Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

De vraag is hoe sterk de chinezen zich voelen en hoe goed Noord Korea dat weet.

China kan een amerikaanse inval in Noord Korea nooit accepteren. Amerika kan een aanval op Zuid Korea nooit accepteren. En Noord Korea heeft niets te verliezen, Zuid Korea heel veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou het niet tactisch zijn voor China om, nadat het bewind van Noord-Korea zichzelf voor schut heeft gezet, het land te annexeren? Zullen de Zuid-Koreanen niet fijn vinden maar het is wel beter, zowel voor de internationale politiek als voor de bevolking.

EDIT: een Chinees protectoraat zou ook kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de grootmachten slim zijn dan bemoeien ze zich er niet mee. Zuid-Korea is meer dan goed in staat om zichzelf te verdedigen tegen Noord-Korea. Het is echter maar de vraag of Noord-Korea na een aantal aanvallen veerkrachtig genoeg is om Zuid-Korea's tegenaanval te weerstaan. Het moraal van de Noord-Koreaanse troepen schijnt overigens ook niet optimaal te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou het niet tactisch zijn voor China om, nadat het bewind van Noord-Korea zichzelf voor schut heeft gezet, het land te annexeren? Zullen de Zuid-Koreanen niet fijn vinden maar het is wel beter, zowel voor de internationale politiek als voor de bevolking.

EDIT: een Chinees protectoraat zou ook kunnen.

Beetje het Taiwan idee opzetten bedoel je?

Ik heb niet de indruk dat china erg zit te wachten op een kolonie, maar ik neem aan dat ze bij een hernieuwde oorlog wel stevig ngrijpen
China heeft toch ook wel invloeden daar, doordat ze als zo'n beetje de enige nog diplomatieke banden hebben?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

China heeft enorm veel invloed in de wereld, zeker in N Korea, mijn punt was alleen: China heeft altijd gestreefd naar in stand houden van haar rijk, niet naar verovering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat China meer dan genoeg heeft van N Korea. Als aanlopend (huidig?) economisch wereldleider kunnen ze dit echt niet gebruiken. N Korea gedraagt zich als dat kleine irritante broertje dat die grote jongens op de hoek van de straat steeds een grote mond geeft om zich vervolgens te verschuilen achter de grote broer die het maar op moet lossen. Het zou me niks verbazen als China zelf N Korea binnenvalt om een wat rustiger regime te installeren zodat ze dezelfde buffer hebben, maar zonder risicovol leiderschap.

Door de wapenstilstand te beëindigen willen ze een reactie uitlokken, zodat ze een excuus hebben om te gaan schieten. En omdat dat een verdedigende actie zou zijn is er een grotere kans dat China ze te hulp zal schieten. Waarom zou je anders eerst aankondigen dat de wapenstilstand voorbij is als je net zo goed zelf de eerste bom kan gooien en daarmee zeggen dat de wapenstilstand voorbij is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Noord-Korea beëindigt na 60 jaar de wapenstilstand met Zuid-Korea.

http://www.nu.nl/buitenland/3362775/noo ... korea.html

Wat denken jullie, aandachtstrekkerij en Calimero-gedrag? Of zal het deze keer escaleren?

Een staat met atoomwapens dwingt internationaal respect af, zoals bijv. met Pakistan is gebeurd. Die waren een soort internationale paria (als ik het tenminste goed begrepen heb) maar hoorden er ineens bij toe ze een kernmacht werden. Ik denk dat iets vergelijkbaars speelt met Noord Korea. Het opzeggen van die wapenstilstand is een reactie op sancties nav kernproeven. De VS dragen niet echt bij tot de oplossing van het probleem, door NoordKorea als 'de as van het kwaad' te bestempelen (vgls. George Bush). Ook wel weer begrijpelijk dat het NK regime dan denkt voor zijn leven te moeten vechten.

De stalinistische ideologie van het regime is gericht op confrontatie in plaats van samenwerking. Een uitspraak van de vorige NK machthebber Kim Jong Il illustreert dit: 'beter een pond ijzer in je eigen achtertuin dan een kilo goud in dat van de buren'.

Het vijand-denken is daar dus aardig ontwikkeld.

Des te zorgelijker dat zo'n agressief, onvoorspelbaar staatje met kernwapens en raketten speelt. Dergelijke regimes zijn de grootste bedreiging voor de wereldvrede op dit moment. Ernstiger dan de wapenwedloop tussen grote, maar relatief stabiele supermachten die we uit het verleden kennen.

Naar mijn bescheiden mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met Masterjapie.

Jullie vergeten ander belangrijk nieuws: dat de VN-veiligheidsraad UNANIEM voor sancties heeft besloten. En dat is best bijzonder, want dat betekent dat Rusland en China allebei voor hebben gestemd. Die landen (en in het geval van N-Korea geldt dat zeker voor China) houden heel vaak sancties tegen, maar nu dus niet meer. Het is overduidelijk dat China het gedrag van Noord-Korea ook helemaal zat is. En dat kan ik me voorstellen. Noord-Korea gedraagt zich gestoord, zit te dreigen met kernwapens, en daar zit China ook niet op te wachten.

En verder is het ook belangrijk te onthouden dat Noord-Korea ook de VS heeft bedreigd. De VS zal sowieso Zuid-Korea niet aan haar lot willen overlaten. Maar nu N-Korea ook nog eens met kernwapens speelt en de VS zelf bedreigt, heeft de VS wel een heel geldig excuus om zich met dat conflict te bemoeien.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Iets in mij hoopt eigenlijk op een oorlog (eentje die niet uit de hand loopt, natuurlijk), alleen al omdat dan de situatie voor de bevolking van N-Korea misschien iets kan verbeteren. Want veel slechter dan hoe het nu is, kan eigenlijk niet.

En ik vraag me af wat Noord-Korea in vredesnaam bezielt. Misschien proberen de aandacht van de bevolking af te leiden van de binnenlandse problemen? Een tactiek van de nieuwe leider om gezag te winnen? Of gewoon gestoordheid? Het lijkt wel alsof ze met een bordje staan te zwaaien: "val ons alsjeblieft aan!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me eigenlijk af in wat voor conditie het leger van Noord-Korea is. Je hoort zoveel verhalen over hongersnood... En inderdaad: hoe is de moraal van Kim Soldaat, degene die daadwerkelijk moet rennen en schieten en sneuvelen?

Verrassende wending als je het mij vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je die 3 op reis aflevering in NK zag, zie je dat er mensen waren die het ook goed hebben (op zo'n feestdag), in de stad zal het nog wel meevallen qua armoede en honger denk ik. Hoewel het me niet zou verbazen als al die mensen die je in die aflevering zag waren geselecteerd op gezondheid ofzo.

https://www.youtube.com/results?q=3+op+ ... a=N&tab=w1

Link naar bericht
Deel via andere websites

China waarschuwt Noord-Korea voor escalatie

PEKING -

China heeft vrijdag Noord- en Zuid-Korea opgeroepen tot kalmte om te voorkomen dat het conflict tussen beide landen verder escaleert. China, de enige bondgenoot van Noord-Korea, riep beide landen op tot een dialoog om „verdere escalatie†te voorkomen, aldus de BBC.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2136 ... rea__.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je die 3 op reis aflevering in NK zag, zie je dat er mensen waren die het ook goed hebben (op zo'n feestdag), in de stad zal het nog wel meevallen qua armoede en honger denk ik. Hoewel het me niet zou verbazen als al die mensen die je in die aflevering zag waren geselecteerd op gezondheid ofzo.

https://www.youtube.com/results?q=3+op+ ... a=N&tab=w1

Als je in Noord-Korea reist word je altijd 'begeleid' door vertegenwoordigers van de overheid. Dus die zorgen er wel voor dat je alleen de weldoorvoede mensen ziet. Bovendien schijnen er in de hoofdstad vooral mensen te wonen die een goede positie hebben, en daar wordt nog wel voor gezorgd. Maar mensenrechtenorganisaties e.d. praten ook met mensen die uit de minder zichtbare gebieden komen, en daar schijnt de honger zo erg te zijn dat sommigen mensen eten.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit was eens op het journaal, weet niet meer wanneer, dat een verslaggever per ongeluk een verkeerde afslag wist te nemen en in een wijk terechtkwam die de overheid uit het zicht probeerde te houden. Die wijk was al stukken armoediger, zo ongeveer als een ghetto in Amerika. Floortje was zich er ook al van bewust dat ze alleen te zien kreeg wat de overheid wilde dat ze te zien kreeg en die mensen in het park waren waarschijnlijk inderdaad de rijkere mensen, die in deze stad woonden en daarom gezien mochten worden.

Ik denk dat het heel moeilijk tot vrijwel onmogelijk is om een echt goed beeld van de situatie in Noord-Korea te krijgen. We moeten het toch vooral doen met verhalen, getuigenissen en geruchten en die zullen altijd iets tot behoorlijk gekleurd zijn. De vraag is daarbij ook of de sancties nu werkelijk de Noord-Koreaanse overheid treffen of misschien toch niet vooral de gewone man, die over het algemeen ook niet voor dit regime gekozen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Behoorlijk irreëel, want ze maken geen schijn van kans. Nu maken ze dreigement na dreigement om een reactie uit te lokken zodat zij niet als de agressor naar voren zullen komen. Ze spelen een globaal spelletje van "ik raak je niet aan! ik raak je niet aan!" en hopen op die manier een reactie uit te lokken.

Een beetje zoals dit:

Als zij technisch gezien niet de eerste zijn die een schot lossen, dan hebben ze nog een kleine kans op steun van China. Als zij wel het eerste schot lossen dan staan ze er helemaal alleen voor.

Als je werkelijk van plan zou zijn om een ander land aan te vallen, waarom zou je dat over een periode van maanden/jaren blijven aankondigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt in elk geval niet alsof de VS echt van plan is om als eerste aan te vallen, of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het een heel raar verhaal in elk geval. Net zoals die photoshopblunders die steeds naar boven komen in de media. Je kan je inderdaad geen goed beeld vormen van dat land, en dat vind ik eigenlijk net het "enge" aan NK.

Dat eenhoornverhaal laatst, dat vond ik wel schitterend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid