Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal :)!

Al een paar jaar lang ben ik bevriend met een jongen die mij intussen door en door kent.

Hij heeft al die tijd verkering met een meisje, en ik heb al die tijd al doorgehad dat er iets niet klopte. Zelf had ik het vermoeden dat hij op jongens viel, maar durfde het niet te bespreken. Ik wachtte daarentegen tot hij het uit zichzelf zou vertellen.

En nu heeft hij me pas verteld dat hij inderdaad op jongens valt, hij is op dit moment zelfs verliefd op een jongen. Ik ben één van de weinigen die het week. Ondanks dat ik het aan zag komen, schrok ik ervan. In de kerk waar ik lid ben wordt samenwonen met iemand van hetzelfde geslacht als zonde gezien. Dit maakt het voor mijn vriend enorm lastig om het tegen zijn ouders te vertellen. Zeker omdat hij niet alleen kan en wil blijven, dit zullen zijn ouders nooit accepteren!

Nu weet ik niet goed hoe ik moet reageren, aan de ene kant is me altijd ingeprent dat het verkeerd is als twee mannen samenwonen, aan de andere kant kan ik ook niet geloven dat God wil dat mijn vriend altijd ongelukkig blijft.

Graag hoor ik jullie reactie hierover!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sodomie, staat volgens mij voor seksuele zonden, zoals verkrachting, misbruik, prostitutie zoals veelvuldig plaats vonden in Sodom en Gomorra. Later door mensen met een homofobie toegespitst op alleen

Bedankt voor je reactie.

Hem steunen doe ik sowieso! Voor mij is het ook geen probleem dat hij homofiel is. Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

matt 22:36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.

Als jij gesteund zou willen worden in zo'n situatie, doe jij dat ook voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoeft het niet met je vriend eens te zijn om hem te steunen hier in. Homofilie is geen misdaad of zo. Hij zal daarin zijn eigen geweten moeten volgen, ook als dat tegen de zin van zijn ouders of kerk in gaat. Uiteindelijk heeft hij daarin zelf de verantwoording ook tegenover God. Persoonlijk denk ik geheel tegen de stroom van mijn kerk in dat een monogame relatie tussen twee mannen of twee vrouwen misschien niet in de eerder volmaakte scheppingsorde maar wel in onze gebroken wereld past. Tenslotte op de nieuwe hemel en aarde wordt er ook niet meer getrouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om heel heel eerlijk te zijn, denk ik dat je hem volledig moet accepteren in de keuzes die hij maakt, luister naar zijn verhaal en naar zijn twijfels (in de keuze tussen het wel of niet een relatie aangaan) . dat is ook een stukje steunen, veroordeel hem niet als hij keuzes maakt waar jij niet achter kunt staan. daarmee help je hem het beste.

Wanneer hij er voor zichzelf met God uit is moet je hem daar ook vrij in laten, ongeacht wat dan ook de uitkomst is.

En ja, ik weet dit klinkt allemaal een beetje betweterig, maar uit eigen ervaring weet ik dat 'het uit de kast komen' in een kerk zoals jij beschrijft erg moeilijk kan zijn.

mocht hij/ jij willen mailen erover mag je me er in eerste instatie een pb over sturen, wanneer je dit niet kan, zet het ff in dit topic en dan stuur ik een pb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je hoeft het niet met je vriend eens te zijn om hem te steunen hier in. Homofilie is geen misdaad of zo. Hij zal daarin zijn eigen geweten moeten volgen, ook als dat tegen de zin van zijn ouders of kerk in gaat. Uiteindelijk heeft hij daarin zelf de verantwoording ook tegenover God. Persoonlijk denk ik geheel tegen de stroom van mijn kerk in dat een monogame relatie tussen twee mannen of twee vrouwen misschien niet in de eerder volmaakte scheppingsorde maar wel in onze gebroken wereld past. Tenslotte op de nieuwe hemel en aarde wordt er ook niet meer getrouwd.

Kan ik me wel in vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Marije1996, allereerst welkom.

Verder, heb je je ouders weleens gevraagd waarom ze je dat in hebben geprent? Ikzelf zie dat als een soort van onnodig angst inboezemen. Tegenwoordig horen homoseksuelen gewoon bij de samenleving. Als jou(en in dit geval ook zijn) ouders het als een taboe zien, lijkt dat mij niet een probleem van jou of je homoseksuele vriend.

Over dat bemoedigen, hij zal daarin in mijn ogen zelfstandig zijn eigen keuze moeten maken, en die keus zul je moeten accepteren. Of je het respecteert is weer een ander verhaal.

Daarnaast, wat Dingo en IDN zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je reactie.

Hem steunen doe ik sowieso! Voor mij is het ook geen probleem dat hij homofiel is. Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

Een Christen heeft in de eerste plaats God lief en zijn naaste gelijk hemzelf om God.

In God- dienst staat de dienst aan God centraal en dus ook hetgeen Hij in zijn woord de mens aanraadt, vraagt of verbiedt.

Daarom zal een Christen steeds liefdevol met zijn naaste omgaan maar dit zonder de Christelijke principes te verloochenen of te verlaten.

God heeft zijn woord gegeven omdat dit uiteindelijk de enige manier is die de mens verzekert van stabiliteit en blijvend geluk.

Het is dan ook soms (zeer) moeilijk om iemand te wijzen op hetgeen God adviseert en onderwijst en stuit men op onbegrip en tegenstand van diegene(n) die men liefheeft en wil helpen.

Zodoende ervaart men dan soms hetgeen in spreuken 27:5-6 staat namelijk

Een onomwonden bestraffing is beter dan verborgen liefde;

oprecht gemeend zijn de wonden door een vriend geslagen,

maar overvloedig zijn de kussen van een vijand.

Maar uiteindelijk is Gods Woord zeer duidelijk i.v.m. met uw vraag of u , als een volgeling van Christus, al dan niet uw vriend kan bemoedigen om te gaan samenwonen met een andere man waarbij hij dan seksuele betrekkingen met hem zal hebben.

Leviticus 20:13

Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, – beiden hebben een gruwel gedaan,. zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen

1Korint 6:13

Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven

Het antwoord is dus duidelijk NEEN als Christen kan je dat niet doen,

Er is zelfs meer; want als u hem niet wijst op zijn verkeerdheden (weliswaar in alle zachtmoedigheid en tact) wordt u door God ook zelf medeverantwoordelijk geacht aan zijn overtreding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je reactie.

Hem steunen doe ik sowieso! Voor mij is het ook geen probleem dat hij homofiel is. Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

Een Christen heeft in de eerste plaats God lief en zijn naaste gelijk hemzelf om God.

In God- dienst staat de dienst aan God centraal en dus ook hetgeen Hij in zijn woord de mens aanraadt, vraagt of verbiedt.

Daarom zal een Christen steeds liefdevol met zijn naaste omgaan maar dit zonder de Christelijke principes te verloochenen of te verlaten.

God heeft zijn woord gegeven omdat dit uiteindelijk de enige manier is die de mens verzekert van stabiliteit en blijvend geluk.

Het is dan ook soms (zeer) moeilijk om iemand te wijzen op hetgeen God adviseert en onderwijst en stuit men op onbegrip en tegenstand van diegene(n) die men liefheeft en wil helpen.

Zodoende ervaart men dan soms hetgeen in spreuken 27:5-6 staat namelijk

Een onomwonden bestraffing is beter dan verborgen liefde;

oprecht gemeend zijn de wonden door een vriend geslagen,

maar overvloedig zijn de kussen van een vijand.

Maar uiteindelijk is Gods Woord zeer duidelijk i.v.m. met uw vraag of u , als een volgeling van Christus, al dan niet uw vriend kan bemoedigen om te gaan samenwonen met een andere man waarbij hij dan seksuele betrekkingen met hem zal hebben.

Leviticus 20:13

Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, – beiden hebben een gruwel gedaan,. zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen

1Korint 6:13

Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven

Het antwoord is dus duidelijk NEEN als Christen kan je dat niet doen,

Er is zelfs meer; want als u hem niet wijst op zijn verkeerdheden (weliswaar in alle zachtmoedigheid en tact) wordt u door God ook zelf medeverantwoordelijk geacht aan zijn overtreding.

Bernard3: zo een ontzetten ontactische en onhandige reactie geven kan hier in dit topic gewoonweg niet, dat meisje komt hier om advies hoe ZIJ er mee om moet gaan, en jij gaat haar jou mening opdringen??? en met bijbelteksten smijten, sorry hoor, maar dat gaat er bij deze dame niet helemaal in... Je moest eens weten door hoeveel jongens en meiden met een homosexuele geaardheid, ontzettend worstelen of geworsteld hebben met zulke teksten en dan ga je zomaar wat teksten neerzetten, en aantonen dat het niet mag... en als zij nou naar die jongen toegaat met deze teksten... en het valt bij hem verkeerd, heb je dan al eens nagedacht wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?

Zij vraagt om advies over hoe er mee om te gaan dat een vriend van haar op jongens valt.. Niet om een mening erover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je reactie.

Hem steunen doe ik sowieso! Voor mij is het ook geen probleem dat hij homofiel is. Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

Een Christen heeft in de eerste plaats God lief en zijn naaste gelijk hemzelf om God.

In God- dienst staat de dienst aan God centraal en dus ook hetgeen Hij in zijn woord de mens aanraadt, vraagt of verbiedt.

Daarom zal een Christen steeds liefdevol met zijn naaste omgaan maar dit zonder de Christelijke principes te verloochenen of te verlaten.

God heeft zijn woord gegeven omdat dit uiteindelijk de enige manier is die de mens verzekert van stabiliteit en blijvend geluk.

Het is dan ook soms (zeer) moeilijk om iemand te wijzen op hetgeen God adviseert en onderwijst en stuit men op onbegrip en tegenstand van diegene(n) die men liefheeft en wil helpen.

[knip]

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Post plus reacties verwijderd. TS vraagt om advies, niet om Bijbelcitaten."

Leviticus aanhalen is helemaal onzin. En dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Was de vraag niet :Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

En heb ik in mijn antwoord vanuit het geloof (dus vanuit Gods Woord) dan geen advies gegeven beste vrienden .

Of moeten de antwoorden voldoen aan een bepaald vooropgesteld gedachtengoed om niet verwijderd te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu weet ik niet goed hoe ik moet reageren, aan de ene kant is me altijd ingeprent dat het verkeerd is als twee mannen samenwonen, aan de andere kant kan ik ook niet geloven dat God wil dat mijn vriend altijd ongelukkig blijft.

Graag hoor ik jullie reactie hierover!

Je hebt eigenlijk zelf al het antwoord gegeven, je leeft niet om ongelukkig te zijn. Iemands geaardheid is niet zo belangrijk, het leven bestaat uit meer, al schijnt homoseksualiteit voor sommige christenen het vergeten 11de gebod te zijn in de bijbel, ze praten, oordelen en proberen er wanhopig Bijbelteksten bij te zoeken.

Niks van dat alles aantrekken, liefde en geluk zijn belangrijk voor mensen, gewoon blij voor hem zijn en de relatie aanmoedigen |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je hoeft het niet met je vriend eens te zijn om hem te steunen hier in. Homofilie is geen misdaad of zo. Hij zal daarin zijn eigen geweten moeten volgen, ook als dat tegen de zin van zijn ouders of kerk in gaat. Uiteindelijk heeft hij daarin zelf de verantwoording ook tegenover God. Persoonlijk denk ik geheel tegen de stroom van mijn kerk in dat een monogame relatie tussen twee mannen of twee vrouwen misschien niet in de eerder volmaakte scheppingsorde maar wel in onze gebroken wereld past. Tenslotte op de nieuwe hemel en aarde wordt er ook niet meer getrouwd.

Kan ik me wel in vinden.

Ik ook wel denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je reactie.

Hem steunen doe ik sowieso! Voor mij is het ook geen probleem dat hij homofiel is. Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

Een Christen heeft in de eerste plaats God lief en zijn naaste gelijk hemzelf om God.

In God- dienst staat de dienst aan God centraal en dus ook hetgeen Hij in zijn woord de mens aanraadt, vraagt of verbiedt.

Daarom zal een Christen steeds liefdevol met zijn naaste omgaan maar dit zonder de Christelijke principes te verloochenen of te verlaten.

God heeft zijn woord gegeven omdat dit uiteindelijk de enige manier is die de mens verzekert van stabiliteit en blijvend geluk.

Het is dan ook soms (zeer) moeilijk om iemand te wijzen op hetgeen God adviseert en onderwijst en stuit men op onbegrip en tegenstand van diegene(n) die men liefheeft en wil helpen.

Maar uiteindelijk is Gods Woord zeer duidelijk i.v.m. met uw vraag of u , als een volgeling van Christus, al dan niet uw vriend kan bemoedigen om te gaan samenwonen met een andere man en dus seksuele betrekkingen met hem te hebben (Leviticus 20:13; 1Korint 6:13)

Het antwoord is dus duidelijk NEEN , meer zelfs want als u hem niet wijst op zijn verkeerdheden (weliswaar in alle zachtmoedigheid en tact) wordt u door God ook zelf medeverantwoordelijk geacht aan zijn overtreding.

Bernard, je citeert het OT. Je offert ook nog duiven? Wanneer heb je voor t laatst iemand gestenigd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je reactie.

Hem steunen doe ik sowieso! Voor mij is het ook geen probleem dat hij homofiel is. Maar mijn punt is of ik hem vanuit mijn geloof mag bemoedigen om met een man samen te gaan wonen of niet. Als ik weet dat hij een verkeerde keuze maakt, kan ik hem niet steunen..

Een Christen heeft in de eerste plaats God lief en zijn naaste gelijk hemzelf om God.

In God- dienst staat de dienst aan God centraal en dus ook hetgeen Hij in zijn woord de mens aanraadt, vraagt of verbiedt.

Daarom zal een Christen steeds liefdevol met zijn naaste omgaan maar dit zonder de Christelijke principes te verloochenen of te verlaten.

God heeft zijn woord gegeven omdat dit uiteindelijk de enige manier is die de mens verzekert van stabiliteit en blijvend geluk.

Het is dan ook soms (zeer) moeilijk om iemand te wijzen op hetgeen God adviseert en onderwijst en stuit men op onbegrip en tegenstand van diegene(n) die men liefheeft en wil helpen.

Maar uiteindelijk is Gods Woord zeer duidelijk i.v.m. met uw vraag of u , als een volgeling van Christus, al dan niet uw vriend kan bemoedigen om te gaan samenwonen met een andere man en dus seksuele betrekkingen met hem te hebben (Leviticus 20:13; 1Korint 6:13)

Het antwoord is dus duidelijk NEEN , meer zelfs want als u hem niet wijst op zijn verkeerdheden (weliswaar in alle zachtmoedigheid en tact) wordt u door God ook zelf medeverantwoordelijk geacht aan zijn overtreding.

Bernard, je citeert het OT. Je offert ook nog duiven? Wanneer heb je voor t laatst iemand gestenigd?

Blijkbaar is het u niet opgevallen, wat te haastig gelezen misschien!? maar ik heb ook het NT. geciteerd, weliswaar niet te veel want een paar verzen is voor sommigen blijkbaar al te veel.

Dit om aan te tonen dat het principe onveranderd is en blijft namelijk; seksuele betrekking tussen mensen van hetzelfde geslacht is voor God een gruwel en wordt dan ook uiteindelijk bestraft met de dood of anders gezegd met het verlies van het eeuwig leven

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid