Spring naar bijdragen

Wat is de juiste manier om naar God te bidden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Matteüs 6:9-13 is het meest gekende gebed onder veel gelovigen. Maar wordt hier daadwerkelijk

mee bedoeld dat wij dit gebed dagelijks, of als wij zin hebben om te bidden het ook elke keer

moeten gebruiken? Laat ons kijken in de bijbel.

9

bidt dan zó, gij:

Vader over ons in de hemelen,

geheiligd worde úw naam;

10

Matteüs 6

Literatuur bij Matteüs

10

kome úw koninkrijk,

geschiede úw wil

als in hemel ook op aarde;

11

ons nodige brood,

geef ons dat heden;

12

en vergeef ons

onze schulden,

zoals ook wíj vergeven hebben

ónze schuldenaren;

13

en breng ons niet in beproeving,

nee, ontruk ons aan het boze!

In vers 9 staat duidelijk, bidt dan zó, gij. Dit geeft de indruk dat wij elke keer ons gebed

op de zelfde manier zouden moeten herhalen, of wordt hier gewoon een patroon aangegeven, door onze Heer Jezus Christus, een voorbeeld hoe ons gebed gestructureerd zou moeten zijn tijdens het bidden?

bidt dan zó, gij:

Vader over ons in de hemelen,

geheiligd worde úw naam;

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij kan je op vele manieren juist naar God bidden. In stilte en hardop. Staand, zittend, knielend en liggend. Met gevouwen handen of met je handen in de lucht. Geknield tegen je bed, zittend op de bank of op de fiets. Doe wat jou uitkomt en waar je je fijn bij voelt.

Kan u a.u.b. ook verzen geven uit de Bijbel waarin instaat dat men op zulke manier

naar onze Vader kan Bidden. Dank u. :D Ik vind het altijd fijn en geloofwaardiger als ik het ook kan lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je in het echte leven (dus je neus uit de boeken halen) daadwerkelijk bezig bent met het geloof dan kom je er achter dat als je in bed ligt voor het slapen of als je 's nachts wakker ligt bidden heel goed kan.

Geloof mij ik ben elke dag met mijn geloof bezig. Ik bid elke morgen en elke avond naar God.

2 Timoteüs 1:3 Ik ben God dankbaar,

die ik sinds mijn voorouders

met een rein geweten vereer,

zoals ik zonder ophouden

de gedachtenis aan jou heb

in mijn smeekbeden

nacht en dag,

lucas 18:7 maar zou God het dan niet doen,

recht schaffen aan zijn uitverkorenen,

die tot hem schreeuwen dag en nacht

en lankmoedig zijn jegens hen?

Waarom wilt u over mij oordelen als u mij nog niet eens kent.

Ik wil mijn geloof met de mensen op deze forum delen en u zecht "Als je in het echte leven (dus je neus uit de boeken halen) daadwerkelijk bezig bent met het geloof".

????????????????????????

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij kan je op vele manieren juist naar God bidden. In stilte en hardop. Staand, zittend, knielend en liggend. Met gevouwen handen of met je handen in de lucht. Geknield tegen je bed, zittend op de bank of op de fiets. Doe wat jou uitkomt en waar je je fijn bij voelt.

In Handelingen 20-36 wordt wel aangegeven dat dat de Apostelen

knielen als ze bidden.

Als hij dat gezegd heeft

buigt hij zijn knieën

en bidt hij met hen allen.

In Matteüs 26:39 staat de positie beschreven hoe onze Heer Jezus Christus naar onze Vader bad.

Hij valt bij het bidden op zijn aanschijn.

Jezus zelf buigt ook zijn knieën als hij bidt met zijn

gezicht naar de grond.

Matteüs 26:39 Een klein eindje verder gekomen

valt hij bij het bidden op zijn aanschijn

en zegt: mijn Vader, als het mogelijk is,

laat dan deze beker aan mij voorbijgaan;

alleen: niet zoals ík wil, nee, zoals gij

Neerbuigen met u gezicht op de grond is een handeling van vernedering voor u God.

In het Grieks staat er Tithēmi kan vertaald worden in een horizontale positie, ter aarde werpen.

In het Hebreeuws staat er kara het knie buigen, naar beneden brengen.

In kan gelezen worden in het NT en OT.

Ik zou het fantastisch vinden als nog meer mensen hun mening willen delen over het

onderwerp bidden. En laat mij weten als ik fout zit ik leer graag bij. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het getypt dus je kan het lezen. Aan sola scriptura doe ik niet.

Ik denk dat je hier dat begrip "sola scriptura" verwart met "biblicisme". En dan een specifieke vorm van biblicisme die "al wat niet letterlijk beschreven staat in de Schrift wil verwerpen als 'onbijbels'". Voor de rest eens met je opmerkingen, overigens...

Dat "solo scriptura" gaat over de vraag wie of wat de beslissende stem heeft, als het gaat om "leerstellige punten" op het moment dat deze tegenstrijdig zijn (ingaan tegen hetgeen de Schrift leert over een bepaalde kwestie). Voorbeeld: als de Schrift ons leert dat Gods genade "gratis" is, maar een kerkelijke instantie leert dat deze ook verkregen kan worden via het aanschaffen van een aflaat (zie de stellingen van Luther o.a. - want dat "sola" is een begrip uit de Reformatie; maar dat weet je vast al...) "Sola scriptura" betekent dat men die Schrift het hoogste gezag toekent bij dergelijke geschillen...

(Dit alles los van de vraag of het niet de Kerk was die de Schrift heeft voortgebracht - en daarmee gezag zou hebben over die Schrift: in dat geval kan dat "solo scriptura" nog steeds opgaan, omdat dan "de vroegere Kerk" de latere corrigeert via datgene wat men op schrift heeft overgeleverd...)

Trouwens een interessant puntje; en dat zeg ik, denkend aan jou, "Lid, Kerk Van God": wie zegt dat jij het recht hebt om kerkelijke gezagsdragers tegen te spreken? Leert Jezus niet het volgende:

Mat 23:1 Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 23:2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 23:3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar...

Het lijkt me dat we geacht worden "personen die op de stoel van Mozes zitten" (lees: gezagsdragers die "aanvullende regels" zijn gaan stellen - zich als "wetgever zoals Mozes" gedragen) gewoon moeten gehoorzamen... Zelfs als ze er (voor wat betreft het "voortbrengen van goede vruchten") tot op zekere hoogte (?!) een potje van maken (zie het vervolg van Mat 23...)

Nu filter ik hier even heel "letterlijk" een specifieke leefregel uit, zoals je misschien begrepen hebt... Een "wat is de juiste manier om...?" volgens een vergelijkbare methode als in de OP...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het getypt dus je kan het lezen. Aan sola scriptura doe ik niet.

Ik denk dat je hier dat begrip "sola scriptura" verwart met "biblicisme". En dan een specifieke vorm van biblicisme die "al wat niet letterlijk beschreven staat in de Schrift wil verwerpen als 'onbijbels'". Voor de rest eens met je opmerkingen, overigens...

Hartelijk dank. Ik denk dat ik idd beter de term bijbelisme had kunnen gebruiken. Mijn inziens komt dat wel voort uit het sola scriptura maar is een ver gemuteerde vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het getypt dus je kan het lezen. Aan sola scriptura doe ik niet.

Ik denk dat je hier dat begrip "sola scriptura" verwart met "biblicisme". En dan een specifieke vorm van biblicisme die "al wat niet letterlijk beschreven staat in de Schrift wil verwerpen als 'onbijbels'". Voor de rest eens met je opmerkingen, overigens...

Hartelijk dank. Ik denk dat ik idd beter de term bijbelisme had kunnen gebruiken. Mijn inziens komt dat wel voort uit het sola scriptura maar is een ver gemuteerde vorm.

Ik denk ook dat daar een verband zou kunnen zijn, en dat het dan inderdaad gaat om een gemuteerde vorm... Waarbij men uit het oog is verloren dat men die Schrift liever in Gemeenteverband zou moeten lezen... Men liever naar elkaar zou luisteren (en de "voorgangers" - eerdere generaties) dan vooral naar de eigen uitleg... Kortom: vergeet dat men "katholiek" zou moeten zijn (in de betekenis van "beseffend dat men onderdeel uit maakt van een wereldwijde 'gemeenschap der heiligen' die groter is dan de eigen plaatselijke gemeente")...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bid ook wel regelmatig op mn knieën met mijn hoofd op de grond. Maar ook zittend, liggend, staand, op de wc zittend, seks hebbend, in gesprek met iemand zijnde.

Enneh, aan de topic starter: er staat niet in de Bijbel in welke lichaamspositie ik dankbaar moet zijn. Oei, wat nu? ;)

Sorry, dat ik de indruk gegeven heb dat er in deze lichaamspositie dankbaarheid moet geschonken worden. Dat moet ieders voor zich uitmaken(ik zelf doe het liever zoals het in de Bijbel staat om mij zo dicht mogelijk bij de 1ste eeuwse christenen aan te kunnen sluiten). Als ik thuis ben bid ik neerbuigend met mijn vrouw en kinderen, zoals onze heer Jezus Christus. Ik heb gewoon een voorbeeld geven hoe je kan bidden volgens de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Lid

Op zich baden de eerste christenen meestal staande, met hem handen voor zich uit.

De Bijbel is er echt niet zo duidelijk over, er zijn voorbeelden van mensen die knielend bidden, van mensen die in bed bidden, van mensen die op een ezeltje zitten en met God praten en ga zo maar door. Het kan dus op elke manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Lid

Op zich baden de eerste christenen meestal staande, met hem handen voor zich uit.

De Bijbel is er echt niet zo duidelijk over, er zijn voorbeelden van mensen die knielend bidden, van mensen die in bed bidden, van mensen die op een ezeltje zitten en met God praten en ga zo maar door. Het kan dus op elke manier.

Weet u miss. waar ik het kan lezen of vinden in de Bijbel? Ik zou het ten zeerste op prijs stellen.

Op zich baden de eerste christenen meestal staande, met hem handen voor zich uit.

Bedoelt u zoals zombies? Is het eerste wat bij mij in mijn hoofd springt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk waar wij het wel allemaal over eens zijn, niet naar afgoden bidden. Hier valt niet veel over te discussiëren. Verering van voorwerpen of individuelen buiten onze Vader is verboden zowel in het OT als NT

Habakuk 2:18-19

18

Wat baat een snijbeeld,

wanneer zijn formeerder het gesneden heeft?-

een gietbeeld en een leugenleraar,-

wanneer zijn formeerder zich daarbij

veilig waant

en zo stomme afgoden maakt?

19

Wee hem die tot een stuk hout zegt

‘word wakker!’,

‘ontwaak!’ tot een stil stuk steen;

moet dat onderricht geven?-

zie, wel is het

beslagen met goud en zilver,

maar geestesadem zit er niet in;

Handelingen 17:29

29

als wij dan uit God geboortig zijn

mogen we niet menen

dat het goddelijke

gelijkenis heeft met goud of zilver of steen,

bewerkt door vakkundigheid

en een inval van een mens;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet als zombie, maar in de orante-houding:

eucharist.jpg

Een oeroude, christelijke manier van bidden, die nu nog steeds gebruikt wordt. In de Schrift lees je dan ook over verschillende gebedshoudingen.

In het OT wordt er staande gebeden, geknield en neergebogen, niet zelden ook met het gezicht ter aarde. In het NT werpt Jezus zich in Getsename op de grond en zal Hij gedurende zijn leven ook de gewone gebedshoudingen uit die tijd aangehouden hebben. Vlak voor zijn hemelvaart knielen de apostelen ook voor Hem neer.

Verder staan er nauwelijks specifieke aanwijzingen over het bidden. Alleen in de eerste brief aan Timoteüs schrijft Paulus in 2,8 dat mannen met geheven handen dienen te bidden, maar in andere brieven lees je daar niets over.

Ik zie dan ook werkelijk niet in waarom je strikt en alleen gebedshoudingen of gebedsformules zou mogen aanhouden die letterlijk in de Schrift beschreven staan. De Schrift zelf geeft daartoe geen redenen, die handelt meer over je mentaliteit tijdens het gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet als zombie, maar in de orante-houding:

eucharist.jpg

Een oeroude, christelijke manier van bidden, die nu nog steeds gebruikt wordt. In de Schrift lees je dan ook over verschillende gebedshoudingen.

In het OT wordt er staande gebeden, geknield en neergebogen, niet zelden ook met het gezicht ter aarde. In het NT werpt Jezus zich in Getsename op de grond en zal Hij gedurende zijn leven ook de gewone gebedshoudingen uit die tijd aangehouden hebben. Vlak voor zijn hemelvaart knielen de apostelen ook voor Hem neer.

Verder staan er nauwelijks specifieke aanwijzingen over het bidden. Alleen in de eerste brief aan Timoteüs schrijft Paulus in 2,8 dat mannen met geheven handen dienen te bidden, maar in andere brieven lees je daar niets over.

Ik zie dan ook werkelijk niet in waarom je strikt en alleen gebedshoudingen of gebedsformules zou mogen aanhouden die letterlijk in de Schrift beschreven staan. De Schrift zelf geeft daartoe geen redenen, die handelt meer over je mentaliteit tijdens het gebed.

Ik zie het buigen voor Uw Vader als een handeling van vernedering. Je staat wel te communiceren met de schepper van heel het universum, dus van u en mij ook. Van de gedachte al alleen krijg ik kippenvel dat wij als piepkleine mensen door het gebed kunnen praten met de schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens, als je graag uit de Schrift bidt, dan zijn de psalmen ook uitermate geschikt. Dagelijks de psalmen bidden, in het besef dat ze ook door Jezus gebeden zijn en dat elke psalm dus zijn woorden bevat, kan veel diepgang geven in je gebedsleven en je ideeën en beelden over God erg verrijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ lid

nogal logisch dat je als christen niet naar een afgod bidt lijkt me idd.

Dus je richten op God is wel zo ongeveer de vereiste,

Die houding daar zegt Paulus iets over, maar dat is meer vanuit andere bronnen geloof ik;)

Inderdaad logisch. Ik zelf kom oorspronkelijk uit Italië en ik ken daar veel mensen die naar

standbeelden, heiligen, Maria enz. bidden. Voor sommige dus niet zo logisch. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid