Spring naar bijdragen

Bijbelse chronologie


Aanbevolen berichten

Wat is het nut van zulke chronologische tabellen?

Geen idee. Ik vind het wel leuk en aangezien dit topic "Bijbelse chronologie" heet praat ik daarover.

Antoon,

De exacte vertaling van de Mesha stele is: In de dagen van Omri en de helft van de dagen van zijn zoon. als dat over Joram gaat, waarom wordt Achab dan overgeslagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vind je dat, bijbelse chronologie is een zeer essentieel onderdeel van het boek, profetien kunnen ermee vallen of opstaan, op een goed bijbels forum dient zoiets uitgediept te worden.

Hoe weet je dat de auteurs niet gewoon geschreven hebben dat de profetie is vervuld terwijl de profetie eigenlijk helemaal niet vervuld is? Of hoe weet je dat de profetie niet geschreven is nadat een gebeurtenis die die "profetie" beschrijft heeft plaatsgevonden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Student de contradictie met 2 verschillende verwijzingen.

2 kon.1:17 Alzo stierf hij, naar het woord des HEEREN, dat Elía gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat, den koning van Juda; want hij had geen zoon.

Om hiermee te beginnen.

Het is goed mogelijk dat 2 jaar daarvoor Joram zuidelijk even deelnam aan de regering, het was ook de tijd dat Josafat met Achab in oorlog optrok niet zolang voor de dood van Achab..

zijn zoon kan thuisgebleven zijn om het koningschap waar te nemen, tenslotte waren ook de laatste jaren van Josafats regering naar het schijnt regentschap jaren, het kan hun gewoonte geweest zijn..

In dit verband kon de schrijver vermelden het 2e jaar van Joram zoon van Josafat, hij telde daar mogelijk vanaf.

2kon. 3:1 Joram nu, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria, in het achttiende jaar van Jósafat, den koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaren....

Welke klopt? dat vroeg je het kan dus zijn dat alles klopt

in het achttiende jaar van Jósafat komt chronologisch ook uit

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij had je dat al opgelost:

2 kon.1:17 Alzo stierf hij, naar het woord des HEEREN, dat Elía gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat, den koning van Juda; want hij had geen zoon.

2kon. 3:1 Joram nu, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria, in het achttiende jaar van Jósafat, den koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaren.

Welke klopt?

schreef Student

Het is zeer lastig, dat weet ik, ik ben er al geruime tijd mee bezig, en kom ook niet tot een sluitende synthese, het is mogelijk dat hij tijdens zijn regering ook zijn zoon Joram erin betrok net als in de laatste 3 jaar van zijn leven.

Josafat was veel onderweg met rechtspleging, afgoderij vernietigen, scheepsbouw enz. dat lag klaarblijkelijk in zijn aard en zijn zoon kon andere koninklijke taken waargenomen hebben, waardoor de schrijver stelde: in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat

Wat ook vaak gebeurde is dat koningen begonnen te regeren en jaren later pas als koning bevestigd werden, zoals Hosea en Uzzia.

In ieder geval ga ik uit van het 18e jaar van Josafat en dat betrek ik ook in mijn gehele constructie van de koningen van Juda en Israel, er zijn namelijk ook projecten waarin Josafat in het laatste deel van zijn regering veel met Joram van Israel optrok zoals scheepsbouw, dus deze koppeling is er.

Ook is er is buiten de sabbatjaren nog een aardige graadmeter om alles op zijn plaats te zetten, ik kom erop terug.

Het voorval dat je noemde blijft in ieder geval mijn aandacht houden, en kom ik tot een meer plausibele verklaring, dat is dit forum het eerste dat het te lezen krijgt, het zal niet de eerste keer zijn dat ik plotseling een brainwave krijgt in een schijnbaar onoplosbare situatie, dit misschien ook door medewerking van Gods geest, en mogelijk zijn er forummers die er meer over te vertellen hebben.

ik heb in ieder geval een duidelijke schema gemaakt om de 3 jaar co-regentschap van Joram (zuidelijk) uit beelden

2272820-aa1c824b4baf77f45f1d85f5080db319.png

Joram (N) 18e jaar Josafat 919/118

Joram (Z) 5e jaar van Joram (N)2 Koningen 8:16

precies 3 jaar voor het einde van de 25 jarige regering van Josafat

als we dus 3 jaar van de regeringsduren aftrekken komen we conform Ezechiel op 390jaar

Je kan wel allerlei theoriën bedenken over zulk soort dingen. Maar als je gewoon naar die verzen kijkt, dan is er gewoon geen overeenkomst. Waarom zou in het ene vers het mederegentschapsjaar worden genoemd en in de andere het zelfstandig koningsschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou in het ene vers het mederegentschapsjaar worden genoemd en in de andere het zelfstandig koningsschap?

Het kan zijn dat de schrijver uitging van wat opdat moment het meest urgent was, dat kan misschien een regentschap zijn en in een ander geval het 1e jaar van een officieel konin gschap

Overigens moet ik mijzelf corrigeren ten onrechte schreef ik de laatste 3 jaar van Josafats regering met regentschap van zijn zoon aan Achabs oorlogvoering toe, dat klopt niet Achab was allang dood

maar het vers dat het 2e jaar van Joram zuidelijk oppert (2 kon.1:17) kan wel met Achab te maken hebben

Joram zuidelijk kan in die tijd ook regent geweest zijn omdat zijn vader in het noordelijk rijk was

Link naar bericht
Deel via andere websites
Antoon hoe kunnen profeten precies vallen of staan icm bijbelse chronologie? Kun je een voorbeeld geven?

Schreef Hitchens

Ik kan tientallen voorbeelden geven maar ik begin met een die profetisch niet de allersterkste is maar geschiedkundig bijbels chronologisch puntgaaf daarna bouw ik eventueel op

Bij een Bijbelse chronologie waarbij in 607bc de ballingschap begon kunnen we de volgende Bijbelse gegevens postuleren.

Ezechiël begint dan in 613bc te profeteren en de allerlaatste deportatie van Joden uit Egypte in 23e jaar Nebukadnesar door Nebuzaradan Dat is dan 602bc

In 591bc dat is het 34e jaar van Nebukadnesar geeft Ezechiël verslag van de val van Tyrus Ezechiël 29:17 en voorzegt ook de val van Egypte, de belegering van Tyrus heeft 13 jaar geduurd volgen verschillende geschiedschrijvers.

Ezechiël 29:17 Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde:18 „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn

voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht. 19 a Daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik geef aan Nebukadrezar, de koning van Babylon, het land Egypte.....

Nu wordt het wel even spannend kunnen we die 13 jaar die onafhankelijke geschiedschrijvers geven plaatsen in de Bijbelse constructie, jazeker er zit ongeveer 16 jaar tussen de deportatie en de val van Tyrus 607 - 591.

Nebukadnesar zal ook niet ala direct aan de belegering van Tyrus begonnen zijn, ik geef speling van 1a2 jaar en Ezechiël kan zijn profetie ook enige tijd na de val hebben ontvangen, maar het wordt geschiedkundig nog bloedstollender, in zijn 37e jaar laat Nebukadnesar optekenen dat hij Tyrus overwonnen heeft Egypte wederom bezet en zich aan renovatie van Babylon bezighoud

http://en.wikipedia.org/wiki/Nebuchadnezzar_IIFollowing the pacification of the Phoenician state of Tyre, Nebuchadnezzar turned again to Egypt. A clay tablet,[7] now in the British Museum, states: "In the 37th year of Nebuchadnezzar, king of the country of Babylon, he went to Mitzraim (Egypt) to wage war. Amasis, king of Egypt, collected [his army], and marched and spread abroad." Having completed the subjugation of Phoenicia, and a campaign against Egypt, Nebuchadnezzar set himself to rebuild and adorn the city of Babylon, and constructed canals, aqueducts, temples and reservoirs.

dat 37e jaar is 588 drie jaar na de Bijbelse val van Tyrus die 3 jaar zijn dan klaarblijkelijk besteed aan de bezetting van Egypte en renovatie van Babylon kortom het kwartje valt.

Terloops zij nog opgemerkt dat niet alleen de afloop van de val van Tyrus is vermeld ook werd het even na 607bc voorzegt

Ezechiël 26:1 Nu geschiedde het in het elfde jaar, op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 2 „Mensenzoon, omdat Tyrus tegen Jeruzalem heeft gezegd: ’Ha! Ze is gebroken, de deur der volken! De neiging zal stellig in mijn richting zijn. Ik zal gevuld worden — ze is verwoest’,3 daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik ben tegen u, o Tyrus, en ik wil vele natiën tegen u aanvoeren, net als de zee haar golven aanvoert....7 Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik breng tegen Tyrus Nebukadrezar, de koning van Babylon, uit het noorden.

Deze harmonie vinden we niet terug in een wereldse beschouwing van de historie, dan komen we jaren tekort ik kom erop terug

In deze constructie kan het ook niet anders dat de 40 jarige ballingschap van Egypte die Ezechiël beschrijft zijn aanvang moet hebben in 589bc

als we 40 jaar verder tellen komen we op 550 bclaat dat nu het jaar zijn dat

Cyrus II koning van Meden en Perzen wordt http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote

De gedachte dat hij dan een eind maakt aan de 40 jarige onderwerping van Egypte dringt zich nu wel heel erg op, alhoewel ik dat niet met historisch materiaal kan staven maar we weten WEL van Cyrus dat hij de gewoonte had gevangen volkeren vrij te laten.

in een wereldse constructie waarin ales zich 20 jaar later afspeelt, behalve het koningschap van Cyrus is deze link in ieder geval niet te maken, de ballingschap van Egypte zou dan na 537 nog jaren duren, tot 529

http://blogimages.bloggen.be/chronologie/attach/204156.htm

En waarom zou Cambyses http://nl.wikipedia.org/wiki/Cambyses_IIdan weer moeite moeten doen om Egypte te onderwerpen, ik weet dat ik ook geen sluitend antwoord heb, maar in ieder geval was het al een geordende samenleving met bloeiende tempels, onwaarschijnlijk als de 40 jarige balling schap en woestlegging amper een paar jaar afgelopen zou zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zal allemaal wel, maar heb je ook een schema waaruit je werkt? De bewijzen komen dan later wel.

Alles heeft dus als basis 2 sleuteljaren

(1) 539bc de inname van Babylon door Cyrus door

(2) 14 van onze tijdrekening waar Tiberius tot keizer uitgeroepen werd, deze 2 data zijn onbetwist, dat is mijn basis, dus van hieruit extrapoleer ik naar voren en naar achteren in de geschiedenis.

(Er zijn nog meer onbetwistte datums, maar die liggen ook in het verlengde van de gegeven 2 voorbeelden)

En waar blijkt dat de conventionele geschiedenis afwijkt van de bijbelse chronologie ga ik even grondig de gegevens na en er blijkt heer op keer dat de bijbel gelijk heeft, zoals in het in het oog springende gedeelte van de sterf datum van Herodes I die door geschiedkundigen op 4 bc geprikt is.

Echter er zijn 3 onafhankelijke chronologische lijnen maaneclipsen en ook gebeurtenissen die naar 1bc verwijzen.

Dit ook aan Hitchens over zijn vraag om voorbeelden dat een profetie staat of valt met de juiste chronologie

als Herodes 4bc gestorven is klopt het niet dat hij 30 jaar was in het 15e jaar van Tiberius, hij zou dan ongeveer 34 jaar zijn, want dan zou hij in 5bc geboren moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Antoon hoe kunnen profeten precies vallen of staan icm bijbelse chronologie? Kun je een voorbeeld geven?

Schreef Hitchens

Ik kan tientallen voorbeelden geven maar ik begin met een die profetisch niet de allersterkste is maar geschiedkundig bijbels chronologisch puntgaaf daarna bouw ik eventueel op

Bij een Bijbelse chronologie waarbij in 607bc de ballingschap begon kunnen we de volgende Bijbelse gegevens postuleren.

Ezechiël begint dan in 613bc te profeteren en de allerlaatste deportatie van Joden uit Egypte in 23e jaar Nebukadnesar door Nebuzaradan Dat is dan 602bc

In 591bc dat is het 34e jaar van Nebukadnesar geeft Ezechiël verslag van de val van Tyrus Ezechiël 29:17 en voorzegt ook de val van Egypte, de belegering van Tyrus heeft 13 jaar geduurd volgen verschillende geschiedschrijvers.

Ezechiël 29:17 Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde:18 „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Tyrus bleek er geen te zijn

voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht. 19 a Daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik geef aan Nebukadrezar, de koning van Babylon, het land Egypte.....

Nu wordt het wel even spannend kunnen we die 13 jaar die onafhankelijke geschiedschrijvers geven plaatsen in de Bijbelse constructie, jazeker er zit ongeveer 16 jaar tussen de deportatie en de val van Tyrus 607 - 591.

Nebukadnesar zal ook niet ala direct aan de belegering van Tyrus begonnen zijn, ik geef speling van 1a2 jaar en Ezechiël kan zijn profetie ook enige tijd na de val hebben ontvangen, maar het wordt geschiedkundig nog bloedstollender, in zijn 37e jaar laat Nebukadnesar optekenen dat hij Tyrus overwonnen heeft Egypte wederom bezet en zich aan renovatie van Babylon bezighoud

http://en.wikipedia.org/wiki/Nebuchadnezzar_IIFollowing the pacification of the Phoenician state of Tyre, Nebuchadnezzar turned again to Egypt. A clay tablet,[7] now in the British Museum, states: "In the 37th year of Nebuchadnezzar, king of the country of Babylon, he went to Mitzraim (Egypt) to wage war. Amasis, king of Egypt, collected [his army], and marched and spread abroad." Having completed the subjugation of Phoenicia, and a campaign against Egypt, Nebuchadnezzar set himself to rebuild and adorn the city of Babylon, and constructed canals, aqueducts, temples and reservoirs.

dat 37e jaar is 588 drie jaar na de Bijbelse val van Tyrus die 3 jaar zijn dan klaarblijkelijk besteed aan de bezetting van Egypte en renovatie van Babylon kortom het kwartje valt.

Terloops zij nog opgemerkt dat niet alleen de afloop van de val van Tyrus is vermeld ook werd het even na 607bc voorzegt

Ezechiël 26:1 Nu geschiedde het in het elfde jaar, op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 2 „Mensenzoon, omdat Tyrus tegen Jeruzalem heeft gezegd: ’Ha! Ze is gebroken, de deur der volken! De neiging zal stellig in mijn richting zijn. Ik zal gevuld worden — ze is verwoest’,3 daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik ben tegen u, o Tyrus, en ik wil vele natiën tegen u aanvoeren, net als de zee haar golven aanvoert....7 Want dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik breng tegen Tyrus Nebukadrezar, de koning van Babylon, uit het noorden.

Deze harmonie vinden we niet terug in een wereldse beschouwing van de historie, dan komen we jaren tekort ik kom erop terug

In deze constructie kan het ook niet anders dat de 40 jarige ballingschap van Egypte die Ezechiël beschrijft zijn aanvang moet hebben in 589bc

als we 40 jaar verder tellen komen we op 550 bclaat dat nu het jaar zijn dat

Cyrus II koning van Meden en Perzen wordt http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote

De gedachte dat hij dan een eind maakt aan de 40 jarige onderwerping van Egypte dringt zich nu wel heel erg op, alhoewel ik dat niet met historisch materiaal kan staven maar we weten WEL van Cyrus dat hij de gewoonte had gevangen volkeren vrij te laten.

in een wereldse constructie waarin ales zich 20 jaar later afspeelt, behalve het koningschap van Cyrus is deze link in ieder geval niet te maken, de ballingschap van Egypte zou dan na 537 nog jaren duren, tot 529

http://blogimages.bloggen.be/chronologie/attach/204156.htm

En waarom zou Cambyses http://nl.wikipedia.org/wiki/Cambyses_IIdan weer moeite moeten doen om Egypte te onderwerpen, ik weet dat ik ook geen sluitend antwoord heb, maar in ieder geval was het al een geordende samenleving met bloeiende tempels, onwaarschijnlijk als de 40 jarige balling schap en woestlegging amper een paar jaar afgelopen zou zijn

Zoals ik al zei, de 70-jarige allingschap begint vanaf het 4de jaar van Jojakim, niet vanaf het laatste jaar van Zedekia. Als je dit vast blijft houden blijf je fout gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Chronologie van het Joodse volk .

De chronologie van Assyrië & Babylonië , en daaraan gekoppeld deze van het joodse volk voor de periode gaande vanaf de regering van Saul tot de inname van Babylon door Cyrus de Grote in 539 B.C. .

1050 tot - 931 Het een gemaakte koninkrijk[/b]

SAUL (1050-1010)

DAVID ( 1010 – 970 )

SALOMON ( 970-931)

Vanaf 931 Het verdeelde koninkrijk :

In het Noorden : Israël ( 10 stammenrijk )

In het zuiden : Juda ( Juda & Benjamin )

- 722 Val van Samaria ( wegvoering van de bevolking door Salmanasser )

- 668 tot – 626 hoogtepunt v/d Assyrische macht onder Assurbanipal

- 612 Val van Ninive ( coalitie van Meden & Babyloniërs )

- 609 Slag van MEGUIDO : Koning Josia sneuvelt : einde van Juda’s onafhankelijkheid .

Inname van Jeruzalem door Farao Necho / Joachim wordt (vazal)koning

- 605 Slag van KARKEMISCH : Nebukadnessar verslaat de Egyptenaren .

- 605 Eerste inname Jeruzalem Jeruzalem ( de jonge elite waaronder Daniël worden naar

Babylon gebracht )

- 597 Tweede inname van Jeruzalem : Jojakin (zoon van Jojakim) wordt weggevoerd samen met een 10.000 soldaten & ambachtslieden . Zedekia wordt koning .

- 586 Vernietiging Jeruzalem (met de tempel) door Nebukadnessar .

- 562 Dood van Nebukadnessar : onbeduidende opvolgers .

- 539 Inname Babylon door Cyrus de Grote .

- 538 terugkeer van + 50.000 ballingen naar Juda .(Jeruzalem)

De hierboven aangegeven data zijn de algemeen aanvaarde, die we gaan terug vinden in ieder geschiedenis boek en in ieder bijbelwoordenboek .

Daarvan afwijkend is er de chronologie van het wachttorengenootschap ( de Jehova getuigen zeg maar) die voor deze periode een afwijkende chronologie geven . ( zij stellen o.a. de verwoesting van de tempel in 607 B.C en de val van Samaria in 740 B.C. )

Met die afwijkende chronologie kan ik geenszins akkoord gaan .

Link naar bericht
Deel via andere websites

DATERING .

Hoe kunnen we weten dat de algemeen gangbare data van de Assyrisch - Babylonische geschiedenis en daaraan gekoppeld deze van dezelfde periode in de geschiedenis van Israël kloppen ?

XXX Eerst en vooral hebben we de “CANON VAN PTOLOMAEUS “, (koningslijst van Ptolomaeus) die deel uitmaakt van de ALMAGEST . Deze geeft een lijst van 55 regeringen beginnende met het eerste jaar van de Babylonische koning NABONASSAR (-747) en die loopt tot de regering van Antonius Pius (138-161) . Claudius Ptolomaeus geeft de vermelding van de regeringsduur van iedere regeerder en ook het aantal jaren dat verlopen is sedert het begin van de regering van de eerst vermelde heerser (27 februari -747) . In zijn Almagest heeft Ptolomaeus meer dan 80 zon- en maansverduisteringen evenals bepaalde planeten posities nauwkeurig aangegeven . Deze zijn door moderne astronomen allemaal geverifieerd, waardoor hun chronologie absoluut vaststaat .

XXX Daarnaast hebben we ook de EPONIEMENLIJSTEN van Assyrië die door Henry Rauwlingson te Ninivé zijn opgegraven . Ieder jaar werd de naam, een eponiem, van een hoogwaardigheidsbekleder (een limmu) toegekend en deze namen werden bijgehouden op kleitabletten. Van sommige jaren zijn ook gegevens gekend van zon- en maanverduisteringen , wat de datering absoluut vastlegt . Meest gekend is de zonsverduistering vermeld in de maand Simanu, tijdens de de eponiem Bur-Sagale . Astronomische berekeningen hebben deze zon eclips gefixeerd op 15 juni 763 B.C. Daarmee komt de gehele eponiemenlijst lopende van 891 tot 648 B.C. vast te staan, en hebben we voor die periode een astronomisch vastliggende chronologie .

XXX In 1932 werd in Khorsabad nog een andere lijst gevonden waarop alle Assyrische koningen tot Assurnirari V (754-745), de onmiddellijke voorganger van Tiglath-Pileser vermeld staan . Met deze lijst kan de nauwkeurigheid van de eponiemenlijst getest worden .

XXX Zo kunnen op basis van de canon van Ptolomaeus ook de data bepaald worden van de eponiemen van de Assyrische lijsten . Zo wordt de eponiem Bur-Sagale bijvoorbeeld gefixeerd in het jaar 763 B.C. , zowel door eponiemenlijst als door de canon van Ptolomaeus

-------------------------------

.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DE KONINGEN VAN JUDA .

Poging tot datering van de regeringsperiode van de KONINGEN VAN JUDA uitgaande van de gegevens uit II KRONIEKEN .

Overlappende regeringsperioden duiden op een gelijktijdige regering van twee koningen .

De koningen geschreven met kleine letters werden vermoord .

931-913 REHABEAM II Kronieken :10-12

913-911 ABIA II Kronieken :13:1-22

911-870 ASA II Kronieken :14-16

873-848 JOSAFAT II Kronieken ;17-20 (verbond met Achab)

848-841 JORAM II Kronieken :21:1-20

841 Acazja II Kronieken ;22:1-9

841-835 Atalja II Kronieken ;22:10 tot 23:21

835-796 Joas II Kronieken :24 (invloed van Jojada)

796-767 Amasja II Kronieken :25

791-740 UZZIA II Kronieken: 26

750-736 JOTHAM II Kronieken :27

736-716 ACHAZ II Kronieken :28

716-687 HIZKIA II Kronieken :29-32

696-642 MANASSE II Kronieken :33:1-20

642-640 Amon II Kronieken :33:21-25

640-609 JOSIA II Kronieken : 34-35 (hervorming /slag Megido)

609 JOACHAZ II Kronieken :36:1-3 (Farao Necho in Jeruzalem)

609-598 JOJAKIM II Kronieken :36:4-8 (eerste deportatie – 605)

598-597 JOJALIN II Kronieken :36:9-10 (tweede deportatie -597)

597-586 SEDEKIA II Kronieken :36: 11-21 (verwoesting tempel -586) .

---------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

En bij de poging tot datering van de zondvloed e.d. is het nog moeilijker, zoals ik al gezegd heb.

1. De leeftijden in Gen. 11 worden niet opgeteld en in Gen. 5 wel. Daaruit blijkt dat Mozes/Terah geen chronologische bedoeling had, maar alleen wilde laten zien dat de leeftijden afnamen en dat God de genealogie trouw in stand hield.

2. De weglating van kainan. In Lukas en de Septuaginta wordt Kainan tussen Arphachsad en Selah gevoegd.

3. De patriarchen kunnen geen tijdgenoten van de stamvaders geweest zijn. Jozua vermeldt in Joz. 24: 2, 14v. dat de vaderen van Israël, Terah incluis, aan de overzijde van de rivier andere goden dienden. Mij lijkt het niet goed om te zeggen dat Noach en Sem (die toen pas gesorven was respectievelijk nog leefde) in afgoderij gevallen waren omdat daar niets over in de Bijbel te vinden is.

4. Tussen de toren van Babel en Abraham zit meer dan 12-251 jaar. In de tijd van Abraham treffen we zeven volken aan in Kanaän, we lezen van het land Egypte met zijn vorsten, van de vijf koningen van verschillende landen, een priester-koning van Salem, de koning van de Filistijnen, en Hethietische landeigenaars. In Abrams dagenzijn er al 26 steden in Kanaän, waarvan 7 met een koning. En sommige steden schijnen al zo lang bestaan te hebben dat de maat van hun zonden vol was.

5. Messiaanse schakels waren nooit eerstgeboren zonen. Dit zijn de gevallen waarbij de Messiaanse lijn niet langs de oudste zoon liep:

Seth, Sem, (Arfachsad), Peleg, (Abraham,) Isaak, Jakob, Juda, Peres, David, Salomo, Joas.

Volgens Gen. 10 was Jafeth Sems oudste broer. Hierdoor valt te verklaren dat Noach 500 jaar was toen hij Sem, Cham en Jafeth gewon, 600 jaar was toen de vloed begon, Sem 100 jaar was toen hij Arphachsad gewon, en dat 2 jaar na de vloed was! Jafeth werd geboren in Noachs 500e levensjaar, Sem in zijn 502e. Dit ook bij Abraham. Volgens Gen. 10:22 was ook Arphachsad niet Sems oudste zoon.

6. De betekenis van de term verwekte. In het Hebreeuws kan A was X jaren oud toen hij B verwekte ook betekenen: A was X jaren oud toen hij de oudste broer/ voorvader van B verwekte.

We zullen dus moeten kijken naar buiten-bijbelse bronnen om de Zondvloed te dateren. Omdat ik geloof dat Sem Gen. 10 en 11a op kleitabletten schreef, denk ik dat hij als laatste Peleg meemaakte, omdat de stamboom in Gen. 10 daar opeens stopt. Aan de hand van het begin van culturen, het terugberekenen van het inwoneraantal en andere dateringsmethoden schat ik de zondvloed op 3500 v. Chr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

credo26

Ik kan niet zeggen dat hier nu echt argumentatie staat om je stelling te verdedigen, je dumpt de inderdaad gangbare theorie, een chronologie die op meerdere plaatsen tegengesproken wordt door de bijbel en geschiedenis zoals ik heb laten zien.

Er is ook geen reken kundig model om mijn bijbelse opstelling te weerleggen, je plaatst ook een aantal weetjes, zoals welke koning vermoord is. dat kan ik onthouden, het kan weleens van pas komen.

dus desondanks toch bedankt voor je reactie.

Wat jij dus doet is uitgaan van koningslijsten van omringende koninkrijken en daar extrapoleer je de geschiedenis mee of althans dat neem jij over, zelf studeren met de bijbel als kader geeft echte resultaten credo26.

maar ik zal ontleden

De Chronologie van het Joodse volk .

De chronologie van Assyrië & Babylonië , en daaraan gekoppeld deze van het joodse volk voor de periode gaande vanaf de regering van Saul tot de inname van Babylon door Cyrus de Grote in 539 B.C. .

Je zal het dus om moeten draaien de bijbel en daaraan koppelen de geschiedenis van Assyrië & Babylonië.

1050 tot - 931 Het een gemaakte koninkrijk[/b]

SAUL (1050-1010)

DAVID ( 1010 – 970 )

SALOMON ( 970-931)

ik verwijs naar het 1e bericht van mij in dit topic met de bijbelse zienswijze.

zelfs als ik met de overtollige 3 jaar van het koningschap 997 - 607 een paar jaar in de war zou zijn vanwege co-regentschap (Joram met Josafat 3 jaar) dan nog is jouw opstelling uit de lucht gegrepen

Dan daarna ga je gewoon verder met een fout uitgangspunt.

en ten overvloede het gaat niet om de wachttoren het gaat niet om mij het gaat om wat erin de bijbel staat.

Het lijkt mij in dit geval het beste om nog meer rekenkundige bewijzen te geven dat de bijbel gelijk heeft, komend weekend waarschijnlijk en ik hoop dat dat in goede harmonie gaat.

Inmiddels heb ik wel gezien dat de AFZONDERLIJKE regeringsduren wel kloppen, ik heb het weleens ander gehad, ik zal een duidelijke image van je chronologie maken, HET BEGINPUNT MARKEREN en daar zal ik van uitgaan en het toetsen aan de bijbel en geschiedschrijvers.

Hier heb ik de/uw chronologie in beeld we gaan het dus toetsen

2288791-a51670dfbf60acc5f33d9644d29e4f33.png

en natuurlijk zoals ik het lees in de bijbel

2288807-c128e0e97dda785463e361ed6b3d358d.png

om hiermee even te beginnen

1 Koningen 14:21 geeft 17 jaar aan voor Rechabeam en geen 19 credo26

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Koningen+14%3A21&id42=1&id18=1&id47=1&id35=1&l=nl&set=10

Link naar bericht
Deel via andere websites

nog een klein maar niet onbelangrijk detail..

1 Koningen 13:1,2

1 Hij stond al bij het altaar klaar, toen er een godsman uit Juda aankwam die door de HEER gezonden was.

2 Op bevel van de HEER riep hij tegen het altaar: ‘Altaar! Altaar! Dit zegt de HEER: In de familie van David zal een zoon worden geboren, Josia geheten.

Op jou zal deze Josia de priesters van de offerplaatsen, die wierook op je branden, ten offer brengen. Op jou zal het gebeente van mensen worden verbrand.’

--------------------------------------------------------------------------------

2 Koningen 23:15

15 Ook het altaar en de offerhoogte in Betel brak hij af. Die offerplaats was aangelegd door Jerobeam, de zoon van Nebat, die de Israëlieten tot zonde had aangezet.

Josia stak de offerplaats in brand, verpulverde de resten en liet de Asjerapaal in vlammen opgaan.

Tussen het uitspreken van de profetie en de vervulling met Josia zit volgens Flavius Josephus 361 jaar

Dit past niet in de chronologie die je gaf maar past wel iets beter in mijn gegeven chronologie.

een voorzetje, Jerobeam begon tegelijk met Rehabeam te regeren....en het offeren was een van zijn eerste handelingen

ik reken dan 995 -361= 634

in mijn constructie begon Josia in 659 te regeren, in zijn 18e jaar werd te wet van Mozes gevonden en hij kan extra gemotiveerd aan de de veldtocht tegen afgoderij begonnen zijn, eerst in Juda daarna in nabij gelegen gebieden zoals het voormalig noordelijk rijk..

Dan de profetie van Ezechiël 4:1-7 over 390 jaar daar beantwoord de constructie niet aan

ik kom bij berekening op 345 jaar

931-586= 345..

Toegegeven de 40 jaar profeteren van Jeremia vanaf het 13e jaar van Josia tot de ballingschap vind ik er wel in terug, net zoals bij mij trouwens, maar het jaar 586 daar is heel wat tegen in te brengen er zijn veel meer indicaties dat het 607 moet zijn.

dus je extrapoleert dan wel goed alleen het uitgangspunt (931) is verkeerd volgens mij .

ik kom erop terug met meer indicaties en rekenmodellen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een klein detail..

De koningin van het zuiden is volgend de kebra negast in 1020bc geboren

en werd Koningin van Sheba toen ze vijftien jaar oud ..dat is dan na 1005.

verder heeft zij 40 jaar geregeerd, dus tot 965

Als dat werkelijk zo is, als Franklin stelt dan past het alleen in de mijn gegeven chronologie en veel minder in de gangbare chronologie.

In de gangbare chronologie zou Salomo pas in 971 begonnen zijn te regeren en pas na afronding bouwwerkzaamheden plus/minus 947 bezoek van de koningin kunnen ontvangen, en hij stierf in 931. dus hebben we het over het tijdvak 947/931

Helaas kan ik op het net niet meer gegevens van de koningin in verhouding tot de kebra negast vinden, het blijft een klein beetje speculatief, maar toch heel aardig om te vermelden.

Ik zal in het vervolg nog meer argumenten geven voor mijn gegeven chronologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Antoon

Eventjes reageren op uw schrijfsel van enkele dagen geleden .

U schrijft dat 1 Koningen 14:21 aangeeft dat Rehabeam 17 jaar geregeerd heeft .

Dat klopt . Ook II Kronieken 12:13 bevestigt dat .

Ik heb trouwens nergens beweerd dat Rehabeam 19 jaar zou geregeerd hebben .

931-913 = 18 en geen 19 .

Het zal wel niet dag op dag 17 jaar geweest zijn dat Rehabeam zal geregeerd hebben . Indien hij zijn regering begonnen is op het einde van 931 en gestorven is in het begin van het jaar 913, dan heeft hij 17 jaar geregeerd . Ik zie dus geen enkel probleem .

Laat ik er u trouwens even op wijzen dat in de bijbel twee manieren gebruikt worden om de regeringsjaren van koningen vast te stellen : de INCLUSIEVE & de EXCLUSIEVE .

Eventjes uitleggen :

Nemen we een persoon die geboren is in januari van het jaar 2000 .

Van deze persoon kan men zeggen :

1) dat hij 13 jaar oud is (= exclusieve telling)

2) dat hij in zijn 14e levensjaar is (= inclusieve telling)

U geeft kritiek op het feit dat ik start met de chronologie van Assyrië & Babylon en daaraan de geschiedenis van Israël koppel . Volgens u zou ik het juist anders om moeten doen en beginnen met de bijbel en daaraan de geschiedenis van Assyriê & Babylon koppellen .

Mag ik er u nogmaals op wijzen dat we dank zij de koningslijst van PTOLOMAEUS, die deel uitmaakt van zijn ALMAGEST een lijst hebben van 55 regeringen beginnende met de regering van Nabonassar (-747) . In deze Almagest heeft Ptolomaeus meer dan 80 zon- en maansverduisteringen evenals bepaalde planeten posities nauwkeurig aangegeven . Deze zijn door moderne astronomen allemaal geverifieerd, WAARDOOR HUN CHRONOLOGIE ABSOLUUT VASTSTAAT . (zie mijn artikel van 5 oogst)

Indien we een degelijke chronologie willen opstellen, dan moeten we kunnen vertrekken van data die absoluut vaststaan . Deze kunnen we afleiden uit de Almagest, die echter geen regeringen aangeeft van Israël . Dit vormt echter geen enkel probleem omdat we in de bijbel genoeg verwijzingen hebben die regeringen van de koningen van Assyrië & Babylon koppellen aan deze van Israël . ( Twee voorbeelden : Vgl. Jer.25:1 : het vierde jaar van Jojakim valt samen met het eerste jaar van Nebukadnessar // Vgl. Jer.32:1 : Het tiende jaar van Zedekia valt samen met het achttiende jaar van Nebukadnessar . )

Laten we het nu eens hebben over uw zogenaamde “Bijbelse chronologie†.

Zoals reeds gezegd is er een algemene consensus wat betreft de chronologie vanaf de splitsing van het één gemaakte rijk in Israël en Juda in 931 . Deze steunt op onder andere op astronomische waarnemingen . (zie hierboven)

Enkel de Jehova-getuigen houden er een andere chronologie op na .

Zij stellen dat de tempel van Jeruzalem verwoest zou zijn in 607 , en uitgaande van die veronderstelling gaan ze de andere gegevens uit de bijbel extrapoleren, zodat ze er een chronologie op na houden die een goeie 20 jaar verschilt met de algemeen gangbare .

De vraag is : hoe komen ze daaraan ?

 Hun vertrekpunt is de tekst van Jeremia 25:11-12 :

Heel dit land valt in puin en wordt een woestenij, en ook de omringende volken zullen de koning van Babylonië dienen, zeventig jaar lang. “Deze volken nu zullen de koning van Babel dienstbaar zijn zeventig jaren; 12 maar na verloop van zeventig jaren zal Ik aan de koning van Babel en dit volk, luidt het woord des HEREN, hun ongerechtigheid bezoeken, ook aan het land der Chaldeeën, en Ik zal dat tot eeuwige woestenijen maken. “

 Dan stellen ze dat de ballingschap eindigt in 537 . Waarom is niet direct duidelijk, daar de bijbel geen aanwijzingen geeft noch van het begin noch van het einde van de zeventig jaren . 537 is het jaar dat de ballingen aankomen in Jeruzalem . Ze hadden ook 539 kunnen kiezen (het jaar van de inname van Babylon door Cyrus) of 538 (het jaar dat Cyrus de Israëlieten de toelating geeft om terug te keren)

 Ze stellen dat de dienstbaarheid van 70 jaren begint met de verwoesting van de tempel : dus redeneren ze :als de ballingschap eindigt in 537, dan moet men de verwoesting van de tempel 70 jaar daarvoor plaatsen, en zo komen ze aan het jaar 607 .

TOTAAL FOUTE REDENERING NATUURLIJK .

1) De tekst van Jeremia 25:11 spreekt van “deze volken†die de koning van Babel zullen diensbaar zijn, en daarmee worden niet enkel de inwoners van het koninkrijk Juda bedoeld .

2) Stellen dat de ballingschap eindigt in 537 is puur speculatief (zie hierboven)

3) Uit de bijbel is het zonder meer duidelijk dat de Israëlieten reeds lang voor de verwoesting van de tempel diensbaar waren aan Babel . Jeruzalem is drie maal veroverd geweest door Nebukadnessar : een eerste maal in 605 (Dan.1:1-2) , een tweede maal in 597 (2Kon.24:10-15) en een derde maal in 586, jaar waarin de stad en de tempel verwoest werden (2Kon.25) .

4) En uiteraard worden vele data van de gangbare chronologie bevestigd door astronomische waarnemingen . (zie hierboven) Zelfs de bijbel stelt dat astronomische waarnemingen bepalend zijn voor het vaststellen van “vaste tijden†: Genesis 1:14 : 14 En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren .

Uit voorgaande kunnen we enkel besluiten dat de “Bijbelse chronologie†van de Jehova getuigen niet relevant is .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hy credo26

Ik heb de indruk dat wij elkaar kennen, ben jij niet de sitemaster van wankele basis 1914

We hebben toen aardig contact gehad, heb ik het mis, sorry dan, in ieder geval heb ook hier het gevoel dat we voorlopig niet uitgesproken zijn.

Even geen argumenten voor de mijn gegeven chronologie, maar de..

De canon van Ptolemaeus.

Claudius Ptolemaeus was een Grieks astronoom die 2de eeuw bc. dus 6 eeuwen na het tijdvak Nieuwbabylonische regeerders leefde en schreef.

Zijn canon correleert ook veelal met zijn verhandeling astronomie. De hedendaagse historici in het algemeen aanvaarden Ptolemaeus werk betreffende Nieuwbabylonische koningen en hun regeringen, toch is er ook veel critiek op hem.

Het lijkt sterk dat Ptolemaeus ALS BRON voor zijn historische gegevens de Seleucidenperiode (162 -63) is.

Het moet ook niet te verwonderen dat zijn getallen overeenkomen met

Berossus, een Babylonische priester uit de Seleuciden tijd, daarmee beweer ik niet meteen dat hij daarom over een malafide bron beschikt..

Maar het argument dat afzonderlijke geleerden een canon ondersteunen gaat niet geheel en al op, MEN IS AFHANKELIJK VAN ELKAAR.

Maansverduisteringen.

Met dit kader probeert men ondersteuning te vinden voor datums die uit Ptolemaeus zijn pen vloeien..

Maar laten we er eerst van uitgaan dat Ptolemaeus de datums van willekeurige eclipsen uit het verre verleden, nauwkeurig heeft berekend en opgetekend, DAT IS OOK DE VRAAG,

dan is dat geen doorslaggevend bewijs dat hij de juiste verbanden en correlaties heeft gelegd namelijk dat regering perioden van desbetreffende koningen altijd op historische feiten berust.

Is het punt van waarneming correct, en zoja is dan de beschrijving correct, koningen uit het verleden hadden namelijk de gewoonte om te overdrijven, om een jaar van overwinningen van een voorganger in zijn eigen periode te betrekken, voorbeeld

De beschrijving bij de eclips vermeldt het 9e jaar van een koning terwijl het maar zijn 7e was.

bv. Salmanasser V en SargonII, wie nam nu Samaria in, ik hou mij aan de schrift dus eerstgenoemde

Niet te vergeten er traden vaak verschillende eclipsen op in de regeringsduur van een koning, dus welke wordt nu precies bedoeld?

Een voorbeeld is Herodes met tal van eclipsen in zijn laatste jaren, geleerden weten niet welke de juiste is

Eventjes reageren op uw schrijfsel van enkele dagen geleden .

U schrijft dat 1 Koningen 14:21 aangeeft dat Rehabeam 17 jaar geregeerd heeft .

Dat klopt . Ook II Kronieken 12:13 bevestigt dat .

Ik heb trouwens nergens beweerd dat Rehabeam 19 jaar zou geregeerd hebben .

931-913 = 18 en geen 19 .

Als je het 1e jaar meetelt kom je op 19.

Schrijvers uit de oudheid maar ook bijbelschrijvers hadden de gewoonte om het 1e jaar mee te tellen

01 - 931

02 - 930

03 - 929

04 - 928

05 - 927

06 - 926

07 - 925

08 - 924

09 - 923

10 - 922

11 - 921

12 - 920

13 - 919

14 - 918

15 - 917

16 - 916

17 - 915

18 - 914

19 - 913

In een ander verband heb ik daarover een verhandeling gemaakt bij (Het goede nieuws)

Forum

let op de laatste berichten van mij..

Laat ik er u trouwens even op wijzen dat in de bijbel twee manieren gebruikt worden om de regeringsjaren van koningen vast te stellen : de INCLUSIEVE & de EXCLUSIEVE .

Eventjes uitleggen :

Nemen we een persoon die geboren is in januari van het jaar 2000 .

Van deze persoon kan men zeggen :

1) dat hij 13 jaar oud is (= exclusieve telling)

2) dat hij in zijn 14e levensjaar is (= inclusieve telling)

Goed gezien, maar zoals ik de tellingen dus naga wordt steeds het 1e jaar (jaar van gebeurtenis) dus meegeteld in het geheel.

Genesis 42:17 Daarop stelde hij hen drie dagen lang te samen in verzekerde bewaring. 18 Daarna zei Jozef op de derde dag tot hen: „Doet dit en blijft in leven. Ik vrees de [ware] God.

een van de vele voorvallen

U geeft kritiek op het feit dat ik start met de chronologie van Assyrië & Babylon en daaraan de geschiedenis van Israël koppel . Volgens u zou ik het juist anders om moeten doen en beginnen met de bijbel en daaraan de geschiedenis van Assyriê & Babylon koppellen .

Als je in de bijbel geloof stelt dan dien je te geloven wat er staat en geschreven is door schrijvers onder inspiratie.

De volgende stellingen die je inneemt spitsen zich toe op 607, of de bijbel gelijk heeft of geschiedschrijving, het is dermate zwaarwegend dat ik dit in een nieuw bericht ga verhandelen, even geduld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Antoon,

Ge komt me terdeeg verbazen …..

Ik weet van toeten noch van blazen !

Nee we kennen elkaar niet . En van de site “wankele basis 1914†heb ik zelfs nooit gehoord, laat staan dat ik er de “site master†ervan zou zijn .

Laten we zeggen dat ik een heel klein beetje geschiedenis ken en dat ik wel ongeveer weet wat verschillende godsdienstige groeperingen vertellen, voor de rest ben ik een onschuldig lam (maar ver van tam) .

Nog een kleine opmerking : b.c. betekent “before Christ†: VGT in de taal van de getuigen .

Claudius Ptolomaeus leefde in de tweede eeuw A.D. (Anno Domini) . Maar dat wist u uiteraard : dus juist b.c. vervangen door A.D.

Nog een prettige dag .

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid