Spring naar bijdragen

Bijbelse chronologie


Aanbevolen berichten

2 kon.1:17 Alzo stierf hij, naar het woord des HEEREN, dat Elía gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat, den koning van Juda; want hij had geen zoon.

2kon. 3:1 Joram nu, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria, in het achttiende jaar van Jósafat, den koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaren.

Welke klopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

2 kon.1:17 Alzo stierf hij, naar het woord des HEEREN, dat Elía gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat, den koning van Juda; want hij had geen zoon.

2kon. 3:1 Joram nu, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria, in het achttiende jaar van Jósafat, den koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaren.

Welke klopt?

schreef Student

Het is zeer lastig, dat weet ik, ik ben er al geruime tijd mee bezig, en kom ook niet tot een sluitende synthese, het is mogelijk dat hij tijdens zijn regering ook zijn zoon Joram erin betrok net als in de laatste 3 jaar van zijn leven.

Josafat was veel onderweg met rechtspleging, afgoderij vernietigen, scheepsbouw enz. dat lag klaarblijkelijk in zijn aard en zijn zoon kon andere koninklijke taken waargenomen hebben, waardoor de schrijver stelde: in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat

Wat ook vaak gebeurde is dat koningen begonnen te regeren en jaren later pas als koning bevestigd werden, zoals Hosea en Uzzia.

In ieder geval ga ik uit van het 18e jaar van Josafat en dat betrek ik ook in mijn gehele constructie van de koningen van Juda en Israel, er zijn namelijk ook projecten waarin Josafat in het laatste deel van zijn regering veel met Joram van Israel optrok zoals scheepsbouw, dus deze koppeling is er.

Ook is er is buiten de sabbatjaren nog een aardige graadmeter om alles op zijn plaats te zetten, ik kom erop terug.

Het voorval dat je noemde blijft in ieder geval mijn aandacht houden, en kom ik tot een meer plausibele verklaring, dat is dit forum het eerste dat het te lezen krijgt, het zal niet de eerste keer zijn dat ik plotseling een brainwave krijgt in een schijnbaar onoplosbare situatie, dit misschien ook door medewerking van Gods geest, en mogelijk zijn er forummers die er meer over te vertellen hebben.

ik heb in ieder geval een duidelijke schema gemaakt om de 3 jaar co-regentschap van Joram (zuidelijk) uit beelden

2272820-aa1c824b4baf77f45f1d85f5080db319.png

Joram (N) 18e jaar Josafat 919/118

Joram (Z) 5e jaar van Joram (N)2 Koningen 8:16

precies 3 jaar voor het einde van de 25 jarige regering van Josafat

als we dus 3 jaar van de regeringsduren aftrekken komen we conform Ezechiel op 390jaar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wel vreemd is: Na de dood van Achab worden er geen namen van koningen meer genoemd, Joram heet opeens de koning van Israël, het zou zo kunnen zijn dat Achab niet stierf aan zijn wond, maar dat Joram de regering overnam. "De koning van Israël" is dan Achab.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanaf de schepping tot ong. Salomo staan de data niet vast. Ik heb verschillende boeken en sites doorzocht maar de regeerperiode van Salomo was telkens anders. Ook is er een hoop heibel of de uittocht 480 of 440 (Septuagint) jaar voor de tempelbouw plaatsvond.

Schreef Student

Klopt inderdaad dat verschillende onderzoekers andere regeer perioden vaststellen, de bijbel is echter duidelijk, 40 jaar en niets is er dat dit ter discussie stelt.

In de bijbel is alles 40 of 70 jaar/ dagen. Als je alles letterlijk neemt dan zul je tot jouw conclusies kunnen komen. Maar het kan ook een symbolische betekenis hebben natuurlijk. Te beginnen is Wikipedia een goed uitgangspunt om te zien of de door jou aangedragen theorie ook klopt volgens wetenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de bijbel is alles 40 of 70 jaar/ dagen.

Iets dergelijks is mij ook opgevallen, Salomon. Teveel getallen in het Oude Testament komen precies op 7, 40 of een getal in de tafel van 5 uit. Teveel om toeval te zijn. Als de auteurs deze getallen niet verzonnen hebben, is het aannemelijk dat ze deze op z'n minst afgerond hebben op ideale getallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat wel vreemd is: Na de dood van Achab worden er geen namen van koningen meer genoemd, Joram heet opeens de koning van Israël, het zou zo kunnen zijn dat Achab niet stierf aan zijn wond, maar dat Joram de regering overnam. "De koning van Israël" is dan Achab.

Dat heeft er mee te maken dat Aram veel meer in God geloofde dan Israël zelf. Dus de koning van Aram wel noemt en die van Israël niet. Zou had de dominee het een keer uitgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik begrijp jullie heel goed, toch komen de verwikkelingen met nabuurlanden overeen, ook is er gelinkt aan de noordelijk rijk, als regeringsduren afgerond werden zou er op de duur verschil bestaan met de chronologie van verwikkelingen met de buurlanden die is er niet..

Een duidelijk voorbeeld Achaz (zuidelijk) zijn begin is te koppelen aan de laatste 3 jaar van Pekah (noordelijk rijk)alsook met het ingrijpen van Tiglath pileser http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiglat-Pileser_III

Maar het is een zeer belangrijke wending die jullie geven 40 jaar in de bijbel ik hoop er nog een keer zeer uitvoerig op terug te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 kon.1:17 Alzo stierf hij, naar het woord des HEEREN, dat Elía gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat, den koning van Juda; want hij had geen zoon.

2kon. 3:1 Joram nu, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria, in het achttiende jaar van Jósafat, den koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaren.

Welke klopt?

schreef Student

Het is zeer lastig, dat weet ik, ik ben er al geruime tijd mee bezig, en kom ook niet tot een sluitende synthese, het is mogelijk dat hij tijdens zijn regering ook zijn zoon Joram erin betrok net als in de laatste 3 jaar van zijn leven.

Josafat was veel onderweg met rechtspleging, afgoderij vernietigen, scheepsbouw enz. dat lag klaarblijkelijk in zijn aard en zijn zoon kon andere koninklijke taken waargenomen hebben, waardoor de schrijver stelde: in het tweede jaar van Joram, den zoon van Jósafat

Wat ook vaak gebeurde is dat koningen begonnen te regeren en jaren later pas als koning bevestigd werden, zoals Hosea en Uzzia.

In ieder geval ga ik uit van het 18e jaar van Josafat en dat betrek ik ook in mijn gehele constructie van de koningen van Juda en Israel, er zijn namelijk ook projecten waarin Josafat in het laatste deel van zijn regering veel met Joram van Israel optrok zoals scheepsbouw, dus deze koppeling is er.

Ook is er is buiten de sabbatjaren nog een aardige graadmeter om alles op zijn plaats te zetten, ik kom erop terug.

Het voorval dat je noemde blijft in ieder geval mijn aandacht houden, en kom ik tot een meer plausibele verklaring, dat is dit forum het eerste dat het te lezen krijgt, het zal niet de eerste keer zijn dat ik plotseling een brainwave krijgt in een schijnbaar onoplosbare situatie, dit misschien ook door medewerking van Gods geest, en mogelijk zijn er forummers die er meer over te vertellen hebben.

ik heb in ieder geval een duidelijke schema gemaakt om de 3 jaar co-regentschap van Joram (zuidelijk) uit beelden

2272820-aa1c824b4baf77f45f1d85f5080db319.png

Joram (N) 18e jaar Josafat 919/118

Joram (Z) 5e jaar van Joram (N)2 Koningen 8:16

precies 3 jaar voor het einde van de 25 jarige regering van Josafat

als we dus 3 jaar van de regeringsduren aftrekken komen we conform Ezechiel op 390jaar

Je kan wel allerlei theoriën bedenken over zulk soort dingen. Maar als je gewoon naar die verzen kijkt, dan is er gewoon geen overeenkomst. Waarom zou in het ene vers het mederegentschapsjaar worden genoemd en in de andere het zelfstandig koningsschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen theorie die ik verkondig, zo zie ik het niet, ik laat zien wat de schrift leert en de onvolkomenheden probeer ik op te lossen daarbij laat ik de bijbel de bijbel verklaren.

Maar het is warm te warm om er nu heel diep op in te gaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké Antoon, jij weet veel van chronologiën af, probeer deze eens op te lossen:

- In zijn zesde jaar vocht Salmanasser III in palestina tegen Achab

- In zijn achttiende jaar kreeg hij schatting van Jehu

Tussen Achab en Jehu zat nog:

-Achab, onbekend aantal jaar

-Ahazia 2 jaar

-Joram 12 jaar

-Jehu onbekend aantal jaren

Geen 12 dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik op zijn minst enige schriftplaatsen of referenties willen hebben om er misschien aan antwoord op te kunnen geven, hier kan ik weinig mee.

Maar nu je het over Achab hebt koning van de Omri dynastie toch even iets aardigs.

Mesa steen inscriptieIk ben Mesa zoon van Kamos koning van Moab, uit Dibon afkomstig, mijn vader is koning geweest over Moab 30 jaar en ik werd koning na mijn vader en ik maakte deze offerhoogte in Karko omdat hij mij gered heeft van alle koningen en mij heeft dien neerzien op hen die mij haatten Omri de koning van Israel, hij verdrukte Moab vele dagen want Kamos was vertoornd op zijn land en zijn zoon Achab volgde hem op en ook hij sprak ik ga Moab verdrukken, in mijn tijd sprak hij deze woorden, maar ik heb hem en zijn huis overwonnen. Omri had het land van Medeba bezet en Israel woonde daarin in zijn tijd en in de helft van zijn zoon Joram 40 jaar

De 40 jaar en helft van iemands tijd, daar moeten we iets mee kunnen in de bijbel Veliofski met al zijn kennis kwam er niet uit, maar inmiddels wordt het licht helderder, en ik heb natuurlijk ook geparticipeerd op naslagwerken en ik neem aan Gods geest die inzicht kan geven.

De 40 jaar lopen precies van het 1e jaar Omri dynastie tot de helft van de regering van joram helft van joram tenminste bij een juiste bijbelse chronologie die ik dus hanteer.

Een aardige opsteker dat de bijbelschrijcers accuraat waren

2279450-664823cc39920d28137f3ff41e0b9dc1.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw vertaling van de Mesa inscriptie klopt niet.

And Omriy possessed the land of Mehedeba. And he dwelt in her, his days and half the days of his sons, 40 years

http://www.lebtahor.com/Archaeology/inscriptions/mesha%20stele%20moabite%20stone.htm, Chronologie van de wereldgeschiedenis, W. Keller, de Bijbel heeft toch gelijk, I. Velikovsky, Eeuwen in chaos, http://www.bible-history.com/resource/ff_mesha.htm

In ieder geval staat er nergens Joram, dus mag ik je bron weten? Joram was helemaal niet de zoon van Omri.

Schriftplaatsen genoeg (NGB):

1 Kon 22,52

Achazja, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria in het zeventiende jaar van Josafat, de koning van Juda, en hij regeerde twee jaar over Israël.

2 Kon 3,1

Joram, de zoon van Achab, werd koning over Israël te Samaria in het achttiende jaar van Josafat, de koning van Juda, en hij regeerde twaalf jaar.

Inscripties van Salmanasser:

http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... neser.aspx

There are five scenes of tribute, each of which occupies four panels round the face of the obelisk and is identified by a line of cuneiform script above the panel. From top to bottom they are:

Sua of Gilzanu (in north-west Iran)

Jehu of Bit Omri (ancient northern Israel)

An unnamed ruler of Musri (probably Egypt)

Marduk-apil-usur of Suhi (middle Euphrates, Syria and Iraq)

Qalparunda of Patin (Antakya region of Turkey)

http://www.biblicalhorizons.com/biblica ... logy/4_02/

Allis writes: "According to his Monolith Inscription, Shalmaneser III, in his sixth year (854 B.C.) made an expedition to the West and at Qarqar defeated Irhuleni of Hamath and a confederacy of 12 kings, called by him `kings of Hatti and the seacoast.’ Qarqar is described as the royal residence of Irhuleni. It was there, not far from Hamath, that the battle took place. Irhuleni was the one most directly concerned. But in describing the allied forces, Shalmaneser lists them in the following order:

He brought along to help him 1,200 chariots, 1,200 cavalrymen, 20,000 foot soldiers of Adad-’idri of Damascus; 700 chariots, 700 cavalrymen, 10,000 foot soldiers of Irhuleni from Hamath; 2,000 chariots, 10,000 foot soldiers of A-ha-ab-bu.

http://cojs.org/cojswiki/The_Annals_of_ ... scriptions)

Shalmaneser III’s annals record that in his 18th year (= 841 BCE) he received tribute from King Jehu of Israel.

Trouwens, wat jij zegt over regeerperiodes die altijd kloppen, klopt niet:

2 Koningen 14,1

Amasja, de zoon van Joas, werd koning van Juda in het tweede regeringsjaar van koning Joas van Israël, de zoon van Joachaz.

12

1 Joas was zeven jaar oud toen hij koning werd, 2 in het zevende regeringsjaar van Jehu. Veertig jaar regeerde hij in Jeruzalem.

2 Koningen 13,10

Joas, de zoon van Joachaz, werd koning van Israël in het zevenendertigste regeringsjaar van koning Joas van Juda. Zestien jaar regeerde hij in Samaria.

2 Koningen 14,23

Jerobeam, de zoon van Joas, werd koning van Israël in het vijftiende regeringsjaar van koning Amasja van Juda, de zoon van Joas. Eenenveertig jaar regeerde hij in Samaria.

2 Koningen 15,1

Azarja, de zoon van Amasja, werd koning van Juda in het zevenentwintigste (???) regeringsjaar van koning Jerobeam van Israël.

2 Koningen 15,8

Zecharja, de zoon van Jerobeam, werd koning van Israël in het achtendertigste (???) regeringsjaar van koning Azarja van Juda.

Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen wat er fout is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij een goed idee om allereerst het beginpunt van Omri vast te stellen daarna kunnen we de dynastie uitspitten en ons afvragen wie wiens zoon is en ons meer op de data binnen de Dynastie te centreren.

997 Jerobeam voor 22 jaar en Rehabeam voor 17 jaar

volgende fase

Na Rehabeam komt in het 17e jaar van Jerobeam Abia aan de macht dit levert geen problemen zie ook image

1 Koningen 15:1 En in het achttiende jaar van koning Jerobeam, de zoon van Nebat, werd Abiam koning over Juda

Na Abiam komt Asa voor lange tijd als een goede koning zomaar 41 jaar

1 Koningen 15:8 Ten slotte legde Abiam zich neer bij zijn voorvaders, en men begroef hem in de Stad van David; en zijn zoon Asa begon in zijn plaats te regeren. 9 In het twintigste jaar van Jerobeam, de koning van Israël, regeerde Asa als koning van Juda. 10 En eenenveertig jaar heeft hij te Jeruzalem geregeerd; en de naam van zijn grootmoeder was Maächa, de kleindochter van Abisalom.

we gaan naar Jerobeam noordelijk

1 Koningen 14:20 En de dagen dat Jerobeam geregeerd heeft, waren tweeëntwintig jaar, waarna hij zich bij zijn voorvaders neerlegde; en zijn zoon Nadab begon in zijn plaats te regeren.

1 Koningen 15:25 Wat Nadab betreft, de zoon van Jerobeam, hij werd koning over Israël in het tweede jaar van Asa, de koning van Juda; en hij bleef twee jaar over Israël regeren.

Het 2e jaar van Asa is duidelijk maar het lijkt of Jerobeam nog niet uitgeregeerd is

ik heb hem ook in rood op de image gezet om het overzichtelijk te houden, ik ficeer de 2 jaar van hem als 1 jaar nog binnen de regering van zijn vader en 1 jaar binnen de regering van Baësa wiens 1e regeringsjaar dan 975 is.

2279646-0d8709236814755fb24be6ffab1eff78.png

Part 21 Koningen 16:8 In het zesentwintigste jaar van Asa, de koning van Juda, werd Ela, de zoon van Baësa, koning over Israël te Tirza, voor twee jaar.

Hier is het ook even lastig zie de 2e image

2279640-7998a0743a44886a2a19e533ad433bae.png

Ook zijn 2 jaar moet onder te brengen zijn bij andere koningen anders zou het niet kloppen

straks meer in ieder geval hoeven we van nu af aan geen jaren meer te verdelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo moeilijk is het toch niet, ik heb ingekort, mogelijk nu iets duidelijker.

539 is een sleuteljaar waarover overeenstemming is de verovering van Babylon door Cyrus de Pers oktober

2 jaar later 537 keren de Ballingen terug naar hun land terug, 537 daar extrapoleren we mee.

537 in gedachten blijven houden.

De ballingschap heeft 70 jaar geduurd, dan komen we op 607 voor het eerste jaar van de ballingschap.

Dan gaan we 390 jaar terug voor het eerste jaar van Rehabeam (Zuidelijk en Jerobeam(Noordelijk)

390 jaar is namelijk ook de optelsom van de regeringsjaren VAN koningen, dus komen we op 997.

iets anders het is mogelijk dat je je teveel aangesproken voelt, en voel je je daarbij ongemakkelijk. kan het mis hebben natuurlijk in ieder geval ben ik blij met je belangstelling, ik vraag je ook niet om om het even welke religie aan te hangen, wel blijf ik van mijn kant uitgaan van bijbelse getallen en chronologie.

ik zal het schema ook doen zoals je zegt

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Je kunt nooit weten of die 2390 jaar precies bedoeld zijn. Misschien was hiet 391, 389 of zelfs 386 jaar.

2. De 70 jaar zijn gerekend vanaf de deportatie van Jojachin, daarna kwamen nog Jojakim en Zedekia. Die moeten wel bij de 390 jaar gerekend worden.

3. Misschien is de 70 jaar ook wel 69, 71 of 65 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik laat dus zien dat veel zaken in de bijbel kloppen en daar gebruik ik schema,s voor.

Volgens mij is dit een bijbels forum dus wat ik doe is op zijn plaats, graag to the point de volgende keer, het is maar een verzoek

We mogen ons toch afvragen waarom je zo bezig bent met chronologie. Dat is niet echt off topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind je dat, bijbelse chronologie is een zeer essentieel onderdeel van het boek, profetien kunnen ermee vallen of opstaan, op een goed bijbels forum dient zoiets uitgediept te worden.

Student er wordt op de steen zoon van Omri genoemd dat hoeft niet altijd de rechtstreekse zoon te zijn Omri was een zeer bekend man oom bij buurvolken

wij zeggen ook zoon van David bv bij Jezus hoewel hij niet allereerste zoon van hem was

markant dat in de 40 jaar de helft van Joram past.

in ieder geval wil ik een site pagina maken die geheel gaat over de jaren van Joram, zo kan het probleem opgelost worden, ik geef dan wel de link.

maar houd alvast in gedachten dat jaren ook weleens later in de regering begonnen te tellen

daardoor kan de ene schrijver daarvan uitgaan, en in een andere schrijfgedeelte precies van het 1e jaar

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid