Spring naar bijdragen

Het boek "OPENBARING" nader bekeken .


Aanbevolen berichten

OPENBARING : 3 :1-6 : De gemeente te Sardes .

1 En schrijf aan de engel der gemeente te Sardes: Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren heeft: Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood. 2 Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven, want Ik heb geen van uw werken vol bevonden voor mijn God. 3 Bedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het en bekeer u. Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief, en gij zult niet weten, op welk uur Ik u zal overvallen. 4 Doch gij hebt enkele personen te Sardes, die hun klederen niet hebben bezoedeld, en zij zullen met Mij in witte klederen wandelen, omdat zij het waardig zijn. 5 Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen. 6 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

SARDES, was de hoofdstad van het oude Lydische rijk, dat in 546 voor Christus door Cyrus de Grote op Croesos werd veroverd . In – 334 wordt de stad ingenomen door Alexander de Grote . Daarna komt het onder de Seleuciden, en nog later wordt het aangehecht bij Pergamum . In 133 voor Christus komt het in Romeinse handen . De stad wordt verwoest door een aardbeving in 17 B.C. Ten tijde van Johannes was het reeds een minder belangrijke stad : zijn grootsheid lag toen reeds in het verleden .

Melito van Sardes, een bisschop uit de tweede eeuw, was de eerste die een Christelijke canon van het oude testament vastlegde . ( Dezelfde in als onze bijbel, zonder de deutero canonieke boeken, en ook zonder het boek Ester )

De gemeente Sardes staat voor HET PROTESTANTISME vanaf ONGEVEER 1500 tot 1800 .

In tijd overlapt het dus voor een driehonderd jaar de gemeente van Tyatira . Veelal geeft men als startdatum voor het protestantisme het jaar 1517 , omdat het in dat jaar was –op 31 oktober- dat Luther zijn 95 stellingen nagelde aan de kerk te Wittenberg . Uiteraard was Luther noch de eerste, noch de enige hervormer .

Etymologie : Sardes betekent “ het gene overblijft “

1 Dit zegt Hij, die de zeven Geesten Gods en de zeven sterren heeft:

Vergelijk : Jesaja 11: 1-2 : 1 En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. 2 En op hem zal de Geest des Heren rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des Heren;

1 Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood.

De hervormingsbeweging was oorspronkelijk een terugkeer naar de bron :

Wyclif wees op de autoriteit van de bijbel …

Jan Hus legde de nadruk op de gehoorzaanheid aan God …

Luther sprak van de rechtvaardiging door het geloof …

Calvijn benadrukte de gewetensvrijheid ….

Maar na verloop van tijd, vervalt het protestantisme in een eigen formalisme . Ook hier steekt al heel vroeg fanatisme en onverdraagzaamheid de kop op . Als Luther nog leefde hebben we bvb. al de boeren opstanden geleid door Thomas Munzer . Wat denken bvb. Over de inhoud van de Godsdienst vrede van Augsburg in 1555 ? (Het was de vorst die de religie van de onderdanen mocht bepalen : cuius regio, eius religio )

Ook hier zien we vervolgingen van andersdenkenden . Gedurende de godsdienstoorlogen zijn de protestanten niet minder wreed dan de katholieken . Ook hier gaat men moorden in de naam van God . En uiteindelijk werden de protestantse staatskerken instituten, gelijkvormig aan deze van de katholieke kerk die ze bestreden hadden .

2 Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven, want Ik heb geen van uw werken vol bevonden voor mijn God. 3 Bedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het en bekeer u. Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief, en gij zult niet weten, op welk uur Ik u zal overvallen

De gemeente van Sardes had kennis verkregen van bijbelse waarheid, de Here vraagt hen om te leven naar die kennis . De Here vraagt hen om waakzaam te zijn .

Vergelijk : Matheus 24:42-44 : 42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt. 43 Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken. 44 Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen.

4 Doch gij hebt enkele personen te Sardes, die hun klederen niet hebben bezoedeld, en zij zullen met Mij in witte klederen wandelen, omdat zij het waardig zijn.

Dit is een beeld van hen die zich niet hebben laten meeslepen in het algemeen formalisme & onverdraagzaamheid .

Vergelijk Openbaring 16:15 : 15 Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde.

5 Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen.

Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen ;

Dit wil zeggen : ze zullen gerechtvaardigd worden . Vergelijk met het vierde gezicht van Zacharia :

Zacharia :3:3-4 : 3 Jozua nu was met vuile klederen bekleed, terwijl hij voor de Engel stond. 4 Toen nam deze het woord en zeide tot hen die voor Hem stonden: Doet hem de vuile klederen uit. Hij zeide tot hem: Zie, Ik neem uw ongerechtigheid van u weg, Ik trek u feestklederen aan.

en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens,

Het boek des levens staat symbool voor het verkrijgen van eeuwig leven :

Openbaring 20 beschrijft het nieuwe Jeruzalem : en wat staat er ?

Openbaring 20:27 : En in haar zal niets onreins binnenkomen, en niemand, die gruwel en leugen doet, maar alleen zij, die geschreven zijn in het boek des levens van het Lam.

maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen. .

Dit wil zeggen dat Christus hem gaat erkennen als een getrouw volgeling .

Vergelijk : Mattheus 10:32-33 : 32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; 33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

SAMENGEVAT :

Periode : 1500 – 1800

Etymologie: het gene overblijft (overblijfsel)

Lofprijzing : Trouw van een minderheid

Verwijt : U bent dood / uw werken zijn niet vol

Vermaning : bewaar het woord & bekeer u

Belofte : witte klederen / naam in boek des levens .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als ik dan schreef :
U behoort tot het volk van God indien u ernaar streeft te doen wat God van u vraagt . (Ik schrijf “streeftâ€, omdat uiteraard niemand aan de norm voldoet : allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid God’s … Rom.3:23-24 )

Bedoel ik daarmee dat ge maar een kind van God kunt zijn als ge leeft volgens Gods principes .

Enkele teksten :

Micha 6:8 : Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.

Joh.14:15 : Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.

Op. 14:22 : Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.

Natuurlijk is dit bewaren van Gods geboden een “streven naar†: zegt Paulus zelf niet : Rom 7:18-20 : 18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Maar hij zegt ook : Rom.6:12-13 : 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.

Dus blijf ik bij mijn stelling dat ge enkel “een kind van God†kunt zijn als u er zich ook voor inzet .

Iets in me zegt me dat je bij deze stelling zal blijven, wat ik ook aanvoer...

Toch: geen van de teksten die je aanhaalt gaan over "voorwaarden om kind van God te kunnen worden"...

Een tekst die daar overduidelijk wel over gaat:

Joh 1:12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Die kinderen zijn "uit God geboren" - niet "uit de wil van een man". Ofwel: niet vanuit "menselijk streven"...

Er zitten wel consequenties vast aan dat "kind zijn". Juist omdat God hier aan het werk is, kan die "wedergeboorte" niet zonder gevolgen blijven: er zal wat gebeuren met die mens!!

NB: lees ook eens Hebr 12:

4 U hebt in uw strijd tegen de zonde uw leven nog niet op het spel gezet. 5 Kennelijk bent u de bemoediging vergeten die tot u als tot kinderen wordt gericht: ‘Mijn zoon, je mag een vermaning van de Heer nooit terzijde schuiven en nooit opgeven als je door hem terechtgewezen wordt, 6 want de Heer berispt wie hij liefheeft, straft elke zoon van wie hij houdt.’ 7 Houd vol, het betreft hier immers een leerschool, God behandelt u als zijn kinderen. Welk kind wordt niet door zijn vader berispt? 8 Maar als u die leerschool niet doorloopt zoals alle anderen vóór u, dan bent u geen kinderen, maar bastaards. 9 Daar komt nog bij dat wij voor onze aardse vaders, door wie we werden opgevoed, respect hadden; hoeveel te meer zullen we ons dan niet onderwerpen aan het gezag van de Vader van alle geesten, en dan leven? 10 Onze aardse vaders berispten ons maar voor korte tijd en naar eigen goeddunken, maar hij berispt ons voor onze eigen bestwil, om ons te laten delen in zijn heiligheid. 11 Een vermaning lijkt op het moment zelf geen vreugde te brengen, slechts verdriet, maar op den duur plukt wie erdoor gevormd is er de vruchten van: een leven in vrede en gerechtigheid. 12 Hef daarom uw slappe handen op, strek uw knikkende knieën, 13 en kies rechte paden, zodat een voet die gekneusd is niet verder ontwricht raakt, maar juist geneest.

Waarom hadden deze kinderen van God vermaning nodig?? Hier blijkt duidelijk NIET "de volharding der heiligen, die de geboden Gods bewaren"...!! En toch worden ze "kinderen van God" genoemd door de apostel!!!

Maar: "het betreft hier immers een leerschool, God behandelt ons als zijn kinderen"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik schreef :

Een tekst die daar overduidelijk wel over gaat:

Joh 1:12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Die kinderen zijn "uit God geboren" - niet "uit de wil van een man". Ofwel: niet vanuit "menselijk streven"...

Er zitten wel consequenties vast aan dat "kind zijn". Juist omdat God hier aan het werk is, kan die "wedergeboorte" niet zonder gevolgen blijven: er zal wat gebeuren met die mens!!

Goed .

Laten we eens bij het eerste gedeelte van de zin blijven :

“Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven" .

Wat betekent 1) Hem ontvangen & 2) in zijn naam geloven ?

Laten we eerst de twee verzen nemen die aan deze tekst voorafgaan : (Joh.1:10-11)

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen

Vers 12 geeft daarmee het contrast aan : in tegenstelling tot hen die Hem niet gekend hebben, of niet aangenomen hebben zijn er die Hem wel ontvangen hebben . Ze hebben Hem niet alleen ontvangen , maar ze hebben ook geloofd in zijn naam .

Wat betekent nu “geloven in zijn naam†? Nemen we even de tekst van Joh. 3:36 : Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Dus, wat contrasteert er volgens Joh. 3:36 met geloven ? “ongehoorzaam zijn†.

Wie zijn nu de kinderen “die uit God geboren†zijn : wel er zijn twee voorwaarden :

1) Christus aannemen (“Hem Ontvangen staat er in Joh.1:12)

2) In zijn naam geloven : wat wil zeggen Christus gehoorzaam zijn .

Dit noemt men dan de “wedergeboorte†.

En door die wedergeboorte hebben we de hulp van Gods Geest, die ons helpt om "gehoorzaam" te zijn : zie ook Rom. 8:18-30 .

--------------

Trouwens ik heb de indruk dat we over dit onderwerp ongeveer hetzelfde denken, alleen drukken we ons op een andere manier uit . Is de fles nu half vol of half leeg ? Laten we daar geen discussie over houden .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik schreef :
Een tekst die daar overduidelijk wel over gaat:

Joh 1:12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Die kinderen zijn "uit God geboren" - niet "uit de wil van een man". Ofwel: niet vanuit "menselijk streven"...

Er zitten wel consequenties vast aan dat "kind zijn". Juist omdat God hier aan het werk is, kan die "wedergeboorte" niet zonder gevolgen blijven: er zal wat gebeuren met die mens!!

Goed .

Laten we eens bij het eerste gedeelte van de zin blijven :

“Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven" .

Wat betekent 1) Hem ontvangen & 2) in zijn naam geloven ?

Laten we eerst de twee verzen nemen die aan deze tekst voorafgaan : (Joh.1:10-11)

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen

Vers 12 geeft daarmee het contrast aan : in tegenstelling tot hen die Hem niet gekend hebben, of niet aangenomen hebben zijn er die Hem wel ontvangen hebben . Ze hebben Hem niet alleen ontvangen , maar ze hebben ook geloofd in zijn naam .

Wat betekent nu “geloven in zijn naam†? Nemen we even de tekst van Joh. 3:36 : Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Dus, wat contrasteert er volgens Joh. 3:36 met geloven ? “ongehoorzaam zijn†.

Wie zijn nu de kinderen “die uit God geboren†zijn : wel er zijn twee voorwaarden :

1) Christus aannemen (“Hem Ontvangen staat er in Joh.1:12)

2) In zijn naam geloven : wat wil zeggen Christus gehoorzaam zijn .

Dit noemt men dan de “wedergeboorte†.

En door die wedergeboorte hebben we de hulp van Gods Geest, die ons helpt om "gehoorzaam" te zijn : zie ook Rom. 8:18-30 .

--------------

Trouwens ik heb de indruk dat we over dit onderwerp ongeveer hetzelfde denken, alleen drukken we ons op een andere manier uit . Is de fles nu half vol of half leeg ? Laten we daar geen discussie over houden .

Ik vrees dat we met het "verschil in nuance" tussen jouw idee over het onderwerp en mijn idee toch een vrij wezenlijke kwestie aansnijden (anders zou ik er niet zo over "doorzagen").

Het gaat hier over de vraag of God "voorwaarden vooraf" stelt aan die mensen om "wedergeboren te - mogen - worden".

Toch weer die tekst uit Johannes, inclusief de verzen die jij er (terecht) bijneemt:

Joh 1:10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Er wordt inderdaad een contrast geschetst. Johannes drukt eerst zijn verbazing uit over het feit dat die wereld (door God geschapen) dat Licht van God niet kan waarnemen. En het is over die wereld dat hij zegt: "Hij kwam naar wat van Hem was". Die wereld is van het Woord, maar die wereld ontving dat Woord niet... Daar zit de verbazing van Johannes...

Ik noem het een uitdrukking van verbazing, omdat Johannes zijn waarneming herhaalt (er zit een parallellisme in de tekst - waardoor er een nadruk op komt te liggen):

Het Woord was in de wereld:

de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet.

Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen.

En dan het contrast:

Een déél van die wereld neemt Hem wel aan. Maar hoe kan dat dan?? Johannes zegt: dat is niet omdat ze dat zelf heel graag willen. Hier is God aan het werk!!! Men neemt Christus aan (zij ontvingen Hem en geloofden in zijn Naam), omdat:

"Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God."

Men is "uit God geboren" en daarom ontvangt men de Messias, en geloven ze in zijn Naam (= accepteren ze zijn woorden en daden).

Als vervulling van een oude belofte:

Ezechiël 36:26 Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.

Die wedergeboorte: dat is een proces dat God in gang zal zetten. Daar komt "de wil van geen mens aan te pas". En precies daarom (omdat dit al voorzegd was "door de profeten") kan Jezus ook tegen Nicodemus zeggen: "Begrijpt u dit niet, terwijl u een leraar van Israël bent?" (Joh 3:10).

Dat "wedergeboren worden" (kind van God worden) heeft dus alles te maken met "het Licht gaan zien en daar al je vertrouwen op gaan stellen". Het gedrag van die "kinderen Gods", dat is iets wat daarna gaat komen... Want waarom zou ook het hele NT vol staan met aansporingen om toch vooral naar dat nieuwe leven te gaan leven... Ook daar is het een en al oproep tot "levensheiliging"... Waarbij men aanvoert (ik wees al op die tekst uit Hebr): "God voedt zijn kinderen op - het betreft hier immers een leerschool"...

Niet je gedrag maakt je een "kind van God", maar het feit dat God "zijn Licht in je heeft ontstoken, zonder dat je dat zelf wilde of besefte" en daardoor ga je God zoeken...

De pijnlijke realiteit daarbij kan zijn, dat het soms "grote rotzakken" zijn, in wie Gods Licht (geleidelijk, en meer en meer) gaat schijnen. Maar tegelijk is dat ook een bijzonder hoopvolle gedachte: als er hoop kan zijn voor iemand die terecht tot de kruisdood werd veroordeeld (Luc 23:43), als er bijvoorbeeld ook hoop is voor jou, dan is er ook hoop voor mij... Voor "het misbaksel dat ik was"...

Snij je die hoop de pas af door enkel "een select gezelschap" te bestempelen als christen, als "kind van God", dan snij je mijns inziens het hart uit het Evangelie... Het gaat me dus om veel méér dan een "nuanceverschil"...

Het gevolg is wel, dat je soms "met kromme tenen" in die Kerk zit, en je je soms moet schamen voor je medechristenen... (en vast ook andersom :# )

Maar: dit wel IN die Ecclesia... En niet in een losstaand clubje "vermeende heiligen aan de zijlijn"...!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Hendrik, U schrijft :

En dan het contrast:

Een déél van die wereld neemt Hem wel aan. Maar hoe kan dat dan?? Johannes zegt: dat is niet omdat ze dat zelf heel graag willen. Hier is God aan het werk!!! Men neemt Christus aan (zij ontvingen Hem en geloofden in zijn Naam), omdat:

"Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God."

Misschien interpreteer ik uw gedachte verkeerd, maar zoals ik het versta ruikt dat naar PREDESTINATIE . Paulus stelt echter dat God wil dat allen zich bekeren (Rom.17:30) .

Men is "uit God geboren" en daarom ontvangt men de Messias, en geloven ze in zijn Naam (= accepteren ze zijn woorden en daden).

Toch even eraan herinneren dat “geloven in zijn naam†te maken heeft met GEHOORZAMEN, en niet met het accepteren van zijn woorden en daden .

Zie mijn betoog over Joh.3:36 in vorig artikel, (ik citeer)

Dus, wat contrasteert er volgens Joh. 3:36 met geloven ? “ongehoorzaam zijn†.

Wie zijn nu de kinderen “die uit God geboren†zijn : wel er zijn twee voorwaarden :

1) Christus aannemen (“Hem Ontvangen staat er in Joh.1:12)

2) In zijn naam geloven : wat wil zeggen Christus gehoorzaam zijn .

Zie ook de tekst van Jacobus 2:14-26, en vers 19 in het bijzonder .

Terecht stelt u :

Dat "wedergeboren worden" (kind van God worden) heeft dus alles te maken met "het Licht gaan zien en daar al je vertrouwen op gaan stellen". Het gedrag van die "kinderen Gods", dat is iets wat daarna gaat komen... Want waarom zou ook het hele NT vol staan met aansporingen om toch vooral naar dat nieuwe leven te gaan leven... Ook daar is het een en al oproep tot "levensheiliging"... Waarbij men aanvoert (ik wees al op die tekst uit Hebr): "God voedt zijn kinderen op - het betreft hier immers een leerschool"...

Maar met wat volgt ga ik minder akkoord :

Niet je gedrag maakt je een "kind van God", maar het feit dat God "zijn Licht in je heeft ontstoken, zonder dat je dat zelf wilde of besefte" en daardoor ga je God zoeken...

“God gaan zoeken†is geen automatisme, het vraagt een enorme inspanning .

In 2Tim.2 vergelijkt Paulus dit met de strijd van een kampvechter .

In 2Tim.4:7 zegt hij : Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden;

----------------------------------------------------

En daarbij wil ik het houden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

En schrijf aan de engel der gemeente te Filadelfia (Op. 3:7-13)

7 En schrijf aan de engel der gemeente te Filadelfia: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, die de sleutel Davids heeft, die opent en niemand zal sluiten, en Hij sluit en niemand opent. 8 Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend. 9 Zie, Ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen en zich nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u heb liefgehad. 10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. 11 Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme. 12 Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods en de naam van de stad mijns Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en mijn nieuwe naam. 13 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

FILADELFIA, het huidige ALASEHIR , werd gesticht tijdens de regering van Attalus II (159-138 B.C.) . De stad dankt haar naam de liefde van de koning voor zijn broer Eumenes .

Filadelfia betekent immers broederliefde . De stad werd gesticht door pioniers afkomstig uit Pergamum die zich tot doel gesteld hadden de Griekse taal en cultuur te verspreiden .

De gemeente van Filadelfia staat voor de vernieuwingsbeweging van de jaren 1800 tot 1900

 Het is de tijd van de bijbelgenootschappen . De eersten in Engeland & Zwitserland (1804), gevolgd door vele anderen : Zweden (1809), Denemarken (1814), Duitsland (1815), België (1834) om er enkele te noemen .

 Het is de tijd dat men aan persoonlijke Bijbelstudie doet ofwel in kleine groepen .

 Het is de tijd dat men terug gaat hopen op het koninkrijk Gods .

 Het is de tijd dat men door studie van de profetieën gaat ontdekken dat de wederkomst nakende is .

 Het is de tijd dat men het Evangelie gaat verkondigen buiten Europa : in Afrika & Azië . Eerst door de Protestanten (stichting van vele missiegenootschappen) , later door de Katholieken .

Etymologie : Filadelfia betekent “ broederliefde “ .

7 … Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, die de sleutel Davids heeft, die opent en niemand zal sluiten, en Hij sluit en niemand opent.

De Heilige : Dit is een aanduiding voor de Here in het oude testament : vergelijk met

Jesaja 40:25 : 25 Met wie dan wilt gij Mij vergelijken, dat Ik hem zou gelijk zijn? zegt de Heilige.

In het nieuwe testament duidt het op Christus .

Johannes 6:68-69 : 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods.

die de sleutel Davids heeft : In Jesaja 22:20-22 wordt die tekst gebruikt om aan te geven dat Eljakim de macht krijgt over het huis van David .

Hier betekent het dat Christus de macht heeft over de gemeente ten einde haar toe te laten haar taak te volbrengen . Vergelijk :

Mattheus 28:18-19 : 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

8 Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend.

een geopende deur : Dit kan duiden op het ontsluiten van nieuwe zendingvelden in Afrika & Azië . Voor het eerst wordt het evangelie op grote schaal verspreid buiten Europa .

want gij hebt kleine kracht : de gemeente van Filadelfia begint bij kleine groepen mensen die aan Bijbelstudie doen, terug keren naar de bron, naar het ware Evangelie, en dit evangelie ook gaan uitleven .

9 Zie, Ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen en zich nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u heb liefgehad.

uit de synagoge des satans : zie uitleg bij de gemeente te Smyrna (2 :9) . Maar waar het in de gemeente van Smyrna letterlijk “de synagoge†en de “Joden†betrof, worden de termen hier uiteraard figuurlijk gebruikt .

Misschien een allusie op hen die een zuivere bijbelse boodschap tegengaan ?

Ik denk bvb. aan de veroordeling van de bijbelgenootschappen door Pius VII in 1816 . Ik denk bvb. aan de encycliek “Trabiti Humiliati Nostraeâ€, van Pius VIII waar hij stelt dat de bijbelgenootschappen de sociale & politieke orde verstoren . Wat denken bvb. van de encycliek “Mirari Vos†(oogst 1832) van Gregorius XVI , die o.a. gericht is tegen de gewetensvrijheid & de persvrijheid, en tegen het idee van scheiding tussen kerk en staat ?

zich nederwerpen voor uw voeten,

Vergelijk met Jesaja 49:23 : En koningen zullen uw voedstervader zijn en hun vorstinnen uw zoogsters; met het aangezicht ter aarde zullen zij zich voor u neerbuigen, en het stof uwer voeten zullen zij lekken. Dan zult gij weten, dat Ik de Here ben, en dat zij die Mij verwachten, niet beschaamd worden.

En Jesaja 60:14 : 14 De zonen uwer verdrukkers zullen deemoedig tot u komen, aan uw voeten zullen al uw versmaders zich neerwerpen en zij zullen u noemen: De stad des Heren, het Sion van de Heilige Israels.

10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.

de ure der verzoeking : dit wijst op de tijd die voorafgaat aan de wederkomst : vergelijk met Mattheus 24:21 : Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.

12 Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods en de naam van de stad mijns Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en mijn nieuwe naam.

een zuil in de tempel mijns Gods : Voor tempel wordt hier het Griekse woordje “naos†gebruikt, wat betekent : de binnenzijde, het binnenste deel van de tempel . Het beeld van een zuil in de tempel wordt hier gebruikt als metafoor : het betekent dat de overwinnaar zich altijd zal bevinden in Gods nabijheid .

SAMENGEVAT :

Periode : 1800 – 1900

Etymologie : Filadelfia betekent broederliefde

Lofprijzing : Trouw, geduld in de verwachting van de wederkomst

Verwijt : --------------

Aanmoediging : bewaard voor de verzoeking

Belofte : wordt een zuil in de tempel .

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 Zie, Ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen en zich nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u heb liefgehad.

uit de synagoge des satans : zie uitleg bij de gemeente te Smyrna (2 :9) . Maar waar het in de gemeente van Smyrna letterlijk “de synagoge†en de “Joden†betrof, worden de termen hier uiteraard figuurlijk gebruikt .

Misschien een allusie op hen die een zuivere bijbelse boodschap tegengaan ?

Ik denk bvb. aan de veroordeling van de bijbelgenootschappen door Pius VII in 1816 . Ik denk bvb. aan de encycliek “Trabiti Humiliati Nostraeâ€, van Pius VIII waar hij stelt dat de bijbelgenootschappen de sociale & politieke orde verstoren . Wat denken bvb. van de encycliek “Mirari Vos†(oogst 1832) van Gregorius XVI , die o.a. gericht is tegen de gewetensvrijheid & de persvrijheid, en tegen het idee van scheiding tussen kerk en staat ?

Ik vind de vanzelfsprekendheid waarmee je hier de Kerk van Rome in het kamp van Satan plaatst bijzonder stuitend...

Wat was de betekenis van de naam "Filadelfia" ook al weer??? :@

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel verhelderend. Bij een oorlog heb je ook liever de vijand gewoon voor je in plaats van in je rug met een mes. Deze haatdragende mensen zijn uit op een geestelijke oorlog tegen katholieke christenen. Vroeg of laat zullen ze hun wens ingewilligd zien worden. De KKK is uiteindelijk ook gedecimeerd, deze haatgroep zal hetzelfde overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 Zie, Ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen en zich nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u heb liefgehad.

uit de synagoge des satans : zie uitleg bij de gemeente te Smyrna (2 :9) . Maar waar het in de gemeente van Smyrna letterlijk “de synagoge†en de “Joden†betrof, worden de termen hier uiteraard figuurlijk gebruikt .

Misschien een allusie op hen die een zuivere bijbelse boodschap tegengaan ?

Ik denk bvb. aan de veroordeling van de bijbelgenootschappen door Pius VII in 1816 . Ik denk bvb. aan de encycliek “Trabiti Humiliati Nostraeâ€, van Pius VIII waar hij stelt dat de bijbelgenootschappen de sociale & politieke orde verstoren . Wat denken bvb. van de encycliek “Mirari Vos†(oogst 1832) van Gregorius XVI , die o.a. gericht is tegen de gewetensvrijheid & de persvrijheid, en tegen het idee van scheiding tussen kerk en staat ?

Ik vind de vanzelfsprekendheid waarmee je hier de Kerk van Rome in het kamp van Satan plaatst bijzonder stuitend...

Wat was de betekenis van de naam "Filadelfia" ook al weer??? :@

Slaat de broederliefde die kenmerkend is voor de Filadelfia gemeente dan misschien op de Kerk van Rome die alles in het werk stelde om hen die het evangelie brachten op elk ogenblik en met alle middelen tot zwijgen of in discredit te brengen?

U als protestant "in hart en nieren" zou toch beter moeten weten

Link naar bericht
Deel via andere websites
Slaat de broederliefde die kenmerkend is voor de Filadelfia gemeente dan misschien op de Kerk van Rome die alles in het werk stelde om hen die het evangelie brachten op elk ogenblik en met alle middelen tot zwijgen of in discredit te brengen?

U als protestant "in hart en nieren" zou toch beter moeten weten

Je praat hier (m.i. terecht) in de verleden tijd...

"Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?"

Het antwoord op deze vraag zal ook jij wel weten, Bernard3...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Slaat de broederliefde die kenmerkend is voor de Filadelfia gemeente dan misschien op de Kerk van Rome die alles in het werk stelde om hen die het evangelie brachten op elk ogenblik en met alle middelen tot zwijgen of in discredit te brengen?

U als protestant "in hart en nieren" zou toch beter moeten weten

Je praat hier (m.i. terecht) in de verleden tijd...

"Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?"

Het antwoord op deze vraag zal ook jij wel weten, Bernard3...

Zoals je terecht opmerkt werden hier omstandigheden besproken die in het verleden plaatsvonden in de context van de toestand van de gemeente Filadelfia (periode 1800-1900).

U blijkt daarbij geschokt over een mededeling van bepaalde geschiedkundige feiten en spreekt over vergeven van feiten die reeds lang geleden ( voordat ik bestond) gebeurd zijn en de toestand, mentaliteit en handelingen typeerden van een toenmalige groep (de RKK) .

Die groep heeft niet tegen mij maar tegen God gezondigd dus is uw opmerking naar mij persoonlijk toe met betrekking tot het vergeven totaal niet relevant daar zij zich tegen mij niet misdragen hebben.

Gezien haar verleden blijft het echter wel belangrijk om na te gaan of deze groep op vandaag haar houding en mentaliteit al dan niet behouden heeft en om te weten wat God ons daarover in zijn (profetisch) Woord mede te delen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Bernard

Wat voor denominatie reken jij jezelf eigenlijk toe?

Ik begrijp niet wat uw bedoeling is met deze vraag of waarom je ze stelt.

Maar als je wil weten waarvoor ik sta; welnu het is mijn betrachting om in mijn leven te beantwoorden aan hetgeen in Openbaring 12:17 en 14:12 geschreven staat.

Namelijk het geloof van Christus en de geboden en raadgevingen Gods te bewaren ( bewaken, onderwijzen en uitleven) en zodoende getrouw en gehoorzaam te zijn aan Christus en zijn Woord.

Of met andere woorden een Bijbelgetrouw volgeling van Christus ( een Christen) te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Slaat de broederliefde die kenmerkend is voor de Filadelfia gemeente dan misschien op de Kerk van Rome die alles in het werk stelde om hen die het evangelie brachten op elk ogenblik en met alle middelen tot zwijgen of in discredit te brengen?

U als protestant "in hart en nieren" zou toch beter moeten weten

Je praat hier (m.i. terecht) in de verleden tijd...

"Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?"

Het antwoord op deze vraag zal ook jij wel weten, Bernard3...

Zoals je terecht opmerkt werden hier omstandigheden besproken die in het verleden plaatsvonden in de context van de toestand van de gemeente Filadelfia (periode 1800-1900).

U blijkt daarbij geschokt over een mededeling van bepaalde geschiedkundige feiten en spreekt over vergeven van feiten die reeds lang geleden ( voordat ik bestond) gebeurd zijn en de toestand, mentaliteit en handelingen typeerden van een toenmalige groep (de RKK) .

Die groep heeft niet tegen mij maar tegen God gezondigd dus is uw opmerking naar mij persoonlijk toe met betrekking tot het vergeven totaal niet relevant daar zij zich tegen mij niet misdragen hebben.

Men spreekt hier anders alsof men persoonlijk is aangevallen door die RKK. De taal is in ieder geval verre van "vergevingsgezind".

Ik was niet geschokt over "een mededeling m.b.t. bepaalde geschiedkundige 'feiten'". Dat het gaat om "feiten" mag eerst nog worden aangetoond. De schok kwam als gevolg van dat etiket "synagoge van Satan" dat daar en passant maar wordt opgeplakt...

Noem dan eens een "Satanische ondeugd" van die RKK uit die periode 1800-1900...

Dan kijk ik intussen eens in die encycliek "Traditi Humilitati" (want dat is de juiste naam, niet die onzintitel die Credo26 ons hier voor de voeten wierp...)

bron: http://www.papalencyclicals.net/Pius08/p8tradit.htm

Ik zou je willen vragen om het stuk eens van begin tot einde door te lezen, je daarbij bedenkend in welke tijd die encycliek nu is geschreven (1829 - door een Francesco Saverio Castiglioni, geboren in 1761; een "ooggetuige" van de gevolgen van de Franse Revolutie dus...) Lees dat stuk nu eens met dat gegeven in je achterhoofd. Vanuit een "anti-revolutionaire" optiek. Dan vallen er heel wat puzzelstukjes op hun plek... Voor mij wel, in ieder geval...

Dan snap je ook dat die "bijbeluitgevers" waar hij naar verwijst in dat licht gezien moeten worden. Waar hij begint met het uitspreken van zorg om:

This is due to the numberless errors and the teachings of perverse doctrines which, no longer secretly and clandestinely but openly and vigorously, attack the Catholic faith. You know how evil men have raised the standard of revolt against religion through philosophy (of which they proclaim themselves doctors) and through empty fallacies devised according to natural reason.

"U weet dat kwaadaardigen het vaandel der revolutie hebben gehesen tegen religie via filosofie en via inhoudsloze drogredenen "verzonnen langs de weg van de rede" (zo vertaal ik maar even dat begrip "natural reason", want ik kan even geen betere vertaling bedenken).

Dit is de opening van dat schrijven: het uiten van een zorg over de gevolgen voor de Kerk (ik schrijf hier een hoofdletter, want het gaat om een gedeelde zorg... Niet om een "hobby" van het Vaticaan!) van de Verlichting en van Revolutionaire beginselen...

Hierna uit hij zijn zorg over de "the sophists of this age" (de sofisten van deze tijd) die beweren dat er geen onderscheid bestaat tussen de verschillende religies, alsof elke religie "de poort naar de eeuwigheid open zet"...

En (pas) hierna waarschuwt hij voor "hen die de Bijbel uitgeven met daarin verwezen nieuwe interpretaties die ingaan tegen de regelen der kerk". Die "heel vaardig de betekenis van de tekst verdraaien door er hun eigen interpretaties in te leggen".

Ik zie hem nergens de term "Bijbelgenootschappen" gebruiken, zoals Credo26 suggereerde... Ik lees hier meer een kritiek op lieden die die Bijbel willen lezen naar "eigen inzicht" tegenover het lezen van de Schrift in "gemeenschapsverband" (lees: binnen de Ecclesia).

Natuurlijk is het een zwart-wit schets. En kan men tegenwoordig best zeggen dat die Verlichting ook goeds heeft gebracht. Maar lees die encycliek toch vooral ook met de ogen van een tijdgenoot in tijden waarin die Kerk en kerken tot de grond toe dreigden te worden afgebroken. Bedenk eens hoeveel kerkgebouwen er daadwerkelijk zijn verdwenen in die tijd, en je snapt (hoop ik) de "brandende zorg" die spreekt uit deze encycliek... Het gaat vooral om een zorg over een "ontluikend individualisme" tegenover "het zijn van een broederschap" - het zijn van Kerk... Zo lees ik dit schrijven: als (in de kern) een oproep "broederliefde"...

Je noemt me "een protestant in hart en nieren", en zo zie ik me ook. In het besef dat die Schrift ook tot mij persoonlijk wil spreken, wil omvormen, reformeren. Maar ik hoop nooit in de valkuil te stappen waarin men meent dat "wat goed is voor mij persoonlijk metéén ook goed is voor héél de Kerk" en men "die Kerk DUS moet hervormen naar dat eigen beeld"... Helaas (moet ik zeggen) zijn "mijn" Gereformeerde Kerken ooit wél in die valkuil beland... Maar gelukkig gaat men dat ook steeds meer inzien... En zoekt men elkaar weer op...

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Bernard

Wat voor denominatie reken jij jezelf eigenlijk toe?

Ik begrijp niet wat uw bedoeling is met deze vraag of waarom je ze stelt.

Maar als je wil weten waarvoor ik sta; welnu het is mijn betrachting om in mijn leven te beantwoorden aan hetgeen in Openbaring 12:17 en 14:12 geschreven staat.

Namelijk het geloof van Christus en de geboden en raadgevingen Gods te bewaren ( bewaken, onderwijzen en uitleven) en zodoende getrouw en gehoorzaam te zijn aan Christus en zijn Woord.

Of met andere woorden een Bijbelgetrouw volgeling van Christus ( een Christen) te zijn.

"Hoe zie jij jouw plaats binnen de Ecclesia"?, zou voor mij een goede "vertaling" van de vraag zijn... "Doe" je nog iets met die Ecclesia, of ben jij het enig overgebleven lid van een "getrouwe rest"???

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Bernard

Wat voor denominatie reken jij jezelf eigenlijk toe?

Ik begrijp niet wat uw bedoeling is met deze vraag of waarom je ze stelt.

Ik begrijp niet waarom je erom heen draait. Nu verspil je 4 zinnen zonder daadwerkelijk antwoord te geven terwijl je maar 1 zin nodig hebt voor een antwoord.

Welke apostel was het ook al weer die Jezus loochende en dat pas realiseerde nadat de haan drie maal gekraaid had?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Bernard

Wat voor denominatie reken jij jezelf eigenlijk toe?

Ik begrijp niet wat uw bedoeling is met deze vraag of waarom je ze stelt.

Maar als je wil weten waarvoor ik sta; welnu het is mijn betrachting om in mijn leven te beantwoorden aan hetgeen in Openbaring 12:17 en 14:12 geschreven staat.

Namelijk het geloof van Christus en de geboden en raadgevingen Gods te bewaren ( bewaken, onderwijzen en uitleven) en zodoende getrouw en gehoorzaam te zijn aan Christus en zijn Woord.

Of met andere woorden een Bijbelgetrouw volgeling van Christus ( een Christen) te zijn.

"Hoe zie jij jouw plaats binnen de Ecclesia"?, zou voor mij een goede "vertaling" van de vraag zijn... "Doe" je nog iets met die Ecclesia, of ben jij het enig overgebleven lid van een "getrouwe rest"???

Even herhalen;

Als u een andere topic maakt betreffende het al of niet Christen zijn volgens Gods Woord dan wil ik gerust hier verder op ingaan

Maar maak hem dan onder het forum "levensbeschouwing" zodat men vrij zijn mening kan uiten zonder onmiddellijk met censuur bedreigd te worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Hoe zie jij jouw plaats binnen de Ecclesia"?, zou voor mij een goede "vertaling" van de vraag zijn... "Doe" je nog iets met die Ecclesia, of ben jij het enig overgebleven lid van een "getrouwe rest"???

Even herhalen;

Als u een andere topic maakt betreffende het al of niet Christen zijn volgens Gods Woord dan wil ik gerust hier verder op ingaan

Maar maak hem dan onder het forum "levensbeschouwing" zodat men vrij zijn mening kan uiten zonder onmiddellijk met censuur bedreigd te worden

En ook ik herhaal:

Welk "woord van God" zou je dan willen gebruiken, dat deze discussie in LB voortgezet zou moeten worden?

En waarom niet hier in dit topic, waar het onderwerp toch rechtstreeks voortkomt uit een uitleg van de Apokalyps??

Openbaring 14:12 spreekt over het houden van "Ï„á½°Ï‚ á¼Î½Ï„ολὰς τοῦ Θεοῦ" (tas entolas tou Theou) - de geboden, instructies of (misschien nog mooier/passender?) de doelstellingen van God... Plaatste Johannes die term naast/tegenover/boven het begrip "ὠνόμος" (ho nomos, "de Wet")? Of gaat het hier om synoniemen???

Hoe gaan andere "NT-schrijvers" om met dat begrip "νόμος"? Aan de ene kant houdt Christus ons voor dat die gehele Wet vervuld moe(s)t worden. Aan de andere kant "hangt" Hij heel de Wet en de Profeten aan 2 "doelstellingen" (zie Mat 22:40). Twee bekende "liefdegeboden".

Hoe krijgt voor jou dat liefdesgebod gestalte, als je jezelf geplaatst ziet in/naast/tegenover die Ecclesia?? En hoe vertaal je dan die "standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus" uit Openbaring 14:12 in je eigen leven, als het gaat om het toepassen van dat vers op je omgang met die Kerk?

Volgens mij kan je daarop gewoon in dit topic een antwoord geven. Maar open gerust zelf een "getuigenistopic" in LB als dat je een geruster gevoel geeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gemeente van Laodicea ( Openbaring 3:14-22 )

14 En schrijf aan de engel der gemeente te Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: 15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen. 17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, 18 raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt. 19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u. 20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij. 21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon. 22 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

De stad LAODICEA, werd gesticht door Antiochus II tussen 261 en 253 B.C. Hij gaf aan de stad de naam van zijn vrouw : “Laodike†. De stad bevond zich op een tiental km van Kolosse, op een drukke handelsroute . Het was een handelsstad, met verschillende markten en vele ambachten . De stad was omringd door een vruchtbaar achterland en vette weidegronden met schapen die gekend waren om hun zuiver zwarte wol, waaruit men de bekende “trimita†( zwarte tunieken ) vervaardigde . Er waren lauwe baden en mineraalrijke bronnen . Er was artsenschool in de tempel van Esculaap . In een bijgebouw vervaardigde men een speciale oogzalf : het –in de ganse Griekse wereld bekende – collyrium . Er was een renbaan, een theater, verschillende tempels ….

In het jaar 367 werd er in Laodicea een concilie gehouden .

De gemeente van LAODICEA staat voor de laatste periode in de kerkgeschiedenis : vanaf 1900 tot de wederkomst van de Heer : onze tijd dus .

Etymologie : Laodicea betekent : oordeel over het volk .

14 Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods:

De Amen : Hij die afsluit : Openbaring 22:13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.

de getrouwe en waarachtige getuige, : Vergelijk : Openbaring 1:5 : en van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene der doden en de overste van de koningen der aarde. Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed

het begin der schepping Gods: Colossenzen 1:16-17 : 15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem;

15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen.

Dit duid op het formalisme, op het tevreden zijn met zichzelf, op het gebrek aan inzet om een geheiligd leven te leiden in Christus . Philippenzen 2:15 : opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld,

17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte,

Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek :

Zo ziet de gemeente zichzelf ! Materiële en culturele rijkdom gaan veelal gepaard met spirituele armoede . Deze toestand is het tegengestelde van deze in de gemeente van Smyrna, waar de volgeling van Christus materieel arm was, maar geestelijk rijk .

en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, :

Zo ziet Christus de gemeente .

Arme : geestelijk arm .

blinde : Ons geestesoog is blind : We zien niet in in welke geestelijke toestand we ons bevinden .

Naakte : Niet gerechtvaardigd : Laodicea was beroemd om zijn zwarte tunieken . Witte klederen staan symbool voor de rechtvaardiging in Christus .

18 raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt.

te kopen goud, :Goud als spirituele rijkdom .

Vergelijk : Jacobus 2:5 : Hoort, mijn geliefde broeders! Heeft God niet de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben?

dat in het vuur gelouterd is, : Gelouterd door de moeilijkheden van het leven :

Jakobus 1:2-4 : Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, 3 want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. 4 Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij volkomen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet.

en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde;

Witte klederen staan symbool voor de rechtvaardiging in Christus .

en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt :

De bedoeling van deze figuurlijke oogzalf is dat we onze geestelijke toestand inzien . Dit is het werk van de Heilige Geest die aan onze harten werkt .

Johannes 16: 8-11 : 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.

Hebreeën 12:5-6 : 5 …Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, 6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.

20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop :

Jezus, onze schepper en onze verlosser, respecteert onze vrijheid : hij klopt aan de deur van ons hart : aan ons van hem binnen te laten .

Als we dit vergelijken met de actie van Jezus bij de vorige drie gemeenten, dan zien we dat de dringendheid van de boodschap steeds groter wordt :

Tyatira : 2:25 : Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.

Sardes : 3:3 : Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief,

Filadelfia : 3:11 : Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.

Laodicea : 3:20 : Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop .

Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Een maaltijd houden we met hen die dichtst bij ons staan : Jezus wil dat we met Hem en in Hem leven ; en deze maaltijd wordt verder gezet in het koninkrijk Gods . Vergelijk :

Markus 14:25 Voorwaar, Ik zeg u, Ik zal voorzeker niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar nieuw zal drinken, in het Koninkrijk Gods.

21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.

2Timotheus 2:12 : indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen; …

Openbaring 5:10 : en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde.

SAMENGEVAT :

Periode : 1900 – wederkomst .

Betekenis : Oordeel over het volk

Lofprijzing : -------------------

Verwijt : Lauwheid & pretentie

Vermaning : Koop goud, witte klederen en ogenzalf .

Belofte : Zitten op de troon .

----------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 4 : DE TROON VAN GOD .

1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. 2 Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een TROON in de hemel en iemand was op die TROON gezeten. 3 En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de TROON, van aanzien de smaragd gelijk. 4 En rondom de TROON waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden. 5 En van de TROON gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de TROON ; dit zijn de zeven Geesten Gods. 6 En voor de TROON was als een glazen zee, kristal gelijk. En midden in de TROON en rondom de TROON waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren. 7 En het eerste dier was een leeuw gelijk, en het tweede dier een rund gelijk, en het derde dier had een gelaat als van een mens, en het vierde dier was een vliegende arend gelijk. 8 En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels en waren rondom en van binnen vol ogen en zij hadden dag noch nacht rust, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en die is en die komt. 9 En wanneer de dieren heerlijkheid, eer en dankzegging zullen brengen aan Hem, die op de TROON gezeten is en tot in alle eeuwigheden leeft, 10 zullen de vierentwintig oudsten zich nederwerpen voor Hem, die op de TROON gezeten is en Hem aanbidden, die tot in alle eeuwigheden leeft, en zij zullen hun kronen voor de TROON werpen, zeggende: 11 Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen.

Het sleutelwoord in dit hoofdstuk is duidelijk het woordje TROON . Het komt 12 keer voor .

( in vers 4 staat ook twee maal het woord tronen, maar deze slaan niet op Gods troon )

Dit wijst op de absolute soevereiniteit van God : Hij heeft zijn troon boven alle tronen . Het is God die de totale controle heeft over het ganse universum .

----------------------------

1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet.

Na deze dingen : Na alles wat hij geschouwd heeft in verband met de 7 gemeenten .

Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet. : Ditmaal is het Johannes zelf die zich moet verplaatsen en in visioen wordt hij opgenomen in de hemel,

2 Terstond kwam ik in vervoering des geestes en zie, er stond een troon in de hemel en iemand was op die troon gezeten.3 En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk.

Johannes ziet Gods troon in de hemel . In de beschrijving van Hij die op de troon gezeten is,

vermijdt Johannes elke vorm van antropomorfisme ( dit in tegenstelling met Christus, die

duidelijk als mens beschreven wordt : zie hoofdstuk 1 ) : God wordt omschreven .

Diamant, sardius : Dit doet ons denken aan het borstschild van de hogepriester : deze twee

stenen waren erin verwerkt : samen met tien anderen . Exodus 28:17-20 : 17 En gij zult vervullende stenen daarin vullen, vier rijen stenen, een rij van een Sardis, een Topaas en een Karbonkel; dit is de eerste rij.18 En de tweede rij van een Smaragd, een Saffier, en een Diamant. 19 En de derde rij, een Hyacint, Agaat en Amethist. 20 En de vierde rij van een Turkoois, en een Sardonix, en een Jaspis; zij zullen met goud ingevat zijn in hun vullingen.

en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk. :

De regenboog staat symbool voor Gods barmhartigheid & genade :

Genesis 9:14-15 : 14 Wanneer Ik dan wolken over de aarde breng en de boog in de wolken verschijnt, 15 zal Ik mijn verbond gedenken, dat tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees bestaat, zodat de wateren niet weer tot een vloed zullen worden om al wat leeft te verderven.

De groene kleur van de smaragd staat voor de hoop .

4 En rondom de troon waren vierentwintig tronen, en op die tronen waren vierentwintig oudsten gezeten, in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden.

Vierentwintig :

+ Het getal 12 doet ons denken aan het verbond . er zijn 12 stammen & 12 apostelen

+ Het getal 24 doet ons denken aan de tempeldienst :

 er zijn 24 afdelingen priesters : zie : 1Kronieken 24:1-19

 er zijn 24 afdelingen levieten ( zangers & muziekanten ) zie 1Kronieken 25:1-31 .

Oudsten : Wie zijn die oudsten ?

Het zijn (een deel van ) zij die opgestaan zijn met Christus :

Mattheus 27:51-53 : 51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad waar zij aan velen verschenen.

Bij diens hemelvaart vergezelden Christus .

Efeze. 4:8 : 8 Daarom heet het : opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen .

 zij aanbidden God ( vers 11 )

 zij nemen deel aan het oordeel :

Openbaring 20:4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven ….

in witte klederen gekleed en met gouden kronen op hun hoofden.:

Dit betekent dat ze gerechtvaardigd zijn . : zie de studie van de zeven gemeenten .

5 En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods.

Gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit : een beeld van Gods macht & majesteit :

Psalm 29:3 : 3 De stem des Heren is over de wateren, de God der heerlijkheid doet de donder weerklinken, de Here over de geweldige wateren.

6 En voor de troon was als een glazen zee, kristal gelijk. En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren.

een glazen zee, kristal gelijk : Vergelijk met :

Ezechiël 1:22 : 22 Boven de hoofden der wezens was wat geleek op een uitspansel als ontzagwekkend ijskristal, uitgespreid boven over hun hoofden.

vier dieren, : Hier wordt het Griekse woordje “zoa†gebruikt : dit kan vertaald worden als “levend wezen†Als we dan vergelijken met het visioen van Ezechiël, dan kunnen we stellen dat het engelen zijn ( Ezechiël spreekt van “wezensâ€)

Ezechiël 1:5 : En in het midden daarvan was wat geleek op vier wezens; en dit was hun voorkomen: zij hadden de gedaante van een mens, 6 ieder had vier aangezichten en ieder van hen vier vleugels.

vol ogen van voren en van achteren :

Dit staat voor de voortdurende waakzaamheid van de hemelse wezens .

Ezechiël 1:18 : Hun velgen waren hoog en ontzagwekkend; en bij alle vier waren deze velgen rondom vol ogen.

7 En het eerste dier was een leeuw gelijk, en het tweede dier een rund gelijk, en het derde dier had een gelaat als van een mens, en het vierde dier was een vliegende arend gelijk.

Ook hier kunnen we vergelijken met Ezechiël :

Ezechiël 1:10 : 10 En wat hun aangezichten betreft, die geleken bij alle vier ter rechterzijde op dat van een mens en dat van een leeuw; bij alle vier ter linkerzijde op dat van een rund; ook hadden alle vier het aangezicht van een arend.

8 En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels en waren rondom en van binnen vol ogen en zij hadden dag noch nacht rust, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en die is en die komt.

zes vleugels : symbool voor de snelheid waarmede die engelen Gods bevelen uitvoeren

Jesaja 6:2 : 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee bedekte hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de Here der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol.

Voor het uitvoeren van Gods bevelen :

zie Hebreeën 1:14 : Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?

9 En wanneer de dieren heerlijkheid, eer en dankzegging zullen brengen aan Hem, die op de troon gezeten is en tot in alle eeuwigheden leeft, 10 zullen de vierentwintig oudsten zich nederwerpen voor Hem, die op de troon gezeten is en Hem aanbidden, die tot in alle eeuwigheden leeft, en zij zullen hun kronen voor de troon werpen, zeggende: 11 Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen.

Vergelijk met :

Handelingen 4:24 En toen dezen het hoorden, verhieven zij eenparig hun stem tot God en zeiden: Gij, Here, zijt het, die geschapen hebt de hemel, de aarde, de zee en al wat daarin is;

------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou dit verhaal beter in een blog (Credible bied daarvoor een forumonderdeel) zetten. Je bent overduidelijk niet van plan om te reageren om mensen die vragen hebben en bent enkel bezig met het neerdumpen van teksten. In een bijbelstudie topic zou je toch verwachten dat er wat interactie is tussen degene die meent de studieleider te moeten zijn en de lezers. In een gemiddelde LOI/NHA thuisstudie cursus zit nog meer interactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid