Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

35 minuten geleden zei Radical:

Dan ga ik dat dus ook maar niet proberen, teveel kennis dat is het inderdaad, maar gebrek aan een intieme relatie !!

Nu terwijl het allerbelangrijkste van het christendom een intieme relatie is, zie ik er niet een teveel kennis is als je de drie-eenheid verwerpt. Om eerlijk te zijn geloof ik dat JG geen enkel idee hebben wat de drie-eenheid inhoudt, want telkens ze iets aanhalen hebben ze het over modalisme en niet over drie-eenheid.

Verder is de LXX geen weergave van het NT, maar van het OT. Dus dat bewijst alvast niet dat in het NT het tetragrammaton voorkwam. De naam wordt ook helemaal niet betwist, als je theologie gaat studeren, dan wordt je met de belangrijkheid geconfronteerd... Het is een nepargument dat de naam niet wordt gekend binnen het main-stream christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 188
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind je bijdrage van een behoorlijke arrogantie getuigen. Waarom zou men hier moeten aannemen dat jij wel een gelovige bent?

De naam wordt in de theologie met gepaste eerbied gebruikt, vooral wanneer het om het OT gaat... In het NT wordt gesteld dat Jezus de naam boven alle andere namen is... De meeste christenen volgens Je

Vandaar dat ik het over de dubbelzinnigheid van de grondtekst had. De voornaamste vraag hier is hoe men die tekst in de loop der tijd heeft gelezen. En dan kom ik al in de 2e eeuw een citaat van de te

8 uur geleden zei Radical:

Dan ga ik dat dus ook maar niet proberen, teveel kennis dat is het inderdaad, maar gebrek aan een intieme relatie !!

'Onderzoek alles en behoud het goede' zegt de Bijbel. Als jij enkel op je 'gevoel' afgaat, zou het zo maar eens kunnen dat je ernaast zit en misleidt wordt. Ik heb ook een intieme relatie met God. Wij gebruiken Zijn Naam.! Iets wat Hij wilt. Ik heb ook dingen meegemaakt die ik niet kan verklaren. Goede dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei ZENODotus:

 

8 uur geleden zei Radical:

Dan ga ik dat dus ook maar niet proberen, teveel kennis dat is het inderdaad, maar gebrek aan een intieme relatie !!

Nu terwijl het allerbelangrijkste van het christendom een intieme relatie is, zie ik er niet een teveel kennis is als je de drie-eenheid verwerpt. Om eerlijk te zijn geloof ik dat JG geen enkel idee hebben wat de drie-eenheid inhoudt, want telkens ze iets aanhalen hebben ze het over modalisme en niet over drie-eenheid.

Verder is de LXX geen weergave van het NT, maar van het OT. Dus dat bewijst alvast niet dat in het NT het tetragrammaton voorkwam. De naam wordt ook helemaal niet betwist, als je theologie gaat studeren, dan wordt je met de belangrijkheid geconfronteerd... Het is een nepargument dat de naam niet wordt gekend binnen het main-stream christendom.

 

klopt helemaal Zenodotus, De schrift geleerde in de tijd van jezus, herkenden hem ook niet, sterker nog wezen Hem af, het paste niet in hun plaatje, weinigen van hen volgde Jezus, misschien alleen om Hem onderuit te halen met strikvragen, en andere vervelende manieren, om er onderuit te komen dat Hij werkelijk God was.

op het moment dat hij zich gelijk stelde met de Vader scheurde zij de kleren, en was dit met hun kennis blasfemie, ´HIJ STELT ZICH MET GOD GELIJK,  voor abraham was ik er al, de Vader en ik zijn een, De Jg hebben werkelijk  geen idee over de persoon de Heilige Geest, (soort kracht voor hun), geen flauw idee over vader, (Abba papa familie onbekend want dit roep je door de geest) en Jezus is God, nou daar komen ze met zulke beredeneringen bah, ik wens jullie veel succes om in discussie te gaan met een Jgetuigen

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei ZENODotus:

Verder is de LXX geen weergave van het NT, maar van het OT.

Dat zei ik al, maar het opvallende aan die fragmenten was dat Gods Naam er in Hebreeuwse letters er tussen was gevoegd.

8 uur geleden zei ZENODotus:

Het is een nepargument dat de naam niet wordt gekend binnen het main-stream christendom.

Dan wordt daar niet bepaald eerbiedig mee om gegaan. De Naam wordt weg vertaald. Ze gebruiken het vaak als scheldwoord voor ' de....... ', laat staan dat de Naam veel gebruikt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-6-2017 om 21:25 zei MysticNetherlands:

Ik weet dat een objectieve discussie met jou en de meesten hier hierover onmogelijk is. Dus ik laat me niet verleiden ;)

MysticNetherlands: dit werk heel goed, en ik ben het helemaal met je eens, voordat iemand niet wedergeboren is heeft het geen enkele zin om in discussie te gaan, is gewoon een andere geest

maar met een paar vragen  vallen ze al door de mand:

 stel deze vragen, die een gelovige uit volle overtuiging met “JA” kan beantwoorden

 Bent u met Christus gestorven en opgestaan? Rom. 6:4,5
 Bent u wedergeboren? Joh. 3:3-5
 Bent u een nieuw schepsel? (2 Kor. 5:17 / Efez. 4:24)
 Woont de Heilige Geest in u? Rom. 8:15 / Efez. 1:13
 Bent u behouden? Joh. 3:36 / 6:47 /1 Kor. 3:15
 Bent u een kind van God? Gal. 3:26 / Rom. 8:16
 Bent u gezet in de hemel? Efez. 2:6 / Kol. 1:5
 Behoort u tot het Lichaam van Christus? Rom. 12:5 / Efez. 3:6
 Zijn uw zonden vergeven? 1 Joh. 2:12 en 3:9
 Behoort u tot het Zaad van Abraham? Gal. 3:14-18
 Erft u met Christus? Efez.  Woont Christus in u? Efez.

Woont (de Vader) in u? Joh. 14: 3:17 / Rom. 6:53:6 / Rom. 8:17

Dit kan een heiden niet belijden hoe vroom of godsdienstig hij ook kan lijken,

beantwoorden ze met JA, dan is een discussie wel mogelijk over de drie eenheid.

JA of NEE

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Radical:

HIJ STELT ZICH MET GOD GELIJK,  voor abraham was ik er al, de Vader en ik zijn een, De Jg hebben werkelijk  geen idee over de persoon de Heilige Geest, (soort kracht voor hun), geen flauw idee over vader, (Abba papa familie onbekend want dit roep je door de geest) en Jezus is God, nou daar komen ze met zulke beredeneringen bah, ik wens jullie veel succes om in discussie te gaan met een Jgetuigen

Lees nu eens eerlijk die posten die ik eerder gepubliceerd heb hier. Daar worden een hoop van die zienswijzen uitgelegd. Jezus en de Vader zijn één, ja natuurlijk, in doelstelling, gedrag etc, maar niet als in één wezen. De Bijbel verklaart dit heel goed hoe dat één zijn zit. Je haalt het uit zijn context, want in Johannes 17:21 staat 21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd. 

'ze' zijn alle gelovigen. Als je dit interpreteerd zoals jij die tekst interpreteerd zou je een miljoen-eenheid hebben of zoiets. En Gods geest is niet zomaar een kracht of zo. Dat is Jehovah's aandrijvende werkzame kracht. De Bijbel heeft het bijv over dat geest weggenomen kan worden en verdeeld over andere personen, of over dubbele portie geest en de wagen uit Ezechiël's visioen werd voortgedreven door Gods geest. Wordt hier gesproken over een persoon? Natuurlijk niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Radical:

MysticNetherlands: dit werk heel goed, en ik ben het helemaal met je eens, voordat iemand niet wedergeboren is heeft het geen enkele zin om in discussie te gaan, is gewoon een andere geest

Totaal niet wat ik bedoel. Ik ken herboren christenen die zo vastzitten in hun creationisme dat discussie onmogelijk is, en ken atheisten met wie je hele mooie discussies kunt voeren.  Om maar wat te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Radical:

Ga ik doen, als jij volmondig JA op mijn test kan zeggen, wordt vervolgt.

Dat is een beetje wij van wc-eend bevelen wc-eend aan (niet oneerbiedig bedoelt hoor), want ik zou een heel ander lijstje kunnen maken waar je ware Christenen aan kan herkennen. Een aantal van die vragen slaan op de gezalfden. Voor de rest kan ik die vragen met ja bewantwoorden.

@Radical lees vooral die stukken over Filipenzen, een paar posten terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Een aantal van die vragen slaan op de gezalfden. Voor de rest kan ik die vragen met ja bewantwoorden.

Sjako, ik ben een hele eenvoudige man,

nog eenmaal kun jij deze vragen, volmondig met JA beantwoorden ??

Jij Sjako, zo moeilijk kan deze vraag toch niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Radical:

Sjako, ik ben een hele eenvoudige man,

nog eenmaal kun jij deze vragen, volmondig met JA beantwoorden ??

Jij Sjako, zo moeilijk kan deze vraag toch niet zijn.

Zo eenvoudig ben je niet, Radical. Je komt met een rijtje vragen, terijl de Bijbel duidelijk is:

En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden!

Je kunt sjako dus vragen of hij de naam des HEREN aanroept!? Doe jij dat, Radical? En, ik ben een creationist. Discussies hierover zijn zeer lastig, dat besef ik. Toch geloof ik dat Christenen met verschillende visies m.b.t. de schepping behouden zullen worden. Zo geloof ik ook dat er Jehovah's getuigen zijn die wel degelijk wedergeboren (zij gebruiken een andere term) Christen zijn! God vraagt niet "veel". Hij geeft. Enige dat wij "moeten" doen is aannemen wat Hij ons geeft: Het offer van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Radical:

nog eenmaal kun jij deze vragen, volmondig met JA beantwoorden ??

Jij zegt al dat je niet alles weet, dus om die vragen te beantwoorden heb ik wat meer tijd nodig. Algemeen gesproken beaam ik al die vragen met ja, maar ze zijn niet allemaal op niet-gezalfden van toepassing. 

19 minuten geleden zei WdG:

En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden!

Ik wil het nog wat sterker zeggen: die de naam van Jehovah (JHWH staat er oorspronkelijk) aanroept (dus gebruikt en weet wat die Naam inhoud), zal behouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Radical:

Bent u met Christus gestorven en opgestaan? Rom. 6:4,5
 Bent u wedergeboren? Joh. 3:3-5
 Bent u een nieuw schepsel? (2 Kor. 5:17 / Efez. 4:24)
 Woont de Heilige Geest in u? Rom. 8:15 / Efez. 1:13
 Bent u behouden? Joh. 3:36 / 6:47 /1 Kor. 3:15
 Bent u een kind van God? Gal. 3:26 / Rom. 8:16
 Bent u gezet in de hemel? Efez. 2:6 / Kol. 1:5
 Behoort u tot het Lichaam van Christus? Rom. 12:5 / Efez. 3:6
 Zijn uw zonden vergeven? 1 Joh. 2:12 en 3:9
 Behoort u tot het Zaad van Abraham? Gal. 3:14-18
 Erft u met Christus? Efez.  Woont Christus in u? Efez.

Woont (de Vader) in u? Joh. 14: 3:17 / Rom. 6:53:6 / Rom. 8:17

Dit kan een heiden niet belijden hoe vroom of godsdienstig hij ook kan lijken,

beantwoorden ze met JA, dan is een discussie wel mogelijk over de drie eenheid.

 

12 minuten geleden zei sjako:

dus om die vragen te beantwoorden heb ik wat meer tijd nodig

antwoord: is dus nee, Hij kan niet volmondig op deze vragen  JA antwoorden  ('heb wat meer tijd nodig'' hoe helder en duidelijk maakt dit antwoord met wie we te maken hebben)

31 minuten geleden zei WdG:

Je komt met een rijtje vragen, terijl de Bijbel duidelijk is:

En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden!

klopt, en als je dit gedaan hebt, kun je op alle vragen Ja antwoorden,

hoe simpel kan het zijn, en tot die tijd ga ik mij niet begeven op dit forum, en zeker niet discussiëren over dit onderwerp en het Mysterie  ' Drie-eenheid of is Jezus God'

succes !!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Radical:

antwoord: is dus nee, Hij kan niet volmondig op deze vragen  JA antwoorden  ('heb wat meer tijd nodig'' hoe helder en duidelijk maakt dit antwoord met wie we te maken hebben)

Doordat jij beperkte kennis hebt kan ik door jou verzonnen lijstje niet gelijk met ja of nee beantwoorden, want je haalt verschillende zaken door elkaar. Voor ons geloof in het algemeen kan ik het met ja beantwoorden, voor mezelf niet allemaal met ja omdat sommige teksten op gezalfden slaat. Die hebben een hemelse hoop en zijn beperkt in aantal, 144.000 om precies te zijn. De niet gezalfden hebben een aardse bestemming onder Gods koninkrijk. 

9 minuten geleden zei Radical:

hoe simpel kan het zijn, en tot die tijd ga ik mij niet begeven op dit forum, en zeker niet discussiëren over dit onderwerp en het Mysterie  ' Drie-eenheid of is Jezus God'

succes !!

Het is geen mysterie, dat wordt er van gemaakt. Dus jij gaat de tactiek toepassen van horen, zien en zwijgen. .... Succes ermee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Doordat jij beperkte kennis hebt kan ik door jou verzonnen lijstje niet gelijk met ja of nee beantwoorden, want je haalt verschillende zaken door elkaar. Voor ons geloof in het algemeen kan ik het met ja beantwoorden, voor mezelf niet allemaal met ja omdat sommige teksten op gezalfden slaat. Die hebben een hemelse hoop en zijn beperkt in aantal, 144.000 om precies te zijn. De niet gezalfden hebben een aardse bestemming onder Gods koninkrijk. 

Is het begrip "gezalfde" volgens jou hetzelfde als "wedergeboren"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

voor mezelf niet allemaal met ja omdat sommige teksten op gezalfden slaat

Fijn ik raad je aan om dit aandachtig door te nemen,

De aanvaarding van hét Evangelie

omdat je niet volmondig  “ja” kon  beantwoorden, heeft het geen zin om met elkaar over Gods Woord te spreken. U bent dan namelijk (nog) geen gelovige volgens de bijbelse norm. In de Bijbel is een gelovige synoniem aan iemand die gehoorzaam is aan Gods Woord. In de praktijk betekent dit dat een gelovige zich te allen tijde aan Gods Woord wil onderwerpen (= aanvaarden = geloven) ongeacht of hij de boodschap op dat moment in detail begrijpt of niet.

Aanvaard de Here Jezus Christus

Datzelfde Woord maakt ons duidelijk dat Jezus van Nazareth na zijn opstanding werd gesteld tot “Naam boven alle naam” (Filippenzen 2 : 8-10) en tot Heere: “tot een Heere (= Jehovah uit het OT) en Christus, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.” (Handelingen 2 : 36) Net zoals Petrus, Stefanus, Paulus en al die anderen die geloofden in de tijd dat het NT werd geschreven wisten, betekent dit dat een gelovige de Here Jezus Christus als zijn enige Heer aanvaardt. Er is geen andere Naam, zoals Handelingen 4:12 zegt: “En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.”

Een ieder die dit niet eenmaal in z’n leven in z’n hart aanvaard heeft en dat belijd heeft aan Christus Jezus, is geen gelovige (wedergeboren kind van God). Vervolgens werkt Gods Geest niet in hem of haar en worden de verborgenheden (mysteries) in Zijn Woord niet geopenbaard. De ervaring leert dat dit een goede communicatie over bijbelse onderwerpen erg moeilijk maakt.

Er zijn in hoofdzaak twee redenen dat u (nog) geen gelovige bent:

1) u hebt hét Evangelie nog nooit gehoord;
2) u hebt hét Evangelie wel gehoord, maar niet onvoorwaardelijk én helemaal aanvaard.

In het eerste geval is het verstandig om kennis te nemen van Zijn Woord, dat uitgebreid spreekt over de genade die in Christus Jezus wordt gegeven aan degenen die in Hem willen geloven. Het resultaat van deze genadegift is eeuwig leven in Christus. (Johannes 3 : 16) + Romeinen 5 : 15,16:

“Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen. En niet, gelijk de schuld was door den een, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit een misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.”

Romeinen 6 : 23: “Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.”

In het tweede geval is het dringend zaak dat u deze weg verlaat. Die weg die vaak via organisaties, eigen wijsheid of andere namen loopt, leidt tot niets. Ik heb al aangehaald dat Handelingen 4:12 dit zonder pardon duidelijk maakt. Dus werp alle ballast van u af en aanvaard hét Evangelie onvoorwaardelijk én helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Doordat jij beperkte kennis hebt kan ik door jou verzonnen lijstje niet gelijk met ja of nee beantwoorden, want je haalt verschillende zaken door elkaar. Voor ons geloof in het algemeen kan ik het met ja beantwoorden, voor mezelf niet allemaal met ja omdat sommige teksten op gezalfden slaat. Die hebben een hemelse hoop en zijn beperkt in aantal, 144.000 om precies te zijn. De niet gezalfden hebben een aardse bestemming onder Gods koninkrijk. 

Het is geen mysterie, dat wordt er van gemaakt. Dus jij gaat de tactiek toepassen van horen, zien en zwijgen. .... Succes ermee. 

Hoi Sjako,

ik ben het niet met de leer van de "gezalfden" van het wtg eens en ik zal dat ook nooit worden.  En ik denk dat zij enorm op hun neus gaan kijken, en dat juist mensen met het hart van  Christus, zoals jij, die niet tot hun gezalfden behoren, en die het idee dat jij door de verdrukking zou moeten en zij niet, als een lam dat zich naar de slachtbank liet leiden heeft aanvaard, wel bij die hemelse gemeente hoort en juist zij niet.

Maar ondanks dat ik de leer van het wtg niet onderschrijf, herken ik in jou wel een kind van God. Je berichten zijn naar mijn mening authentiek zachtaardig.

En lieden die doen wat "Radicaal" en WdG doet, die komen zelf in het Oordeel terecht, zolang ze niet ophouden met anderen de maat te nemen.

Sjako, bedankt voor wie jij bent. 

Je bent mijns inziens veel beter af als het hart van Christus in je klopt en je denkt dat je door verdrukking moet gaan (en wellicht klopt dit nog ook voor de hele christenheid, een groot deel zit er allang in), dan als je zoals Radicaal /WdG hier denkt dat je de waarheid in pacht en Christus in je eigen pocket hebt en je wel eens even mensen de maat zult nemen.

Een mens kan mijns inziens beter nederig blijven door ervan uit te gaan niet tot de elite van 144.000 te behoren (een interpretatie die ik niet met het wtg deel overigens, maar boeit verder niet), dan zo hovaardig dat ie gaat menen jou wel eens even de maat te kunnen nemen.

Een jg die zich opmaakt om verdrukking te lijden, zou wel eens veel dichter bij Christus kunnen zijn dan een gelovige die verdrukking meent te ontkomen. Wie zijn leven wenst te behouden zal het verliezen immers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Radical Maak je geen zorgen hoor, ik heb het evangelie ten volle aangenomen, maar door valse leerstellingen is men de bijbel met een andere bril gaan lezen. 

Heb je dat stuk over Filipenzen nu gelezen? Want daar staat een hoop uitgelegd. Maar nu even in Jip en Janneke taal.

Wat was de oorspronkelijke bedoeling van God? De bedoeling was dat er een mooie paradijsaarde zou zijn, waar de natuur helemaal in balans was en waar alleen gelukkige mensen voor eeuwig zouden leven. Maar helaas is het mis gegaan. Jehovah had gelijk een heilsplan om dit te corrigeren. In Genesis 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’

De mens dacht het allemaal op z'n eigen manier te kunnen en dat moest bewezen worden dat dit niet het geval is. Nu 6000 jaar verder is wel bewezen dat we het niet kunnen. Stephen Hawkins zegt zelfs dat we binnen 100 jaar de aarde moeten verlaten omdat het helemaal mis gaat met het milieu en klimaat.

Als zoenoffer om te corrigeren wat Adam heeft misdaan was een volmaakt mens nodig. En die was er dus niet. Daarom heeft God Zijn zoon gestuurd om te sterven ter compensatie van Adam. Jezus was als mens (Hij had een voormenselijk bestaan met God in de hemel) een volmaakt mens zonder zonde. Daarom wordt Jezus ook wel de tweede Adam genoemd.

Het oorspronkelijke doel was dus dat de mensheid in volmaaktheid zou wonen op een mooie paradijs aarde en dat is nog steeds Zijn doel. Psalm 37:11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten,ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

De meeste mensen krijgen een opstanding op deze aarde.

Maar er is een groep van 144.000 zegt Openbaring die samen met Christus in de hemel gaat regeren over Gods Koninkrijk. Die groep noemen we de gezalfden en in de bijbel worden ze ook wel uitverkorenen genoemd. Ze worden aangesteld als koningen en priesters. Een hoop teksten die jij aanhaalt zijn voor deze groep bedoelt. Het is geen betere groep of zo, maar ze hebben andere functie in Gods koninkrijk. Jezus legt uit dat we één kudde zullen zijn. Zowel de hemel als de aarde is één Koninkrijk. Satan wordt 1000 jaar gebonden en vervolgens nog één keer los gelaten te worden. Dan zullen er nog een heleboel mensen struikelen, maar degene die trouw blijven krijgen dan werkelijk eeuwig leven. Vervolgens geeft Jezus dan zijn macht weer terug aan God zodat de cirkel weer rond is.

1Kor 15:28 Als alles aan hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alle dingen aan hem onderwierp, zodat God alles zal zijn voor iedereen.

Bedankt @Dolce Vita . Ik ben denk ik ook zachtaardig. Dit is een vrucht van de Geest. Dat kan je niet doen alsof. Maar ben je het er niet mee eens dan dat de oorspronkelijke bedoeling van God een paradijs op aarde was? Het was toch de bedoeling dat de mensheid op aarde zou leven niet in de hemel. Voor de meeste mensen is dat helemaal niet geschikt. De hemel is zo anders dan de aarde. Dan is het toch mooi dat God mensen uitkiest die geschikt zijn voor hemels leven. Ik vind het een prachtig geschenk dat mensen mee mogen regeren. 

De hele rode lijn door de bijbel heen is het herstel van de zondeval.

In 1Joh 3:8 tweede deel staat het heel mooi

8 Wie zonde beoefent, komt uit de Duivel voort, want de Duivel zondigt al vanaf het begin. Met dit doel is de Zoon van God geopenbaard: om het werk van de Duivel ongedaan te maken

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei sjako:

Nee, ik bedoelde Griekse septuagenta (OT) met de naam van God in Hebreeuwse letters vanuit de tijd van Jezus. Dat geeft dus wel aan dat de eerste Christenen de Naam kenden en waarschijnlijk ook gebruikten.

Nee hoor. Dat zijn Judese handschriften, niet de van christenen. Bovendien is het het meest waarschijnlijk dat dit een latere ontwikkeling is en dat de meeste handschriften de Hebreewuse godsnaam niet bevatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Nee hoor. Dat zijn Judese handschriften, niet de van christenen. Bovendien is het het meest waarschijnlijk dat dit een latere ontwikkeling is en dat de meeste handschriften de Hebreewuse godsnaam niet bevatten.

Ja, maar de eerste Christenen waren eerst Joden hoor, tenminste de meeste. Die gebruikten de afschriften die er toen waren, het septuagenta met de Godsnaam. Ze kenden dus de naam en hoogstwaarschijnlijk werd die ook gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

a, maar de eerste Christenen waren eerst Joden hoor, tenminste de meeste. Die gebruikten de afschriften die er toen waren, het septuagenta met de Godsnaam. Ze kenden dus de naam en hoogstwaarschijnlijk werd die ook gebruikt.

dat weet je helemaal niet. er zijn ook genoeg handschriften zonder de Hebreeuwse godsnaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar de eerste Christenen waren eerst Joden hoor, tenminste de meeste. Die gebruikten de afschriften die er toen waren, het septuagenta met de Godsnaam. Ze kenden dus de naam en hoogstwaarschijnlijk werd die ook gebruikt.

Niet de meeste maar allemaal. Maar de Joodse kenners leren dat de correcte uitspraak van JHWH verloren is gegaan. De Joden spreken de  Naam dan ook niet uit omdat elke uitspraak de Naam beperkingen oplegt. Een naam heeft namelijk een betekenis. De uitspraak van je JG'n is nergens op gebaseerd dan op een aanname van enkele oprichters van het WTG. En meer is er niet van te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Radical:

Fijn ik raad je aan om dit aandachtig door te nemen,

De aanvaarding van hét Evangelie

omdat je niet volmondig  “ja” kon  beantwoorden, heeft het geen zin om met elkaar over Gods Woord te spreken. U bent dan namelijk (nog) geen gelovige volgens de bijbelse norm. In de Bijbel is een gelovige synoniem aan iemand die gehoorzaam is aan Gods Woord. In de praktijk betekent dit dat een gelovige zich te allen tijde aan Gods Woord wil onderwerpen (= aanvaarden = geloven) ongeacht of hij de boodschap op dat moment in detail begrijpt of niet.

Aanvaard de Here Jezus Christus

Datzelfde Woord maakt ons duidelijk dat Jezus van Nazareth na zijn opstanding werd gesteld tot “Naam boven alle naam” (Filippenzen 2 : 8-10) en tot Heere: “tot een Heere (= Jehovah uit het OT) en Christus, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.” (Handelingen 2 : 36) Net zoals Petrus, Stefanus, Paulus en al die anderen die geloofden in de tijd dat het NT werd geschreven wisten, betekent dit dat een gelovige de Here Jezus Christus als zijn enige Heer aanvaardt. Er is geen andere Naam, zoals Handelingen 4:12 zegt: “En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.”

Een ieder die dit niet eenmaal in z’n leven in z’n hart aanvaard heeft en dat belijd heeft aan Christus Jezus, is geen gelovige (wedergeboren kind van God). Vervolgens werkt Gods Geest niet in hem of haar en worden de verborgenheden (mysteries) in Zijn Woord niet geopenbaard. De ervaring leert dat dit een goede communicatie over bijbelse onderwerpen erg moeilijk maakt.

Er zijn in hoofdzaak twee redenen dat u (nog) geen gelovige bent:

1) u hebt hét Evangelie nog nooit gehoord;
2) u hebt hét Evangelie wel gehoord, maar niet onvoorwaardelijk én helemaal aanvaard.

In het eerste geval is het verstandig om kennis te nemen van Zijn Woord, dat uitgebreid spreekt over de genade die in Christus Jezus wordt gegeven aan degenen die in Hem willen geloven. Het resultaat van deze genadegift is eeuwig leven in Christus. (Johannes 3 : 16) + Romeinen 5 : 15,16:

“Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen. En niet, gelijk de schuld was door den een, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit een misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.”

Romeinen 6 : 23: “Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.”

In het tweede geval is het dringend zaak dat u deze weg verlaat. Die weg die vaak via organisaties, eigen wijsheid of andere namen loopt, leidt tot niets. Ik heb al aangehaald dat Handelingen 4:12 dit zonder pardon duidelijk maakt. Dus werp alle ballast van u af en aanvaard hét Evangelie onvoorwaardelijk én helemaal.

Ik vind je bijdrage van een behoorlijke arrogantie getuigen. Waarom zou men hier moeten aannemen dat jij wel een gelovige bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Maar de Joodse kenners leren dat de correcte uitspraak van JHWH verloren is gegaan.

Ja, dat erkennen wij ook. Maar het gaat om dat je de Naam gebruikt die waarschijnlijk goed is. Bovendien is de uitspraak Jezus ook niet goed. Het zal wel Yeshua geweest zijn. Een deel van Gods naam zit ook in de naam van Jezus. Maar daar hoor je niemand over.

1 uur geleden zei Willempie:

De uitspraak van je JG'n is nergens op gebaseerd dan op een aanname van enkele oprichters van het WTG.

Dat is dus niet waar. Oude kerkvaders gebruikten deze Naam al. Zelfs in de Statenvertaling komt deze Naam in de kantlijn voor.

Er staat: Onthoud dit eens en voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grootte letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuws het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ja, dat erkennen wij ook. Maar het gaat om dat je de Naam gebruikt die waarschijnlijk goed is. Bovendien is de uitspraak Jezus ook niet goed. Het zal wel Yeshua geweest zijn. Een deel van Gods naam zit ook in de naam van Jezus. Maar daar hoor je niemand over.

Dat is dus niet waar. Oude kerkvaders gebruikten deze Naam al. Zelfs in de Statenvertaling komt deze Naam in de kantlijn voor.

Er staat: Onthoud dit eens en voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grootte letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuws het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

JHWH wordt in het Nederlands meestal vertaald met Heere en Elohim met God. Joden spreken de Naam niet uit maar gebruiken Adonai (Heer), Hashem (de Naam) of "de Almachtige". Maar het gaat in de Bijbel helemaal niet over de juiste uitspraak van namen. Het gaat over aanvaarding van God's offer aan ons en onze bereidheid dat offer te aanvaarden en gehoorzaamheid. De rest is "zinloze discussies, die alleen maar op ruzie kunnen uitlopen" (2 Timotheüs vers 23). Om van de juiste uitspraak een twistpunt te maken is misleiding en een afleidingsmanoeuvre van de vijand. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid