Spring naar bijdragen

Jehova's getuigen - Een sekte


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei antoon:

Ik ben niet ongenegen om je basiskennis van de bijbel bij te brengen, want uit dat boek putten wij, maar de vraag is ook , ben jij/u ontvankelijk voor leringen uit de schrift ook als die ondersteund worden door de historie en kerkvaders, ben je dat dan kan je een schat van gegevens van mij krijgen.

Voor een goed begrip Antoon, het gaat om verlevendiging. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 183
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ben niet ongenegen om je basiskennis van de bijbel bij te brengen, want uit dat boek putten wij, maar de vraag is ook , ben jij/u ontvankelijk voor leringen uit de schrift ook als die ondersteund w

heer Antoon,

Ik ben een u, en zo spreek ik u ook aan. Nee, ik heb geen enkele interesse in het verzamelboek de Bijbel.

Ik ken het boek wel. Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik het boek Prediker het enige boek vindt dat mij aanspreekt. Puur en alleen

omdat dit boek de zinloosheid en de betrekkelijkheid des dingen perfect beschrijft. De rest wat er instaat is deels geschiedenis, deels anderzijds.

Een religie die een geloofsovertuiging wil verspreiden is in mijn optiek een sekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

U bent soms voornemens voor elke groepering die u niet aanstaat een topic maken of de groepering sektarisch is? Waarom zou u zich daarmee bezig willen houden?
Geniet toch van het leven en van de keuzes die uzelf maakt, wees gelukkig met uw eigen levensbeschouwing en wees voor uw naasten een bescheiden, vriendelijk, vreugdevol en hulpvaardig persoon. Dan zal het u wel genoeg gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei GeenChristen:

Ik ken het boek wel. Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik het boek Prediker het enige boek vindt dat mij aanspreekt. Puur en alleen omdat dit boek de zinloosheid en de betrekkelijkheid des dingen perfect beschrijft. Een religie die een geloofsovertuiging wil verspreiden is in mijn optiek een sekte.

Zo gezien is zowat heel de wereld een sekte, als een bundeling van verschillende geloofsovertuigingen die alsmaar in conflict zijn met elkaar. Ja, Prediker vat het perfect samen, heeft het leven dan nog wel zin?

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thorgrem:

Zo'n definitie kan je ook zo oprekken dat ook politieke partijen en goede doelen sekten zijn.

Met je eens, dat is wat Schumpeter ook al opmerkte over politieke partijen. Er zit een logica/dynamiek achter, net zoals we misschien denken dat kerk en staat gescheiden zijn.

In hetzelfde boek zette Schumpeter een theorie van de democratie uiteen, die tot doel had, dat wat hij de "klassieke leer" noemde, uit te dagen. Hij betwistte het idee dat democratie een proces was, waarbij de kiezers zich identificeren met het algemeen belang, en dat politici dit algemeen belang vervolgens uit naam van de kiezers uitvoerden. Hij betoogde dat dit onrealistisch was, en dat de onwetendheid en de oppervlakkigheid van de mensen betekende dat zij in feite tot op grote hoogte door de politici zouden worden gemanipuleerd. De politici bepaalden de agenda. Dit maakte een 'regering door het volk' concept naar zijn mening zowel onwaarschijnlijk als ongewenst. In plaats daarvan bepleitte Schumpeter, sterk beïnvloed door Max Weber, een minimalistisch model, waarbij democratie een mechanisme is voor de concurrentie tussen leiders, vergelijkbaar met een marktstructuur. Hoewel periodieke verkiezingen, waar iedereen zijn stem uitbrengt, regeringen legitimeren en verantwoordelijk houden, is het beleidsprogramma een zaak van de regering en niet van het volk. De participerende rol van individuen is meestal ernstig ingeperkt. (bron

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

U bent soms voornemens voor elke groepering die u niet aanstaat een topic maken of de groepering sektarisch is? Waarom zou u zich daarmee bezig willen houden?
Geniet toch van het leven en van de keuzes die uzelf maakt, wees gelukkig met uw eigen levensbeschouwing en wees voor uw naasten een bescheiden, vriendelijk, vreugdevol en hulpvaardig persoon. Dan zal het u wel genoeg gaan.

Hij/zij hanteert een private definitie die vrijwel iedere religie tot sekte maakt. Een niet onderscheidende en derhalve zinloze definitie dus

1 uur geleden zei TTC:

Zo gezien is zowat heel de wereld een sekte, als een bundeling van verschillende geloofsovertuigingen die alsmaar in conflict zijn met elkaar. Ja, Prediker vat het perfect samen, heeft het leven dan nog wel zin?

Uit de samenvatting die Geenchristen geeft volgt dat hij/zij Prediker nooit echt gelezen heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flash Gordon:

Uit de samenvatting die Geenchristen geeft volgt dat hij/zij Prediker nooit echt gelezen heeft

Beoordeel je dit op basis van het onderstaande?

  • Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik het boek Prediker het enige boek vindt dat mij aanspreekt.
  • Puur en alleen omdat dit boek de zinloosheid en de betrekkelijkheid des dingen perfect beschrijft.
  • De rest wat er in staat is deels geschiedenis, deels anderzijds.

Ben je het daar niet mee eens? Waarom niet? Misschien horen we het niet graag, kan dat ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid