Spring naar bijdragen

Oorzaak van het lijden


Aanbevolen berichten

Op 29-11-2019 om 22:17 zei Modestus:

Het lijden is inderdaad onnatuurlijk. Toen God de mens schiep was er geen lijden. Lijden is opgetreden na het moment van de zondeval. Het doel van het lijden is ons te helpen geestelijk uit te stijgen boven onze zinnelijkheid, zinnelijke genot, waarmee wij verblind zijn na de zondeval, zodat we de realiteit zouden begrijpen. Dat is wat wijsheid is. De meest wijze mensen zijn mensen met een grote levenservaring. En levenservaring wordt niet alleen uit leuke belevenissen opgebouwd, maar ook dankzij diepe leed, die ze hebben meegemaakt van anderen of door hun eigen fouten. Het verduren van het leed heeft dus een betekenis. Maar in Gods koninkrijk zal er geen leed meer zijn voor degenen die gered worden en op aarde met Jezus mee hebben geleden.

 

Op 30-11-2019 om 17:25 zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Onderbouw het eens.

De mens lijdt omdat hij zich ten onrechte heeft vereenzelvigd met de pseudo-ziel of het ego. Als hij zijn gevoel en besef van identiteit verlegt naar zijn ware wezen, de onsterfelijke ziel, ontdekt hij dat alle pijn tijdelijk is en in die zin niet de ware werkelijkheid. Jezus noemde dit “gij moet wederomgeboren worden”.  De Oosterling noemt dit Bhakti Yoga.
 

DE TWEEDE GEBOORTE
Door zijn lichtlichaam wordt de mens, die gelooft in het bestaan van het ware Licht - het Leven van dit universum - gedoopt of opgenomen in de heilige stroom van het geluid. Deze doop is, om zo te zeggen, de tweede geboorte van de mens en wordt Bhakti Yoga genoemd. Zonder deze tweede geboorte kan de mens nooit het vermogen krijgen om de werkelijke betekenis van de innerlijke wereld, het Koninkrijk van God, te begrijpen.

Zie Joh.I:9 en III:3.
” Dat was het waarachtige Licht, dat ieder mens, die in de wereld komt verlicht.” Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: tenzij een mens wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.”

[...]
 

In deze toestand begint de mens berouw te krijgen (En. repent, Lat. repere, kruipen ) en terwijl hij zich afwendt van de grofstoffelijke schepping, “kruipt” hij naar zijn Goddelijke Bron, de Eeuwige Substantie, God. 
Wanneer de ontwikkeling van de Onwetendheid weer begint terug te wijken, begrijpt de mens geleidelijk aan dat de ware aard van deze schepping der Duisternis, Maya, slechts een ideeënspel is van de Allerhoogste Natuur op zijn eigen zelf, de enige Ware Substantie. [....]

Sri Yoekteswar, de Heilige Wetenschap, p. 54-55

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 330
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat kan ik bevestigen. In de Joodse traditie is God vele malen ter verantwoording geroepen voor Zijn daden -- vanaf Job totaan het moderne chassidisme van de Ba'alsjem Tov. En inderdaad: de Torah zegt

Ter aanvulling, het is goed te beseffen hoe het donatisme ontstond. Tot dr dag van vandaag komen we de term "traditores" bijvoorbeeld in het Engels tegen als "verraders". En ja, zij die de heilige boe

Dat doet me dan ook denken aan hoe de H. Benedictus het westerse kloosterleven hervormde. De vroege woestijnvaders en ook de kloosters erna leefden, om het kort te zeggen, heel streng en legden veel n

6 uur geleden zei Modestus:

Omdat de wijze apostel zegt (ik zal de citaat een beetje veranderen om het ietsje beleefder te doen klinken): 'Verwerp een 'andersdenkende' mens na de eerste en tweede vermaning' (Titus 3:10). 

Ik ben niet slimmer dan Paulus om naar zijn raad niet te luisteren. Sorry. Probeer iemand anders uit zijn balans te brengen; bij mij heeft het geen zin. 

Dat je wel of niet maar iemands raad luistert betekent niet dat je wel of niet slimmer dan de persoon bent. Die slimheid blijkt juist, als je de beslissing over wel of niet luisteren, gedegen kunt onderbouwen. Blind volgen is een aanwijzing voor 'niet slim zijn'.
Dat is op zich helemaal niet erg. Voor veel mensen is het leven goed te doen, zolang ze maar blind kunnen vertrouwen op iemand anders en zelf niet na hoeven te denken. Het is echter niet mijn manier van leven.

 Om precies te zijn is de hele tekst  "houdt je van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, nutteloos en dwaas. Verwerp een 'andersdenkende' mens na de eerste en tweede vermaning"

Welnu, ik hou mij verre van dwaze speculaties. Ik vraag juist waarom je mij wel om onderbouwing vraagt, maar zelf dat niet doet.
Voor alle duidelijkheid: ik ben ook voor een duidelijke onderbouwing.

Ik heb de indruk dat dit voor jou niet geldt, en dat je liever bepaalde adviezen blind opvolgt zonder die te moeten onderbouwen. Dat is natuurlijk je goed recht. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Plume:

Deze doop is, om zo te zeggen, de tweede geboorte van de mens en wordt Bhakti Yoga genoemd

Tussen alle christelijke stromingen zal er vast wel eentje zijn die dit denkt, maar het is toch nieuw voor mij. Ik durf te stellen dat dik 95% van de christenen daar anders tegenaan kijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Tussen alle christelijke stromingen zal er vast wel eentje zijn die dit denkt, maar het is toch nieuw voor mij. Ik durf te stellen dat dik 95% van de christenen daar anders tegenaan kijkt.

Men is nooit te oud om te leren. Je quote is alleen niet helemaal juist gequote. 

Dit schreef ik

Citaat

De mens lijdt omdat hij zich ten onrechte heeft vereenzelvigd met de pseudo-ziel of het ego. Als hij zijn gevoel en besef van identiteit verlegt naar zijn ware wezen, de onsterfelijke ziel, ontdekt hij dat alle pijn tijdelijk is en in die zin niet de ware werkelijkheid. Jezus noemde dit “gij moet wederomgeboren worden”.  De Oosterling noemt dit Bhakti Yoga.

En dit haalde ik aan

Citaat

DE TWEEDE GEBOORTE


Door zijn lichtlichaam wordt de mens, die gelooft in het bestaan van het ware Licht - het Leven van dit universum - gedoopt of opgenomen in de heilige stroom van het geluid. Deze doop is, om zo te zeggen, de tweede geboorte van de mens en wordt Bhakti Yoga genoemd. Zonder deze tweede geboorte kan de mens nooit het vermogen krijgen om de werkelijke betekenis van de innerlijke wereld, het Koninkrijk van God, te begrijpen.

Wie zich niet meer laat leiden door zijn lagere natuur, wie dagelijks de Christus in zichzelf de leiding geeft,  is een yogi. Het onderwerpen van de lagere natuur aan Christus, dat heet yoga. Dit heeft niets te maken met je benen in je nek leggen. Dat is enkel maar een uiterlijke verwijzing/oefening, net als het knielen op een gebedsbankje in de  kerk. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Plume:

Wie zich niet meer laat leiden door zijn lagere natuur, wie dagelijks de Christus in zichzelf de leiding geeft,  is een yogi. Het onderwerpen van de lagere natuur aan Christus, dat heet yoga.

Tussen alle christelijke stromingen zal er vast wel eentje zijn die dit denkt, maar het is toch nieuw voor mij. Ik durf te stellen dat dik 99% van de christenen daar anders tegenaan kijkt.
Die weten dat yoga uit het hindoeïsme komt en dat is toch echt iets anders dan het christendom.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Tussen alle christelijke stromingen zal er vast wel eentje zijn die dit denkt, maar het is toch nieuw voor mij. Ik durf te stellen dat dik 99% van de christenen daar anders tegenaan kijkt. Die weten dat yoga uit het hindoeïsme komt en dat is toch echt iets anders dan het christendom.

Heb soms de indruk dat de GGZ het veel te moeilijk maakt, als ik mag spreken voor mezelf dan toch. Ik heb letterlijk m’n eigen stoornissen bedacht en me zelfs moeten weerhouden om nog verder te denken, ik kan alleen niet meer terug waardoor ik voor de rest van m’n leven extreem bewust ben van wat er in m’n omgeving gebeurt. Het is dat beeld dat elke dag willens nillens op m’n netvlies wordt geprojecteerd en niet langer strookt met m’n innerlijke. Ik zeg bewust ‘niet langer’ omdat ik er vroeger veel minder een probleem mee had, en het is pas na diverse traumatische ervaringen dat ik er dieper over nagedacht heb. En nu stelt zich voor mij het probleem dat de kloof tussen wat mogelijk is en wat is veel te groot is, wat niet meer dan hartverscheurend is en diep verdriet opwekt. Ergo, ik ben debet aan m’n eigen stoornissen, machteloos en onbegrepen, steeds ondraaglijker naarmate de tijd vordert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid