan spreken uit eigen ervaring, je kan dergelijke ervaringen proberen zelf op te wekken door het voorbeeld van Jezus te volgen. Ben je daar ook toe bereid? Welk voordeel zou je daaruit willen halen? Al bij al, ik zou dit werkelijk niet onderschatten, bezin voor je begint.

Uiteraard mag dat, probeer eerst zelf eens te sterven alvorens er verklaringen over af te leggen. We hopen oprecht dat het je lukt, je zal dan wel anders spreken, denken en handelen.

 

Wat een onzin. Ik heb een boek gelezen over iemand die het had en kan daar van getuigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het punt is dat jij niet bepaald of je eeuwig blijft bestaan, want dat doet een ieder. Waar jij wel in kunt kiezen, is waar jij de eeuwigheid door wil brengen.

12 uur geleden zei Hitchens:

Was het maar zo simpel.

 

Zelfs als het zo simpel zou zijn is het nog heel ingewikkeld. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat ik, als ik een keuze voor de eeuwigheid maak, ik ergens tijdens die eeuwigheid spijt ga krijgen van mijn keuze. Ik neem tenminste aan dat je niet tussentijds je keuze kunt veranderen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Wat een onzin. Ik heb een boek gelezen over iemand die het had en kan daar van getuigen. 

Zoals je het zegt, je hebt er een boek over gelezen maar ook niet meer dan dat. Daarom, volg het voorbeeld van Jezus en zie dan wat er met je gebeurt, dit is heel wat anders dan mythisch lidmaatschap zoals je wellicht ook wel zal willen/kunnen (h)erkennen. Anders gezegd, er is navertellen en misschien zelfs hunkeren naar die zogeheten wedergeboorte, dit effectief realiseren is nog een ander paar mouwen. Aan levende getuigenissen is echter geen gebrek, hieronder een aantal specifieke elementen die als een rode draad kunnen gezien worden.

  • de angst voor de dood verdwijnt;
  • het geloof in leven na de dood en reïncarnatie neemt toe;
  • het klassieke godsbeeld en geloof wijken ten voordele van een grotere spirituele interesse en een toename van transcendente gevoelens;
  • de bezorgdheid voor materieel welslagen neemt af;
  • de appreciatie van de natuur stijgt;
  • het begrip 'liefde' wordt geherdefinieerd en er wordt meer belang gehecht aan liefhebben;
  • er wordt een toegenomen gevoeligheid gerapporteerd voor paranormale verschijnselen;
  • en de betrokkenen menen meer inzicht te hebben gekregen in de eigen persoonlijkheid en in algemene psychosociale interactiepatronen.

Maar hier stopt het verhaal natuurlijk niet, dan begint het eigenlijk pas. Zie verder ... Dankzij de analyse van de getuigenissen, kon opgemerkt worden dat er zich in wezen twee parallellopende processen voordoen. Het verwerkingsproces post-B.D.E. is slechts één van beide, dat volgt nadat de betrokkene zijn bijna-doodervaring heeft beleefd. Eerst en vooral echter, gebeurt er iets met de betrokkene tijdens de B.D.E. zelf, waardoor zijn visie op de werkelijkheid door elkaar wordt gegooid. De 'B.D.E.-input' kan accentverschillen vertonen van ervaring tot ervaring, maar komt globaal genomen (d.w.z. indien de ervaring niet vroegtijdig stopt) altijd op dezelfde boodschap neer. De basis van alle bijna-doodervaringen is:

  • Op het vlak van de belevingsdimensie lichaam: er is bewustzijn buiten de lichamelijke context/ er is leven na de dood;
  • Op het vlak van de belevingsdimensie tijd: het bewustzijn kan (in uitgetreden toestand) de lineaire tijdsbeleving overstijgen/ de eeuwigheid is een zijnstoestand die bewust kan ervaren worden;
  • Op het vlak van de belevingsdimensie wereld: het bewustzijn is in uitgetreden toestand niet onderhevig aan plaatsbepaling/ buiten tijd en ruimte ligt er een paradijselijke bestaansdimensie;
  • Op het vlak van de belevingsdimensie medemens/ de 'Andere': God bestaat en is Licht en Liefde/ deze onvoorwaardelijke liefdeskracht is de essentie van alles;
  • Indien bovendien het eenheidservaren wordt beleefd: Alles is één; er is goed noch kwaad, alleen expressie van zijn;
  • Indien bovendien een alwetendheidsvisioen wordt beleefd: het bewustzijn is in staat met het universele bewustzijn te versmelten, waarbij kennen, weten en zijn, versmelten tot één orgelpunt van waarheid.

Maar goed, het is allemaal onzin?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Wat een onzin. Ik heb een boek gelezen over iemand die het had en kan daar van getuigen. 

Jouw dochter heeft Iets waar geen enkele bde mee kan concurreren, namelijk gelovige ouders.   De enige die de "wedergeboorte" zelf niet kent is TTC zelf.    Er is geen intrinsieke Aanwezigheid, anders zou hij je zo niet blijven trollen. 

31 minuten geleden zei TTC:

Maar goed, het is allemaal onzin?

In jouw geval is het inderdaad allemaal onzin.  Mensen die werkelijk zo'n ervaring hebben gehad, die lopen niet op fora interessant te doen met lijstjes. Die lopen geen christen te trollen. En die lopen niet te koop met hun ervaring, maar die zwijgen.  

Een christen die Jezus kent, verlangt niet naar bijnadood "ervaringen". Dat heeft allemaal plaatsgemaakt voor de stille Tegenwoordigheid van God in Jezus Christus, die door de Heilige Geest altijd in ons woont.  Wij hebben dan ook helemaal niets te zoeken buiten ons lichaam, al wat wij verlangen is reeds Aanwezig. Onkenbaar voor de wereld, maar kenbaar voor de gelovige. namelijk de Geest van de waarheid,  Joh.14:17 17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

4 uur geleden zei TTC:

Interessant, je dochter kan haar belevingen wellicht nog niet navertellen maar misschien uit zich dat wel in het verdere leven? Verder betekent het dat je (nog) niet kan spreken uit eigen ervaring, je kan dergelijke ervaringen proberen zelf op te wekken door het voorbeeld van Jezus te volgen.

Jezus heeft niets met "zelf opwekken" te maken, Een christen wil en hoeft niets "op te wekken". Hij die in hem leeft (zoals Gaitema heel goed heeft beschreven) is opgestaan. Wat jij beschrijft is niets anders dan hallucinaties. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dolce Vita:

In jouw geval is het inderdaad allemaal onzin.  Mensen die werkelijk zo'n ervaring hebben gehad, die lopen niet op fora interessant te doen met lijstjes. Die lopen geen christen te trollen. En die lopen niet te koop met hun ervaring, maar die zwijgen. Een christen die Jezus kent, verlangt niet naar "ervaringen". Dat heeft allemaal plaatsgemaakt voor de stille Tegenwoordigheid van God in Jezus Christus, die door de Heilige Geest altijd in ons woont.  Wij hebben dan ook helemaal niets te zoeken buiten ons lichaam, al wat wij verlangen is reeds Aanwezig. Onkenbaar voor de wereld, maar kenbaar voor de gelovige.

Ja, en dat is heel wat anders dan mythisch lidmaatschap, het is werkelijk prachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-10-2017 om 10:23 zei Gaitema:

Het enige waar ik jou bij wil helpen is het wijzen op het volgende. 

1. De plaats waar we God ontmoeten is in jouw eigen hart. Daar waar het geweten zit. Dat is volgens de bijbel de tempel waar God woont. Daar waarin Zijn Geest Zijn wetten schrijft en de Liefde geeft.

2. In bijna dood ervaringen zien mensen Jezus, na door een tunnel te gaan. Een uitleg die ik er over kreeg is dat de tunnel gevormd wordt door de enorme snelheid waarmee je door de ruimte schiet. Dan vliegt het hele sterrenstelsel langs je heen.

Waar de hemel ons raakt, is ook in ons hart. Want waar God Is, heerst Jezus als Koning over ons, Zijn Koninkrijk der hemelen.

Meer zeg ik er niet over. 

Mooi geschreven, vooral het eerste punt. *:}

Mensen zien niet allemaal Jezus, maar vaak wel "het wezen van licht" en een enorme liefde. Er zijn evenwel ook negatieve helachtige ervaringen bij. 

Een gelovige hoeft daar helemaal niets meer mee. Het is mooi als zo'n ervaring de ongelovige bekeert van zijn ongeloof en als hij daardoor zijn geweten ontdekt.  Een gelovige echter heeft zijn zonden al beleden, is reeds met Jezus Christus gekruisigd en opgestaan. Iets waar een ongelovige niets van begrijpt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Dolce Vita:

Jezus heeft niets met "zelf opwekken" te maken, Een christen wil en hoeft niets "op te wekken". Hij die in hem leeft (zoals Gaitema heel goed heeft beschreven) is opgestaan. Wat jij beschrijft is niets anders dan hallucinaties. 

Vergeet de messias- en godswaan niet, de heilige geest doet soms vreemde dingen met mensen. Is Jezus nu ooit gestorven volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Vergeet de messias- en godswaan niet, de heilige geest doet soms vreemde dingen met mensen. Is Jezus nu ooit gestorven volgens jou?

Mensen met een messiaswaan zijn compleet de weg kwijt en dit is niet de wedergeboorte. Het is  individueel nog maar de vraag wat de bron van herkomst is geweest van zulke wanen en of dat de Heilige Geest was of een andere geest.  "Zelf opwekken" brengt ervaringen van de grote tegenstander, die mensen misleidt. Niet alleen drugsverslaafden overkomt dit, ook andere types die menen zelfs iets op te kunnen wekken. 

 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

1Joh.4: 2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.

6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei TTC:

Zoals je het zegt, je hebt er een boek over gelezen maar ook niet meer dan dat. Daarom, volg het voorbeeld van Jezus en zie dan wat er met je gebeurt, dit is heel wat anders dan mythisch lidmaatschap zoals je wellicht ook wel zal willen/kunnen (h)erkennen. Anders gezegd, er is navertellen en misschien zelfs hunkeren naar die zogeheten wedergeboorte, dit effectief realiseren is nog een ander paar mouwen. Aan levende getuigenissen is echter geen gebrek, hieronder een aantal specifieke elementen die als een rode draad kunnen gezien worden.

  • de angst voor de dood verdwijnt;
  • het geloof in leven na de dood en reïncarnatie neemt toe;
  • het klassieke godsbeeld en geloof wijken ten voordele van een grotere spirituele interesse en een toename van transcendente gevoelens;
  • de bezorgdheid voor materieel welslagen neemt af;
  • de appreciatie van de natuur stijgt;
  • het begrip 'liefde' wordt geherdefinieerd en er wordt meer belang gehecht aan liefhebben;
  • er wordt een toegenomen gevoeligheid gerapporteerd voor paranormale verschijnselen;
  • en de betrokkenen menen meer inzicht te hebben gekregen in de eigen persoonlijkheid en in algemene psychosociale interactiepatronen.

Maar hier stopt het verhaal natuurlijk niet, dan begint het eigenlijk pas. Zie verder ... Dankzij de analyse van de getuigenissen, kon opgemerkt worden dat er zich in wezen twee parallellopende processen voordoen. Het verwerkingsproces post-B.D.E. is slechts één van beide, dat volgt nadat de betrokkene zijn bijna-doodervaring heeft beleefd. Eerst en vooral echter, gebeurt er iets met de betrokkene tijdens de B.D.E. zelf, waardoor zijn visie op de werkelijkheid door elkaar wordt gegooid. De 'B.D.E.-input' kan accentverschillen vertonen van ervaring tot ervaring, maar komt globaal genomen (d.w.z. indien de ervaring niet vroegtijdig stopt) altijd op dezelfde boodschap neer. De basis van alle bijna-doodervaringen is:

  • Op het vlak van de belevingsdimensie lichaam: er is bewustzijn buiten de lichamelijke context/ er is leven na de dood;
  • Op het vlak van de belevingsdimensie tijd: het bewustzijn kan (in uitgetreden toestand) de lineaire tijdsbeleving overstijgen/ de eeuwigheid is een zijnstoestand die bewust kan ervaren worden;
  • Op het vlak van de belevingsdimensie wereld: het bewustzijn is in uitgetreden toestand niet onderhevig aan plaatsbepaling/ buiten tijd en ruimte ligt er een paradijselijke bestaansdimensie;
  • Op het vlak van de belevingsdimensie medemens/ de 'Andere': God bestaat en is Licht en Liefde/ deze onvoorwaardelijke liefdeskracht is de essentie van alles;
  • Indien bovendien het eenheidservaren wordt beleefd: Alles is één; er is goed noch kwaad, alleen expressie van zijn;
  • Indien bovendien een alwetendheidsvisioen wordt beleefd: het bewustzijn is in staat met het universele bewustzijn te versmelten, waarbij kennen, weten en zijn, versmelten tot één orgelpunt van waarheid.

Maar goed, het is allemaal onzin?

Dit hele lijstje is de zoveelste maal waarin je weer negatief over me loopt te oordelen en me het zwijgen probeert op te leggen en je ziet jouw kans schoon om met jouw kennis te pronken. Het is in mijn ogen niets anders dan ijdel vertoon.

Je bewijst weer dat ik helemaal niets met jou kan delen. Je weet het toch altijd beter en ziet mij aan voor een geestelijk laag ontwikkeld iemand. Het zou me niet eens verbazen als je me maar dom vindt. Je kent mij totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Zelfs als het zo simpel zou zijn is het nog heel ingewikkeld. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat ik, als ik een keuze voor de eeuwigheid maak, ik ergens tijdens die eeuwigheid spijt ga krijgen van mijn keuze. Ik neem tenminste aan dat je niet tussentijds je keuze kunt veranderen.  

Je maakt het ingewikkeld. Als jij die keuze maakt voor de eeuwigheid bij God, dan krijg jij daar geen spijt van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ja. Nee, het is wel zo gelegen dat iedereen ter wereld dit zal kunnen zien. (Mat.24:24-27, Op.1:7)

Alvast benieuwd, hij weet wel de spanning op de spits te drijven, dat mag wel gezegd.

2 minuten geleden zei Gaitema:

Dit hele lijstje is de zoveelste maal waarin je weer negatief over me loopt te oordelen en me het zwijgen probeert op te leggen en je ziet jouw kans school om met jouw kennis te pronken. Het is in mijn ogen niets anders dan ijdel vertoon.

Het is dan ook maar een doctoraat van een wetenschapper die zich op dat domein heeft durven wagen, dit op basis van heel wat nog levende getuigen. Uit ervaring kunnen we eenvoudig stellen dat het klopt met de realiteit, net zoals velen aansluitend zelfmoord plegen omdat ze hier niet meer kunnen aarden. Ik stel voor dat je enkel het romantische verhaal weergeeft, wellicht smaakt dat beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Alvast benieuwd, hij weet wel de spanning op de spits te drijven, dat mag wel gezegd.

Het is dan ook maar een doctoraat van een wetenschapper die zich op dat domein heeft durven wagen, dit op basis van heel wat nog levende getuigen. Uit ervaring kunnen we eenvoudig stellen dat het klopt met de realiteit, net zoals velen aansluitend zelfmoord plegen omdat ze hier niet meer kunnen aarden. Ik stel voor dat je enkel het romantische verhaal weergeeft, wellicht smaakt dat beter.

Ik stel het voor dat we elkaar niet meer spreken. Ik heb wel wat beters te doen dan constant door jou de les gelezen te worden 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dolce Vita:

Mensen met een messiaswaan zijn compleet de weg kwijt en dit is niet de wedergeboorte. Het is  individueel nog maar de vraag wat de bron van herkomst is geweest van zulke wanen en of dat de Heilige Geest was of een andere geest.  "Zelf opwekken" brengt ervaringen van de grote tegenstander, die mensen misleidt. Niet alleen drugsverslaafden overkomt dit, ook andere types die menen zelfs iets op te kunnen wekken. 

 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

1Joh.4: 2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.

5 Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.

6 Wij zijn uit God. Die God kent, hoort ons; die uit God niet is, hoort ons niet. Hieruit kennen wij den geest der waarheid, en den geest der dwaling.

Jezus is overal, ook in psychiatrische afdelingen, zo blijkt.

Binnen het Psychose Anders-kader wordt verondersteld dat mensen niet zomaar gek worden, maar dat er allerlei (niet-fysieke) redenen zijn waardoor mensen de controle over hun gedachten gedeeltelijk of tijdelijk verliezen. Ook is de mate waarin iemand ‘gek’ doet sterk afhankelijk van de manier waarop je ernaar kijkt. Als iemand denkt dat hij Jezus is, dan kun je denken: “die is gestoord”, of je kunt denken: “Hij heeft iets meegemaakt waardoor hij zich zo bijzonder voelt als Jezus” of  “Hij wil zich graag bijzonder voelen ter compensatie van een gevoel van minderwaardigheid”. Of je iemand gek vindt of niet hangt vaak af van je eigen realiteitskader. Hieronder volgen een aantal populaire ‘gekke’ dingen die mensen kunnen zien of doen tijdens een psychose. Wellicht bieden deze begeleidende woorden een ingang om de ‘gekte’ wat minder gek en zelfs betekenisvol te kunnen gaan vinden. (bron)

3 minuten geleden zei Gaitema:

Ik stel het voor dat we elkaar niet meer spreken. Ik heb wel wat beters te doen dan constant door jou de les gelezen te worden.

Goed idee, dan kunnen we hier misschien verder met het topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Jezus is overal, ook in psychiatrische afdelingen, zo blijkt.

Binnen het Psychose Anders-kader wordt verondersteld dat mensen niet zomaar gek worden, maar dat er allerlei (niet-fysieke) redenen zijn waardoor mensen de controle over hun gedachten gedeeltelijk of tijdelijk verliezen. Ook is de mate waarin iemand ‘gek’ doet sterk afhankelijk van de manier waarop je ernaar kijkt. Als iemand denkt dat hij Jezus is, dan kun je denken: “die is gestoord”, of je kunt denken: “Hij heeft iets meegemaakt waardoor hij zich zo bijzonder voelt als Jezus” of  “Hij wil zich graag bijzonder voelen ter compensatie van een gevoel van minderwaardigheid”. Of je iemand gek vindt of niet hangt vaak af van je eigen realiteitskader. Hieronder volgen een aantal populaire ‘gekke’ dingen die mensen kunnen zien of doen tijdens een psychose. Wellicht bieden deze begeleidende woorden een ingang om de ‘gekte’ wat minder gek en zelfs betekenisvol te kunnen gaan vinden. (bron)

Dat moet de "psychoot" lekker uitzoeken met zijn psychiater. Als hij Jezus wil aannemen, Bijbelstudie wil doen en het Evangelie wil brengen, prima.  Aan valse christussen heeft de christenheid echter geen behoefte. Een gelovige zal hem toetsen en volhardend blijven toetsen en niet trappen in de valkuil van een psychoot die de zaken tracht om te keren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dat moet de "psychoot" lekker uitzoeken met zijn psychiater. Als hij Jezus wil aannemen, Bijbelstudie wil doen en het Evangelie wil brengen, prima.  Aan valse christussen heeft de christenheid echter geen behoefte. Een gelovige zal hem toetsen en volhardend blijven toetsen en niet trappen in de valkuil van een psychoot die de zaken tracht om te keren. 

Die volharding wordt ook beschreven, over mensen die denken dat ze getest worden door God.

Voor mij was het opvallendste waanidee dat mensen hebben, het gevoel dat ze getest worden door God. En bij iedereen is deze test opvallend hetzelfde. Ga je door op het materiële niveau van deze realiteit of kies je een hogere spirituele dimensie van bestaan? En met deze keuze red je misschien alleen jezelf maar in sommige situaties voelen sommige mensen bij het maken van deze beslissing dat ze hun familie redden of zelfs de volledige planeet. En bij het maken van deze beslissing een hogere dimensie te kiezen, zal het voelen als een vorm van rituele zelfmoord van de persoon. Maar niet alsof je je leven wilt beëindigen vanwege de pijn van het bestaan. Het is eerder het opofferen van jóúw leven voor het grotere goed. Zoals Jezus zichzelf toestond zich te laten kruisigen in plaats van proberen te ontsnappen. Veel van dit soort pogingen lijken vrij subtiel en absurd maar andere kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid