Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Veelal niet m.i. Het enige juiste pad is die smalle, waar de meesten toch vooral niet op wil lopen.

Mee eens. Maar het smalle pad is in jezelf. Dat betekent niet dat je daarmee geen gebruik kunt maken van gebaande paden. Een goede psycholoog kan soms heel goed en onontbeerlijk zijn.  Bijvoorbeeld bij een ASS. Je kunt iemand zo veel lijden besparen met een paar goede  op inzicht en ervaringskennis steunende richtlijnen.  De ene is gewoon de andere niet. Hulpverleners zijn en blijven ook maar mensen. We hebben elkaar allemaal wel eens nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 389
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Fundamenteel Welkom terug, klinkt als een hele vooruitgang 

@ThorgremHeeft de moderatie al een IP check gedaan? 

Hey, lang geleden. Honestly, zie je mij al vrijwilligerswerk doen? Ik ben veel bedaard afgelopen maanden. Ik kan me nog wel opjutten in bepaalde thema's, maar ik vermijd ze. Ik heb de afgelo

16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Voortdurend zelfs. Een huis blijft niet staan als de stenen elkaar soms nodig hebben. Deze stenen leunen altijd op elkaar.

Dat kan, zeker in dit geval, m.i. uitsluitend als de stenen zich van elke demonisering onthouden (!!!).  Lijkt mij onbegonnen werk hier maar misschien vergis ik me (denk het niet, elders is een goed stramien hiervoor, maar daar zijn niet voldoende stenen van hetzelfde huis meer over. )

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Dat kan, zeker in dit geval, uitsluitend als de stenen zich van demonisering onthouden (!!!).  Lijkt mij onbegonnen werk hier maar misschien vergis ik me. Er was een betere plek voor, maar daar zijn niet voldoende stenen van hetzelfde huis meer over.

Waarom heb jij je mail optie uit staan? Zet em anders ff aan als je wil, dan kan ik je een berichtje sturen. Wees niet benauwd, ik zal je niet stalken. Open post die je niet vertrouwd gewoon niet en donder die gelijk in de prullenbak. Simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom heb jij je mail optie uit staan? Zet em anders ff aan als je wil, dan kan ik je een berichtje sturen. Wees niet benauwd, ik zal je niet stalken. Open post die je niet vertrouwd gewoon niet en donder die gelijk in de prullenbak. Simpel.

Okay, moment, ga ik voor nu dan eventjes doen. Maar ik moet even zoeken, want ik weet niet zo goed hoe het ook alweer ging.

Denk dat het nu moet lukken. Staat aan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom las ik vroeger, toen ik net kon lezen, zowel sprookjes als de Bijbel.

Alice in Wonderland is mijn favoriete sprookje. Als kind keek ik daar tot in de treure toe naar. Op volwassen leeftijd kon ik er dan de subliminale boodschap uithalen.
Dat is één drugsfilm :)

8 uur geleden zei HJW:

Zeker heeft het invloed op ons denken, maar ik ben baas over mijn eigen denken.

Dat denk je. Je wordt constant gestimuleerd door externe factoren. Je kijkt naar tv en je hebt 1001 details onbewust verwerkt terwijl je maar bewust van 10 dingen bent.
De geest is iets misleidend en houdt onszelf gedurig voor de gek. Ik kan uw denken beïnvloeden/manipuleren en jij dat van mij. Als we maar begaafd genoeg zouden zijn. Bent U bekend met het fenomeen "cultural engineers" ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dolce Vita:

Mee eens. Maar het smalle pad is in jezelf. Dat betekent niet dat je daarmee geen gebruik kunt maken van gebaande paden. Een goede psycholoog kan soms heel goed en onontbeerlijk zijn.  Bijvoorbeeld bij een ASS. Je kunt iemand zo veel lijden besparen met een paar goede  op inzicht en ervaringskennis steunende richtlijnen.  De ene is gewoon de andere niet. Hulpverleners zijn en blijven ook maar mensen. We hebben elkaar allemaal wel eens nodig.

Ik weet niet hoe dat in Nederland in elkaar steekt. Maar in België ASS hebben is niet aangewezen. Psychologen en psychiaters alhier hebben daar geen grip op. Zeggen ze dat autisten geen inlevingsvermogen hebben, ik vroeg me toch dikwijls af waar de neurotypische zorgverlener zijn/haar inlevingsvermogen was. Ze bespelen U, ze misbruiken uw beïnvloedbaarheid om U te begeleiden naar waar ZIJ denken dat goed voor jou is. Ik voel mij als autist enorm misleid in de zorgverlening hier en het is maar pas bergop beginnen gaan toen ik dat de rug toekeerde.

Ik ben nog wel in therapie om mijn medicatie op te volgen, maar that's it. De samenleving gaat zich niet aanpassen op de autist, maar ik moet mij ook niet langer meer aanpassen op de samenleving. Iedereen heeft hier bestaansrecht, behalve als je ASS hebt natuurlijk. Dan moet je maar "normaal" doen. Iedereen mag hier lekker zichzelf blijven, behalve de autist. Die moet zichzelf veranderen om conform te zijn met de culturele verwachtingen. Ik spuw op cultuur :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Alice in Wonderland is mijn favoriete sprookje. Als kind keek ik daar tot in de treure toe naar. Op volwassen leeftijd kon ik er dan de subliminale boodschap uithalen.
Dat is één drugsfilm :)

Psychedelische, met moraal spottende rommel, uit de pen van een pedofiel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Psychedelische, met moraal spottende rommel, uit de pen van een pedofiel.

Dat laatste weet ik niet. Maar ik vond de moraal van de film net heel goed. De "normalen" doen zich anders voor terwijl de "gekken" eigenlijk de meest normale zijn door goed voor elkaar te zorgen, elkaar te helpen, samen plezier te maken en elkaars verschillen te aanvaarden.

Werkelijk, het is een prachtige film als je de hele diepgang eruit kan halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Werkelijk, het is een prachtige film als je de hele diepgang eruit kan halen.

Ja, dat vonden de mensen ook van Michael Jackson. Zowel de fantasie van hem als van Charles Lutwidge Dodgson, zijn een deksel op de beerput.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, dat vonden de mensen ook van Michael Jackson. Zowel de fantasie van hem als van Charles Lutwidge Dodgson, zijn een deksel op de beerput.

Wat komt Michael Jackson hier nu bij kijken? Het gaat over de moraal van de film en over hoe "normaal" geplaatst wordt. Die film heeft dat episch aangepakt vind ik. We're all mad :) En die zich "normaal" voordoen doen zich eigenlijk anders voor. Ze behagen een koningin uit angst wegens onderdrukking. Degene in het bos leven daar vrij van en blijven lekker hun eigen ding doen en aanvaarden elkaars verschillen. Ook in het einde dat je een idee niet kan onthoofden vond ik er diep inhakken. (onthoofding Cheshire)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik weet niet hoe dat in Nederland in elkaar steekt. Maar in België ASS hebben is niet aangewezen. Psychologen en psychiaters alhier hebben daar geen grip op. Zeggen ze dat autisten geen inlevingsvermogen hebben, ik vroeg me toch dikwijls af waar de neurotypische zorgverlener zijn/haar inlevingsvermogen was. Ze bespelen U, ze misbruiken uw beïnvloedbaarheid om U te begeleiden naar waar ZIJ denken dat goed voor jou is. Ik voel mij als autist enorm misleid in de zorgverlening hier en het is maar pas bergop beginnen gaan toen ik dat de rug toekeerde.

Ik ben nog wel in therapie om mijn medicatie op te volgen, maar that's it. De samenleving gaat zich niet aanpassen op de autist, maar ik moet mij ook niet langer meer aanpassen op de samenleving. Iedereen heeft hier bestaansrecht, behalve als je ASS hebt natuurlijk. Dan moet je maar "normaal" doen. Iedereen mag hier lekker zichzelf blijven, behalve de autist. Die moet zichzelf veranderen om conform te zijn met de culturele verwachtingen. Ik spuw op cultuur :)

Ik ben het met je eens dat autisten wel degelijk inlevingsvermogen hebben.  Soms juist zelfs veel dieper dan gemiddeld. Daar kwam ik bij al heel vroeg achter in een gesprek met een jongen met autisme die me geregeld kwam vertellen wat hem bezighield. Ik schrok van de diepgang van zijn empathie (voor zijn moeder) en zijn diepe bezorgdheid (voor zijn moeder dus) op sommige momenten. Geen inlevingsvermogen en "ze begrijpen de wereld en de mensen niet",zijn in elk geval twee dingen waar ik keihard achter kwam dat het pertinent onwaar was.  Er was wel degelijk inlevingsvermogen, maar ik moet ook zeggen dat het er wel op leek dat de mensen met autisme die ik gekend heb, dat inlevingsvermogen wel konden uitschakelen of leken te kunnen uitschakelen en dat dat meestentijds het geval was of leek te zijn.  En een hele kleine minderheid leek het echt niet te hebben. Dat was wel een hele kleine minderheid, maar die kom ik liever niet in het donker op straat tegen (bij wijze van spreken). 

Evenwel schrok ik net zo hard van het complete uitschakelen van dat inlevingsvermogen van die jongen. En het daarna uiterst bekwaam blijven liegen erover en beweren dat het geen bewuste daad was.  Dan beweert men dat men een "black out" had,  en bij langdurigere afschuwelijke situaties beweert de persoon dat ie zich er helemaal niet van bewust was. In die zin zijn mensen met een ass er zelf debet aan dat ze te boek staan als zonder inlevingsvermogen.  In de betreffende casus waar ik nu aan denk, is met hulp van een psychiatrisch verpleegkundige die de naam Sherlock Holmes niet zou misstaan, als een feit boven water komen te staan dat er wel degelijk sprake was van bewuste daden.  

Een andere pertinente onwaarheid, zo moest ik ondervinden, is dus dat mensn met autisme altijd eerlijk zijn. Dat is helemaal niet zo. Maar als ze liegen, doen ze dat vaak heel veel beter dan neurotypicals. Zelfs psychiaters leiden ze nog om de tuin dan. Ik kan dus wel begrijpen waarom sommige neurotypicals denken dat mensen met autisme niet kunnen liegen. Ze lijken ook erg aandoenlijk (en het kan soms levensgevaarlijk om in die valkuil te trappen).

 Hoe het in België is in de hulpverlening t.o.v. ass weet ik niet. En mijn kennis van hoe het in Nederland is, is niet meer up to date. 

Maar er zitten ook mooie kanten aan een ass. 

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Wat komt Michael Jackson hier nu bij kijken? Het gaat over de moraal van de film en over hoe "normaal" geplaatst wordt. Die film heeft dat episch aangepakt vind ik. We're all mad :) En die zich "normaal" voordoen doen zich eigenlijk anders voor. Ze behagen een koningin uit angst wegens onderdrukking. Degene in het bos leven daar vrij van en blijven lekker hun eigen ding doen en aanvaarden elkaars verschillen. Ook in het einde dat je een idee niet kan onthoofden vond ik er diep inhakken. (onthoofding Cheshire)

Het door mij vetgedrukte kan naar mijn mening in het licht van kiezen voor Jezus Christus een mooie eigenschap zijn van autisme.  Tegelijkertijd kan de hogere beinvloedbaarheid van veel mensen met een ass een valkuil zijn.   Het kan  twee kanten uitgaan. 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, dat vonden de mensen ook van Michael Jackson. Zowel de fantasie van hem als van Charles Lutwidge Dodgson, zijn een deksel op de beerput.

Dat ben ik wel met je eens.  En dat is het bij ass denk ik ook vaak.  Bij de mensen die ik heb gekend (dat zijn er best veel, een stuk of 30) was dat vaak wel zo.  Nou is de ene beerput de andere niet, dat scheelt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ik ben het met je eens dat autisten wel degelijk inlevingsvermogen hebben.  Soms juist zelfs veel dieper dan gemiddeld. Daar kwam ik bij toeval achter in een gesprek met een jongen met autisme die me geregeld kwam vertellen wat hem bezighield. Ik schrok van de diepgang van zijn empathie (voor zijn moeder) en zijn diepe bezorgdheid (voor zijn moeder dus) op sommige momenten. Geen inlevingsvermogen en "ze begrijpen de wereld en de mensen niet",zijn in elk geval twee dingen waar ik keihard achter kwam dat het pertinent onwaar was.  Er was wel degelijk inlevingsvermogen, maar ik moet ook zeggen dat het er wel op leek dat de mensen met autisme die ik gekend heb, dat inlevingsvermogen wel konden uitschakelen of leken te kunnen uitschakelen en dat dat meestentijds het geval was of leek te zijn.  En een hele kleine minderheid leek het echt niet te hebben. Dat was wel een hele kleine minderheid, maar die kom ik liever niet in het donker op straat tegen (bij wijze van spreken). 

Een andere pertinente onwaarheid, zo moest ik ondervinden, is dat mensn met autisme altijd eerlijk zijn. Dat is helemaal niet zo. Maar als ze liegen, doen ze dat vaak heel veel beter dan neurotypicals. Zelfs psychiaters leiden ze nog om de tuin dan. Ik kan dus wel begrijpen waarom sommige neurotypicals denken dat mensen met autisme niet kunnen liegen. Ze lijken ook erg aandoenlijk (en het kan soms levensgevaarlijk om in die valkuil te trappen).

 Hoe het in België is in de hulpverlening t.o.v. ass weet ik niet. En mijn kennis van hoe het in Nederland is, is niet meer up to date. 

Maar er zitten ook mooie kanten aan een ass. 

Het door mij vetgedrukte kan naar mijn mening in het licht van kiezen voor Jezus Christus een mooie eigenschap zijn van autisme.  Tegelijkertijd kan de hogere beinvloedbaarheid van veel mensen met een ass een valkuil zijn.   Het kan twee kanten uitgaan. 

Dat is zeker zo. Wij kunnen ons heel diep inleven, maar voelen gewoon voor veelal zaken weinig empathie. Bijvoorbeeld wanneer iemand iets zeer onrechtvaardig wordt aangedaan zal iemand met autisme enorm kunnen ageren. Maar doet een persoon zich per ongeluk pijn moet je niet op veel empathie rekenen, tenzij geveinsde. Pietlulligheden prikkelen ons mateloos. Ik kan soms niet begrijpen waarom mijn vriendin zich zo druk kan maken in bepaalde zaken, ik kan me daar niets bij voorstellen. Wat mij ook opvalt is dat ik enorm snel details aan elkaar kan rijmen en me dan afvraag waarom een neurotypical dat niet inziet. Ik merk quasi "alles" op en verbind de puntjes snel.

Ja, wij kunnen zeker liegen. Al moet ik van mezelf zeggen dat mijn lichaamstaal me veelal verraad. Ik kan moeilijk liegen. Mijn vriendin kent mij goed en herkent meteen wanneer ik lieg.
Er zijn veel mooie kanten aan ASS, maar het probleem is dat dit vanop de schoolbank geconditioneerd wordt. Anders wordt niet snel aanvaard.

Wegens onze beïnvloedbaarheid is religie inderdaad een gevaarlijk speelterrein. Maar als je op de essentie (liefde) uitkomt komt het vast wel goed :) In de gelovige kringen worden mensen met ASS dan ook regelmatig aan die essentie herinnerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat is zeker zo. Wij kunnen ons heel diep inleven, maar voelen gewoon voor veelal zaken weinig empathie. Bijvoorbeeld wanneer iemand iets zeer onrechtvaardig wordt aangedaan zal iemand met autisme enorm kunnen ageren. Maar doet een persoon zich per ongeluk pijn moet je niet op veel empathie rekenen, tenzij geveinsde. Pietlulligheden prikkelen ons mateloos. Ik kan soms niet begrijpen waarom mijn vriendin zich zo druk kan maken in bepaalde zaken, ik kan me daar niets bij voorstellen. Wat mij ook opvalt is dat ik enorm snel details aan elkaar kan rijmen en me dan afvraag waarom een neurotypical dat niet inziet. Ik merk quasi "alles" op en verbind de puntjes snel.

Ja, wij kunnen zeker liegen. Al moet ik van mezelf zeggen dat mijn lichaamstaal me veelal verraad. Ik kan moeilijk liegen. Mijn vriendin kent mij goed en herkent meteen wanneer ik lieg.
Er zijn veel mooie kanten aan ASS, maar het probleem is dat dit vanop de schoolbank geconditioneerd wordt. Anders wordt niet snel aanvaard.

Wegens onze beïnvloedbaarheid is religie inderdaad een gevaarlijk speelterrein. Maar als je op de essentie (liefde) uitkomt komt het vast wel goed :) In de gelovige kringen worden mensen met ASS dan ook regelmatig aan die essentie herinnerd.

Bedankt voor je antwoord :).  Onder de mensen met autisme bevinden zich naar mijn mening en ervaring veel bovengemiddeld intelligente mensen. Daar ben jij er volgens mij duidelijk ook een van.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Dolce Vita:

Bedankt voor je antwoord :).  Onder de mensen met autisme bevinden zich naar mijn mening en ervaring veel bovengemiddeld intelligente mensen. Daar ben jij er volgens mij duidelijk ook een van.   

Wel, ik ben voor dom versleten. Dom, naïef, kinderachtig, radicaal, extreem. In de oplopende volgorde.

Als ik dan moet kiezen tussen dom, naïef, kinderachtig en radicaal, extreem; dan kies ik de eerste optie.

Ik ben niet dom, ik bekijk het gewoon anders. Maar bovengemiddeld ben ik zeker niet, enkel op bepaalde terreinen blink ik wat meer uit dan anderen. Dat komt omdat het mij echt bijzonder fascineert en ik daar dan "autistisch" mee omga. Door mijn obsessieve drang om er "alles" van te weten kan ik die theorie goed omzetten naar praktijk. Maar ik doe het dan wel meestal "anders" dan hoe anderen zich daar met bezig houden. Overal ben ik anders, ook tussen mensen met ASS :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid