Spring naar bijdragen

Bijbelse chronologie


Aanbevolen berichten

Waarom zou Josephus het goed hebben en waar baseer je eigenlijk die 390 jaar op?
schreef Student

Weleens gedacht aan Ezechiël hoofdstuk 4 waar over 390 jaar wordt gesproken, ook de telling van de koningen bevestigd dat.

Josephus zijn berekeningen komen vaak met de bijbel overeen ook in het Christelijke gedeelte.

Er mag dan niets met zekerheid vaststaan, maar jij gooit wel 200 jaar van onderzoek in de wind die er tot geleid hebben om de tegenwoordige chronologie te hanteren. Wat zijn de bewijzen dat de Assyrische chronologie niet klopt?
heb ik niet genoeg bewijs voering gegeven, steeds is de bijbel accuraat en in gevallen van geschil blijkt steeds dat het boek met de juiste gegevens werkt.

Volgens mij weet je dat de bijbel het juist heeft, maar je verzet je er een beetje tegen, het komt te koud op je dak omdat je de verschillende mogelijkheden open wil houden, opzich is dat wel goed, maar je zal je er toch bij neer moeten leggen dat er een waarheid is, de waarheid van het woord van GOD

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom zou Josephus het goed hebben en waar baseer je eigenlijk die 390 jaar op?
schreef Student

Weleens gedacht aan Ezechiël hoofdstuk 4 waar over 390 jaar wordt gesproken, ook de telling van de koningen bevestigd dat.

Jouw telling van de koningen bevestigt dat, en bewijs maar eens dat Ezechiël niet openstond voor 394 of zoiets? Vanaf waar rekende hij?

Want Ik heb u gegeven de jaren hunner ongerechtigheid, naar het getal der dagen, driehonderd en negentig dagen, dat gij de ongerechtigheid van het huis Israëls dragen zult
Wie zegt dat dit over het aantal jaren van de koningen gaat?
Josephus zijn berekeningen komen vaak met de bijbel overeen ook in het Christelijke gedeelte.

Waaruit blijkt dat hij gewoon de Bijbel of een ander joods geschrift gebaseerd op de Bijbel voor zich had en daaruit overschreef.

heb ik niet genoeg bewijs voering gegeven, steeds is de bijbel accuraat en in gevallen van geschil blijkt steeds dat het boek met de juiste gegevens werkt.
geef me je posts maar (dus viewtopic...), want ik heb nog geen enkel bewijs gezien.
Volgens mij weet je dat de bijbel het juist heeft, maar je verzet je er een beetje tegen, het komt te koud op je dak omdat je de verschillende mogelijkheden open wil houden, opzich is dat wel goed, maar je zal je er toch bij neer moeten leggen dat er een waarheid is, de waarheid van het woord van GOD
Nee hoor, maar ik geloof niet dat de Bijbel leert dat je elk getalletje letterlijk moet nemen, of wel soms? http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Koningen+8%3A26&id16=1&l=nl&set=10

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Kronieken+22%3A2&id16=1&l=nl&set=10

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jouw telling van de koningen bevestigt dat, en bewijs maar eens dat Ezechiël niet openstond voor 394 of zoiets? Vanaf waar rekende hij?

997-607 dat is ook volgens bijbelse chronologie heb ik aleens uitgelegd, en komt ook aardig overeen van gebeurtenis tot gebeurtenis.

Waaruit blijkt dat hij gewoon de Bijbel of een ander joods geschrift gebaseerd op de Bijbel voor zich had en daaruit overschreef.

En die bijbel is dus accuraat en betrouwbaar, ik geef al jaar en dag voorbeelden uit de geschiedenis die wel overeenkomen met de bijbel.

maar je zal het moeten lezen en bestuderen, Daniel, Artaxerxes, Themistocles, Herodes de grote, Sabbatjaren zeer sterk argument, enz.

Wie zegt dat dit over het aantal jaren van de koningen gaat?

Ezechiël 4

5 En ikzelf moet u de jaren van hun dwaling geven naar het aantal van driehonderd negentig dagen, en gij moet de dwaling van het huis van Israël dragen. 6

6 En gij moet ze voleindigen. En gij moet in het tweede geval op uw rechterzijde gaan liggen, en gij moet de dwaling van het huis van Juda veertig dagen dragen. Een dag voor een jaar, een dag voor een jaar, dat heb ik u gegeven.

de 40 jaar waarover in het hoofdstuk gesproken wordt komen ook precies overeen met de aanstelling van Jeremia 13e jaar Josia tot de ballingschap

607- 647

Optelling koningen regeringsjaren is ook 390 jaar

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jouw telling van de koningen bevestigt dat, en bewijs maar eens dat Ezechiël niet openstond voor 394 of zoiets? Vanaf waar rekende hij?

997-607 dat is ook volgens bijbelse chronologie heb ik aleens uitgelegd, en komt ook aardig overeen van gebeurtenis tot gebeurtenis.

Zoals ik al eens gevraagd heb, wil je een schema maken van jouw chronologie?

Waaruit blijkt dat hij gewoon de Bijbel of een ander joods geschrift gebaseerd op de Bijbel voor zich had en daaruit overschreef.

En die bijbel is dus accuraat en betrouwbaar, ik geef al jaar en dag voorbeelden uit de geschiedenis die wel overeenkomen met de bijbel.

maar je zal het moeten lezen en bestuderen, Daniel, Artaxerxes, Themistocles, Herodes de grote, Sabbatjaren zeer sterk argument, enz.

Ja, maar telkens Josephus erbij halen als ondersteuning en bevestiging van de Bijbel is dus onzin.

Wie zegt dat dit over het aantal jaren van de koningen gaat?

Ezechiël 4

5 En ikzelf moet u de jaren van hun dwaling geven naar het aantal van driehonderd negentig dagen, en gij moet de dwaling van het huis van Israël dragen. 6

6 En gij moet ze voleindigen. En gij moet in het tweede geval op uw rechterzijde gaan liggen, en gij moet de dwaling van het huis van Juda veertig dagen dragen. Een dag voor een jaar, een dag voor een jaar, dat heb ik u gegeven.

de 40 jaar waarover in het hoofdstuk gesproken wordt komen ook precies overeen met de aanstelling van Jeremia 13e jaar Josia tot de ballingschap

607- 647

Optelling koningen regeringsjaren is ook 390 jaar

O ja, maar leg eens uit waarom het geen 392 jaar kan zijn? Zou Ezichiël daar problemen mee hebben? Ik denk het niet. En opnieuw: jouw telling van de regeringsjaren, anderen komen anders uit want ze regeerden niet van 1 januari tot 1 januari.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2288807-c128e0e97dda785463e361ed6b3d358d.png

Zoek de teksten op tel de jaren op, dan kom je op 392 Inderdaad maar Joram de zoon van Josia had 2 co-regentjaren met zijn vader.

Ik heb het allemaal al eens uitgelegd maar je valt in herhaling, niet erg, integendeel ik onderwijs met vreugde uit de schrift, daarmee duidelijk gezegd dat ik de kennis helemaal niet van mijn eigen heb, maar de geest van de schepper geeft die, niet tegenstaande studie van jaren heb je wel nodig om het totaalplaatje te zien.

volgende posting geef ik basis begrippen van af Abraham

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Nog over de tijd dat de Heere Jezus predikte: dat is duidelijk van 29 n. Chr. tot 33 n. Chr. Phlegon meldt namelijk dezelfde verduistering als de verduistering op Golgotha en vermeldt dat dit in de 202de Olympiade was. Dat is 33 n. Chr. Lukas meldt het 15de jaar van Tiberius, dat is 29 n. Chr.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog over de tijd dat de Heere Jezus predikte: dat is duidelijk van 29 n. Chr. tot 33 n. Chr. Phlegon meldt namelijk dezelfde verduistering als de verduistering op Golgotha en vermeldt dat dit in de 202de Olympiade was. Dat is 33 n. Chr. Lukas meldt het 15de jaar van Tiberius, dat is 29 n. Chr.

Bedankt voor de info

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil wel graag reageren op de eerste link. Dat Abraham rond 2000 voor Christus leefde stoelt wel op meer bewijs dan alleen terugrekenen. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... _the_kings

Het woord kamelen kan duiden op laaddieren, in de Septuaginta staat bijvoorbeeld ezels.

Er zijn heus wel sporen van David en Salomo gevonden, zij het niet bij de Assyriërs, bekijk bijvoorbeeld deze links eens:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 215001.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Khirbet_Qeiyafa

http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Dan_Stele

http://www.weet-magazine.nl/artikelen/W ... 0David.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wellicht boeiend voor de liefhebber

[Het eerste jaar van de regering van Esarhaddon (680/679), Nabu-zer-kitti-lišir,

2 gouverneur van de Sealand, die stroomopwaarts komen, kamp opzetten voor Ur maar heeft de stad niet innemen.

3 Hij vluchtte voor de officieren van Assyrië en bereikte Elam.

4 In Elam] de koning van Elam [gevangen genomen en geëxecuteerd hem.

5 Es] arhaddon noemde zijn broer Na'id-Marduk gouverneur van de Sealand.

6 In de maand Ululu de Grote en de goden van Der aangegaan Der

7 Humhumya en Å imalya ingevoerd Sippar.

8 In de maand Tašrîtu het voorplein [...] in de mont [h ...]

9 Het tweede jaar (679/678): de hofmeester dienstplichtige troepen in Akkad .

10 In datzelfde jaar Arza werd gevangen genomen en ontslagen.

11 De mensen werden vrijgekocht, werden de koning en zijn zoon gevangen genomen.

12 Er was een slachting in Buššua en er was een slachting van de Cimmeriërs in Šubuhnu. [ 1 ]

13 Het derde jaar (678/677): [...]-ahhe-Sullum, gouverneur van Nippur en Samas-Ibni, de Dakkurean

14 werden vervoerd naar Assyrië en uitgevoerd in Assyrië.

15 Het vierde jaar (677/676): Sidon werd gevangen genomen en ontslagen.

16 Het vijfde jaar (676/675): Op de tweede dag van de maand Tašrîtu , het leger van Assyrië Bazza.

17 In de maand Tašrîtu het hoofd van de koning van Sidon werd afgesneden en overgebracht naar Assyrië.

18 Het zesde jaar (675/674): Het leger van Assyrië marcheerde naar Milidu en belegerde Mugallu.

19 Op de vijfde dag van de maand Ululu, Humban-haltaš, koning van Elam, zonder ziek en nog gezond verschijnen, stierf in zijn paleis.

20 Zes jaar lang, Humban-haltaš, regeerde Elam.

21 Urtak, zijn broer, besteeg de troon in Elam.

22 Šuma-iddina, de gouverneur van Nippur, en Kudurru, de Dakkurean, werden geëxecuteerd.

23 De zevende jaar (674/673): Op de achtste dag van de maand Addaru het leger van Assyrië marcheerde naar Samele.

24 In datzelfde jaar iSTAR van Agade en de goden van Agade links Elam en

25 ingevoerd Agade op de tiende dag van de maand Addaru.

26 De achtste jaar (673/672): Op de zesde dag van de maand Addaru de vrouw van de koning stierf.

27 Op de achttiende dag van de maand Addaru het leger van Assyrië Šubria en

28 Het tiende jaar (671/670): In de maand Nisannu het leger van Assyrië marcheerde naar Egypte. .

29 Op de derde dag van de maand Tašrîtu was er een bloedbad in Egypte.

30 De elfde jaar (670/669): In Assyrië zet de koning talrijke officieren aan het zwaard.

31 De twaalfde jaar (669/668): De koning van Assyrië marcheerde naar Egypte

32 maar werd ziek op de weg en stierf op de tiende dag van de maand Arahsamna .

33 Twaalf jaar Esarhaddon regeerde Assyrië.

34 Acht jaar onder Sanherib, twaalf jaar onder Esarhaddon,

35 twintig jaar in totaal, BEL bleef in Assur en de Akitu festival vond niet plaats.

36 NABU kwam niet van Borsippa voor de processie van bel.

37 In de maand Kislîmu Assurbanipal, Esarhaddon's zoon, besteeg de troon in Assyrië.

38 jaar De toetreding van Samas-Å¡uma-ukin [ 2 ] (668/667): In de maand Ajaru

Bel en de goden van Akkad

http://www.livius.org/cg-cm/chronicles/abc14/esarhaddon.htmlbron

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 [ The first year of the reign of Esarhaddon (680/679) , Nabû-zer-kitti-lišir,

2 governor of the Sealand, having come upstream, set up camp before Ur but did not take the city.

3 He fled before the officers of Assyria and reached Elam.

4 In Elam ] the king of Elam [ captured and executed him.

5 Es ]arhaddon named his brother Na'id-Marduk governor of the Sealand.

6 In the month Ulûlu the Great and the gods of Der entered Der;

7 Humhumya and Å imalya entered Sippar.

8 In the month Tašrîtu the forecourt [...] in the mont[h...]

9 The second year (679/678) : the major-domo conscripted troops in Akkad .

10 In that same year Arza was captured and sacked.

11 The people were ransomed, the king and his son were taken prisoner.

12 There was a slaughter in Buššua and there was a slaughter of the Cimmerians in Šubuhnu.[ 1 ]

13 The third year (678/677) : [...]-ahhe-šullum, governor of Nippur, and Šamaš-ibni, the Dakkurean

14 were transported to Assyria and executed in Assyria.

15 The fourth year (677/676) : Sidon was captured and sacked. In that same year the major-domo conscripted troops in Akkad.

16 The fifth year (676/675) : On the second day of the month Tašrîtu , the army of Assyria captured Bazza.

17 In the month Tašrîtu the head of the king of Sidon was cut off and conveyed to Assyria.

18 The sixth year (675/674) : The army of Assyria marched to Milidu and encamped against Mugallu.

19 On the fifth day of the month Ulûlu, Humban-haltaš, king of Elam, without becoming ill and still appearing healthy, died in his palace.

20 For six years, Humban-haltaš, ruled Elam.

21 Urtak, his brother, ascended the throne in Elam.

22 Å uma-iddina, the governor of Nippur, and Kudurru, the Dakkurean, were executed.

23 The seventh year (674/673) : On the eighth day of the month Addaru the army of Assyria marched to Å amele.

24 In that same year IÅ¡tar of Agade and the gods of Agade left Elam and

25 entered Agade on the tenth day of the month Addaru.

26 The eighth year (673/672) : On the sixth day of the month Addaru the king's wife died.

27 On the eighteenth day of the month Addaru the army of Assyria captured Å ubria and

28 sacked it. The tenth year (671/670) : In the month Nisannu the army of Assyria marched to Egypt.

29 On the third day of the month Tašrîtu there was a massacre in Egypt.

30 The eleventh year (670/669) : In Assyria the king put numerous officers to the sword.

31 The twelfth year (669/668) : The king of Assyria marched to Egypt

32 but became ill on the way and died on the tenth day of the month Arahsamna .

33 For twelve years Esarhaddon ruled Assyria.

------------------------------------------

34 For eight years under Sennacherib, for twelve years under Esarhaddon,

35 twenty years altogether, Bêl stayed in Aššur and the Akitu festival did not take place.

36 Nabû did not come from Borsippa for the procession of Bêl.

37 In the month Kislîmu Aššurbanipal, Esarhaddon's son, ascended the throne in Assyria.

38 The accession year of Šamaš-šuma-ukin [ 2 ] (668/667) : In the month Ajaru Bêl and the gods of Akkad

39 went out from AÅ¡Å¡ur and on the twenty-fifth [ 3 ] day of the month Ajaru, they entered Babylon .

40 Nabû and the gods of Borsippa went to Babylon.

41 In that same year Kirbitum was taken and its king was captured.

42 On the twentieth day of the month Tebêtu , Bêl-etir, the judge of Babylon was taken prisoner and executed.

------------------------------------------

43 The first year of Šamaš-šuma-ukin (667/666) : [...]

44 to [...]

45 Taharqo , king of E[gypt, ...]

46 Eg[ypt...]

47 Necho , king of Eg[ypt...]

------------------------------------------

48 The second year (666/665) : [...]

Lacuna

Left edge

Combat. Combat [ 4 ]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt aan een kant wel gelijk veel nonsens in de gegeven jaartallen maar onleesbaar is het niet of heb je iets aan je ogen, helaas werkt de vertaling van Google niet helemaal naar wens maar ik heb de oorspronkelijke link in originele vorm gegeven en ik wachtte het even af, ook door tijdsgebrek, zo snel mogelijk kom ik met punten.

Om een indicatie vooraf te geven het gaat om het 10e en 12e jaar van Esar-haddon en zijn veldtochten naar Egypte, dat is wel juist maar het jaartal wat gegeven wordt is aanvechtbaar.

28 sacked it. The tenth year (671/670) : In the month Nisannu the army of Assyria marched to Egypt.

29 On the third day of the month Tašrîtu there was a massacre in Egypt.

30 The eleventh year (670/669) : In Assyria the king put numerous officers to the sword.

31 The twelfth year (669/668) : The king of Assyria marched to Egypt

681 is wat de conventionele chronologie geeft aan Esarhaddon als beginjaar

Wikipedia

634 geven revisionisten hem.

Bron

dit is de chronologie van de bijbel

740 Einde Noordelijk konink.(Assyrië Salmaneser veroverde Samaria 2 koningen 17:1-6

740 Het begin van de regering van Sargon II

735 Het begin van de regering van Sanherib

732 Sanherib belegert Jeruzalem 2 koningen 18:13

726 Het vermoedelijke begin van de regering van Esar-Haddon

716 Manasse begint te regeren (vijvenvijftig jaar) 2 koningen 21:1

713 Het vermoedelijke begin van de regering van Assurbanipal

op 726 kom ik terug

Kudurru schreef tijdens de regering van Esarhaddon: “nadat de koning, mijn heer, naar

Egypte ging, en een verduistering geschiedde in de maand Du’uzu†(Tammuz). Esarhaddon

ging in het jaar 10 en 12 van zijn regering naar Egypte. Maar alleen in jaar 10 ging hij voor de maand Tammuz naar Egypte.

Bron

de bron site tekst gaat verder maar daar ben ik het niet mee eens

03318 -0623 Jun 23 20:00:14 18985 -32437 039 T -a 0.4377 2.0274 1.0816 305.9 192.2 41.8 23S 138E

NASA

Dus Inderdaad toen een eclips die in de maand Tammuz valt, maar er zijn meer eclipsen

(Het computerprograma van de NASA werkt een jaar terug vanwege technische problemen met het jaar 0 wat niet bestaat, dus bij naslag dient men daarmee rekening te houden, voorbeeld 623bc moet zijn 624, 01bc moet zijn 02bc bij het jaar 0 moet men lezen 1bc)

Er is namelijk nog een eclips die ook in de maand Tammus valt

3082 -0716 Jul 01 09:25:03 20460 -33587 047 T t- -0.3089 2.3266 1.2563 367.1 224.2 77.2 24S 57W

NASA

Deze laatste past wel goed bij de bijbelse chronologie.

Het 1e jaar van Esar- Haddon valt dan ongeveer in 727 / 726bc. dat is enkele jaren na 732bc het jaar waarin volgens de bijbelse chronologie Sanherib Jeruzalem belegert, de schrift vermeld ook dat hij in eigen land door zijn zoon vermoord werd

Het is te volgen

najaar 732 aftocht

0ngeveer eind 731 goed en wel in Assyrie, waarna hij nog enige activiteiten ontplooide

Wikipedia

in die tijd of niet heel lang daarna vermoord

Ik reken voor Sanherib ongeveer 9 jaar (Babylonische tijd)De Engelse Wiki geeft aan dat hij kroonprins was wat betreft Assyrie, dat kan misschien een co-regentschap inhouden

Wikipedia Engels, er zijn zoveel onduidelijkheden voor het Koningschap in Assyrie dat een absolute vaststelling onmogelijk is, dat wordt dan 736bc. in zijn derde jaar 733 valt hij Israel binnen en 732 staat hij voor Jerusalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Hier dan mijn visie op de Bijbelse chronologie:

Het falen van een strikte chronologie- algemeen

1. De Bijbelse getallen zijn afrondingen

Dat Bijbelse getallen die een overzicht geven afrondingen zijn, blijkt uit het feit dat het altijd tientallen zijn. Zo zou het nageslacht van Abraham 400 jaar verdrukt worden, was Israël 430 jaar in Kanaän en Egypte, zwierf men 40 jaar door de woestijn, was er 480 jaar van de uittocht tot de tempelbouw, regeerden de koningen 390 jaar en duurde de ballingschap 70 jaar. Nu we verschillende data kunnen plaatsen blijkt dat deze getallen afrondingen zijn.

2. Het getal 40 in de Bijbel

Dat het getal veertig niet letterlijk veertig betekent, heb ik al besproken in een ander topic. Hier haal ik nog even de lijst aan van 40 jaren:

Mozes aan het hof

Mozes in Midjan

Israël in de woestijn

Othniël

Ehud 2 x 40

Debora

Gideon

Eli

Saul

David

Salomo

Asa

Hieruit blijkt dat ‘40’ hier ‘generatie’ betekent. Othniël richtte 1 generatie, Ehud werd oud een richtte er 2. Een argument dat ‘40’ ‘generatie’ betekent is dat in de Bijbel staat dat Israël één generatie in de woestijn zou blijven (Num. 14:23). Ook staat er dat Israël 40 jaar in de woestijn verbleef (Num. 13:33). Er staat dus eigenlijk hetzelfde. Het idee dat Israël letterlijk 40 jaar in de woestijn zou zijn is niet logisch. Al in het tweede jaar waren ze in Kades, dat vlak bij Kanaän ligt. In Numeri 33 zien we dat Kades ongeveer in het midden ligt. Ervan uitgaande dat Israël minder oases nodig had na Kades, aangezien je in de woestijn meer dorst krijgt, is er toch geen mogelijkheid dat Israël 40 jaar in de woestijn heeft rondgezworven.

Ook bij Mozes zijn er kritische kanttekeningen. Zo staat er dat hij toen hij drie was hij naar het hof ging. Hij was veertig jaar aan het hof, veertig jaar in Midjan, laten we zeggen een jaar bij de farao met de plagen en daarna 40 jaar in de woestijn. Hij zou dan ongeveer 124 moeten zijn geworden, maar in Deut. 34:7 staat dat hij 120 jaar is geworden.

Het falen van een strikte chronologie van voor Abraham.

1. Het totaal aantal jaren wordt niet opgeteld in Genesis 11

Men zou tegen kunnen werpen dat men die zelf ook wel kan optellen, maar waarom wordt het in Genesis 5 wel gedaan?

Gen. 5:5 : Al de dagen die Adam leefde, waren negenhonderddertig jaar; en hij stierf.

In Genesis 11 wordt dat niet gedaan:

Gen. 11:15-18 : Selah leefde, nadat hij Heber verwekt had, vierhonderddrie jaar, en hij verwekte zonen en dochters. Heber had vierendertig jaar geleefd, toen hij Peleg verwekte. Heber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderddertig jaar; en hij verwekte zonen en dochters. Peleg had dertig jaar geleefd, toen hij Rehu verwekte.

Genesis 11 is hier uniek in. Verder in de Thora worden de aantallen ook opgeteld: Numeri 1:46, 2:9, 16, 24, 31v. en 26:51. Hieruit blijkt dat Genesis 11 niet een strikte chronologie is.

2. De weglating van Kenan

In Lukas 3:36 staat: de zoon van Kenan, de zoon van Arfachsad, de zoon van Sem, de zoon van Noach, de zoon van Lamech,

Deze Kenan komt niet voor in het Oude Testament bij de Masoreten, maar wel in de Septuaginta (καιναν in het Grieks).

3a. De patriarchen van de zondvloed kunnen geen tijdgenoten van Abraham geweest zijn

Toen Jozua aan het eind van zijn leven een toespraak hield, zei hij:

Joz. 24:2 : Toen zei Jozua tegen heel het volk: Zo zegt de HEERE, de God van Israël: Aan de overzijde van de rivier hebben uw vaderen van oude tijden af gewoond, namelijk Terah, de vader van Abraham, en de vader van Nahor; en zij hebben andere goden gediend.

Als Genesis 11 een strikte chronologie geeft, dan zou Noach 2 jaar voor de geboorte van Abraham gestorven zijn en Sem zou hem nog jaren overleefd hebben. Ik ken geen christen die denkt dat Noach en Sem (die genade vonden in de ogen van God, Genesis 6) in afgoderij gevallen zouden zijn.

3b. De dagen van Peleg

Over Peleg staat er in de Bijbel: In zijn dagen werd de aarde verdeeld… In zijn dagen dus. Waarom staat er niet dat Noach of Sem toen nog leefde? Het gaat over de dagen van Peleg, omdat Noach toen niet meer leefde.

4. De betekenis van het Hebreeuwse ywld

Ywld wordt vertaald met “verwekte†en wordt gevolgd door een naam. In het Hebreeuws kan “Sem verwekte Arpachsad†net zo goed betekenen: “Sem verwekte de voorvader van Arpachsad.†Hierdoor weet je dus nooit zeker of er geen schakels tussen zitten.

5. Messiaanse schakels waren zelden of nooit eerstgeborenen

Alleen bij Obed en is het aannemelijk dat hij de eerstgeboren zoon was, maar bij alle andere Messiaanse schakels was dat niet zo: Sem, Peleg, Izak, Jakob, Juda, Perez, David, Salomo, Rehabeam, allemaal niet de eerstgeborene. Wat maakt dit uit? In het Hebreeuws kan “Sem verwekte Arpachsad†ook betekenen: “Sem verwekte de oudste broer van Arpachsad.†Als we goed kijken naar de geboortejaren en verwekkingsjaren blijkt dat Arpachsad en Abraham ook niet de eerstgeborenen waren.

6. De schokkende leeftijden

Het afnemen van de leeftijden verloopt schoksgewijs. Hier een overzicht:

Sem 600

Arpachsad 438

Sela 433

Heber 464

Peleg 239

Reü 239

Serug 230

Nahor 148

Terah 205

Tussen Heber en Peleg en Serug en Nahor wordt de leeftijd opeens gehalveerd. Dat is niet erg logisch, aangezien het daarna opeens weer geleidelijk verder loopt.

7. Abraham leefde lang na de torenbouw

In de dagen van Peleg vond de torenbouw van Babel plaats. Dit was dus 12 à 251 jaar voor Abrahams geboorte volgens de strikte chronologie. Dat is om een aantal redenen niet echt logisch. In de tijd dat Abraham in Kanaän komt lijkt het alsof iedereen er al lang woont. We treffen 7 volken in Kanaän (Gen. 15:19-21), een farao van Egypte met zijn vorsten (Gen. 12:5), 5 stadsvorsten in Mesopotamië (Gen. 14:1-16), een koning van de Filistijnen (Gen. 20:2) en Hethietische landeigenaars (Gen. 23:2-20). We horen over 26 steden, waarvan 7 met een koning, en de steden Sodom en Gomorra waren er blijkbaar al zo lang dat de maat van hun zonden vol was (Gen. 18:20v.).

8. Archeologische vondsten

De beschaving begon rond 4000 v. Chr. In Sumer, kort daarna gevolgd door de Egyptenaren, Assyriërs, Chinezen en Hethieten. Vooral de Chinezen moeten er eerder dan de toren van Babel geweest zijn. Het schrift ontstond rond 3500 v. Chr.

Het falen van een strikte chronologie voor de rechters

1. Een tijd van wanorde

In de tijd van de rechters was er veel wanorde. Het land werd herhaaldelijk binnengevallen door vijandelijke koningen waarna deze werden verslagen door de rechters. Het was echter niet zo dat deze rechters over het hele land regeerden. Waarschijnlijk is Juda alleen door Eglon en de Filistijnen bezet geweest en heeft daarna geen onderdrukkers meer gehad. Van de aanval tijdens Jeftha lezen we duidelijk dat de aanvallen plaatselijk waren:

Re. 10:8,9 : En zij onderdrukten en vertraden de kinderen Israëls in datzelve jaar; achttien jaren, onderdrukten zij al de kinderen Israëls, die aan gene zijde van de Jordaan waren, in het land der Amorieten, dat in Gilead is. Daartoe togen de kinderen Ammons over de Jordaan, om te krijgen, zelfs tegen Juda, en tegen Benjamin, en tegen het huis van Efraïm; zodat het Israël zeer bang werd.

Alleen Gilead was dus bezet door de Ammonieten, een groot gedeelte van de rest van Israël waarschijnlijk in dezelfde tijd door de Filistijnen uit Re. 13.

2. De bedoeling van Rechters

In Re. 3:2 leren we dat het boek geschreven is om de Israëlieten de oorlog te leren. Het boek is dus helemaal niet als geschiedenis geschreven! Dat zien we ook duidelijk: De buitenlandse invallen worden kort omschreven, de aanvallen van de rechters heel uitgebreid en over de rest wordt eigenlijk nauwelijks iets vermeld. We weten dat tijdens de rechters de farao’s van de 19de dynastie invallen deden in Kanaän. Hierover we lezen we niets in Rechters, omdat dit buiten de proporties van het boek valt.

3. De jaren van de rechters

Hoe de jaren van de rechters gerekend zijn, weten we niet. In het Oude Israël was het soms de gewoonte om de jaren van een volgende heerser te laten beginnen in het nieuwe jaar, dat zien we bijvoorbeeld bij de koningen van Juda vóór Athalia. Verder richtten veel rechters tegelijk met de buitenlandse heersers, zoals bijv. Samgar en Simson. Daar komt nog bij dat als je de regeringstijden van de rechters bij elkaar optelt, je uitkomt op zo’n 600 jaar, terwijl ze maar van ong. 1340 v. Chr. tot ong. 1050 v. Chr. De rechters regeerden dus ook tegelijkertijd.

Het falen van een strikte chronologie voor de koningen

1. Coregentschap

Als we naar de regeringstijden van de koningen kijken, dan zien we dat daar vaak coregentschappen waren, zoals bijv. bij Achab en Joram. We kunnen in veel gevallen nooit zeker weten of er sprake was van coregentschap, zo wordt dat door sommigen bij de volgende koningen verondersteld:

Asa/Josafat

Josafat/Jehoram

Uzzia/Jotham

Jotham/Achaz

Achaz/Hizkia

Hizkia/Manasse

En zo ook bij de koningen van Israël.

2. Buiten-Bijbelse bronnen

Veel van de koningen van Israël en Juda zijn van buiten de Bijbel bekend. Ook sommige gebeurtenissen. Dit geldt voor: de veldtocht van Sjosjenq I, Omri, Achab, Joram, Ahazia, Jehu, Menahem, Pekah, Hosea, Achaz en Hizkia. Van de koningen van Assyrië staan de regeringsjaren vast. Daaruit blijkt dat de Bijbelse chronologie soms wat anders geïnterpreteerd moet worden. Maar hoe, daar is niet iedereen het al uit.

3. Verschillende manieren van tellen

Voor de regeringsjaren waren er verschillende manieren van tellen. Zoals hierboven vermeld was het soms de gewoonte om de jaren van een volgende koning te laten beginnen in het nieuwe jaar. Daarbij komt ook nog dat Israël het nieuwe jaar in Nisan begon en Juda in Tisjri. Soms werden de regeringsjaren gerekend vanaf het begin van het coregentschap, soms vanaf de zelfstandige regering. In Israël waren er soms enkele jaren van onrust, voordat een koning begon met regeren. Hierdoor wordt het maken van een strikte chronologie onmogelijk, omdat men nooit weet of men op het goede spoor is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

koningen

Wat betreft maanden dan is er enige onzekerheid, maar wat betreft jaar van aanstelling absoluut niet, het is waar dan in het zuidelijk rijk vanaf nisan geteld werd en in het noorden waarschijnlijk anders, toch lopen ze als een symfonie in elkaar.

co/regentschap had alleen Joran zuidelijk 3 jaar met zijn vader Josafat, maar ik zal er morgen dieper op ingaan.

Een sublien ankerjaar is het jaar dat Jehu Joram noordelijk doodde tegelijk met Ahazia zuidelijk die maar een jaar regeerde, hier moeten de beide chronologie dus samenkomen en dat doen zij...en bedankt voor de info

hier alvast een voorproefje

http://blogimages.bloggen.be/chronologie/attach/242970.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid