Spring naar bijdragen

Hoe moet je evangeliseren?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat zou een ander moeten zeggen om jou aan het luisteren te maken?

Overigens zeggen meerdere mensen in het topic dat evangeliseren je ook 'overkomt', daar ben ik ook zeker wel mee eens. Soms op de gekste momenten heb je een mooi gesprek met iemand, waar je zelf aan het denken word gezet of de ander wordt aan het denken gezet. Of allebei niet, maar op een later moment in je leven denk je aan het gesprek terug en begrijp je de boodschap.

Maar wat ik zo moeilijk vind aan evangeliseren door daden, is dat je als christen mens bent en dingen zo verkeerd kunt doen, dat dat juist het tegenovergestelde effect kan hebben. Dus het werkt denk ik beide kanten op...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zou een ander moeten zeggen om jou aan het luisteren te maken?

Goede invalshoek. Als ik mensen, medegelovigen of niet, tegenkom ben ik vooral benieuwd naar de persoonlijke kant van het verhaal. Wat zijn hun ervaringen, wat betekent het voor hen persoonlijk, waar halen ze kracht uit?

Overigens zeggen meerdere mensen in het topic dat evangeliseren je ook 'overkomt', daar ben ik ook zeker wel mee eens. Soms op de gekste momenten heb je een mooi gesprek met iemand, waar je zelf aan het denken word gezet of de ander wordt aan het denken gezet. Of allebei niet, maar op een later moment in je leven denk je aan het gesprek terug en begrijp je de boodschap.

Mooi :) Doet me ook denken aan Matt. 25: onwetend heb je anderen geholpen.

Maar wat ik zo moeilijk vind aan evangeliseren door daden, is dat je als christen mens bent en dingen zo verkeerd kunt doen, dat dat juist het tegenovergestelde effect kan hebben. Dus het werkt denk ik beide kanten op...

Het gaat er niet om dat je geen dingen fout mag doen, denk ik. Iedereen doet foute dingen. Het gaat er om hoe je met die fouten omgaat. Bied je je excuses aan of ben je daar te trots voor? Ben je je bewust dat je dingen fout doet, heb je er berouw van? Daarmee wil ik niet zeggen dat niet-christenen dat niet doen, of zouden kunnen doen maar dat je als christen in ieder geval reden hebt op een bepaalde manier met fouten om te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet om dat je geen dingen fout mag doen, denk ik. Iedereen doet foute dingen. Het gaat er om hoe je met die fouten omgaat. Bied je je excuses aan of ben je daar te trots voor? Ben je je bewust dat je dingen fout doet, heb je er berouw van? Daarmee wil ik niet zeggen dat niet-christenen dat niet doen, of zouden kunnen doen maar dat je als christen in ieder geval reden hebt op een bepaalde manier met fouten om te gaan.

Daar heb je wel een punt ja. Dat gaat alleen op als je ook doorhebt dat je iets fout doet, maar er van uitgaande dat dat het geval is heb je alsnog een keus in hoe je er mee omgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens heb ik zelf een paar keer "geevangeliseerd" maar meer omdat het moest dan dat ik het wilde. Heb dus ook vrij weinig mensen aangesproken.

Ik ook, was een daverend succes, vooral als het moet. Ik stond met de folders verstopt onder een taartvorm en sprak geen mens aan. Erbij staan kon ik wel, dan waren ze eerst zo blij dat we niet van Boek en Plaat waren en toen we zeiden dat we van de kerk waren, was de schrik nog groter en liepen ze meteen weg. Een keer stond ik er ook weer bij en ik zei: Heer, als er iemand een folder wil, dan stuurt u 'm maar, want ik ga ze niet geven. En toen kwam er een jochie die vroeg of hij er asjeblieft een mocht. Nee, weet niet hoe je moet evangeliseren, maar zo in ieder geval niet en daarbij, het moet niet, dat scheelt weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hoe reageren jullie als ik de evolutie theorie ga "evangeliseren"?

Niet doen dus. Werkt vaak averechts.

De eerste vraag die ik je stel als je een poging doet.

Leg eens uit wie god is? Niet wat hij niet is, of allemaal kan...maar wie hij is.

Is tot nu toe niemand gelukt.

Waarom die drang? Henriette wil Fatima overtuigen van God en Fatima wil Henriette overtuigen van Allah. En dan kom ik er nog eens overheen met wetenschappelijke bewijzen (even sterk als dat de zwaartekracht bewezen is) en dat het verstandiger is atheïst te worden.

Want echt: je bent pas echt bevrijdt als je atheïst wordt. Helpt dit? nee toch..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe reageren jullie als ik de evolutie theorie ga "evangeliseren"?

Niet doen dus. Werkt vaak averechts.

De eerste vraag die ik je stel als je een poging doet.

Leg eens uit wie god is? Niet wat hij niet is, of allemaal kan...maar wie hij is.

Is tot nu toe niemand gelukt.

Waarom die drang? Henriette wil Fatima overtuigen van God en Fatima wil Henriette overtuigen van Allah. En dan kom ik er nog eens overheen met wetenschappelijke bewijzen (even sterk als dat de zwaartekracht bewezen is) en dat het verstandiger is atheïst te worden.

Want echt: je bent pas echt bevrijdt als je atheïst wordt. Helpt dit? nee toch..

We weten al hoe het niet moet (en dat heb je weer prachtig samengevat in je post, waavoor dank!) maar ik vroeg me juist af hoe het dan wél moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe moet je evangeliseren? Als je die behoefte hebt vraag je dan allereerst af of je belangstelling voor mensen hebt. Wil je ook naar hun verhaal luisteren, of is alleen interessant wat jij verteld.

Wil je alleen het gesprek aangaan om zieltjes te winnen dan mis je het doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het beste je heel neutraal kunt vertellen wat het geloof werkelijk is, volgens de Bijbel. Geef een Bijbel mee en laat diegene het verder zelf uitzoeken. Het beste is het denk ik als je zelf vanuit je eigen wil tot geloof komt, omdat dan het geloof sterker zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan ook bijvoorbeeld op youtube een account aanmaken en je ervaringen met god vertellen, je ervaring met het vergeven van je vijanden,kiezen om je naaste lief te hebben, je ervaring wat er gebeurd als je je hard uitstort bij god en al je fouten uit het verleden.

bij mij is bijna alles verandert in erg korte tijd .

Kleiner worden ,iedere volgeling kan een goede vrucht worden, als hij tijd aan god wil geven, als je geeft ontvang je ook terug .

Mijn oude leven was vol van ikikik mijn mijn mijn, sinds god aan het werk is, is het wil van god en vruchtbaar zijn .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja een youtube account of een website of blog waarop je je ervaring deelt met de wereld is ook een goed idee inderdaad, zij die er voor open staan zullen dan misschien geraakt worden en een christelijke pad kiezen. Dat voelt ook vrij aan, je bent vrij om erop te klikken en het te beluisteren/bekijken/lezen. En je bereikt een groot publiek want met dat geven van likes enzo kan een filmpje of een website toch al snel grote bezoekersaantallen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Henriëtte,

Jezus heeft ons getoond hoe we moeten evangeliseren of prediken, de basis/structuur werd gelegd in de 1ste eeuw en de christenen deden wat Jezus hen geboden had.

Evangeliseren (eu•ag•ge′li•on, „goed nieuws†of „evangelie):

het goede nieuws prediken, als een heraut verkondigen.

Jezus zond zijn apostelen en andere discipelen uit met de opdracht:……

(Mattheüs 10:7) . . .Predikt op UW tocht en zegt: ’Het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.. . .

(Lukas 10:1) . . .Na deze dingen wees de Heer zeventig anderen aan en zond hen twee aan twee voor zich uit naar elke stad en plaats waarheen hijzelf van plan was te gaan.

Ook zijn 1ste eeuwse discipelen deden dat en werden ertoe aangemoedigd:….

Paulus verrichtte veel evangelisatiewerk (2Kor 10:13-16). Ook Timotheüs was een evangelieprediker of zendeling, en Paulus legde in zijn afscheidsvermaning aan Timotheüs speciaal de nadruk op het evangeliseren: „Houdt gij echter in alle dingen uw zinnen bij elkaar, lijd kwaad, doe het werk van een evangelieprediker, volbreng uw bediening ten volle.â€

(2 Timotheüs 4:1, 2) 4 Ik gelast u plechtig voor het aangezicht van God en Christus Jezus, die de levenden en de doden zal oordelen, en krachtens zijn manifestatie en zijn koninkrijk: 2 predik het woord, houd u er als met een dringende zaak mee bezig, in gunstige tijd, in moeilijke tijd, wijs terecht, berisp, vermaan, met alle lankmoedigheid en [kunst van] onderwijzen.

Maar het ging wel georganiseerd en inderdaad je hebt Gods goedkeuring, Zijn Heilige Geest en engelen nodig om dit werk te kunnen doen.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja een youtube account of een website of blog waarop je je ervaring deelt met de wereld is ook een goed idee inderdaad, zij die er voor open staan zullen dan misschien geraakt worden en een christelijke pad kiezen. Dat voelt ook vrij aan, je bent vrij om erop te klikken en het te beluisteren/bekijken/lezen. En je bereikt een groot publiek want met dat geven van likes enzo kan een filmpje of een website toch al snel grote bezoekersaantallen krijgen.

Je kan ook bij de reacties van populaire filmpjes een tekst plakken, bijvoorbeeld

Please warn all christians to be fruitful, do the will of the Lord.

Of een getuigenis schrijven en die plakken bij de reacties van veel bekeken filmjes of op grote engelstalige forums, bijvoorbeeld wat er gebeurd als bid om je naaste te vergeven

bidden om zelf helemaal in het reine te komen

bidden dat je je hart, verstand, lichaam, bankrekeing, je vrij wil of voorkeuren enzovoort aan god wil geven.

We kunnen getuigen zijn van god, wat god doet als wij met veel ernst bidden en echt willen veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel mensen kun je ook bereiken met de sociale media zoals twitter, facebook, youtube, webblogs enz

Ook dit valt onder het zgn evangeliseren: Het vertellen en grootmaken van onze Koning, God en Papa.

Zelf doe ik dit actief op twitter: @HetLegervanGod

en op mijn webblog: henkpieterbos.blogspot.com

satan slaat zijn slag ook veelal door het internet. veel duisternis speelt zich af in de wereld van het internet.Daarom des te meer moeten wij 'terugslaan' door dit medium te gebruiken voor 'evangelisatie'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Christen moet erop uit om het goede nieuws (de evangelie) te prediken, hij moet zijn medemens opzoeken, in huizen, op pleinen, etc overal waar mensen zijn.

Wees vissers van mensen zei Jezus, vissers zitten niet thuis op passerende vissen te wachten!

(Mattheüs 4:19) . . .En hij zei tot hen: „Komt achter mij en ik zal U vissers van mensen maken.â€

Het is toch heerlijk om je hemelse Vader elke dag te verheerlijken d.m.v. de prediking en zo dagelijks met je God te wandelen. Voor mij is er niets beters om met mijn leven te doen.

(Johannes 15:8) . . .Hierin wordt mijn Vader verheerlijkt, dat GIJ veel vrucht blijft dragen en U mijn discipelen betoont.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ook jouw reactie is ook een oneliner. En slechts een statement, die dan nog niet eens onderbouwt is. Je zou bijvoorbeeld uit kunnen leggen waarom deze tekst uit zijn verband gehaald is.

Bovendien was het helemaal niet mijn bedoeling om te kapen, maar om in te laten zien dat je niet in elk stuk met een bijbelvers moet strooien, omdat het altijd zo gemakkelijk is om een vers te vinden die je argument onderuit haalt.

Mijn oneliner is een vraag. Of is het zo dat ik als atheïst geen bijbelversen mag plaatsen? Geeft niet hoor. Ben wel gewend aan een stukje discriminatie op christelijke sites.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar vergeet je nu een andere tekst van Matteüs?
24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’

Dat gold toen voor Jezus. Hij ging wel naar de Samaritaanse vrouw overigens.

Romeinen 1: 16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar ook jouw reactie is ook een oneliner.
Goed gezien!
En slechts een statement, die dan nog niet eens onderbouwt is. Je zou bijvoorbeeld uit kunnen leggen waarom deze tekst uit zijn verband gehaald is.
Maar dat doe jezelf ook, zonder enige vorm van uitleg/ redenatie deponeer je een willekeurige tekst. Wie stelt, bewijst en dat doe jij niet in deze.
Bovendien was het helemaal niet mijn bedoeling om te kapen, maar om in te laten zien dat je niet in elk stuk met een bijbelvers moet strooien, omdat het altijd zo gemakkelijk is om een vers te vinden die je argument onderuit haalt.
Zonder meer. Teksten uit de Schrift moeten altijd in de context van de gehele schrift worden gelezen. Niet zomaar een plaats aanhalen of wat dan ook, want dat voegt niets toe, dan laat je Schrift zeggen wat jij wil zeggen in plaats van dat de Schrift je punt ondersteund.
Mijn oneliner is een vraag. Of is het zo dat ik als atheïst geen bijbelversen mag plaatsen? Geeft niet hoor. Ben wel gewend aan een stukje discriminatie op christelijke sites.
Jammer dat je meteen een slachtofferrol aanneemt, want nergens is er beweerd dat je niet een tekst zou mogen aanhalen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid