Spring naar bijdragen

Waarom is de bijbel zo belangrijk voor gelovigen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ja, maar ik wou het eigenlijk van anderen horen.

Waarom?

Omdat ik denk dat als ik zeg wat ik denk dat men denkt, dat men dat dan misschien gaat betwisten. Als ik mensen zelf laat komen met hun antwoord, weet ik zeker dat het hun mening is.

Maar ik zal de twee belangrijkste die ik kan bedenken noemen:

  • De bijbel is het woord van God;
  • De bijbel is het verhaal van Jezus, die gelijk God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar ik zal de twee belangrijkste die ik kan bedenken noemen:

  • De bijbel is het woord van God;
  • De bijbel is het verhaal van Jezus, die gelijk God is.

Je geeft twee redenen, die feitelijk hetzelfde zijn... Maar, er zijn nog veel meer redenen, Devootje. Waarom denk je dat iemand zou denken dat men zou denken, dat iemand dat dan misschien gaat betwisten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar, er zijn nog veel meer redenen

De redenen die ik noemde lijken steeds de redenen te zijn die als laatste uitweg lijken te worden genomen door christenen, waar de discussie altijd mee eindigt, zo van: de bijbel is het woord van God, punt.

Waarom denk je dat iemand zou denken dat men zou denken, dat iemand dat dan misschien gaat betwisten?

Als ik ga suggereren dat 'christenen dit en dit denken', zijn de eerste reacties waarschijnlijk van mensen die dat anders zien. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
waar de discussie altijd mee eindigt, zo van: de bijbel is het woord van God, punt.

Hoewel de Bijbel het Woord van God is, zal ik daar geen punt zetten, om verschillende redenen. Ik noem er twee:

1. Niet- of andersgelovigen geloven dit niet. De "punt" slaat gesprek dood.

2. God is veel meer dan de Bijbel. Ook buiten de Bijbel ontmoeten we God!

Als ik ga suggereren dat 'christenen dit en dit denken', zijn de eerste reacties waarschijnlijk van mensen die dat anders zien. ;)

Daar heb je zeker een "punt".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ikzelf geloof niet dat de bijbel het woord van God is. Hiervoor heb ik vele argumenten de revue zien passeren. Dus eigenlijk erger ik me als mensen die de bijbel het woord van God vinden daaraan voorbij gaan, maar dat is mijn makke haha. ;)

Nu is de vraag dus: als de bijbel niet het woord van God is, waarom wordt er in de kerk dan altijd gereflecteerd op dit boek? En waarom heet het 'De Schrift', alsof het iets heel belangrijks en voornaams is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu is de vraag dus: als de bijbel niet het woord van God is, waarom wordt er in de kerk dan altijd gereflecteerd op dit boek?

Het is duidelijk dat jij de Bijbel niet gelooft, Devootje. Dat mag, dat is jouw keuze natuurlijk. Gaan we nu even uit van "jouw standpunt":

Stel er is een club, bijvoorbeeld een klaverjas-club, met een aantal regels. Dan hoor je je aan de regels te houden om lid te zijn van de club, toch? In het geval van de klaverjasclub, moet je toch de spelregels kennen, en die toepassen. Nu zijn er al verschillende klaverjas-varianten, dus zelfs daar is al strijd. Daarnaast zijn er huisregels. In de ene klaverjasclub mag bijvoorbeeld alcohol geschonken worden, in de ander niet, om een voorbeeld te geven. Ben je het niet eens met de regels? Zoek een andere club, of ga niet klaverjassen.

Je zou een kerk ook als een club kunnen zien. De meeste kerken hebben toch iets met de Bijbel. De ene kerk op een andere manier dan een andere kerk. Daarom zijn er zoveel verschillende kerken. Niemand dwingt je lid te worden van een kerk. Echter, word je lid, dan speelt de Bijbel een rol. In sommige kerken een grote rol, misschien wel een te grote rol, daarover verschillen de meningen.

Maar, is dit van belang voor jou, Devootje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar, is dit van belang voor jou, Devootje?

Ikzelf voel meer voor een filosofieclub. Ik ben geïnteresseerd in filosofie en wetenschap. In mijn jonge jaren (studententijd) ben ik uitgenodigd geweest voor een bijbelstudiegroep van de Pinkstergemeente, en die heb ik ook een seizoen bijgewoond. Nu was ik toen al ziek, en dat telt ook mee bij de invloed die het op me gehad heeft, maar waar de club eigenlijk op neerkwam is dat je uitgelegd werd hoe je de bijbel moest interpreteren en er was geen ruimte voor een ander gezichtspunt of kritiek. Nu zeg ik niet dat dit symptomatisch is voor de gehele kerk of alle gelovigen. Regelmatig lees ik met plezier Robert Frans op deze site. Hij schrijft soms op een manier waarbij ik een goed gevoel krijg. Maar de bijbel het woord van God? Nee. En als Jezus de Zoon van God was, had Hij dat misverstand niet laten ontstaan, toch? Je kunt ook omgekeerd redeneren: als Jezus de Zoon van God was, is de Bijbel het Woord van God. Als je religie als een richtlijn ziet, en niet als een absolute waarheid (wat ik een hele zware claim vind), dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ikzelf voel meer voor een filosofieclub. Ik ben geïnteresseerd in filosofie en wetenschap.

Die interesses deel ik. Ze sluiten religie niet uit, integendeel!

maar waar de club eigenlijk op neerkwam is dat je uitgelegd werd hoe je de bijbel moest interpreteren en er was geen ruimte voor een ander gezichtspunt of kritiek.

Dat is vaak zo, en aan een kant is dat ook goed. Je bent ergens van overtuigd of niet. Anderzijds moet er wat mij betreft altijd ruimte zijn voor een ander gezichtspunt of kritiek, omdat niemand volledig kan profeteren en iedereen dwaalt op bepaalde punten. En juist daarom is de Bijbel belangrijk, maar anderzijds weer niet. Het gaat nl. om de relatie met Jezus Christus, en die bestaat ook buiten de Bijbel. Sommigen zullen dit niet met me eens zijn. Maar goed, hier kan je niet zoveel mee, denk ik?!

Je kunt ook omgekeerd redeneren: als Jezus de Zoon van God was, is de Bijbel het Woord van God.

Jezus is de Zoon van God en God Zelf. Ik besef dat je dat niet gelooft, of er aan twijfelt.

Als je religie als een richtlijn ziet, en niet als een absolute waarheid (wat ik een hele zware claim vind), dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.

Hoe bedoel je dat precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je religie als een richtlijn ziet, en niet als een absolute waarheid (wat ik een hele zware claim vind), dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.

Hoe bedoel je dat precies?

Ik denk hieraan: Jezus zie ik soms wel als een inspirerende figuur. Zo las ik hier vandaag over dat Hij Het Voorhang Scheurde, waar ik natuurlijk al van gehoord had. Ik zou geïnteresseerd zijn in wat Hij hiermee bedoelde, dat vind ik veel interessanter dan zomaar alle standaardpraatjes afdraaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of de bijbel nog wel belangrijk voor gelovigen is. Vroeger was het heel normaal als er na elke maaltijd een hoofdstuk uit de bijbel werd voorgelezen. Ik hoor daar nu zelden over. Ik denk wel dat gelovigen de bijbel zien als het bewijs dat er een God bestaat. Stel dat uit archeologische vondsten zou blijken dat de oorspronkelijke verhalen in het OT geheel anders waren dan nu en een heel anders godsbeeld zouden vertonen. Hoeveel gelovigen zouden dan toch nog in de God blijven geloven zoals zij die zich altijd voorgesteld hebben? M.a.w. bij hoeveel gelovigen is de persoonlijke band met hun God sterker dan de band via de Bijbelverhalen? Haal de verhalen over Abraham uit de bijbel, blijft er dan nog voldoende over om te geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar waarom dan überhaupt geloven?

Ik heb een verklaring: stel dat er geen religie bestond. Er zouden dan 'clubjes' kunnen ontstaan van mensen die op één of andere manier (zonder een God) een centrale interesse zouden delen. Maar wat dan in het geval van existentiële vragen? Waartoe bestaan wij? Daarop zou geen antwoord zijn, en dat zou ons tot wanhoop drijven. Ik denk dat er helaas geen absoluut antwoord op is. Maar we kunnen wel doen alsof er een antwoord op is, en dat is religie. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me af of de bijbel nog wel belangrijk voor gelovigen is.

Vroeger was het heel normaal als er na elke maaltijd een hoofdstuk uit de bijbel werd voorgelezen. Ik hoor daar nu zelden over.

Niet bij mij in katholieke kringen en niet bij mijn vrouw in protestantse kringen. Ligt dus aan de cultuur. Als je zoekt zal je het ook gewoon vinden, stel de vraag eens op refoforum bijvoorbeeld.

Ik denk wel dat gelovigen de bijbel zien als het bewijs dat er een God bestaat.

Hoe zie je dat logischerwijs voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

.

Ik denk wel dat gelovigen de bijbel zien als het bewijs dat er een God bestaat.

Hoe zie je dat logischerwijs voor je?

Ik denk dat omdat wanneer gelovigen het over hun God hebben altijd refereren naar bijbelverhalen en zelden naar persoonlijke ervaringen. Eigen ervaringen worden er soms wel bijgehaald maar een toepasselijke bijbeltekst doet net even iets meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid