Spring naar bijdragen

Bijbelse inconsistenties


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 240
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Humanist,

(Prediker 9:5,6,10) 5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.

....10Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool (het graf), de plaats waarheen gij gaat.

Beste Ed,

Het boek prediker beschrijft de zaken zoals ze zich onder de zon, dus: hier op aarde! afspelen. Prediker zoekt dus wijsheid onder de zon, en deze laatste uitdrukking is kenmerkend voor het hele boek van prediker!

Hij zoekt een oplossing voor het probleem vh bestaan. Daarbij beperkt prediker zich aanvankelijk tot wat de mens kan waarnemen, om na te gaan in hoeverre hij op die wijze kan komen tot een antwoord op de vraag naar de:zin van dingen

Als je niet verder kijkt dan je neus lang is zie je inderdaad geen verschil tussen mens en dier wat het zichtbare van het sterven betreft Zoals de 1 sterft sterft ook de ander. Wat dat betreft zie je niet dat de adem vd mens opstijgt naar boven. Prediker beschrijft hier dus alleen alle voor het oog zichtbare kenmerken vh sterven zoals we dat op aarde(onder de zon) waarnemen.

Maar let wel,Prediker ontkent niet dat er een voorbestaan na de dood is. Maar wijst er slechts op dat men het niet kan waarnemen.

Als je namelijk aan het slot van het boek Prediker komt zie je dat hij tot een sluitrede komt. En dan zie je dat Prediker weldegelijk een voortbestaan na de dood leert als hij zegt: ' Want de mens gaat naar zijn eeuwige huis(pred 12 vers5)'

Ook spreekt Prediker van stof dat wederkeert tot de aarde maar ook van de geest, die wederkeert tot God, die hem geschonken heeft(vers 7)

Hoe je dit ook mag opvatten, het laat zien dat je uit prediker 3 niet te gauw conclusies moet trekken Ed. Ook laat het zien dat er iets in de mens is, dat de dood overleefd, en waar de dood geen greep op heeft. En dat dit 'iets' meer is dan alleen vaag de levensgeest of levensadem, blijkt uit 1 kon 17 vers 21 waar Elia voor een dood kind bidt:'Laat toch de ziel van dit kind in hem terugkeren'

Zover ik begrijp heeft een dode volgens de leer van het WTG geen ziel meer, of is hij geen ziel meer.

Maar hoe kan Elia dan spreken over 'de ziel van dat kind' en over 'terugkeren'? En hoe kan er dan in vers 22 staan: 'en de ziel van het kind keerde in hem terug, zodat het levend werd?'

Jij zegt:

eclammers:Als de mens streft dan vergaat hij in het geheel er blijft niets van hem over

Is dat zo??

Hoe verklaar je dan de gebeurtenis van Elia met het kind????

Link naar bericht
Deel via andere websites
Humanist,

Als een onvolmaakt mens een fout denkt te hebben gevonden in het Woord van de volmaakte God, moet hij/zij het zien als een gelegenheid om God om meer wijsheid te vragen en nog meer graafwerk te verrichten ten einde ware kennis+wijsheid van God te krijgen.

Bedenk dat de Bijbelse waarheid versluierd is en dat de ware God de enige is die de sluier kan verwijderen opdat de mens ware kennis kan berijpen.

Misschien kan jij het volgende ontsluieren:

Marcus 15:25 And it was the third hour, and they crucified him.

Johannes 19: 14 And it was the preparation of the passover: it was about the sixth hour. And he says to the Jews: Behold your king.

15 They therefore cried out: Away with him, away with him, crucify him. Pilate says to them: Shall I crucify your king? The chief priests answered: We have no king but Caesar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Danny, dank voor je uitvoerige brief, bewijst je oprechte zorg om de Waarheid boven water te krijgen.

Ik heb niet gezegd dat het RK geloof niet op de Bijbel is gebaseerd maar dat heeft iemand op het Forum geschreven. Don’t blame me!

Ik vond een uitspraak van RK-diaken uit 2009 dat het christelijk geloof niet op de Bijbel is gebaseerd maar op Jezus. Nou ja, al Jezus leringen zijn op de Hebreeuwse geschriften gebaseerd (wat staat er geschreven…) en zijn onderwijzingen worden in de NT verder uit de doeken gedaan en betekenis in gelegd allemaal d.m.v. Gods Heilige Geest.

Het wonder in 1Kon.17 laat zien dat Elia aan God vraagt of het kind haar levenskracht of leven mag terug krijgen.

De ZIEL, definitie:

De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel†(Hebr.: ne′fesj [נֶפֶש×]; Gr.: psu′che [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Bijbelse consistentie.

Veel christelijke religies leren dat alle mensen na hun dood in de hemel komen, het is volgens mij geen Bijbelse lering.

Jezus heef wel gezegd dat een “kleine kudde†bij hem en bij de Vader zullen leven want Jezus zou een woning voor ze bereiden (Joh.14:1-3). Het is volledig in harmonie met wat de Bijbel elders leert. Die zelfde groep zal ook de hemelse regering vormen samen met Jezus (Luk.22:28-30), het is de groep van 144.000 met Heilige Geest gezalfde christenen (Openb. Hoofdstukken 7+14) en het Koninkrijk Gods wordt overal ter wereld door ware volgelingen van Christus gepredikt als “het goede nieuwsâ€, het beste nieuws ooit!

En de rest van de gehoorzame mensheid die blijven als onderdanen van dat koninkrijk op een paradijs aarde leven, voor eeuwig……….

(Psalm 37:11) 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

(Psalm 37:29) . . .De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Veel christelijke religies leren dat alle mensen na hun dood in de hemel komen

Heeft je moeder je nooit geleerd niet te jokken?

Vwb de Bijbel: het christelijk geloof is niet op de Bijbel gebaseerd, de Bijbel is samengesteld op basis van het christelijk geloof. Je mag dat ontkennen, maar dan laat je slechts historisch kennisgebrek zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Danny, dank voor je uitvoerige brief, bewijst je oprechte zorg om de Waarheid boven water te krijgen.

Ik heb niet gezegd dat het RK geloof niet op de Bijbel is gebaseerd maar dat heeft iemand op het Forum geschreven. Don’t blame me!

Ok helder...;)

Ik vond een uitspraak van RK-diaken uit 2009 dat het christelijk geloof niet op de Bijbel is gebaseerd maar op Jezus. Nou ja, al Jezus leringen zijn op de Hebreeuwse geschriften gebaseerd (wat staat er geschreven…) en zijn onderwijzingen worden in de NT verder uit de doeken gedaan en betekenis in gelegd allemaal d.m.v. Gods Heilige Geest.

Ik heb dat stuk uit 2009 niet gelezen, dus ik kan er nu geen oordeel over vellen, ik weet niet in welke context zaken zijn bedoeld, dus ik onthoud mijzelf van een uitspraak/oordeel hierover.

Het wonder in 1Kon.17 laat zien dat Elia aan God vraagt of het kind haar levenskracht of leven mag terug krijgen.

De ZIEL, definitie:

De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel†(Hebr.: ne′fesj [נֶפֶש×]; Gr.: psu′che [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Toch leert de bijbel een voortbestaan na de dood zoals ik in prediker liet zien. Dus hoe je het begrip ziel ook definieert, er blijft ' iets' voortbestaan als de mens sterft. 'Wat' gaat er volgende prediker 12 vers 5 dan naar Zijn eeuwige huis volgens jou?

Bijbelse consistentie.

Veel christelijke religies leren dat alle mensen na hun dood in de hemel komen, het is volgens mij geen Bijbelse lering.

Volgens mij wel ;)

Jezus heef wel gezegd dat een “kleine kudde†bij hem en bij de Vader zullen leven want Jezus zou een woning voor ze bereiden (Joh.14:1-3).

Waar staat te lezen dat deze specifieke uitspraak op alleen: ' de kleine kudde' van toepassing is? Ik kan het in dit hoofdstuk van johannes namelijk nergens afleiden dat het maar een bepaalde groep mensen betreft.

Het is volledig in harmonie met wat de Bijbel elders leert. Die zelfde groep zal ook de hemelse regering vormen samen met Jezus (Luk.22:28-30),

Waarom moesten de discipelen dan de komst vh koninkrijk Gods prediken, als het alleen slechts voor een bepaalde groep mensen toegankelijk is?

het is de groep van 144.000 met Heilige Geest gezalfde christenen (Openb. Hoofdstukken 7+14) en het Koninkrijk Gods wordt overal ter wereld door ware volgelingen van Christus gepredikt als “het goede nieuwsâ€, het beste nieuws ooit!

Ik denk dat dit op verkeerde schriftinterpretatie is berust.

En de rest van de gehoorzame mensheid die blijven als onderdanen van dat koninkrijk op een paradijs aarde leven, voor eeuwig……….

(Psalm 37:11) 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

De hemel en de aarde zullen 1 geheel vormen. Ook de grote schare zal zich in de hemel bevinden volgens openb 19: 1

Hierna hoorde ik als een luide stem ener grote schare in de hemel zeggen

Opmerkelijke tekst als alleen de kleine kudde naar de hemel gaat.

(Psalm 37:29) . . .De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

De nieuwe hemel en nieuwe aarde zullen ze bezitten zoals beschreven in openb 21. De hemel en de nieuwe aarde/paradijs zullen 1 geheel vormen(het hemels jeruzalem wat nederdaalt) en God zal onder de mensen wonen...duidt erop dat er geen onderscheid meer is tussen de nieuwe hemel en nieuwe aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Danny,

Er zijn in de hemel miljoenen engelen, deze kunnen natuurlijk ook met een grote schare (of menigte) worden aangeduid. Het is natuurlijk niet de grote schare mensen die wordt gered zoals Openb. 7:9 vermeldt. Dat kan ook niet want Openb. is gerekend vanaf haar optekening voor de toekomst geschreven, de dag des Heren, weet je nog...(Openbaring 1:10) . . .Door inspiratie geraakte ik in de dag des Heren. Overigens dat is in onze dagen!

De kleine kudde of de broeders van Christus.

Niet iedereen die zich een christen noemt wordt door Jezus Christus als broeder gezien, het zijn alleen degen waar hij een speciale verhouding mee heeft en waar hij een Koninkrijksverbond mee heeft gesloten om koningen en priesters van zijn God te zijn.

(Lukas 12:32) . . . Vreest niet, kleine kudde, want het heeft UW Vader goedgedacht U het koninkrijk te geven.

(Lukas 22:28-30) . . .Doch GIJ zijt degenen die in mijn beproevingen steeds bij mij zijt gebleven; 29 en ik sluit een verbond met U, evenals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten, voor een koninkrijk, 30 opdat GIJ in mijn koninkrijk aan mijn tafel moogt eten en drinken, en op tronen moogt zitten om de twaalf stammen van Israël te oordelen (niet letterlijk Israël maar alle gehoorzame mensen op aarde).

(Openbaring 14:1) . . .En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen. . .

In dit visioen is Jezus=het Lam al in de hemel, dus de berg Sion is Gods Tempel in de hemel en nog verder weg in de toekomst zullen ook de 144.000 daar zijn.

Zie je ook in dit vers 2 belangrijke kenmerken van de 144.000 namelijk zij dragen het stempel van Jezus naam en Gods naam, belangrijke onderscheidende kenmerken waar ware christenen aan te herkennen zijn.

Later meer ik moet om 9.30 in de prediking, om mensen uit te nodigen voor de herdenking van Jezus offeranderlijke dood.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Waaruit concludeer jij dat er miljoenen engelen in de hemel zijn? Met grote schare kunnen ze net zo goed duizend of tienduizend bedoelen.

Alleen al een beschermengel per mens, dat gaat vrij hard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vwb de Bijbel: het christelijk geloof is niet op de Bijbel gebaseerd, de Bijbel is samengesteld op basis van het christelijk geloof. Je mag dat ontkennen, maar dan laat je slechts historisch kennisgebrek zien.

Ach, of misschien gewoon een andere belichting van de zaak dan de jouwe.

Want mijn geloof is op de Bijbel gebaseerd, en dat van vele anderen ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic gaat redelijk hard richting het 'offtopic'. Daarnaast is er volgens mij weer behoefte aan een JG-topic, aangezien er een hoop voorbij komt dat in Levensbeschouwing thuishoort. Wat vindt de TS er zelf van?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Vwb de Bijbel: het christelijk geloof is niet op de Bijbel gebaseerd, de Bijbel is samengesteld op basis van het christelijk geloof. Je mag dat ontkennen, maar dan laat je slechts historisch kennisgebrek zien.

Ach, of misschien gewoon een andere belichting van de zaak dan de jouwe.

Want mijn geloof is op de Bijbel gebaseerd, en dat van vele anderen ook.

Maar natuurlijk. En nu even iets verder nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
RK Diaken, hoe omschrijf jij 'christelijk geloof' dan?

Het geloof volgens de credo's van de apostelen, Nicea en pseudo-Athanasius lijkt me het minimum. Of nog simpeler: dat wat op dit forum al sinds jaar en dag als christelijk geloof wordt gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken de Bijbelgeschiedenis wel een beetje.

Ik ga niet over 1 nachtje ijs. ;)

De canon is destijds door de roomse kerk vastgesteld.

Maar niet door de roomse kerk bedacht of geschreven !

Het geloof bestond toen al een tijdje en de Schrijfsels ook.

Verder ligt het er erg aan welke geschiedschrijving je geloofwaardig acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Prangender antwoord: ik had het tegen een geloofsgenoot, die daar zo te zien geen uitleg bij nodig had. Als je vragen hebt over katholiek geloof, stel je ze maar in het betreffende topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waaruit concludeer jij dat er miljoenen engelen in de hemel zijn? Met grote schare kunnen ze net zo goed duizend of tienduizend bedoelen.

Alleen al een beschermengel per mens, dat gaat vrij hard

Dat snap ik, maar aangezien WTG'ers enkel de Bijbel (en alle bladen uitgegeven door het WTG) aannemen voor de absolute waarheid moeten ze het ergens uit de Bijbel gevist hebben. Ik kan het niet vinden en voordat ik dan conclusies trek vraag ik het even.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken de Bijbelgeschiedenis wel een beetje.

Ik ga niet over 1 nachtje ijs. ;)

De canon is destijds door de roomse kerk vastgesteld.

Maar niet door de roomse kerk bedacht of geschreven !

Het geloof bestond toen al een tijdje en de Schrijfsels ook.

Verder ligt het er erg aan welke geschiedschrijving je geloofwaardig acht.

Met dit soort reacties moet ik altijd aan het twistgesprek van 8 juli 1572 denken. Nu bijna 441 jaar later komen sommige protestanten nog steeds niet verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Danny,

Er zijn in de hemel miljoenen engelen, deze kunnen natuurlijk ook met een grote schare (of menigte) worden aangeduid.

Aha ;)...maar nu ga je dit zelf invullen en denk je dat dit engelen moeten zijn omdat het anders niet overeenkomt met de leerstelling van de 2 klassen: namelijk een kleine kudde (die volgens de wachttorenleer in de hemel mee zullen regeren op aarde, volgens het wtg de 144000) Ik snap dat je deze sprong(" het moeten wel engelen zijn!" ) noodgedwongen moet maken wil alles nog in overstemming komen met de leer vh wachttoren genootschap van de 144000. Is verder geen aantijging naar jou toe, maar als je alles in die richting uit wil redeneren dan moet je inderdaad deze veronderstelling maken.(het is verder niet echt af te leiden uit de tekst dat het hier alleen maar engelen betreft!)

Maar zou je die andere optie,namelijk: dat de grote schare zich misschien wel in de hemel bevind in ogenschouw willen nemen? Ik heb daar namelijk meerdere bijbelse aanwijzingen voor.

Het is natuurlijk niet de grote schare mensen die wordt gered zoals Openb. 7:9 vermeldt. Dat kan ook niet want Openb. is gerekend vanaf haar optekening voor de toekomst geschreven, de dag des Heren, weet je nog...(Openbaring 1:10) . . .Door inspiratie geraakte ik in de dag des Heren. Overigens dat is in onze dagen!

Als ik vers 11 lees van openb 7 staan er engelen om de troon vh lam, dus er zijn aanwijzingen dat deze gebeurtenis in openb 7 gesitueerd is in de hemel en niet op de aarde. Al weet ik dat dit schokkend is voor JG die volgens de leer van het WTG geloven dat de grote schare op de aarde zal wonen ipv in de hemel.

De kleine kudde of de broeders van Christus.

Niet iedereen die zich een christen noemt wordt door Jezus Christus als broeder gezien, het zijn alleen degen waar hij een speciale verhouding mee heeft en waar hij een Koninkrijksverbond mee heeft gesloten om koningen en priesters van zijn God te zijn.

(Lukas 12:32) . . . Vreest niet, kleine kudde, want het heeft UW Vader goedgedacht U het koninkrijk te geven.

(Lukas 22:28-30) . . .Doch GIJ zijt degenen die in mijn beproevingen steeds bij mij zijt gebleven; 29 en ik sluit een verbond met U, evenals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten, voor een koninkrijk, 30 opdat GIJ in mijn koninkrijk aan mijn tafel moogt eten en drinken, en op tronen moogt zitten om de twaalf stammen van Israël te oordelen (niet letterlijk Israël maar alle gehoorzame mensen op aarde).

(Openbaring 14:1) . . .En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen. . .

In dit visioen is Jezus=het Lam al in de hemel, dus de berg Sion is Gods Tempel in de hemel en nog verder weg in de toekomst zullen ook de 144.000 daar zijn.

Zie je ook in dit vers 2 belangrijke kenmerken van de 144.000 namelijk zij dragen het stempel van Jezus naam en Gods naam, belangrijke onderscheidende kenmerken waar ware christenen aan te herkennen zijn.

Later meer ik moet om 9.30 in de prediking, om mensen uit te nodigen voor de herdenking van Jezus offeranderlijke dood.

fijne dag,

Ed

Zonder dat ik meteen op al deze bijbelteksten inga(wil ik overigens best doen, maar ik denk dat JG deze wachttorendoctrine van 2 klassen niet zo snel zullen opgeven)...zou het kunnen zijn dat dit meer een interpretatie is, en er wellicht ook een andere interpretaties zijn van de door jou geciteerde schriftgedeeltes?, en zelfs aanwijzingen dat de grote schare zich in de hemel bevindt? Ik weet namelijk dat die aanwijzingen er zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid