Spring naar bijdragen

Het boek "OPENBARING" nader bekeken .


Aanbevolen berichten

...op het gebied van sociale interactie...

@Bernard3 en Credo26: het is juist op dit punt dat ik zo aan het doorvragen/-zagen ben. Een mens kan wellicht "bijbelgetrouw" zijn, maar de bijbel vormt de Ecclesia niet. Het is Christus die dat doet. En als de basis van die Ecclesia de relatie Hoofd-lichaam is, en de éne Geest in wie wij allen gedoopt zijn, dan ligt er een heel stevige (ook bijbelse) basis om "als voet niet tegen hand of oog te zeggen: ik heb je niet nodig!" (1 Kor 12)

De vraag is dan niet zozeer of een mens bijbelgetrouw is, maar bovenal of een mens "ecclesiagetrouw" is... Hoe hij zich verhoudt tot de plaatselijke ecclesia (waar hij niet zonder kan) en hoe hij zich (via die plaatselijke ecclesia) verhoudt tot die "wereldwijde" Ecclesia... En dan komt keer op keer de vraag om de hoek kijken: waar ligt de "grens" van die Ecclesia en wie is daarbij mijn "broeder of zuster"??

En ik denk écht dat in de uitleg van de Apokalyps (de uitleg van die brieven aan de 7 gemeenten die in dit topic voorbij kwam) de grens te "onchristelijk" beperkt getrokken wordt... En zo lang ik niet overtuigd ben van het tegendeel, blijft dat ongemakkelijke gevoel aan me knagen als ik keer op keer op keer weer een "bespreking" voorbij zie komen over een volgende perikoop (die m.i. belangrijke "basis" negerend)... Ik lees ze nu eerlijk gezegd dan ook (nog) niet... Want ik mis hier echt een belangrijk "stuk" sociale interactie. Het gevoel dat ik (maar ook mijn "medebroeders in Christus") als "medebroeder in Christus" wordt gezien... En dan komt een gezamenlijke bijbelstudie écht niet van de grond... Dan blijft alles wat hier gepost wordt gewoon een "blog"...

Als daar de term "autistiform" op geplakt wordt, dan kan dat wellicht worden opgevat als een "ongefundeerd en bijbels-argumentloos schelden". Maar ik lees hem meer als een waarschuwing: "Hier roept een hand tegen een voet dat die voet niet nodig is". Sterker: dat die voet helemaal geen voet is en geen onderdeel uitmaakt van dat Lichaam (om maar bij de beeldspraak van Paulus te blijven).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Hendrik,

Alvorens de discussie verder te zetten zou ik graag van u eens een definitie hebben van wat u juist bedoelt met :

1) “Ecclesiaâ€

2) “wereldwijde ecclesiaâ€

3) “ecclesiagetrouw†en

4) “plaatselijke ecclesia†.

Anders vrees ik dat we naast elkaar gaan praten .

Een tijdje geleden stelde u dat er een “30.000†denominaties zouden zijn . Maken die dan allemaal deel uit van de “Ecclesia†?

Hoe ziet u de relatie “ecclesiagetrouw†ten opzichte van “bijbelgetrouw†? Wat als de “ecclesia†me dingen leert die niet Bijbels zijn ? (het idee van een volle aflaat bvb. )

Wat is de “plaatselijke ecclesia†? In de omtrek zijn er zeker een tiental denominaties, de ene al toleranter dan de andere . Het is niet omdat ik met veel van die mensen goeie relaties heb dat ik akkoord kan gaan met wat ze vertellen . Trouwens ze spreken elkaar tegen .

U schreef :

En dan komt keer op keer de vraag om de hoek kijken: waar ligt de "grens" van die Ecclesia en wie is daarbij mijn "broeder of zuster"??

Beantwoord die vraag eens in het licht van 1Cor. 5:9 tot 11

En in het licht van de tweede brief van Johannes .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Hendrik,

Alvorens de discussie verder te zetten zou ik graag van u eens een definitie hebben van wat u juist bedoelt met :

1) “Ecclesiaâ€

2) “wereldwijde ecclesiaâ€

3) “ecclesiagetrouw†en

4) “plaatselijke ecclesia†.

Anders vrees ik dat we naast elkaar gaan praten .

1) We zullen het waarschijnlijk eens zijn dat het woord "ecclesia" iets betekent als "gemeente" (zo wordt het in veel gevallen vertaald, in ieder geval); zij die "geroepen zijn 'uit' (de wereld) om samen te komen in de Naam van de Heer".

Dat laatste maakt de definitie wel wat "breed", maar dat is wat ik begrijp dat dat begrip betekent, vanuit de samenstellende delen: á¼Îº/á¼Î¾ (uit) + καλέω (ik roep/roepen).

Een ecclesia wordt dan gevormd door: Christus + samenkomende "geroepenen"; Mat 18:20 "Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden".

2) Dat zijn dan alle "wereldbewoners" die zich geroepen weten samen te komen "in Christus' naam". Ook zij allen samen vormen, als het ware, één Ecclesia.

3) Dat is: trouw gehoor blijven geven aan je roeping om samen te komen. En daar voeg ik aan toe: in de "ecclesia" waarin je ooit werd "toegevoegd"; want (gevallen van "gewetensnood" daargelaten): kan een mens (anders) een gewichtige reden hebben om "van gemeente naar gemeente te hoppen"???

4) = die gemeente waar je bij hoort.

Een tijdje geleden stelde u dat er een “30.000†denominaties zouden zijn . Maken die dan allemaal deel uit van de “Ecclesia†?

Die bewering "dat er wel 30000 denominaties zijn" wordt regelmatig gelanceerd door een of andere Getuige van Jehova. Meestal met een triomfantelijke ondertoon "maar er kan er maar één volledig gelijk hebben, en dat is de mijne... De rest heeft het dus faliekant mis, want een beetje mis is helemaal mis..."

Ik zie geen dringende reden waarom al die 30.000 denominaties (als het er zoveel zijn - of misschien wel meer? Wie zal het zeggen...) NIET deel uit zouden kunnen maken van die "Ecclesia"...

Hoe ziet u de relatie “ecclesiagetrouw†ten opzichte van “bijbelgetrouw†? Wat als de “ecclesia†me dingen leert die niet Bijbels zijn ? (het idee van een volle aflaat bvb. )

De relatie tussen beide begrippen is die van een "gezamenlijk (!) biddend Bijbellezen"... Om er ook dan achter te komen, dat de ene mens zich die Schrift nog steeds op een andere manier eigen maakt dan de andere... Omdat geen mens gelijk is... "Ecclesiagetrouw" is men vervolgens als men het toch samen onder één dak vol houdt, terwijl de "broederband" in stand blijft...

Vraagstukken als "aflaat" of "tucht" of "trouw aan de belijdenisgeschriften" of welk ander vraagstuk dan ook vragen niet om "afscheiding", maar om "samen blijven studeren en studeren en studeren". En soms worden er toch knopen doorgehakt waarmee een mens het persoonlijk oneens is. En dan komt het écht aan op "trouw". Maar: "wie standhoudt tot het einde, zal worden gered"...

Wat is de “plaatselijke ecclesia†? In de omtrek zijn er zeker een tiental denominaties, de ene al toleranter dan de andere . Het is niet omdat ik met veel van die mensen goeie relaties heb dat ik akkoord kan gaan met wat ze vertellen . Trouwens ze spreken elkaar tegen .

We blijven mensen. Zoals ik hierboven schreef...

U schreef :

En dan komt keer op keer de vraag om de hoek kijken: waar ligt de "grens" van die Ecclesia en wie is daarbij mijn "broeder of zuster"??

Beantwoord die vraag eens in het licht van 1Cor. 5:9 tot 11

En in het licht van de tweede brief van Johannes .

In 1 Kor 5 heeft Paulus het over "tucht". Maar op grond van die passage kan je dezelfde vraag stellen: "waar ligt de grens?". Er staat immers:

11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

De vraag zou je op twee manieren kunnen beantwoorden:

1) Wie "een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter" hoort in de Gemeente niet thuis, en moet buiten de deur gezet worden.

2) Het "verwijder wie kwaad doet uit uw midden" kan worden opgevat als: "Zet iedere zondaar buiten de deur!"

En er is wellicht nog een derde mogelijkheid:

3) 1 Kor 5:1 "Het is algemeen bekend dat er een geval van ... bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt": voorkom in de Gemeente die zonden door welke die Gemeente "bij de heidenen" in opspraak kan komen: is een zonde algemeen bekend, en valt hij zelfs ten opzichte van "de buitenwereld" extreem uit de toon, grijp dan in...

Zeg het maar: waar trek je de grens? Zoek je een "volledig zuivere Kerk"? Maar: behoor je er dan zelf nog wel toe? Ik niet in ieder geval: Als dat (volkomen zondeloosheid) het criterium zou zijn, dan zou ik per direct mijn kerkenraad moeten verzoeken om me onder tucht te plaatsen...

En grote kans dat ik onder het kopje "uitbuiter" geplaatst zou kunnen worden ook nog... Want eerlijk gezegd weet ik niet of mijn kleding wel uit een 'koosjer naaiatelier' komt... Ik zou dat niet willen, maar ik kan e.e.a. niet garanderen... Net zoals een dronkaard wellicht wel van die drank af zou willen, maar een alcoholist toch niet zo snel van zijn drankprobleem af kan komen (NB: is dat geen ziekte? hoe daar dan mee om te gaan???)

Ook dit onderwerp "tucht" vraagt m.i. om een "voortdurend biddend bijbellezen", en niet om "overhaast nagevolgde dadendrang"...

----

Wat betreft 2 Joh: wat is "verder gaan dan de leer van Christus" ("blijven in de leer van Christus") (vers 9) nu precies?

En hoe moet je in dat verband de volgende boodschap zien:

- Johannes 16:12-13 "Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat."

-> Kan Christus die "weg naar de volle waarheid" wellicht nog steeds blijven wijzen? Of is "'de canon' voor eens en voor altijd gesloten"??

- Mat 28:19-20 "Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door .. hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb."

-> De weg van Christus is een leerweg... Maar hoe veel ruimte krijgen we binnen die Ecclesia om te leren (eventueel met "vallen en opstaan")?? Stond "de leer van Christus" op het moment dat Johannes zijn tweede brief schreef dan al volledig vast? Of zou hij wellicht iets anders hebben bedoeld met zijn opmerking (ging het hem specifiek om te waarschuwen voor "hen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden"???)

Zeg het maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING 7 : 9-17 ( DEEL 2 ) : DE GROTE SCHARE .

9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen. 10 En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! 11 En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, 12 zeggende: Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen. 13 En een van de oudsten antwoordde en zeide tot mij: Wie zijn dezen, die bekleed zijn met de witte gewaden, en vanwaar zijn zij gekomen? 14 En ik sprak tot hem: Mijn heer, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking; en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams.

15 Daarom zijn zij voor de troon van God en zij vereren Hem dag en nacht in zijn tempel; en Hij, die op de troon gezeten is, zal zijn tent over hen uitspreiden. 16 Zij zullen niet meer hongeren en niet meer dorsten, ook zal de zon niet op hen vallen, noch enige hitte, 17 want het Lam, dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en hen voeren naar waterbronnen des levens; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

De 144.000 zijn de Gods getrouwen die nog in leven zijn ten tijde van de wederkomst van Christus . ( zie deel 1 )

De grote schare zijn de overleden Gods getrouwen die opgewekt worden bij de wederkomst .

9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.

een grote schare, die niemand tellen kon uit alle volk en stammen en natien en talen

De grote schare staat symbool voor de opgestane getrouwen . Het feit dat vier elementen genoemd worden, ( volk / stammen / natiën / & talen ) wijst erop dat het gaat om de totaliteit van de getrouwen . Paulus vertelt ons dat de levenden de ontslapenen niet zullen voorgaan .

1Thes.4:15-17 : 15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

bekleed met witte gewaden : Zij zijn gerechtvaardigd door Christus . ( zie verzen 13 &14 )

met palmtakken in hun handen. : Palmtakken zijn een symbool van vreugde : hier uit de grote schare haar vreugde omdat ze tot de geredden mogen behoren . Vergelijk :

Johannes 12:13 : 12 De volgende dag, toen de grote menigte, die voor het feest gekomen was, hoorde, dat Jezus naar Jeruzalem kwam, 13 namen zij palmtakken, gingen uit Hem tegemoet, en riepen: Hosanna, gezegend Hij, die komt in de naam des Heren! en: De koning van Israel!

10 En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!

De zaligheid is van onze God, en van het Lam!

Handelingen 4:12 : 12 En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.

11 En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, 12 zeggende: Amen, de LOF en de HEERLIJKHEID, en de WIJSHEID en de DANKZEGGING, en de EER en de MACHT en de STERKTE zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen.

Vers 12 : let erop : hier worden zeven elementen genoemd ! ( = volmaaktheid )

13 En een van de oudsten antwoordde en zeide tot mij: Wie zijn dezen, die bekleed zijn met de witte gewaden, en vanwaar zijn zij gekomen? 14 En ik sprak tot hem: Mijn heer, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking; en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams.

die komen uit de grote verdrukking : Mattheüs spreekt van een grote verdrukking :

Mattheus 24:21 : 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.

Het is echter duidelijk dat “de grote schare†niet enkel en alleen uit die grote verdrukking kan komen, want het gaat hier over de totaliteit van de opgestane getrouwen . Trouwens zegt Paulus niet : 2Timotheus 3:12 : 12 Trouwens, allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden.

Het gaat hier dus over ALLE gestorven getrouwen .

en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams.

Dit behelst duidelijk twee aspecten :

1) Zij zijn gerechtvaardigd in Christus :

Romeinen3:23-24 : 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods,24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

2) Zij hebben de overwinning behaald over de zonde :

1Johannes 1:5-9 : 5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet;7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Openbaring 21:7-8 : 7 Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn. 8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars, en alle leugenaars; hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

15 Daarom zijn zij voor de troon van God en zij vereren Hem dag en nacht in zijn tempel; en Hij, die op de troon gezeten is, zal zijn tent over hen uitspreiden.

Zij zullen altijd in Gods nabijheid zijn .

16 Zij zullen niet meer hongeren en niet meer dorsten, ook zal de zon niet op hen vallen, noch enige hitte,

Dit doet ons denken aan de tekst van Jesaja 49:10 . : zij zullen hongeren noch dorsten, woestijngloed noch zonnesteek zal hen treffen, want hun Ontfermer zal hen leiden en hen voeren aan waterbronnen.

Dit vooruitzicht, gegeven aan de bannelingen die terug zouden keren uit Babylon, vindt hier zijn uiteindelijke vervulling .

17 want het Lam, dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en hen voeren naar waterbronnen des levens; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

want het Lam, dat in het midden van de troon is

Christus wordt hier beschreven als zijnde het dichtst bij Gods troon .

zal hen weiden : Denken we aan :

Psalm 23 : 1 Een psalm van David. De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets; 2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij aan rustige wateren; 3 Hij verkwikt mijn ziel. Hij leidt mij in de rechte sporen om zijns naams wil. 4 Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij; uw stok en uw staf, die vertroosten mij. 5 Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen; Gij zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over. 6 Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven; ik zal in het huis des Heren verblijven tot in lengte van dagen.

waterbronnen des levens : vergelijk met :

Johannes 4:14 : 14 maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.

Openbaring 22:1 : 1 En hij toonde mij een rivier van water des levens, helder als kristal, ontspringende uit de troon van God en van het Lam.

en God zal alle tranen van hun ogen afwissen :

Er zal geen reden meer zijn tot verdriet, en aan het gene voorbij is zal niet meer gedacht worden .

Jesaja 65:17

Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; aan wat vroeger was, zal niet gedacht worden, het zal niemand in de zin komen.

-------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING HOOFDSTUK 8 :

HET ZEVENDE ZEGEL EN DE EERSTE VIER BAZUINEN .

1 En toen Hij het zevende zegel opende, kwam er een stilte in de hemel, ongeveer een half uur lang. 2 En ik zag de zeven engelen, die voor God staan, en hun werden zeven bazuinen gegeven. 3 En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon. 4 En de rook van het reukwerk, met de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op. 5 En de engel nam het wierookvat en vulde dat met het vuur van het altaar, en wierp het vuur op de aarde; en er kwamen donderslagen en stemmen en bliksemstralen en aardbeving. 6 En de zeven engelen, die de zeven bazuinen hadden, maakten zich gereed om te bazuinen. 7 En de eerste blies de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en het werd op de aarde geworpen; en het derde deel van de aarde verbrandde en het derde deel van de bomen verbrandde en al het groene gras verbrandde. 8 En de tweede engel blies de bazuin, en er werd iets als een grote berg, brandend van vuur, in de zee geworpen, en het derde deel van de zee werd bloed, 9 en het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf, en het derde deel van de schepen verging. 10 En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit de hemel, en zij viel op het derde deel der rivieren en op de bronnen der wateren. 11 En de naam der ster wordt genoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en vele van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was. 12 En de vierde engel blies de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en de dag voor het derde deel geen licht had en de nacht desgelijks. 13 En ik zag en hoorde een arend vliegen in het midden des hemels, die met luider stem zeide: Wee, wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van de bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen!

1 En toen Hij het zevende zegel opende, kwam er een stilte in de hemel, ongeveer een half uur lang
.

In hoofdstuk zes hebben we de opening gezien van de eerste zes zegels .

Hoofdstuk zeven is in feite een intermezzo tussen het openen van het zesde en het zevende zegel . Het is tevens het antwoord op de vraag die daar gesteld werd : namelijk : “ WIE KAN BESTAAN “

Het zevende zegel is van een andere aard dan de zes vorige, in die zin, dat daar waar opening van de andere zegels een gebeurtenis op aarde inluidden, de opening van deze zegel een gebeurtenis in de hemel beschrijft .

Bij de opening van de eerste zes zegels wordt ons gemeld dat Johannes iets hoorde, of iets zag, hier wordt dit niet vermeld . Het is als het ware iets dat zich afspeelt buiten de zintuiglijke waarneming van Johannes .

kwam er een stilte in de hemel .

Deze stilte bij het openen van het zevende zegel staat in schril kontrast met het tumult dat het openen van de andere zegels veroorzaakt .

Waarom is er stilte in de hemel ? Het antwoord is eenvoudig : omdat de hemel leeg is .

De hemel is leeg, omdat alle hemelbewoners meegekomen zijn met Christus als Deze zijn getrouwen komt halen van deze aarde : Judas 14-15 : 14 Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd, zeggende: Zie, de Here is gekomen met zijn heilige tienduizenden, 15 om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

ongeveer een half uur lang.

Een profetische dag staat voor een jaar : een half uur is het 1/48e deel daarvan .Dus staat een half uur profetische tijd voor het 1/48e deel van een jaar, dus iets langer dan een week .

Hiermee eindigt het visioen over de zeven zegels (Openbaring 6:1 tot 8:1) .

Dit is de geschiedenis gezien uit het perspectief VAN HEN DIE UITEINDELIJK GERED WORDEN .

Christus is het die de zegels opent, Christus is het die hen redt .

Ook voor hen betekent het ZESDE ZEGEL het einde van de wereld : MAAR :

Voor hen is er nog een toekomst : voor hen brengt het zevende zegel de verlossing .

1Thessalonicenzen 4:16-17 : 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

Zij hebben deel aan de eerste opstanding . : Openbaring :20:4-6 : 4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, die duizend jaren.

Hierna begint het visioen over de zeven bazuinen .

Hier wordt dezelfde geschiedenis verteld, zij het met andere symbolen,

UIT HET PERSPECTIEF VAN HEN DIE VERLOREN GAAN

Voor hen betekent DE ZEVENDE BAZUIN het einde van het menselijk streven, en worden allen vernietigd .

Zefanja 1:2-3 : 2 Volkomen zal Ik alles van de aardbodem wegvagen, luidt het woord des Heren. 3 Ik zal wegvagen mens en dier, Ik zal wegvagen het gevogelte des hemels en de vissen der zee, en de ergernissen met de goddelozen; ja, Ik zal de mensen van de aardbodem uitroeien, luidt het woord des Heren.

Zefanja 1:18 : 18 Noch hun zilver, noch hun goud zal hen kunnen redden op de dag van de verbolgenheid des Heren. Door het vuur van zijn naijver zal de ganse aarde verteerd worden, want vernietiging, ja, een verschrikkelijk einde zal Hij alle inwoners der aarde bereiden.

Hen wacht nog enkel de opstanding ten oordeel, na de duizend jaar .

Op.20:5 5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.

XXX In verband met de bazuinen in het algemeen :

In de bijbelse tijd werd op de bazuin geblazen om diverse redenen : (onder andere)

+ om een vergadering samen te roepen (Numeri 10:2)

+ in geval van een naderende vijand (Ezechiël 33:3)

+ bij het ten strijde trekken tegen de vijand ( Numeri 10:9)

+ om een vasten uit te roepen (Joël:2:15)

XXX In verband met het feest der bazuinen :

HET FEEST DER BAZUINEN was het eerste der herfstfeesten en viel op de eerste dag van de zevende maand ( de maand Tisjrie : bij ons september ) . De joden vieren dit feest nog steeds als ROSJ HASJANA : het joodse Nieuwjaar . Tussen dit feest, en het volgende op de tiende van de zevende maand ( De grote verzoendag of de YOM KIPOER ) werd dagelijks op de bazuin geblazen om de mensen eraan te herinneren dat ze zich moesten voorbereiden op die verzoendag

Want er staat in Leviticus 23:29 : 29 Want ieder die zich op die dag niet zal verootmoedigen, zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten.

Het blazen op de bazuinen, en de gebeurtenissen die erop volgen , kunnen dus gezien worden als een oproep tot bekering van Godswege .

DE ZEVEN BAZUINEN

+ De vier eerste bazuinen vertellen ons over de val van het west Romeinse rijk .

+ De twee volgende gaan over de val van Constantinopel & het Ottomaanse rijk .

+ De zevende bazuin spreekt over de val van de laatste menselijke regeringen .

2 En ik zag de zeven engelen, die voor God staan, en hun werden zeven bazuinen gegeven.

en hun werden zeven bazuinen gegeven :

Het blazen van de bazuinen staat hier symbool voor de oordelen die God over de wereld zendt .

3 En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon. 4 En de rook van het reukwerk, met de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op.

Door het bloed van Christus zijn we gerechtvaardigd, dit gerechtvaardigd zijn noemen we genade : daardoor zijn onze gebeden voor God aanvaardbaar . Jezus is onze middelaar en onze hogepriester . Hebreeën 8:1-2 : De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen, 2 de dienst verrichtende in het heiligdom, in de ware tabernakel, die de Here opgericht heeft, en niet een mens.

5 En de engel nam het wierookvat en vulde dat met het vuur van het altaar, en wierp het vuur op de aarde; en er kwamen donderslagen en stemmen en bliksemstralen en aardbeving.

Dit vers wijst er ons op dat er voor ieder mens een einde komt aan die genade :

+ voor ieder mens individueel bij zijn dood : als we sterven ligt onze bestemming definitief vast : Afhankelijk van het feit of we Gods genade in Christus al dan niet aanvaard hebben .

+ voor de mensheid als geheel : (voor zij die dan nog in leven zijn uiteraard ) bij het afsluiten van de genadetijd .

6 En de zeven engelen, die de zeven bazuinen hadden, maakten zich gereed om te bazuinen. 7 En de eerste blies de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en het werd op de aarde geworpen; en het derde deel van de aarde verbrandde en het derde deel van de bomen verbrandde en al het groene gras verbrandde
.

Het eerste oordeel over Rome kwam door de Germaanse volkeren, onder ALARIC, de koning der West-Gothen . Na het oostelijke deel van het rijk geplunderd te hebben, steken ze de Donau over, gaan Italië binnen, en veroveren Rome in het jaar 410 .

hagel en vuur, vermengd met bloed : Dit slaat op de plundering & moordpartijen die erop volgden.

8 En de tweede engel blies de bazuin, en er werd iets als een grote berg, brandend van vuur, in de zee geworpen, en het derde deel van de zee werd bloed, 9 en het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf, en het derde deel van de schepen verging.

De tweede bazuin beschrijft een zeeslag : GENSERIC, de koning der Vandalen nam Rome in in 455 . De stad werd geplunderd en duizenden werden gegijzeld . In 468 volgde er een zeeslag, bij kaap Bon (Tunesië) De veel machtiger Romeinse vloot werd er vernietigd . ( door een krijgslist : ‘s nachts werden boten met brandbaar materiaal tussen de Romeinse vloot geloodst : het grootste deel van de 1100 schepen tellende vloot werd door brand vernield .)

10 En de derde engel blies de bazuin, en er viel een grote ster, brandend als een fakkel, uit de hemel, en zij viel op het derde deel der rivieren en op de bronnen der wateren. 11 En de naam der ster wordt genoemd Alsem. En het derde deel der wateren werd alsem en vele van de mensen stierven van het water, omdat het bitter geworden was.

De volgende slag voor het Romeinse rijk kwam door de Hunnen .

En de naam der ster wordt genoemd Alsem

Dit slaat op ATTILA . De ster genoemd Alsem slaat op de gevolgen van de wrede aanvallen van de Hun . Hij noemde zichzelf “de gesel Gods†, en pochte dat daar waar hij voorbij gekomen was het gras niet meer groeide .

12 En de vierde engel blies de bazuin, en het derde deel van de zon werd getroffen en het derde deel van de maan en het derde deel van de sterren, zodat het derde deel daarvan verduisterd werd, en de dag voor het derde deel geen licht had en de nacht desgelijks.

In 476 werd de laatste Romeinse keizer, Romelus Augustulus, door ODOAKER, de koning der Barbaren, afgezet . De consuls en de senaat konden zich nog enige tijd handhaven, maar minder dan een halve eeuw later werden ook deze instellingen afgeschaft . Daarmee werd het einde van het West-Romeinse rijk ingeluid

13 En ik zag en hoorde een arend vliegen in het midden des hemels, die met luider stem zeide: Wee, wee, wee hun, die op de aarde wonen, vanwege de overige stemmen van de bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen!

Dit slaat op de bazuinen die nog zullen volgen .

-----------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING HOOFDSTUK 9: 1-12 : DE VIJFDE BAZUIN .

1 En de vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen, en haar werd de sleutel van de put des afgronds gegeven.2 En zij opende de put des afgronds en er steeg rook op uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put. 3 En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben. 4 En hun werd gezegd, dat zij aan het gras der aarde geen schade zouden toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom, maar alleen aan de mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden. 5 En hun werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden gepijnigd worden, vijf maanden lang; en hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens steekt. 6 En in die dagen zullen de mensen de dood zoeken, maar hem geenszins vinden, en zij zullen begeren te sterven, maar de dood vlucht van hen weg. 7 En de gedaante der sprinkhanen was als van paarden, die uitgerust zijn tot de oorlog; en op hun koppen waren kransen als van goud en hun aangezichten waren als aangezichten van mensen; 8 en zij hadden haar als vrouwenhaar en hun tanden waren als die van leeuwen; 9 en zij hadden borstschilden als ijzeren harnassen en het gedruis van hun vleugels was als het gedruis van wagens, wanneer vele paarden ten strijde draven. 10 En zij hadden staarten als schorpioenen en angels, en in hun staarten was hun macht om de mensen schade toe te brengen, vijf maanden lang. 11 Zij hadden over zich als koning de engel des afgronds; zijn naam is in het Hebreeuws Abaddon en in het Grieks heeft hij tot naam Apollyon. 12 Het eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna.

Zoals reeds gezegd bij de inleiding van hoofdstuk 8 slaan de vijfde en zesde bazuin op de ondergang van het Oost-Romeinse en het Ottomaanse rijk .

1 En de vijfde engel blies de bazuin, en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen, en haar werd de sleutel van de put des afgronds gegeven.

en ik zag een ster, uit de hemel op de aarde gevallen

Dit kan niets anders zijn dan de val van Satan : vergelijken we met

Jesaja 14:12-15: 12 Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! 13 En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; 14 ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. 15 Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve.

en haar werd de sleutel van de put des afgronds gegeven.

De sleutel werd gegeven aan de ster : hij ( de satan dus ) kreeg macht over …

De put des afgronds staat voor de uitgestrekte vlakten van de Arabische woestijn, van waaruit de volgelingen van Mohammed kwamen om grote gebieden te veroveren . ( Het Griekse woord “abyssos†betekent zowel afgrond als woeste plaats )

2 En zij opende de put des afgronds en er steeg rook op uit de put, als de rook van een grote oven; en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put.

en de zon en het zwerk werden verduisterd door de rook van de put.

De verduistering van de zon met de rook uit de put, kan vergeleken worden met het verduisteren van het oosterse Christendom door de verspreiding van de Islam .

3 En uit de rook kwamen sprinkhanen op de aarde te voorschijn en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben.

Sprinkhanen : doen me denken op de achtste plaag over Egypte : Exodus 10:1-20 . ze bedekten de gehele oppervlakte van het land, en lieten niets over . ( verzen 13- 15 )

Hier staan de sprinkhanen voor de legers van de Islam, die een gesel waren voor het oosterse Christendom, en uiteindelijk de genadeslag toebrachten aan het Oost-Romeinse rijk .

gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben : zoals schorpioenen de mensen een pijnlijke steek kunnen toebrengen , zo bracht de Islam een pak ellende over het Oost Romeinse rijk .

4 En hun werd gezegd, dat zij aan het gras der aarde geen schade zouden toebrengen, noch aan enig gewas, noch aan enige boom, maar alleen aan de mensen, die het zegel van God niet op hun voorhoofden hadden.

Deze profetie werd letterlijk vervult : Abouker , opvolger van Mohammed, zond een open brief aan de Arabische volksstammen :

“ Laat uw overwinningen niet bevlekt worden met het bloed van vrouwen en kinderen . Vernietigt geen palmbomen, verbrandt geen graanvelden, houwt geen fruitbomen om en doet het vee geen kwaad, doodt het allen voor uw voeding . Gij zult godsdienstige personen ontmoeten, teruggetrokken in kloosters … laat hen alleen, doodt hen niet Gij zult ook een ander soort mensen ontmoeten die behoren tot de leerschool van Satan, die een kroon op het hoofd geschoren hebben, klieft ze de schedel zonder genade, tenzij zij Mohammedaan worden of tol betalen .
(Gibbon, Decline and fall of the Roman Empire ,vol. V. hfst. 51 , aangehaald door A. De Ligne in zijn boek “Apocalypsis†blz 136 )
5 En hun werd gegeven, dat zij hen niet zouden doden, maar dat de mensen zouden gepijnigd worden, vijf maanden lang; en hun pijniging was als de pijniging door een schorpioen, wanneer hij een mens steekt.

vijf maanden lang : vijf profetische maanden staan voor 5 X 30 = 150 jaar . Daar waar de Arabische stammen oorspronkelijk niet of weinig georganiseerd waren, komt daar verandering in het jaar 1299 . In dat jaar vormt “Osman†(de stichter van het Ottomaanse rijk ) een centrale regering .

Op 27 juli van dit jaar valt Osman Nicodemië binnen, het begin van 150 jaar schermutselingen met het Oost-Romeinse rijk .

In 1449 was het ganse Oost-Romeinse rijk ( met uitzondering van Constantinopel ) onder Ottomaanse controle, en op 27 juli besteeg de laatste Griekse Keizer (Constantijn XI ) de troon met toestemming van de Ottomaanse sultan Murat II .

Na zijn dood in 1451 werd deze laatste opgevolgd door zijn zoon Mehmet II, die op 29 mei 1453 de stad innam .

maar dat de mensen zouden gepijnigd worden,

Dit slaat op de smadelijke behandeling van de Christenen door de Arabieren . Ze werden gewoon tweederangs burgers en stonden onder constante druk om de Islam aan te nemen . Zeker 300.000 Christenen werden als slaven verkocht .

7 En de gedaante der sprinkhanen was als van paarden, die uitgerust zijn tot de oorlog; en op hun koppen waren kransen als van goud en hun aangezichten waren als aangezichten van mensen; 8 en zij hadden haar als vrouwenhaar en hun tanden waren als die van leeuwen; 9 en zij hadden borstschilden als ijzeren harnassen en het gedruis van hun vleugels was als het gedruis van wagens, wanneer vele paarden ten strijde draven. 10 En zij hadden staarten als schorpioenen en angels, en in hun staarten was hun macht om de mensen schade toe te brengen, vijf maanden lang.

Bovenstaande verzen zijn een profetische beschrijving van de Arabische ruiterij .

en op hun koppen waren kransen als van goud : denk aan de tulbanden die ze droegen

en zij hadden haar als vrouwenhaar : de krijgers droegen het haar lang .

het gedruis van hun vleugels was als het gedruis van wagens : vergelijk met

Joël 2:5 : Zijn aanblik is als die van paarden; als rossen rennen zij.5 Als ratelende wagens op de toppen der bergen springen zij; als het geknetter van een vuurvlam, die stoppelen verteert; als een machtig volk, in slagorde geschaard tot de strijd.

11 Zij hadden over zich als koning de engel des afgronds; zijn naam is in het Hebreeuws Abaddon en in het Grieks heeft hij tot naam Apollyon.

De betekenis van beide namen is dezelfde : hij die verderf zaait . Het gaat dus niet om een eigennaam, maar om een karaktertrek .

12 Het eerste wee is voorbijgegaan: zie, nog twee weeën komen hierna.

-------------------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 9 ( deel 2 ) DE ZESDE BAZUIN .(Verzen 13 tot 21).

13 En de zesde engel blies de bazuin, en ik hoorde een stem uit de vier horens van het gouden altaar, dat voor God staat, 14 zeggende tot de zesde engel, die de bazuin had: Laat de vier engelen los, die bij de grote rivier, de Eufraat, gebonden zijn. 15 En de vier engelen, die tegen het uur en de dag en de maand en het jaar waren gereed gehouden, werden losgelaten om het derde deel van de mensen te doden. 16 En het getal der legerscharen van de ruiterij was tweemaal tienduizend tienduizendtallen; ik hoorde hun aantal. 17 En aldus zag ik in dit gezicht de paarden en hen, die erop gezeten waren: zij hadden rossige en blauwe en zwavelkleurige harnassen, en de koppen der paarden waren als leeuwenkoppen, en uit hun bek kwam vuur en rook en zwavel. 18 Door deze drie plagen werd het derde deel van de mensen gedood: door het vuur en de rook en de zwavel, die uit hun bek kwamen. 19 Want de macht der paarden ligt in hun bek en in hun staarten. Want hun staarten zijn als slangen, met koppen, en daarmede brengen zij schade toe. 20 En wie van de mensen overgebleven waren, die niet gedood waren door deze plagen, bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen, om de boze geesten niet meer te aanbidden en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, die niet kunnen zien, noch horen of gaan; 21 en zij bekeerden zich niet van hun moorden, noch van hun toverijen, noch van hun hoererij, noch van hun dieverijen.

--------------------

13 En de zesde engel blies de bazuin, en ik hoorde een stem uit de vier horens van het gouden altaar, dat voor God staat,

van het gouden altaar : Het betreft hier hetzelfde wierookaltaar als datgene waarvan sprake in hoofdstuk 8 verzen 3 tot 8 .

14 zeggende tot de zesde engel, die de bazuin had: Laat de vier engelen los, die bij de grote rivier, de Eufraat, gebonden zijn.

de vier engelen, die bij de grote rivier, de Eufraat, gebonden zijn :

In hoofdstuk 7:1 is er sprake van de vier engelen die de vier winden der aarde vasthouden .

(zie uitleg aldaar) Hier is er opnieuw sprake van vier engelen, en deze hier worden duidelijk gelokaliseerd : “bij de Eufraat†. Dat ze worden losgelaten betekent oorlog . (Winden staan voor oorlog) :

Jeremia:25:31-32 : 31 Krijgsrumoer verbreidt zich tot aan het einde der aarde, want de Here heeft een rechtsgeding met de volken, Hij houdt gericht over al wat leeft; de goddelozen geeft Hij over aan het zwaard, luidt het woord des Heren.32 Zo zegt de Here der heerscharen: Zie, rampspoed gaat van volk tot volk, een zware storm steekt op van de uithoeken der aarde,

De winden die hier losgelaten worden, staan dan ook voor de vier grote sultanaten

van het Ottomaanse rijk die gelegen waren in die streek : het sultanaat van ALEPPO, dit van ICONIUM , dit van DAMASKUS, en dit van BAGDAD .

15 En de vier engelen, die tegen het uur en de dag en de maand en het jaar waren gereed gehouden, werden losgelaten om het derde deel van de mensen te doden.

het uur en de dag en de maand en het jaar ; ook hier wordt er dus duidelijk gesproken over een welbepaalde periode : laten we even de profetische tijd omrekenen : ( principe : 1 dag = 1 jaar ), dan komen we aan eer periode van : 391 jaar en 15 dagen . ( 1 uur = 1/24e dag  1/24e jaar = 15 dagen // 1 dag staat voor 1 jaar // 1 maand = 30 dagen staat voor 30 jaar // 1 jaar =360 dagen staat voor 360 jaar)

16 En het getal der legerscharen van de ruiterij was tweemaal tienduizend tienduizendtallen; ik hoorde hun aantal.

tweemaal tienduizend tienduizendtallen : dit is uiteraard een symbolisch getal : het slaat op de grote aantallen Turkse ruiters die in hun strijd tegen het afvallige Christendom . ( De Turkse strijders waren voornamelijk ruiters )

17 En aldus zag ik in dit gezicht de paarden en hen, die erop gezeten waren: zij hadden rossige en blauwe en zwavelkleurige harnassen, en de koppen der paarden waren als leeuwenkoppen, en uit hun bek kwam vuur en rook en zwavel.

Het eerste gedeelte van het vers geeft een beschrijving van de rood,blauw en gele

kleur van de Turkse uniformen .

en uit hun bek kwam vuur en rook en zwavel.: dit beschrijft de vuurwapens van

deze Turkse strijders, welke ze al rijdend afvuurden .

18 Door deze drie plagen werd het derde deel van de mensen gedood: door het vuur en de rook en de zwavel, die uit hun bek kwamen.

drie plagen … door het vuur en de rook en de zwavel : dit duidt op de oorlogsvoering en de plunderingen door de Turken .

19 Want de macht der paarden ligt in hun bek en in hun staarten. Want hun staarten zijn als slangen, met koppen, en daarmede brengen zij schade toe.

In de vijfde bazuin was er sprake van “schorpioenen†(9:10), nu is er sprake van slangen . De Turken waren veel onmenselijker dan de Arabieren : waar er in het begin nog sprake was van enig meedogen, klonk het nu “de Koran of de doodâ€

Duizenden Christenen werden op een gruwelijke manier ter dood gebracht !

20 En wie van de mensen overgebleven waren, die niet gedood waren door deze plagen, bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen, om de boze geesten niet meer te aanbidden en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, die niet kunnen zien, noch horen of gaan;

bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen : allusie op beelden, werk

van mensenhanden : zie Jesaja 44: 6-20 : ( best eens lezen ) Laat ik hier enkel Vers 9 citeren : Zij, die beelden vormen, zijn allen ijdelheid: hun dierbare maaksels brengen geen baat, zijzelf zijn er getuigen van, dat zij niets zien en niets weten, zodat zij beschaamd staan.

om de boze geesten niet meer te aanbidden : beeldenverering wordt in de bijbel

geassocieerd met het aanbidden van boze geesten .

Deut.32:16-18 : 16 Zij verwekten Hem tot naijver door vreemde goden, met gruwelen

krenkten zij Hem; 17 zij offerden aan de boze geesten, die geen goden zijn, aan goden, die

zij niet hebben gekend, nieuwe goden, die kort tevoren opgekomen waren, voor welke uw

vaderen niet gehuiverd hadden. 18 De Rots, die u verwekt heeft, hebt gij veronachtzaamd

en vergeten de God, die u heeft voortgebracht.

Pred. 9:5 leert ons …“maar de doden weten niets … “ als dan toch beelden “vereerd†worden, tegen het expliciete gebod van God in , Ex.20: 4-6 : 4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden. Wie vereert men dan ?

en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, : nogmaals een duidelijke verwijzing naar heiligen- & iconen aanbidding .

21 en zij bekeerden zich niet van hun moorden, noch van hun toverijen, noch van hun hoererij, noch van hun dieverijen.

Dit vers behoeft geen uitleg : men hoeft slechts een geschiedenisboek te openen .

-------------------------

OPENBARING 9 : nota bij de zesde bazuin .

Nota : Wat betreft de plaatsing van deze profetische periode :

 Bij het bespreken van de vijfde bazuin hebben we gezien dat de periode van “ vijf profetische maanden “ : 150 jaar dus liepen van 1299 tot 1449 .

+ het is op 27 juli van 1299 dat Osman Nicodemië binnen trekt .

+ het is op 27 juli van 1449 dat de laatste Byzantijnse keizer, Constantijn XI, de troon bestijgt onder voogdij van de Ottomaanse sultan Murat II .

 Als we nu de zesde bazuin laten beginnen op deze datum, ( 27/07/1449 dus ) en we tellen daar 391 jaar en 15 dagen bij, dan krijgen we als datum 11 augustus 1840 .

 Wat zegt ons de datum 11 augustus 1840 ??

Toen Constantinopel viel op 29 mei 1453, kwam deze in Turkse handen . Deze anti-christelijke macht nam snel uitbreiding, en bedreigde lange tijd ook oostelijk Europa . Maar even snel als hun opmars kwam ook hun achteruitgang . Stuk voor stuk verloren ze hun bezittingen . In 1838 ontstond er een twist tussen de sultan en de pascha van Egypte . Niettegenstaande de tussenkomst van de Europese mogendheden kwam het toch tot een oorlog (1839), werd de sultan verslagen en werd zijn vloot door de Egyptenaren in beslag genomen . De Europese staten (Engeland, Rusland, Oostenrijk & Pruisen ), die belangen hadden in de regio, kwamen bijeen, en tekenden het verdrag van Londen .( 15 juli 1840 ), waarbij ze de strijdende partijen hun voorwaarden oplegden . Er werd een ultimatum verstuurd, die de Sultan in handen kreeg op 11 augustus 1840. Zo kwam het Turkse rijk onder controle van de westerse mogendheden te staan . De Turkse heerschappij eindigde dus op die datum .

 Merkwaardig is dat Josiah Litch in 1838, aan de hand van deze profetie, voorspelde dat de Turkse macht zou overwonnen worden in augustus 1840 .

-------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
 Merkwaardig is dat Josiah Litch in 1838, aan de hand van deze profetie, voorspelde dat de Turkse macht zou overwonnen worden in augustus 1840 .

Nouja, merkwaardig is dat niet. De periode ervoor was Egypte al losgekomen en de periode erna zou het Osmaanse rijk weer stabiliseren. Dus ja, dit is net zoiets als nu zeggen dat het slecht gaat in Syrie ongeveer;)

Opvallender is dat hetzelfde groepje mensen voor 1844 de terugkomst van Jezus voorspelde, wat natuurlijk, zoals alle voorspellingen in dat opzicht onzin bleek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 10 : HET GEOPENDE BOEK .

1 En ik zag een andere sterke engel nederdalen uit de hemel, bekleed met een wolk, en de regenboog was op zijn hoofd en zijn gelaat was als de zon en zijn voeten waren als zuilen van vuur, 2 en hij had in zijn hand een geopend boekje en hij zette zijn rechtervoet op de zee en de linker op de aarde, 3 en hij riep met luider stem, zoals een leeuw brult, en toen hij riep, lieten de zeven donderslagen hun stemmen horen. 4 En toen de zeven donderslagen gesproken hadden, wilde ik het opschrijven, maar ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: Verzegel hetgeen de zeven donderslagen gesproken hebben en schrijf het niet op. 5 En de engel, die ik zag staan op de zee en op de aarde, hief zijn rechterhand op naar de hemel,

6 en zwoer bij Hem, die leeft tot in alle eeuwigheden, die de hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is en de aarde en hetgeen daarop is en de zee en hetgeen daarin is: er zal geen uitstel meer zijn, 7 maar in de dagen van de stem van de zevende engel, wanneer hij bazuinen zal, is ook voleindigd het geheimenis van God, gelijk Hij zijn knechten, de profeten, heeft verkondigd. 8 En de stem, die ik gehoord had uit de hemel, hoorde ik wederom met mij spreken en zij zeide: Ga heen, neem het boek, dat geopend ligt in de hand van de engel, die op de zee en op de aarde staat. 9 En ik ging heen tot de engel en zeide tot hem, dat hij mij het boekje zou geven. En hij zeide tot mij: Neem het en eet het op, en het zal uw buik bitter maken, maar in uw mond zal het zoet zijn als honing. 10 En ik nam het boekje uit de hand van de engel en at het op, en het was in mijn mond zoet als honing, maar toen ik het gegeten had, werd mijn buik bitter. 11 En er werd tot mij gezegd: Gij moet wederom profeteren over vele natiën en volken en talen en koningen.

Zoals er tussen de eerste zes zegels en het zevende zegel een intermezzo was, is er ook tussen de eerste zes bazuinen en de zevende een intermezzo : de hoofdstukken 10 & 11 .

Bij de zesde bazuin klonk het : “en ze bekeerden zich niet†(Hoofdstuk 9:21) . God wil de mensen nog een laatste kans tot bekering geven voordat het einde komt .

1 En ik zag een andere sterke engel nederdalen uit de hemel, bekleed met een wolk, en de regenboog was op zijn hoofd en zijn gelaat was als de zon en zijn voeten waren als zuilen van vuur,

Engel bekleed met een wolk : In de schrift wordt een wolk nogal eens geassocieerd met de wederkomst van Christus . Hier wordt gesuggereerd dat deze wederkomst nakende is .

Openbaring 1:7 : Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.

de regenboog was op zijn hoofd : de regenboog is een teken van genade : vergelijk :

Genesis 9:16-17 : Als de boog in de wolken is, dan zal Ik hem zien, zodat Ik mijn eeuwig verbond gedenk tussen God en alle levende wezens van alle vlees, dat op aarde is. 17 En God zeide tot Noach: Dit is het teken van het verbond, dat Ik heb opgericht tussen Mij en al wat op de aarde leeft.

zijn gelaat was als de zon en zijn voeten waren als zuilen van vuur, Vergelijk met dezelfde beschrijving in Openbaring ; 1: 15-16

2 en hij had in zijn hand een geopend boekje en hij zette zijn rechtervoet op de zee en de linker op de aarde,

een geopend boekje : In feite gaat het hier om een (kleine) boekrol . In tegenstelling tot de boekrol waarvan sprake in Openbaring 5, die goed verzegeld was, is het boekje hier opengemaakt en blijft het open . Als we het oude testament doorzoeken, dan zien we dat er slechts één boek verzegeld werd, ( wat wil zeggen dat men de inhoud ervan niet zou verstaan totdat het geopend werd ) : namelijk het boek DANIËL .

Daniël 12: 4 : 4 Maar gij, Daniel, houd de woorden verborgen, en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen, en de kennis zal vermeerderen.

Daniël 12:9-10 : 9 Doch hij zeide: Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd. 10 Velen zullen zich laten reinigen en zuiveren en louteren, maar de goddelozen zullen goddeloos handelen; en geen der goddelozen zal het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.

zijn rechtervoet op de zee en de linker op de aarde, : Dit betekent de totaliteit van de wereld : vergelijk :

Psalm 69:34 : 34 Dat hemel en aarde Hem loven, de zeeën en al wat daarin wemelt.

Bedoeld wordt dat de boodschap van de engel geldt voor de ganse aarde .

3 en hij riep met luider stem, zoals een leeuw brult, en toen hij riep, lieten de zeven donderslagen hun stemmen horen. 4 En toen de zeven donderslagen gesproken hadden, wilde ik het opschrijven, maar ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: Verzegel hetgeen de zeven donderslagen gesproken hebben en schrijf het niet op.

Het gaat hier duidelijk om boodschappen die pas later zouden geopenbaard worden, en dus zeker nog niet bestemd waren voor de tijd van Johannes . Zoals de boodschappen aan Daniël verzegeld werden, worden ook deze hier verzegeld .

5 En de engel, die ik zag staan op de zee en op de aarde, hief zijn rechterhand op naar de hemel, 6 en zwoer bij Hem, die leeft tot in alle eeuwigheden, die de hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is en de aarde en hetgeen daarop is en de zee en hetgeen daarin is: er zal geen uitstel meer zijn, 7 maar in de dagen van de stem van de zevende engel, wanneer hij bazuinen zal, is ook voleindigd het geheimenis van God, gelijk Hij zijn knechten, de profeten, heeft verkondigd.

er zal geen uitstel meer zijn : Hier wordt duidelijk dat de tijd tussen de zesde en de zevende bazuin een afgemeten tijd is : Het is de tijd voor de laatste genadeboodschap aan de wereld .

is ook voleindigd, : de zevende bazuin luidt het einde in van onze wereld zoals we die nu kennen

het geheimenis van God : Dat is het gene dat God openbaart aan zijn kinderen in verband met het verlossingsplan . Vergelijk :

Kolossenzen 2:1-3 : Want ik stel er prijs op, dat gij weet, hoe zware strijd ik te voeren heb voor u, en voor hen, die te Laodicea zijn en voor allen, die mijn aangezicht niet hebben gezien in het vlees, 2 opdat hun harten getroost en zij in de liefde verenigd worden tot alle rijkdom van een volledig inzicht, en zij het geheimenis Gods mogen kennen, Christus, 3 in wie al de schatten der wijsheid en kennis verborgen zijn.

8 En de stem, die ik gehoord had uit de hemel, hoorde ik wederom met mij spreken en zij zeide: Ga heen, neem het boek, dat geopend ligt in de hand van de engel, die op de zee en op de aarde staat. 9 En ik ging heen tot de engel en zeide tot hem, dat hij mij het boekje zou geven. En hij zeide tot mij: Neem het en eet het op, en het zal uw buik bitter maken, maar in uw mond zal het zoet zijn als honing.

Neem het en eet het op : Laat de volledige betekenis van het gene in het boek staat tot u doordringen . We vinden dezelfde symboliek terug in :

Ezechiël 3:1-3 : Hij zeide tot mij: Mensenkind, eet wat gij hier voor u ziet; eet deze rol en ga heen, spreek tot het huis Israels. 2 Toen opende ik mijn mond, en Hij gaf mij die rol te eten. 3 En Hij zeide tot mij: Mensenkind, laat uw buik deze rol die Ik u geef, in zich opnemen en vul er uw binnenste mee. Toen at ik die op, en zij was in mijn mond zoet als honig.

10 En ik nam het boekje uit de hand van de engel en at het op, en het was in mijn mond zoet als honing, maar toen ik het gegeten had, werd mijn buik bitter.

Zoet als honig : de boodschap van de nakende wederkomst werd begrepen, en werd bij velen met vreugde aanvaard . Velen dachten zelfs dat ze een datum konden vooropstellen …

maar toen ik het gegeten had, werd mijn buik bitter : velen werden teleurgesteld omdat Christus niet op de door hen berekende data terugkwam ….

Ook wij moeten ons terdege bewust zijn van bepaalde feiten :

We leven in de eindtijd, vele apocalyptische profetieën zijn reeds vervult, en de wederkomst is nakend : maar :

Mattheüs 24:35-36 : 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

II Petrus 3: 9-10 : 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen. 10 Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.

En laten we dan ook de raadgevingen van Petrus die volgen op deze verzen ter harte nemen :

II Petrus 3: 11-14 : 11 Daar al deze dingen aldus vergaan, hoedanig behoort gij dan te zijn in heilige wandel en godsvrucht, 12 vol verwachting u spoedende naar de komst van de dag Gods, ter wille waarvan de hemelen brandende zullen vergaan en de elementen in vuur zullen wegsmelten.13 Wij verwachten echter naar zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont. 14 Daarom, geliefden, beijvert u in deze verwachting, onbevlekt en onberispelijk te blijken voor Hem in vrede,

11 En er werd tot mij gezegd: Gij moet wederom profeteren over vele natiën en volken en talen en koningen.

Dit is een algemene oproep tot evangelisatie : De profetieën van Daniël & Openbaring werden voor het eerst ten volle begrepen na het jaar 1800 . ( Herinner u de bespreking van de gemeente van Filadelfia, Herinner u het einde van de zesde bazuin -1840- )

In de kerkgeschiedenis zien we dan ook dat het vooral na 1800 is dat er een hernieuwd enthousiasme ontstaat om het evangelie te verspreiden . Denken we maar aan de vele bijbel genootschappen , ( het Engelse was de eerste in 1804 ) , aan de vertalingen van de bijbel in de meeste wereldtalen, aan de missionering in overzeese gebieden ….

---------------------------------------

Het 10e hoofdstuk van Openbaring vertelt ons over de evangelisatie in de periode na het afsluiten van de zesde bazuin . ( na 1840 dus : zie nota bij hoofdstuk 9 )

Vele kleinere groepen begonnen intensief de bijbel te onderzoeken, en te leven naar de door hen gevonden waarheden . ( zie bespreking gemeente van Filadelfia ) . Vooral de profetische boeken werden bestudeerd, onder andere het boek Daniël . Zoals geschreven in Daniël 12:4 kreeg men een beter inzicht in deze profetieën . Toch werd niet alles in een keer duidelijk . Zo werd bijvoorbeeld de langste tijdsprofetie uit de bijbel : de profetie van de tweeduizend driehonderd avonds en morgens ( Daniël 8:14 ) verkeerd geïnterpreteerd . Door deze verkeerde interpretatie waren er Christenen die de wederkomst voorspelden rond die periode .

Wat de Christenen van die tijd wel goed begrepen hebben is dat ze van dan af in de eindtijd leefden, en dat de wereld moest voorbereid worden op de wederkomst van Christus .

---------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 11 : 1 – 14 : DE TWEE GETUIGEN .

Twee nota’s vooraf :

In het vorige hoofdstuk was er sprake van een geopend boek . Daarin heb ik uitgelegd dat met dit geopend boek het boek DANIËL bedoeld was . Om de verdere uitleg van het boek Openbaring goed te begrijpen is het ergens noodzakelijk toch een basis idee te hebben over wat het boek Daniël ons te vertellen heeft . Om die reden ga ik dan ook het profetische gedeelte van dit boek op Credible zetten . Daarvoor zal ik een nieuw topic openen .

Omdat deze studie nogal lang is heb zal ik deze brengen in twee delen .

Eerst ga ik de verzen van 1 tot en met 8 bespreken, de rest volgt later .

DEEL 1 / DE VERZEN 1 TOT 8 .

1 En mij werd een riet gegeven, een staf gelijk, met de woorden: Sta op en meet de tempel Gods en het altaar en hen, die daarin aanbidden. 2 Maar laat de voorhof, die buiten de tempel is, erbuiten, en meet die niet; want hij is aan de heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden, tweeënveertig maanden lang. 3 En Ik zal mijn twee getuigen last geven om, met een zak bekleed, te profeteren, twaalfhonderd zestig dagen lang. 4 Dit zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaren, die voor het aangezicht van de Here der aarde staan. 5 En indien iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en het verslindt hun vijanden; en indien iemand hun schade wil toebrengen, moet hij zo de dood vinden. 6 Dezen hebben de macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt gedurende de dagen van hun profeteren; en zij hebben macht over de wateren, om die in bloed te veranderen en om de aarde te slaan met allerlei plagen, zo dikwijls zij willen. 7 En wanneer zij hun getuigenis zullen voleindigd hebben, zal het beest, dat uit de afgrond opkomt, hun de oorlog aandoen en het zal hen overwinnen en hen doden. 8 En hun lijk zal liggen op de straat der grote stad, die geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte, alwaar ook hun Here gekruisigd werd. ////

In het laatste vers van hoofdstuk 10 staat :

11 En er werd tot mij gezegd: Gij moet wederom profeteren over vele natiën en volken en talen en koningen.

Dit wordt uitgewerkt in de eerste 14 verzen van hoofdstuk 11 .

1 En mij werd een riet gegeven, een staf gelijk, met de woorden: Sta op en meet de tempel Gods en het altaar en hen, die daarin aanbidden.

En mij werd een riet gegeven, een staf gelijk : Bedoeld wordt een meetsnoer .

Sta op en meet de tempel Gods en het altaar en hen, die daarin aanbidden.: Een gelijkaardige tekst vinden we in

Zacharia 2: En ik sloeg mijn ogen op en ik zag toe, en zie, een man met een meetsnoer in de hand. 2 Toen vroeg ik: Waar gaat gij heen? En hij antwoordde mij: Ik ga Jeruzalem opmeten en zien hoe groot zijn breedte en lengte zal zijn. …

De context van Zacharia 2 is de heropbouw van Jeruzalem na de ballingschap : met de duidelijke belofte dat God zijn volk zal beschermen .

Zacharia 2:5 : 5 En Ik zelf, luidt het woord des Heren, zal haar een vurige muur zijn rondom en heerlijkheid binnen in haar.

Deze tekst hier in Openbaring, staat tussen de zesde & de zevende bazuin . In parallel met het stuk tussen het zesde en zevende zegel ( de verzegelden van Israël : zie hoofdstuk 7 ) krijgen we hier de verzekering dat God een volk zal hebben, dat welke ook de moeilijkheden zijn, onder Gods bescherming trouw zal blijven .

2 Maar laat de voorhof, die buiten de tempel is, erbuiten, en meet die niet; want hij is aan de heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden, tweeënveertig maanden lang.

Maar laat de voorhof, die buiten de tempel is : Als we denken aan de tempel van Herodes, dan was er buiten de tempel een voorhof, die voor iedereen toegankelijk was . Tussen deze buitenste voorhof en een binnenste voorhof was er een afscheiding, die de “heidenen†niet mochten overschrijden .

hij is aan de heidenen gegeven; : de voorhof is dus gegeven aan hen die niet behoren tot Gods volk .

en zij zullen de heilige stad vertreden : De heilige stad is natuurlijk Jeruzalem, welke hier symbool staat voor Gods volk . Het vertreden van die stad, staat voor het vervolgen van Gods volk . Vergelijk met :

Daniël 7:25 : 25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

tweeënveertig maanden lang : Een profetische tijdsperiode van 42 X 30 = 1260 jaar ( zie nota onderaan )

Vers 2 betekent dus dat Gods volk gedurende een periode van 1260 jaar vervolgt wordt .

3 En Ik zal mijn twee getuigen last geven om, met een zak bekleed, te profeteren, twaalfhonderd zestig dagen lang.

mijn twee getuigen : vergelijk met

Johannes 5:39 :39 Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen ...

Het is de bijbel die getuigt van Jezus Christus .

De twee getuigen zijn dus het oude- & het nieuwe testament !

Last geven om, met een zak bekleed, te profeteren : dit betekent dat ze dit profeteren ( evangelie verkondigen ) niet openlijk kunnen doen . Er is een periode geweest in de geschiedenis waarin het verboden was een bijbel te bezitten, of zelfs maar te lezen .

twaalfhonderd zestig dagen lang. : zelfde tijdsperiode als hierboven in vers 2 .

4 Dit zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaren, die voor het aangezicht van de Here der aarde staan.

de twee olijfbomen en de twee kandelaren : De kandelaren doen ons aan twee dingen denken : aan de kandelaar die in het “heilige†van de tempel stond, en de zeven kandelaren in hoofdstuk 1 van Openbaring . Deze staan symbool voor het verspreiden van Gods woord . Denk aan de tekst van

Mattheus 5:15-16 : 15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. 16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

De olijfbomen doen ons denken aan de olie die ze geven : en olie in de bijbel staat symbool voor Gods Geest . ( zie het 3e zegel & de uitleg aldaar : Openbaring 6:6 )

Het ganse vers doet denken aan het vijfde gezicht van Zacharia : ( Zach.4:1-7 ) : Het is een beeld van Gods volk dat getuigt .

5 En indien iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en het verslindt hun vijanden; en indien iemand hun schade wil toebrengen, moet hij zo de dood vinden.

Vergelijk met

2 Koningen 1:10 : 10 Toen antwoordde Elia en sprak tot de overste over vijftig: Indien ik dan een man Gods ben, laat er dan vuur van de hemel afdalen en u en uw vijftigtal verteren. Toen daalde vuur van de hemel en verteerde hem en zijn vijftigtal.

6 Dezen hebben de macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt gedurende de dagen van hun profeteren; en zij hebben macht over de wateren, om die in bloed te veranderen en om de aarde te slaan met allerlei plagen, zo dikwijls zij willen.

Vergelijk met :

1Koningen 17:1 : Toen zeide de Tisbiet Elia, uit Tisbe in Gilead, tot Achab: Zo waar de Here de God van Israel, leeft, in wiens dienst ik sta, er zal deze jaren geen dauw of regen zijn, tenzij dan op mijn woord.

En met

Exodus 7: 20 : 20 En Mozes en Aaron deden, zoals de Here geboden had; hij hief de staf op en sloeg het water in de Nijl voor de ogen van Farao en zijn dienaren, en al het water in de Nijl werd in bloed veranderd;

De verzen 5 & 6 betekenen dat God bij zijn volk is, ook al lijkt dat anders .

7 En wanneer zij hun getuigenis zullen voleindigd hebben, zal het beest, dat uit de afgrond opkomt, hun de oorlog aandoen en het zal hen overwinnen en hen doden.

het beest, dat uit de afgrond opkomt : allusie op het atheïsme dat opkomt in de achttiende eeuw . (een beest staat voor een politieke macht)

hun de oorlog aandoen en het zal hen overwinnen en hen doden : Het atheïsme wordt de nieuwe vijand van het ware christendom . Dit atheïsme zal proberen Gods woord te vernietigen .

8 En hun lijk zal liggen op de straat der grote stad, die geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte, alwaar ook hun Here gekruisigd werd.

En hun lijk zal liggen op de straat der grote stad . De eerste rechtstreekse aanval van het atheïsme op het christendom vond plaats in Frankrijk : In november 1793 vaardigt de Franse conventie een wet uit die alle religies afschaft .Voor de eerste maal in de geschiedenis wordt het christendom dood verklaart in een officieel document !

grote stad : Hiermee wordt het West-Europese Christendom bedoeld . Rome wordt beschreven als : Openbaring 17:18 “ de grote stad die het koningschap heeft over de koningen der aarde “ Haar (geestelijke) macht strekte zich uit over verdeelde Europa .

Sodom en Egypte :

Sodom doet ons denken aan morele teleurgang : een beeld van Frankrijk gedurende de revolutie .

Egypte roept het beeld op van de negatie van het Godsbestaan : vergelijk met de uitspraak van Farao aan Mozes in Exodus 5:2 : Maar Farao zeide: Wie is de Here, naar wie ik zou moeten luisteren om Israel te laten gaan? Ik ken de Here niet, en ik zal Israel ook niet laten gaan.

alwaar ook hun Here gekruisigd werd : Jezus identificeert zich met zijn

volgelingen . Vergelijk met de verschijning van Christus aan Paulus op de weg

naar Damascus : Hand.9:4 : … Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij?

Vergelijk ook met Mattheus 25:45 : 45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen:

Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze minsten niet gedaan hebt,

hebt gij het ook aan Mij niet gedaan.

De tekst hier verwijst dus naar alle ware discipelen die vervolgt geweest zijn in Frankrijk .

----------------------

NOTA : De profetische periode van 1260 dagen : in werkelijkheid een periode van 1260 jaar .

Deze periode begint in 538, met de verdrijving van de Oost Gothen uit Rome, ( zie uitleg bij de bespreking van de gemeente van Tyatira ) , en eindigt in 1798 met de gevangenneming van Paus Pius VI door Louis Alexandre Berthier, een generaal van Napoleon .

Deze periode werd gekenmerkt door de pauselijke dominantie over de Europese staten, en een vervolging van de niet Roomse Christenen .

In de bijbel wordt deze periode 7 x genoemd : zij het onder drie verschillende namen .

Men spreekt van 1260 dagen :

Men spreekt van 42 maanden : ( 42 X 30 ) = 1260

Men spreekt van tijd, tijden en een halve tijd . Een tijd is een jaar : dus (1 x 360) + (2 x 360) + (½ x 360) = 1260 .

---------------------------

Wordt vervolgd .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je aan een studie van het boek openbaring begint moet je er wel rekening mee houden dat alles wat je zegt in overeenstemming moet zijn met de overige schrift, ik lees het een en ander en ik ontkom niet aan de indruk dat men weleens een eigen interpretatie geeft.

wat ik al zag aankomen is dat men struikelt over de hoer van Babylon en - weliswaar heel misschien onbewust - de katholieke kerk de zwarte piet uitspeelt, de andere kerken gereformeerd tot hervormd hebben hun wortels ook in die kerk.

Wat je zegt ben je DAN :( zelf dus

maar ook wel toegegeven Credo begint aan die zware taak, ik ben meer dan gewoon benieuwd verder

Link naar bericht
Deel via andere websites
...wat ik al zag aankomen is dat men struikelt over de hoer van Babylon...

Nee... "Men" struikelt over die Steen des Aanstoots, die at met tollenaars en zondaars... Dat is de "club" waarover men roept "Ga uit van haar!". Terwijl men niet snapt dat dat ook die Ecclesia is... Een club van tollenaren en zondaars... Van "uitschot"... Met wie onze Heer en Heiland het brood wil breken, opdat...

Omdat men de kern niet (wil) vat(ten) van het "Barmhartigheid wil Ik, en geen offer.’ Want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars" (Mat 9:13b)...

Jammer!! Maar volgens mij geldt hier des te krachtiger de oproep van Jezus: "Maar ga heen en leer ontdekken wat het wil zeggen..." (Mat 9:13a)

Link naar bericht
Deel via andere websites

antoon » 25 dec 2013 13:49 : schreef :

Als je aan een studie van het boek openbaring begint moet je er wel rekening mee houden dat alles wat je zegt in overeenstemming moet zijn met de overige schrift, ik lees het een en ander en ik ontkom niet aan de indruk dat men weleens een eigen interpretatie geeft.

Akkoord : alles wat ik zeg moet in overeenstemming zijn met de overige schrift .

Nu is het wel gemakkelijk om vanaf de zijkant te roepen dat een en ander niet klopt .

Wel laat me dan weten wat er niet klopt : de schrift zegt immers : 2Tim.3:16-17 : 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

Of in andere woorden : indien u over “een en ander†een betere interpretatie weet : waar wacht u dan op om deze kenbaar te maken ?

wat ik al zag aankomen is dat men struikelt over de hoer van Babylon en - weliswaar heel misschien onbewust - de katholieke kerk de zwarte piet uitspeelt, de andere kerken gereformeerd tot hervormd hebben hun wortels ook in die kerk.

Wat je zegt ben je DAN zelf dus

Moet ik daaronder verstaan “ u behoort niet tot de getuigen†: dus u behoort tot Babylon ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 11 : 1 – 14 : DE TWEE GETUIGEN .

DEEL 2 DE VERZEN 9 TOT 14 .

9 En uit de volken en stammen en talen en natien zijn er, die hun lijk zien, drie en een halve dag, en zij laten niet toe, dat hun lijken in een graf worden bijgezet. 10 En zij, die op de aarde wonen, zijn blijde en verheugd over hen en zullen elkander geschenken zenden, omdat deze twee profeten hen, die op de aarde wonen, gepijnigd hadden. 11 En na die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen , die hen aanschouwden. 12 En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen: Klimt hierheen op! En zij klommen naar de hemel op in de wolk, en hun vijanden aanschouwden hen. 13 En te dien ure kwam er een grote aardbeving en een tiende deel der stad stortte in, en zevenduizend personen werden door de aardbeving gedood, en de overigen werden zeer bevreesd en gaven de God des hemels eer. 14 Het tweede wee is voorbijgegaan: zie, het derde wee komt spoedig.

9 En uit de volken en stammen en talen en natien zijn er, die hun lijk zien, drie en een halve dag, en zij laten niet toe, dat hun lijken in een graf worden bijgezet
.

En uit de volken en stammen en talen en natien zijn er, die hun lijk zien : uiteraard zijn ook andere volken op de hoogte van hetgeen zich afspeelt in Frankrijk .

drie en een halve dag, en zij laten niet toe, dat hun lijken in een graf worden bijgezet.: Ook hier een profetische periode : in werkelijkheid een periode van drie en een half jaar dus . Deze begint in november 1793 ( zie uitleg bij vers 8 ) tot 17 juni 1797, datum waarop de Franse regering de beperkingen aangaande de religieuze beleving afschaft .

10 En zij, die op de aarde wonen, zijn blijde en verheugd over hen en zullen elkander geschenken zenden, omdat deze twee profeten hen, die op de aarde wonen, gepijnigd hadden.

En zij, die op de aarde wonen : een bijbelse uitdrukking voor hen die God vijandig zijn . (zie uitleg bij Op.3:10 )

zullen elkander geschenken zenden : vergelijk met Esther 9:22 : 22 omdat dit de dagen waren, waarop de Joden rust kregen van hun vijanden, en dit de maand was, die voor hen van droefheid veranderde in vreugde en van rouw in een feestdag, en om deze dagen te maken tot dagen van feestmaal en vreugde, waarop men elkander geschenken zou zenden en giften zou geven aan de armen. : een teken van blijdschap dus .

11 En na die drie en een halve dag voer een levensgeest uit God in hen, en zij gingen op hun voeten staan en grote vrees viel op allen , die hen aanschouwden.

En na die drie en een halve dag : zie uitleg vers 9

voer een levensgeest uit God in hen zij gingen op hun voeten staan : Na de Franse revolutie werd voor het eerst serieus werk gemaakt van de evangelieverspreiding . (zie bespreking gemeente van Filadelfia )

12 En zij hoorden een luide stem uit de hemel tot hen zeggen: Klimt hierheen op! En zij klommen naar de hemel op in de wolk, en hun vijanden aanschouwden hen.

Dit vers symboliseert de enorme opbloei van het christendom vanaf de jaren 1800 . We zien het ontstaan van vele bijbel genootschappen, de bijbel wordt in vele talen vertaald, en massaal verspreid, er wordt aan zending gedaan in gebieden die tot nu toe gesloten waren voor het Christendom ( Afrika & Azië ) …

13 En te dien ure kwam er een grote aardbeving en een tiende deel der stad stortte in, en zevenduizend personen werden door de aardbeving gedood, en de overigen werden zeer bevreesd en gaven de God des hemels eer.

En te dien ure kwam er een grote aardbeving en een tiende deel der stad stortte in : De uitleg van vers 8 luidt dat de grote stad het West-Europese Christendom is . Frankrijk nam daarin een bijzondere plaats in : (het werd “de oudste dochter van de kerk†genoemd ) . De revolutie, die plaats vond op het einde van de 18e eeuw, met al haar excessen en anti godsdienstige propaganda,wordt hier beschreven als een aardbeving .

een tiende deel der stad :Daniël 7:7 , en de uitleg van dit vers in Daniël 7:24 , laten ons zien dat er na de val van het Romeinse rijk “10 koningen†( = vorstendommen ) opstaan op het vroegere territorium van het Romeinse rijk . Frankrijk is er een van .

zevenduizend personen werden door de aardbeving gedood : symbolisch dus een klein aantal personen : maar genoeg om “ de overigen†inzicht te geven . Bedoelt wordt dat de mensen gaan inzien wat er gewordt van een maatschappij die God niet wil kennen .

14 Het tweede wee is voorbijgegaan: zie, het derde wee komt spoedig.

Het tweede wee : de gebeurtenissen beschreven onder de zesde bazuin . (Eindigend in 1840 : zie studie van hoofdstuk 9 )

het derde wee : de gebeurtenissen van de zevende bazuin : de verzen 15 tot 19 .

---------------

NOTA :

De profetische periode van 1260 dagen : in werkelijkheid een periode van 1260 jaar .

Deze periode begint in 538, met de verdrijving van de Oost Gothen uit Rome, (zie uitleg bij de bespreking van de gemeente van Tyatira ) , en eindigt in 1798 met de gevangenneming van Paus Pius VI door Louis Alexandre Berthier, een generaal van Napoleon .

Deze periode werd gekenmerkt door de pauselijke dominantie over de Europese staten, en een vervolging van de niet Roomse Christenen .

In de bijbel wordt deze periode 7 x genoemd : zij het onder drie verschillende namen .

Men spreekt van 1260 dagen :

Men spreekt van 42 maanden : ( 42 X 30 ) = 1260

Men spreekt van tijd, tijden en een halve tijd . Een tijd is een jaar : dus (1 x 360) + (2 x 360) + (½ x 360) = 1260 .

Daniël 7:25 : 25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd ;

Daniël 12:7 : 7 :Toen hoorde ik de man die met linnen klederen bekleed was en zich boven het water van de rivier bevond, zweren bij Hem die eeuwig leeft, terwijl hij zijn rechterhand en zijn linkerhand naar de hemel hief: Een tijd, tijden en een halve tijd ; en wanneer er een einde komt aan het verbrijzelen van de macht van het heilige volk, dan zullen al deze dingen voleindigd zijn.

Openbaring 11:2 : 2 Maar laat de voorhof, die buiten de tempel is, erbuiten, en meet die niet; want hij is aan de heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden, tweeën veertig maanden lang.

Openbaring 11:3 : 3 En Ik zal mijn twee getuigen lastgeven om, met een zak bekleed, te profeteren, twaalfhonderd zestig dagen lang .

Openbaring 12:6 : En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats heeft, door God bereid, opdat zij daar twaalfhonderd zestig dagen onderhouden zou worden.

Openbaring 12:14 : 14 En aan de vrouw werden de twee vleugels van de grote arend gegeven om naar de woestijn te vliegen, naar haar plaats, waar zij onderhouden wordt buiten het gezicht van de slang, een tijd en tijden en een halve tijd .

Openbaring 13:5 : 5 En hem werd een mond gegeven, die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit tweeënveertig maanden lang te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je Openbaring goed bestudeert zie je dat Babylon de Grote niet één valse religie is maar "een wereldrijk van valse religies", want zij zit op vele "wateren", symbool voor mensen over de hele aarde en zij hoereert met alle koningen der aarde (alle machthebbers op aarde).

Ed

Waarom is wateren n symbool voor mensen over de hele aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deze begint in november 1793 ( zie uitleg bij vers 8 ) tot 17 juni 1797, datum waarop de Franse regering de beperkingen aangaande de religieuze beleving afschaft .

Waar staat het in de bijbel dat deze periode op die datum begint. Ik heb mijn bijbel even doorgespit op de datum maar ik zie er geen enkele vermelding van staan. Het hele jaartal komt zelfs niet voor in de bijbel.

Dit gaat overigens ook op voor alle andere zaken waarbij je jaartallen hanteert. Het is pure inlegkunde. Met bijbelse gegevens heeft het niets van doen. Dus graag een antwoord op bovenstaande vraag.

b]De profetische periode van 1260 dagen : in werkelijkheid een periode van 1260 jaar .

Waar in de bijbel staat dat een profetische periode van 1260 dagen klakkeloos omgezet kan worden in jaren?

Deze periode begint in 538, met de verdrijving van de Oost Gothen uit Rome

Waarom is dit het begin en niet vele gebeurtenissen eerder of later? Pure willekeur of komt het sommetje zo beter uit?

en eindigt in 1798 met de gevangenneming van Paus Pius VI door Louis Alexandre Berthier, een generaal van Napoleon .

Waarom eindige het hier? Er zijn talloze momenten eerder en later in de geschiedenis waarop het zou kunnen eindigen.

Een reeds stervende paus gevangen nemen is pure symboolpolitiek. Na Pius VI kwam overigens gewoon een opvolger Pius VI.

Het sterven en gevangennemen van Pius VI als einde van een periode hanteren doe ju enkel omdat het sommetje zo beter uitkomt. Er zijn namelijk veel betere gebeurtenissen om deze periode fictief te sluiten.

Deze periode werd gekenmerkt door de pauselijke dominantie over de Europese staten, en een vervolging van de niet Roomse Christenen .

Geschiedkundig natuurlijk totale nonsens. Reeds in 1588 werd de republiek hier namelijk al uitgeroepen. Daarmee dondert je hele betoog in elkaar. Schijnbaar was White geschiedkundig niet zo bijzonder sterk. Dat kan natuurlijk, maar dat haar volgers het voor zoete koek slikken is wel hilarisch met de makkelijke toegankelijkheid van bronnen vandaag de dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste mensen, aan allen een gezegend jaar .

Niettegenstaande dat ik het besluit genomen heb om niet verder te gaan met schrijven op credible . wil ik toch nog één keer antwoorden . Mijn topic “het boek Daniël†werd afgesloten, ik word beschuldigd van RKK bashing en de crew van Credible houdt zich het recht voor om elk topic zomaar af te sluiten . Dit laatste is haar volste recht, het is de crew die de spelregels bepaald . Zonder de profetieën van Daniël echter kan ik het boek Openbaring niet uitleggen . En ik ga me niet bezig houden met hetzelfde topic te heropenen met een andere naam . De bijdrage over de koningen van het Noorden & het Zuiden die ik op credible gezet heb, heb ik enkel gedaan omdat ik aan “student†beloofd had een uitleg over het elfde hoofdstuk van Daniël door te sturen .

eclammers » 02 jan 2014 08:50 : schreef :

Als je Openbaring goed bestudeert zie je dat Babylon de Grote niet één valse religie is maar "een wereldrijk van valse religies", want zij zit op vele "wateren", symbool voor mensen over de hele aarde en zij hoereert met alle koningen der aarde (alle machthebbers op aarde).

Ik herinner me niet ooit beweerd te hebben dat “het grote Babylon†slechts één valse religie zou zijn : dit legt u me in de mond .

En voor alle duidelijkheid ik heb ook nooit beweerd dat deze of gene groep (kerk A, gemeente B of sekte C) “Gods volk†zou zijn . Mijn opvatting is, zoals ik reeds meermalen geschreven heb, dat “Gods volk†zich momenteel in vele groepen bevind . De oproep van Op.14 & 18 van “GAAT UIT VAN HAAR MIJN VOLK†richt zich dus NIET tot de aanhangers van één bepaalde groep . (laat iedereen dus maar voor zijn eigen deur vegen) .

MysticNetherlands » 02 jan 2014 09:30 : schreef :

Waarom is wateren n symbool voor mensen over de hele aarde?

Het antwoord is simpel : omdat de bijbel dit meermaals stelt . De duidelijkste tekst is deze van

Op.17: 15 : 5 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij zaagt, waarop de hoer gezeten is, zijn natiën en menigten en volken en talen.

Thorgrem » 02 jan 2014 10:11 : schreef :

credo26 schreef:Deze begint in november 1793 ( zie uitleg bij vers 8 ) tot 17 juni 1797, datum waarop de Franse regering de beperkingen aangaande de religieuze beleving afschaft .

Waar staat het in de bijbel dat deze periode op die datum begint. Ik heb mijn bijbel even doorgespit op de datum maar ik zie er geen enkele vermelding van staan. Het hele jaartal komt zelfs niet voor in de bijbel.

Dit gaat overigens ook op voor alle andere zaken waarbij je jaartallen hanteert. Het is pure inlegkunde. Met bijbelse gegevens heeft het niets van doen. Dus graag een antwoord op bovenstaande vraag.

In de bijbel staat er geen enkele datum .

De vraag wordt duidelijk beantwoord bij de bespreking van hoofdstuk 11 deel 1 tussen de verzen 7 & 8 .

b]De profetische periode van 1260 dagen : in werkelijkheid een periode van 1260 jaar .

Waar in de bijbel staat dat een profetische periode van 1260 dagen klakkeloos omgezet kan worden in jaren?

Heb ik ook al op geantwoord . DE VOLGENDE QUOTE IS VAN MIJ .

Profetisch telt : 1dag = 1jaar :

Ezech. 4:6 : 6 Als gij dit hebt volbracht, zult gij opnieuw gaan liggen, op uw rechterzijde; dan zult gij de ongerechtigheid dragen van het huis van Juda: veertig dagen; voor elk jaar leg Ik u een dag op.

Num. 14:34 : 34 Overeenkomstig het aantal dagen, gedurende welke gij het land verspied hebt veertig dagen, zult gij uw ongerechtigheden veertig jaar lang boeten, voor elke dag een jaar, opdat gij weet wat het betekent, als Ik Mij afkeer.

Dit principe was al gekend door Cyprianus ( + 258 ) .

En de meeste theologen aanvaarden dit principe .

Deze periode werd gekenmerkt door de pauselijke dominantie over de Europese staten, en een vervolging van de niet Roomse Christenen .

Geschiedkundig natuurlijk totale nonsens. Reeds in 1588 werd de republiek hier namelijk al uitgeroepen. Daarmee dondert je hele betoog in elkaar. Schijnbaar was White geschiedkundig niet zo bijzonder sterk. Dat kan natuurlijk, maar dat haar volgers het voor zoete koek slikken is wel hilarisch met de makkelijke toegankelijkheid van bronnen vandaag de dag.

Totale nonsens ?

De laatste Christen die voor zijn geloof gedood werd was in Portugal in 1776 .

1685 : opzegging van het edict van Nantes .

Tot en met de periode van Lodewijk XV ( gestorven in 1774) werden vele niet roomse Christenen veroordeeld tot de galeien .

Dit zij drie voorbeelden die me zomaar te binnen schieten .

(Och ja, ik zal wel weer aan RKK bashing doen )

En Thorgrem : het is heel gemakkelijk om aan de zijlijn te staan en kritiek te spuien . Schrijf eens zelf een commentaar op openbaring, indien je alles toch zoveel beter weet .

En voor alle duidelijkheid : ik ben geen lid van de zevendagsadventisten ! .

En hiermee stop ik dan DEFINITIEF met te schrijven op Credible .

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de bijbel staat er geen enkele datum .

Zoals ik al dacht dus. Compleet uit de grote teen gezogen.

En de meeste theologen aanvaarden dit principe .

Graag een onderbouwing van deze stelling. Overigens. De meeste christenen zijn katholiek. Volgens je eigen logica moet dat dus wel juist zijn.

Totale nonsens ?

De laatste Christen die voor zijn geloof gedood werd was in Portugal in 1776 .

1685 : opzegging van het edict van Nantes .

Tot en met de periode van Lodewijk XV ( gestorven in 1774) werden vele niet roomse Christenen veroordeeld tot de galeien .

Dit zij drie voorbeelden die me zomaar te binnen schieten .

(Och ja, ik zal wel weer aan RKK bashing doen )

Na deze bijdrage kan ik het nog harder totale nonsens noemen. In de 20e eeuw zijn er namelijk massa's christenen in Europa omgekomen vanwege hun geloof. Zowel katholieken als protestanten alsook oosters-orthodoxen en alle andere smaken. Ten tijde van de Nederlandse republiek (ver voor 1774) had je als mainstream protestant helemaal niets te vrezen in de republiek. Lees eerst eens even een serieus geschiedenisboek.

En Thorgrem : het is heel gemakkelijk om aan de zijlijn te staan en kritiek te spuien . Schrijf eens zelf een commentaar op openbaring, indien je alles toch zoveel beter weet .

En voor alle duidelijkheid : ik ben geen lid van de zevendagsadventisten ! .

En hiermee stop ik dan DEFINITIEF met te schrijven op Credible .

Mooi, een beter begin van het nieuwe jaar had ik mij op forum gebied niet kunnen wensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste mensen, aan allen een gezegend jaar .

Niettegenstaande dat ik het besluit genomen heb om niet verder te gaan met schrijven op credible . wil ik toch nog één keer antwoorden . Mijn topic “het boek Daniël†werd afgesloten, ik word beschuldigd van RKK bashing en de crew van Credible houdt zich het recht voor om elk topic zomaar af te sluiten . Dit laatste is haar volste recht, het is de crew die de spelregels bepaald . Zonder de profetieën van Daniël echter kan ik het boek Openbaring niet uitleggen . En ik ga me niet bezig houden met hetzelfde topic te heropenen met een andere naam . De bijdrage over de koningen van het Noorden & het Zuiden die ik op credible gezet heb, heb ik enkel gedaan omdat ik aan “student†beloofd had een uitleg over het elfde hoofdstuk van Daniël door te sturen .

eclammers » 02 jan 2014 08:50 : schreef :

Als je Openbaring goed bestudeert zie je dat Babylon de Grote niet één valse religie is maar "een wereldrijk van valse religies", want zij zit op vele "wateren", symbool voor mensen over de hele aarde en zij hoereert met alle koningen der aarde (alle machthebbers op aarde).

Ik herinner me niet ooit beweerd te hebben dat “het grote Babylon†slechts één valse religie zou zijn : dit legt u me in de mond .

En voor alle duidelijkheid ik heb ook nooit beweerd dat deze of gene groep (kerk A, gemeente B of sekte C) “Gods volk†zou zijn . Mijn opvatting is, zoals ik reeds meermalen geschreven heb, dat “Gods volk†zich momenteel in vele groepen bevind . De oproep van Op.14 & 18 van “GAAT UIT VAN HAAR MIJN VOLK†richt zich dus NIET tot de aanhangers van één bepaalde groep . (laat iedereen dus maar voor zijn eigen deur vegen) .

MysticNetherlands » 02 jan 2014 09:30 : schreef :

Waarom is wateren n symbool voor mensen over de hele aarde?

Het antwoord is simpel : omdat de bijbel dit meermaals stelt . De duidelijkste tekst is deze van

Op.17: 15 : 5 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij zaagt, waarop de hoer gezeten is, zijn natiën en menigten en volken en talen.

Thorgrem » 02 jan 2014 10:11 : schreef :

credo26 schreef:Deze begint in november 1793 ( zie uitleg bij vers 8 ) tot 17 juni 1797, datum waarop de Franse regering de beperkingen aangaande de religieuze beleving afschaft .

Waar staat het in de bijbel dat deze periode op die datum begint. Ik heb mijn bijbel even doorgespit op de datum maar ik zie er geen enkele vermelding van staan. Het hele jaartal komt zelfs niet voor in de bijbel.

Dit gaat overigens ook op voor alle andere zaken waarbij je jaartallen hanteert. Het is pure inlegkunde. Met bijbelse gegevens heeft het niets van doen. Dus graag een antwoord op bovenstaande vraag.

In de bijbel staat er geen enkele datum .

De vraag wordt duidelijk beantwoord bij de bespreking van hoofdstuk 11 deel 1 tussen de verzen 7 & 8 .

b]De profetische periode van 1260 dagen : in werkelijkheid een periode van 1260 jaar .

Waar in de bijbel staat dat een profetische periode van 1260 dagen klakkeloos omgezet kan worden in jaren?

Heb ik ook al op geantwoord . DE VOLGENDE QUOTE IS VAN MIJ .

Profetisch telt : 1dag = 1jaar :

Ezech. 4:6 : 6 Als gij dit hebt volbracht, zult gij opnieuw gaan liggen, op uw rechterzijde; dan zult gij de ongerechtigheid dragen van het huis van Juda: veertig dagen; voor elk jaar leg Ik u een dag op.

Num. 14:34 : 34 Overeenkomstig het aantal dagen, gedurende welke gij het land verspied hebt veertig dagen, zult gij uw ongerechtigheden veertig jaar lang boeten, voor elke dag een jaar, opdat gij weet wat het betekent, als Ik Mij afkeer.

Dit principe was al gekend door Cyprianus ( + 258 ) .

En de meeste theologen aanvaarden dit principe .

Deze periode werd gekenmerkt door de pauselijke dominantie over de Europese staten, en een vervolging van de niet Roomse Christenen .

Geschiedkundig natuurlijk totale nonsens. Reeds in 1588 werd de republiek hier namelijk al uitgeroepen. Daarmee dondert je hele betoog in elkaar. Schijnbaar was White geschiedkundig niet zo bijzonder sterk. Dat kan natuurlijk, maar dat haar volgers het voor zoete koek slikken is wel hilarisch met de makkelijke toegankelijkheid van bronnen vandaag de dag.

Totale nonsens ?

De laatste Christen die voor zijn geloof gedood werd was in Portugal in 1776 .

1685 : opzegging van het edict van Nantes .

Tot en met de periode van Lodewijk XV ( gestorven in 1774) werden vele niet roomse Christenen veroordeeld tot de galeien .

Dit zij drie voorbeelden die me zomaar te binnen schieten .

(Och ja, ik zal wel weer aan RKK bashing doen )

En Thorgrem : het is heel gemakkelijk om aan de zijlijn te staan en kritiek te spuien . Schrijf eens zelf een commentaar op openbaring, indien je alles toch zoveel beter weet .

En voor alle duidelijkheid : ik ben geen lid van de zevendagsadventisten ! .

En hiermee stop ik dan DEFINITIEF met te schrijven op Credible .

Ook een gelukkig en gezegend Nieuw Jaar toegewenst

Ik vond uw studies betreffende voorgaande Bijbelboeken best interessant en vind het dan ook zeer spijtig dat u zich laat afschrikken door personen die zich gespecialiseerd hebben in het persoonlijk vernederen en aanvallen van mensen, zoals u , jehova's getuigen en anderen, waarvan de mening niet overeenstemt met de hunne.

En ben ervan overtuigd dat ik hierin niet alleen sta en anderen ook met aandacht en interesse uw uitleg volgden alhoewel dit niet altijd volledig hoeft overeen te stemmen met de eigen inzichten

Alhoewel ik het ook zeer onwijs en verarmend vind dat je de mogelijkheid bent ontnomen uw uitleg te onderbouwen omwille van het soort reacties van bovengenoemde personen die enkel afbreken en zelf nooit iets opbouwends naar voor brengen, zou ik toch verder gaan met uw uitleg betreffende het boek Openbaring

En als je dan bepaalde zaken niet kan onderbouwen van wege het schrappen van het boek Daniël dan is dit dan maar zo en kan je er niet op aangesproken worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
MysticNetherlands » 02 jan 2014 09:30 : schreef :
Waarom is wateren n symbool voor mensen over de hele aarde?

Het antwoord is simpel : omdat de bijbel dit meermaals stelt . De duidelijkste tekst is deze van

Op.17: 15 : 5 En hij zeide tot mij: De wateren, die gij zaagt, waarop de hoer gezeten is, zijn natiën en menigten en volken en talen.

Thanks :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Peter79 » 11 nov 2013 20:48 schreef :
Ik waardeer een Bijbelstudie over Openbaring die recht doet aan het profetisch karakter ervan. Maar dit is nu echt niet nodig en kan je op geen enkele manier aan het boek Openbaring verbinden:

credo26 schreef:(door de volwassenen doop)

Laat het gooien van zulke twistappels alsjeblieft achterwege.

Laat me toe om mijn visie te geven over het boek Openbaring & items die daar rechtstreeks of onrechtstreeks verband mee houden . Een commentaar schrijven waar iedereen mee akkoord gaat is echt niet mogelijk .

Dat de ene Christen over een bepaalde item anders denkt dan een andere is in de eerste plaats verrijkend . En een standpunt innemen over een bepaald onderwerp is nooit bedoeld als twistappel t.o.v. hen die een andere mening toegedaan zijn .

Nee, maar door het zo duidelijk te benoemen zorg je ervoor dat het een onderwerp van discussie wordt. En dat lijkt me niet de bedoeling, in een topic dat over een ander onderwerp gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De laatste Christen die voor zijn

geloof gedood werd was in Portugal

in 1776 .

1685 : opzegging van het edict van

Nantes .

Tot en met de periode van Lodewijk

XV ( gestorven in 1774) werden vele

niet roomse Christenen veroordeeld

tot de galeien .

Dit zij drie voorbeelden die me

zomaar te binnen schieten .

(Och ja, ik zal wel weer aan RKK

bashing doen )

-laatste christenen gestorven voor hun geloof toen? BULLCRAP, kijk eens naar open doors..

- heroeping edict van Nantes werd veroordeels door de paus bte

welkom in het wtg-wereldje, polytheisten voor wie onzin de norm is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid