Spring naar bijdragen

Wat is de juiste manier om naar God te bidden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Niet als zombie, maar in de orante-houding:

eucharist.jpg

Een oeroude, christelijke manier van bidden, die nu nog steeds gebruikt wordt. In de Schrift lees je dan ook over verschillende gebedshoudingen.

In het OT wordt er staande gebeden, geknield en neergebogen, niet zelden ook met het gezicht ter aarde. In het NT werpt Jezus zich in Getsename op de grond en zal Hij gedurende zijn leven ook de gewone gebedshoudingen uit die tijd aangehouden hebben. Vlak voor zijn hemelvaart knielen de apostelen ook voor Hem neer.

Verder staan er nauwelijks specifieke aanwijzingen over het bidden. Alleen in de eerste brief aan Timoteüs schrijft Paulus in 2,8 dat mannen met geheven handen dienen te bidden, maar in andere brieven lees je daar niets over.

Ik zie dan ook werkelijk niet in waarom je strikt en alleen gebedshoudingen of gebedsformules zou mogen aanhouden die letterlijk in de Schrift beschreven staan. De Schrift zelf geeft daartoe geen redenen, die handelt meer over je mentaliteit tijdens het gebed.

1 Timothëus 2:8

Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen,

opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.

Handen in De Bijbel zijn het symbool van goede of slechte werken.

Heilige handen is iemand die vol met goede werk is in spirituele zin

(geloof) en in praktijk, dus goede werken doen, andere mensen helpen.

(bijvoorbeeld: u broeders en zusters helpen, die bij u in de gemeente zitten).

zonder troon en wisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige christenen zeggen dat je altijd en overal kunt praten tegen God, zelfs op de wc of onder de douche. Maar als hij je God is, verdient hij wel een zeker respect toch? Dan vind ik dat toch weinig respectvol.

En dat je alles maar tegen hem kunt zeggen, tot waar ga je dan? Je kunt toch niet zomaar onbeschoft zijn of het op een tirade gaan zetten bijvoorbeeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sommige christenen zeggen dat je altijd en overal kunt praten tegen God, zelfs op de wc of onder de douche. Maar als hij je God is, verdient hij wel een zeker respect toch? Dan vind ik dat toch weinig respectvol.

Het is goed om inderdaad tijdens het gebed een respectvolle houding aan te nemen, zowel in woord als in daad. Alleen kan het ook een akte van vertrouwelijkheid zijn om ook tot Hem te bidden tijdens je dagelijkse bezigheden. Daar komt ook het ora te labora vandaan: daarin neem je regelmatig de tijd om je terug te trekken voor het gebed, maar houdt het gebed niet op als je weer aan het werk gaat.

En dat je alles maar tegen hem kunt zeggen, tot waar ga je dan? Je kunt toch niet zomaar onbeschoft zijn of het op een tirade gaan zetten bijvoorbeeld?

Ik geloof dat de psalmen prima leidraad zijn in wat je tot Hem kunt zeggen. Daarin wordt God onder meer opgeroepen om eens wakker te worden, om nu eens zijn beloften na te komen, om het kwade te vergelden en krijgt Hij nogal wat verwijten om de oren geslingerd.

Voortdurend wordt Hij opgeroepen menselijk en begrijpelijk te handelen en wordt Hem nogal eens verweten dat Hij niet doet wat Hij zegt en dus de facto onbetrouwbaar is. Maar stelt de bidder toch ook zijn vertrouwen in Hem en blijft hij schoonheid zien in Hem, de mens en de schepping. Niet zelden in één en dezelfde psalm.

In een vertrouwelijke omgang met Hem is er dus véél mogelijk. Ik bedoel, al die gebaren, houdingen, bijbelse teksten en formules zijn prachtig en vroom. Maar het échte gebed ligt diep in het hart, bestaat uit wat er écht in je speelt en kent geen andere grenzen dan die van oprechtheid.

Dat gebed hoef je dan ook niet te oefenen of te beredeneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt dan ook niet naar beelden gebeden, die staan er enkel voor de sier en hebben geen andere betekenis dan mooi zijn en de betreffende heilige op zingevende wijze uit te beelden. Een foto van je geliefde in je portemonnee is immers ook niet de geliefde zelf.

Het enige wat wij doen, is het vragen om gebed aan onze broeders en zusters in de hemel. Net zoals ik ook jou kan vragen om voor mij te bidden en vice versa.

Want het gebed van een rechtvaardige vermag veel, aldus Jakobus, dus hoeveel termeer dan het gebed van hen die volmaakt voor het aanschijn van God staan? In het bijzonder van degene die onze Heer heeft gedragen en gevoed en met Hem het meest intens heeft meegeleden onder het Kruis?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zijn dan ook geen afgoden hè? :)

Natuurlijk is dat afgoderij om naar standbeelden te bidden. Een stuk hout of steen of plastic is niet

mijn God. Naar moeder Maria bidden is ook afgoderij zij was maar een mens, wat kan zij voor u doen ze is dood????

Wellicht kan je je eerst eens verdiepen in het geloof wat je tracht af te branden. Stropoppen opzetten om vervolgens af te branden staat zo ontzettend dom als er mensen meelezen die wel verstand van zaken hebben. Is dit wat God van je wil, dat je met halve waarheden en hele leugens komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handen in De Bijbel zijn het symbool van goede of slechte werken.

Leuk dat je dit te weten bent gekomen :)

Ik moest ook denken aan wat Jezus tegen de Samaritaanse vrouw zei:

Wij aanbidden de God die wij kennen en jullie aanbidden God zonder Hem te kennen, maar de tijd komt dat we nog in de tempel, nog op de berg God zullen aanbidden, maar dat we God zullen aanbidden in Geest en in waarheid en die tijd is het nu al. ( even uit mijn hoofd :) )

Ik heb veel hier aan zitten denken. Wat bedoelt God nu met het aanbidden in Geest en in waarheid?

Ook staat er in de bijbel dat we onophoudelijk God moeten aanbidden.

Wat houdt dat in?

Het is goed om dan eerst na te gaan wat God bedoelt met bidden en wat Hij voor ogen heeft.

Bidden is in contact staan met God. Als je bedenkt dat Jezus daarop ook duid als Hij in de bijbel zegt:

"Mijn Vader is de landman en Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken (....) zonder Mij kunt u niets dien"

We leven uit de bron (levend water en wijnstok) en dat in ontvankelijkheid leven van de bron is het in contact staan met God. Dat is meer dan op bepaalde dagdelen een goed gesprek voeren met God, maar dat is met heel je gedachten de hele dagen gedeeld te leven en te wandelen met God. Niets, daadwerkelijk waar niets doe je alleen, maar alles deel je met Hem.

Gisteren bad ik: "Heer geef het, dat ik mijn werk vandaag goed mag doen."

Later op de avond raakte ik in gesprek met een vriend die het die dag uitgemaakt had met zijn vriendin.

Ik vroeg me tijdens het gesprek af hoe ik als vriend in contact met God hier juist op kon reageren.

Hij luchtte zijn hart en ik deelde ook wat ik dacht en zei hem ook dat Gods plan ook hierin zal gebeuren.

Vandaag kreeg ik een bericht dat hij toch vanavond met haar persoonlijk in gesprek gaat. Ik ben benieuwd :)

In Geest en in waarheid aanbidden wordt zo heel helder.

Je leeft vanuit de Geest en dat is het werkelijke bidden en de waarheid gaan we voor, niet voor de leugen.

Hoe bidden veel heidense godsdienstiggen?

Voor Allah moet je een gebedsritueel uitvoeren en op bedevaart naar Mekka gaan,

De Baälpriesters deden enorm gek voor hun Baäl. Zo kan je ook bidden voor God, maar dat is aandachttrekkerij.

"Kijk God, zie mij God, ik wil Uw aandacht God, ik doe het zo goed mogelijk voor U, zodat ik Uw hulp toch zal 'verdienen'? Zegen me toch met rijkdom God, laat het me goed vergaan God en liefst dat alles mij van het leien dakje zal gaan Heer! O ik val voor U neer God, ik til mijn handen op naar de lucht en schreeuw zo hard als ik kan tot eer van U! De hele wereld moet het weten, ja we tetteren het vanuit de torens, zodat iedereen weet dat ik tot U bid o God! Op het werk, plat op de mat of in een grote zaal met een immens band of koor! Zie mij, ik ben er, geef mij gehoor! Dat heb ik allemaal voor U over God. Beloon me God met zilver en met goud! Maak me beroemd Heer!"... zo zal de Farao van Egypte ook wel tot zijn goden gebeden hebben.

Maar wie is onze God?

Een God die ons diende en stierf aan het kruis.

???

Wat is dan gebed, net als bij wat je bij God zou verwachten (we moeten Hem dienen en bedienen) maar juist met de wereld op de kop ziet gedaan worden ( Hij dient ons en wast onze voeten van onze door ons gedane onrecht), zo dienen wij God en onze naaste ook. Als we dat doen, dan aanbidden we Hem in Geest en in waarheid, want we volgen geen 'niet bestaande' god, maar de ware God en zijn ware 'rijk van vrede en recht'.

En natuurlijk, dan praten we ook met Hem, want een Vader hoort graag Zijn kinderen tegen Hem praten, al weet Hij al wat ze zeggen willen. We hoeven Hem dan ook niets door rituelen duidelijk te maken, want Hij had onze harten al doorzocht, voor we begonnen te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zijn dan ook geen afgoden hè? :)

Natuurlijk is dat afgoderij om naar standbeelden te bidden. Een stuk hout of steen of plastic is niet

mijn God. Naar moeder Maria bidden is ook afgoderij zij was maar een mens, wat kan zij voor u doen ze is dood????

Ik denk dat God hier heel genuanceerd mee omgaat.

Natuurlijk schijnt het er door heen dat het beeldencultuur van de RKK zijn inspiratie vindt uit wat er in het oude Romeinse Rijk gewoon was. Ze hebben het een christelijke betekenis gegeven, om zo mensen met vertrouwde beelden iets duidelijk te maken.

Op zich is dat niet vreemd, want dat deed Jezus en de apostelen ook.

Ze gebruikten bestaande beelden om iets duidelijk te maken.

Zoals het illustreren van de hel waarin we terecht kunnen komen als we Jezus niet aannemen in ons leven. Dat wordt omschreven met de Gehenna, de brandende afvalberg bij Jeruzalem, waar vroeger ook in de tijd van Salomo geloof ik nog kinderen werden geofferd aan afgoden.

Of de scheppings en Apocalyps-verhalen van toen in de heidense godsdiensten, kregen door Gods openbaringen aan Mozus en Jezus' openbaring aan Johannes een christelijke variant en betekenis.

Als er zo door een katholiek hiermee om wordt gegaan, zal daarin werkelijk God in Jezus aanbeden worden. Ik zeg het bewust zo, omdat ook Jezus zelf wees op God en dat dit bewustzijn wel een beetje aangetast is in heel het christendom. Jezus wordt wel aanbeden, maar met de verbinding tot Zijn vader. Als een doorgeefluik en Maria is niet dood, ze is in de hemel en leeft voor eeuwig.

Met het beeld van Maria denken we aan de hemelkoningin van de Egyptische godsdienst.

Daar heb ik zelf ook niets mee, maar veel katholieken zien het meer als het praten tot een gewone engel die ook aan je verschijnen kan. Dat snapt God ook.

Moeten wij het daarom dan ook zo doen? Nee, wij zijn protestanten, we geloven in onze manieren. Ik denk niet dat het opbouwend werkt om ons bezig te houden met iets wat een zaak is tussen God en die ander. Laten we vooral bij onszelf blijven.

In de hemel zal je ten slotte gewoon weer met de katholieken samen gaan leven

en dan zal alles helder zijn :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er wordt dan ook niet naar beelden gebeden, die staan er enkel voor de sier en hebben geen andere betekenis dan mooi zijn en de betreffende heilige op zingevende wijze uit te beelden. Een foto van je geliefde in je portemonnee is immers ook niet de geliefde zelf.

Het enige wat wij doen, is het vragen om gebed aan onze broeders en zusters in de hemel. Net zoals ik ook jou kan vragen om voor mij te bidden en vice versa.

Want het gebed van een rechtvaardige vermag veel, aldus Jakobus, dus hoeveel termeer dan het gebed van hen die volmaakt voor het aanschijn van God staan? In het bijzonder van degene die onze Heer heeft gedragen en gevoed en met Hem het meest intens heeft meegeleden onder het Kruis?

Natuurlijk doen mensen dat. De voeten kussen van standbeelden, ze door straten dragen, bidden naar allerlei soorten heiligen zoals padre Pio of San. Gennaro waar het gedroogde bloed van hem door een miraculeuze wonder terug vloeibaar wordt. Naar moeder Maria bidden (waar ik persoonlijk wel respect voor heb omdat het de moeder van Jezus was). Ernaar bidden is gewoon fout. Ik en mijn vrouw waren vroeger ook katholiek. Ik uit Italië 2 uur van Rome, mijn vrouw uit de Filipijnen.

In haar streek hebben ze San. Toninio een of ander wonder kind dat vroeger wonderen zou verricht hebben.

Hier is de video van san. Gennaro en zijn bloed. Oh, wat gebeurd daar toch voorwerpen worden gekust. Bemerk ik daar een vorm van afgoderij :?

Hier nog eentje

Deze dingen veracht God!!!! En kunnen leiden naar de hel op den dag der oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het uiten van respect en liefde voor iemand is geen afgoderij. Als jij je geliefde kust en omhelst, dan staat dat toch ook je aanbidding van God niet in de weg? En als jij je geliefde in de armen draagt, dan staat dat toch ook je aanbidding van God niet in de weg?

Integendeel; zulk een liefde komt van God zelf.

Die gelovigen geven hun genegenheid dus niet aan die beelden, maar aan de heiligen die door die beelden worden gerepresenteerd. En liefde voor je broeders en zusters in de hemel, net als voor je broeders en zusters op aarde, wordt alleen maar van harte aanbevolen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk geloof ik wel dat dit allemaal afleidt van het ware bidden tot God. Zelfs een ellenlange discussie er over. Laten we weer onze focus richten op God.

Ik postte een lange post vandaag, maar het is wel om mijn gedachten er over te laten gaan.

Ik heb zo wel nog vragen over "bidsstonden" enzo. Het vasten en bidden voor bepaalde zaken, als plaatsen waar Gods Licht nog niet is doorgebroken. Of wat dacht je van gebedswandelingen? Het blijkt te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet als zombie, maar in de orante-houding:

eucharist.jpg

Een oeroude, christelijke manier van bidden, die nu nog steeds gebruikt wordt. In de Schrift lees je dan ook over verschillende gebedshoudingen.

In het OT wordt er staande gebeden, geknield en neergebogen, niet zelden ook met het gezicht ter aarde. In het NT werpt Jezus zich in Getsename op de grond en zal Hij gedurende zijn leven ook de gewone gebedshoudingen uit die tijd aangehouden hebben. Vlak voor zijn hemelvaart knielen de apostelen ook voor Hem neer.

Verder staan er nauwelijks specifieke aanwijzingen over het bidden. Alleen in de eerste brief aan Timoteüs schrijft Paulus in 2,8 dat mannen met geheven handen dienen te bidden, maar in andere brieven lees je daar niets over.

Ik zie dan ook werkelijk niet in waarom je strikt en alleen gebedshoudingen of gebedsformules zou mogen aanhouden die letterlijk in de Schrift beschreven staan. De Schrift zelf geeft daartoe geen redenen, die handelt meer over je mentaliteit tijdens het gebed.

Ik hoop dat u nu begrepen hebt dat het in 1 Timoteüs 2:8 niet over de positie gaat. De vers gaat over iets anders. Het ligt dieper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ lid

Katholieken aanbidden alleen God. Dat anderen zijn manieren om liefde te brengen, samen te bidden met heiligen etc.

Dus wat je zegt is gewoon onzin. Maar op de een of anere manier ben je zo overtuigd van je eigen gelijk dat het je totaal niet uitmaakt wat katholieken doen als ze bidden. Jij bepaald wel wat ze doen en dt vind je superfout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eigenlijk geloof ik wel dat dit allemaal afleidt van het ware bidden tot God.

Wordt monnik. En dan zo'n een die in vrijwel complete afzondering leeft in een cel/grot. Zoals de eerste karmelieten leefde op de berg Karmel dus eigenlijk.

Als je wilt weten hoe ik er over denk, lees dan mijn bijdragen, want ik heb dat ook geprobeerd zo goed mogelijk weer te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is niet alles wat wij ten goede doen een gebed tot God?

Zeker, zo kan het geven van een aalmoes al als een gebed gezien worden. :)

Maar ook een diepe zucht.

Maar dan moet je wel wat met mystiek hebben (en wat minder met biblicisme zoals de topicstarter).

Maar hij zei die dingen ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid