Spring naar bijdragen

Mijn kerk is de beste!


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Ik denk overigens niet dat "mijn" kerk de beste is. Ik zou niet weten op welke schaal, met welke criteria gemeten, je dat kan zeggen. Ik heb recent mogen assisteren bij een Byzanthijnse liturgie, ook prachtig. Ik kom wel eens in vieringen in parochies waar ik heel verdrietig van wordt. Wat is "de beste"? Geen idee.

Ik weet alleen dat ik geboren ben in het Westen, dus voor mij is er geen enkele keuze.

Om Lobke gerust te stellen: ik denk niet dat eens iedereen zal "terug keren". Ik denk dat heel veel christenen het diepe wezen van de Kerk niet verstaan, nooit zullen verstaan en daar ook totaal geen behoefte aan hebben. Ik merk dat ik in de jaren dat ik dit soort gesprekken heb hier, en elders, ook nooit geprobeerd heb mensen daar iets over uit te leggen. De mensen die ik katholiek heb zien worden, ook degenen die vertellen dat ik daar een rol in heb gespeeld, waren het al. Wie het wezen van de Kerk verstaat, voegt zich bij haar. Wie dat wezen niet verstaat niet. Mij om het even. Hooguit is het wat vermoeiend om van mensen die het niet begrijpen ergernis over je heen te krijgen. Ik snap nooit zo goed waar dat voor nodig is. Moslims denken dat je moslim moet zijn, Dawkins denkt dat iedere gelovige gek is, en de RKK staat niet voor iedereen open. Nou en?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mwoa, ik vind uitingen van de branch theory vervelender. Als mensen zeggen "x is de Kerk" dan toont dat juist dat ze serieus zijn met hun geloof. De Kerk is de bruid van Christus en polygamie is in het Nieuwe Testament niet toegestaan :#

_O_

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RK diaken,

Je hoeft me niet gerust te stellen ik kan er prima me leven met dat flitsje ergernis.En de kerk zal het niet raken. :)

@Olorin;

Misschien is het dat wat bv RK diaken vaak schrijft:

Wie het wezen van de Kerk verstaat, voegt zich bij haar. Ze verstaan het diepe wezen van de Kerk niet

Dat roept iets in mij op van; ach jullie begrijpen het toch niet en ik ga je het ook niet uitleggen. Het lijkt anderen hier buiten te sluiten. Dat gevoel ervaar ik ook bij vragen over de Roomskatholieke kerk. "Ons kent ons" en weinig open voor de anderen hier, ze begrijpen het niet. Ze hebben het licht ( dat De R-KK de Kerk is) nog niet gezien

@Olorin;

Je vroeg specifiek over die ergenis anders had ik er niet over geschreven. ;) En het is mijn persoonlijke mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel dat 'mijn' Kerk (in mijn geloof is er maar een) het meest waar is. Dat is nog niet hetzelfde als 'de beste'. Niet zelden heb ik het idee dat de 'beste Christenen' (zal wel een combinatie van diaspora effect en waarschijnlijke onschuldige onwetendheid) zich juist niet binnen de zichtbare grenzen van de Kerk bevinden.

Maar om concreet op de openingspost in te gaan; ik kan me kapot ergeren aan (al dan niet Christelijk-)relativisme met een impliciete waarheidsclaim die veel dwingender is dan menig 'waere kerck'-aanhanger te berde brengt. Terecht dat de emeritus-paus dat de 'dictatuur van het relativisme' noemt. Ik kan daar dan ook letterlijk niets mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om een voorbeeld van mezelf aan te halen:

Ik kan me ergeren aan van die opmerkingen als 'leuk dat kerkje spelen, maar laten we nu geloven zoals men dat in de bijbel deed' of dat soort lekker wegbekkende oneliners.

De ergernis voor mij hier in zit hem in twee punten:

1 --- "leuk dat kerkje spelen" -- Je kunt het er mee eens zijn of niet hoe de "gevestigde kerken" hun geloof beleven, maar door het "spelen" te noemen, klinkt het erg denigerend en lijkt die persoon je eigen geloofsbeleving niet serieus te nemen. Je hebt het ook eigenlijk niet meer over een kerk, maar je valt rechtstreeks het geloof van die mensen aan door het 'spelen' te noemen. Dat ervaar ik als persoonlijke aanval en kwetsend.

2 --- "maar laten we nu geloven zoals men dat in de bijbel deed"

Ik vind het enorm belerend klinken. Het komt dan bij die persoon kennelijk niet in zijn hoofd op dat ik misschien wel overtuigd ben dat dit "kerkje spelen" haar wortels in die Bijbelse tijd en dat mijn geloof bijbels is.

Daar mag je het mee eens zijn of juist niet, maar het is vooral dan die toon en manier waarop. Alsof je het geloof van je gesprekspartner niet serieus kunt nemen en denkt dat je hem dan wel even belerend terecht kunt wijzen.

Voor mij is het daar niet de inhoud maar de toon waarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou toch een rare situatie zijn als je de kerk waar je lid van bent niet de beste kerk zou vinden. Wat doe je daar dan? Tenzij je het uitlegt als "de minst slechte" kerk. Laten we wel zijn, voor Jezus is er maar één Kerk/bruid. Maar zelfs de kerk die de oudste rechten claimt is nog gescheurd in een westers en oosters deel dus als mensen past ons wel wat bescheidenheid met de beste kerkclaims.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat roept iets in mij op van; ach jullie begrijpen het toch niet en ik ga je het ook niet uitleggen. Het lijkt anderen hier buiten te sluiten. Dat gevoel ervaar ik ook bij vragen over de Roomskatholieke kerk. "Ons kent ons" en weinig open voor de anderen hier, ze begrijpen het niet. Ze hebben het licht ( dat De R-KK de Kerk is) nog niet gezien

Oké. Dus als ik je goed begrijp is het niet zozeer ergernis over of een kerk zich als de (al dan niet ware) kerk ziet, maar meer een gevoel van buitengesloten worden doordat je de indruk hebt dat mensen niet bereid zijn je dingen uit te leggen.

Helder. :)

@Olorin;

Je vroeg specifiek over die ergenis anders had ik er niet over geschreven. ;) En het is mijn persoonlijke mening.

Maar dat is geen enkel probleem hoor. Ik wil er ook geen theologisch topic over maken. Het was meer een topic over ergernis over opvattingen en waarom het ergernis geeft. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, wat is nou beste? Op bepaalde terreinen vind ik helemaal niet dat ik bij de beste geloofsgemeenschap zit. Ik ken geloofsgemeenschappen die veel actiever, vuriger, meegaander, schappelijker, moderner, voller, betere opbouw enz enz zijn/hebben.

Of ik bij de beste kerk zit? Ach ja, zoveel kerken zijn er toch niet. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@RK diaken,

Je hoeft me niet gerust te stellen ik kan er prima me leven met dat flitsje ergernis.En de kerk zal het niet raken. :)

@Olorin;

Misschien is het dat wat bv RK diaken vaak schrijft:

Wie het wezen van de Kerk verstaat, voegt zich bij haar. Ze verstaan het diepe wezen van de Kerk niet

Dat roept iets in mij op van; ach jullie begrijpen het toch niet en ik ga je het ook niet uitleggen. Het lijkt anderen hier buiten te sluiten. Dat gevoel ervaar ik ook bij vragen over de Roomskatholieke kerk. "Ons kent ons" en weinig open voor de anderen hier, ze begrijpen het niet. Ze hebben het licht ( dat De R-KK de Kerk is) nog niet gezien

@Olorin;

Je vroeg specifiek over die ergenis anders had ik er niet over geschreven. ;) En het is mijn persoonlijke mening.

Tsss, er is geen enkele stroming vertegenwoordigd op dit forum met een zo goed lopend vragentopic. Noch ik, noch een andere katholiek, is daar ooit onbereidwillig geweest vragen te beantwoorden. Is je kritiek wel zo eerlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@RK diaken,

Mag ik je vragen wat jouw kerk is?

Natuurlijk, hoewel het me verbaast dat je dat nog moet vragen. Mijn kerk is de particuliere kerk van 's Hertogenbosch, onder herderlijk leiderschap van mgr Hurkmans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
n. Ik heb recent mogen assisteren bij een Byzanthijnse liturgie, ook prachtig. I

Lucky you. De diaken heeft de mooiste en prominentste rol in de liturgie. Was het die van Johannes Chrysostomus of die van Gregorius de Grote?

:# nou, mijn rol was extreem beperkt: uitreiken van de Communie voor degenen die dat volgens de Latijnse ritus wilden. Ik kon vooral goed observeren daardoor. Welke liturgie het precies was weet ik niet. Alleen dat ik er niets van verstond en het waanzinnig mooi vond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
n. Ik heb recent mogen assisteren bij een Byzanthijnse liturgie, ook prachtig. I

Lucky you. De diaken heeft de mooiste en prominentste rol in de liturgie. Was het die van Johannes Chrysostomus of die van Gregorius de Grote?

:# nou, mijn rol was extreem beperkt: uitreiken van de Communie voor degenen die dat volgens de Latijnse ritus wilden. Ik kon vooral goed observeren daardoor. Welke liturgie het precies was weet ik niet. Alleen dat ik er niets van verstond en het waanzinnig mooi vond.

_O_

Beetje OT, maar jammer dat de Byzantijnse Liturgie niet populairder is in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Maar zelfs de kerk die de oudste rechten claimt is nog gescheurd in een westers en oosters deel dus als mensen past ons wel wat bescheidenheid met de beste kerkclaims.

Nee. De Kerk is niet verscheurd, een deel heeft haar verlaten. Welk deel, dat is de vraag.

Laten we bidden dat dat hersteld wordt voor die vraag beantwoord is :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@R-K diaken,

Natuurlijk weet ik dat je roomskatholiek bent maar wat betekend het woord Kerk voor je.

Zeker kunnen er altijd vragen gesteld worden op het R-KK topic, dat dat andersom minder gebeurd aan protestanten zegt misschien niets over de protestanten hier. ;)

Maar kun je je voorstellen dat met woorden als; ze verstaan het diepe wezen van de kerk niet er een muur opgebouwd wordt?

Of kun je niet anders dan (voor jou) de waarheid zeggen? Dan is het goed, weet ik welke topic ik kan negeren. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker kunnen er altijd vragen gesteld worden op het R-KK topic, dat dat andersom minder gebeurd aan protestanten zegt misschien niets over de protestanten hier. ;)

Ik denk dat het ook te maken heeft met dat de RKK een eenduidige leer heeft terwijl in een protestants topic je te maken hebt met evangelischen (die intern ook op bepaalde punten verschillen), reformatorischen, synodalen, etc.

Een topic met vragen over de 3FvE is wat dat betreft al een stuk beter te doen denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

_O_

Beetje OT, maar jammer dat de Byzantijnse Liturgie niet populairder is in Nederland.

Absoluut. Ik ben zelf vooral liefhebber van veel liturgie. Ik assisteer bij elke vorm waar ik kan, en de rest bezoek ik graag als geinteresseerde buitenstaander. Van uitgesproken charismatisch tot de gewone liturgie volgens de rubrieken en van Tridentijns tot liturgie-van-Mientje, en dus ook een keer Byzantijns, elke keer geniet ik daar wel van.

En ook bezoek aan liturgieen van geloofsgemeenschappen uit de reformatie: altijd weer bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@R-K diaken,

Natuurlijk weet ik dat je roomskatholiek bent maar wat betekend het woord Kerk voor je.

Zeker kunnen er altijd vragen gesteld worden op het R-KK topic, dat dat andersom minder gebeurd aan protestanten zegt misschien niets over de protestanten hier. ;)

Maar kun je je voorstellen dat met woorden als; ze verstaan het diepe wezen van de kerk niet er een muur opgebouwd wordt?

Of kun je niet anders dan (voor jou) de waarheid zeggen? Dan is het goed, weet ik welke topic ik kan negeren. :E

Zucht. Wat ik ook zeg, het is toch fout he. Maar goed, zeg ik toch gewoon niks meer tegen je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid