Spring naar bijdragen

Bijbelse chronologie


Aanbevolen berichten

Tot nu toe heb ik geen onware dingen gezegt en als het niet zeker is wat ik aansnij zeg ik waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk alnaargelang de bewijsvoering die ik aandraag

Amasis past goed in de bijbelse chronologie, het komt hieropneer dat alle ongeveer 20 jaar terug in de tijd gepostuleerd moet worden, daar zijn genoeg bewijzen voor, volgende keer behandel ik de eclipsen

Flavius is dus duidelijk, van de bijbel overgenomen zeg jij, klopt en de bijbel heeft de gewoonte steeds gelijk te hebben, maar geduld alles komt aan de orde.

Maar even dit waar wil jij nu in geloven, in wat erin de bijbelstaat en wat bevestiging heeft of in geschiedkundigen en theologen die elkaar ook nog vaak tegenspreken.

Als het geen 70 jaar is en niet in 607 de ballingschap begonnen is dan zijn er heel wat profeten die maar wat aan leuteren, als je dat wil aanvaarden dan heeft het boek weinig waarde voor jou zou ik denken, nogmaals het is jouw leven en ik ben geen broeders hoeder, maar je kunt het overdenken

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Amasis past goed in de bijbelse chronologie, het komt hieropneer dat alle ongeveer 20 jaar terug in de tijd gepostuleerd moet worden, daar zijn genoeg bewijzen voor, volgende keer behandel ik de eclipsen

Maar hij werd ook overwonnen door Cambyses, die weer Cyrus opvolgde en plaats jij niet 20 jaar terug in de tijd.

Flavius is dus duidelijk, van de bijbel overgenomen zeg jij, klopt en de bijbel heeft de gewoonte steeds gelijk te hebben, maar geduld alles komt aan de orde.

Nee, jij zei:

(ik zal even de bijbel zelf er even zo min mogelijk bij betrekken) en ik begin met geschiedschrijving

Flavius Josephus vermeld 4 maal expliciet dat de ballingschap 70 jaar duurde, dan kan de begin datum niet anders zijn dan 607bc.

Maar even dit waar wil jij nu in geloven, in wat erin de bijbelstaat en wat bevestiging heeft of in geschiedkundigen en theologen die elkaar ook nog vaak tegenspreken.

Ik geloof in de waarheid: soms moet je op grond van de archeologie de Bijbel anders lezen dan je aanvankelijk dacht.

Als het geen 70 jaar is en niet in 607 de ballingschap begonnen is dan zijn er heel wat profeten die maar wat aan leuteren, als je dat wil aanvaarden dan heeft het boek weinig waarde voor jou zou ik denken, nogmaals het is jouw leven en ik ben geen broeders hoeder, maar je kunt het overdenken

Die profeten leuteren helemaal niet. 69 jaar of 70 jaar: who cares?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maareh Antoon wat bedoelde je nou met je opmerking 'op Google heb ik een aandeel van 2 a 3%'? 2a3 procent van wat?Hitchens

Ik begrijp je vraag, wat ik bedoelde uit te drukken is, dat als er bepaalde bijbelse woorden bij Google in getypt wordt er kans bestaat dat sites van mij dan op de 1e of 2e of 3e tot 10e pagina komen, dat wil zeggen dat ze redelijk bezocht worden, 2a3% is wat overdreven, ik wist even niet hoe uit te drukken.

bv

Bij: jezus abia herodes geboorte kom ik als 2e op de 1e pagina van toch 11500 resultaten

Bij darius artaxerxesbovenaan op de 3e pagina ik bedoel pagina,s in de Nederlandse talen (bij alle talen) kom ik op de 7e pagina van 174000 matsches

Bij artaxerxes, geboorte bovenaan op de 2e pagina

de site is helaas niet zo goed in beeld, omdat ik toen incompatibel inprogrameerde en nu niet meer zo goed bij dat account kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anchor Bible Dictionary en Gershon Galil, BOEK The Chronology of the Kings of Israel and Judah

931 __ 914 __ 17 _ Rechabeam

914 __ 911 __ 03 _ Abiam

911 __ 870 __ 41 _ Asa

870 __ 846 __ 24 _ Josafat

851 __ 843 __ 08 _ Joram

843 __ 842 __ 01 _ Achazja

842 __ 836 __ 06 _ Atalja

836 __ 798 __ 38 _ Joas

798 __ 769 __ 29 _ Amasja

785 __ 733 __ 52 _ Azarja

743 __ 729 __ 14 _ Jotam

743 __ 727 __ 16 _ Achaz

727 __ 698 __ 29 _ Hizkia

698 __ 642 __ 56 _ Manasse

641 __ 640 __ 01 _ Amon

630 __ 609 __ 21 _ Josia

609 __ 609 __ 00 _ Joachaz

608 __ 598 __ 10 _ Jojakim

597 __ 597 __ 00 _ Jojakin

596 __ 586 __ 10 _ Sedekia

dit even tussendoor opdat ik er op terug kan komen en kan laten zien dat de bijbelse chronologie superieur is aan reguliere, zoals deze

straks ga ik eclipsen behandelen

Link naar bericht
Deel via andere websites

2545044-b9a8d45a2237c177ef778deb7ea30ecf.png2545044-954375531d4c5c09db87803cb7d7ac47.png

Nebukasrezar was in het 18e jaar tijdens de verovering van Jeruzalem

De reguliere geschiedschrijving gaat uit van de eclips maand SIMANU in 568bc als het 37e jaar van Nebukasrezar, als dat kopt is de ballingschap inderdaad 586bc.

Maar men vergeet de Eclips van 588bc... als dat de eclips is die bedoelt als in zijn 37e jaar wordt is het jaar gewoon 607bc. zoals de bijbel weergeeft in haar chronologie

2219626-0b63c90c87f36bf0f8157872b64af44c.png

018__ 019__ 20__ 21__ 22__ 23__ 24__ 25__ 26__ 27__ 28__ 29__ 30__ 31__ 32__ 33__ 34__ 35__ 36__ 37

588_ 589_ 590_ 591_ 592_ 593_ 594_ 595_ 596_ 597_ 598_ 599_ 600_ 601_ 602_ 603_ 604_ 605_ 606_ 607

568_ 569_ 570_ 571_ 572_ 573_ 574_ 575_ 576_ 577_ 578_ 579_ 580_ 581_ 582_ 583_ 584_ 585_ 586_ 587_

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog een punt toe te voegen aan 'Het falen van een strikte chronologie- algemeen'.

3. Volgens E.W. Heaton 'dachten de Israëlieten meer in termen van tijdsinhoud dan van tijdsduur'. De Israëlieten hadden 12 maanden van 28 dagen, waarbij ze natuurlijk verkeerd uitkwamen met de seizoenen, dus voegden ze zo nu en dan een extra maand toe, maar exacte jaren hadden ze niet. Bij het tellen van de jaren ging er ook nog wel eens iets fout dus af en toe werd er een jaar overgeslagen. Pas in de tijd van de koningen werd de jaartelling strikter.

Bron: E.W. Heaton, Dagelijks leven in de tijd van het Oude Testament, Bosch en Keuning, Baarn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zacharia 1:12 wordt nogal eens triomfantelijk aangehaald door mensen die wel willen aanvaarden dat de ballingschap 70 jaar was, maar volgens hun wel 587bc begonnen.

Het lijkt er inderdaad op in het vers waarin Zacharia verwijst naar de ballingschap die net afgelopen zou zijn, vol van vreugde voegen zij eraan toe dat de 20 jaar te verantwoorden zijn

539 tot 518.

Hierbij vergeten zij gemakshalve dat na 537 het land niet meer woest en onbewoond was

dat waren duidelijke kenmerken die in de bijbel genoemd werden, Koningen, Jesaja en Jeremia

Zacharia 1:12 De engel van Jehovah dan antwoordde en zei: „O Jehovah der legerscharen, hoe lang zult gijzelf geen barmhartigheid betonen aan Jeruzalem en aan de steden van Juda, die gij deze zeventig jaar openlijk hebt veroordeeld?â€

Zacharia 7:5 „Zeg tot heel het volk van het land en tot de priesters: ’Hebt GIJ, toen GIJ vastte en er geweeklaag was in de vijfde [maand] en in de zevende [maand], en dit zeventig jaar lang, werkelijk voor mij gevast, ja voor mij?

De laatste tijdaanduiding in het boek Zacharia is de vierde dag van Kislev in het 4de regeringsjaar van Darius (omstreeks 1 december 518bc) (7:1).

Op grond hiervan kan dit boek niet voor het einde van 518bc. op schrift gesteld zijn.

Aangezien „het woord van Jehovah†in de „achtste maand, in het tweede jaar van Darius†(oktober/november 520bc.), tot Zacharia kwam (1:1), beschrijft het boek een periode van ten minste twee jaar.

Ik heb nog een punt toe te voegen aan 'Het falen van een strikte chronologie- algemeen'.

3. Volgens E.W. Heaton 'dachten de Israëlieten meer in termen van tijdsinhoud dan van tijdsduur'. De Israëlieten hadden 12 maanden van 28 dagen, waarbij ze natuurlijk verkeerd uitkwamen met de seizoenen, dus voegden ze zo nu en dan een extra maand toe, maar exacte jaren hadden ze niet. Bij het tellen van de jaren ging er ook nog wel eens iets fout dus af en toe werd er een jaar overgeslagen. Pas in de tijd van de koningen werd de jaartelling strikter.

Bron: E.W. Heaton, Dagelijks leven in de tijd van het Oude Testament, Bosch en Keuning, Baarn.

Klopt de maanden jaren waren anders ingedeeld, echter we kunnen niet alles meer achterhalen

toch denk ik dat men eerder met een strikte seizoenen en telling begonnen dan in Koningen, want anders zou de natuur niet meer in overeenstemming zijn met de maand waarmee men rekende, ook de feesten 3 vaste verplichtte feesten 14 nisan, loofhutten feest en 6 sivan toonbroden, voor ons Pinksteren en niet te vergeten Tishri loofhutten feest waren seizoens gebonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt de maanden jaren waren anders ingedeeld, echter we kunnen niet alles meer achterhalen

toch denk ik dat men eerder met een strikte seizoenen en telling begonnen dan in Koningen, want anders zou de natuur niet meer in overeenstemming zijn met de maand waarmee men rekende, ook de feesten 3 vaste verplichtte feesten 14 nisan, loofhutten feest en 6 sivan toonbroden, voor ons Pinksteren en niet te vergeten Tishri loofhutten feest waren seizoens gebonden.

Wat ik wilde aantonen: jij zegt dat de uittocht in 1473 v. Chr. plaatsvond, maar waarom niet in 1472 of 1474 v. Chr.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De uittocht heeft archeologisch gezien nooit plaatsgevonden.

Amenhotep II regeerde van 1427-1401 v. Chr. Zijn vader, Thoetmoses III, had grootschalig semtitsche mensen ingezet in zijn bouwprojecten. Amenhotep II was een wrede farao. Zijn dood is in raadselen gehuld. Hij stierf in de bloei van zijn leven en werd niet opgevolgd door zijn oudste zoon. Zijn graf is onafgemaakt.

Enkele decennia later werden de Amarnabrieven geschreven. Brieven van Kanaänitische stadsvorsten aan farao's Amenhotep III en Echnaton. In deze brieven worden de 'Habiru' genoemd, die onder leiding staan van 'de rebel Mesj'. Opvallend is dat in die tijd de Hebreeën rondliepen, onder leiding van 'Moshe', die voor de koninklijke familie een rebel was.

Mozes veroverde Moab en Basan.

De Habiru plunderen alle landen van de koning...

Onder leiding van Jozua werd Kanaän ingenomen. Ook dat was in de tijd dat de Amarnabrieven werden geschreven. 'In een paar dagen zijn de Habiru in mijn stad', schreef de koning van Jeruzalem, wellicht dezelfde als Adonizedek in het boek Jozua. Opvallend is dat er geen brieven zijn van de koningen van Jericho en Ai.

Jozua verwoestte 3 steden: Jericho, Ai en Hasor.

Jericho is rond 1400 v. Chr. verwoest, concludeert archeoloog B. Wood.

Ai, dat gelokaliseerd moet worden als Khirbet El-Maqatir, is rond 1400 v. Chr. verbrand.

Hasor was volgens de koning van Tyrus, die ook een Amarnabrief schreef, in handen van de Habiru. Hij dacht alleen dat de koning van Hasor was overgelopen naar de Habiru!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Amenhotep II regeerde van 1427-1401 v. Chr. Zijn

en je gaat verder, er kan onmogelijk gesteld worden dat hij toe regeerde, de matches verwijzen zeer duidelijk naar de periode van Saul en later david en Salomo

Amenemhat III is met stip de meest voor de handliggende farao van de uittocht ook hij werd opgevolgd door broers maar dat niet alleen, Mozes en zijn pleegmoeder zijn duidelijk in beeld ondersteund door talrijke matches en steeds ontdek ik nog nieuwe, het loopt ook chronologisch synchroon met Imhotep als Josef onder Farao Djoser.

Ik waardeer je post, en heb er weleens wat aan, maar houd in gedachten dat de Egyptische reguliere chronologie een hoop vodden is bijna de helft van de Faraos daar is nooit iets van gevonden ook Manetho wijkt vaak af met regeringsduur t.o.v. konings lijsten zoals die in steen staan.

Alleen van de 1e 2e 3e Dynastie daar is aardig wat van bekend en al helemaal van de 12e

de andere dynastien liepen contemporain en hadden veel minder invloed

we zien het ook aan de muntstukken (deber) die werd in de 3e en 6e dynastie gebruikt, die 2 liepen gelijktijdig. ook met andere vormen van cultuur kunnen we gevolgtrekkingen maken.

Het was gewoon de 1,2,3,12e dynastie daarna begon snel de verwarring van na de uittocht en binnen vallen van vreemdelingen

hetzelfde met de 6e dynastie die gelijktijdig liep daarna de verwarring van Amalekieten

een periode die gelijk opliep met de rechters in het beloofde land

Ahmose I Saul en ook David hadden de eer daar een end aan te maken, er is gewoon geen 1e en 2e tussenperiode er was alleen de interventie van de Amalekieten die enkele eeuwen duurde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Amenhotep II regeerde van 1427-1401 v. Chr. Zijn

en je gaat verder, er kan onmogelijk gesteld worden dat hij toe regeerde, de matches verwijzen zeer duidelijk naar de periode van Saul en later david en Salomo

Hij maakte grote veldtochten in Kanaän, waarvan we in de Bijbel dus niets lezen. Hij trof daar geen beschaving aan.

Amenemhat III is met stip de meest voor de handliggende farao van de uittocht

Dat is interessant. 20 juli 2013 om 13:03 schreef je nog dat Neferhotep de farao van de uittocht was. In zijn tijd waren er inderdaad semieten aan het bouwen, maar die waren daar vrijwillig. Verder is er geen enkele reden waarom hij de farao van de uittocht zou zijn.

Mozes en zijn pleegmoeder zijn duidelijk in beeld ondersteund door talrijke matches en steeds ontdek ik nog nieuwe, het loopt ook chronologisch synchroon met Imhotep als Josef onder Farao Djoser.

Noem eens een paar matches.

Ik waardeer je post, en heb er weleens wat aan,

Je hebt er niks aan want volgens jou zijn de strata en farao's verkeerd gedateerd.

maar houd in gedachten dat de Egyptische reguliere chronologie een hoop vodden is bijna de helft van de Faraos daar is nooit iets van gevonden ook Manetho wijkt vaak af met regeringsduur t.o.v. konings lijsten zoals die in steen staan.

Door de koningslijsten, Manetho, de Sothisperiode en de omliggende landen is er een goed beeld ontstaan van de chronologie van Egypte.

De rest komt later.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is interessant. 20 juli 2013 om 13:03 schreef je nog dat Neferhotep de farao van de uittocht was. In zijn tijd waren er inderdaad semieten aan het bouwen, maar die waren daar vrijwillig. Verder is er geen enkele reden waarom hij de farao van de uittocht zou zijn.

Foutje indedaad Neferhotep veel dingen vewijzen naar hem, ik heb al veel matches.

genoemd, maar aangezien jij het nog een keer wil horen, geen probleem voor mij, ik kom eraan..

Door de koningslijsten, Manetho, de Sothisperiode en de omliggende landen is er een goed beeld ontstaan van de chronologie van Egypte.

De rest komt later.

Dat is gewoon niet waar, hoe kan er nu een goed beeld ontstaan als lijsten verschillend zijn en elkaar tegenspreken, klopt dus niet wat je zegt. De Sothisperiode periode is giswerk wat geen basis en ook geen enkel bewij, ik kom ook hier op terug

Nogmaals jij wil graag vrij zijn in je beoordeling en je nergens aan een chronologie binden, dat begrijp ik een beetje maar nu ga je wel prat op een chronologie van omringende volkeren en lijsten wat een rommeltje van verschil is, sorry maar je kan ook met 2 benen op de grond staan en die chronologie volgen die geen, of de allerminste tegenspraak heeft zoals de bijbelse en dat doe je schijnbaar liever niet.

Maar ik denk dat ik hier mee verder gaat in de juiste topic die over Egypte, dit is bedoelt als bijbelse chronologie in het algemeen, geeft niet overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
die 2 liepen gelijktijdig. ook met andere vormen van cultuur kunnen we gevolgtrekkingen maken.

Als ze gelijktijdig liepen, waarom worden ze dan niet na elkaar genoemd in koningslijsten?

Ahmose I Saul en ook David hadden de eer daar een end aan te maken, er is gewoon geen 1e en 2e tussenperiode er was alleen de interventie van de Amalekieten die enkele eeuwen duurde

Saul heeft er geen eind aan gemaakt, daar is helemaal geen bewijs voor.

Door de koningslijsten, Manetho, de Sothisperiode en de omliggende landen is er een goed beeld ontstaan van de chronologie van Egypte.

De rest komt later.

Dat is gewoon niet waar, hoe kan er nu een goed beeld ontstaan als lijsten verschillend zijn en elkaar tegenspreken, klopt dus niet wat je zegt. De Sothisperiode periode is giswerk wat geen basis en ook geen enkel bewij, ik kom ook hier op terug

Jij doet net alsof iedere bron even betrouwbaar is, maar dat is niet zo. Van de meeste farao's kunnen we de regeringstijden herleiden. Door buitenlandse bronnen weten we het ongeveer. Zo leefde Sjosjenk I in de tijd van Rehabeam. Door de Sothisperiode kunnen we van sommige farao's de exacte regeringsjaren weten en door Manetho en de koningslijsten vullen we dan de rest verder in. Natuurlijk is er niet overal zekerheid, dat kun je ook zien doordat bijv. het laatste regeringsjaar van Amenhotep II verschilt van 1427 v. Chr. tot 1396 v. Chr.

Trouwens, als je je niet aan Manetho en de koningslijsten kunt hechten, wat ben jij dan aan het doen in 'Bijbel en Egyptische chronologie?'

Nog over de Sothisperiode: natuurlijk denk je dat het giswerk is als je alleen Velikovsky hebt gelezen, zoals ik ooit. Maar het is een astronomisch nauwkeurige theorie. Lees bijv. de duidelijke wikipediapagina erover eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sothisperiode

Nogmaals jij wil graag vrij zijn in je beoordeling en je nergens aan een chronologie binden, dat begrijp ik een beetje maar nu ga je wel prat op een chronologie van omringende volkeren en lijsten wat een rommeltje van verschil is,

Doordat er zoveel connecties zijn tussen verschillende volken is er een vrij zekere chronologie.

sorry maar je kan ook met 2 benen op de grond staan en die chronologie volgen die geen, of de allerminste tegenspraak heeft zoals de bijbelse en dat doe je schijnbaar liever niet.

Ik heb daar zo mijn redenen voor gegeven, dacht ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ze gelijktijdig liepen, waarom worden ze dan niet na elkaar genoemd in koningslijsten?

zoals gezegd over Egypte blijf ik liever bij de juiste topic.

Jij doet net alsof iedere bron even betrouwbaar is, maar dat is niet zo. Van de meeste farao's kunnen we de regeringstijden herleiden. Door buitenlandse bronnen weten we het ongeveer.

Dat doe ik juist niet de meeste linken gooi ik al redelijk snel in de prullenbank

Ik heb het nog even nagekeken, maar nee, overtuigende argumenten heb je nog niet genoemd.

je zou een voorbeeld kunnen geven van wat jij niet overtuigend vind

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hier haal ik nog even de lijst aan van 40 jaren:

Mozes aan het hof

Mozes in Midjan

Israël in de woestijn

Othniël

Ehud 2 x 40

Debora

Gideon

Eli

Saul

David

Salomo

Asa

schreef Student

daarbij bedoelend dat wet afrondingen zijn, natuurlijk lijkt het voor de hand te liggen, dat zie ik ook wel, om van onderen te beginnen met Asa

of nee met het getal 40

De schepper heeft hier volgens mij veelal de hand in

Jezus was 40 dagen in de woestijn, een bewuste keuze die hij maakte, hij had ook 30 of 25 dagen daar kunnen verblijven

Bij de uittocht moest men 40 jaar door de woestijn zwerven God relateerde dit aan het aantal dagen van spionage blijkbaar ook 40

Jeremia moest 40 jaar profeteren in dit geval niet gerelateerd ergens aan maar een keuze van God, himzelf

De vloed niet te vergeten slagregens die 40 etmalen over de aarde huishielden, een bewuste keuze lijkt mij..

Ook met een berekening kom je op 40 (10 x 40 = 400 jaar) in het land Canaan en Egypte

Ook de profeet Elia verblijft 40 dagen in de woestijn als hij gevlucht is voor Esebel.

Als er een lijn is dan is het wel verdrukking volhouden beproeving.

Nineve kreeg veertig dagen om berouw te tonen Jona 3:4

Naar nu Asa het is of lijkt geen periode van beproeving, waar de schepper de regie in handen had, toch ook weer 40 jaar, maar vergis je niet de bijbel zegt

1 Koningen 15:9 In het twintigste jaar van Jerobeam, de koning van Israël, regeerde Asa als koning van Juda. 10 En eenenveertig jaar heeft hij te Jeruzalem geregeerd

verzacht de pijn een heel klein beetje

Nu Salomo 40 JAAR ik kan en wil er niets anders van maken, natuurlijk heb ik dan ook een vraagteken in mijn ogen, in dit verband ook David Saul en Joas en neem ook de Mesa steen mee in het verslag.

Chronologisch is het te verweven in de 390 jaar van Ezechiël, dat moeten we er beslist ook bij zeggen.het lijkt als of de schepper er de hand in heeft, en als dat het geval is zitten we met de vraag WAAROM er lijken geen dwingende redenen voor

Aan de andere kant heb je weer 12 gerelateerd aan 4 (3x4=12)dit getal wordt steeds in verband gebracht met organisatie en komt meermalen voor in de bijbel, ook met veelvouden David organiseerde 24 priesterafdelingen, die in de tempel gebouwd door Salomo door dienstroosters hun werk zouden verrichten (1Kronieken 24)

Het lijkt toch dat de schepper vanuit een bepaald stramien dingen laat gebeuren.

Mozes was een voorloper van de Messias beiden waren in de woestijn respectievelijk 40 jaar en 40 dagen

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Handelingen+13%3A20&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id35=1&l=nl&set=10

Er staat overigens wel tot de Rechters

Dat zou dan kunnen zijn 1913 begin kwelling - 450 jaar is 1463, volgens bijbelse chronologie zouden in die tijd de Rechters misschien kunnen beginnen

Verder staat er ongeveer er word geen exacte chronologie weergegeven.

Handelingen 13:20 dit alles gedurende ongeveer vierhonderd vijftig jaar.En na deze dingen gaf hij hun rechters tot op de profeet Samuël.

Handelingen 3:7 De zonen van Israël deden dus wat kwaad was in Jehovah’s ogen, en zij vergaten Jehovah, hun God, en gingen de Baäls en de heilige palen dienen.

8 Toen ontbrandde Jehovah’s toorn tegen Israël, zodat hij hen in de hand van Kuschan-Rischataïm, de koning van Mesopotamië, verkocht; en

de zonen van Israël bleven Kuschan-Rischataïm acht jaar dienen.

Die 8 jaar zouden in kunnen passen tussen 1473 en 1463, overigens denk ik dat ik hier nog niet klaar ben, ik zou een wijziging in mijn betoog aan kunnen brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die 8 jaar zouden in kunnen passen tussen 1473 en 1463, overigens denk ik dat ik hier nog niet klaar ben, ik zou een wijziging in mijn betoog aan kunnen brengen.

Ik dacht dat bij jou de uittocht in 1473 v. Chr. plaatsvond, dus er waren geen 40 jaren in de woestijn of minstens 7 jaar voor Jozua en een onbekend aantal jaren voor de 'oudsten'.

In de grondtekst staat er overigens niet per se 'ongeveer': http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... /act13.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites

4026 -- Schepping van Adam Genesis 2:7

2370 -- Vloed Genesis 7:11

1943 -- Abrahahitisch verbond Genesis 12:4

1913 -- Begin van kwelling Galaten 4:29

1737 -- Josef voor Farao Genesis 41:44

1728 -- Jacob in Egypte Genesis 47:9,10

1593 -- Geboorte van Mozes Exodus hoofdstuk 2

1553 -- Mozes vlucht naar Midian Handelingen 7:23

1513 -- Uittocht Exodus 12:40

1473 -- Intocht Jozua 6:20

1463 -- Vermoedelijk begin van rechters Othniël Rechters 1:11-15 en Jozua 15:16-19

1034 -- Tempelbouw koningen 6:1

0997 -- Afscheiding noordelijk rijk 1 Koningen 14:20

0607 -- Ballingschap Jeremia 37:7-10 en 2Kon 25:1-8

0455 -- Begin van de 70 jaarweken Nehemia 2

0029 -- Doop Jezus Marcus 1:9

0033 -- Dood Jezus Johannes 19:28-30

0036 -- Doop Cornelius Handelingen 10:34

Men dient zich af te vragen welke periode er bedoelt wordt.

Eind punt is begin van rechters, reken je 450 jaar van 1463 terug dan kom je op het jaar van begin kwelling 1913, Isaäk door Ismaël Galaten 4:29

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid