Spring naar bijdragen

Bijbelse chronologie


Aanbevolen berichten

Antoon:

Ik probeer het nog één keer: Ik kan een beetje Hebreeuws, ik weet hoe het Hebreeuws in elkaar zit, ik heb boeken gelezen van mensen die verstand van Hebreeuws hadden. Ik he ook boeken gelezen over hoe de Joodse geschiedschrijving tewerk gaat.

Jezus lag voor ons nog geen twee dagen in het graf, voor een Jood gewoon drie. Het getal Pi is geen 3 zoals beschreven in Kronieken, maar dat maakt voor een Jood niet uit, hij bedoelt het ongeveer. De zeventig jaren ballingschap waren er 67, het maakte de Jood niet uit, voor hem waren het er 70. Ze moesten geteld worden vanaf de eerste wegvoering, toen Jeremia de 70 profeteerde, niet vanaf de verwoesting van de tempel in 586 v. Chr. Voor een Jood regeerden Mozes, Othniël, Debora, Gideon, de Filistijnen, Eli, Saul, David en Salomo allemaal 40 jaar, misschien waren het er 38, 39, 41 0f 42.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 261
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Student je hebt het in ieder geval niet over 57 jaar, 57 jaar wat de consensus is, of bedoel je dat wel, maakt niet uit.

Ik heb een dossier aangelegd met bijna alles over de 70 jaar, ook de lastiger punten, echter nog niet alles, de wereldlijke verslagen moet ik nog verwerken, voorlopig onthoud ik mij even van commentaar en laat de getallen spreken, natuurlijk mag je reageren.

NBV

2 Kronieken 36,21 Zo ging in vervulling wat de HEER bij monde van Jeremia had voorzegd. zeventig jaar bleef het land braak liggen en had het rust, totdat alle niet in acht genomen sabbatsjaren vergoed waren.

Jeremia 25,11 Heel dit land valt in puin en wordt een woestenij, en ook de omringende volken zullen de koning van Babylonië dienen, zeventig jaar lang. 12 Maar als die zeventig jaar voorbij zijn, zal ik de koning van Babylonië en zijn volk voor hun misdaden laten boeten – spreekt de HEER. Ik maak het land van de Chaldeeën voor altijd tot een woestenij.

Jeremia 29,10 Dit zegt de HEER: Als er in Babel zeventig jaar voorbij zijn, zal ik naar jullie omzien. Dan zal ik mijn belofte gestand doen door jullie naar Jeruzalem te laten terugkeren.

Daniël 9,2 in het eerste jaar van zijn koningschap, leidde ik, Daniël, uit de boeken af hoeveel jaren het zou duren voordat de puinhopen van Jeruzalem verdwenen zouden zijn. Zoals de HEER aan de profeet Jeremia had gezegd, waren dat er zeventig.

Zacharia 1:12 Bijbel online

Zacharia 7:5 Bijbel online

Flavius Josephus

Boek X Hoofdstuk 9 Blz. 726

Daardoor bleven heel Juda en Jeruzalem en de tempel verlaten, zeventig jaar lang. De totale periode die is verstreken vanaf de gevangennamen van de Israëlieten tot aan de deportatie van de twee stammen bedraagt honderddertig jaar zes maanden en 10 dagen.

Boek XI Hoofdstuk 1 Blz. 743 In het eerste jaar van Cyrus, het zeventigste jaar gerekend dat ons volk door het lot gedwongen werd uit zijn eigen land naar Babylon te verhuizen kreeg God medelijden met de gevangenschap en de rampspoed waarin die ongelukkigen terechtgekomen waren. En zoals hij hun door de profeet Jeremia voor de verwoesting van de stad had voorspeld dat hij hen, wanneer ze Nebukadnesar en zijn nakomelingen als slaven hadden gediend en die slavernij zeventig jaar hadden verdragen, zou terugvoeren naar het land van hun voorvaderen en dat zij de tempel opnieuw zouden bouwen en weer van hun vroegere welvaart zouden genieten..... Cyrus wist dit omdat hij het boek had gelezen dat Jesaja tweehonderdentien jaar eerder had nagelaten en waarin hijover hem een profetische uitspraak had gedaan. Jesaja voorspelde dit honderdveertig jaar vóór de verwoesting van de tempel.

537 - 210= 749

607 - 140= 747

Het boek Jesaja is een van de boeken van de Tenach en het Oude Testament, met profetieën die traditioneel worden toegeschreven aan de profeet Jesaja. Moderne onderzoekers onderscheiden drie boekdelen, van Jesaja zelf uit de jaren 750 tot 700 voor de jaartelling, Wikipedia

Jesaja begon zijn dienst als profeet tijdens de regering van Uzzia, die in 829 v.G.T. begon te regeren, en zette zijn werk voort tot in de tijd van Hizkia’s regering, die omstreeks 717 v.G.T. eindigde Bron Inzicht in de schrift

Boek XX Hoofdstuk 10 Blz. 1285 Na een periode van zeventig jaar in gevangenschap onder de Babyloniers bevrijdde Cyrus, de koning van de Perzen, de joden uit Babylon.

NWV

Daniël 9,2 In het eerste jaar van Darius, de zoon van Ahasveros, uit het zaad der Meden, die koning was gemaakt over het koninkrijk der Chaldeeën, 2 in het eerste jaar van zijn regering, onderscheidde ik, Daniël, zelf aan de hand van de boeken het getal der jaren waarover het woord van Jehovah tot de profeet Jeremia was gekomen, om de verwoestingen van Jeruzalem te vervullen, [namelijk] zeventig jaar .

Jeremia 29:10„Want dit heeft Jehovah gezegd: ’In overeenstemming met de vervulling van zeventig jaar te Babylon zal ik mijn aandacht op ulieden richten, en ik wil jegens U mijn goede woord bevestigen, door U naar deze plaats terug te brengen.’

Jeremia 25:11 En geheel dit land moet tot een verwoeste plaats worden, tot een voorwerp van ontzetting, en deze natiën zullen de koning van Babylon zeventig jaar moeten dienen.â€â€™ 12 ’En het moet geschieden dat wanneer er zeventig jaar zijn vervuld, ik aan de koning van Babylon en aan die natie rekenschap zal vragen’, is de uitspraak van Jehovah, ’van hun dwaling, ja, aan het land der Chaldeeën, en ik wil het tot onbepaalde tijd tot verlaten woestenijen maken. 13 En ik wil over dat land al mijn woorden brengen die ik ertegen gesproken heb, ja, al wat in dit boek geschreven staat, wat Jeremia tegen al de natiën geprofeteerd heeft.

2 Kronieken 36,21 om Jehovah’s woord bij monde van Jeremia te vervullen, totdat het land zijn sabbatten had afbetaald. Al de dagen dat het woest lag, hield het sabbat, om zeventig jaar te vervullen.

Zacharia 1:12 De engel van Jehovah dan antwoordde en zei: „O Jehovah der legerscharen, hoe lang zult gijzelf geen barmhartigheid betonen aan Jeruzalem en aan de steden van Juda, die gij deze zeventig jaar openlijk hebt veroordeeld?â€

Zacharia 7:5 „Zeg tot heel het volk van het land en tot de priesters: ’Hebt GIJ, toen GIJ vastte en er geweeklaag was in de vijfde [maand] en in de zevende [maand], en dit zeventig jaar lang, werkelijk voor mij gevast, ja voor mij?

verzameling NWV

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, wat wil je hiermee zeggen? Het zijn allemaal Joodse bronnen, en volgens mijn theorie zullen ze allemaal de afronding van 70 jaar gebruiken.

Ik weet niet over welke 57 jaar je het hebt, in ieder geval wil ik nog zeggen dat ik de ballingschaptijd reken vanaf de eerste wegvoering, volgens credo26 in 605 v. Chr.

605-538=67, afgerond 70.

Antoon,

Kun je mij zeggen op welke grond jij gelooft dat de Bijbel exacte jaartallen weergeeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wil terugkomen op het punt waarom exact 70 jaar, maar eerst het dossier aanvullen.

De algemene opvatting Student is dat Jeruzalem in 587 verwoest werd, dan zou de ballingschap 50 jaar bedragen, dat bedoelde ik, die 587 is niet te onderbouwen, maar wat betreft jouw afronding op 2 jaar, daar kan ik waarschijnlijk ook het een en ander tegenin brengen.

Overigens volgens credo 26 is 586 het laatste jaar van Zedekia, dan zou volgens die chronologie ook in dat jaar de ballingschap moeten beginnen

Astronomische bewijzen VAT 4956

De eerste regel van dit tablet luidt: “jaar 37 van Nebukadnesar, de koning van Babylon†Er wordt ook een maansverduistering genoemd. Dan zou het achttiende jaar van Nebukadnesar II, het jaar waarin hij Jeruzalem verwoestte, 587 voor GT. zijn. zoals de algemene opvatting is.

Het tablet vermeldt inderdaad één maansverduistering die volgens de berekeningen op de vijftiende dag van de derde Babylonische VAT 4956 maand Simanu plaatsvond. Het is een feit dat zich in die maand in 568 BC. een Maaneclips voordeed, op 4 juli volgens de Juliaanse kalender.

NO. 03460. Op 04 juli 568 Juliaanse kalender omstreeks 15:54:22

Nasa

37 - 18= 19 (568 - 19- 587)

Maar twintig jaar eerder, op 15 juli 588, was er ook een maansverduistering. Als 588 het 37e jaar van Nebukadnesar II was, zou zijn 18e jaar 607 zijn, precies het jaar waarin volgens de bijbelse chronologie Jeruzalem werd verwoest.

NO. 03410. Op 15 juli 588 Juliaanse kalender 11:01:32

Nasa

37 - 18= 19 (588 - 19- 607)

607 - 70= 537 (70 JAAR BALLINGSCHAP)

539 als het jaar van Cyrus staat vast, 2 jaar (537)later gingen de ballingen naar huis

2303529-8c003b6312e13f2c5c55f586a8f78142.png

Welke van de 2 ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

018 019 020 021 022 023 024 025 026 027 028 029 030 031 032 033 034 035 036 037

587 586 585 585 583 582 581 580 579 578 577 576 575 574 573 572 571 570 569 568

607 606 605 604 603 602 601 600 599 598 597 596 595 594 593 592 591 590 589 588

Beste Student

het gaat erom welke eclipsjaar de juiste is (568 of 588) in ieder geval kom je op een exact jaartal

587 of 607 en aangezien de verovering van Babylon 539 vaststaat en volgens Ezra 2 jaar later de ballingen naar huis gingen, is er van afronding in dit geval geen sprake volgens mij.

Bovenste rij is de telling van 37e jaar Nebukadnesar en 18 jaar terug

Link naar bericht
Deel via andere websites
er is één probleem, het 18de regeringsjaar van Nebukadnezar viel in 586 v. Chr., dat staat vast.
schreef student

Het staat vast in de boeken en in de consensus helaas heeft het weinig historische ondersteuning, ik zal nog enkele zware argumenten voor 607 gaan behandelen

na het weekend waarschijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit heb ik uit mij dossier over de 70 jaar uitgelicht voor een toelichting

Flavius Josephus Boek XI Hoofdstuk 1 Blz. 743

En zoals hij hun door de profeet Jeremia voor de verwoesting van de stad had voorspeld dat hij hen, wanneer ze Nebukadnesar en zijn nakomelingen als slaven hadden gediend en die slavernij zeventig jaar hadden verdragen, zou terugvoeren naar het land van hun voorvaderen en dat zij de tempel opnieuw zouden bouwen en weer van hun vroegere welvaart zouden genieten.....

Cyrus wist dit omdat hij het boek had gelezen dat Jesaja tweehonderdentien jaar eerder had nagelaten en waarin hij over hem een profetische uitspraak had gedaan. Jesaja voorspelde dit honderdveertig jaar vóór de verwoesting van de tempel.

537 - 210= 747 dat is dan het jaar waarin Jesaja volgens Flavius zijn boek heeft nagelaten

607 - 140= 747

Daarna (onder) telt Flavius er de 70 jaar ballingschap bij en maakt een telling vanaf de verwoesting van de tempel,en komt ook op 747 met redactioneel rekenen komen we ook op 70 jaar ballingschap, hel lijkt toch wel een afronding uit te sluiten

Maar ook even dit...

Het boek Jesaja is een van de boeken van de Tenach en het Oude Testament, met profetieën die traditioneel worden toegeschreven aan de profeet Jesaja.

Moderne onderzoekers onderscheiden drie boekdelen, van Jesaja zelf uit de jaren 750 tot 700 voor de jaartelling. Wikipedia

of......

Jesaja begon zijn dienst als profeet tijdens de regering van Uzzia, die in 829 v.G.T. begon te regeren, en zette zijn werk voort tot in de tijd van Hizkia’s regering, die omstreeks 717 v.G.T. eindigde. Inzicht in de schrift

Het is onwaarschijnlijk dat die moderne onderzoekers het bij het juiste eind hebben met 750 voor het begin van het boek, in hun geval zou Jesaja al meteen die profetie moeten uitten, en dat terwijl de passage in het midden van het boek staat.

776 lijkt meer op zijn plaats voor het begin van het schrijven van het boek

Maar laten we er eens van uitgaan dat Flavius het laatste jaar van schrijven van Jesaja bedoelt dat die 747 het jaar van afsluiten was dan was 811 ongeveer het begin van het boek, zeer onwaarschijnlijk, dan zou 811 het jaar zijn in de reguliere chronologie waar we bij koning Joas komen, er was in die tijd van Jesaja nog geen sprake, klopt dus niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Kun je mij zeggen op welke grond jij gelooft dat de Bijbel exacte jaartallen weergeeft?

Ik heb voorbeelden en bewijzen laten zien in diverse topics en op diverse fora, maar ik zal het aanvullen met het 20e jaar van Artaxerxeswaarin Nehemia voor zijn troon stond en toestemming kreeg voor heropbouw van Jeruzalem, echt een voorbeeld dat bij de gemaakte opmerking past.

Want de bijbelse chronologie geeft 455bc aan en de algemene chronologie 10 jaar later

het is zeer belangrijk want het geeft de aanloop aan tot de bediening van Jezus (70 jaarweken)maar dat even terzijde, ik zal mij toeleggen op de bewijsvoering voor het jaar 455 als zijnde het 20e jaar van Artaxerxes.

Maar eerst zien of en wat daarvan ik eventueel hier niet eerder aangesneden heb, even geduld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Antoon schreef :

Ik heb voorbeelden en bewijzen laten zien in diverse topics en op diverse fora, maar ik zal het aanvullen met het 20e jaar van Artaxerxeswaarin Nehemia voor zijn troon stond en toestemming kreeg voor heropbouw van Jeruzalem, echt een voorbeeld dat bij de gemaakte opmerking past.

Want de bijbelse chronologie geeft 455bc aan en de algemene chronologie 10 jaar later

het is zeer belangrijk want het geeft de aanloop aan tot de bediening van Jezus (70 jaarweken)maar dat even terzijde, ik zal mij toeleggen op de bewijsvoering voor het jaar 455 als zijnde het 20e jaar van Artaxerxes.

De zeventig jaarweken beginnen met het bevel van Arthasachsa om Jeruzalem te herstellen, en NIET met de toestemming die Arthasachsa gaf aan Nehemia .

Dan. 9: 25 Weet dan en versta: vanaf het ogenblik, dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op een gezalfde, een vorst, zijn zeven weken; en tweeënzestig weken lang zal het hersteld en herbouwd blijven, met plein en gracht, maar in de druk der tijden.

vanaf het ogenblik, dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen :

Ezra 6:14 : 14 De oudsten der Judeeers bouwden voorspoedig voort tijdens het profeteren van de profeet Haggai en van Zacharia, de zoon van Iddo; zij voltooiden de bouw volgens het gebod van de God van Israel en volgens het bevel van Kores Darius en Artachsasta, koning van Perzie,

Zoals blijkt uit bovenstaande tekst werd het bevel om Jeruzalem te herstellen drie maal gegeven .

 Een eerste maal door KORES in -538 :

 Een tweede maal door DARIUS (Hystapos ) in -519 : nadat de herstelwerken van Jeruzalem werden stilgelegd, liet Darius het bevel van Kores opzoeken in de archieven te “Achmeta†in Medië , waarna hij het bevel van Kores bevestigde .

 Een derde maal door ARTAXERXES (Longimanes) in het zevende jaar van zijn regering, wat overeenkomt met het jaar -457 . ( Artaxerxes regeerde van -464 tot -424 )

( Voor wie het wil nalezen: zie Ezra 1:2-4 & Ezra hoofdstukken 6 & 7 )

Het is duidelijk dat hier ( in Daniël 9:25 ) het derde bevel bedoeld wordt : het is het laatste & dus het definitieve bevel, en het gaat tevens gepaard met een herstel van politieke & administratieve structuren . Dit bevel wordt ook gevolgd door een lofprijzing & een expliciete vermelding van Gods tussenkomst . : Ezra 7 : 25-28 : 25 Gij nu, Ezra, stel naar de wijsheid van uw God, die gij bezit, regeerders en rechters aan, opdat zij rechtspreken over het gehele volk dat in het gebied over de Rivier woont, over allen die de wetten van uw God kennen; en hem die ze niet kent, zult gij ze bekendmaken. 26 Aan ieder die de wet van uw God en de wet van de koning niet volbrengt, zal stipt recht geoefend worden: hetzij ter dood, hetzij tot verbanning, hetzij tot geldboete of tot gevangenzetting. 27 Geprezen zij de Here, de God onzer vaderen, die de koning zulks in het hart gegeven heeft, om het huis van de Here, die in Jeruzalem woont, luisterrijk te maken, 28 en mij gunst heeft doen vinden bij de koning, zijn raadsheren en alle machtige vorsten des konings! Ik nu vatte moed, daar de hand van de Here, mijn God, over mij was, en vergaderde uit Israel de hoofdmannen om met mij op te trekken.

De zeventig jaarweken beginnen dus in -457 .

(geciteerd uit eigen studie van het boek Daniël)

Lijst van koningen van Perzië (geplukt uit wikipedia)

• Cyrus de Grote, 550 v.Chr. - 530 v.Chr.

• Cambyses, 529 v.Chr. - 522 v.Chr.

• Smerdis, 522 v.Chr. - 522 v.Chr.

• Darius I, 522 v.Chr. - 485 v.Chr.

• Xerxes I, 485 v.Chr. - 465 v.Chr.

• Artaxerxes I, 465 v.Chr. - 424 v.Chr.

• Xerxes II, 424 v.Chr. - 423 v.Chr.

• Sogdianus 423 v.Chr. - 423 v.Chr.

• Darius II, 423 v.Chr. - 404 v.Chr.

• Artaxerxes II, 404 v.Chr. - 358 v.Chr. (cf. Xenophon)

• Artaxerxes III, 358 v.Chr. - 338 v.Chr.

• Arses, 338 v.Chr. - 336 v.Chr.

• Darius III, 336 v.Chr. - 330 v.Chr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een voorval in de oudheid kan ons helpen om nu een precies vast te stellen wanneer Artaxerxes begon te regeren en wat dan ook zijn 20e jaar geweest moet zijn. Themistocles, een ook nu bekend Grieks strateeg en veldheer had het verbruid bij zijn landgenoten en vluchtte na veel omzwervingen veiligheidshalve naar Perzië.

Volgens de Griekse historicus Thucydide- een tijdgenoot van Artaxexes 460 - 400 bc - die bekend staat om zijn nauwkeurigheid, stuurde Themistocles in die tijd een brief naar Artaxerxes, de jongste zoon van Xerxes, die kort daarvoor op de troon was gekomen.

Themistocles started inland with one of the Coast-Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes' son, who had just come to the throne.
Thucydides

De hamvraag is nu in welk jaar kwam Themistocles naar klein Azië als het rond 483bc was dan had hij volgens de gangbare chronologie niet Artaxerxes maar Xerxes moeten ontmoeten.

Buiten de Hamvraag houden we ook in gedachten dat hij in ieder geval een onderhoud had met Artaxerxes. die volgens de gangbare chronologie 465bc begon te regeren.

Enige achtergrond info uit de oude Griekse wereld kan ons helpen..

Themistocles kreeg namelijk een verbanning van de Griekse senaat ook bekend als een scherven gericht ofOstracisme dat Ostracisme was dus 471bc

We starten dus bij 471bc en wanneer stierf Themistocles ook dat is te achterhalen

Themistocles stierf niet lang na zijn rebellie, ongeveer tijdens 2 Archonten in namelijk

471 v.Chr.-470 v.Chr. Praxiergus

470 v.Chr.-469 v.Chr. Demotion

ik heb daarover een schemaschema gemaakt, ga met de mouseover over info en er komt een blokje informatie

Wellicht is niet alles even duidelijk en zijn er nog vragen, ikzelf zal alles nog eens nagaan en indien nodig aanvullen..

De zeventig jaarweken beginnen met het bevel van Arthasachsa om Jeruzalem te herstellen, en NIET met de toestemming die Arthasachsa gaf aan Nehemia .

ik zeg ook niet dat het bij de toestemming begint, integendeel dan zou ik ook in de knoop komen

Nehemia kreeg in nisan toestemming en moest een lange tocht maken die meer 5 maanden geduurd kon hebben van Susan naar Jeruzalem, Susan lag nog veel verder weg van Jeruzalem dan Babylon

__________________________

even in het vizier

750 kilometer Susan Jeruzalem

530 kilometer Babylon Jeruzalem

Ezra deed er 4 maanden over om van Babylon naar Jeruzalem tegaan

Nehemia moer er minimaal 5 maanden over gedaan hebben

nisan 455 viel grotendeels in april + 5 maanden= sep/okt

Jezus is in sep/okt geboren

bij zijn doop was hij ongeveer 30 moet ook rond sep/okt zijn

Cornelis werd gedoopt nadat Paulus na 2 jaar terug in Jeruzalem kwam

Paulus ging enige tijd na Pinksteren 33 op naar Syrië om christenen te arresteren

na 2 jaar moet zeer waarschijnlijk ook tegen het najaar zijn, daarna gaat Handelingen chronologisch verder met de doop van Cornelius

de doop van Cornelius valt ook in sep/okt te plaatsen de aspecten van de 70 jaarweken profetie lijken sluitend in elkaar te passen.

2326801-95ed25a998562b437d9bc41558b364ba.png

Terug naar de content

____________________________

ongeveer tijdens sep/oktober moet er dus begonnen zijn met de bouw, dat komt ook weer glashelder overeen dat Jezus ook in sep/oktober gedoopt is, en trouwens de doop van Cornelius moet ook in het najaar voltrokken zijn

God /Jehovah is werkelijk de grote tijds bepaler

De zeventig jaarweken beginnen dus in -457 .

Als dat het geval zou zijn dan komt het niet uit op 29 het jaar van de doop van Jezus

69 jaarweken is 483 jaar

457- 483= 26 niet het jaar van de doop, en dan heb ook je problemen met de laatste jaarweek die in 2 delen bestaat.

( Artaxerxes regeerde van -464 tot -424 )

Dat is inderdaad de opvatting maar door het voorbeeld van Themistocles blijkt dat het niet klopt, en buiten hem zijn er meer aanwijzingen dat Artaxerxes in een ander jaar begon.

het probleem is dat er zeer waarschijnlijk een co-regentschap was van Darius met zijn zoon Xerxes en dat wordt in de wereldlijke chronologie niet meegerekend, toch staat er ook bij Wiki dat Xerxes jarenlang onderkoning was, tel je dit dus mee dan regeert Artaxerxes gewoon 10 jaar eerder 475bc en dat komt dus wel overeen met het bezoek van Themistocles

Link naar bericht
Deel via andere websites
Antoon schreef
Credo 26 schreef

De zeventig jaarweken beginnen dus in -457 .

Als dat het geval zou zijn dan komt het niet uit op 29 het jaar van de doop van Jezus

69 jaarweken is 483 jaar

457- 483= 26 niet het jaar van de doop, en dan heb ook je problemen met de laatste jaarweek die in 2 delen bestaat.

457 – 483 = inderdaad 26 .

Maar u vergeet één ding : dat in het tellen van de jaren het jaar 0 niet bestaat . Er wordt overgegaan van het jaar -1 naar het jaar +1 .

Dus moeten we de doop van Jezus plaatsen in het jaar 27, en niet in het jaar 26 .

Indien Jezus gedoopt werd in het najaar 27, en zijn openbaar leven drie en een half jaar duurde, dan onderging Hij zijn kruisdood een paar dagen voor het Pascha van het jaar 31 .

Als we daar dan nog eens drie en een half jaar bijtellen tot aan de dood van Stefanus, dan belanden we het najaar van het jaar 34 . En dat is met een het einde van de zeventig jaarweken .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Student schreef

Maar dat komt niet overeen met het vijfde jaar van Tiberius uit Lukas 3, hoe zit dat?

U zult waarschijnlijk bedoeld hebben het 15e jaar van Tiberius .

Keizer Augustus stierf te Nola op 19 augustus van het jaar 14 . Tiberius volgde hem op .

De tekst van Lucas 3:1 vertelt ons dat Johannes de Doper optrad in het 15e jaar van Keizer Tiberius . Normaal redeneert men dan dat het 15e jaar van de keizer (inclusieve telling) valt van september 28 tot september 29 . Dat is onze manier van rekenen .

Vraag is natuurlijk of dat Lucas op dezelfde manier rekende als wij . De verschillende volkeren waarover de Romeinen heerschappij voerden hadden verschillende methodes om de regeringsjaren van een vorst te berekenen .

Zo zou bij de Joden ten tijde van Christus het eerste jaar van een vorst gerekend worden vanaf zijn troonsbestijging en duren tot het eind van het Burgerlijke jaar . Zijn tweede regeringsjaar zou dan beginnen op Nieuwjaarsdag : dit is op de 1ste Tisjtri (Rosh Hashana) , dat valt ergens in september, verschillend naargelang het jaar .

Indien we het 15e jaar van Tiberius op die manier rekenen komen we uit op het jaar 27 .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij hoeft alles niet tot in de puntjes te kloppen . Hetgene ik geschreven heb ik ooit eens gehoord van een theoloog . Verder geloof ik dat de bijbel in de eerste plaats een onderricht geeft, veel meer dan een les geschiedenis . (“ la bible est un enseignement, pas un renseignementâ€) Maar in grote lijnen moet het bijbelverhaal toch kloppen met de geschiedkundige achtergrond, anders ga je de mist in .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt het 15e jaar van Tiberius in stelling gebracht

Enige cruciale punten.

Het is moeilijk te bepalen wanneer Tiberius zijn regering nu precies begon. Het wordt echter algemeen aanvaard dat 17 september 14 hierbij een cruciaal moment was.

Tijdens de senaatszitting van 17 september werd de vergoddelijking) van Augustus goedgekeurd en het testament van Augustus voorgelezen.Wikipedia

zie ook

Tiberius, however, attempted to play the same role as Augustus: that of the reluctant public servant who wants nothing more than to serve the state.

This ended up throwing the entire affair into confusion, and rather than humble, he came across as derisive; rather than seeming to want to serve the state, he seemed obstructive.

He cited his age as a reason why he could not act as Princeps, stated he did not wish the position, and then proceeded to ask for only a section of the state.

Tiberius finally relented and accepted the powers voted to him, though according to Tacitus and Suetonius he refused to bear the titles Pater Patriae, Imperator, and Augustus, and declined the most solid emblem of the Princeps, the Civic Crown and laurels Wikipedia Engels

Er waren dus enige verwikkelingen en 17 september 14 n.Chr staat niet voor zeker, maar het kan toch niet lang daarna geweest zijn, als we de regerings duren vergelijken van Julius tot het 11e jaar van Nero en de verwoesting daarna van Jeruzalem 70 onze telling komt dat aardig goed met de bijbelse chronologie overeen, ik hoop daar nog eens een voorbeeld van te geven

Augustus stierf dus 17 augustus 14 van onze jaartelling (Gregoriaanse) en op 15 september liet Tiberius zich door de senaat tot keizer benoemen.

We weten uit de schrift dat in het vijftiende regeringsjaar van Tiberius Johannes begon te dopen.

Hoe bezien wij het 15e jaar van Tiberius Caesar?

Als de jaren vanaf de dood van augustus werden gerekend zijn, dan liep het 15e jaar van augustus 28 tot augustus 29 dat is een mogelijkheid....

maar indien berekend over het moment waarop Tiberius Caesar officieel tot keizer werd uitgeroepen, zou het jaar van september 28 tot september 29 lopen

Dientengevolge passen de 2 opties wel bij Lukas 3:1-3.

Ik persoonlijk ga voor de 2e optie (sep 28 / sep 29) en indien de verwikkelingen bij de aanstelling van Tiberius enige maanden geduurd zouden hebben dan nog past het in het bijbels plaatje..

voorbeeld de verwikkelingen duurden 4 maanden voor hij werkelijk aanstelling kreeg

dan is het jaar januari 29 tot januari 30

De speling zou in wezen nog 6a7 maanden langer geduurd kunnen hebben.

Vraag is natuurlijk of dat Lucas op dezelfde manier rekende als wij . De verschillende volkeren waarover de Romeinen heerschappij voerden hadden verschillende methodes om de regeringsjaren van een vorst te berekenen .

Zo zou bij de Joden ten tijde van Christus het eerste jaar van een vorst gerekend worden vanaf zijn troonsbestijging en duren tot het eind van het Burgerlijke jaar . Zijn tweede regeringsjaar zou dan beginnen op Nieuwjaarsdag : dit is op de 1ste Tisjtri (Rosh Hashana) , dat valt ergens in september, verschillend naargelang het jaar .

Indien we het 15e jaar van Tiberius op die manier rekenen komen we uit op het jaar 27

.

Stel dat je gelijk hebt met 27 dan komt dat geheel niet overeen met de chronologie van grote sabbatsjaren, en ook niet met nog meer dingen, ik kom erop terug

14 01 jaar van aug/sep 14 tot aug/sep 15

15 02

16 03

17 04

18 05

19 06

20 07

21 08

22 09

23 10

24 11

25 12

26 13

27 14

28 15 jaar van aug/sep 28 tot aug/sep 29

29

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Het is veel simpeler, Tiberius had een paar jaar co-regentschap met Augustus. Zijn 15de jaar wordt dan 27 n. Chr.

Kan zijn maar ik vind geen bevestiging, in ieder geval niet dat daar rekening mee gehouden werd

Tiberius 14–37_______ 17 sep/16 mrt

Caligula 37–41_______ 18 mrt/24 jan

Claudius I 41–54______ 24 jan/13 okt (Hongersnood 47)

Bron Wikipedia

Flavius Josephus

Boek XVIII Hoofdstuk 5 Blz. 1178 Tiberius stierf een paar dagen na zijn benoeming van Gaiusa tot zijn opvolger. Zelf had hij drieëntwintig jaar vijf maanden en drie dagen geregeerd.

Boek XIX Hoofdstuk 2 Blz. 1230 Zo kwam er een einde aan het leven van Gaius . Zijn heerschappij had zijn heerschappij heeft op vier maanden na vier jaar geduurd.

Boek XX Hoofdstuk 8 Blz. 1273 Claudius stierf na dertien jaar, acht maanden en twintig dagen te hebben geregeerd.

Totaal Tiberius – Claudius 40 jaar en ongeveer 9 maanden volgens Flavius

Volgens Wikipedia ook 40 jaar en ongeveer 9 maanden

Hieruit valt te concluderen dat Tiberius waarschijnlijk rond september 14 keizer werd

Flavius en Wiki ontlopen elkaar niet zo heel veel, maar ik zal het nog een keer heel goed narekenen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar we kunnen ook terugrekenen om er zeker van te zijn dat Tiberius rond 17 sep 14 begon te regeren

we gaan terug tot de moord op Julius Caesar 15 maart 44

Boek XVIII Hoofdstuk 2Blz.1150 Tijdens zijn bewind stierf Caesar, de tweede keizer van Rome. zijn regeer periode heeft zevenenvijftig jaar en zes maanden en twee dagen geduurd.

Gedurende veertien jaar daarvan heeft hij de macht gedeeld met Antonius . Hij is zevenenzeventig jaar geworden…

01 _____ 43

02 _____ 42

03 _____ 41

04 _____ 40

05 _____ 39

06 _____ 38

07 _____ 37

08 _____ 36

09 _____ 35

10 _____ 34

11 _____ 33

12 _____ 32

13 _____ 31

14 _____ 30

15 _____ 29

16 _____ 28

17 _____ 27

18 _____ 26

19 _____ 25

20 _____ 24

21 _____ 23

22 _____ 22

23 _____ 21

24 _____ 20

25 _____ 19

26 _____ 18

27 _____ 17

28 _____ 16

29 _____ 15

30 _____ 14

31 _____ 13

32 _____ 12

33 _____ 11

34 _____ 10

35 _____ 09

36 _____ 08

37 _____ 07

38 _____ 06

39 _____ 05

40 _____ 04

41 _____ 03

42 _____ 02

43 _____ 01

44 _____ 01

45 _____ 02

46 _____ 03

47 _____ 04

48 _____ 05

49 _____ 06

50 _____ 07

51 _____ 08

52 _____ 09

53 _____ 10

54 _____ 11

55 _____ 12

56 _____ 13

57 _____ 14

57 volle jaren brengen vanaf het jaar na de moord op Caesar brengt ons op 14 van de gewone telling..we gaan verder met de maanden..

Er komen 6 maanden bij (zevenenvijftig jaar en zes maanden volgens Flavius) dat komt op 1juli 14 ..er gaat echter ook nog tijd bij want Caesar werd in maart vermoord en er er volgde een macht strijd dat kan enige maanden geduurd hebben.

Het lijkt er dus wel op dat we van de aanstelling van Tiberius uit kunnen gaan behoudens enige tijd speling, maar dat zal toch niet meer dan enkele maanden zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Observeer wat er gebeurd; vorm op basis van deze waarneming een theorie.

Test de theorie of andere gevallen met de synthese overeenkomen.

Dit heel in het kort is de wetenschappelijke benadering in gevallen waarover geen hard bewijs bestaat.

Dat doe ik in geval van chronologie

Mijn waarneming is de jaren waarover de wetenschap en bijbel het eens is

Zoals de val van Babylon 539bc.

Het 1e jaar van Darius I 522bc. 471bc

Ostracisme van Themistocles 471bc

De dood van Julius Caesar 44bc.

Het 1e jaar van Tiberius 14

Hongersnood in Judea tijden het procuraatschap van tiberius julius Alexander, onder keizer Claudius 47bc

Er zijn nog veel meer sleuteljaren maar die worden niet ondersteund door de wetenschap.

Ik test/onderzoek dus deze genoemde sleuteljaren om te kijken wie er nu gelijk heeft en in alle gevallen blijkt gewoon dat de bijbel het juist heeft.

Dit is ook het antwoord aan een forum waar men mij verwijt dat ik niet wetenschappelijk bezig zou zijn en werk/focus alleen naar een eigen voorbedachte bijbelse chronologie

Waarom gebruik je in bijna al je posts Josephus? Die was helemaal niet zo betrouwbaar hoor.

Flavius heeft het vaak mis, dat is waar, ik geef de schuld aan een niet juiste overschrijving in de oudheid, het copieer machine was nog niet uitgevonden, toch bij grondige bestudering van de fouten is er iet boven water te halen.

Flavius geeft Salomo 80 jaar, de regering het 40 jaar is waarschijnlijk een keer dubbel geteld anderzijds schrijft Flavius dat hij 94 jaar oud geworden is, dus 14 toen hij begon

dat zou met de bijbel overeen kunnen komen want Salomo werd een jongen genoemd voordat hij het koningschap op zich nam

1 Kronieken 29:1

Wat impliceert dat hij bij zijn dood ongeveer in de kracht van zijn jaren was toen hij de ene vrouw na de andere nam

Boek X Hoofdstuk 6 Blz. 711 Toen Nebukadnesar al in het vierde jaar van zijn regering was (het was het achtste Jaar van de regering van Jojakim over de Hebreeërs) rukte de Babyloniër met grote troepenmacht op tegen de Joden. Hij eiste, onder gelijktijdige dreiging met oorlog, dat Jojakim hem schatting zou betalen.

Hier hebben wij iets meer aan Flavius, de bijbel schrijft niet wanneer precies Jojakim vazal van Nebukadnesar werd..

Dat blijkt dus het geval te zijn in zijn 8e jaar als koning over Juda..

in 2 Koningen 24:1 blijkt dat hij na 3 jaar in opstand kwam 8+3 = 11 jaar dat is zijn regeringsduur zoals in de bijbel staat

wordt vervolgd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn waarneming is de jaren waarover de wetenschap en bijbel het eens is

...

...

Er zijn nog veel meer sleuteljaren maar die worden niet ondersteund door de wetenschap.

Juist dus je geeft mij een lijstje sleuteljaren. Ik wijs er één aan en je zegt: zie je wel! Hier zijn de wetenschap en ik het over eens! Vervolgens wijs ik er nog één aan en je zegt: Deze is ook heel duidelijk, zelf gevonden en de wetenschap heeft hier geen gelijk.

Zie je de tegenstrijdigheid: eerst is de wetenschap goed genoeg zodat het jouw "sleuteljaren" ondersteunt. Bij de volgende is de wetenschap niet goed genoeg omdat het jouw "sleuteljaren" niet ondersteunt.

Ik test/onderzoek dus deze genoemde sleuteljaren om te kijken wie er nu gelijk heeft en in alle gevallen blijkt gewoon dat de bijbel het juist heeft.

Dit is ook het antwoord aan een forum waar men mij verwijt dat ik niet wetenschappelijk bezig zou zijn en werk/focus alleen naar een eigen voorbedachte bijbelse chronologie

Ik heb nog nooit harde bewijzen gezien omdat je de Bijbel als uitgangspunt gebruikt en dat is geen geschiedenis.dan ga ik vanaf nu de Vishoeddhi-Magga gebruiken:

Er zijn drieërlei verwoestingen: door water, door vuur, door wind. Toen nu een lange periode was voorbijgegaan sedert het ophouden der regens, verscheen een tweede zon.

Wat je over Josephus zegt: Josephus is wel betrouwbaar niet betrouwbaar.

Je geeft eerst toe dat hij onbetrouwbaar is en verolgens laat je zien hoe betrouwbaar Josephus wel niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid