Spring naar bijdragen

Bijbelse chronologie


Aanbevolen berichten

Beste Mods, dit is geen JG lering, ook onderwijs ik die niet, dit is chronologie die uit de schrift komt. waarvan ik het belangrijk vind, dat men dat ook onderzoekt.

Mijn belangrijkste sleutel is bijbelse chronologie, al mijn studies zijn hiervan afgeleid, van dit gegeven, ontbreekt er hier iets dan kloppen veel van mijn argumenten ook niet.

dus deze chronologie zou ik als eerste moeten verduidelijke/verdedigen

539 is een sleuteljaar waarover overeenstemming is de verovering van Babylon door Cyrus de Pers oktober

2 jaar later 537 keren de Ballingen terug naan hun land terug, 537 daar extrapoleren we mee

de ballingschap heeft 70 jaar, geduurd, bijbel ( dat wordt ook 6 maal bevestigd door Flavius Josephus)

dan komen we op 607 voor het eerste jaar van de ballingschap

dan gaan we 390 jaar terug voor het eerste jaar van Rehabeam en Jerobeam(Noordelijk)

in Ezechiël hoofdstuk 4 schrijft de profeet op dat dat 390 jaar was (vers 5), die 390 jaar is conform ook de optelling van regeringsjaren van koningen

Dus het eerste jaar van Rehabeam en Jerobeam(Noordelijk) is 997

Dan tellen we 36 jaar terug voor de regeringsjaren van Salomo na de tempelbouw wordt 1034 1 koningen 6:37,38 en 1 koningen 6:1

dus 480 jaar terug brengt ons bij het jaar van de uittocht 1513 door telling van de aartsvaders weten we de datering van de schepping

4026 Schepping van Adam Genesis 2:7

2370 Begin van de vloed Genesis 7:11

is iemand het niet eens hiermee, en heeft een argument, anders is het wel zo prettig om te weten wanneer nu alles was, vind ik tenminste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hieronder wil ik een kort historisch overzicht geven van de geschiedenis van het oude Israël .

Meer details en bewijsvoering van de oudst periode volgen later .

Een kort historisch overzicht van het oude Israël .

- 1875 Roeping van Abraham

- 1660 Jacob in Egypte

- 1445 de uittocht uit Egypte

- 1405 tot – 1390 de verovering van Kanaän door Jozua

- 1390 tot - 1050 Periode van de Richters / Samuël

- 1050 tot - 931 Het een gemaakte koninkrijk : SAUL (1050-1010)

DAVID ( 1010 – 970 )

SALOMON ( 970-931)

- 931 Het verdeelde koninkrijk : In het Noorden : Israël ( 10 stammenrijk )

In het zuiden : Juda ( Juda & Benjamin )

- 722 Val van Samaria ( wegvoering van de bevolking door Salmanasser )

- 668 tot – 626 hoogtepunt v/d Assyrische macht onder Assurbanipal

- 612 Val van Ninive ( coalitie van Meden & Babyloniërs )

- 609 Slag van MEGUIDO : Koning Josia sneuvelt : einde van Juda’s onafhankelijkheid .

Inname van Jeruzalem door Farao Necho / Joachim wordt (vazal)koning

- 605 Slag van KARKEMISCH : Nebukadnessar verslaat de Egyptenaren .

- 605 Eerste inname Jeruzalem Jeruzalem ( de jonge elite waaronder Daniël worden naar

Babylon gebracht )

- 597 Tweede inname van Jeruzalem : Jojakin (zoon van Jojakim) wordt weggevoerd samen met

een 10.000 soldaten & ambachtslieden . Zedekia wordt koning .

- 586 Vernietiging Jeruzalem (met de tempel) door Nebukadnessar .

- 562 Dood van Nebukadnessar : onbeduidende opvolgers .

- 539 Inname Babylon door Cyrus de Grote .

- 538 terugkeer van + 50.000 ballingen naar Juda .

- 515 inhuldiging van de nieuwe tempel (Jerubabel)

- 457 Bevelschrift van Artaxerxes om Jeruzalem te herbouwen .

- 539 tot – 331 : PERIODE VAN DE PERZISCHE OVERHEERSING ..

- 333 tot - 331 : veldslagen van Granicus (303) / Issus (302) en Arbella (301)

- 331 tot -168 : PERIODE VAN DE GRIEKSE OVERHEERSING .

- 168 slag van Pydna : Rome verslaat Perseus de zoon van Philippus V van Macedonië .

- 175 tot – 164 regering van Antiochus Epiphanes .

- 142 onafhankelijkheid van Judea ( Dynastie van de Hasmoneën )

- 63 Jeruzalem ingenomen door de Romeinen

- 40 Syrië ingenomen door de Parthen ( Judea doet mee met de Parthen )

- 37 Inname Jeruzalem door de Romeinen : laatste koning van de Harmoneën wordt

terechtgesteld .

-37 tot -4 regering van Herodes de Grote (onder Romeinse voogdij)

- 04 tot +70 opvolgers van Herodes ( onder Romeinse voogdij )

+ 31 Kruisiging van Christus .

+ 70 Vernietiging van Jeruzalem .

Verdere details volgen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

is iemand het niet eens hiermee, en heeft een argument, anders is het wel zo prettig om te weten wanneer nu alles was, vind ik tenminste.

Ik ben het er niet mee eens. De wetenschap heeft inmiddels volgens mij wel aangetoond dat er niet zoiets geweest kan zijn als een wereldwijde vloed. Het is dus maar de vraag of dat soort zaken letterlijk gelezen dienen te worden, laat staan dat er een jaartal aan gekoppeld moet worden. Het zou voor mijn geloof overigens helemaal geen verschil maken of we de jaartallen weten van bepaalde gebeurtenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit topic heeft de potentie om net zo lang(dradig) en (on)zinvol te worden als het topic over evolutie...

Dat kan, maar niet als we ons aan de bijbel houden, daarom hoop ik dat iedereen zich aan het onderwerp houdt, ik wacht nog even op de data van de vorige poster.

Hier even duidelijker, ik heb slordigheden weggewerkt

2212522-98bcc34e85838b553035f8a8c2cc34f4.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
- 539 tot – 331 : PERIODE VAN DE PERZISCHE OVERHEERSING ..

- 333 tot - 331 : veldslagen van Granicus (303) / Issus (302) en Arbella (301)

- 331 tot -168 : PERIODE VAN DE GRIEKSE OVERHEERSING .

- 168 slag van Pydna : Rome verslaat Perseus de zoon van Philippus V van Macedonië .

- 175 tot – 164 regering van Antiochus Epiphanes .

- 142 onafhankelijkheid van Judea ( Dynastie van de Hasmoneën )

- 63 Jeruzalem ingenomen door de Romeinen

- 40 Syrië ingenomen door de Parthen ( Judea doet mee met de Parthen )

- 37 Inname Jeruzalem door de Romeinen : laatste koning van de Harmoneën wordt

terechtgesteld .

-37 tot -4 regering van Herodes de Grote (onder Romeinse voogdij)

- 04 tot +70 opvolgers van Herodes ( onder Romeinse voogdij )

+ 31 Kruisiging van Christus .

+ 70 Vernietiging van Jeruzalem .

Deze 3 kloppen niet volgens mij

- 457 Bevelschrift van Artaxerxes om Jeruzalem te herbouwen . moet zijn 455bc

-37 tot -4 regering van Herodes de Grote (onder Romeinse voogdij) moet zijn 1bc of heel misschien 1 gewone tijdrekening

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

http://www.bloggen.be/chronologie/link bovenaan Herodes

+ 31 Kruisiging van Christus . moet zijn 33

http://blogimages.bloggen.be/chronologie/attach/191226.htm

http://blogimages.bloggen.be/chronologie/attach/191228.htm

Deze kloppen prima hebben een geschiedkundige en bijbelse ondersteuning.

- 175 tot – 164 regering van Antiochus Epiphanes .

- 37 Inname Jeruzalem door de Romeinen : laatste koning van de Harmoneën wordt

63 Jeruzalem ingenomen door de Romeinen

ik wacht af vind je het goed dat we de 3 bovenstaande waarvan ik denk dat het niet klopt stuk voor stuk behandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is de bedoeling van dit topic?

is dit niet om de persoon gaan inplaats van om het onderwerp, maar goed ik kan je wel begrijpen.

Vind je het zelf niet prettig dat het boek van de schepper klopt, en synchroon loopt met de geschiedenis, waardoor we nog meer vertrouwen kunnen hebben in hem en dat zijn belofte ook uitkomt.

Denk je werkelijk dat ik de eer naar mij toetrek, denk je dat ik wil stoken, niets van dat alles, ik vind het belangrijk om op een bijbels forum ook bijbelse zaken te bespreken, de chronologie van het boek trekt mij het meest aan.

Ja ik heb JG achtergrond, ik heb ook RK achtergrond ook hervormd, ik heb alles beschouwd en ik kom niet hier om een geloof te promoten., ik gebruik alle voorhanden vertalingen, en als iemand iets zinnigs zeg ongeacht wie FT Sanne, jij humanist of wie dan ook dan ben ik daar content mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is de bedoeling van dit topic?

is dit niet om de persoon gaan inplaats van om het onderwerp, maar goed ik kan je wel begrijpen.

Vind je het zelf niet prettig dat het boek van de schepper klopt, en syngroom loopt met de geschiedenis, waardoor we nog meer vertrouwen kunnen hebben in hem en dat zijn belofte ook uitkomt.

Denk je werkelijk dat ik de eer naar mij toetrek

denk je dat ik wil stoken, niets van dat alles, ik vind het belangrijk om op een bijbels forum ook bijbelse zaken te bespreken, de chronologie van het boek trekt mij het meest aan.

ik da straks verder

Het zou wellicht "prettig" zijn als wij zelf ooggetuige waren geweest bij Gods gang door de geschiedenis. Maar dan zouden wij zelf "de eerste en de laatste" moeten zijn geweest... Is dat niet wat teveel gewenst voor een mens?

Waarom probeer je "verkondigende geschiedenis" vast te pinnen op vermeend "aanwijsbare momenten in de geschiedenis"? Waarom verwar je "literatuur" met "geschiedschrijving"??

(En waarom zou geschiedschrijving een "betrouwbaarder werkelijkheid" schetsen dan literatuur?)

Zo maar wat vragen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

IK ZIT DE HELE DAG VANDAAG ACHTER DE COMPUTER, DUS REAGEER METEEN

(En waarom zou geschiedschrijving een "betrouwbaarder werkelijkheid" schetsen dan literatuur?)

Dat blijkt uit de geschiedenis de dood van Herodes 1BC klopt ermee dat Jezus voor die tijd geboren is, terwijl nog veel mensen denken dat hij 4 BC gestorven is.en er zijn meer dingen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is de bedoeling van dit topic?

is dit niet om de persoon gaan inplaats van om het onderwerp, maar goed ik kan je wel begrijpen.

Weet niet zeker wat je bedoelt, maar goed dat je me begrijpt.
Vind je het zelf niet prettig dat het boek van de schepper klopt, en synchroon loopt met de geschiedenis,

Als veel gebeurtenissen overeenkomen met de historie zou dat prettig zijn voor de geschiedkunde.

waardoor we nog meer vertrouwen kunnen hebben in hem en dat zijn belofte ook uitkomt.

De link tussen de historische waarde van de bijbel en profetieën wil ik niet maken. ;)

Denk je werkelijk dat ik de eer naar mij toetrek, denk je dat ik wil stoken, niets van dat alles, ik vind het belangrijk om op een bijbels forum ook bijbelse zaken te bespreken, de chronologie van het boek trekt mij het meest aan.

Ik zei niets over stoken of eer naar je toe trekken..? Ik vraag enkel wat de bedoeling van dit topic is. :)

Ja ik heb JG achtergrond, ik heb ook RK achtergrond ook hervormd, ik heb alles beschouwd en ik kom niet hier om een geloof te promoten., ik gebruik alle voorhanden vertalingen, en als iemand iets zinnigs zeg ongeacht wie FT Sanne, jij humanist of wie dan ook dan ben ik daar content mee.

Oké.

Maar wat is nou de bedoeling (gedachte of doel) van dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oké.

Maar wat is nou de bedoeling (gedachte of doel) van dit topic?

Dus om wat te leren, of dat men zelf iets uitzoekt dat uitzoeken hoeft niet op voorhand iets van mijn kunnen te zijn, ik geef ook linken van sites die ikzelf niet gemaakt heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergelijk ik je taalgebruik hier en de taalgebruik op andere sites, dan heb je er geen enkele gemaakt.

is dat niet een beetje dom, geef een argument

hoeveel sites ik gemaakt heb, ik weet het niet enkele honderden en de respons is steeds goed, met klem zeg ik nog maar een keer het gaat niet mij het gaat om het onderwerp

he was jij niet die zo een verschrikkelijk blunder maakte bij mijn andere topic over Josef, je zou je diep moeten schamen ;( , en je idiote beschuldiging van plagiaat in moeten intrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergelijk ik je taalgebruik hier en de taalgebruik op andere sites, dan heb je er geen enkele gemaakt.

is dat niet een beetje dom, geef een argument

Het argument is dat het taalgebruik 100% verschilt tussen alle sites die je linkt en jou taalgebruik hier.
hoeveel sites ik gemaakt heb, ik weet het niet enkele honderden en de respons is steeds goed, met klem zeg ik nog maar een keer het gaat niet mij het gaat om het onderwerp
honderden sites gemaakt, dat is knap en ik geloof er niets van. Wat ik wel geloof is dat je op honderden sites/forums gereageerd hebt over de evolutie theorie en telkens exact hetzelfde gepost hebt.

Maar goed BOT, en een negeer knop voor personen op dit forum zou inderdaad een goede extra optie zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het argument is dat het taalgebruik 100% verschilt tussen alle sites die je linkt en jou taalgebruik hier.
moet ik nu lachen of huilen, buiten andere sites die ik geef, geef ik ook studies van mij die ik gemaakt heb, ja daar let ik iets meer op taalgebruik

maar moest jij nog geen exuses maken over vermeend plagiaat van mij :D:D:D

maar geef eens een site als tegenargument over chronologie natuurlijk, let op niet een van mij :D

Geef er een accentueer het punt en ik vergeef jou je misstap, afgesproken

honderden sites gemaakt, dat is knap en ik geloof er niets van. Wat ik wel geloof is dat je op honderden sites/forums gereageerd hebt over de evolutie theorie en telkens exact hetzelfde gepost hebt.

dit hoort op het evo forum, tja als men daar de resetknop in hun hoofd niet indrukt dan krijg je dat van 2 kanten bla tegen bla

honderden sites gemaakt, dat is knap en ik geloof er niets van

Dat moet jezelf weten

ik herhaal het gaat niet om mij, het topic is chronologie, heb je desondanks je hart gelucht prima, maar ophouden nu lijkt mij een goede optie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelse Cronologie ( vervolg 1 )

Een antwoord aan “Antoon†. aangaande de door u betwiste data .

Wat betreft het bevelschrift van Arthasachsa : - 457 ( u stelt 455 )

1) het bevelschrift van Arthasachsa : Ezra 7:7 leert me dat Ezra in Jeruzalem aankwam in het zevende jaar van koning Arthasachsa , nadat deze het BEVELSCHRIFT gegeven had om Jeruzalem te herbouwen (Ezra 7: 12-20). Arthasachsa regeerde van 464 tot 424 B.C. Zijn zevende jaar is dus duidelijk 457 B.C.

Daniël 9:25 luidt : “vanaf het ogenblik dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen ….

Wat betreft de datum van 455 B.C. die u voorstelt :

+ De Jehova getuigen gaan er (als enigen ) van uit dat Arthasachsa regeerde van 474 tot 423 B.C. en halen dan de tekst aan van Nehemia hfst 2, waar er staat dat de koning aan Nehemia de toestemming geeft om naar Jeruzalem te gaan in zijn 20ste jaar om de stad te herbouwen . Het twintigste jaar van Arthasachsa is trouwens 445 BC en niet 455 zoals de Jehova getuigen menen ( bron Jehova getuigen : “hulp tot begrip van de bijbel†1971)

Wat betreft het jaar van de kruisdood van Christus : 31 ( u stelt 33 ) .

Er is nogal wat discussie over het jaar waarin Christus gestorven is . Vast staat dat deze ergens moet liggen tussen het jaar 26 en 36 ( ambtstermijn van Pontius Pilatus ) . Harde bewijzen van het jaartal heeft men niet .

Zelf baseer ik mij op de profetie van de zeventig weken van Daniël 9 . De zeventigste jaarweek valt tussen het jaar 27 en 34 . Vers 27 van Daniël 9 luidt …. In de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden . Dit verwijst op het plaatsvervangend offer van Christus . De helft tussen het jaar 27 en 34 is het jaar 31 .

Wat betreft het sterfjaar van Herodus de Grote : -4 ( u stelt -1 of +1 )

Ik heb nogmaals verschillende bronnen geraadpleegd, en alle geven ze als sterfdatum van Herodus de Grote het jaar -4 aan, met één uitzondering : de chronologie van de Jehova getuigen .

Gezien mijns inziens dit item van minder belang is, ga ik hier verder niet op in .

Volgende keer : bewijsvoering voor de vooropgestelde datum voor de Exodus . ( -1445)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Knip of plakwerk (daar lijkt het op)is geen bewijs, om dat mu meteen op voorhand te roepen lijkt mij ietje voorbarig, toch bedankt dat u reageert

Mochten het uw eigen woorden zijn dan zie er ook geen bewijsvoering in.

Wat betreft het sterfjaar van Herodus de Grote : -4 ( u stelt -1 of +1 )

Ik heb nogmaals verschillende bronnen geraadpleegd, en alle geven ze als sterfdatum van Herodus de Grote het jaar -4 aan, met één uitzondering : de chronologie van de Jehova getuigen .

Gezien mijns inziens dit item van minder belang is, ga ik hier verder niet op in .

Het is niet waar dat JG de enigste zijn- beetje voorbarig van je - dit leeft ook in de katholieke universitet van Leuven, waar ik mailing mee heb,

(zij gaan meer voor 1 gewone telling ook niet in strijd met de bijbel een jaar verschil, met mij, het jaar 0 bestaat niet.)en er zijn nog meer sites die argumentatie geven.

Herodes stierf na 37 regeringsjaren en is 37BC aangetreden dat maakt 1BC

Herodes stierf na 34 dat hij hoge priester Aristobulus* liet vermoorden dat was 35bc maakt ook rond 1 BC.

Herodes kreeg gouverneurschap op zijn 25e jaar in 45BC doortellen naar zijn dood hij was 70 maakt ook rond 1BC

* is aan discussie onderhevig

Er zijn nog veel meer bewijzen/argumenten dus lijkt mij om dit uit te spitten

ik heb een vakantie in het verschiet, kan even duren voor ik er ben, het lijkt mij dat jij de tijd hebt om te argumenteren, wil je het niet, ook goed, maar hou in gedachten dat 4bc in strijd is met de bijbel, dus om te zeggen minder belang?

De sleuteldatums van Jezus zijn bediening, 14 nisan viel op een grote sabbat dat wil zeggen dat 14 nisan die zo en zoal een sabbat was ook op de zevende dag van de week viel, op een normale sabbat dus. We zien dat tijdens Pilatus aanwezigheid in juda van 26 tot het vroege voorjaar van 36 er drie grote pacha feesten voorkomen en wel in 26, 33 en 36 (let op het schema) 26 en 36 vallen af blijft alleen 33 over, 26 was het eerste jaar en 36 bijna het einde van zijn stadhouderschap, chronologisch niet te verweven met de dood van Jezus....... Leviticus 23:4 zie boven ...alsook Numeri 28:17 En op de vijftiende dag van die maand zal er een feest zijn. Zeven dagen zullen er ongezuurde broden worden gegeten. ook meer argumenten maar hier laat ik het even bij

2131895-01741d515749e9f32a2e3b60ba587a35.png

Zelf baseer ik mij op de profetie van de zeventig weken van Daniël 9

Dat is heel goed van U, dat doe ik ook

Het 1e jaar van Artaxerxes is volgens de consensus in ieder geval 465dat dit chronologisch niet klopt met de gebeurtenissen van zijn leven wil ik nog laten zien.

We hebben dan de keus voor 455 en inderdaad ook 457, 455 ligt meer voor de hand volgens mij, met klem zeg ik dat autoriteit erbij halen een drogreden is dat gaat trouwens ook op voor JG, voor iedereen. ik probeer de JG leer te vermijden, de bijbel daar gaat het om, en als dat klopt met wat JG. onderwijst dan aanvaard ik dat als het anders is ook

Dit wat betreft JG.

Het lijkt mij het beste om eerst Herodes uit te spitten

ook voorlopig geen koningen en keizers maar genieten van de zon, grapje natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

WANNEER HAD DE BIJBELSE EXODUS PLAATS ?

1 Koningen 6:1[/u] [/b]: In het vierhonderd tachtigste jaar na de uittocht der Israelieten uit het land Egypte, in het vierde jaar van Salomo’s regering over Israel, in de maand Ziw, dat is de tweede maand, bouwde hij het huis voor de Here.

De bijbel stelt het vierde jaar van de regering van Salomo gelijk met het 480e jaar na de uittocht uit Egypte . Als men verschillende bronnen raadpleegt, wordt de regeerperiode van Salomo gesitueerd in de periode 970 – 930 voor Christus . ( met een mogelijke afwijking van een tweetal jaar naargelang de bron ) .

Het vierde jaar van Salomo is dan het jaar 965 : en als we dan 480 jaar verder teruggaan in de tijd, dan komen we uit op het jaar 1445 voor de uittocht .

Als we uitgaan van deze begindatum, dan kunnen we de volgende chronologie opstellen :

+ 1405 BC : Intocht in het beloofde land : 40 jaar na de uittocht . ( Numeri 14: 32-34 )(1)

+ 1385 : dood van Jozua : hij werd 110 jaar oud : ( Jozua 24:29 & Richt 2:8 )

+ 1385 – 1050 : periode van de richters – inclusief Samuël- tot begin regering Saul ( 2)

+ 1050 – 1010 : regering Saul : 40 jaar : ( Handelingen 13:21) (3)

+ 1010- 970 : regering David : 40 jaar : ( 1Koningen 2:11) (4)

+ 970 – 930 : regering Salomo : 40 jaar : ( 1Koningen 11:42 ) (5)

Nota’s

(1) Numeri 14: 32-34 : 32 Maar wat u betreft, uw lijken zullen vallen in deze woestijn, 33 en uw zonen zullen veertig jaar lang in de woestijn rondzwerven en uw overspelig gedrag boeten, totdat uw lijken alle in de woestijn liggen. 34 Overeenkomstig het aantal dagen, gedurende welke gij het land verspied hebt veertig dagen, zult gij uw ongerechtigheden veertig jaar lang boeten, voor elke dag een jaar, opdat gij weet wat het betekent, als Ik Mij afkeer.

(2) De periode van de richters (inclusief Samuël) duurt + 335 jaar . Niet te verwonderen als we bedenken dat het boek Richteren 12 rechters bij name noemt . In een discussie met de Amorieten stelt Jefta dat Hesbon en de onderhorige plaatsen reeds 300 jaar in bezit zijn van de Israëlieten . Richteren 11: 26 : …. En waarom hebt gij, terwijl Israel in Chesbon met onderhorige plaatsen, in Aroer met onderhorige plaatsen, en in alle steden aan de oevers van de Arnon gedurende driehonderd jaar gevestigd was, die in die tijd niet bevrijd?

Het is duidelijk dat de driehonderd jaren waarvan hier sprake een benadering zijn, maar dit bevestigd de stelling dat de periode van de Rechters ( inclusief Samuël ) zo een 300 jaar in beslag nam .

(3) Handelingen 13:21 : 21 En van toen af vroegen zij om een koning en God gaf hun Saul, de zoon van Kis, een man uit de stam Benjamin, veertig jaren lang;

(4) 1Koningen 2:11 : De tijd nu, die David over Israel geregeerd heeft, is veertig jaar; te Hebron regeerde hij zeven jaar, en te Jeruzalem regeerde hij drieendertig jaar.

(5) 1 Koningen 11:42 : De tijd nu, die Salomo te Jeruzalem over geheel Israel geregeerd heeft, was veertig jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
De bijbel stelt het vierde jaar van de regering van Salomo gelijk met het 480e jaar na de uittocht uit Egypte . Als men verschillende bronnen raadpleegt, wordt de regeerperiode van Salomo gesitueerd in de periode 970 – 930 voor Christus . ( met een mogelijke afwijking van een tweetal jaar naargelang de bron ) .

Bij verschillende bronnen heb ik onderstreept in de quote, daar bedoel ik mee dat de bijbel mijn uitgangspunt bron is en niet verschillende bronnen.

De extrapolatie vanaf 539 klopt bijbels en trouwens ook geschiedkundig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Een antwoord aan “Antoon†. aangaande de door u betwiste data .

Wat betreft het bevelschrift van Arthasachsa : - 457 ( u stelt 455 )

1) het bevelschrift van Arthasachsa : Ezra 7:7 leert me dat Ezra in Jeruzalem aankwam in het zevende jaar van koning Arthasachsa , nadat deze het BEVELSCHRIFT gegeven had om Jeruzalem te herbouwen (Ezra 7: 12-20). Arthasachsa regeerde van 464 tot 424 B.C. Zijn zevende jaar is dus duidelijk 457 B.C.

Daniël 9:25 luidt : “vanaf het ogenblik dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen ….

Wat betreft de datum van 455 B.C. die u voorstelt :

+ De Jehova getuigen gaan er (als enigen ) van uit dat Arthasachsa regeerde van 474 tot 423 B.C. en halen dan de tekst aan van Nehemia hfst 2, waar er staat dat de koning aan Nehemia de toestemming geeft om naar Jeruzalem te gaan in zijn 20ste jaar om de stad te herbouwen . Het twintigste jaar van Arthasachsa is trouwens 445 BC en niet 455 zoals de Jehova getuigen menen ( bron Jehova getuigen : “hulp tot begrip van de bijbel†1971)

schreef credo26

De Jehovah getuigen zijn inderdaad een van zeer weinigen die uitgaan van 474 als 1e jaar voor Artaxerxes en navenant 455 als 20e jaar toen Nehemia als wijnschenker voor hem stond.

455 tot de doop van Jezus 29 maakt keurig 69 jaarweken conform de profetie van Daniel en ook de laatste jaarweek is keurig te onderscheiden, maar daar gaat het even niet om..

Themistocles bezocht Artaxerxes toen hij net koning was Themistocles was ongeveer in 473/72 in Perzie dat komt overeen met 474 en niet met de reguliere datum 485, dan past net op de troon niet zo goed meer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vers van de vertaalpers( http://codexsinaiticus.org/en/manuscrip ... omSlider=0 ):

0:0 LXX Esther (Codex Sinaiticus) Translated by Karen H. Jobes, Ph.D.

1:1 a In the second year when Artaxerxes the Great was king, on the first day of Nisa, Mardochaios the son of Iairos, son of Semeias, son of Keisaios, from tribe of Beniamein, saw a dream.

1 b He was a Judean dwelling in the city of Susa, a great man, serving in the court of the king.

1 c Now he was one of the exiles whom Nabouchodonosor, king of Babylon took captive from Ierousalem with Iechonias, the king of Judea.

1 d And this was his dream: Look! Shouts and confusion! Thunder and earthquake! Chaos upon the earth! 1e Look! Two great dragons came forward, two ready to fight, and a great noise arose from them!

1 f And at their sound every nation prepared for war, to fight against a nation of righteous people.

1 g Look! A day of darkness and gloom! Affliction and anguish! Oppression and great chaos upon the earth!

1 h And the whole righteous nation was in chaos, fearing the evils that threatened themselves and they were ready to perish.

Ik zie hier vrij weinig van terug in http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Es ... =nl&set=10 (of ik zit verkeerd te kijken)

Ik dacht, misschien hebben jullie hier iets aan, aangezien er First day of Nisa(n) staat, en er komen nog wat namen in voor die ik ook niet terug zie in bovenstaande link.

Ik kwam het toevallig tegen dusss..

edit: ennn (Tobit)

10:3 f And my people, this is Israel, who cried out to God and were saved. The Lord has saved his people; and the Lord has rescued us from all these evils; and God has done signs and great wonders that have not happened among the nations.

3 g For this purpose he made two lots, one for the people of God and one for all the nations,

3 h and the two lots themselves came to the hour, and a destiny, and to the day of judgment before God and for all the nations.

3 i And God remembered his people and vindicated [or] his inheritance.

3 k And these days in the month of Adar, on the fourteenth of that same month, will be observed by them with an assembly and joy and rejoicing before God, from generation to generation forever among his people Israel.â€

3 l In the fourth year of the reign of Ptolemy and Kleopatra, Dositheos, said to be a priest and a Leuite, and Ptolemy, his son, brought the above letter about Phrourai which they said existed [possibly], and Lysimachos son of Ptolemy, one of those in Ierousalem, translated it.

... Enfin, er staat vast wel meer op http://codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx wat (ook) niet in de "huidige" bijbel staat. Zie maar wat je er mee doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid