Spring naar bijdragen

Conclaaf van start


Aanbevolen berichten

Precies. Mag toch wel? :$

Natuurlijk!

Maar ik mag wel middeleeuwse mythes doorprikken. Voelt bij mij toch als een soort van verantwoordelijkheid. :#

Niet te min kunnen ze wel best leuk zijn. Zoals de mythe dat keizer Constantijn het keizerschap aan de paus zou hebben geschonken. :#

Ook die fictie is tegelijk historisch gezien enorm interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 85
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou, stel dat er ongemerkt stiekem een vrouwelijke paus zou zijn, dan zou dat betekenen dat er dus geen bisschop als paus zit, al heeft ze dan wellicht het wijdingsritueel doorstaan. Dat zou dan betekenen dat er door de "pausin" al die tijd mensen ongeldig tot bisschop zijn gewijd. En die hebben daardoor wellicht weer ongeldig priesters gewijd. Er zouden dan dus bisschoppen en priesters actief zijn die domweg helemaal geen bisschoppen en priesters zijn en dus niet delen in de apostolische successie. En hebben vele gelovigen al die tijd geen sacramenten ontvangen. Het kan dan zacht gezegd nogal een klus zijn om die "stamboom" van ongeldige wijdingen te ontdekken en al die bisschoppen en priesters alsnog te wijden. Tenminste, ik kan me zo voorstellen dat dat dan de gevolgen zouden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem,

De vorige paus was toch van onbesproken gedrag? Hij moest als ik goed geinformeerd ben alle weggestopte schandalen opruimen die anderen hebben laten liggen.

Redelijk ja. Toch wordt hij door enkelen verantwoordelijk gehouden voor het een en ander. Men dicht hem veel dingen toe waaronder het onder het tapijt schuiven van misbruik toen hij prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer was en wordt hij door bepaalde lieden niet zelden nazi-paus genoemd.

Aan de andere kant, voor die lieden zal het nooit goed genoeg zijn. Enkel het feit dat ook de komende paus weer katholiek is zal hem al zwaar aangerekend worden en men zal hem daarop af proberen te branden.

Veel protestantse vrienden raden me de boeken aan van Ratzinger over Jezus, en dat is mijn favoriete onderwerp dus staan op mijn leeslijstje. R-KK credibles hebben jullie ze gelezen?

Alleen het eerste boek gelezen. Wel een goed boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wilde geruchten: nu wordt zelfs kardinaal Eijk genoemd.

Ik mag voor de RKK toch hopen van niet, de man komt op z'n zachtst gezegd niet echt handig over in de media, wat toch ook belangrijk is.

Dus een kennis van een kennis in Italië heeft Eijk hoog op het lijstje staan en Trouw denkt dat een artikel waardig is. Ik weet dat de Telegraaf een Privé onderdeel heeft in de krant. Sinds wanneer doet Trouw zaken met de Story?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat ze anders ook nog wel een aardig beetje Latijn kunnen spreken.

Dat schijnt pijnlijk tegen te vallen :#

Foei. Ik had eigenlijk verwacht dat kardinalen minimaal vloeiend Latijn konden spreken.

Gisteren op Vaticaan journaal hadden ze het erover.. conclaaf wordt gehouden in latijn= immers nog steeds de taal van de Kerk..

Maar ik kan me voorstellen dat ze tijdens gesprekken ook overschakelen op Italiaans...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrouwen aan de macht zijn veelal hetzelfde als mannen aan de macht, is mijn indruk.

[zwarte humormodus]Oneens, ze zijn veel effectiever! |:( Laten we nu eens de schuld van alle oorlogen van 4000 v. Chr. tot nu toe op 'de man' schuiven, iemand heeft eens berekend dat dat ongeveer 2,5 miljard doden heeft gekost. Abortus, wat je dan net zo ongenuanceerd op het bordje van 'de vrouw' kan schuiven, heeft sinds 1980 al een dikke 1,2 miljard lijkjes opgeleverd. Dus wat de man in 6000 jaar voor elkaar krijgt, dat lukt de vrouw in 40 jaar. _O_ [/zwarte humormodus]

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hier hoor ik niets, terwijl er twee klokken op gehoorsafstand zitten.

Maar ik woon in betwist gebied, misschien is het sabotage van de Geuzen. ;)

Waarschijnlijk moet degene die de klok gaat luiden ook eerst naar de kerk toekomen. Afhankelijk van de persoon kan dat tijd kosten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid