Spring naar bijdragen

Conclaaf van start


Aanbevolen berichten

Aan het conclaaf dat vandaag begint doen 115 kardinalen mee. Het zijn kardinalen die jonger zijn dan 80 en allemaal kunnen ze tot de 266e paus worden verkozen. Ze zijn verplicht hun stem uit te brengen. Er gelden strenge procedures voor het stemmen.

Kardinaal Ratzinger was in 2005 duidelijk favoriet toen hij werd gekozen tot paus Benedictus XVI. Dat ligt nu wel anders. Vaticaan-deskundigen noemen wel tien tot twintig kandidaten die allemaal kans maken. Ze worden, in het Italiaans, de 'papabili' genoemd. De laatste dagen worden de namen van aartsbisschop Angelo Scola van Milaan en de Braziliaanse kardinaal Odilo Scherer het vaakst gehoord.
Verjonging

De leeftijdsgrens van 80 jaar is in 1970 door paus Paulus VI ingesteld om de groep kardinalen die de nieuwe paus moet kiezen wat te verjongen. Maar kardinalen die al ruim in de zeventig zijn, lijken niet veel kans te maken. Emeritus paus Benedictus was 78 toen hij werd gekozen. Hij is, als eerste paus in zes eeuwen, afgetreden vanwege zijn verslechterende gezondheid. Volgens ingewijden zijn de kardinalen nu op zoek naar een wat jongere, krachtige paus die gedurende een langere periode zijn ambt zal kunnen vervullen.

Meer dan de helft van kardinalen in het conclaaf is afkomstig uit Europa. Onder hen is de Nederlandse kardinaal Eijk. De afkomst van de kardinalen lijkt nauwelijks een rol te spelen. Van groter belang is de vraag of een kardinaal van binnen of van buiten het Vaticaan komt, want er wordt door sommigen gepleit voor hervormingen binnen het kerkelijk bestuursapparaat.

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 85
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik moet nog snel een sollicitatie sturen. Misschien voldoe ik niet aan alle eisen (nou ja, een man ben ik iig, dat is mooi meegenomen). Maar ik heb een aantal hele aantrekkelijke voorstellen klaar liggen waardoor ik wel gekozen ga worden. Zo wil ik de pauselijke hofcultuur flink vergroten, de Zwitserse garde militair gaan moderniseren, van het Vaticaan een kernmacht maken en een nieuwe kruistocht naar Jeruzalem op poten zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Twee of drie dagen nadat de paus aftrad, heb ik een voorspelling gedaan (er zijn getuigen :P); het wordt Scherer en z'n pausnaam wordt Gregorius. Nu wordt Scherer zelfs samen met Scola als favoriet genoemd, wat dan weer niet zo goed is voor z'n kansen, want wie als favoriet naar binnen gaat... Maar we zullen zien. ;)

Ik las vandaag nog dat afgelopen eeuw de laatste Pius, Paulus, Johannes Paulus I en Benedictus als favoriet het conclaaf ingingen. Dat logenstraft dat gezegde. Ik gok trouwens dat het Schonborn gaat worden als compromispaus omdat men het niet eens kan worden tussen Scola en Scherer.

Ik moet nog snel een sollicitatie sturen. Misschien voldoe ik niet aan alle eisen (nou ja, een man ben ik iig, dat is mooi meegenomen). Maar ik heb een aantal hele aantrekkelijke voorstellen klaar liggen waardoor ik wel gekozen ga worden. Zo wil ik de pauselijke hofcultuur flink vergroten, de Zwitserse garde militair gaan moderniseren, van het Vaticaan een kernmacht maken en een nieuwe kruistocht naar Jeruzalem op poten zetten.

De vorige keer had je het er nog over dat je aartspaus zou worden. Daar past een nederige sollicitatie niet echt bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vorige keer had je het er nog over dat je aartspaus zou worden. Daar past een nederige sollicitatie niet echt bij.

Sorry dat ik je nu passeer, maar zodra ik mijn positie als aartspaus heb verwezenlijk stel ik jou als mijn vervanger als reguliere paus aan, of eventueel als oecumenisch patriarch, of als aartsbisschop van de Anglicaanse kerk of scribia-aartsbisschop van de PKN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robert Frans, ik zou op jou stemmen!

Ik vind het wel spannend eigenlijk. Wanneer valt er een witte rookpluim te verwachten?

Ikzelf verwacht het niet eerder dan aan het einde van de week ergens in het weekend.

Ik denk dat het een veel moeizamere verkiezing wordt dan de vorige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je iets meer vertellen over het verloop? Dat moet toch een enorm evenement zijn, al die mensen daar en dan nog een gesprek met structuur hebben. Is dat te vergelijken met een vergadering van het Europees Parlement of zo? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen, het heeft voor mij altijd iets mysterieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen als ze zich verkleedt als man en niemand het door heeft (vgl. Pausin Johanna). Helaas is er een methode ontwikkelt omdat soort 'foutjes' te voorkomen.

Helaas, de volgende man wordt weer een paus. En de kans dat hij onder de 60 is, acht ik erg klein. Jammer hoor, vroeger waren de pausen veel jonger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen als ze zich verkleedt als man en niemand het door heeft (vgl. Pausin Johanna). Helaas is er een methode ontwikkelt omdat soort 'foutjes' te voorkomen.

Helaas, de volgende man wordt weer een paus. En de kans dat hij onder de 60 is, acht ik erg klein. Jammer hoor, vroeger waren de pausen veel jonger.

Je weet dat het hele 'Pausin Johanna' gebeuren een mythe is? :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je iets meer vertellen over het verloop? Dat moet toch een enorm evenement zijn, al die mensen daar en dan nog een gesprek met structuur hebben. Is dat te vergelijken met een vergadering van het Europees Parlement of zo? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen, het heeft voor mij altijd iets mysterieus.

Men stemt een aantal keren per dag. Hoe het in de praktijk allemaal in zijn werk gaat kan ik je helaas niet vertellen. Maar ik denk eigenlijk dat er heel veel gesprek is, ontmoeting en ook gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag daarnet op het nieuws (handig, een frituur met tv) een stukje van het begin. MEt de eedafleggingen en zo, toch wel behoorlijk indrukwekkend...

(Tot ik de mannetjes aan de buitendeur zag staan, met hun oranje-paarse pakjes :+ )

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid