Spring naar bijdragen

Hoe moet je evangeliseren?


Aanbevolen berichten

Maar ook jouw reactie is ook een oneliner.
Goed gezien!
En slechts een statement, die dan nog niet eens onderbouwt is. Je zou bijvoorbeeld uit kunnen leggen waarom deze tekst uit zijn verband gehaald is.
Maar dat doe jezelf ook, zonder enige vorm van uitleg/ redenatie deponeer je een willekeurige tekst. Wie stelt, bewijst en dat doe jij niet in deze.
Bovendien was het helemaal niet mijn bedoeling om te kapen, maar om in te laten zien dat je niet in elk stuk met een bijbelvers moet strooien, omdat het altijd zo gemakkelijk is om een vers te vinden die je argument onderuit haalt.
Zonder meer. Teksten uit de Schrift moeten altijd in de context van de gehele schrift worden gelezen. Niet zomaar een plaats aanhalen of wat dan ook, want dat voegt niets toe, dan laat je Schrift zeggen wat jij wil zeggen in plaats van dat de Schrift je punt ondersteund.
Mijn oneliner is een vraag. Of is het zo dat ik als atheïst geen bijbelversen mag plaatsen? Geeft niet hoor. Ben wel gewend aan een stukje discriminatie op christelijke sites.
Jammer dat je meteen een slachtofferrol aanneemt, want nergens is er beweerd dat je niet een tekst zou mogen aanhalen.

Ik neem niet gelijk een slachtofferrol aan. Daar zorg jij netjes voor door het verwijderen van inzendingen. Ik had gehoopt dat de censuur hier zo zou zijn dat nette kritische stukken getolereerd konden worden. Dat blijkt niet het geval.

Het valt me enorm tegen van christenen dat ze niet fatsoenlijk met ongelovigen in gesprek willen gaan.

Gegroet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat we op een luchtige manier de niet gelovige tot het geloof kunnen brengen daar alleen maar met ze te praten!

Vaak heb ik gezien dat veel evangalisten gelijk over het geloof beginnen en dan rennen de niet gelovige gillend weg het kan denk ik ook wat luchtige door eerst over andere dingen te praten!

Maar dat is mijn mening

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat we op een luchtige manier de niet gelovige tot het geloof kunnen brengen daar alleen maar met ze te praten!

Vaak heb ik gezien dat veel evangalisten gelijk over het geloof beginnen en dan rennen de niet gelovige gillend weg het kan denk ik ook wat luchtige door eerst over andere dingen te praten!

Maar dat is mijn mening

date2shine.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat we op een luchtige manier de niet gelovige tot het geloof kunnen brengen daar alleen maar met ze te praten!

Vaak heb ik gezien dat veel evangalisten gelijk over het geloof beginnen en dan rennen de niet gelovige gillend weg het kan denk ik ook wat luchtige door eerst over andere dingen te praten!

Maar dat is mijn mening

http://date2shine.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu even serieus, hoe moet je evangeliseren? Volgens mij door te spreken als iemand je iets vraagt en niet door het ongevraagd iemand op te dringen.

Het gaat om de techniek, het zit hem in de pols. Met de rechter hand houd je je Bijbel stevig vast, kaft naar voren, en dan met je andere hand houdt je het te redden persoon goed vast, het liefst bij het achterhoofd, en dan - met 1 vloeiende beweging - breng je je handen samen, krachtig, zodat je hem hard op z'n voorhoofd raakt, en BOEM, je hebt iemand gered van een enkeltje hel. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu even serieus, hoe moet je evangeliseren? Volgens mij door te spreken als iemand je iets vraagt en niet door het ongevraagd iemand op te dringen.

Het gaat om de techniek, het zit hem in de pols. Met de rechter hand houd je je Bijbel stevig vast, kaft naar voren, en dan met je andere hand houdt je het te redden persoon goed vast, het liefst bij het achterhoofd, en dan - met 1 vloeiende beweging - breng je je handen samen, krachtig, zodat je hem hard op z'n voorhoofd raakt, en BOEM, je hebt iemand gered van een enkeltje hel. :+

omdat alleen mensen met een gat in hun hoofd iets als de bijbel kunnen geloven toch?

(K)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In hoeverre zou evangeliseren beter gaan als je je dingen eigen maakt, en de vrucht daarvan toont? Zeg maar dingen vanuit je hart doen(je hart volgen), in plaats van uit je hoofd(Gebaseerd op regels/doctrines: 'Als het bij die en die bekende evangelist werkt, doet dat het bij mij ook'.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Met heel je hart vragen, heer gebruikt mij talenten die u gegeven heb ten goede, ik wil niet voor mezelf leven en ook niet voor de wereld, ik wil Uw dienen en mn naaste, Vraag het gewoon smorgen tijdens gebed.

Heer varander mij naar Uw wil en Uw plan voor mijn leven

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag las ik een artikel wat me een nare smaak geeft. "Gaat heen en maak alle volken tot Mijn discipelen" woorden die er niet om liegen.

Maar ik ben het moeilijk gaan vinden omdat je mensen niet totaal accepteert als dat alleen de bedoeling is.

Lees dit bericht uit Trouw maar eens. http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... ngen.dhtml

Wat een bizar bericht. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Ik kan ook niet uit t artikel opmaken dat er religieuze motieven waren om die kinderen te 'verhandelen'? De ouders maakte de keuze uit overwegingen van veiligheid en een betere educatie. Was de Nepalese 'handelaar' dan Christen oid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag die ik zelf interessanter vind is niet hoe maar waaróm moet iemand evangeliseren. Ik begrijp dat sommigen dit doen in navolging van Jezus. Maar waarom moeten ongelovigen christen worden? Waarom het verbreden van die basis voor het geloof zo noodzakelijk, terwijl het toch voldoende zou moeten zijn om zelf te geloven. De ongelovige is er toch wel van overtuigd dat God niet bestaat en dat dat de juiste visie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goeie vraag, Hitchens. Andersom zijn er ook atheïsten die theïsten ervan proberen te overtuigen dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is. En over allerlei andere onderwerpen proberen mensen elkaar ook te overtuigen. Sommigen proberen evangelisten ervan te overtuigen dat ze niet moeten proberen andere mensen te overtuigen. (-:

Maar waarom moeten ongelovigen christen worden?

Het lijkt mij dat een christen die écht gelooft in een hemel en een hel niet anders kan dan evangeliseren. Als iemand er echt van overtuigd is dat mij iets verschrikkelijks te wachten staat als ik niet zus of zo doe, zou ik het zelfs immoreel vinden als 'ie me dat niet zou vertellen.

Ter vergelijking: Als jij mij een giftige plant ziet eten (althans, jij denkt dat het een giftige plant is) en er stellig van overtuigd bent dat ik dood ga als ik niet zo snel mogelijk bij een dokter ben, zou ik het slecht van je vinden als je me dat niet vertelt. Dat ik zelf van mening ben dat die plant niet giftig is, verandert nog niets aan het gegeven dat jij de morele plicht hebt om erop aan te dringen dat ik naar een dokter ga.

Stel je voor dat niet ik (een vreemde) maar je partner of je kind (iemand van wie je houdt) een giftige plant eet. Nu sta je er al helemáál op dat die persoon linea recta naar de dokter gaat! Als je zeker weet dat de plant giftig is, ga je waarschijnlijk zelfs zo ver om die persoon tegen zijn of haar wil naar de dichtstbijzijnde eerste hulppost te sleuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag die ik zelf interessanter vind is niet hoe maar waaróm moet iemand evangeliseren. Ik begrijp dat sommigen dit doen in navolging van Jezus. Maar waarom moeten ongelovigen christen worden? Waarom het verbreden van die basis voor het geloof zo noodzakelijk, terwijl het toch voldoende zou moeten zijn om zelf te geloven. De ongelovige is er toch wel van overtuigd dat God niet bestaat en dat dat de juiste visie is.

Omdat het christendom geen wetenschappelijke theorie is, maar een taal waarin we de menselijke oerervaring het meest volledig kunnen duiden. Omdat we nooit zullen begrijpen wat echte, overgevende en gevaarlijke liefde is, dat je als het ware leegrooft en daardoor juist echt vrij maakt, als we het Kruis niet kennen, als we de Schrift niet kennen, als we de drift, de passie, de gruwel en de heerlijkheid van de Kerk niet kennen, als we ons diepste innerlijk niet kennen. Als we enkel blijven bij technische verhandelingen over wat wij zijn.

Waarom denk je dat de Schrift literatuur is? Waarom denk je dat de Kerk liturgie en kunst is? Waarom zijn zoveel mensen zo hardnekkig religieus, ongeacht alle wetenschappelijke verklaringen en weerleggingen over religieuze ervaringen en religie an sich? Omdat de mens zelf literatuur, kunst, passie, waanzin, grootsheid en kwetsbaarheid is. Omdat de mens verhalen vertelt, in beelden spreekt, omdat heel veel mensen ten diepste wéten dat er iets is wat hun eigen geest overstijgt, dat hunzelf de geest laat overstijgen, maar dat ze niet zonder meer kunnen omschrijven in wetenschappelijke vondsten.

Vele talen zijn er gebezigd, vele religies en levensbeschouwingen zijn er geweest om dat diepste weten proberen te omschrijven. Sommigen slaagden daar vrij goed in, anderen weer veel minder. Maar uiteindelijk is ons spreken, is het woord vlees geworden, blijkt het woord God zelf te zijn in eigen Persoon. Blijkt dat de talen die wij spreken, van kunst tot literatuur, van poëzie tot wetenschap, werkelijkheid zijn en niet enkel de werkelijkheid weerspiegelen. Het christendom blijkt de vervulling te zijn van wij als mensen ten diepste ervaren, namelijk dat liefde vele echte offers vraagt, totale overgave en dat goddelijke, volstrekt toegewijde liefde, daarom nergens anders kan aanvangen dan aan het Kruis. Dat is wat het christendom ons leert, dat is wat wij willen doorgeven.

Al dat gedoe over moraal en zeden is slechts een uitvloeisel daarvan. Het is mooi, belangrijk en men kan er vast gelukkiger van worden, maar men kan dat alles pas begrijpen als men het Kruis kent en bemint en vanuit de opstanding leeft. Als men niet enkel het belang van het offer begrijpt, van de onvoorwaardelijke overgave aan het goede, maar ook niet anders meer wíl, omdat men gelukkiger en vrijer wordt naarmate men meer geeft. Het christendom is een kleine inleiding daartoe. Geen volmaakte, omdat het menselijk spreken blijft over een God die mens geworden is, en vanwege het kwaad dat niemand overslaat, maar het is wel de vervulling en heiliging van wat mensen verlangen en zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag die ik zelf interessanter vind is niet hoe maar waaróm moet iemand evangeliseren.

Ach moeten... Zie het meer als een interessant inzicht wat je anderen ook gunt. Zeker omdat het 't leven een stuk toffer maakt.

Ik begrijp dat sommigen dit doen in navolging van Jezus. Maar waarom moeten ongelovigen christen worden?

Je moet helemaal niks. Het mag...

Waarom het verbreden van die basis voor het geloof zo noodzakelijk, terwijl het toch voldoende zou moeten zijn om zelf te geloven.

Altruïsme.

De ongelovige is er toch wel van overtuigd dat God niet bestaat en dat dat de juiste visie is.

Prima toch als die daarvan overtuigd is? Wat is er mis mee om eens aan te stippen dat er nog iets is wat eigenlijk best meerwaarde heeft? Kan die zelf kiezen of die dat ook zo ervaart.

Evangelisatie is verkondiging ('getuigen'), niet bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle christen dienen Christus' voorbeeld na te volgen in het brengen van het goede nieuws (evagelliseren).

In Johannes lezen we een aantal belangrijke aanwijzingen 'hoe'.

(Johannes 17:4) . . .Ik heb u op de aarde verheerlijkt, daar ik het werk heb voleindigd dat gij mij te doen hebt gegeven. . .

(Johannes 17:6) . . .Ik heb uw naam openbaar gemaakt . . .

(Johannes 17:14) . . .Ik heb hun uw woord gegeven, maar de wereld heeft hen gehaat, omdat zij geen deel van de wereld zijn, evenals ik geen deel van de wereld ben.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

(Johannes 17:26) . . .En ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde waarmee gij mij hebt liefgehad, in hen moge zijn en ik in eendracht met hen. . .

Paulus voegt er nog aan toe.........

(2 Timotheüs 4:2-5) . . .predik het woord, houd u er als met een dringende zaak mee bezig, in gunstige tijd, in moeilijke tijd, wijs terecht, berisp, vermaan, met alle lankmoedigheid en [kunst van] onderwijzen. 3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen; 4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren. 5 Houdt gij echter in alle dingen uw zinnen bij elkaar, lijd kwaad, doe [het] werk van een evangelieprediker, volbreng uw bediening ten volle.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alle christen dienen Christus' voorbeeld na te volgen in het brengen van het goede nieuws (evagelliseren).

In Johannes lezen we een aantal belangrijke aanwijzingen 'hoe'.

(Johannes 17:4) . . .Ik heb u op de aarde verheerlijkt, daar ik het werk heb voleindigd dat gij mij te doen hebt gegeven. . .

(Johannes 17:6) . . .Ik heb uw naam openbaar gemaakt . . .

(Johannes 17:14) . . .Ik heb hun uw woord gegeven, maar de wereld heeft hen gehaat, omdat zij geen deel van de wereld zijn, evenals ik geen deel van de wereld ben.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

(Johannes 17:26) . . .En ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde waarmee gij mij hebt liefgehad, in hen moge zijn en ik in eendracht met hen. . .

Paulus voegt er nog aan toe.........

(2 Timotheüs 4:2-5) . . .predik het woord, houd u er als met een dringende zaak mee bezig, in gunstige tijd, in moeilijke tijd, wijs terecht, berisp, vermaan, met alle lankmoedigheid en [kunst van] onderwijzen. 3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen; 4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren. 5 Houdt gij echter in alle dingen uw zinnen bij elkaar, lijd kwaad, doe [het] werk van een evangelieprediker, volbreng uw bediening ten volle.

fijne dag,

Ed

Beste Ed,

Juist die ene essentiële tekst waarin Jezus alle christenen oproept om Zijn voorbeeld op dit punt te volgen staat niet bij de opsomming die je geeft...

En bovendien raak ik nu wat in verwarring. Ik heb in het verleden een keer een heel uitgebreiden discussie gevoerd met een andere Getuige van Jehova over de uitleg van Jezus woorden over de "brede weg en smalle weg".

zie: http://forum.gkv.nl/index.php?topic=8794.3915

en vooral ook hier: http://forum.gkv.nl/index.php?topic=6317.165

Een tekst uit Joh 14 (over "de vele woningen in het huis van de Vader") wordt dan (door ene "Beepee", JG, en volgens mij op dit forum ook actief onder een andere naam - niet eclammers trouwens) "ineens" toegepast op (in WTG-termen) "een kleine kudde". Maar als die "afscheidsrede" van Jezus in de laatste hoofdstukken van het Johannesevangelie wordt opgevat als exclusief gericht aan de discipelen, dan moet dat ook gelden voor die teksten uit Johannes 17... Want het ("hogepriesterlijk") gebed dat Jezus daar uitspreekt maakt onderdeel uit van dat schriftgedeelte... De directe toehoorders zijn nl. dezelfde...

NB: ik denk dat Jezus hier (in dat slotgedeelte van "Johannes"), over de hoofden van zijn discipelen heen inderdaad tot heel de Ecclesia spreekt... Maar dan nog mis ik die tekst dat Hij allen oproept om Hem op dit punt (m.b.t. het brengen van het Evangelie) na te volgen.

En dan lees ik in de volgende oproep:

Mat 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Jezus spreekt hier over "op weg gaanden" die leerlingen moeten maken, en leerlingen die moeten "leren en onderhouden alles wat Jezus heeft voorgehouden"... Er zijn "rondtrekkende leraren" en "leerlingen temidden van de volken"... Maar niet alle christenen gaan "op weg"!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik ik heb geen volledige lijst gemaakt, maar wel de belangrijkste punten uit Joh.17.

Je hebt gelijk als je zegt dat Mat.28:19-20 tot al Jezus' volgelingen is gezegd. De opdracht om het goede nieuws te prediken is aan alle christenen gegeven, maar je zult het met mij eens zijn dat slechts weinige christenen hun christelijke plicht nakomen, ook wordt er door maar weinige christelijke religies georganiseerd gepredikt.

Terwijl de prediking een kenmerkende eigenschap zou zijn van Jezus' volgelingen en van de laatste dagen. Of je als mens het goede nieuws aanneemt of niet zou redding of vernietiging kunnen betekenen.

(2 Thessalonicenzen 1:6-9) 6Hierbij wordt in aanmerking genomen dat het van Gods zijde rechtvaardig is verdrukking te vergelden aan hen die voor U verdrukking veroorzaken, 7 maar aan U die verdrukking lijdt, verlichting te zamen met ons bij de openbaring van de Heer Jezus vanuit de hemel met zijn krachtige engelen, 8in een vlammend vuur, wanneer hij wraak oefent over hen die God niet kennen en over hen die het goede nieuws omtrent onze Heer Jezus niet gehoorzamen. 9Dezen zullen de gerechtelijke straf van eeuwige vernietiging ondergaan, ver van het aangezicht van de Heer en van de heerlijkheid van zijn sterkte,

tot gauw ik moet naar een Bijbelstudie,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik ik heb geen volledige lijst gemaakt, maar wel de belangrijkste punten uit Joh.17.

Je hebt gelijk als je zegt dat Mat.28:19-20 tot al Jezus' volgelingen is gezegd. De opdracht om het goede nieuws te prediken is aan alle christenen gegeven...

Ik heb mijn vorige post nog wat "aangescherpt" want wat er stond was "dubbelzinnig". Ik lees in die tekst (Mat 28) juist NIET een oproep aan alle christenen om te "evangeliseren"...

Let wel: ik had het over die "ene essentiële tekst waarin Jezus alle christenen oproept te evangeliseren" die ik miste. Ik ken die tekst namelijk niet... En denk ook dat die er niet is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn hele grote forums met hun levensbeschouwing afdeling:

Zoals FOK http://forum.fok.nl/forum/173

Partyflock http://partyflock.nl/forum/5:Expressie_ ... _gevoelens

Daar kun je posten over je ervaringen met geloof of het woord(en de Heilige Geest) die leeft in je hart, gebeden die verhoord werden, Je kan er posten allerlei teksten, boekjes, audio, youtube.

Maar vraag gewoon aan God om vervulling, het vlees heeft allerlei problemen zoals luiheid, twijfels, onverschilligheid enzovoort, God geeft je een Geest van Kracht en Liefde.

Er is een verschil tussen "de vrucht" van het vlees of de Geest .

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid