Spring naar bijdragen

Het boek "OPENBARING" nader bekeken .


Aanbevolen berichten

Misschien zou het eens interessant zijn om het boek openbaring eens van dichterbij te gaan bekijken .

Dit laatste bijbelboek is uiteraard een moeilijk boek & de uitleggingen ervan zijn legio . Toch is Openbaring het enige boek in de bijbel waaraan een zegening verbonden is zowel voor de voorlezer als voor de hoorder .

Op.1:3: Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

Welk is de bedoeling van het boek openbaring ? Wat is de boodschap die erin vervat is ?

Welk is de betekenis van de symboliek die gebruikt wordt ? Hoe verstaat u dit boek ?

Graag zou ik heel systematisch werken : hoofdstuk per hoofdstuk en vers per vers . Telkens enkele verzen . Laat ik mijn uitleg geven over die verzen, in de hoop van ook de visie van anderen te horen .

Hoofdstuk 1 : verzen 1-3 .

1 Openbaring : dit is iets bekend maken dat nog niet gekend is : zoals het baren van een vrouw iets nieuws en ongekends naar voren brengt . Het Griekse woord “Apocalypsis†zou zo letterlijk betekenen “een deksel van een pot nemen†. Duidelijk een andere betekenis dan de algemeen gangbare betekenis van Apocalyps, die enkel zou duiden op oorlog en rampspoed .

van Jezus Christus, : het is Jezus die openbaart (niet Johannes)

welke God Hem gegeven heeft : blijkbaar is er een verschil in kennis tussen de Vader & de Zoon . Dit doet me bijvoorbeeld denken aan de tekst van Matth. 24: 36 : 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

om zijn dienstknechten te tonen : de openbaring is bedoelt voor hen die diensknechten zijn van Jezus . Dit heeft uiteraard niets te maken met het lidmaatschap van een kerk of een gemeente, maar met het oprecht volgen van Jezus .

hetgeen weldra moet geschieden, : Openbaring geeft in profetisch perspectief de geschiedenis weer vanaf de eerste gemeente tot de vervulling van de belofte van een nieuwe hemel & een nieuwe aarde .

en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven. : de boodschap komt tot Johannes via een boodschapper (engel) . De confrontatie met Jezus zelf is te overweldigend .( vgl 1:17)

2 Deze heeft van het woord Gods getuigd en van het getuigenis van Jezus Christus,

alles wat hij gezien heeft. : Johannes getuigt van het gene hij gezien en ervaren heeft .

3 Zalig hij, die voorleest, en zij, die horen : Een duidelijk bewijs dat de studie van het boek openbaring belangrijk & noodzakelijk is .

de woorden der profetie, : Het boek openbaring is een profetisch geschrift dat in symbolen uitlegt wat er staat te gebeuren . Uiteraard is voor ons een heel groot gedeelte voorbije geschiedenis .

en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat, : bewaren betekent hier “rekening houden met†. Dit doet me denken aan de uitspraak van Jezus in Joh.14:15 : Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.

want de tijd is nabij. : Het gene dat geprofeteerd is gaat in vervulling : Wij die een goede

1900 jaar leven na het schrijven van het boek kunnen aan de hand van de geschiedenis

vaststellen dat een groot gedeelte van het gene geprofeteerd is in vervulling gegaan is : de

rest ligt nog in de toekomst . Het is ook een boodschap voor ieder van ons afzonderlijk :

Amos 4:12 zegt : bereid u om uw God te ontmoeten, o Israël.

En Prediker 12:13-14 : Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het

gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

welke God Hem gegeven heeft : blijkbaar is er een verschil in kennis tussen de Vader & de Zoon . Dit doet me bijvoorbeeld denken aan de tekst van Matth. 24: 36 : 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

Ik denk niet dat je conclusie (zie de onderstreepte opmerking) de enig mogelijke conclusie is. De tekst gaat immers verder:

hetgeen weldra moet geschieden, : Openbaring geeft in profetisch perspectief de geschiedenis weer vanaf de eerste gemeente tot de vervulling van de belofte van een nieuwe hemel & een nieuwe aarde.

Je legt terecht een relatie met Mat 24:36... Want beide teksten (Mat 24 en de Apokalyps) gaan over "de laatste dingen" - de tijd van "het eindoordeel" (in de taal van de Apokalyps: de dingen die "τάχος - tachos" moeten gebeuren - "met haast, zonder onnodige vertraging").

En dan grijpt ik even terug op "ons" Apostolicum, waarin beleden wordt:

"Ik geloof in Jezus Christus, zijn enige Zoon, onze Heer, die opgestegen is ten hemel, zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden."

De Zoon wordt hier getekend als de Rechter, zoals Hij dat ook wordt in Openbaring 1:16-18.

Met dat besef in het achterhoofd lees ik in Mat 24:36 het volgende: Niet de Kurios (Heer, Rechter) bepaalt het moment van dat Eindoordeel, maar de Vader... Het gaat hier mogelijk niet over "verschil in kennis", maar om "het leidend principe" achter het bepalen van het moment van "De Eindstreep". En dat "leidend principe" is waarschijnlijk niet "gerechtigheid", maar "genade"... Dat "Einde" komt mogelijk niet op het moment "dat de maat vol is", maar op het moment "dat er niet al te veel verdere hoop op bekering" meer is... (zie Mat 24:12-14 en 21-22)

De opmerking "Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om..." lees ik in dat licht. Te meer omdat de Apokalyps ook spreekt in termen van "Vader en Zoon" (vers 6: "...en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader").

Er is nog een gedachte die in mijn achterhoofd meespeelt bij dit alles. En die heeft te maken met de manier waarop de Tenach spreekt over God. Daarbij afwisselend God aanduidt met "JHWH" en "Elohiem".

Dit postte ik ooit op het GKV-forum:

... Ik las daarin iets wat ik jullie niet wil onthouden. E.e.a. kwam ik eerder al eens tegen in een commentaar van Nachmanides, maar de uitleg blijkt nog veel ouder te zijn dan ik besefte…

Ik citeer nu even uit een ander boek (mijn hardcopy van Sifre heb ik nu even niet bij de hand), met ook wat aanvullende info erbij (bron):

There are thirteen named attributes (referenced throughout the Hebrew Bible), but they can be easily broken up into two groups, one focusing on God’s mercy and hesed, while the other focusing on God’s justice in exacting punishment. One seemingly influential and early rabbinic tradition linked these two attributes to the two most common names for God in the Hebrew Bible, YHWH and Elohim. According to Sifre Deuteronomy 27, “Wherever ‘YHWH’ occurs, this is the attribute of mercy, as is said ‘YHWH, YHWH, God gracious and compassionate’ (Exod. 34:6); wherever ‘Elohim’ occurs this is the attribute of judgment, as is said ‘The case of both parties shall come before the Elohim’ (Exod. 22:, and ‘Do not curse Elohim’ (Exod. 22:27). The rabbis, believing that nothing in Scripture was accidental, developed this theological and hermeneutical principle that suggested that the choice of referring to God either as YHWH or as Elohim was deliberate.

Vertaling:

Er worden 13 (goddelijke) eigenschappen vermeld in de Hebreeuwse Schrift, maar deze kunnen eenvoudig worden teruggebracht tot twee hoofdgroepen. De ene Gods genade en “hesed†benadrukkend, de ander focussend op Gods rechtvaardigheid bij het uitvoeren van straffen. Een, zo lijkt het, invloedrijke en vroege rabbijnse traditie verbond deze twee eigenschappen met de twee meest voorkomende namen van God in de Hebreeuwse Bijbel, YHWH en Elohiem. Volgens Sifre Deuteronomium (Piska) 27: “Overal waar “YHWH†voorkomt, daar wordt Gods genade aangeduid, zoals geschreven staat: “YHWH! YHWH! Een God die liefdevol is en genadig†(Ex. 34:6); overal waar “Elohiem†voorkomt, daar wordt Gods rechtvaardig oordelen aangeduid, zoals geschreven staat: “beide partijen moeten hun zaak aan God voorleggen†(Ex. 22: en: “Je mag God niet lasteren†(Ex. 22:27)â€. Vanuit hun overtuiging dat niets in de Schrift toevallig vermeld staat, ontwikkelden de rabbijnen dit theologische en hermeneutische principe, dat de keuze waarmee Gods Naam werd aangeduid als YHWH of Elohiem een bewuste keuze was.

Paulus leert: want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’ Hij citeert hiermee uit Joël 3:

1 Daarna zal zich dit voltrekken:

Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft.

Jullie zonen en dochters zullen profeteren,

oude mensen zullen dromen dromen,

en jongeren zullen visioenen zien;

2 zelfs over slaven en slavinnen

zal Ik in die tijd mijn geest uitgieten.

3 Dan zal Ik tekenen geven

aan de hemel en op aarde:

bloed en vuur en zuilen van rook,

4 de zon verandert in duisternis

en de maan in bloed.

Dan komt de dag van de HEER,

groot en ontzagwekkend.

5 Dan zal ieder die de naam van de HEER aanroept ontkomen:

op de Sion, in Jeruzalem, is een toevlucht te vinden,

zoals de HEER heeft beloofd;

ieder die Hij roept zal worden gered.

Joël spreekt hier (volgens mij) over de Dag des Oordeels. En profeteert: Iedereen die een beroep doet op JHWH zal ontkomen.

Volgens mij kan deze boodschap worden uitgelegd als: een ieder die een beroep doet op Gods genade (op YHWH) zal gered worden (maar eenieder die het Oordeel overlaat aan Elohiem… Die staat met lege handen voor God)

Zie ook de nuance die Paulus aanbrengt in zijn Romeinenbrief:

Rom 3:19b uiteindelijk wordt ieder mens het zwijgen opgelegd en staat de hele wereld schuldig voor God (Elohiem).

Rom 10:13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer (YHWH) aanroept, zal worden gered.’

En hoe we een beroep moeten doen op Gods genade, Gods Naam moeten aanroepen, leert ons onze Heer en Heiland Zelf:

Bidt gij dan aldus:

Onze Vader die in de hemelen zijt,

vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren...

Doe een beroep op de Genade van YHWH en laat het niet aankomen op een Oordeel van Elohiem...

(bron: http://forum.gkv.nl/index.php?topic=8794.3795)

Kort samengevat:

Als de Apokalyps in 1:1 spreekt over een Openbaring die God aan Jezus Christus heeft gegeven, dan wordt hier m.i. gezegd dat God de Vader aan God de Zoon (Hij, Die zal oordelen) duidelijk maakt hoe "de zaken die zonder onnodige vertraging moeten gebeuren" zich zullen ontvouwen.

God koerst aan op een wereld waarin gerechtigheid heerst, maar doet dat langs wegen van genade (het is hier de Vader Die spreekt tot de Zoon)... En volgens dat principe onthult de Zoon ons zijn Weg, Waarheid en Leven...

En dan zit dat Oordeel ook nu al vervat in elk zuchten om mogelijk onnodige vertraging die jij en ik persoonlijk geven aan de uitvoering van Gods plannen met de wereld...

‘Bekeer u, want het koninkrijk der hemelen is ophanden.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

welke God Hem gegeven heeft : blijkbaar is er een verschil in kennis tussen de Vader & de Zoon . Dit doet me bijvoorbeeld denken aan de tekst van Matth. 24: 36 : 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

(...)

Er is een kennisverschil tussen de Vader en de Zoon, maar dat zou heel goed preciezer als: "tussen de Vader en de Zoon tijdens de incarnatie" kunnen zijn. Aangezien Jezus elders de Wijsheid (en Kracht) Gods (1 Kor.1) wordt genoemd, en Hem (alle) wijsheid toegezongen wordt in Openbaring 5:12 (zie 7:12 voor het toezingen van diezelfde wijsheid aan de Vader), lijkt het me plausibeler om een beperking als 'tijdens de incarnatie' in gedachten te houden. Je ziet bv. ook dat Jezus in Handelingen 1 niet tegen de discipelen zegt (en dus herhaalt) "ik weet het niet" als het over de wederkomst gaat, maar juist "dat is niet jullie zaak". Dat suggereert m.i. dat Jezus op dat moment wel wist hoe het zat, aangezien zijn periode van vernedering en ontlediging (Fil.2) voorbij was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 1 . vervolg 1 : de verzen 4 tot en met 6

4 Johannes aan de zeven gemeenten in Asia: genade zij u en vrede van Hem, die is en die was en die komt, en van de zeven geesten, die voor zijn troon zijn,

de zeven gemeenten in Asia[/b] : Er wordt gesproken over die zeven gemeenten in de Romeinse provincie Asia, die model staan voor de relatie tussen Christus en zijn gemeente . ( Er waren er meer : denk bvb.aan Colosse & Hiërapolis , vermeld in Colossenzen 4:13 .)

Hem, die is en die was en die komt : hier wordt de Vader bedoeld : de eeuwig zijnde, en de eeuwig onveranderlijke . Dit kunnen we uitmaken door te vergelijken met het volgende vers .

en van de zeven geesten, die voor zijn troon zijn : vergelijk met :

Jesaja 11:2 : 2 En op hem zal de Geest des Heren rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des Heren;

die voor zijn troon zijn : Psalm 47:8 : God regeert over de volken, God is gezeten op zijn heilige troon.

5 en van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene der doden en de overste van de koningen der aarde. Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed .

de getrouwe getuige : Jezus is gekomen om te getuigen van de Vader : Zijn leven & sterven reflecteren op perfecte wijze Gods wil, Zijn karakter, en Zijn bedoeling met de mensheid . Joh.14:9-10 : Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.

de eerstgeborene der doden : Jezus was niet de eerste die opstond uit de doden, maar het is dankzij Zijn verdienste dat de opstanding uit de doden mogelijk gemaakt is .

1Kor.15:21-22 : 21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

de overste van de koningen der aarde : vergelijk met :

Rom.14:11 : Want er staat geschreven: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Here: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God loven.

Op.:19:16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.

Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed :

1Petrus 1:18-19 : 18 wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die u van de vaderen overgeleverd is, 19 maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam.

6 (en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt)

Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

tot een koninkrijk, tot priesters :

1 Petrus 2:9-10 : 9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen.

Een kleine toelichting : Zij die zich tot God bekeerd hebben, en tot Gods volk zijn

toegetreden (door de volwassenen doop), zijn :

+ een uitverkoren geslacht : God heeft hen als zonen en dochters aangenomen in Christus .

+ een koninklijk priesterschap : We zijn allen priesters ( het nieuwe testament kent duidelijk geen onderscheid tussen leken en priesters : wel heeft niet iedereen dezelfde taak .: zie 1Kor12:28)

+ een heilige natie : heilig betekent apart gesteld .

+ een volk Gode ten eigendom : Johannes 1:12-13 : 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

+ met een duidelijke taak : om de grote daden te verkondigen van Hem … Iedere volgeling van Christus is tevens een zendeling .

--------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Peter79 » 11 nov 2013 20:48 schreef :

Ik waardeer een Bijbelstudie over Openbaring die recht doet aan het profetisch karakter ervan. Maar dit is nu echt niet nodig en kan je op geen enkele manier aan het boek Openbaring verbinden:

credo26 schreef:(door de volwassenen doop)

Laat het gooien van zulke twistappels alsjeblieft achterwege.

Laat me toe om mijn visie te geven over het boek Openbaring & items die daar rechtstreeks of onrechtstreeks verband mee houden . Een commentaar schrijven waar iedereen mee akkoord gaat is echt niet mogelijk .

Dat de ene Christen over een bepaalde item anders denkt dan een andere is in de eerste plaats verrijkend . En een standpunt innemen over een bepaald onderwerp is nooit bedoeld als twistappel t.o.v. hen die een andere mening toegedaan zijn .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik-NG » 11 nov 2013 09:28 : schreef :

credo26 schreef:welke God Hem gegeven heeft : blijkbaar is er een verschil in kennis tussen de Vader & de Zoon . Dit doet me bijvoorbeeld denken aan de tekst van Matth. 24: 36 : 36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

Ik denk niet dat je conclusie (zie de onderstreepte opmerking) de enig mogelijke conclusie is.

…..

De Zoon wordt hier getekend als de Rechter, zoals Hij dat ook wordt in Openbaring 1:16-18.

Met dat besef in het achterhoofd lees ik in Mat 24:36 het volgende: Niet de Kurios (Heer, Rechter) bepaalt het moment van dat Eindoordeel, maar de Vader... Het gaat hier mogelijk niet over "verschil in kennis", maar om "het leidend principe" achter het bepalen van het moment van "De Eindstreep". En dat "leidend principe" is waarschijnlijk niet "gerechtigheid", maar "genade"... Dat "Einde" komt mogelijk niet op het moment "dat de maat vol is", maar op het moment "dat er niet al te veel verdere hoop op bekering" meer is... (zie Mat 24:12-14 en 21-22)

De opmerking "Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om..." lees ik in dat licht. Te meer omdat de Apokalyps ook spreekt in termen van "Vader en Zoon" (vers 6: "...en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader").

Dit is in elk geval een goeie denkpiste . (Vet gedrukte en onderstreepte gedeelte)

Het is uiteraard duidelijk dat “Personen van de Godheid†nauw samenwerken . Toch maakt de bijbel (mijns inziens) een duidelijk verschil in autoriteit & functionaliteit tussen deze Personen .

Indien men de verschillende teksten die handelen over de Godheid naast elkaar legt, dan is het niet altijd gemakkelijk om de juiste conclusies te trekken . Enkele voorbeelden .

1Tim. 6:16 : de Koning der koningen en de Here der Heren,16 die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige kracht! Amen.

Joh.5: 26 : Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon gegeven, leven te hebben in Zichzelf.

Joh. 1: 1 : In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

1Kor. 8:6 : voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

1Kor.15:28 : 28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Joh.5:19 : Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 1 . Vervolg 2 : de verzen 7 en 8

7 Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien, ook zij, die Hem hebben doorstoken; en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.

De boodschap is duidelijk : JEZUS KOMT TERUG !.

Jezus heeft het zelf beloofd :

Joh.:14:1-3 : 1 Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij.2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden;3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.

Het nieuwe testament spreekt tientallen keren over de wederkomst , en zelfs in het oude testament wordt de tweede komst van Christus vermeld .

Ps.96:10-13 : 10 Zegt onder de volken: De Here is Koning, vast staat nu de wereld, zodat zij niet wankelt; Hij zal de volken richten in rechtmatigheid.11 De hemel verheuge zich, de aarde juiche, de zee bruise en haar volheid, 12 het veld en al wat daarop is, verblijde zich; dan zullen alle bomen des wouds jubelen 13 voor de Here, want Hij komt, want Hij komt om de aarde te richten; Hij zal de wereld richten in gerechtigheid en de volken in zijn trouw.

Jes.25:8-9 : 8 Hij zal voor eeuwig de dood vernietigen, en de Here Here zal de tranen van alle aangezichten afwissen en de smaad van zijn volk zal Hij van de gehele aarde verwijderen, want de Here heeft het gesproken. 9 En men zal te dien dage zeggen: Zie, deze is onze God, van wie wij hoopten, dat Hij ons zou verlossen; dit is de Here, op wie wij hoopten; laten wij juichen en ons verblijden over de verlossing die Hij geeft.

De wederkomst was de zalige hoop van de eerste Christenen : Zij begroetten elkaar met de woorden “ MARANATHA “ : (de Here komt) .

Jezus komt terug :

PERSOONLIJK, ZICHTBAAR, EN MET GROTE MACHT EN HEERLIJKHEID .

Persoonlijk en zichtbaar :

1Thess.4:16-17 : 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

Hand.: 1:9-11 : 9 En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. 10 En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, 11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.

Met grote macht en heerlijkheid :

Matth.24:30 : 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid.

(Zie ook : Matth.16:27.)

De redens voor Jezus Wederkomst :

+ Het “loon†voor het volgen van Jezus :

Op.:22:12 : 12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is.

+ De verrijzenis van de gestorven gelovigen en de verandering van de nog levende gelovigen .

1Thess.4:15-17 : 15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen. ( zie ook : 1Cor.15:50-55 en Joh.:6:39-40 )

+ De vergelding aan de goddelozen en wettelozen .

2Thess.1:6-9 : 6 indien het inderdaad recht is bij God, aan uw verdrukkers verdrukking te vergelden, 7 en aan u, die verdrukt wordt, verkwikking tezamen met ons, bij de openbaring van de Here Jezus van de hemel met de engelen zijner kracht, 8 in vlammend vuur, als Hij straf oefent over hen, die God niet kennen en het evangelie van onze Here Jezus niet gehoorzamen. 9 Dezen zullen boeten met een eeuwig verderf, ver van het aangezicht des Heren en van de heerlijkheid zijner sterkte, en alle stammen der aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, amen.. :

Voor zij die in leven zijn en geen volgelingen zijn van de Here zal het verschrikkelijk zijn .

Zefanja : 1:18 : 18 Noch hun zilver, noch hun goud zal hen kunnen redden op de dag van de verbolgenheid des Heren. Door het vuur van zijn naijver zal de ganse aarde verteerd worden, want vernietiging, ja, een verschrikkelijk einde zal Hij alle inwoners der aarde bereiden.

Zefanja 1:2-3 : 2 Volkomen zal Ik alles van de aardbodem wegvagen, luidt het woord des Heren. 3 Ik zal wegvagen mens en dier, Ik zal wegvagen het gevogelte des hemels en de vissen der zee, en de ergernissen met de goddelozen; ja, Ik zal de mensen van de aardbodem uitroeien, luidt het woord des Heren.

Zefanja 3:8 : 8 Daarom, wacht op Mij, luidt het woord des Heren, ten dage dat Ik zal opstaan tot de buit; want mijn vonnis is, volken te vergaderen, koninkrijken te verzamelen, over hen mijn gramschap uit te gieten, heel mijn brandende toorn, want door het vuur van mijn naijver zal de ganse aarde verteerd worden.

2Petr.:3:7 : 7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.

2Petr.:3:10 : 10 Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.

2Petr.:3:12 : 12 vol verwachting u spoedende naar de komst van de dag Gods, ter wille waarvan de hemelen brandende zullen vergaan en de elementen in vuur zullen wegsmelten.

Op.: 19:17-21 . : 17 En ik zag een engel staan op de zon en hij riep met luider stem en zeide tot alle vogels, die in het midden des hemels vlogen: Komt, verzamelt u tot de grote maaltijd Gods, 18 om te eten het vlees van koningen en het vlees van oversten over duizend en het vlees van sterken en het vlees van paarden en van hen, die daarop zitten, en het vlees van allen, vrijen en slaven, kleinen en groten. 19 En ik zag het beest en de koningen der aarde en hun legerscharen verzameld om de oorlog te voeren tegen Hem, die op het paard zat, en tegen zijn leger. 20 En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt. 21 En de overigen werden gedood met het zwaard, dat kwam uit de mond van Hem, die op het paard zat; en al de vogels werden verzadigd van hun vlees.

8 Ik ben de alfa en de omega, zegt de Here God, die is en die was en die komt, de Almachtige.

In de brief aan de Colossenzen verwoord Paulus het zo :

Col.:1:16b-17 : alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;17 en Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem;

Openbaring 21:6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens, om niet.

-----------------------------------------------------------

Wordt vervolgd .

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING : HOOFDSTUK 1 . vervolg 3 : de verzen 9 tot 20 .

9 Ik, Johannes, uw broeder en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en de volharding in Jezus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het woord Gods en het getuigenis van Jezus.

Johannes werd, vermoedelijk in het jaar 95, door keizer Domitianus (81-98) verbannen naar het eiland Patmos .

10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,

op de dag des Heren : Johannes werd in visioen verplaatst naar de oordeelsdag, en ziet in een flashback de geschiedenis van Gods gemeente door de tijd heen . Daarna wordt hem ook nog een blik gegund in hetgeen daarna zal geschieden .

11 zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea.

Met hetgeen Johannes opgeschreven heeft maken we kennis in de hoofdstukken 2 & 3 .

12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren,

zeven gouden kandelaren : de uitleg staat in vers 20 : “de kandelaren zijn de zeven gemeenten.â€

In de tent der samenkomst stond in het heilige, langs de linker kant de zeven-armige gouden

kandelaar : de zogenaamde Menora . Door deze werd het heilige verlicht .

De symboliek is duidelijk : de zeven gouden kandelaren ( de zeven gemeenten dus ) staan in voor het getuigenis dat de Christenen geven aan de wereld rondom hen . Vergelijk met :

Mattheus 5:14-16 : 14 Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. 16 Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.

13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel;

iemand als eens mensen zoon : Christus dus .

bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden

gordel : Christus draagt hier dezelfde kleding als de hogepriester in het oude testament .

14 en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; 15 en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren.

en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol : dezelfde beschrijving wordt van de Vader gegeven in Daniël 7:9 : dit duidt erop dat Jezus evenals de Vader eeuwig is .

en zijn ogen als een vuurvlam : eenzelfde beschrijving vinden we in

Openbaring 19:11-12 : 11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf.

16 En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.

En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand : de uitleg staat in vers 20 : de zeven sterren zijn de engelen der zeven gemeenten

uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard : d.i. het woord Gods .

Hebr. 4:12 : 12 Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het van een scheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten;

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.

En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten : De ontmoeting met de opgestane Christus is overweldigend : een mens kan die aanblik niet verdragen .

Vergelijk met : Daniël 8:18 : 18 Toen hij nu met mij sprak, viel ik bezwijmd op mijn aangezicht ter aarde; hij echter raakte mij aan en deed mij overeind staan,

Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.: Vergelijk met :

1Cor.15: 22 & 25-26 : 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

1Cor.15 :25-26 : 25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood,

19 Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt en hetgeen is en hetgeen na dezen geschieden zal.

Dit is het verhaal, de profetie, die de rest van het boek Openbaring ons brengt .

20 Het geheimenis der zeven sterren, die gij gezien hebt in mijn rechterhand, en de zeven gouden kandelaren: de zeven sterren zijn de engelen der zeven gemeenten, en de kandelaren zijn de zeven gemeenten.

Vers 20 geeft ons meteen de methode aan waarop men aan Bijbelstudie moet doen :

Ieder symbool, iedere uitspraak in de bijbel wordt uitgelegd in een ander Bijbelgedeelte .

Als men bvb. Wil weten wat er in de bijbel bedoeld wordt met “ de dag des Heren†, dan zoekt men in de bijbel alle teksten op waar er sprake is van “ de dag des Heren†. Doet men dit, dan wordt het meteen duidelijk wat Johannes bedoelt als hij zegt “ “Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren†.

-------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,

op de dag des Heren : Johannes werd in visioen verplaatst naar de oordeelsdag, en ziet in een flashback de geschiedenis van Gods gemeente door de tijd heen . Daarna wordt hem ook nog een blik gegund in hetgeen daarna zal geschieden.

Dat Johannes hier de Dag des Oordeels bedoelt als hij het heeft over "de dag van de Heer" is een mogelijkheid.

Maar: Johannes tekent nadrukkelijk een "mensenzoon tussen de kandelaren". En krijgt nadrukkelijk de opdracht te schrijven aan "de zeven gemeenten" (die "kandelaren"). Die vervolgens een zevenvoudige boodschap krijgen die neerkomt op een "hou vol!"; "Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat", etc (2:7)

"Wie overwint...": de uitkomst staat hier nog open... Terwijl wij intussen weten dat die specifieke 7 gemeenten al eeuwen niet meer bestaan (zijn "opgegaan" in de gehele Gemeente). Het gaat hier niet om een voorspelling of om een "flashback" (want: de Heer STAAT nog tussen die kandelaren)... Maar om een nog "onvoltooid toekomende tijd"...

Als de Apokalyps daar nu mee begint, zou dat wellicht ook betekenen dat alle volgende visioenen meer "een richting" aanduiden dan "een vast tijdpad door de geschiedenis"?? Een meer vermanend karakter zouden kunnen hebben dan we wel eens vermoeden??!! In elk nieuw tijdvak gebruikt zouden kunnen worden om "de tijdgeest" te bestrijden (alsof het opnieuw "de Dag van de Heer" is)???

(Ik denk dan vooruit aan de hoofdstukken 17-19, waarin ik m.b.t. die "hoer Babylon" en het oordeel over haar heel sterk de indruk heb dat daarin een oordeel wordt geveld over "machtswellust" en de dramatische gevolgen daarvan voor de "weduwen en wezen in de wereld"... Maar goed: die hoofdstukken komen later aan bod.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik-NG » 15 nov 2013 11:13 schreef :

"Wie overwint...": de uitkomst staat hier nog open... Terwijl wij intussen weten dat die specifieke 7 gemeenten al eeuwen niet meer bestaan (zijn "opgegaan" in de gehele Gemeente). Het gaat hier niet om een voorspelling of om een "flashback" (want: de Heer STAAT nog tussen die kandelaren)... Maar om een nog "onvoltooid toekomende tijd"...

Laten we niet vooruit lopen . Nog een beetje geduld en ik geef mijn commentaar op de zeven gemeenten . Uw opmerkingen daarop zal ik dan met veel aandacht lezen (ik wil ook nog bijleren) en proberen te beantwoorden .

credo26 schreef:Vers 20 geeft ons meteen de methode aan waarop men aan Bijbelstudie moet doen :

Ieder symbool, iedere uitspraak in de bijbel wordt uitgelegd in een ander Bijbelgedeelte.

Was dat maar waar...

Of misschien ook wel niet... Een metafoor zegt vaak meer dan "een platte tekst" ooit zou kunnen...

Natuurlijk is niet alles zo gemakkelijk : anders zouden we geen legio uitleggingen hebben van het boek Openbaring . Maar nogmaals : laten we niet vooruit lopen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alvorens verder te gaan met de bespreking van het boek openbaring wil ik even de aandacht trekken op :

DE VERSCHILLENDE INTERPRETATIE SYSTEMEN VAN HET BOEK OPENBARING

A) De historisch-profetische interpretatie :

Deze wijze van interpreteren is de oudste en werd reeds toegepast door Ireneüs van Lyon (circa 140-202) , deze was een leerling van Polycarpus, zelf een leerling van de apostel Johannes . Ze biedt het grote voordeel dat ze in overeenstemming is met de bedoeling van de schrijver van het boek openbaring : namelijk een profetische beschrijving zijn van de gebeurtenissen vanaf de tijd van Johannes tot de wederkomst, en verder . Op.1:1 : Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden ...

B)De preteristische interpretatie :

Deze ziet in de openbaring geen profetie aangaande de toekomst, maar een relaas van de gebeurtenissen die zich afspeelden ten tijde van de apostel Johannes .

Deze wijze van interpreteren, die we danken aan de Spaanse Jezuïet Luis de Alcazar (1554-1614) , werd verder uitgewerkt door de Duitse rationalistische school van de 19de eeuw .

C) De futuristische & dispensationalistische interpretatie :

De futuristische interpretatie vinden we voor het eerst bij de Spaanse Jezuïet Francesco Ribera ( 1537-1591) Deze plaatst de vervulling van de profetie in de (verre?) toekomst .

De zogenaamde dispensationalisten ( o.a. Irwing, Maitland, Scofeld & John Nelson Darby -de stichter van de vergadering der gelovigen- ) hebben deze interpretatiewijze verder ontwikkeld . Zij zien de zeven gemeenten als de ontwikkeling van Gods gemeente van de tijd van Johannes tot nu . Ze verwachten in een zeer nabije toekomst "een geheime opname van de gemeente", en de rest van de openbaring speelt zich dan af op aarde als de gemeente opgenomen is .

Vele hedendaagse Christenen interpreteren het boek openbaring op deze manier

D) De allegorische interpretatie :

Deze wijze van interpreteren vindt men vooral in de middeleeuwen . Men vindt ze bijvoorbeeld bij Joachim de Fiore (12de eeuw ). Volgens deze interpretatie is het boek openbaring weinig meer dan een boek om te mediteren . Deze wijze van interpreteren wordt -bij mijn weten- thans niet meer gevolgd .

Het is duidelijk dat er in elk van de onderscheiden wijzen van interpretatie ook nog een hele waaier van verschillende uitleggingen zijn .

-----------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alvorens verder te gaan met de bespreking van het boek openbaring wil ik even de aandacht trekken op :

DE VERSCHILLENDE INTERPRETATIE SYSTEMEN VAN HET BOEK OPENBARING

En langs welke "lijn" denk jij zelf?

Ikzelf langs lijnen "A" én "B" tegelijk. Zoals het woord van de profeet ook in de Tenach zowel een "visie op de toekomst" als (tegelijk dus) een "vermanend woord voor het heden" preekt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alvorens verder te gaan met de bespreking van het boek openbaring wil ik even de aandacht trekken op :

DE VERSCHILLENDE INTERPRETATIE SYSTEMEN VAN HET BOEK OPENBARING

A) De historisch-profetische interpretatie :

Deze wijze van interpreteren is de oudste en werd reeds toegepast door Ireneüs van Lyon (circa 140-202) , deze was een leerling van Polycarpus, zelf een leerling van de apostel Johannes . Ze biedt het grote voordeel dat ze in overeenstemming is met de bedoeling van de schrijver van het boek openbaring : namelijk een profetische beschrijving zijn van de gebeurtenissen vanaf de tijd van Johannes tot de wederkomst, en verder . Op.1:1 : Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden ...

(...)

Uit Opb.1;1 kun je alleen halen dat het gaat om wat 'weldra' moet geschieden, niet (zoals jij stelt) dat het gat om "een profetische beschrijving (...) van de gebeurtenissen vanaf de tijd van Johannes tot de wederkomst, en verder". Dat is jouw interpretatie, en die gaat verder dan wat op basis van het vers kan worden hardgemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nunc » 18 nov 2013 10:59 schreef :

Uit Opb.1;1 kun je alleen halen dat het gaat om wat 'weldra' moet geschieden, niet (zoals jij stelt) dat het gat om"een profetische beschrijving (...) van de gebeurtenissen vanaf de tijd van Johannes tot de wederkomst, en verder". Dat is jouw interpretatie, en die gaat verder dan wat op basis van het vers kan worden hardgemaakt.

Uiteraard als u enkel dit vers neemt zou u kunnen tot dit besluit komen .

Indien u het boek als geheel neemt, dan is het geclaimde wel duidelijk .

Trouwens als u het slot buiten beschouwing laat dan eindigt Openbaring met een beschrijving van de nieuwe Hemel & de nieuwe Aarde .

Link naar bericht
Deel via andere websites

KORTE INLEIDING TOT DE ZEVEN GEMEENTEN VAN OPENBARING . (2:1 tot 3:22)

De zeven gemeenten in Openbaring vertellen ons de relatie tussen Christus en zijn volk doorheen de geschiedenis . Aan de hand van specifieke toestanden, achtergrond en geschiedenis van zeven steden in de Romeinse provincie Azia geeft het boek Openbaring ons een inzicht in het wedervaren van “Gods volk†in de loop der tijden .

Deze geschiedenis ontvouwt zich vanaf Pinkstern tot de wederkomst van Christus . Christus blijft bij zijn gemeente doorheen de tijd . Jezus zegt in Matth.28:18-20 : 18 … Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Voor wij, die leven een dikke 1900 jaar nadat het boek Openbaring geschreven is, is het meeste geschiedenis . Deze kunnen we dan ook begrijpen door de profetie te vergelijken met de voorbije geschiedenis .

De boodschap aan de zeven gemeenten vertoont een duidelijke structuur :

A De aanhef begint altijd met dezelfde woorden : “En schrijf aan de engel der gemeente te …†.

B Gevolgd door een specifieke typering van Christus : “Dit zegt …†Deze typering is voor elke gemeente verschillend en staat in verband met het wedervaren van die gemeente .

C De Here stelt dat Hij op de hoogte is van de problemen van die specifieke gemeente : “Ik weet uw werken …â€

D Er volgt een lofprijzing … (ontbreekt bij Laodicea)

E En een verwijt : "maar Ik heb tegen u …" (ontbreekt bij Smyrna & Philadelphia)

F Een vermaning of een aansporing .

G De vaste formule : “Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt†.

Merk wel dat er telkens staat “ tot de gemeenten†: een meervoudsvorm dus . Wat erop duidt dat de problemen die in betreffende gemeente op de voorgrond treden ook bij andere gemeenten kunnen aanwezig zijn . Bij de gemeente Smyrna is het probleem dat de gemeente vervolgt wordt . Maar alhoewel niet vermeld bij andere gemeenten is het duidelijk dat er ook leden van die gemeenten zijn die vervolgt worden . Paulus stelt in 2Tim.3:12 : 12 Trouwens, allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden.

H En een (voorwaardelijke) belofte : “Wie overwint†… Inhoudelijk komt het neer op het verkrijgen van het eeuwige leven, maar ook hier is iedere belofte specifiek en aangepast aan de betreffende gemeente .

----------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nunc » 18 nov 2013 10:59 schreef :
Uit Opb.1;1 kun je alleen halen dat het gaat om wat 'weldra' moet geschieden, niet (zoals jij stelt) dat het gat om"een profetische beschrijving (...) van de gebeurtenissen vanaf de tijd van Johannes tot de wederkomst, en verder". Dat is jouw interpretatie, en die gaat verder dan wat op basis van het vers kan worden hardgemaakt.

Uiteraard als u enkel dit vers neemt zou u kunnen tot dit besluit komen .

Indien u het boek als geheel neemt, dan is het geclaimde wel duidelijk .

Trouwens als u het slot buiten beschouwing laat dan eindigt Openbaring met een beschrijving van de nieuwe Hemel & de nieuwe Aarde .

Maar je begint niet met het punt dat het hele boek Openbaring in context moet worden gelezen. Je haalt onder je eerste punt aan dat op basis van Openbaring 1:1 het geheel profetisch zou zijn, maar dat kan je daaruit niet concluderen. Of de eerste opmerking onder punt A is niet volledig of de inleiding op hoe u het boek leest ontbreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 2:1-7 : De gemeente te EFEZE .

1 Schrijf aan de engel der gemeente te Efeze: Dit zegt Hij, die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt, die tussen de zeven gouden kandelaren wandelt:

2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden,

3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden.

4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt.

5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe weder uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert.

6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaieten haat, welke ook Ik haat.

7 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.

De stad Efeze, volgens de legende gesticht door de Amazones , zou reeds een tweeduizend jaar voor Christus bewoond geweest zijn . Ten tijde van Johannes was het een stad van meer dan 100.000 inwoners . Beroemd zijn o.a. : de tempel van Artemis ( een van de zeven wereldwonderen ), de bibliotheek van Celsus en het theater met 24.000 plaatsen .

De gemeente Efeze staat voor de eerste periode in de kerkgeschiedenis : vanaf Pinksteren tot pakweg het jaar honderd .

Etymologie : EFEZE betekent “begeerlijk†: désirable in de franse taal .

1 Schrijf aan de engel der gemeente te Efeze: Dit zegt Hij, die de zeven sterren in zijn rechterhand houdt, die tussen de zeven gouden kandelaren wandelt:

Openbaring 1: 20 : 20 Het geheimenis der zeven sterren, die gij gezien hebt in mijn rechterhand, en de zeven gouden kandelaren: de zeven sterren zijn de engelen der zeven gemeenten, en de kandelaren zijn de zeven gemeenten.

Christus heeft alles in de hand, Hij heeft alle macht .

Mattheus 28:18 … Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.

2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden,

Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding : Dit slaat op het leven van de eerste Christenen : hun samenhorigheid, hun inspanning om het evangelie te verkondigen en hun moedige houding tijdens de eerste vervolgingen .

die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn :

Vergelijk met wat Paulus zegt in handelingen :

Hand.20: 29-30 : 29 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u

Zullen binnenkomen die de kudde niet zullen sparen;30 en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

En waarvoor Johannes ons waarschuwt : tegen het docetisme (1) en de opkomende gnosis : (2)

2 Joh.: 7 : Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.

3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden.

Denken we maar aan de problemen van de eerste Christenen : de eerste vervolgingen, de haat vanwege de joden, de uitsluiting uit de synagoge …

4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt.

Het eerste enthousiasme is verdwenen en er is verdeeldheid in de gemeente .

1Kor.3:3-4 : …Want als er onder u nijd en twist is, zijt gij dan niet vleselijk, en leeft gij niet als onveranderde mensen? 4 Want wanneer de een zegt: Ik ben van Paulus; en de ander: Ik van Apollos; zijt gij dan niet onveranderde mensen?

Er zijn ook problemen aangaande de doctrine :

Galaten 1:7 : Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien.

2 Thess 2:7 : Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking …

5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe weder uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert.

Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt : vergelijk met :

Hand.2:44-47 : 44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk; 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden; 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaieten haat, welke ook Ik haat.

Volgens Hippolytus van Rome (+ 235 ) zouden de Nikolaïten Christenen zijn die een liederlijk leven leidden ; ( vergelijk met 2 Petrus :2 : de tekening der dwaalleraars )

De Nikolaïeten worden soms ook in verband gebracht met één van de gekozen diakenen .

Handelingen : 6:5 . 5 En dit voorstel vond bijval bij de gehele menigte, en zij kozen Stefanus, een man vol van geloof en Heilige Geest, Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaus, een Jodengenoot uit Antiochie;

7 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is .

Een verwijzing naar de perfectie in de hof van Eden .

SAMENGEVAT :

Periode : 30-100

Etymologie : begeerlijk

Lofprijzingen : goede werken, volharding, geduld, zuiverheid

Verwijt : verzaking aan eerste liefde

Vermaning : bekeer u & doe weer uw eerste werken

Belofte : De boom des levens .

NOTA’S

(1) Het docetisme is een dwaalleer die verkondigde dat Christus niet in het vlees gekomen was, maar slechts een “schijnlichaam†had . Dit is een leer die we terugvinden in verschillende apocriefe evangeliën : o.a. in het evangelie van Petrus en het recent teruggevonden evangelie van Judas .

(2)De Gnosis : een vroegchristelijke dualistische dwaalleer, waar vooral een “geheime kennis†centraal staat . Paulus waarschuwt reeds daartegen in Col. 2:18 .

-------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING 2:8-11 DE GEMEENTE TE SMYRNA

8 En schrijf aan de engel der gemeente te Smyrna: Dit zegt de eerste en de laatste, die dood geweest is en levend geworden: 9 Ik weet uw verdrukking en armoede, hoewel gij rijk zijt, en de laster van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, doch het niet zijn, maar een synagoge des satans. 10 Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens. 11 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Smyrna, het huidige Izmir, ligt aan de monding van de Hermos . Ten tijde van Johannes was het een belangrijke havenstad . Het was de stad van Polycarpos .

De gemeente van Smyrna staat voor de vervolgde kerk in de tweede en derde eeuw[/

Met het tolerantie edict van Milaan ( februari 313 ) schonk keizer Constantijn vrijheid van godsdienst aan de Christenen . Daarmede eindigde de vervolging van de Christenen door het keizerlijke Rome .

Etymologische betekenis : goed riekend . / bitter van smaak .

8 … Dit zegt de eerste en de laatste, die dood geweest is en levend geworden:

Een bemoediging voor deze verdrukte gemeente, voor hen die hun trouw aan Christus soms met de dood moesten bekopen .

Mattheus 10:39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

9 Ik weet uw verdrukking en armoede, hoewel gij rijk zijt, en de laster van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, doch het niet zijn, maar een synagoge des satans.

Deze christenen hadden slechts hun geloof, en hun onwankelbaar vertrouwen in hun Heiland niettegenstaande verdrukking, materiële armoede en miserie waren ze geestelijk rijk . Ze werden valselijk beschuldigt van goddeloosheid (ze hadden geen zichtbare goden) , en van politieke dissidentie (ze weigerden om de keizer “kurios†te noemen ) . Ze hielden stand, ondanks de wreedste vervolgingen .

De verhouding tussen Joden & Christenen werd ook steeds slechter . De joden moesten niets weten van mensen die beweerden dat de “Messias†reeds gekomen was . (Ze verwachtten een Messias die hen zou verlossen van het Romeinse juk) Vaak gebeurde het dat Christenen vervolgt werden nadat ze door Joden “aangeklaagd†( beschuldigd ) waren .

 We denken bijvoorbeeld aan Polycarpus, de bisschop van Smyrna, die in het jaar 168 levend verbrand werd omdat hij geweigerd had wierook te offeren aan de beeltenis van de keizer .

maar een synagoge des satans.

Een synagoge was voor de Joden een plaats van samenkomst . Ongetwijfeld zal in dezen menig plot tegen de Christenen gesmeed zijn .

In Openbaring 12:10 wordt de satan “ de aanklager van onze broeders “ genoemd .

In Zacharia 3:1 staat de satan aan de rechterhand van de priester Jozua “om hem aan te klagen†. De allusie is dus duidelijk .

10 Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens.

Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, … Gedurende de ganse tweede & derde eeuw zijn er Christenvervolgingen geweest in het Romeinse rijk, niet permanent, en niet altijd overal . Maar een Christen liep wel altijd het risico om aangehouden, gemarteld en gedood te worden .

In het jaar 250, onder Keizer Decius, bijvoorbeeld, werd een edict uitgevaardigd dat alle burgers van het rijk verplichtte te offeren aan de goden en aan de keizer . Christenen die weigerden werden ter dood gebracht .

en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen .

Tien profetische dagen betekenen tien jaar .

In februari 303 kwam er een edict, uitgaande van keizer Diocletianus .

De Christenen mochten geen samenkomsten meer hebben, en hun boeken moesten verbrand worden . In de algemene vervolging die erop volgde werden vele Christenen gedood en werden hun bezittingen aangeslagen .

10 jaar later, in februari 313, verleende keizer Constantijn de Christenen godsdienstvrijheid, met het tolerantie edict van Milaan .

Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens.

Kroon : hier wordt het Griekse woord “stephanos†gebruikt : dat woord staat voor de lauwerkrans die gegeven werd aan de overwinnaars bij de Griekse spelen . Zij die getrouw zijn, zijn dus overwinnaars .

11 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden .

De tweede dood staat voor de uiteindelijke vernietiging van de zonde en de zondaars . Uit deze dood is er geen opstanding .

Openbaring 20:6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, die duizend jaren.

Openbaring 20:14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs.

Openbaring 21:8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars, en alle leugenaars; hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

SAMENGEVAT :

Periode : +100 - 313

Betekenis : bitter / goede reuk

Lofprijzing : volharding / geestelijke rijkdom

Verwijt : ---------------

Aanmoediging : Vrees niet / wees getrouw .

Belofte : de kroon des levens & geen last van de tweede dood .

----------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door de Bijbel heen zijn vele zegeningen te vinden niet alleen in de Openbaring.

Dat geldt overigens ook voor de negatieve consequenties van het niet gehoorzamen van God.

Als we allen al denken aan de woorden van Jezus ...

(Mattheüs 5:1-11) . . .Toen hij de scharen zag, ging hij de berg op; en nadat hij was gaan zitten, kwamen zijn discipelen bij hem; 2 en hij opende zijn mond en ging ertoe over hen te onderwijzen en zei: 3 „Gelukkig zijn zij die zich bewust zijn van hun geestelijke nood, want hun behoort het koninkrijk der hemelen toe. 4 Gelukkig zijn de treurenden, want zij zullen vertroost worden. 5 Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven. 6 Gelukkig zijn zij die hongeren en dorsten naar rechtvaardigheid, want zij zullen verzadigd worden. 7 Gelukkig zijn de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid worden betoond. 8 Gelukkig zijn de zuiveren van hart, want zij zullen God zien. 9 Gelukkig zijn de vredelievenden, want zij zullen ’zonen van God’ worden genoemd. 10 Gelukkig zijn zij die ter wille van de rechtvaardigheid zijn vervolgd, want hun behoort het koninkrijk der hemelen toe. 11 Gelukkig zijt GIJ wanneer men U smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad tegen U spreekt ter wille van mij. 

Don't worry be happy!

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

OPENBARING 2:12-17 : DE GEMEENTE VAN PERGAMUM .

12 En schrijf aan de engel der gemeente te Pergamum: Dit zegt Hij, die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft: 13 Ik weet, waar gij woont, daar waar de troon des satans is; en gij houdt vast aan mijn naam en hebt het geloof in Mij niet verloochend, ook niet in de dagen van Antipas, mijn getuige, mijn getrouwe, die gedood werd bij u, waar de satan woont. 14 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat gij daar sommigen hebt, die vasthouden aan de leer van Bileam, die Balak leerde de kinderen Israels een strik te spannen, dat zij afgodenoffers zouden eten en hoereren.15 Zo hebt ook gij sommigen, die op gelijke wijze aan de leer der Nikolaieten vasthouden. 16 Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds. 17 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt.

PERGAMUM het huidige BERGAMA, zou reeds bewoond geweest zijn in de achtste eeuw voor Christus . De stad was gebouwd op een hoogte van 335 m . Lysimachos, een generaal van Alexander de Grote had er een grote goudschat opgeslagen onder de hoede van de eunuch Philétairos . Diens aangenomen neef, Eumenes I is de stichter van de dynastie der Attalieden .

De laatste heerser van deze dynastie, Attalus III maakte per testament zijn rijk over aan de Romeinse senaat . We schrijven het jaar 133 voor Christus .

Pergamum is vooral bekend voor de verwerking van Perkament . De stad -een cultureel & intellectueel centrum- had o.a. een bibliotheek met 200.000 perkament rollen, een tempel ter ere van Athena en een heiligdom ter ere van Asclépios .

De gemeente Pergamum staat voor de periode waarin kerk en staat samengaan : van 313 tot 538 .

Etymologie : Pergamum betekent : verheven burcht

12 En schrijf aan de engel der gemeente te Pergamum: Dit zegt Hij, die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft

Dit zegt Hij, die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft: de betekenis is dubbel :

Christus is rechter, en hij zal oordelen .

Christus is het Woord Gods, en daardoor kunnen we onderscheid maken tussen waarheid en leugen . Vergelijk : Hebreeën 4:12-13 : 12 Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het van een scheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; 13 en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen.

13 Ik weet, waar gij woont, daar waar de troon des satans is; en gij houdt vast aan mijn naam en hebt het geloof in Mij niet verloochend, ook niet in de dagen van Antipas, mijn getuige, mijn getrouwe, die gedood werd bij u, waar de satan woont.

Ik weet, waar gij woont, daar waar de troon des satans is; …

Toen in 539 voor Christus Babylon ingenomen werd door Cyrus de Grote, ( in de bijbel “Kores†genoemd ) vluchtten de Chaldeeuwse priesters naar Pergamum, dat een centrum werd van de Chaldeeuwse mysteriën . Toen in -133 Rome het rijk van Pergamum overging naar de Romeinen, werd ook dit centrum over geheveld .

Het is datzelfde Rome dat het centrum wordt van een compromitterende kerk . Onder druk van de keizers gaat het Christendom tal van heidense elementen in zich opnemen .

en gij houdt vast aan mijn naam en hebt het geloof in Mij niet verloochend, :

veel christenen houden vast aan de bijbelse leer en geven niet toe aan de druk .

ook niet in de dagen van Antipas, mijn getuige, mijn getrouwe, die gedood werd bij u,

Het is in die periode dat Christenen andere Christenen beginnen te vervolgen . Denk bijvoorbeeld aan het concilie van Nicea in 325 : daar werd gekozen voor een Trinitarisch Christendom tegen een Ariaans Christendom . Het gevolg was dat de Ariaanse Christenen vervolgd werden .

waar de satan woont : voor de tweede maal wordt er hier in dit vers allusie op gemaakt : de bijbel stelt dat een zaak vast staat door het getuigenis van twee of drie getuigen .

Deut. 19:15 …. op de verklaring van twee of drie getuigen zal een zaak vaststaan.

14 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat gij daar sommigen hebt, die vasthouden aan de leer van Bileam, die Balak leerde de kinderen Israëls een strik te spannen, dat zij afgodenoffers zouden eten en hoereren.

Het verhaal van Bileam vind men in Numeri 22:2 tot 24:25 . Bileam bracht de Israëlieten ertoe dingen te doen die door God expliciet verboden waren . Ook de gemeente van Pergamum treft dit verwijt . Door het vermengen van Christendom en heidendom probeerden Constantijn en zijn opvolgers het rijk te versterken door verschillende godsdienstige elementen samen te smelten . .

dat zij afgodenoffers zouden eten en hoereren. :

Hand. 15:19-20 en Hand. 21: 25 stellen dat deze dingen voor de Christen absoluut ontoelaatbaar zijn . Uiteraard spreekt openbaring hier SYMBOLISCHE taal . Het is een duidelijk afwijzen van het syncretisme dat in die tijd opgang maakt .

Afgodendienst wordt in de bijbel symbolisch beschreven als “hoereren†. Er zijn vele teksten . Om één voorbeeld te nemen : Ezechiël hoofdstuk 16 . Het ganse hoofdstuk spreekt over de zorg van God voor zijn volk en over de ontrouw van het volk . In vers 35 spreekt God dan zijn volk aan met de bewoording : Ezechiel 16:35 Daarom, hoer, hoor het woord des Heren. …

16 Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds.

Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds. : Zie uitleg bij vers 12

17 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt.

hem zal Ik geven van het verborgen manna :

Het verborgen manna staat voor het leven in Christus door de Heilige Geest .

Joh.6:31-34 : 31 Onze vaderen hebben het manna in de woestijn gegeten, zoals geschreven is: Brood uit de hemel gaf Hij hun te eten. 32 Jezus zeide dan tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel; 33 want dat is het brood Gods, dat uit de hemel nederdaalt en aan de wereld het leven geeft. 34 Zij zeiden dan tot Hem: Here, geef ons altijd dit brood. 35 Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

en Ik zal hem een witte steen geven :

Een witte steen stond voor vrijspraak in een rechtsgeding . Hier betekent het dat de persoon in kwestie “gerechtvaardigd†is . ( Dus dat zijn eeuwig leven verzekerd is .)

en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt .

Een nieuwe naam betekent een vernieuwd karakter, gelijkvormig aan dat van Christus .

Jesaja 62:2-3 : 2 Volken zullen uw heil zien, alle koningen uw heerlijkheid en men zal u noemen met een nieuwe naam, die de mond des Heren zal bepalen; 3 gij zult een sierlijke kroon in de hand des Heren zijn, een koninklijke tulband in de hand van uw God.

SAMENGEVAT :

Periode : 313 – 538

Etymologie : Verheven burcht

Lofprijzing : gij houdt vast aan mijn naam Een vast geloof

Verwijt : Valse leer

Vermaning : Bekeer u

Belofte : Verborgen manna & Een nieuwe naam .

Enkele gebeurtenissen in deze periode :

325 Concilie van Nicea

326 Inwijding eerste Sint Pieterskerk

380 Het Christendom wordt staatsgodsdienst .

381 Concilie van Constantinopel

431 Concilie van Efese

451 Concilie van Chalcedon

476 Val van het West Romeinse rijk .

496 Doop van Clovis

De veroordeling van het Arianisme .( Op het concilie van Nicea )

Arius, een ouderling uit Alexandrië, verspreidde de leer da Jezus geen God was, maar een geschapen wezen .Deze leer, veroordeeld op het concilie van Nicea, had nochtans veel aanhang , vooral in het oostelijke deel van het Romeinse rijk . De aanhangers van die leer werden vervolgd en uiteindelijk werden drie Ariaanse volksstammen vernietigd :

De HERULEN in 493

De VANDALEN in 534

De OOST-GOTHEN in 553

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkele geschiedkundige nota’s in verband met het Christendom voor de periode .300 tot 560 .

+ In 303 begint er een algemene Christenvervolging onder het keizerschap van Diocletianus .

+ 30 april 311 : Keizer Galerus vaardigt het edict van Nicodemia uit, dat een einde maakt aan de Christenvervolging (in het hem toegewezen deel) van het Romeinse rijk .

+ Na een droom (of visioen ?) brengt Constantijn een kruis (volgens Eusebius) of een Chi (volgens Lactantius) aan op de schilden van zijn soldaten . De Griekse letter Chi is de beginletter van het woord Christus .

+ Oktober 312 : slag aan de Milvische brug : Constantijn overwint zijn rivaal, keizer Maxentius, die verdrinkt in de Tiber .

+ Februari 313 : Door het tolerantie edict van MILAAN verleent keizer Constantijn aan de Christenen godsdienstvrijheid .

+ 7 Maart 321 : Constantijn maakt van de zondag een rustdag . Wat mij opvalt in de tekst van het decreet is het bevel te “rusten op de eerbiedwaardige dag der zon “ , wat uiteraard niets met Christendom te maken heeft .

+ 325 de “eerbiedwaardige dag der zon†wordt door Sylvester, de bisschop van Rome, “de dag des Heren†genoemd en de zondagrust wordt ook voor Christenen een verplichting .

+ 325 : Eerste concilie van NICEA . (Bijeengeroepen door keizer Constantijn)

- veroordeling van het Arianisme (Er wordt bepaald dat de Vader en de Zoon van “dezelfde substantie†zijn )

- vastlegging van de paas-datum (op de eerst zondag na volle maan in de lente, dit in tegenstelling met de Joodse berekeningswijze )

+ De veroordeling van het Arianisme leidde niet direct tot de verdwijning ervan . De keizers Constatius (337-361) & Valens (364-378) bvb. kozen duidelijk de kant van het Arianisme . Ook verschillende volksstammen ( Gothen, Vandalen, Lombarden Herulen, Bourgondiërs ) waren uitgesproken Ariaans .

+ Keizer Gratianus (367 – 383) verzaakt aan het ambt van “Pontifex Maximus†(opperpriester van de Romeinse godencultus) Deze titel gaat over naar het pausdom .

+ Met Theodosius I De Grote (379-395) verandert één en ander . Hij kiest resoluut voor het Trinitaire Christendom . In het edict Cunctos populos van 380 verklaart hij te willen dat zijn onderdanen zich bekeren tot het Trinitarische Christendom . Van dan af kunnen we in feite spreken van een “Katholieke staatsgodsdienst†. Ook tegen “het heidendom†neemt Theodosius vanaf 392 maatregelen . De aanhangers van het heidendom konden geen officiële ambten meer krijgen en stond op het belijden van het heidendom de doodstraf .

+ 381 Eerste concilie van Constantinopel . (Bijeengeroepen door keizer Theodosius)

- De H. Geest wordt erkend als zijnde één met de Vader & de Zoon .

- De feitelijke bevestiging van de Triniteit (Drievuldigheid) dus .

+ 431 Concilie van Efeze .

- De Godheid & mensheid van Christus zijn in één persoon verenigd . (Er zijn dus in Christus geen twee personen naast elkaar )

- Maria is niet enkel Christotokos, maar ook Theotokos (= moeder van God)

+ Na het concilie van Efeze krijgt de (reeds rudimentair aanwezige) Maria verering een grote boost . Dit uit zich o.a. in de herbouw van de Basilica Liberiana tot de kerk van Maria Maggiore in 432 door Sixtus III .

+ Op de synode van ELVIRA (306?) wordt een eerste richtlijn gegeven over het priestercelibaat .

+ In 533 wordt Johannes II Bisschop van Rome . Keizer Justinianus erkent de bisschop van

Rome als hoofd van alle Christenen .

+ In 538 worden de Oost Goten uit Rome verdreven . Vanaf dan kunnen we spreken van het

PAUSDOM .

+ Drie Ariaanse volkeren worden uitgeschakeld rond deze periode

- De Herulen : in 493 wordt Odoaker, de koning der Herulen, vermoord door Théodoric, de koning der Oost Gothen en worden de Herulen uit Italië verdreven .

- De Vandalen : de veldslagen van Ad Decimum & Tricameron in 533 & de annexatie van de Vandaalse gebieden door Justinianus in 534 .

- De Oost-Gothen worden in 538 verdreven uit Rome door Belisarius een generaal van Justinianus . In 552 verloren de Oostgothen de slag van Taginae en het jaar daarop waren dezen uit Italië verdreven .

____________________

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid