Spring naar bijdragen

Wat is de juiste manier om naar God te bidden?


Aanbevolen berichten

@ lid

Katholieken aanbidden alleen God. Dat anderen zijn manieren om liefde te brengen, samen te bidden met heiligen etc.

Dus wat je zegt is gewoon onzin. Maar op de een of anere manier ben je zo overtuigd van je eigen gelijk dat het je totaal niet uitmaakt wat katholieken doen als ze bidden. Jij bepaald wel wat ze doen en dt vind je superfout.

Hoezo is het onzin?

Het verschil tussen het aanbidden van God en bidden tot heiligen is me wel duidelijk inmiddels, maar het blijft een hoop eer aan gebedsrituelen enzo dat deze heiligen krijgen.

Zoals bedevaartsoorten voor Maria. Het geeft de indruk dat het net zo veel of meer eer krijgt dan Jezus. Dit zijn één van de redenen dat het protestantisme terecht ontstaan is, dat we ons daar niet bij thuis voelen en ik kan ook in een mis niet overal aan deelnemen.

Een gebed tot Maria bid ik dan toch maar niet. Alle uitleg ten spijt. Ik doe het niet.

Maria is ook maar een mens.

Mij is het trouwens niet om het protestantisme te doen, maar om op een manier Jezus te volgen, zoals God dat bedoelt heeft en als je het mij vraagt is het God en de heiligen in de hemel het niet zo te doen om allerlei uitingen van aanbidding, ook niet onder moderne protestantse vormen, wat toch veel 'wel praisen, maar niet lezen' kan zijn. Waar het om gaat is meer een zaak van het hart. Waar je hart is, daar zal je schat zijn. In horizontale en verticale verbinding met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hij was baptist en is katholiek geworden. Hij weet prima waar het om draait.

Ik denk dat jij je punt wel duidelijk is. Laten we oppassen dat we niet in een sfeer van modder gooien belanden, want dan komt van Gods liefde niets meer terecht..

Laten we wel wezen, christenen geven doorgaans naast Jezus de eer aan veel te veel dingen.

Jezus staat voor zoverre dat Hij op de eerste plek staat, vaak gedeeld eerste.

Meestal te delen met "de mammon".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Ik zit bij een muziekvereniging in Luttenberg. Daar hebben ze één kerk. De Rooms Katholieke.

De muziekvereniging gaat daarom eens in de zo veel tijd naar een Mariabedevaartsoord in Duitsland om daar voor hen te spelen. Ik mocht ook mee..

Zouden jullie er aan mee doen als jullie mij waren of niet?

Ik heb aangegeven bij het contactpersoon ervan dat ik wel kon, maar niet mee doe vanwege mijn protestantse geloofsovertuiging. Ik heb ook aangegeven wel te willen spelen als ze een keer in de kerk optreden ik deed mee toen we voorop aan een carnavalsoptocht in Haarle liepen afgelopen zaterdag.

Mijn broertje speelde eens met een andere muziekvereniging "de Sint Jan" van Wierden in de Wierdense Sint Jan Kerk met kerst. Ik ben toen ook de kerstochtendmis bij gaan wonen.

Per ongeluk bad ik een stukje van een gebed voor Maria mee en in mijzelf vroeg ik God om vergeving daarvoor, omdat het niet mijn bedoeling was.

Uit respect voor de katholieken heb ik niet aan de eucharistie deelgenomen.

Daar keken sommigen wel zichtbaar vreemd van op.

Mijn broertje zei echter nuchter: "je hebt groot gelijk, want wij zijn toch niet katholiek."

Erna was ik overigens direct door gegaan naar onze tweede kerstochtenddienst in Nijverdal van de PKN. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ gaitema

Op zich ben ik natuurlij niet helemaal objectief als katholiek zijnde;)

Maar laat ik het eens even zeggen ten aanzien van mijn ervaringen met moslims en hindoes: tot in hoeverre mag je deelnemen aan hun rituelen en gebruiken?

Het antwoord daarop lijkt me wat Paulus ook zegt over het offervlees: je mag er rustig aan deelnemen en van eten; mits dat je geloof niet aantast. Dus neem deel, tenzij jij je er schuldig over voelt.

Overigens ligt de eucharistie natuurlijk iets anders, het lijkt me waardevol dat je je daarvan hebt onthouden.

Overigens is het wat betreft de Maria verering niet te veel in allerlei protestante vooroordelen te blijven hangen. Hoe meer je je er in verdiept, hij meer je er ook achter zult komen dat het wel volop Bijbels is. Alleen is dat soms in eerste intstantie lastig te zien omdat de gebruiken en cultuur natuurlijk sterk afwijken van je eigen culturele achtergrond. Dan kun je wellicht nog wel zeggen van: dit is niets voor mij; maar er zijn evengoed katholieken die dat doen, of protestanten die juist wel wat met Maria hebben. We zijn immers allemaal christenen, dus zo anders denken we niet en we leven niet meer in de 16e eeuw waarin we elkaar probeerden om te leggen;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okee, ik dacht dat je protestants bent :#

Nou ja, dan begrijp ik je reactie wat beter.

De theorieën ten aanzien van Maria vind ik wel okee , al vind ik de titel Moeder van God een beetje dubbel

En ik snap de titel hemelkoningin niet zo.

Wel dat ze een gezegende onder de vrouwen is.

De openbaringsverhalen vind ik onverklaarbaar.

Wel geloof ik dat er niets verkeerd er aan is als je engelen en heiligen te spreken zou krijgen.

Jezus zag met twee apostelen ook Elia en mozus op de berg.

Maar het leek me een menselijk gesprek verder.

De vorm is dan inderdaad met minder poespas wat mij zou passen

Ja, voor mij is het eigenlijk niet te doen ook om een moskee tijdens hun samenkomst te bezoeken, net als een hindoetempel.

Synagoges en andere kerken dan de mijne zijn geen probleem. Ik snap wat je zegt over het bezoeken aan de hand van het Bijbelgedeelte en je hebt een punt. Toch denk ik dat een Maria bedevaartsoord voor me als muzikant wat moeilijk ligt. Ik heb er veel aan zitten denken voor ik het besluit nam. Zelfs een paar maanden mee in de maag gezeten en er over getwijfeld. Uiteindelijk deed ik het toch maar niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Hij was baptist en is katholiek geworden. Hij weet prima waar het om draait.

Ik denk dat jij je punt wel duidelijk is. Laten we oppassen dat we niet in een sfeer van modder gooien belanden, want dan komt van Gods liefde niets meer terecht..

Laten we wel wezen, christenen geven doorgaans naast Jezus de eer aan veel te veel dingen.

Jezus staat voor zoverre dat Hij op de eerste plek staat, vaak gedeeld eerste.

Meestal te delen met "de mammon".

Hey, ik heb dit helemaal niet geschreven. kijk al mijn comments maar is na. Hoe durf je Gaitema :@

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid